eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
440 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 💢 نگاشت17:نکته ها و پیام های تفسیری آیات 3 سوره عبس وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى ﴿٣﴾ تو چه می دانی شاید او [در پرتو تعالیم اسلام از آلودگی] پاک و پاکیزه شود (۳) ☘️☘️☘️ ۱ - تلاش براى تزکیه نفس و درست کارى، مایه ارجمندى انسان و شایستگى او براى احترام افزون تر (و مایدریک لعلّه یزّکّى) «زکاة» در معانى «صلاح»، «پاکیزگى»، «نمو»، «برکت» و «مدح» استعمال شده است (لسان العرب). در این آیه - به قرینه مقام - مراد صلاح (درست کارى) و پاکسازى درون است. ۲ - احتمال علاقه مندى افراد به تزکیه نفس، کافى در لزوم احترام آنان و استقبال از حضورشان در مجالس وعظ و ارشاد (و مایدریک لعلّه یزّکّى) کلمه «لعلّ»، بر رجا و امیدوارى دلالت دارد و جمله «لعلّه یزّکّى» امید به وجود تزکیه را در لزوم پذیرش مستمعان کافى مى داند. ۳ - آگاهى از صالح یا ناصالح بودن افراد، براى همگان مقدور نیست. (و مایدریک) «ما» براى استفهام است و جمله «مایدریک...» (چه چیز تو را آگاه مى سازد)، نشانگر بسته بودن راه آگاهى براى مخاطب است. ۴ - اندام ناقص، مانع تزکیه نفس و پیدایش صلاح و درست کارى در افراد نیست. (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) ۵ - اعتراض کننده به حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، فردى ناآشنا به صفات نفسانى او و ناتوان از شناخت صالحان (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) ۶ - مبلغان، نباید با ارزیابى هاى ظاهربینانه و مشاهده ناتوانى هاى جسمى افراد، از ارشاد آنان دریغ ورزند. (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) عبارت «فأنت له تصدّى» - در آیات بعد - حاکى از آن است که فرد اعتراض کننده به ابن ام مکتوم، به وعظ و ارشاد دیگران پرداخته و از اختصاص دادن آن فرصت به وى، دریغ کرده بود. ۷ - مداومت بر تصفیه درون و پاکسازى باطن، مؤثر و سودمند در بهره گیرى از مجالس پند و اندرز (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) فعل مضارع «یزّکّى» - نظیر هر مضارع دیگرى که از حالت هاى شخص خبر دهد - بر استمرار دلالت دارد. ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه سوال از دوستان باغیرت: *در این لحظات شرمساری چه پاسخی میتوانیم داشته باشیم!!؟*
🌐📝🌐📝🌐 💢پرسش: 🔰چرا بین معصومین علیهم السلام، به امام موسی کاظم علیه السلام ،باب الحوائج می گویند؟ ✍️پاسخ: ✅برآورنده حاجت‏ها خداوند است ‌‌ 📌پیامبران و ائمه و صلحا و شهدا باب الحوایج اند. 🔹این بزرگواران به جهت قربی که نزد خدا دارند، اگر ما خدا را به حق اینان بخوانیم و یا از روح بلند این بزرگواران بخواهیم که برای ما دعا کنند ، ممکن است به نتیجه برسیم و این عمل اشکالی ندارد ‌ ‌💠این مطلب اختصاص به برخی از اولیای خدا ندارد. 👈زیرا همه این بزرگواران ، باب الحوائج و وسيله تقرّب به خداوند و موجب گشايش گره هاي زندگي هستند ‌ 🍃اگر امامان معصوم ، هر كدام به اسم خاص شهرت پيدا كرده اند ، به لحاظ مناسبت هايي بوده كه آن اسامي مبارك در آن تجلّي كرده است .چنانكه از حكمت دعاي توسل اين چنين استفاده مي شود كه هر حاجتي را بايد به يكي از ائمه متوسل شد 🔹همانگونه كه درباره خداوند نيز چنين است كه انسان مريض به اسم شافي و انسان بدهكار به اسم غني و انسان گناهكار به اسم غفور به خداوند توسل جوید ؛ 🗞به همین جهت در راه توفيق طاعت الهي مستحب است به اسم مبارك رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) ، فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام حسن علیه السلام و امام حسين (علیه السلام) توسل جست . انسان گرفتار ، دردمند و مريض به اسم مبارك امام كاظم (ع) توسل يابد.(ملكي تبريزي، آقاجواد، المراقبات في اعمال السنّة، ص ۳۰) ‌ ‌ ☘️پس آنچه كه امام كاظم (علیه السلام) به آن شهرت يافته ، از اين باب بوده كه بسياري كه به مشكلات مبتلا بوده اند ، به آن امام متوسل شده و آن حضرت نيز از آنان شفاعت كرده و مقبول واقع شده است و آن حضرت به باب الحوائج شهرت يافته است ◾️همه امامان معصوم باب رحمت الهي اند و به همان دليل كه مي توان به امام كاظم (ع)باب الحوائج گفت براي سائر ائمه(ع) نيز مي توان اين لقب را بكار برد.( اشتهاردي، محمد، سوگنامه آل محمد (ص) ، ص۴۹۷) ‌ 🗞 🏴 (ع)
علیه‌السلام اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ، الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ، النُّورِ الْمُبِينِ ، الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذىٰ فِيكَ . اللّٰهُمَّ وَكَما بَلَّغَ عَنْ آبائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَنَهْيِكَ، وَحَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ، وَكابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَالشِّدَّةِ فِيما كانَ يَلْقىٰ مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ، رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَأَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِمَّنْ أَطاعَكَ وَنَصَحَ لِعِبادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ. 📗مصباح المتهجد، ج۱، ص۳۹۹. علیه‌السلام تسلیت باد.🏴
‌‌‌‌‌‌‌‌❁﷽❁ 💠 دعـــــــــــای فـــــــــــرج 💠 🔸بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم🔸 💚اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کلمح الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمین بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.💚 💠دعــای ســـلامتی امــام زمــــان(عجل الله تعالی فرجه الشریف )💠 اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج وَفَرَجَنابِه ‌‌‌‌‌‌‌
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 💢 نگاشت17:نکته ها و پیام های تفسیری آیات 3 سوره عبس وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى ﴿٣﴾ تو چه می دانی شاید او [در پرتو تعالیم اسلام از آلودگی] پاک و پاکیزه شود (۳) ☘️☘️☘️ ۱ - تلاش براى تزکیه نفس و درست کارى، مایه ارجمندى انسان و شایستگى او براى احترام افزون تر (و مایدریک لعلّه یزّکّى) «زکاة» در معانى «صلاح»، «پاکیزگى»، «نمو»، «برکت» و «مدح» استعمال شده است (لسان العرب). در این آیه - به قرینه مقام - مراد صلاح (درست کارى) و پاکسازى درون است. ۲ - احتمال علاقه مندى افراد به تزکیه نفس، کافى در لزوم احترام آنان و استقبال از حضورشان در مجالس وعظ و ارشاد (و مایدریک لعلّه یزّکّى) کلمه «لعلّ»، بر رجا و امیدوارى دلالت دارد و جمله «لعلّه یزّکّى» امید به وجود تزکیه را در لزوم پذیرش مستمعان کافى مى داند. ۳ - آگاهى از صالح یا ناصالح بودن افراد، براى همگان مقدور نیست. (و مایدریک) «ما» براى استفهام است و جمله «مایدریک...» (چه چیز تو را آگاه مى سازد)، نشانگر بسته بودن راه آگاهى براى مخاطب است. ۴ - اندام ناقص، مانع تزکیه نفس و پیدایش صلاح و درست کارى در افراد نیست. (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) ۵ - اعتراض کننده به حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، فردى ناآشنا به صفات نفسانى او و ناتوان از شناخت صالحان (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) ۶ - مبلغان، نباید با ارزیابى هاى ظاهربینانه و مشاهده ناتوانى هاى جسمى افراد، از ارشاد آنان دریغ ورزند. (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) عبارت «فأنت له تصدّى» - در آیات بعد - حاکى از آن است که فرد اعتراض کننده به ابن ام مکتوم، به وعظ و ارشاد دیگران پرداخته و از اختصاص دادن آن فرصت به وى، دریغ کرده بود. ۷ - مداومت بر تصفیه درون و پاکسازى باطن، مؤثر و سودمند در بهره گیرى از مجالس پند و اندرز (أن جاءه الأعمى . و مایدریک لعلّه یزّکّى) فعل مضارع «یزّکّى» - نظیر هر مضارع دیگرى که از حالت هاى شخص خبر دهد - بر استمرار دلالت دارد. ◽️👈 ادامه دارد.... 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شفا دادن قبر امام علیه السلام به نقل از 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
Shahadat_Emam-Kazem_Mirzamohamadi_1399.mp3
13.36M
🔉 آهسته گذارید روی تخته تنش را تا میخ اذیت نکند پیرهنش را ◼️ روضه حضرت 🎤حجت الاسلام 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
🌎درّ و یاقوت مهدوی💐 👈با این فرمان پیش برویم از یارانش خواهیم شد. فضل بن یونس می گوید: امام کاظم علیه السلام فرمودند: ✅خیر برسان ✅خیر بگو ✅و هرگز "إمّعَه" نباش! عرض کردم: إمّعَه یعنی چه؟ فرمودند: نگو "با مردم هستم و من هم یکی از آنانم". کم نیستند کسانی که شعارشان "گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش" است و از خود اراده و هویتی ندارند و به دنبال اکثریتند! یک منتظر باید جوهره داشته باشد و همانند کوه، استوار باشد و حق را به پای دارد تا در زمرهٔ یاران حضرت "قائم" قرار گیرد. 🌻🌻 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
📌آشنایی کوتاه با زندگی امام موسی علیه‌السلام ◀️ نام: موسی بن جعفر(ع) ◀️ کنیه: ابوالحسن اول • ابوابراهیم • ابوعلی ◀️ زادروز: ذی‌الحجه ۱۲۷ق یا ۷ صفر ۱۲۸ق ◀️ زادگاه: ابواء در مدینه ◀️ محل زندگی: مدینه ◀️ مدت امامت: ۳۵ سال(۱۴۸ق تا ۱۸۳ق) ◀️ شهادت: ۲۵ رجب سال ۱۸۳ق توسط هارون عباسی ◀️ طول عمر: ۵۵ سال ◀️مدت اسارت: دوبار. یک بار به مدتی کوتاه. یک بار هم به مدت ۴ سال(۱۸۳- ۱۷۹) در بصره و بغداد ◀️مهمترین اقدامات: تشکیل سازمان برای مدیریت ◀️ مدفن: ◀️ لقب‌ها: کاظم، باب الحوائج، عبد صالح ◀️ نام پدر: امام علیه السلام ◀️ نام مادر: ◀️ نام همسر: نجمه ◀️ فرزندان: امام علیه السلام، سلام الله علیها، إبراهیم، قاسم، شاهچراغ، حمزه، عبدالله، إسحاق و حکیمه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️با توجه به اینکه دوران زندانی بودن امام موسی کاظم(ع) ۳۵سال بوده است، چگونه ایشان ۳۷ فرزند داشته اند؟!! ✅شهادت آن حضرت در سنین جوانى اتفاق نیفتاده ، آن حضرت هنگام شهادت ۵۵ سال از عمر شریفشان مى‌گذشت . علاوه بر این به این نکته نیز باید توجّه داشت که مدت زندانى بودن آن حضرت بیشتر از ۵ یا ۶ سال نبوده است . بیشتر دوره زندگى آن حضرت مصادف با حکومت عباسیان بوده است . آن حضرت با چند تن از خلفاى عباسى همزمان بود و بیشتر مدت زندانى شدن آن حضرت در دوره هارون الرشید عباسى صورت گرفته است . آن حضرت حدود ۹ سال با منصور عباسى همزمان بود . منصور به ظاهر متعرض آن حضرت نشد . ( مجلسى ، پیشین ، ۸۹۶ ) در دوره مهدى عباسى آن حضرت مدت کوتاهى در زندان به سر برد . مهدى عباسى در آغاز خلافت متعرض امام هفتم نمى‌شد ، ولى فعالیت‌هاى آن حضرت را کنترل مى‌کرد . . . او که در اثر محبوبیت عمیق پیشواى هفتم در جامعه اسلامى ، حکومت خود را در خطر مى‌دید ، دستور بازداشت امام را صادر کرد . . . پیشواى هفتم مدّت کوتاهى در زندان بغداد بود ، ولى طولى نکشید که مهدى روى پاره‌اى از ملاحظات سیاسى امام را آزاد ساخت ( مجلسى ، بحارالانوار ، ج ۴۸ ) در دوره هادى عباسى هم آن حضرت آزاد بود ، هر چند حکومت او بیش از یک سال طول نکشید . بیشترین مدت زندانى شدن امام هفتم علیه السّلام در دروه هارون بوده است . در سال ۱۷۹ ه هارون براى استحکام خلافت خود به منظور دستگیر کردن امام موسى علیه السّلام اراده حج کرد . . . هارون ، فضل بن ربیع را فرستاد و آن حضرت را در اثناى نماز گرفته و دستگیر کردند و سپس حضرت را به بصره برده و زندانى کردند ( مجلسى ، جلاء العیون ، پیشین ۸۹۹ ) با توجّه به اینکه شهادت آن حضرت در سال ۱۸۳ ه ق اتّفاق افتاده است ، بنابراین مدّت حبس آن حضرت در دروه هارون بیش از چهار سال نبوده است ..... ادامه 👇🏻 https://www.google.com/amp/s/www.porseman.com/article/amp/%25D9%2585%25D8%25AF%25D8%25AA-%25D8%25AD%25D8%25A8%25D8%25B3-%25D8%25A7%25D9%2585%25D8%25A7%25D9%2585-%25D9%2583%25D8%25A7%25D8%25B8%25D9%2585(%25D8%25B9)/104522 🛑نشر حداکثری
فَوَرَدَ بِخَطِّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ اَلسَّلاَمُ: أَبَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إِلاَّ إِتْمَاماً وَ لِلْبَاطِلِ إِلاَّ زُهُوقاً وَ هُوَ شَاهِدٌ عَلَيَّ بِمَا أَذْكُرُهُ خـداوند مقدر فرموده است كه حق به مرحله نهايى و كمال خود برسد و باطـل از بيـن رود, و او بـر آنچه بيـان نمـودم گواه است. الغيبة(للطوسی) ج۱ ص۲۸۷
❓❓علت سفارش پیامبر(ص) به پرهیز از زنان چشم آبی چیست؟ 🔰🔰پاسخ : متن روایتی که یافتیم چنین است. پیامبر(ص) فرمود: لا تَزَوَّجَنَّ شَهْبَرَةً و لا لَهْبَرَةً و لا نَهْبَرَةً و لا هَیدَرَةً و لا لَفُوتا... أمّا الشَّهبَرَةُ فالزَّرقاءُ البَذِیةُ، و....[۱] با زنِ شهبَره و لَهبَره و نَهبَره و هَیدَره و لَفُوت ازدواج نکن...؛ شهبره، زنِ چشم کبود بدزبان است و.... سفارش به ازدواج نکردن با زنان کبودچشمی شده که بدزبانند نه هر زن چشم آبی. داشتن چشمان آبی نوعی زیبایی به حساب می آید. ظاهرا روایت می خواهد بگوید که صرفا زیبایی ملاک نباشد. ازدواج با زن زیبا اما بدزبان، به صلاح نیست. ظاهرا از روایت زیر بتوان استفاده کرد که کبودچشمی نشانه ی زیبایی است؛ زیرا دنیا به صورت فریبنده ظاهر شده و چشمانش آبی بوده است. امام کاظم(ع) فرمود: تَمَثَّلَتِ الدنيا للمسيحِ عليه السلام في صُورةِ امرأةٍ زَرْقاءَ، فقالَ لَها: کم تَزَوَّجتِ؟ فقالَت: کثيراً، قالَ: فَکلٌّ طَلَّقَک؟ قالَت: لا، بَل کلًّا قَتَلتُ، قالَ المسيحُ عليه السلام: فَوَيحٌ لأزواجِک الباقينَ، کيفَ لا يَعتَبِروُنَ بالماضينَ؟![۲] امام کاظم عليه السلام: دنيا به صورت زنى چشم آبى در برابر مسيح عليه السلام مجسّم شد. به او فرمود: چند شوهر کرده اى؟ گفت: زياد. مسيح عليه السلام فرمود: همه آنها تو را طلاق دادند؟ دنيا گفت: نه، بلکه همه را کشتم. مسيح عليه السلام فرمود: پس، واى بر شوهران باقيمانده تو؛ چگونه از گذشتگان عبرت نمى گيرند؟ حدیثی هم از پیامبر(ص) داریم که سفارش به ازدواج با زنان چشم آبی کرده است: با زنان کبودچشم ازدواج کنید که در آنها یمن است.[۳] باید سند اینگونه روایات مورد بررسی قرار گیرند. از بیشتر روایات در مورد ازدواج به دست می آید که معیار، ازدواج با زنان پاکدامن و دارای اخلاق نیکو است و نیز ازدواج نکردن با زنانی که از صفات نیکو برخوردار نیستند. [۱] . خصال، ص ۳۱۶، ح ۹۸؛ بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۱، ح ۶. [۲] . بحار الأنوار: ۷۸/ ۳۱۱/ ۱. [۳] . جعفریات، ص ۹۲.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خیال می‌کنیم امام کاظم(ع) یک آقای بی‌سر و صدایِ سر به زیر بود....‼️ 🔸یک آدمی که فقط مسئله میگوید، معارف اسلامی بیان میکند، هیچ کاری به کار حکومت ندارد، مبارزه‌ی سیاسی نمی‌کند، که زیر چنین فشارهائی قرار نمیگیرد! 🔸ما خیال می‌کنیم موسی بن جعفر یک آقای مظلوم بی‌سروصدای سربه زیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلان جا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس؛ قضیه این نبود. قضیه یک مبارزه‌ی طولانی، یک مبارزه‌ی تشکیلاتی، یک مبارزه‌ای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود. 🎙
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 💢 نگاشت18:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 4 سوره عبس 🔅 أوْ يَذَّکَّرُ فَتَنْفَعَهُ‌ الذِّکْرَى يا پند گيرد و آن پند سودش دهد. 🔅🔅🔅 ۱ - وعظ و ارشاد دینى، زمینه ساز از میان رفتن غفلت ها است. (أو یذّکّر) ذکر و حفظ به یک معنا است; با این تفاوت که به اصل ذخیره سازى اطلاعات «حفظ» و به حاضر ساختن آن در قلب یا زبان - چه پس از فراموشى و چه بدون آن - «ذکر» مى گویند ۲ - امکان بهره گیرى انسان از تذکّرات و تعالیم دینى حتى در صورتى که خود را تزکیه نکرده باشد. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) 🔘 حرف «أو» دلالت دارد که هرگاه یکى از دو ویژگى (تزکیه یا تذکّر) محتمل باشد; باید شخصى را که مى خواهد به مجلس وعظ و ارشاد وارد شود، پذیرفت و نباید او را تا پس از خودسازى و تزکیه از تذکرات دینى محروم کرد. ۳ - تذکرات دینى براى انسان، سودمند است و آموختن آن او را براى تزکیه آماده مى سازد. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر فتنفعه الذکرى) ۴ - فراگیران پند و اندرز، انسان هایى ارجمند و شایسته احترامى افزون تر از دیگران (و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۵ - احتمال تأثیرپذیرى مردم از نصیحت ها، کافى در لزوم استقبال از آنان در مجالس پند و اندرز (لعلّه ... یذّکّر) ۶ - شایستگى فرد براى ترجیح او بر دیگران در پند و اندرز، به سلامتى کامل، بینایى و فعال بودن تمام قواى جسمى وى وابسته نیست. (أن جاءه الأعمى ... و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۷ - تنها کسانى شایسته حضور در مجالس وعظ و ارشادند، که خود را در مسیر خودسازى قرار داده یا افرادى توصیه پذیر و نصیحت خواه باشند. (یزّکّى . أو یذّکّر) ۸ - کشف وجود روحیه پندپذیرى در افراد، براى همه کس مقدور نیست. (و ما یدریک لعلّه ... یذّکّر) ۹ - رفتار مسلمانى که از حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص) ناخشنود بود - به دلیل ناآگاهى او از روحیات نیک و بد وى - رفتارى ناروا و توجیه ناپذیر بود. (عبس ... و ما یدریک لعلّه یزّکّى ... أو یذّکّر) ۱۰ - ابن ام مکتوم، در تلاش براى تزکیه نفس یا پندآموزى و داراى مقامى ارجمند در پیشگاه خداوند (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) ۱۱ - خوددارى از ارشاد کسانى که در مسیر خودسازى قرار دارند و استنکاف از راهنمایى پندپذیران، کردارى نکوهیده و ناروا است. (عبس ... و ما یدریک لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) ۱۲ - بهره بردن از پند و اندرز دیگران و سودمندى آن به حال انسان، در گرو داشتن روحیه اى پندپذیر و نصیحت خواه أو یذّکّر فتنفعه الذکرى «فاء» در «فتنفعه»، نافع بودن تذکر را فرع برخوردارى از روحیه تذکّرپذیرى ساخته است. ۱۳ - پاکسازى خویش از آلودگى ها، داراى اهمیتى بیشتر از آموختن پند و اندرز است. (لعلّه یزّکّى . أو یذّکّر) تقدیم «تزکیه» بر «تذکر»، گویاى برداشت یاد شده است. ◽️👈 ادامه دارد.... 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 ویدئو چهارم 🔹 مفهوم انتظار 🔸 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚘که در شعب ابوطالب، ابوطالب مرا کافی است....⚘ 🏴به مناسبت ۲۶ رجب، سالروز ارتحال حضرت ابوطالب علیه السلام🖤 🏴🏴کانال حقیقت ناب🏴🏴 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
🎙استاد شهید مرتضی مطهری: ❇️قرآن کریم درباره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و کسانی که با ایشان هستند و تربیت اسلامی یافته‌اند می فرماید : ⬅️محمد رسول الله و الذین معه اشدا علی الکفار رحما بینهم [سوره فتح ، آیه ۲۹] 🔸در این آیه هم به ولاء نفی اشاره شده و هم به ولاء اثباتی عام؛ آیات قرآن ما را متوجه می کنند که دشمنان اسلام در هر زمان سعی دارند ولاء نفی را تبدیل به اثباتی و ولاء اثباتی را تبدیل به نفی نمایند ؛ 🔹یعنی همه سعی شان این است که روابط مسلمین با غیر مسلمین، روابط صمیمانه ، و روابط خود مسلمانان به بهانه‌های مختلف _ از آن جمله اختلافات فرقه‌ای_ روابط خصمانه باشد. 🔰امروز اگر بر مصیبتی از مصیبت‌های اسلام باید گریست و اگر بر فاجعه از فاجعه‌ای اسلام باید خون بارید این مصیبت و این فاجعه است. 📚کتاب بینش و رفتار قرآنی ،ج ۶
رویِ خودت خط بکش! ❌ ▪️ همه‌ی ما امام زمان را دوست داریم و می‌دانیم که باید امام، اولویتِ ما باشد؛ اما مسئله اینجاست که تا چه اندازه حاضریم برای امام، تلاش و از خودگذشتگی کنیم؟ آیا تا به حال شده خودمان را اینگونه توجیه کنیم که: می‌خواستم امام را هم داشته باشم، اما نشد... ▫️ این توجیه یعنی امام، اولویتِ ما نیست، زیرا بهترین معیارِ تشخیصِ اولویت، این است که فرد حاضر است برای اولویت خود، همه کار بکند و از همه چیز مایه بگذارد. پس باید روی هر آنچه که مانعِ رسیدنِ ما به امام می‌شود، خط بکشیم؛ حتی خودمان. ▪️ اینجاست که مقام و فضیلتِ یارانِ امام حسین، بیشتر نمایان می‌شود. آنها برای بودن با امامِ خود، از همه چیز (مال، خانواده، آبرو، جان و ...) گذشتند. آنها به خوبی اولویتِ زندگی را فهمیده بودند و تنها امام را می‌دیدند و خوب می‌دانستند که داشتنِ امام، یعنی داشتنِ همه چیز.