eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Ala02.mp3
6.32M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر صوتی سوره اعلی 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📼 جلسه دوم ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسير سوره اعلی جلسه 2.docx
31.5K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس اخلاق جمعه990503.mp3
13.86M
🎙/ بیانات استاد تحریری در درس اخلاق جمعه 🔸مواعظ اخلاقی امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب ۱۳۹۹/۰۵/۰۳🗓
هدایت شده از اذکار مأثوره
حدیث 2️⃣ 3- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ آبَائِهِ ❇️عنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ ✳️منْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ حِينَ يَأْخُذُ مَضْجَعَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِينَ سَنَةً. 📖الأمالي( للصدوق) ؛المجلس الرابع‏،حدیث 3،ص14 🔰🔰ترجمه: رسول خدا فرمود هر كه وقتى به بستر خواب رود سوره‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ‏ بخواند خدا گناه پنجاه سالش را بيامرزد. 📖الأمالي (للصدوق) / ترجمه كمره‏اى ؛ متن ؛ ص14
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: منظور از" الارض المقدسه" در آیه ۲۱ سوره مائده« يَقَوْمِ ادْخُلُوا الاَرْض الْمُقَدَّسةَ الَّتى كَتَب اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبَارِكمْ فَتَنقَلِبُوا خَسِرِينَ» کجاست!؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: خلاصه فرمایش مطلب قبل، این است که حتی اگر بنابر فرض، فلسطین همان ارض مقدسه باشد، شرطش این است که آنها به شریعت الهی ایمان بیاورند؛ والا بنی اسرائیل نعمتهای وافر و بسیار خاصی داشتند که در پی عهد شکنی ها و عدم تبعیت از پیامبران الهی، مورد سخت ترین کیفر ها قرار گرفتند. 🌸 همچنین استاد جوادی آملی در بیان مصداق برای این توضیح، نمونه ای می آورند از رفتار یهود در عصر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و عقوبت این رفتار که در قرآن کریم بیان شده است: « مطلب ديگر آن است كه همين يهود، در مدينه مالك و مَلِك بودند؛ خانه‌اي داشتند، زندگي داشتند، قلعه‌هايي داشتند و مانند آن؛ وقتي حق را و حجت الهيِ عصر را رعايت نكردند، خداوند دستور داد كه اينها جلاء وطن كنند و مِلك و مُلك يهوديهاي مدينه مِلك طلق مسلمين بشود.»(1) ☘️« از اينجا معلوم مي‌شود كه بر فرض در بين آن احتمالات چهارگانه، منظور از اين " ارض مقدس" فلسطين باشد، نشانهٴ آن نيست كه يهود ولو صهيونيستي فكر كند و نژاد پرست باشد و خون‌ريز باشد، باز هم در سرزمين مقدس و منزه مي‌تواند زندگي كند. اين‌چنين نيست؛ همان سرزمين آباء و اجدادي كه داشتند، اسلام آنها را بيرون كرد، براي اينكه كافر بودند. 👈اگر كسي خيال بكند كه قرآن مي‌گويد كه اين سرزمين براي شماست، اين بايد بداند كه قرآن يك حرفي در سورهٴحشر دارد:« هُوَ الَّذي أَخْرَجَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ ِلأَوَّلِ الْحَشْرِ» و يك حرفي هم در سورهٴ اعراف (2)و مانند آن دارد كه وجود مبارك موساي كليم (سلام الله عليه) به اينها فرمود مادامي كه در اين مسير هستيد و يك شاهد داخلي هم دارد و آن اين بود كه چهل سال سرگردانند و وقتي كه توبه و انابه كردند وارد سرزمين مي‌شوند. 🍃بنابراين اين‌چنين نيست كه براي اين نژاد باشد، بلكه براي مؤمنين و مؤمنينِ به حجتِ هر عصر است؛ در آن عصري كه موساي كليم (سلام الله عليه) پيامبر بود، ايمان بايد به اين موساي كليم و تورات غيرِ محرفش باشد و در عصر پيغمبر اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) ايمان به جميع انبياء و مرسلين و صحف آنهاست و ايمان به خاتَميت و خاِتميت و مُهَيْمن بودن قرآن است و پيغمبر است و اگر كسي در برابر پيغمبر اسلام بايستد، همان « يَتيهُونَ فِي اْلأَرْضِ»(3) و همان« ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ و الْمَسْكَنَةُ»(4) خواهد بود، چه اينكه در برابرِ خود پيغمبر در سورهٴ حشر فرمود: « وَ لَوْ لا أَنْ كَتَبَ اللّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيا و لَهُمْ فِي اْلآخِرَةِ عَذابُ النّارِ»(5).»(6) پی نوشت: 1. جوادی آملی، تفسیر سوره مائده، جلسه 47. 2. اعراف/129. 3. مائده/26. 4. مائده/26. 5. حشر/3. 6. جوادی آملی، پیشین. ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️احکام شهر خدا 🔵 اضافه قیمت و پول خورد 🛑نشر حداکثری🛑
باد زمان.mp3
4.34M
🔉 صدای من بجایی نمیرسد، اما اگر میشد، باید در این مملكت برای سریان ونفوذ گسترده‌تر رأی ولایت فقیه تلاش كرد. نباید راضی شد و گذاشت كه اوامر آقا در پیچ و خم توجیهات وتفسیرهای غلط معطل بماند
✨💫✨💫✨💫✨ 😢 فراموش کردن جوش خونی و وضو گرفتن 😩 💢سوال : از جوش صورت من یک قطره خون بیرون زده بود، موقع وضو فراموش کردم که آن را بشویم، وضو گرفتم و نماز خواندم. بعد از گذشتن وقت نماز متوجه شدم که قبل از وضو آن را پاک نکرده ام. ولی اثری از خون نبود. در واقع موقعی که برای وضو صورت را شسته ام، خون هم رفته است. برای شستن صورت هم دست را پر از آب شیر کرده و به صورت زده ام. حال: 1- آیا وضو و نماز صحیح بوده؟ 2- آیا صورت پاک شده است؟ 3- آیا آبی که از صورت ریخته و به شیر و لوله و بعد هم فرش ریخته است نجس بوده و فرش و ... را باید شست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 💠 آیت الله خامنه ای: ج1) اگر هنگام شستن صورت چندین بار آب به صورت ریخته اید و اطمینان دارید قبل از آخرین بار که برای وضو آب ریخته اید، صورت پاک شده است، وضو و نماز صحیح است، در غیر این صورت وضو و نماز محکوم به بطلان است. ج2) اگر اطمینان دارید پس از برطرف شدن عین نجاست، حد اقل یک بار صورت را شسته اید، صورت پاک است. ج3) جایی را که یقین دارید رطوبت از محل نجس صورت به آن منتقل شده است، محکوم به نجاست است، در غیر این صورت محکوم به طهارت است. 💠 آیت الله مکارم: با شستن صورت محل پاک می شود. و در ترشحات غساله چون نمی داند یا شک دارد به کجاها رسیده است جستجو نکند. ولی برای وضو چنانچه یک بار آب به صورت ریخته، این مرتبه برای تطهیر بوده. و لازم است بعد از تطهیر، وضو بگیرد. و اگر بیش از یک بار آب ریخته وضو صحیح است. 💠 آیت الله شبیری: باید وضو و نمازش را اعاده کند مگر اینکه پس از برطرف شدن عین نجاست، آب به محل نجس رسیده و از آن جدا شده باشد البته بنابر احتیاط قابل عدول باید از مواضعی که یقین دارد آب پس از جداشدن از محل نجس به آن رسیده اجتناب کند. 💠 آیت الله فاضل: اگر با مشت آب به صورت بریزید در صورتی که آب در محل نجس جاری شود پاک می شود لیکن آبی که مرتبه اول از محل نجس جدا می شود نجس است، اگر به بدن و لباس برسد نجس می‌کند و وضو نیز باطل است. اگر مرتبه دوم آب بریزید به نحوی که از بالا به پایین به تمام صورت برسد وضو صحیح است. ☝🏻بنابراین اگر یقین به اینکه آب در مرتبه اول از محل نجس به بدن یا لباس شما آب نرسیده باشد، بدن و لباس شما پاک است اگر صورت را دو مرتبه شسته باشید یعنی بعد از مرتبه اول که صورت پاک شده باشد مرتبه دوم هم آب ریخته باشید آبی که بعد از ریختن مرتبه دوم از صورت جدا می شود پاک است. 👈🏻 با این توضیح چون یقین به ریختن آب نجس روی بدن، لباس، فرش و شیر و لوله ندارید، همه آن ها شرعا پاک است . *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام ---------------------------
۳. افطاری دادن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14 روز تا عید ولایت قال رسول الله صلى الله عليه واله: مثلي و مثل عليّ مثل شجرة، أنا أصلها وعليّ فرعها والحسن والحسين ثمرها، والشيعة ورقها، فهل خرج من الطيّب إلاّ الطيّب؟ پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: مثل من و مثل علی مثل درختي است كه من ريشه (و تنه) آن و علی شاخه آن و حسن و حسين (علیهم السلام)ميوه آن و شيعه برگهاي آنند. پس آيا از پاكيزه جز پاكيزه به دست آیند؟ (تاريخ دمشق ابن عساكر: ج42 ص384 ) شیعه برگی از درخت مرتضی شده از دشمن اولاد علی جدا شده از وحشت قبر و پرسش روز جزا با بغض عدوی مرتضی رها شده
💖 فرمانده گردان حضرت رسول لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب 💖 🌻 خاموشی که می زدند همه هلاک و خسته می افتادیم. تخت مان دو طبقه بود من پایین می خوابیدم محمد بالا. 🌻 نصف شب جوری که صدای جیر جیر تخت بیدارم نکند می آمد پایین. می رفت همان پست و پشت های آسایشگاه و می ایستاد به 📚 ستارگان حرم کریمه ، جلد ۱۸ ، خاطره ۹ از علی قشقایی.
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: راهکارهاي ايجاد صميميت و افزايش محبت در بين والدين و فرزندان چيستند؟ قسمت چهارم: 🌺پاسخ: در قسمت های قبل گفته شد که فرزندان محبت کردن و احترام گذاشتن را از والدين ياد مي گيرند. لذا اگر والدين در زندگي زناشويي خود به يکديگر احترام بگذارند و راه محبت را در پيش گيرند فرزندان هم از آنها ياد مي گيرند. و چند مورد از راه های برخورد و ابراز و افزايش محبت بين والدين را بيان کردیم. و اما ادامه راهکارها: 7 –📌 احترام گذاشتن به بستگان همسر انسان ها به طور طبيعي به بستگان خود، بخصوص والدين شان، علاقه دارند. از خوشحال بودن آنها، خوشحال و از ناراحت بودن آنها، غمگين مي شوند. کسي را که به آنها نيکي کند، دوست مي دارند، و از کسي که به آنها بدي کند، بيزار مي گردند. 🌱با توجه به اين مطلب در مي يابيم که احترام گذاشتن به والدين همسر و برخورد نيک با آنها تا چه حد در جلب محبت همسر و افزايش صميميت ميان آنها مؤثر است. 🌸هر يک از زن و شوهر بايد با والدين، بلکه ساير خويشاوندان همسر، معاشرت و روابط حسنه داشته باشند و به آنها احترام کنند، با زبان خوش و مهرباني سعي کنند محبت آنها را جلب کنند، با نيکي و اظهار محبت دلشان را به دست آورند، در کارها با آنها مشورت نمايند، مشکلات زندگي خود را در ميان نهاده و از فکر آنها استفاده کنند و به پيشنهادها و راهنمايي هاي مفيدشان گوش دهند. اين کارها علاوه بر ايجاد محبوبيت براي آنها در ميان خانواده ي همسر، صميميت موجود ميان آنها را نيز افزايش مي دهد. 8. 📌نماز و دعا : براي جلب محبت همسر، پدر و مادر ، يا يکي از محارم و يا جلب محبت کسي که داشتن رابطه با او حرام و گناه نيست ،وضو بگير. دو رکعت نماز مثل نماز صبح به قصد قربت و نزديک شدن به خدا بخوان. 🍀 بعد از نماز ( با گفتن تسبيحات حضرت فاطمه سلام الله عليها ) به حمد و ستايش خدا بپرداز ، سپس بر محمد و آلش صلوات بفرست. آن گاه اين دعا را بخوان : اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي إِلْفَهَا وَ وُدَّهَا وَ رِضَاهَا بِي وَ أَرْضِنِي بِهَا وَ اجْمَعْ بَيْنَنَا بِأَحْسَنِ اجْتِمَاعٍ وَ أَنْفَسِ ائْتِلَافٍ فَإِنَّكَ تُحِبُّ الْحَلَالَ وَ تَكْرَهُ الْحَرَامَ وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِلْفَ مِنَ اللَّهِ وَ الْفِرْكَ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيُكَرِّهَ مَا أَحَلَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. مردي از امام باقر عليه السلام دعايي جهت جلب محبت همسرش تقاضا کرد ،حضرت دستور عمل ذکر شده را به او فرمود. ادامه دارد...
مگر داستان روباه و خر و شير گرگين كتاب كليله و دمنه به سمع مبارك آقا نرسيده است؟ شيرى را گر برآمد كه از حركت فرو ماند، روباهى كه از باز مانده شكار او طعمه چيدى. روزى او را گفت آيا ملك اين بيمارى را علاج نخواهد فرمود؟ شير گفت چنين مى‌گويند كه جز به گوش و دل خر علاج نپذيرد. روباه خر گاز رى را به چرب زبانى فريب داد و نزد شير آورد. شير قصد وى كرد و زخمى انداخت و مؤثر نيامد و خر بگريخت. روباه بار دوم آنقدر افسون بر گوش درازگوش بخواند تا باز وى را به شير رسانيد. در اين بار شير بر خر جست و سخت او را بشكست و روباه را گفت شست و شويى بكنم و پس گوش و دل خر بخورم كه دواى بيمارى من است. چون شير غائب شد روباه گوش و دل هر دو را بخورد. چون شير باز آمد گفت گوش و دل كو؟ جواب داد كه اگر او گوش و دل داشتى كه يكى مركز عقل و ديگر محل سمع است، پس از آنكه صولت ملك ديده بود، دروغ من نشنودى و به فريب من فريفته نشدى و با پاى خود به سر گور نيامدى!
🍃پناه زمین و آسمان چند شب است که دارم به تنگ شدن دلم برای تو فکر می‌کنم. از سویی نگرانم تو را ندیده، فراموش کنم و دل‌تنگی‌ام تمام شود از سویی با شوق داشتن دلی که برای تو تنگ شده دارم مستی می‌کنم. خودت می‌دانی این شوق و خوف چه کار می‌کند با آدم. همین که دل‌تنگی‌ام برای تو کم می‌شود دنبال دلیل می‌گردم. نکند عشقت در دلم کم شده که دلم کمتر برایت تنگ می‌شود. چند روز پیش داشتم به این فکر می‌کردم: وقت‌هایی که کمی دلم کمتر تنگ می‌شود برایت شاید آن زمانی باشد که تو را دیده‌ام و سلامم داده‌ای و جوابت داده‌ام امّا امروز خیلی دلم کمتر تنگ شده بود برایت و همین خوفم را زیاد کرده بود که فکری به سرم زد. گفتم وقتی ما تو را می‌بینیم و بی آن که تو را بشناسیم دلمان کمتر تنگ می‌شود برایت اگر تو به ما دست بدهی در آغوشمان بگیری پیشانی‌مان را ببوسی آن وقت چه قدر کمتر دلمان تنگ می‌شود برایت؟ تو که از کسانی نیستی که فقط سلام می‌کنند و رد می‌شوند. دوستانت را که ببینی می‌ایستی سلامشان می‌دهی دستشان را می‌فشاری در آغوششان می‌گیری و از بوسیدنشان بخل نمی‌ورزی. درست می‌گویم؟ من که امروز فراموشت نکرده بودم عشقت هم که در دلم کم نشده بود نکند این همه کمتر تنگ شدن دلم برایت برای دستی بود که به من دادی و آغوشی که میزبان سرم شد و بوسه‌ای که نشست روی پیشانی‌ام. در جمعی که امروز بازار دست دادن و در آغوش کشیدن و بوسیدنشان گرم بود تو کدامشان بودی آقا؟! دلم خوش است تو به خیالات من نمی‌خندی! ممنونم که این قدر خوب می‌فهمی مرا. شبت بخیر پناه زمین و آسمان!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
🌴🌴🌴 درنگ 1- آیا اینکه سبزه زار خشک می شود دلیل ایراد در خلقت آن است و یا ظرفیت آن است که بیش از این قابلیت ندارد؟ 2- آیا ممکن است که چنین خدایی در هدایت تشریعی انسان‌ها کم بگذارد و اشتباه کند؟ تلنگر : بی نقصِ بی نقصِ بی نقص بی‌نقصِ بی‌نقصِ بی‌نقص! سبزه‌زار را نگاه کن؛ چقدر زیبا و به‌سامان است! یعنی چه خوب خلق شده و چه خوب نظام یافته است! عجب خدای بزرگ و حکیمی بوده که چنین کرده است! اما انگار یک جای کار اشکال دارد؛ چرا این سبزه‌زارِ زیبا، خشک و سیاه شده؟ نکند خدا کار بیهوده می‌کند؟ این چه خلقت و سامانی بود که فرجامش به نابودی کشید؟ سبحان‌الله! تسبیح کن خدا را که او بی‌نقص و عیب است. مگر می‌شود خدا اشتباه کند؟ نه، خلقت و تقدیر سبزه‌زار ایراد ندارد، بلکه این ظرفیت آن است که بیش از این قابلیت ندارد و لاجرم باید به سیاهی برود. پس باز هم بگو «عجب خدای بزرگ و حکیم و بی‌نقصی»! اوست که خوب خلق می‌کند و خوب سامان می‌بخشد و خوب تقدیر و هدایت می‌کند. آری، او در هدایت تکوینی‌اش بی‌نقص است، سبحان‌الله! راستی، آیا ممکن است که چنین خدایی در هدایت تشریعی انسان‌ها کم بگذارد و اشتباه کند؟ سبحان‌الله! پس اشکال کار کجاست که برخی هدایت نمی‌شوند؟ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کرامت آیت الله قاضی 🔻 خدا آيت‌الله العظمي بهجت را رحمت کند، مي‌فرمودند: گاهی بنا می شد با استادم آیت الله قاضي از نجف اشرف به کربلا برويم. آن موقع نجف ماشین محدود داشت مثلا يک ماشين قبل از ظهر از گاراژ به سمت کربلا حرکت مي‌کرد. 🔸 می‌فرمودند: ما به گاراژ مي‌آمديم ولی من از استادم غافل مي‌شدم، وارد ماشين مي‌شدم ولي ايشان نبود، وقتي در کربلا پياده مي‌شدم مي‌ديدم که آنجا نشسته است. می فرمودند: آنجا به ذهن من نرسيد، 🔹 اما وقتي این اواخر، کتاب‌هاي شرح حال ايشان را خواندم ديدم ديگران نیز نقل کرده‌اند که ايشان هيچ‌گاه سوار بر ماشين و وسيله نقليه‌ نشده بودند و با عنايت خدايي جابه‌جا مي‌شدند.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
📌پاسخ به یک شبهه تاریخی آیا امیرمومنان علیه السلام و سر تاس بودند؟ اخیرا دکتر با تاثیر پذیری از وهابیت به تخریب شخصبت علی(ع) پرداخته است که در نقد او گفته می شود: 📍پاسخ: این که در زیارت حضرت علی(ع) تعبیر آمده، درست است، اما معنای این دو کلمه آن نیست که آقای سروش آن هم با تمسخر بیان می کند(کچل شکم گنده)؛ بلکه خود اهل بیت(ع) آن را معنا کردند. مثلا در روایت امام (ع) هست که این دو را (ص) به امیرمومنان (ع) داد است و معنای یعنی از و معنای یعنی پر شده از . اما انزع و بطین را به معنای ظاهری گرفته اند و آن هم جنبه آمیزش یعنی راه حضرت سروش را رفته اند! در حالی که به معنای ظاهری و جسمی نیز بخواهیم معنا کنیم معنای بدی ندارد زیرا انزع و اصلع در ادبیات تعبیر مدح آمیزی است و به کسی گفته می شود که: ◀️موی دو طرف جلوی سرش ریخته است و این حالت در عرب خوب بوده به خلاف فردی که پیشانی پرمویی داشته است. ◀️اما بطین به معنای شکم پر نیست بلکه به معنای است. یعنی امیرمومنان(ع) باتوجه به هیکل که داشته کمر باریک نبوده است. چطور می شود کسی شکم بزرگ داشته باشد در حالی که همانند معاوبه(لعنت الله) پرخور نبوده است؟! چطور کسی که اهل کار و تلاش بوده و در نبردها یکه تاز میدان بوده باشد؟! اما قد حضرت بر اساس روایتی از خود آن حضرت و همینطور شمائل نویسان، میان قامت و بود یعنی نه خیلی بلند و نه کوتاه. ◀️در نهاین به نظر می‌رسد که و از این دو اصطلاح معنای بد آن را ترویج داده اند تا به شخصیت امیرمومنان علی علیه السلام بپردازند. 📚 پاسخگوی شبهه: حجت الاسلام دکتر محمدرضا مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی و موسسه امام رضا(ع).
38.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 و بعض نسبت به علیه السّلام 👈اگر به معنای است چرا صحابه به آن عمل نکردند؟ 🔊 ❌ اعتراف بیننده اهل سنت به وجود بغض و کینه نسبت به علیه السّلام در میان صحابه و تایید ادعای شیعه در این موضوع 📒حارث همدانی گوید: روزی علی علیه السلام را دیدم که بالای منبر رفت، پس از حمد و ثنای خداوند فرمود: "قَضاءٌ قَضاهُ اللَّهُ تَعالی عَلَی لِسانَ النَّبِی صلی الله علیه وآله وسلم، اِنَّهُ قالَ: لا یحِبُّنی اِلاّ مُؤمِنٌّ وَ لا یبغِضُنی اِلاَّ مُنافِقٌ وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَری" 📚صحیح مسلم ج۱ ص۴۸ «خواسته خدا بود که بر زبان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم جاری شد که فرمود: مرا دوست نمی‌دارد مگر و مرا دشمن نمی‌دارد مگر ، و گفت آنکس که ادّعای باطل کرد»
۴. اطعام دادن