eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
امر به معروف و اولویت های آن.mp3
2.11M
🔰 امر به معروف و اولولیت های آن استاد صفایی حائری)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈•‌‌‌‌‌‌꧁حیات༼﷽༽انسانی꧂•┈ 📽 سکانسی از مجادله میثم تمار (ره) با عبیدالله بن زیاد ملعون؛ در قسمتی از فیلم مختارنامه « به مناسبت سالگرد شهادت میثم تمار » •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
💠 انگیزه ای مهم برای 💠 🌧 من زَبورِ داودَ عليه السلام ...: لَو تَفَكَّرتُم في خُشونَةِ الثَّرى‏ ، و وَحشَةِ القَبرِ و ظُلمَتِهِ، لَقَلَّ كَلامُكُم، و كَثُرَ ذِكرُكُم وَ اشتِغالُكُم لي. 🌧 در کتاب زبور حضرت داود عليه السلام ... است كه: [خدا می فرماید] : «اگر در باره درشتى خاک [گور] و تنهايى و تاريكى مى‏‌انديشيديد، بى گمان، كمتر سخن مى‌‏گفتيد و بيشتر مرا ياد مى‌‏كرديد و به من سرگرم مى‏‌شديد». 📚 بحار الأنوار ، جلد ۱۴ صفحه ۴۴. 👌 یاد مرگ و قبر و برزخ و قیامت می تواند انگیزه مهم برای اقامه نماز باشد.
📢 عاشقان وقت نماز است، اذان میگویند. قُرَّهُ عَینِی فِی الصلاه؛ *روشنـی چـشم مـن در نمــــاز است.* (نهج الفصاحه، ص،۲۸۳، حدیث۱۳۴۳) اللّهُ‏ أَکْبَرُ، اللّهُ‏ أَکْبَرُ اللّهُ‏ أَکْبَرُ، اللّهُ‏ أَکْبَرُ 🌸🌸 أَشْهَدُ أَنْ لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ 🌼🌼 أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ 🌻🌻 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ 🌼🌼 حَیَّ عَلَی الصَّلاةِ حَیَّ عَلَی الصَّلاةِ 🌺🌺 حَیَّ عَلی الفَلٰاحِ حَیَّ عَلی الفَلٰاحِ 🌸🌸 حَیَّ عَلیٰ خَیرِ الْعَمَلِ حَیَّ عَلیٰ خَیرِ الْعَمَلِ 🌺🌺 اللّهُ‏ أَکْبَرُ، اللّهُ‏ أَکْبَرُ 🌼🌼 لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ، لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ 🌻🌻 التماس دعـــاے فـــرج 🤲🏻 اللهم عجل الولیڪ الفرج 💚 🕋
1️⃣3️⃣روز بیست و سوم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان به وادی «زُبالة» رسیدند.👇
✅در این روز حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) با اهل بیت و یاران خود به منزل «زباله» رسیدند. شیخ مفید می نویسد : صبح هنگام زمانی که امام حسین(ع) قصد عزیمت از منزلگاه «ثعلبیه» را به سمت «زباله» داشتند، به یاران و جوانان سپاه خود فرمودند : 📋《أَكْثِرُوا مِنَ اَلْمَاءِ!》 ♦️آب فراوان با خود حمل کنید! 📋《فَاسْتَقَوْا وَ أَكْثَرُوا ثُمَّ اِرْتَحَلُوا فَسَارَ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى زُبَالَةَ》 ♦️پس آنان آب فراوان با خود برداشتند، سپس به راه افتادند، تا اینکه به منزل «زبالة» رسیدند. طبق این نقل، در این منزل خبر شهادت جناب مُسلم بن عقیل و هانی بن عروه و همچنین خبر شهادت عبدالله بن یقطر سفیر دیگر امام حسین(علیه السلام)، به حضرت(ع) رسید. در این هنگام؛ امام حسین(ع) بسیار متاثر شدند و طی خطبه ای کوتاه از باب اتمام حجت، خطاب به اصحاب و یاران خویش فرمودند : 📋《قَدْ أَتَانَا خَبَرٌ فَظِيعٌ! قَتْلُ مُسْلِمِ بْنِ عَقِيلٍ وَ هَانِئِ بْنِ عُرْوَةَ وَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ يَقْطُرَ وَ قَدْ خَذَلَنَا شِيعَتُنَا فَمَنْ أَحَبَّ مِنْكُمُ اَلاِنْصِرَافَ فَلْيَنْصَرِفْ غَيْرَ حَرِجٍ لَيْسَ عَلَيْهِ ذِمَامٌ》 ♦️خبر دلخراش شهادت مسلم و هانى بن عروه و عبداللّٰه بن یقطر به گوش ما رسيد و معلوم شد شيعيان ما از طريق مكّارى وارد شدند و ما را ذليل ساختند. اينك هر يك از شما كه مى‌خواهد با كمال ميل و رغبت برگردد، از طرف ما هيچ گونه نگرانى نداشته باشد. در این هنگام؛ 📋《فَتَفَرَّقَ اَلنَّاسُ عَنْهُ وَ أَخَذُوا يَمِيناً وَ شِمَالاً حَتَّى بَقِيَ فِي أَصْحَابِهِ اَلَّذِينَ جَاءُوا مَعَهُ مِنَ اَلْمَدِينَةِ وَ نَفَرٍ يَسِيرٍ مِمَّنِ اِنْضَوَوْا إِلَيْهِ》 ♦️مردم كه از اين خبر وحشت‌ اثر با اطلاع شدند دسته دسته به طرف راست و چپ حركت كرده و متفرق شدند و آنها كه باقى ماندند اصحاب آن جناب بودند كه از مدينه ملتزم ركاب شده و كمى از آنها كه در راه شرف حضور دريافته بودند. در ادامه شیخ مفید در تحلیلی از علت اتمام حجت امام حسین(ع) با یاران و اصحاب خود می نویسد : 📋《وَ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ لِأَنَّهُ عَلِمَ أَنَّ اَلْأَعْرَابَ اَلَّذِينَ اِتَّبَعُوهُ إِنَّمَا اِتَّبَعُوهُ وَ هُمْ يَظُنُّونَ أَنَّهُ يَأْتِي بَلَداً قَدِ اِسْتَقَامَتْ لَهُ طَاعَةُ أَهْلِهِ فَكَرِهَ أَنْ يَسِيرُوا مَعَهُ إِلاَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ عَلَى مَا يُقْدِمُونَ》 ♦️دلیل این کار امام حسین(ع) که ياران خود را از شهادت اين سه رادمرد باخبر ساخت‌، این بود كه مي دانست اين جمعيت از آن نظر پا به پاى او حركت مى‌كنند و آهنگ پيروى دارند كه خيال مى‌كنند، چون به شهرى دربیايند همه مردم شهر سر اطاعت در برابر آن حضرت(ع) فرود مى‌آورند و مطيع اوامرند و بالاخره شكمها از عزا بيرون خواهند آورد. امام حسين(ع) مناسب نمی ديدند که اصحابش را بدون اطلاع از چنين پيش‌ آمدى به چنگال دشمن بيندازد، به همين جهت آنان را از بي وفائى كوفيان باخبر ساخت، تا هر كه می خواهد به مقصد خود روانه شود.(۱) 📚منبع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۵
حقیقت ناب
🍃پناه من می‌خواهم تو را فراموش نکنم؛ امّا نمی‌شود هر شب برای فردا تصمیمی نو می‌گیرم و می‌خوابم. حتّی وقتی بلند می‌شوم حواسم هست به قولی که دیشب به خودم دادم امّا مشکل از کجاست که وقتی آفتاب می‌زند هر چه قدر از مشرق طلوعش دور می‌شود من بیشتر تو را فراموش می‌کنم. نکند کار آفتاب از یاد بردن توست؟ به قدری روزها تو را فراموش می‌کنم که آرزویم این شده: همیشه شب باشد. در شب‌ها چه سرّی نهفته است که بیشتر به یاد تو می‌افتم؟ چه قدر پیچیده است حال و روز من: در روشنایی روز تو را گم می‌کنم و در تاریکی شب پیدایت می‌کنم. من شب‌ها را بیشتر دوست دارم و آرام آرام دارم از روزها بیزار می‌شوم. کسانی که مثل من حال و روزشان خراب است دائم در پی مقصّرند. می‌خواهند سنگینی بار تقصیرها را از دوش خویش بردارند و بگذارند روی دوش این و آن. و من امشب به آفتاب رسیدم و گریبانش را گرفتم. ولی نمی‌دانم چگونه اتّهام از یاد بردن تو را برای خورشید اثبات کنم. فقط همین را می‌دانم: روزها تو را فراموش می‌کنم و شب‌ها به یادت می‌افتم. همین کافی است برای اثبات جرم آفتاب؟ کاش کسی به من می‌گفت چرا با این که دوستت دارم، باز هم فراموشت می‌کنم. و کاش جواب تکراری در میان جواب‌ها نبود و ای کاش کسی این تیغ تیز را به رویم نمی‌کشید که چون دوستش نداری، فراموشش می‌کنی. آقا! کسی جز خودت کمک حال من نمی‌شود. به دادم برس! روزهای سختی را دارم طی می‌کنم. هر روزی که تو را فراموش می‌کنم شبش که به یادت می‌افتم یک خیال ترسناک به همۀ کابوس‌های زندگی‌ام اضافه می‌شود. امشب این کابوس به سراغم آمده: نکند جزای غفلت من از تو فراموش شدنم از سوی تو باشد؟ بگو و قسم بخور که این کابوس، هیچ گاه تعبیر نخواهد شد. تو اگر فراموشم کنی، من نیستِ نیست می‌شوم. هر وقت بنا گذاشتی که فراموشم کنی مرا طعمۀ وحشی‌ترین درندگان بکن. هیچ زجری بالاتر از این نیست که تو فراموشم کنی. قسم به هر کسی که دوستش داری، فراموشم نکن! شبت بخیر پناه من!
سوره مبارکه طارق
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت12:نکته های تفسیری آیه 8و9و10سوره طارق ✅ إنَّهُ‌ عَلَى‌ رَجْعِهِ‌ لَقَادِرٌ ▫️ «رَجْع»: بازگرداندن مراد زنده گرداندن در آخرت است. ✅ ۱ - خداوند، بر اعاده مجدد انسان پس از مرگ او، توانمند است. (إنّه على رجعه لقادر) ✅ ۲ - آفرینش انسان از منى، برهان قدرت خداوند بر معاد و تجدید حیات انسان است. (خلق من ماء ... یخرج ... إنّه على رجعه لقادر) ✅ ۳ - تمام انسان ها پس از مرگ، دوباره زنده خواهند شد. (إنّه على رجعه لقادر) آیه شریفه صرفاً در مقام بیان توانمندى خداوند نیست; بلکه در صدد دفع پندار منکران معاد نیز مى باشد. 🔅🔅🔅 ✅ يوْمَ‌ تُبْلَى‌ السَّرَائِرُ ▫️ «تُبْلی»: مورد امتحان و آزمایش قرار می‌گیرد. نمایان و هویدا می‌شود. از آنجا که به هنگام آزمایش، حقیقت اشیاء ظاهر و آشکار می‌شود، این ماده در اینجا به معنی ظهور و بروز آمده است ▫️ . «السَّرَآئِرُ»: جمع سَرِیرَة، نهانیها و پنهانیها. اسرار و رازها. نیّات و عقائد و هرچیزی که نهفته و پوشیده باشد. ✅ ۱ - تمام اسرار و اعمال کتمان شده، در قیامت ارزیابى گشته، و مورد سنجش و شناسایى قرار خواهد گرفت. (یوم تبلى السرائر) 🔹 «سرائر» جمع «سریرة» (آنچه کتمان شود) است (قاموس) و چون با حرف «ال» همراه است، بر عموم دلالت دارد. 🔹 «ابلاء» (مصدر «تبلى») به معناى امتحان کردن است (مصباح). مراد از آزمودن سرائر، سنجش و محاسبه آنها است. ✅ ۲ - تأثیر نیت ها و حالات درونى انسان، بر سرنوشت او در قیامت (یوم تبلى السرائر) 🔹 اختبار و آزمودن سریره ها، دلالت بر تأثیر نیک و بد آنها در کیفر و پاداش اعمال دارد. ✅ ۳ - انسان در قیامت، بر باورها و ملکات نفسانى خویش، مؤاخذه خواهد شد. (یوم تبلى السرائر) 🔹 مراد از آزمودن سریره ها، حسابرسى و سنجش میزان کیفر آنها است. ✅ ۴ - حقایق کتمان شده، در قیامت آشکار خواهد شد و مخفى نگه داشتن آن امکان پذیر نیست. (یوم تبلى السرائر) 🔹 گرچه «ابلاء» به معناى آشکار ساختن نیست; ولى لازمه اختبار و آزمایش سریره ها، بر ملا شدن ویژگى هاى آن است. ✅ ۵ - حسابرسى نهان کارى هاى انسان و چشیدن کیفر آن، از اهداف معاد است. (إنّه على رجعه لقادر . یوم تبلى السرائر) 🔹 «یوم» ظرف براى «رجعه» و بیانگر آن است که ارجاع دوباره انسان، روزى به وقوع خواهد پیوست که از مشخصات آن، محاسبه اعمال پنهانى و نیت هاى انسان براى تشخیص میزان کیفر او است. 🔅🔅🔅 ✅ فمَا لَهُ‌ مِنْ‌ قُوَّةٍ وَ لاَ نَاصِرٍ ▫️ «فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ ...»: برابر بسیاری از آیات قرآن، در آخرت تنها وسیله نجات انسان، ایمان و عمل صالح است و بس ✅ ۱ - در قیامت، انسان هیچ قدرتى در برابر خواست خداوند و کیفرهاى او ندارد. (فما له من قوّة) ✅ ۲ - قیامت، روز محرومیت انسان از هرگونه یار و یاور در برابر کیفرهاى الهى است. (فما له من ... و لا ناصر) ✅ ۳ - قیامت روز بى ثمر ماندن نیروهاى درونى و بیرونى انسان، در برابر حسابرسى کارهاى پنهانى او است. (فما له من قوّة و لا ناصر) ✅ ۴ - حسابرسى و سنجش نهان کارى ها و نیت هاى انسان، مایه ناتوانى او از هرگونه دفاع و محرومیت او از کمترین یار و یاور در قیامت (یوم تبلى السرائر . فما له من قوّة و لا ناصر) 🔹 حرف «فاء» در «فما له من...»، نبود قوت و ناصر را بر «تبلى السرائر» تفریع کرده و آن را نتیجه حسابرسى قرار داده است; یعنى، روز قیامت با متمایز شدن سریره هاى نیک و بد، راهى جز پذیرفتن جزاى آن براى انسان باقى نمى ماند; زیرا نه او را یاراى انکار است و نه کسى به حمایت از او برخواهد خاست. ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 آموزش سوره مبارکه ناس 🌹 🌹 به زبان انگلیسی 🌹 🌹 آیه دوم 🌹 🕌 مَلِک الناس 🕌 The sovereign of mankind 🕌 دِ ساوِرین اِف مَن کایند
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺 فقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ 🌺 ❓س: کلمه یعنی چه؟ ✅ ج: وقتی دو نفر با هم در خودشان، کار خودشان، پیدا می‌کنند، اینها می‌گویند بیاییم آن که است را کنیم و را برای او بخواهیم؛ این را مباهله می‌گویند. «بَهَلَ» به معنای لعنت است.
هدایت شده از احکام خمس
♻️ خمس سرمایه گذاری و پس انداز در بیمه عمر ⬇️⬇️⬇️ سوال: من تو بیمه عمر و آتیه ثبت نام کردم و ماهی ۳۰ هزار تومان به بیمه می دهم . پس از ۳۰ سال قرار است که بیمه پول من را به همراه سودش به من تحویل دهد. می خواستم بدانم آیا به پول بنده خمس تعلق می گیرد؟ اگر تعلق می گیرد باید هر سال اون مبلغی که واریز کردم پرداخت کنم یا باید بعد از سی سال پولی که بهم می دهند همراه سودش خمس اون را پرداخت کنم ؟ لطفا دقیقا بفرمایید وظیفه من نسبت به این بیمه عمر چیست ؟ ▪️▪️▪️▪️▪️ ◀️ پاسخ: ✅ آیت الله خامنه ای: به ‌‌طور کلی اگر در شرکت بیمه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کرده‌اید که بابت پس‌انداز شما به شما سود و پاداش می‌دهند علاوه بر خمس سرمایه‌ای که پس‌انداز کرده‌اید - در هر سال خمسى - خمس سود نیزبه هنگام وصول و امكان دريافت اگر تا سر سال خسمی‌تان باقی بماند باید بپردازید ✅ آیت الله مکارم : به مبالغی که پرداخت می شود، خمس تعلق نمی گیرد، اما بعد از دریافت چنانچه تا سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد. ✅ آیت الله سیستانی: بیمه قراردادی است که طبق آن بیمه گزار (بیمه شونده) متعهد میشود که مبلغ معینی را نقدا یا به نحو اقساط به بیمه گر (بیمه کننده) بپردازد و در مقابل آن ، بیمه گر متعهد میشود که در صورت وقوع حادثه ، یا ضرری که در قرارداد قید شده ، مبالغی را نقدا یا به نحو پرداختی ثابت و یا هر گونه جبران مالی دیگر ، به بیمه گزار یا شخص ثالثی که در قرارداد بیمه معین و قرارداد به نفع او منعقد شده است ، بپردازد . پس اگر قرار داد بیمه عمر و غیره چنین باشد صحیح است هر چند در انتهای مدت - در حالی که شرط نکرده - مبلغی را به او بدهند. ولی چنانچه اصل معامله بر قرض بوده به شرط اینکه بیمه کند یا اینکه مبلغی را در انتهای قرار داد به عنوان سود به او بدهند ربا و حرام است. و در هر حال پولهایی که بابت چنین بیمه غیر متعارفی پرداخت می شود سر سال خمسی خمس دارد. ✅ آیت الله شبیری: - به پولی که به بیمه داده می شود اگر براساس قرارداد بیمه باشد- نه سرمایه گذاری به طوری که بیمه عامل محسوب شود- خمس تعلق نمی گیرد ولی پولی که بیمه می پردازد اگر تا یکسال صرف در مخارج نشود خمس آن لازم است. ✅ آیت الله وحید: اولاً این بیمه بنابر احتیاط واجب ،حرام است ثانیاً پولی که داده اید متعلق خمس است. ✅ آیت الله فاضل: پولی که بابت بیمه عمر بارعایت قوانین بیمه داده می شود و ضرورت داشته باشد خمس ندارد و اگربعد از سی سال برگردانداز درامد همان سال یعنی سی سال بعد می باشد لیکن اگر پول تحت عنوان بیمه عمر داده شود که سی سال بعد با سودش آن را برگرداند، ظاهرا طبق قرار داد بیمه حساب نمی شود و اگر طبق قانون شرعی مضاربه یامشارکت باشد اشکال ندارد و در غیر این صورت حکم قرض ربوی را دارد و گرفتن سود آن ربا و حرام است و پولی که بابت بیمه داده می شود درهرسال خمس دارد. استفتا از سایت مراجع ....................................
مباهله.pdf
630.4K
🔰🔰 📚عنوان : نگاهی به تفسیر آیه مباهله ✍️نویسنده : آیت الله میلانی 📖موضوع : تفسیر 📄تعداد صفحات : ۹۳ صفحه 📆به مناسبت فرارسیدن روز مباهله :
🔺پاسخ به چند استفتاء درباره عزاداری در ایام کرونا 🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی به چند استفتاء در مورد، برگزاری عزای سید و سالار شهیدان در ماه های محرم و صفر در ایام شیوع ویروس کرونا، پاسخ داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬حسین جان تو بگرد و من رو پیدا کن! 👈 حسین جان!من در چطور تو رو پیدا کنیم؟ 🔊 💥ببینید و انتشار دهید
مباهله مقام معظم رهبری.mp3
964.9K
🌻بیانات مقام معظم رهبری🌻 در رابطه با روز مباهله ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
جمعه روز مباهله ست و سند افتخار ما محبین امیرالمومنین علیه السلام💙 👆اعمال روز مباهله👆 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت آیه مباهله ✅جمعه ۲۴ ذی الحجه روز عید مباهله و نزول آیه ۶۱ سوره آل عمران، ✅فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم (۶۱) خاتم(انگشتر) بخشی امیرالمومنین ع در رکوع به سائل و نزول آیه (ولایت) ۵۵ سوره مائده؛ نزول آیه تطهیر إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ". "ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده اند، همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند". 🔰باصدای استادشحات محمدانور و تصاویرزیباازمدینه منوره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مباهله، از اجزای رکنی ولایت ما یک سلسله واجبات رکنی و داریم، یک سلسله اجزای غیر رکنی. اجزای غیر رکنی ولایت، آن و های فلان روز که امام (سلام الله علیه) کرده است؛ اینها جزو اجزای غیر رکنی ولایت است. یک سلسله اجزای رکنی ولایت است، مثل ( ). غدیر که با آن روزی که حضرت ازدواج کرده یکسان نیست! ( ) هم از همین جریان است. وقتی از وجود مبارک سئوال می کند: به چه دلیل افضل است و است؟ به چه دلیل علی، بلافصل است؟ فرمود: به آیه (اَنفُسَنا)، خدا فرمود که علی است. پس در حقیقت نمرد، جان پیغمبر باید جای او بنشیند؛ چرا بیاید جای او بنشیند؟! 🔷 ر.ک سوره آل عمران / آیه ۶۱ و الفصول المختاره / صفحه ۳۸ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۵/۰۷/۰۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی