eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
944 عکس
1.4هزار ویدیو
126 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا فارغ التحصیل حوزه علمیه قم مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین: @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عشق الهی (قسمت اول).mp3
6.79M
🎤 (۱) ✅ تفاوت عشق و محبت ✅ تفاوت عشق مجازی و حقیقی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🔺 ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/4
⁦✍️⁩ ابوالفضل ساجدی ⭕ پيچيدگی عشق و آثار عجيب آن در زندگی اميال و عواطف، خاصه عشق و محبت، قدرت شگفت‌آوری در جهت‌دهی آدمي دارند. ابزار کنترل و هدايت احساسات می تواند اقيانوس وجود آدمی را متلاطم و مواج سازد و قايق سواران آن را در جهت امواج خويش به حركت در آورد و نفوذی نافذ در روان افراد داشته باشد. عدم توجه معلمان و مربيان به ميزان نقش گرايش در بينش و كنش مانع تحقق اهداف آموزشی و تربيتی می شود. بخش عمده تخيلات انسان مولود عشق‌های درونی اوست. كنترل علائق به كنترل طائر خيال منتهی می شود. ميل اگر قوت يافت دل را به خود مشغول می كند و حضور ذهنی و قلبی محبوب را در او پررنگ می سازد و به سادگی تداعی می شود. كسي كه غريزه شهوت در او قوی است به کوچکترين بهانه‌اي افكارش بدين سوی منعطف می شود. آن‌كه ميل شديد به ثروت دارد به ادنی مناسبتی پول در فكر او حاضر می شود. مادري كه علاقه شديد به فرزند خود دارد به آسانی ياد دلبندش می افتد. كسي هم كه به خدا عشق شديد دارد فراوان از او ياد می كند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال:👇 @mohamad_admin
2.mp3
15.52M
🎤 (۲) ✅ آيا براي رسيدن به عشق الهی بايد لذات مادی را رها كنيم؟ 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/15
‌✍️⁩ ابوالفضل ساجدی ⭕️ چرا جوانان از دین، گریزانند؟1️⃣⁩ آيا تعليم و تربيت دينی در مدارس، دانشگاهها، مساجد و خانواده ها كارامد است؟ آيا آموزش دين هميشه به پذيرش آن مي انجامد؟ فراز و فرودهای اين عرصه كدامند؟ چرا جمعی از نسل نو از تربيت دينی و برخی از آموزش آن گريزانند؟ ضرورت پاسخ آ‎نگاه آشكارتر مي‎شود كه بدانيم دين گرايی در فطرت نوجوان و جوان ريشه دارد. كشف آسيب‎های موجود در روش و محتوای هدايت دينی نسل جديد، آرزوی ديرين دين‎مداران است، همانگونه كه دين‎گريزى جوانان، واژه‎ای آشنا و غم‌انگيز براي جمع پرشماري از خانواده‎ها و عقده‎ای ناگشوده در قلوب خيل فراوانی از خداباوران است. آسيب‎های مزبور، جز فقدان باور قلبی و عدم التزام عملی به آموزه‎های دينی و در نتيجه، حركت به سوی مقاصد غير الهى، ثمره‎ی ديگري ندارد. جوانِ قربانی آسيب، سرمايه‏ هاى وجودى خويش در امور صرفاّ مادی وقف می ‎كند و در شكل‎دهى شخصيت، اميال و گرايش‎های خويش، از مسير الاهی فاصله می ‎گيرد. به رغم تلاش‎هایی كه كما بيش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی و تربيت دينی نسل جوان و ارائه راهكارهای آن صورت گرفته است، جامعه جوان ما به اهتمامی مضاعف و گفتماني نو و پياپی در اين ميدان نياز دارد. برخی از -برون-رفت از انها را به تدريج بيان خواهيم كرد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇 @mohamad_admin
3.mp3
7.68M
🎤 (۳) ✅ تاكيد ويژه اسلام بر كسب عشق الهی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/17
4.mp3
10.97M
🎤 (4) ✅ اگر سراغ عشق الهی رفتيم آيا عقل را بايد كنار بگذاريم؟ با عقل چه كنيم؟؟🤔 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/18
5.mp3
6.83M
🎤 (5) ✅ آيا می توانيم عشق الهی را كسب كنيم؟ ✅ آيا قفل قلب دنيایی، گشودنی است؟ 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/19
‌✍️⁩ ابوالفضل ساجدی ⭕️ تعلیم دین چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟ يكي از آسيب‎هايي كه مي‎تواند دامن آموزش ديني را آلوده سازد، كاستي در فهم چيستي آموزش ديني و يكسان‎انگاري آن با آموزش غير ديني است. هر گاه از آموزش ديني سخن مي‎رود، ابتدا ممكن است چنين به نظر آيد كه آموزش‎هاي ديني و غير ديني از وضعيت به طور كامل مساوي و اصول واحد آموزشي برخوردارند. آيا مي‎توان بر همسان‎انگاري اين دو فتوا داد؟ پاسخ منفي است، چرا كه آموزش‎هاي ديني به دليل ويژگي‎هاي خاص محتواي آموزشي و وجوه تمايز آن از ساير دروس (رياضي، فيزيك، بيولوژي و ...) اقتضاءات ويژه‎اي دارد؛ در نتيجه افزون بر لزوم رعايت اصول علمي آموزش‎هاي غير ديني، رعايت اصول ديگري نيز ضروري است. برخي از خصائص تعليم دين عبارتند از: 1⃣ اختلاط با اهداف تربيتي، 2⃣ اصطكاك با تعصب‌هاي قومي، عقايد خرافي و زياده‎طلبي‎هاي مادي و دنيوي سلطه جويان، 3⃣ مقابله با موج گسترده دين‎گريزي دوران رنسانس و مدرنيسم غرب، و شنا در مقابل حركت موج. 👈توجه به اين ويژگي‎ها رعايت اصول خاصي را براي آموزش موفق ديني مي‎طلبد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇 @mohamad_admin
6.mp3
11.92M
🎤 (6) ✅ عشق الهی: سرمایه بزرگ و سرنوشت ساز 🔷معرف حقیقی شخصیت هر فرد، معشوق یا محبوب اعلای اوست. اگر مي خواهيم خود را بشناسيم بايد ببينيم چه چيزي را بيشتر دوست داريم. 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/21
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ آیا انسان را بی نیاز از دین می داند؟ 1️⃣ دكتر سروش سالها پيش"، اين سخن را مطرح كرد. وي در مقاله ي ”ريشه در اب است“ در مجله كيان، شماره29 بحثي را تحت عنوان ”استغناء محمود و مذموم از‏ ‏دين“ مطرح نمود. ايشان در سخنراني خود كه در شهر مونترال كانادا در تاريخ حدود اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) برگزار شد ‏ نيز ‏نكات ديگري را در تبيين اين موضوع افزود. حقير در اين جلسه حضور داشتم و برخي عبارات وي را نقل خواهم كرد. ايشان در آغاز مقاله فوق مي نويسد: "سوال اين است كه اگر مجموعه ي بشريت را در نظر آوريم و حسنات و خيرات و بركات آدمي را در كفه‎اي نهيم و بدي‎ها و زشتي‎هاي او را در كفه‎اي ديگر بگذاريم، كدام كفه سنگيني خواهد كرد؟ ... "آنچه آشكارا ميتوان ديد استغناءيي است كه مجموع بشريت از‏ ‏انبياء و تعاليم آنان پيدا كرده‎است و حكايت از آن دارد كه گويي نسبت آدميان با مكتب انبياء عوض شده‎است و‏ ‏سلطه‎اي كه مكتب پيامبران در دوره‎‎‎‎‎ها ي گذشته بر آدميان داشته‎است، اينك سست‎‎تر شده‎است." وي پس از طرح‏ ‏مسئله ي بي‎نيازي از دين، استغناء را به دو نوع، استغناء محمود و استغناء مذموم تقسيم‏ ‏ميكند. به نظر ايشان استغناء بيمار از طبيب پس از بهبودي بيمار، و استغناء‏ ‏شاگرد از استاد پس از فارغ التحصيل شدن و يا استاد شدن شاگرد، از نوع بي‎نيازي پسنديده و ممدوح است. اما‏ ‏اگر بيمار مادامي كه هنوز بيمار است ادعاي استغناء از طبيب نمايد، يا اگر شاگرد مادامي كه هنوز سواد‏ ‏كافي نياموخته‎است ادعاي استغناء از معلم و راهنما سر دهد، بي‎نيازي مذموم و ناپسند تلقي ميشود. بيمار ابتدا‏ ‏نيازمند به طبيب است اما پس از بهبودي و درمان، وي را به طبيب حاجتي نيست. حاجت به طبيب‏ ‏مادامي است كه هنوز اتش بيماري شعله ور است. نياز شاگرد به استاد نيز به همين گونه ‎است.‏ ايشان پس از طرح موضوع استغناء از دين و تقسيم استغناء به ممدوح و مذموم مدعي مي شود كه استغناء بشر مدرن نسبت به دين از نوع استغناء ممدوح است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇 @mohamad_admin
7.mp3
6.21M
🎤 (7) ✅ روش کسب عشق الهی : تجديد نظر در روش بهره برداری از منابع اخلاقی 1️⃣ 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/23
⭕️ چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟ 1️⃣ 👈آموزه های دینی با تربیت پیوند دارند والدين، معلمان،‌ مبلغان، فرهنگ سازان و دغدغه مندان تعليم دين بايد به تفاوت كار خود با تعليم ساير دروس توجه داشته باشند،‌ اما در موارد زيادي به اين نكته توجه نمي شود. آموزش‎هاي ديني به دليل محتوا و مقصد خاص خود، با ساير دروس هم‌چون رياضي و فيزيك، تفاوت دارد. تعليم ديني فقط ياد دادن علوم توصيفي و گزارش‎گر را هدف قرار نمي‎دهد؛ بلكه با مقاصد تربيتي گره خورده است. اين آموزه‎ها به دو دستة كلي قابل تقسيم است: 1. مسايل نظري و اعتقادي 2. مسايل عملي، اخلاقي و تربيتي و جهت‎دهي گرايش‎ها و عواطف هدف از آموزش نوع دوم ايجاد تغييرهاي رفتاري، هدايت اخلاقي و گرايشي است. آموزش نوع نخست نيز چون مقدمة پذيرش و عمل به دين است، با هدايت عملي آدمي پيوند دارد. بنابراين آموزه‎هاي ديني، مستقيم يا غير مستقيم، با اهداف تربيتي آميخته است. قرآن نيز تعليم و تزكيه را در كنار هم ذكر مي‎كند و مي‎فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَث في الاُمِّيينَ رَسولاً مِّنهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايتِهِ وَ يزَكِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحِْكْمَةَ وَ آن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضلَلٍ مُّبِينٍ (جمعه:2). اوست خدايي كه ميان عرب اُمي (يعني قومي كه خواندن و نوشتن هم نمي‎دانستند) پيغمبري بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحي خدا تلاوت كند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوي و حكمت الهي بياموزد با آن‌كه پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهي بودند. برخي از پژوهش‎گران غربي مانند زورديگ زبان آموزه‎هاي ديني را زبان وجود (is language) و زبان ساير دروس را زبان ابزاري (use language) ناميده‎اند تا به اين حقيقت اشاره كنند كه آموزه‎هاي ديني با كل وجود و هستي انسان پيوند دارد. كسي كه نگرش الاهي را مي‎پذيرد، كل زندگي او رنگي جديد به خود مي‎گيرد، اما ساير دانش‎هاي بشري چنين خاصيتي ندارند. وقتي زبان آموزه‎هاي ديني زبان وجود باشد و به كل حيات فرد رنگ ويژه‎اي دهد، پيوند آن با عمل و تربيت آشكار مي‎شود. 🖌ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
8.mp3
6.84M
🎤 (8) ✅ روش کسب عشق الهی : تجديد نظر در روش بهره برداری از منابع اخلاقی 2️⃣ 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/25
چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟2️⃣ ⭕️ این آموزه ها با خرافات و تعصبات سنتی و مدرن اصطكاك دارند، لذا مخاطب در پذیرش آن مقاومت زیادی دارد. آموزش‎ و تبليغ دين علاوه بر اختلاط آن با مسايل تربيتي، با تعصب‎هاي فردي و قبيله‎اي، عقايد خرافي و جاهلي، اصطكاك دارد. هيچ‎يك از اين مشكلات در تدريس رياضي، فيزيك، شيمي و ... وجود ندارد. در تدريس اين موضوع‎ها يادگيرنده علايق، تعصب‎ها و دشمني خاصي نسبت به يادگيري آن‌ها ندارد؛ اما آموزش ديني اغلب به چنين موانعي مبتلا است. دين با قلب پيوندي وثيق دارد و نيل به تحول دروني به سختي حاصل مي‎شود، چنان‌چه امام صادق ع نيز ‏مي‏فرمايد: ازاله الجبال اهون من ازاله القلب عن موضعه‏. حركت‎دادن كوه‏ها از برطرف‎كردن باورهاي قلبي افراد آسان‏تراست. از اين‌جا مي‎توان به پيچ و خم ويژة مسير آموزش و تربيت ديني پي برد، مشكلاتي كه در آموزش هيچ درس ديگري يافت نمي‎شود. اقناع فكري در اين حوزه كار آساني نيست، زيرا چه بسا به مبارزه با تعصبات، ذهنيات غلط و عاداتي نياز داشته باشد كه سال‎ها در فرد راسخ شده است. با توجه به اين مشكلات، نگرش علمي به موضوع آموزش ديني اقتضا مي‎كند كه بيش از آموزش ساير دروس در خصوص آن دقت، مطالعه، و كارشناسي شود. 🖌ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
9.mp3
6.73M
🎤 (9) ✅ از بركات عشق الهی : رسيدن به آرامش روان و بالا رفتن آستانه تحمل در مشكلات 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/27
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 1️⃣ نظریه طراحی هوشمند: یکی از نظریاتی که در حوزه زیست شناسی مطرح است، دیدگاه قائلین به طراحی هوشمند (Intelligent Design) است. طرفداران این دیدگاه بر خلاف خلقت گرایان سنتی که نظریه فرگشت (تکامل - داروینیسم) را باطل می دانند و فرضیه نیای مشترک و طولانی بودن عمر زمین را نمی پذیرند، به طور کلی فرگشت را قبول می کنند. با این حال آنها بر این باورند که بر پایه اطلاعات علمی و تجربی می توان نشان داد که انتخاب طبیعی و تغییرات غیر هوشمند و تصادفی به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده سیر تکامل موجودات زنده باشد بلکه به نظر می رسد سیر تکامل، هدفمند و هدایت شده است. همچنین آنها نمی گویند انتخاب طبیعی هیچ چیز را تبیین نمی کند، بلکه می گویند همه چیز را تبیین نمی کند. ویلیام دمبسکی ( William Dembski) ریاضیدان و مایکل جی. بهی(Michael J. Behe) بیوشیمیدان و فیلیپ جانسون ( Phillip Johnson) حقوق دان از جمله سردمداران این دیدگاه هستند. آنها عمدتاً بر دو موضوع تأکید می کنند که با نظریه فرگشت قابل تبیین نیست: - پیچیدگی های فرونکاستنی (سیستمهای پیچیده در ساختار موجودات زنده همراه با برهمکنشهای بسیار دقیق میان اجزای آن به طوری که با حذف و جابجایی هر از یک از اجزاء، کارکرد سیستم به طور کلی از بین می رود.) - پیدایش اولین موجود زنده ر.ک: Darwin’s Black Box, Debating Design: From Darwin to DNA Black Box, Philosophy of Biology, an Anthology, 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin
10.mp3
7.01M
🎤 (10) ✅ دلیل رسیدن به آرامش و نشاط پایدار در سایه عشق الهی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/29
1_397533563.mp3
7.23M
🎤 (11) ✅ یک گام برای کسب عشق الهی: شناخت میزان و عمق علایق نفسانی فعلی و موانع درونی خود برای رسیدن به این گوهر گرانبها 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/30
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ 5️⃣ ⭕️ تعلیم دین در کشور مبتلا به آسیب غفلت از موانع تعليم، تبليغ و تربيت ديني بسي سختتر از تعليم دروس رياضي و تجربي و كسب مهارتهاي مادي و تبليغ كالاهاي تجاري دنيوي است. يكي از دلايل سختتر بودن آن، اصطكاك با اهداف سلطه جويان جهاني است. تعليم دروسي مانند رياضي و تجربي با چنين مانعي مواجه نيست، گرچه دشمنان، رشد ما در علوم تجربي را نيز تحمل نمي كنند. قدرت‎هاي سلطه‎طلب اقتصادي و سياسي جهاني رگ حيات منافع خويش را در گسترش ظلم و بيداد، تبعيض و فساد، وابستگي و انقياد، محروميت و اعتياد، و بي‌ثباتي و اختلاف ميان كشورهاي اسلامي مي‎بينند؛ از سوي ديگر چون آنان تأکيد اسلام بر عدالت و رحمت، مساوات و فضيلت، استقلال و عزّت، برخورداري و قدرت، ثبات و وحدت، غيرت و شوكت، رفع ضعف و ذلت و زبوني و وحشت را شاهد هستند، بناي بنيان‎كني و براندازي نظام اسلامي و تضعيف باورهاي اسلامي را پيش مي‎گيرند. اصطكاكِ مسلك اسلام و دنياخواهان، جوانان را طعمه تبليغات سودجويان مي‎سازد، چرا كه آنان براي شكار جوانان و ممانعت آنان از تعليم و تربيت ديني ابزارهاي فراواني را به كار مي‎گيرند تا كالا‎هاي ضد ديني خود را به فروش رسانند. آنان با تبليغات پيدا و پنهان و توسل به روش اقناع هوشمندانه، به هدايت فرهنگي و ضد اسلامي جوامع همت مي‎گمارند و شاهرگ‎هاي تبليغاتي جهان را در اختيار مي‎گيرند. به اذعان روان‎شناسانِ تبليغ، مردم اغلب نقش تبليغات را اندك مي‎انگارند در حالي كه قربانيان سادة آن هستند. براي مثال، كارخانجات عظيم اقتصادي اغلب افراد را به خريد كالا‎هايي وامي دارند كه اصلاً آنان قصد خريد آن را نداشته‌اند. قربانيان اين تبليغات مصرف‎كنندگاني هستند كه اغلب دربارة علل تصميم‎هاي خود فكر نمي‎كنند و گويا بدون اراده در دام فرهنگ‎سازان حرفه‎اي گرفتار مي‎شوند. بر اساس برخي پژوهش‎ها، مي‎توان اميالي آني در جوانان پديد آورد كه آنان را ناخواسته به خريد و مصرف كالا‎هاي فرهنگي وادارد. اين تكنيك حتي در خصوص خريد محصولات اقتصادي در سوپرماركت‎ها نيز قابل كاربرد است، تا آن‌جا كه نيمي از خريداران در سوپر ماركت‎ها نيز ممكن است در پاي اميال آني تبليغي فدا شوند. به گفتة پژوهش‎گران، گاه بيش از 62% خريداران دست‌كم يك جنس را بدون برنامه‎ريزي قبلي خريداري مي‎كنند. افزون آن‌كه روش‎هاي اقناع جوانان نشان مي‎دهد كه هم در زمان هشياري و هم عدم هشياري مي‎توان آنان را تحت تأثير قرار داد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin
1_398666515.mp3
4.8M
🎤 (12) ✅ گام بعدی برای كسب عشق الهی : رفع موانع فكری و اعتقادی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/33
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ تعليم دين در عصر حاضر, شنا در برابر حركت موج است يكی از ويژگيهای تعليم و تبليغ و دفاع از دين در دوران حاضر, كه آن را سخت كرده است شنا در برابر حركت موج است و شناگري ماهر مي طلبد در حاليكه تعليم دروس ديگر مانند رياضي و فيزيك به چنين مانعي مبتلا نيست. دين‎گرايي حركتي است كه در برابر موج گسترده و جهان‎شمول دين‎گريزي كشورهاي غربي در دوران رنسانس و مدرنيسم است؛ زيرا در قرون اخير به ويژه دوران مدرنيسم قرن 19 و 20 دين امري مذموم تلقي مي‎شده است و سلطه جهاني فرهنگ غرب, اين موج دين گريزي را به ساير كشورها هم سرايت داده است. اين مشكل در آموزش علوم تجربي، يا تربيت مادي آدمي وجود ندارد. فضاي فكري فراگير جهان، نه تنها اين نوع تعليم و تربيت را منع نمي‎كند؛ بلكه مشوق و محرك آن است، در حالي كه دين‎گرايي را منفور مي‎پندارد. پرسش: مگر خداگرايي فطري نيست پس چرا تبليغ دين, شنا در برابر حركت موج است. پاسخ: دين گرچه در فطرت ريشه دارد اما رشد ماديگرايي بشر و تبليغات ضد ديني به ويژه در قرون اخير, سبب كم رنگ و ضعيف شدن گرايشات فطري شده است. افزون آنكه انسان, گرايشات غريزي مادي نيز دارد كه افراط در براوردن آنها عرصه را بر گرايشات فطري تنگ مي كند. گرايشات فطري خداجويي همچون نهال نوپا و ضعيفي است كه اگر به درستي محافظت, آبياري و سم زدايي نشود به پژمردگي ميگرايد. آتش ماديگرايي كه در قرون اخير در جهان شعله ورتر شده و آتش غرايز حيواني را شعله ورتر ساخته مي تواند نهال نوپاي فطرت را بسوزاند يا ضعيف و ضعيفتر سازد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
1_400352931.mp3
6.72M
🎤 (13) ✅ یکی از آثار دنیوی عشق الهی رسیدن به سلامت روان یا بهداشت روان است. کسی که از تجارب معنوی برخوردار نباشد از نظر روانشناسان، سلامت روان ندارد. 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/39
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ چه ضرورتی دارد که به مسایل معنوی توجه کنیم؟ پرسش: گاه شنيده مي شود كه برخي جوانان يا بزرگسالان ميگويند توجه به مسائل معنوي چه ضرورتي دارد؟ ما دوست داريم مشغول ارضاء نيازهاي مادي خود باشيم. پاسخ: كسانيكه مي گويند توجه به مسائل معنوي, عرفاني, و تجارب ماورايي مهم نيست توجه داشته باشند که از نظر روانشناسان متعددي مانند كارل گوستاو يونگ، اريك فروم و آبراهام هارولد مزلو، كسانيكه از اين تجارب (كه از آن گاهی به peak experience يعني تجربه اوج و گاهی به religious experience تجربه عرفانی یا دینی تعبير ميكنند) برخوردار نباشند سلامت روان ندارند. از نظر آنان فعليت بخشي به اين ظرفيت دروني يكي از نيازهاي اساسي انسان تلقي مي شود و غفلت از آن, چشم بستن نسبت به اين نياز بنيادي است. يونگ بر اين باور است كه انسان در نيمه اول زندگي، يعني در سال‏هاي نوجواني و جواني، بيشتر نگرش بيروني به دنياي مادي دارد، ولي در نيمه دوم، بايد به دنياي درون توجه كند؛ يعني گرايش‏هاي خود را به موضوع‏هاي روحاني و شهودي تغيير دهد و با آگاهي از تجربه‏ هاي ناهشيار، توجهات هشيار و مادي خود را تعديل بخشد. اريك فروم، عشق به خدا را از عشق‏هاي برتر و سازنده و نشانه سلامت روان معرفي مي‏كند و مزلو، تجربه ‏هاي عرفاني يا اوج را از مؤلفه ‏هاي سلامت روان تلقي مي‏كند. اصل ضرورت توجه به اين نياز اساسي انسان (در بعد معنوي) با رجوع به عقل و نتايج تجربي روانشناسی سلامت روشن مي شود, اما كيفيت توجه به آن و چگونگي براوردن آن, نيازمند شناخت همه جانبه نسبت به انسان و هستي است كه در سايه وحي آسماني حاصل مي شود. پس بي توجهی به مسائل معنوی = محروميت از سلامت روان توضیح بیشتر در 👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/39 🔰 @Sajedi_ir
1_401986708.mp3
7.53M
🎤 (14) ✅ مقايسه لذات مادی و معنوی 🔸اگر لذت گرا هم باشيم باید به معنويات روی آوريم. چرا؟ به دليل عقل, تجربه و وحی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/42
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 2️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده(1) یکی از موضوعاتی که طرفداران نظریه طراحی هوشمند بر آن تأکید دارند پیدایش اولین سلول زنده است. در زمانی که داروین نظریه خود را مطرح کرد، گمان بر این بود که سلول ساختمانی ساده دارد و لذا پیدایش اولین سلول مسأله بغرنجی برای طبیعت گرایان نبود. خود داروین پیدایش حیات را در برکه های کوچک و گرمی تصور کرده بود که نمکهای آمونیاک، فسفر، نور، گرما و الکتریسیته در آن جمعند. اما با پیشرفتهایی که در زیست شناسی ملکولی رخ داد معلوم شد که سلول دارای ساختمانی بسیار پیچیده است. به گفته مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شناس استرالیایی- انگلیسی، سلول شبیه یک شهر با قطر ده مایل با یک تکنولوژی فوق العاده و شگفت انگیز است که درون یک فضاپیمای غول آسا جای داده شده است. بدین ترتیب تبیین فرایند پیدایش حیات هدف پژوهشهای گسترده پیشازیستی قرار گرفت. از نظر حامیان نظریه طراحی هوشمند، اولین سلول زنده از نمونه های نظم و پیچیدگی سامانمند است که با تبیینهای طبیعی نمی توان آن را توضیح داد و لذا برای تبیین آن باید به سراغ طراح هوشمند فراطبیعی برویم. به عبارت دیگر شرایط محیطی کره زمین و منابع موجود بر روی زمین و یا در اقیانوسها و آتشفشانها گرچه پتانسیل شکل دهی یک سلول را دارند و مواد اولیه آن را فراهم می کنند، اما فرایند پیچیده ساخت سلول و طراحی دقیق آن به گونه ای است که ماده و طبیعت نمی تواند خود به خود موجب شکل گیری آن شده باشد مگر اینکه یک موجود هوشمند این مسیر را جهت دهی کرده باشد. ر.ک: John Priscu (18 Dec 2013), Origin and Evolution of Life on a Frozen Earth. Michael Denton, Evolution, A Theory in Crisis. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin