eitaa logo
حقیقت ناب
1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
440 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌نگاشت38 :تفسیر آیه 26؛27 و28 سوره مطففین ✳️ختَامُهُ‌ مِسْکٌ‌ وَ فِي‌ ذٰلِکَ‌ فَلْيَتَنَافَسِ‌ الْمُتَنَافِسُونَ‌ ☑️۱ - معطّر بودن آخرین جرعه ها و مشک انگیز بودن آن، از ویژگى هاى باده بهشتى است. (ختامه مسک) «ختام» به معناى نهایت و پایان است (مفردات راغب). جمله «ختامه مسک» بیانگر صفاى شراب بهشتى است; به گونه اى که حتى آخرین قطرات آن نیز نوشیده مى شود و مانند ته نشین شراب دنیایى دور ریخته نخواهد شد; زیرا به خوشبویى مشک است. ☑️۲ - صُراح باده بهشتى نیکوکاران، با مشک لاک و مهر شده است. (ختامه مسک) برخى از اهل لغت، «ختام» را به معناى وسیله ختم و علامت گذاشتن مى دانند و مى گویند: تنگ شراب را در آخرت، با مشک ممهور مى کنند; نه این که مانند صُراح (تنگ شراب) دنیا، آن را با گل و امثال آن سربسته سازند. راغب این معنا را با آیه شریفه مناسب نمى داند. ☑️۳ - به کار گرفتن تمام تلاش براى رقابت با دیگران، تنها شایسته خوش گذرانى و شراب خوارى در جهان آخرت است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون) «تَنافُس»; یعنى، هر یک از رقابت کنندگان، نیروى نَفْس خویش را در برابر دیگرى آشکار سازد (مقاییس اللغة). «ذلک»، به محتواى آیات «على الأرائک ینظرون» و «یسقون» اشاره دارد. ☑️۴ - خداوند، انسان ها را به تلاش براى ربودن پاداش هاى آخرت از یکدیگر، دعوت و ترغیب کرده است. (و فى ذلک فلیتنافس المتنفسون) ☑️۵ - دنیا، عرصه تلاش براى رسیدن به لذت هاى آخرت است. (فلیتنافس المتنفسون) 🔅🔅🔅 ✳️و مِزَاجُهُ‌ مِنْ‌ تَسْنِيمٍ‌ ☑️۱ - باده هاى بهشتى نیکوکاران، با شربتى از چشمه «تسنیم» آمیخته است. (و مزاجه من تسنیم) به هر یک از عناصر مخلوط شده با چیز دیگر، «مزاج» گفته مى شود. «تسنیم» نام چشمه اى است که مقرّبان در بهشت از آن مى نوشند. ممکن است این نام، از ماده «سنم» - که به معناى علوّ و ارتفاع است - مشتق باشد و بر ارزش والاى آن چشمه دلالت کند. ☑️۲ - چشمه «تسنیم»، داراى شربتى برتر از باده هاى بهشتى است. (و مزاجه من تسنیم) آیه شریفه، در مقام مدح شراب بهشتى از امتزاج آن با نوشیدنى چشمه «تسنیم» سخن گفته و این امتزاج را از مزیت هاى باده بهشتى قرار داده است. بنابراین شربت تسنیم، لذیذتر و ارجمندتر از شراب بهشتى است. 🔅🔅🔅 ✳️عيْناً يَشْرَبُ‌ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ‌ ☑️۱ - چشمه «تسنیم» سیراب کننده مقرّبان درگاه خداوند است. (عینًا یشرب بها المقرّبون) «عیناً» حال براى «تسنیم» است و «باء» در «بها» - که براى استعانت مى باشد - قرینه است بر این که در فعل «یشرب» علاوه بر نوشیدن، معناى «سیراب شدن» نیز تضمین شده است. برخى آن را به معناى «من» گرفته و تضمین معناى سیراب شدن را ضرورى نمى دانند. ☑️۲ - مقرّبان درگاه خداوند، داراى مقامى برتر از نیکوکاران اند. (إنّ الأبرار ... عینًا یشرب بها المقرّبون) ☑️۳ - آشامیدنى مقرّبان درگاه الهى، تنها از چشمه تسنیم و خالص و ناب خواهد بود. (تسنیم . عینًا یشرب بها المقرّبون) در جمله «یشرب بها المقرّبون»، سخنى از امتزاج به میان نیامده است; با آن که درباره «رحیق» ابرار گفته شده: «مزاجه من تسنیم». بنابراین نوشیدنى مقربان، با چیزهاى دیگر آمیخته نخواهد بود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: معناي قرآني استکبار چيست ؟ و از ديدگاه اسلام چطور بايد با آن برخورد کرد؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: اين لغت از ريشه «ک ـ ب ـ ر» و به معناي برتري خواهي، امتناع از پذيرش حق از روي عناد و تکبّر است؛ 🍀 اما در اصطلاح، اين لغت بيش تر به سلطه جويي، استعمار و استثمار معنا مي شود. 🌱 اين واژه با مشتقات آن، 48 بار در قرآن کريم آمده است. 4 مورد آن به استکبار ابليس و بقيّه به استکبار انسان اشاره دارد. ماده «عُتُوّ» و برخي مشتقات آن نيز در قرآن کريم به معناي استکبار است. راه هاي مقابله با استکبار رو مي توان چند مورد ذکر کرد: 1. 📌صبر و پايداري نخستين اصل اساسي براي مبارزه با مستکبران زورگو، صبر و پايداري در برابر تهاجمات گسترده آنها و تحمل مشکلات و گرفتاريهاست و هر چه دشمن زورگو، قوي تر باشد، استقامت بيش تري را طلب مي کند. در قرآن کريم، پيروزي بني اسرائيل بر فرعونيان را محصول شکيبايي آنان در مبارزه معرفي کرده است و مي فرمايد: «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ کانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الاْءَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَکْنا فيها وَ تَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْني عَلي بَني إِسْرائيلَ بِما صَبَرُوا وَ دَمَّرْنا ما کانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما کانُوا يَعْرِشُون»؛ و مشرقها و مغربهاي پر برکت زمين را به آن قومِ به ضعف کشانده شده [زير زنجير ظلم و ستم]، واگذار کرديم و وعده نيک پروردگارت بر بني اسرائيل، به سبب صبر و استقامتشان تحقّق يافت و آنچه فرعون و فرعونيان [از کاخهاي مجلّل[ مي ساختند، و آنچه از باغهاي داربست دار فراهم ساخته بودند، در هم کوبيديم.» در اين آيه، شرط پيروزي بر استثمارگران، صبر و مقاومت معرفي شده است. مستضعفان و ملّتي که صابر و مقاوم باشند، وارث زمين مي شوند. 2. 📌وجود رهبري صالح و ياوراني صديق «وَ ما لَکُمْ لاتُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللّه ِ والمُستَضعَفينَ مِنَ الرِّجالِ والنِّساءِ والوِلدنِ الَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هذِهِ القَريَةِ الظّالِمِ أَهلُها واجعَل لَنا مِن لَدُنکَ وَلِيًّا واجعَل لَنا مِن لَدُنکَ نَصِيرا»؛ «شما را چه شده است که در راه خدا و [در راه نجات[ مردان و زنان و کودکان مستضعف نمي جنگيد، آنان که مي گويند: پروردگارا! ما را از اين شهري که مردمش ستمگرند، بيرون بر و از جانب خود، رهبر و سرپرستي براي ما قرار ده و از سوي خودت، براي ما ياوري تعيين فرما.» همان گونه که از آيه بر مي آيد، نخستين تقاضاي مستضعفان گرفتار در چنگال دشمن، براي نجات خويش، تقاضاي ولي از جانب خداوند بوده است و سپس از خداوند خواسته اند که برايشان، ياوري تعيين فرمايد. ادامه دارد..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رفتار و کردار پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، ✅عامل انسان‌سازی 🌺آیت الله مظاهری حفظه الله
استاد تحریری: 🔰ادعيه و مناجات رسيده از ناحيه ائمه‌ي اطهار(علیهم‌السلام) از دو جهت را براي انسان به ارمغان مي‌آورند: 🔹 از يک سو انسان را به نقص‌ها و کمبودهاي خويش توجه مي‌دهند؛ و از سوي ديگر او را نسبت به راه حل‌ها و راه کارهاي رفع متنبه مي‌سازد. ⬅️ توجه به هر دو جهت مذکور براي انسان لازم است؛ زيرا تا انسان به کمبودهاي خود توجه نکند دنبال راه حل نخواهد رفت و خداي متعال نيز انسان را به‌گونه‌اي آفريده که وجودش همراه با نقص و تحولات است و اين تحولات، زمينه‌ي بسيار خوبي براي توجه بيش‌تر انسان به ماهيت وجود خود مي‌شود. 🔸به همين جهت پس از اين که متوجه شد نسبت به ساحت مولاي خويش لغزشي انجام داده، بايد به طرف مولا بازگردد و به واسطه‌ي تجاوز به حدود ربوبيت و عدم پاس‌داشت مقام او از مولاي خود نمايد.
🌴حديث آن قدوه عالميان امام باقر عليه السلام را در «اقسام قلب»، زينت و زيور اين گرامى‌نامه قرار دهيم: «القلوب ثلاثة قلب؛ منكوس لا يعى شيئا من الخير و هو قلب الكافر و قلب فيه نكتة سوداء فالخير و الشر فيه يعتلجان فأيهما كانت منه غلب عليه و قلب مفتوح فيه مصابيح تزهر و لا يطفأ نوره الى يوم القيمة و هو قلب المؤمن» 🍃ترجمه حديث شريف به اختصار اينكه دل‌ها سه گونه‌اند: ▪️دل سرنگون كه هيچ خيرى را نگاه نمى‌دار و آن دل كافر است. ▪️و دلى كه در آن خجكى (نقطه‌اى) سياه است خير و شر در آن در كشتى و كشمكش‌اند پس هر كدام از آن دو شده است همان بر وى چيره خواهد شد. ▪️و دلى كه گشوده است، در آن چراغ‌هايى مى‌درخشند و تا روز رستاخيز خاموش نمى‌شوند و آن دل مؤمن است. 🍁دل بينا مى‌بايد تا درباره دل سخن بگويد؛ اين كوردل چه بگويد! ✨خداوند متعال توفيق تحصيل قلب سليم مرحمت بفرمايد كه «يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتى الله بقلب سليم» در پيش داريم. 🌱در خاتمه با عرض معذرت خواهش مى‌كنم دست از دلم بردار و دل به دست صاحبدلى بسپار!
📌کمی مثل صفوان باشیم کسی در مکه به بن یحیی از اصحاب امام (ع) گفت: دو 💰💰 را به تو می دهم تا در به نزد صاحب آن تحویل دهی. صفوان در پاسخ گفت: شترم کرایه ای است، لذا باید اول از صاحب آن بگیرم بعد امانت تو را برسانم. 📚نجاشی، رجال، ص۱۹۷.
📚 سجده بر مهر سیاه -------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🌸😍اینم هدیه ی من به شما شعرخوانی مهدیارخراسانی نازنین مداح کوچولوی شیریــــــن 😍🌸👌
💠 (1) 🔸 های شهر به شدت گرفتار گناه است 🔹 اهلِ پروا دچارِ تنگی شده اند 🔹 هیچ کس از در امان نیست 🔸 تقوا بزنیم تا آمار روزانه «» بالاتر نرود.
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت بر طرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش می‌رسد و یا شبهه‌ای به او القا می‌شود، گمان می‌کند که آن اشکال لایَنحَل است و دیگر جوابی ندارد و پیشِ خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت می‌کند و می‌گوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم می‌ترسی و نزد آنها نمی‌روی و از آنها سؤال نمی‌کنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمی‌ترسی که چه‌بسا موجب نابودی و هلاک دائمی تو گردد؟! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص۶٨
1_37079866.mp3
3.61M
🌸 23 ربيع سالروز ورود (س) به شهر مقدس قم 💐هر دلی راهی قم میشه 💐تو صحن آئینه گم میشه 🎤میثم
بخش2.mp3
1.36M
🔻تأملاتی👆🏻 درباره حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از بعثت ◀️صوت 3 : بررسی صحت و سقم گزارشات تاریخی پیرامون معجزات هنگام ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله ⭕ دکتر سعید طاووسی مسرور (دکتری تاریخ اسلام)
🍃معلّم مهربانم گاهی صدای خندۀ دنیا را می‌شنوم که به دندان‌های در هم فشرده‌ام می‌خندد دندان‌هایی که دردِ نفس کشیدن زیر فشارهای دنیا آنها را روی هم آورده. گاهی صدای هلهلۀ دنیا را می‌شنوم که از صدای استخوان‌های خرد شده‌ام به وجد آمده استخوان‌هایی که نخواستند یار دنیا باشند و مجبور شدند بار صخره‌های غرور دنیا را روی خودشان تحمّل کنند. گاهی صدای پچ پچ دنیا را می‌شنوم گویی دارد با یارانش در بارۀ حال و روز من نجوا می‌کند خودت هم می‌دانی که حال و روز این روزهای من تعریفی ندارد. دنیا هم این را خوب فهمیده. گاهی صدای عربدۀ دنیا را می‌شنوم عربده از درد خیال‌هایی که از تو در دل من است. من هر چه قدر بیشتر به تو فکر می‌کنم صدای عربدۀ دنیا را بیشتر می‌شنوم. گاهی صدای نفس‌های راحت دنیا را می‌شنوم آن هم وقتی که کمتر به تو فکر می‌کنم. مشکل دنیا با من، فقط حسّی است که به تو دارم. خودش به من گفت اگر تو را رها کنم به هر کجا که دلم بخواهد مرا می‌رساند. دنیا منتظر است تا قد خم کنم در برابرش. ولی من به عشق تو سینه سپر ایستاده‌ام در برابرش ولی خودم هم نمی‌دانم تا کی می‌توانم ایستادگی کنم؟ هنوز هم منتظرم مرا فرا بخوانی به کلاس درسَت: درس تحمّل دنیا. شبت بخیر معلّم مهربانم!
🔅🔅🔅 📌نگاشت39 :تفسیر آیه 29-30-31 سوره مطففین ✳️ إنَ‌ الَّذِينَ‌ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا يَضْحَکُونَ‌* ☑️ ۱ - کافران مجرم، همواره مؤمنان را تحقیر و تمسخر کرده و به باورهاى آنان پوزخند مى زنند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ☑️۲ - پوزخند به مؤمنان، گناه و از نشانه هاى کفر است. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) مراد از «الذین أجرموا» - به قرینه «من الکفّار» در آیات بعد - کافران اند. ☑️۳ - کفرورزى، جرم (گناه) است و کافران به گناه آلوده اند.* (إنّ الذین أجرموا) مجرم خواندن کافران، یا به لحاظ گناه بودن کفر است و یا این که گناهان دیگرى نیز در بین کافران رواج دارد. ☑️۴ - ابرار به دلیل ایمانشان در معرض تمسخر گناه پیشگان کافر، قرار گرفته و آزار مى بینند. (إنّ الذین أجرموا کانوا من الذین ءامنوا یضحکون) ✳️ و إِذَا مَرُّوا بِهِمْ‌ يَتَغَامَزُونَ‌ ▫️ «یَتَغَامَزُونَ»: از مصدر تغامُز، به معنی شرکت دسته‌جمعی در عیبجوئی از کسی یا کسانی، و تمسخر کردن با اشارات سر و دست و چشم و ابرو است. ☑️۱ - گناه پیشگان کافر، با چشمک زدن و اشاره به یکدیگر، هنگام عبور بر مؤمنان نیکوکار، به عیب جویى از آنان مى پردازند. (و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ▫️ «غمز»; یعنى، عیب جویى از دیگران با پلک زدن و اشاره دست (مفردات راغب). ضمیر «مرّوا» به مجرمان برمى گردد. برخى احتمال داده اند که ضمیر به مؤمنان برگردد و مراد این باشد که هنگام عبور مؤمنان بر کافران، آنان با چشمک زدن و علامت دادن به یکدیگر به عیب جویى از مؤمنان مى پردازند. ☑️۲ - عیب جویى از مؤمنان و اشاره هاى تمسخرآمیز به آنان و نشان دادن عیوب ایشان به دیگران، خوى ناپسند و برخاسته از گنه پیشگى است. (إنّ الذین أجرموا ... و إذا مرّوا بهم یتغامزون) ✳️ و إِذَا انْقَلَبُوا إِلَى‌ أَهْلِهِمُ‌ انْقَلَبُوا فَکِهِينَ‌ ▫️ «إِنقَلَبُوا»: برمی‌گشتند. مراجعت می‌نمودند . «أَهْل»: خانواده و خویشان. کسان و دوستان. «فَکِهِینَ»: جمع فَکِه، شادمان، خوشحال و خندان. حال است. مراد آیه این است که بزهکاران در غیاب مؤمنان نیز همان سخریّه‌ها و همان استهزاءها را ادامه می‌دادند. ☑️۱ - کافران، از خاطره هاى دیدار خود با مؤمنان، طنز ساخته و در جمع خانواده خویش به لطیفه گویى و خنداندن یکدیگر مى پردازند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) ▫️ «فَکِه» (صفت مشبّه) به معناى خوش دل و خندان یا به معناى کسى است که با همراهان خود سخنى گوید که آنان را بخنداند (قاموس). در برداشت یاد شده، معناى دوم مورد نظر است. ☑️۲ - کافرانى که مؤمنان را مسخره کرده اند، هنگام مراجعت نزد خانواده خویش، از پوزخندها و اشاره هاى طعنه آمیز خود، غرق شادمانى مى شوند. (یضحکون ... یتغامزون . و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) در این برداشت، «فَکِه» به معناى «مرد خوش دل و خندان» دانسته شده است. تکرار «انقلبوا» در آیه شریفه، براى مجسم ساختن حالت بازگشت کافران به خانه خویش است. ☑️۳ - کافران و گنه پیشگان، حتى در غیاب مؤمنان نیز آنان را استهزا کرده و با طعنه و کنایه از ایشان یاد مى کنند. (و إذا انقلبوا إلى أهلهم انقلبوا فکهین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زوایای موثر در دفع بلا 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه
✍️امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸جعلَ اللّهُ سبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لحُقوقِهِ، فمَن قامَ بحُقوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلكَ مُؤَدّيا إلى القِيامِ بحُقوقِ اللّهِ 🔹خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدّم برحقوق خود، قرار داده است. پس هركه حقوق بندگان خدا را رعايت كند، اين كار به رعايت كردن حقوق خدا بينجامد 📚غررالحكم حدیث4341 🗞
🔴🔶زیارت مجازی کریمه اهلبیت علیهم السلام هستی شفیعه ی همه در موسم جزا دست مرا بگیر؛ تو ای خواهر رضا وقتی میان صحن شما می زَنَم قدم انگار در بهشت خدا می زنم قدم 💐۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر قم، مبارک باد. 💐 زیارت مجازی حرم کریمه اهلبیت حضرت معصومه سلام الله علیها: https://vtour.amfm.ir
⏳ ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - سالروز شهادت حسن تهرانی مقدم ، بنیانگذار صنعت موشکی ایران ▫️از فرمانده هان دوران جنگ عراق و ایران و فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بر اثر انفجار در پادگان امیرالمومنین در شهرستان ملارد به همراه جمعی دیگر از پرسنل سپاه به شهادت رسید.
📚 انجام بازی های قماری رایانه ای 💠 سؤال: آیا انجام بازی هایی که حکم را دارند (مانند ) به وسیله یا مانند آن در اینترنت، حرام می باشد؟ ✅ جواب: بازی هایی که به دلیل قمار بین دو طرف، حرام بوده اگر از طریق رایانه و به تنهایی باشد و برد و باختی در آن نباشد، فی نفسه جایز است. ✅ منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ____________________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا عقیده حق از طرفدارانش بیشتر ضرر می‌بیند تا مخالفینش؟ 🔸 شهید مطهری پاسخ می دهد؟