به نام خدای غفور و کلیم ، خدای ودود و نعیم و رحیم
ظروف
* ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف معمولا بهداشتی نیستند و در کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند.
* ظروف نقره بهداشتی نبوده و عمده مضرات آن ها ترکیب شدن با غذاست .
به عنوان مثال اگر قاشق نقره ای را در زرده تخم مرغ فرو کنیم به سرعت اکسید شده و تغییر رنگ می دهد.
*ظروف استایروفوم 1 به علت آن که از نفت خام ساخته می شوند در صورت بلع، سرطان زا می باشند.
1- نوعی فوم که در رستوران های فست فود، مورد استفاده قرار می گیرد.
🍀
🌸🍃〰️🍃🌸〰️🍃🌸〰️🍃🌸
✴ کشتن حیوانات موذی از لحاظ شرعی ✴
🔹🔹🔹🔹
💠کشتن حیوانات موذی ازجمله مورچه، سوسک و مارمولک چه حکمی دارد؟ کشتن و یا آزار رساندن بدون قصد به آنها چطور؟ حشرات موذی که کشتن آنها جایز است کدامها هستند؟
✅پاسخ: یک قانون و حکم کلی این است که حیواناتی که اذیت نمیکنند و آزاری نمیرسانند را آزار نرسانید؛
↙اما این حکم کلی استثنا هم دارد. نمیتوانیم بگوییم هیچ حیوانی را نکشید. حالا ممکن است مورچههای داخل خانه آزار میرسانند، خب اگر اذیت میکنند کشتن آنها اشکالی ندارد؛ اگرچه سوزاندن حیوانات نهی شده است.
♦ دربارهی سوسک، مگس و مارمولک هم همینطور است؛ حتی ممکن است آزار و اذیت آنها ظاهری هم نباشد، اما ناقل میکروب باشند و سبب بیماری بشوند که این هم خودش یک نوع آزار است. بنابراین ازبینبردن حیوانات موذی اشکالی ندارد.
✳اما اگر فردی بدون قصد کشتن، مثلاً حواسش نبود و پایش را گذاشت روی یک حیوان بیآزاری و آن حیوان کشته شد، او مرتکب گناه نشده است؛ اگرچه مراقبتکردن خوب است.
⏪اما اینکه کدامیک از حیوانات یا حشرات موذی هستند و کشتنشان جایز است برمیگردد به تشخیص خود افراد. این حیوانات زیاد هستند؛ چه آنهایی که آزار معمولی ظاهری متعارف میرسانند و چه آنهایی که آزارشان در ظاهر نیست اما ناقل بیماری و میکروب هستند.
➖➖➖➖
#احکام_حیوانات_اذیت_موذی
➖➖➖➖➖
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹 🌹🌹🌹
🌹🌹 🌹🌹
🌹 🌹
بر اوج محبت علی اوجی نیست
در بحر بجز کرامتش موجی نیست
در کل ممالک و مذاهب به جهان
مانند علی و فاطمه زوجی نیست
سالروز نورانی ترین پیوند هستی مبارک
🌹 🌹
🌹🌹 🌹🌹
🌹🌹🌹 🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم بسیار قدیمی از مکه و مدینه
⏳ حدود یک قرن پیش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم | لطیفه ای بشنوید از مرحوم علامه محمد تقی جعفری😁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
📽 #غدیر و امامت امیرالمومنین علیه السلام در کلام #امام_جواد علیه السلام
🎙 #استاد_ابوالقاسمی
💥ببینید و انتشار دهید
#اخلاق فردي منتظران
✅1. ايمان و خدامحوري
🔶ايمان، تنها گفتنِ «شهادتين» و اقرار زباني نيست. هم اعتقاد قلبي است، هم اقرار زباني، هم عمل با اعضا و جوارج.
🔵از رسول خدا (ص) روايت است:
لا يُقْبَلُ ايمانٌ بِلا عَمَلٍ و لا عَمَلٌ بلا ايمانٍ؛
ايمان بدون عمل و عمل بدون ايمان پذيرفته نيست.
#زندگی_مهدوی
#اوصاف_منتظران
🍀برگرفته از کتاب زندگی مهدوی استاد جواد محدثی🍀
💠 صبغه ملكوتی ازدواج
🔹 اول ذي الحجّه سالروز ازدواج وجود مبارك اميرمؤمنان و فاطمه زهرا(صلوات الله و سلامه عليهما) است، اين را به پيشگاه وليِ عصر تهنيت عرض مي كنيم و به همه شما علاقهمندان قرآن و عترت تبريك عرض مي كنيم!
🔹 جريان ازدواج آن طوري كه وجود مبارك رسول گرامي(عَلَيْهِ وَ عَلَي آلِه آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء) به ما فرمودند يك صبغه ملكوتي دارد. يك وقت است كسي ازدواج را از باب اجتماع مذكر و مؤنث تلقّي ميكند، اين در گياهان هم هست, در حيوانات هم هست, در انسان هاي غير مسلمان هم هست. ازدواج عبارت از اجتماع مذكر و مؤنث نيست، ازدواج همان است كه وجود مبارك حضرت فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ»؛[1] دستور ديني آن «صبغه ملكوتي» را دارد كه انسان ميسازد. چنين نيست كه اگر كسي ازدواج كرد، يعني يك مذكر و مؤنث كنار هم جمع شدند، شما در گياهان هم اين را داريد, در حيوانات هم اين را داريد؛ ولي حضرت فرمود ازدواج انسان ها عبارت از اين است: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ».
🔹 مطلب بعدي آن است كه اين ذوات مقدس يك خانواده شناسنامه اي و شخصيت حقيقي دارند, يك شخصيت حقوقي؛ شخصيت حقيقي اينها همان فرزندان شناسنامه اي اينهاست؛ اما شخصيت حقوقي اينها وجود مبارك پيغمبر درباره خود و وجود مبارك حضرت علي(عليهما الصلاة و عليهما السلام) فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة»[2] من و علي بن ابي طالب پدران اين امّت هستيم. انسان وقتي بالغ نيست، شناسنامه او را پدر و مادر او مي گيرند، يك شناسنامه اي است كه پدر و مادرش مشخص است؛ ولي وقتي بالغ شد، شناسنامه اش را بايد خود بگيرد. فرمود من و علي بن ابي طالب حاضريم شما را به فرزندي قبول كنيم، شما بياييد فرزند ما شويد؛ از آن به بعد اگر كسي فرزند اينها شد، همان طوري كه درباره سلمان گفته شد، سلمان محمّدي است, اباذر محمّدي است، فلان شخص محمّدي است، ما هم ميشويم علوي, اين راه باز است، اختصاصي به سلمان و اباذر و اينها ندارد. وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) فرمود: نگوييد سلمان فارسي, بگوييد سلمان از ماست، فرزند ماست.[3] پس اين راه دارد كه ما شناسنامه اي بگيريم و بشويم علوي, بشويم حسني و حسيني، فرزند اينها بشويم، از علوم اينها كه استفاده كنيم فرزند اينهاييم، به دستورهاي اينها عمل كنيم، فرزند اينهاييم. اين سيادت يك حكم فقهي دارد؛ البته آن سر جايش محفوظ است؛ اما كرامت سيادت به همان فرزند بودن اين خاندان است. فرمود ما شما را به عنوان فرزندي قبول ميكنيم. اگر وجود مبارك حضرت امير ما را به عنوان فرزندي قبول كرد، قهراً وجود مبارك صديقه كبرا(سلام الله عليهما) ميشود مادر ما. چه بهتر كه ما چنين شناسنامهاي داشته باشيم!
[1]. الکافی(ط ـ الاسلاميه)، ج5، ص329.
[2]. معاني الاخبار، متن، ص52.
[3]. بحار الأنوار (ط ـ بيروت)، ج22، ص385.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب ورامین
تاریخ: 1395/06/13
صبغه ملكوتی ازدواج.mp3
1.53M
💠 روز اول ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 صبغه ملکوتی ازدواج
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
#تهامه #الکعبه_یمانیه #یمانی #یمنی
#تصریحعلامهمجلسیبهجملهمکهمنتهامهقولابناثیراستنهپیامبر
⁉️ایا پیامبر گفته اند که مکه از تهانه است و تهامه از یمن است و به خاطر همین به کعبه یمانیه یا الیمانیه گفته میشود؟؟؟
🔰خیر بلکه این #دروغ و #تدلیس از اتباع احمد است
✅ بلکه این حرف بن اثیر سنی است
👆همانگونه که میبیند علامه مجلسی در اینجا تصریح میکنند که این قول حرف بن اثیر جزری سنی هست و روایت نیست اصلا.
⁉️ سوال:
اگر وقت نماز تنگ باشد و از رضایت مالک ساختمان اطلاع نداشته و نماز بخوانیم، نماز صحیح است یا باید قضا نماییم؟
✅ پاسخ: 👇👇
مقام معظم رهبری: اگر قرائنی وجود دارد که اطمینان ایجاد کند که مالک به خواندن نماز در آنجا راضی است نماز را در همان جا میخواند و کافی است و درغیراین صورت باید از آنجا خارج شود و اگر وقت به حدی نیست که بعد از خارج شدن نماز بخواند و نمازش قضا میشود باید در حال خروج از آنجا نماز را بخواند و برای سجده و رکوع اشاره کند و بنا براحتیاط واجب بعدا قضا کند. [1]
آیت الله مکارم: چنانچه یقین به عدم رضایت صاحب ملک نداشته باشد نماز در آنجا اشکالی ندارد و نیازی به اعاده آن نیست. [2]
آیت الله سیستانی: اگر مجبور شدید نماز بخوانید. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: اگر هنگام نماز خواندن فکر میکرده غصبی نیست، نمازش صحیح است و قضا ندارد. [4]
آیت الله وحید: باید به سرعت از آن ملک خارج شوید و در خارجِ ملک نمازتان را بخوانید اگر در آنجا نماز خواندهاید باید قضاء نمایید. [5]
آیت الله فاضل: نماز خواندن در حال اختیار در زمین غصبی باطل است. اگر کسی قبلا میدانسته که ملک کسی دیگر است و نمیدانسته که راضی به رفتن در آنجا است یا نه رفتن در آنجا حرام و نماز خواندن هم باطل است و باید فورا از ملک غصبی خارج شود و اگر وقت نماز تنگ باشد، طوری که با خارج شدن از ملک نمازش قضا میشود، باید از ملک خارج شود و همزمان با خارج شدن از ملک نمازش را بخواند و بعد از خارج از ملک غصبی باقی مانده نماز را در مکان مباح با آرامش بدن و رعایت قبله بخواند. اگر بدون خارج شدن و عمدا در همان مکان نماز بخواند و صاحبش راضی باشد باطل است باید اعاده کند و اگر وقت گذشته باشد قضایش را بخواند. [6]
#احکام_نماز
#احکام_وقت
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنهای، شماره استفتاء: MUx0eu4RLlQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611050077.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 698534.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49739.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613425.
----------------------
🌹چند درس از نماز دهه اول ذیحجه
🌷🌷در اینجا به دو نکته این باره اشاره می کنیم:
1– حضور موسی علیه السلام در وعده گاه خدا
آیه ای که در نماز بالا خوانده می شود، آیه 142 سوره اعراف است:
«و با موسى سى شب وعده گذاشتیم و آن را با [افزودن] ده شب كامل كردیم، پس میعادگاه پروردگارش به چهل شب پایان گرفت، و موسى [هنگامى كه به میعادگاه مىرفت] به برادرش هارون گفت: در میان قومم جانشین من باش و به اصلاح برخیز و از راه و روش مفسدان پیروى مكن.»
خلاصه آنکه موسی علیه السلام برای عبادت ویژه و دریافت تورات به مدت سی روز با خدا وعده داشت و به کوه طور رفت و با خدا مناجات می کرد. در مدت غیاب خود، هارون را جانشین خود در میان آنها قرار داد. از انتهای این آیه معلوم می شود که عده ای مفسد هم در میان مردم قوم او وجود داشته اند که موسی علیه السلام درباره آنها به جانشین خود تذکر داده بود.
2 – حدیث منزلت
در روایات مختلف می خوانیم که پیامبر زمانی که برای جنگ تبوک – در فاصله ای دور از مدینه – حرکت کردند، علی علیه السلام را جانشین خود ساختند. ایشان که همواره در راه خدا و پیامبر دلاوری نموده بود از این که در جنگ شرکت نمی کند ناراحت شد. پیامبر در جواب ایشان فرمودند: راضی نیستی که تو نسبت به من به منزله هارون به موسی باشی بجز آنکه بعد من پیغمبری نخواهد آمد؟
حضرت محمد
این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله به حدیث منزلت معروف است که حاوی یکی از فضایل مهم امیرالمومنین است؛ یعنی داشتن همه مقامات هارون علیه السلام نسبت به موسی علیه السلام مانند برادری، وصایت و جانشینی و عصمت و اولی بودن نسبت به بقیه امت... تنها باید توجه داشته باشیم که علی علیه السلام جزو انبیاء نیست بلکه جزو اوصیاء انبیاء است.
3 – تکرار تاریخ قوم بنی اسرائیل در اسلام
پیامبر گرامی فرموده اند که هر آنچه در بنی اسرائیل اتفاق افتاد در این امت هم – مو به مو - اتفاق خواهد افتاد.
«یَكُونُ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلُّ مَا كَانَ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ حَذْوَ الْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ (من لا یحضره الفقیه، ج1، ص 203»(من لا یحضره الفقیه، ج1، ص 203)
قرآن به ما می گوید امت موسی علیه السلام در زمانی که ایشان در جامعه حاضر نبود و هارون را به جانشینی نصب فرموده بود دچار تفرقه و بت پرستی شدند و اکثر آنها گمراه شدند.(سوره اعراف، آیات 143 به بعد) با توجه به اینکه علی علیه السلام همان نقش هارون را در امت پیامبر دارد و همه اتفاقات بنی اسرائیل در اسلام تکرار خواهد شد، می توانیم بفهمیم که بعد از پیامبر مردم درباره جانشینی علی علیه السلام دچار گمراهی شدند و اکثرشان راه درست را انتخاب نکردند.
🍃آرام دل
دلم بدجور شور میزند آقای من!
آرام و قرار از کفم رفته.
دلشورهای که چارهای برایش پیدا نمیشود
زیر و رو میکند وجود آدم را.
کسی که گرفتار این دلشوره است
دوست دارد بخوابد
ولی دلشورهای که من دارم
به قدری زیاد است
که حتّی در خواب هم رهایم نمیکند.
کمی که میخوابم
از خواب میپرم و باز هم دست و پنجه نرم میکنم
با دلشورهای که قصد رها کردنم را ندارد.
داشتن تو خودش بال است
ولی وقتی محبّتت در دل کسی میافتد
هفت زمین و هفت آسمان روی دوشش
باری را احساس میکند
که کشیدنش توان یلان نبرد را میخواهد؛ بلکه بیشتر.
به دست آوردن محبّتت حرفی است
نگه داشتن آن حرفی دیگر.
برای نگه داشتن محبّت تو چه کار کردم در خور محبّتت؟
چرا هنوز شب را از روز تشخیص میدهم؟
چرا دوست خوابم و فراری از بیداری؟
این دغدغههای کوچک چیست که به پای دلم بسته است؟
نسبتشان با محبّت تو را هنوز پیدا نکردهام.
برای نگه داشتن محبّت تو باید جان داد
من چه کار دارم میکنم به راه محبّتت؟
این دغدغه های کوچک چیست که به پای دلم بسته است؟
این دلشوره امانم را بریده.
با تپشهای تندی که به جان قلبم انداخته
قلبم دیگر از تپیدن خسته شده.
قفسۀ سینهام دوست دارد بشکند
دیگر از دست نفس نفس زدنهایم خسته است.
میخواهم بگویم دلم را آرام کن
میبینم آرام که میشوم گویی غافل میشوم
میخواهم بگویم نگهدار این دلشوره را برایم
میبینم با وجود این دلشوره
زمین و زمان برایم پر از اضطراب شده.
میشود خودت بگویی باید چه کار کنم با این دلشوره؟
ماندن و رفتنش دست تو
فقط به دادم برس آقا!
شبت بخیر آرام دل!
#بهانه_بودن
#شب_بخیر
#محسن_عباسی_ولدی
💠 حدیث روز
🔵 امام حسین علیهالسلام
💎 أَیُّهَا النَّاسُ نَافِسُوا فِی الْمَکَارِمِ وَ سَارِعُوا فِی الْمَغَانِمِ وَ لَا تَحْتَسِبُوا بِمَعْرُوفٍ لَمْ تَعْجَلُوا.
💎 ای مردم
👈در خوبیها با یکدیگر رقابت کنید
👈و در بهره گرفتن از فرصتها شتاب نمایید
👈و کار نیکی را که در انجامش شتاب نکردهاید، به حساب نیاورید.
📚 بحارالانوار/75/121
ندای سعادت:
✅ چون رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه را به عقد علىّ درآورد، عدّه اى از قريش خدمتش رسيده و عرض كردند:
🔸شما با مَهْريّه مختصرى دخترت را به ازدواج علىّ در آورديد.
🔸حضرت فرمود: من به ازدواج علىّ در نياوردم، «وَلكِنَّ اللّهَ- عَزَّوَجَلَّ- زَوَّجَهُ لَيْلَةً أُسْرِىَ بي عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى ...»
🔸- بلكه خداوند- عزّوجلّ- آن شبى كه به معراج برده شدم، نزد سدرة المنتهى اين ازدواج را واقع ساخت.
✍️ انتساب مستقيم امر ازدواج علىّ و فاطمه عليهما السلام به پروردگار، اشاره به عظمت اين دو بزرگوار دارد، همان گونه كه در آياتِ قبض روح، خداوند در جايى قبض را به خود نسبت داده و مى فرمايد: اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها. - خداوند، هنگام مرگ ارواح را قبض مى كند.
📘جلوه نور،آیت الله شیخ علی سعادت پور، ص: 112
﷽ ❄️ فرود برای معراج!! ❄️
🌼 سوار بر هلیکوپتر، در آسمان کردستان بودیم. دیدم #شهید #صیاد_شیرازی مدام به ساعتش نگاه می کند. وقتی علت کارش را پرسیدم، گفت: الان موقع نمازه. بعدش هم به خلبان اشاره کرد که همین جا فرود بیا!
🌼 خلبان گفت: این منطقه زیاد امن نیست؛ اگه اجازه بدین تا مقصد صبر کنیم. گفت: اشکالی نداره؛ ما باید همین جا نماز بخونیم! هلیکوپتر نشست.
🌼 صیاد با آب قمقمه ای که داشت، وضو گرفت و به #نماز ایستاد؛ ما هم به او اقتدا کردیم.
📚 قصه عاشقان؛ دعوت به نماز در سیره شهیدان؛ ص ۱۳
#داستان_نماز #نماز_شهیدان #نماز_اول_وقت #نماز_جماعت