eitaa logo
سلام فرشته
194 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
843 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️نقطه ضعف یک طلبه حفظه الله: 🔻 متاسفانه الان یک نقطه ضعفی که ما در بعضی از طلبه ها مشاهده می کنیم این است که در مسائل اعتقادی کم کار می کنند. متاسفانه درس های اعتقادی هم یک جوری شده است که عزیزان طلبه جهشی از آن عبور می کنند. با مطالعه و شرکت در امتحان. بدون اینکه بحث و گفت و گو شود. کنکاش شود. از استاد استفاده شود. 🔹دنبال اساتید شایسته و مبرز باشیم که در این مسائل خوب بهره مند شویم. این فضاها کم پیدا می شود. از شما تقاضا می کنم به جهت اهمیتی که دارد از فرصت هایی که برایتان پیش می آید استفاده کنید. ما سعی کردیم در این مدرسه، یک فرصت هایی ایجاد کنیم. در این بحث ها کار کنید. 🔸درس هایی که دیگران بعضی ها با مطالعه شخصی می آمدند در امتحان شرکت می کردند، یا بعضی ها در کلاس های محدود، مثلا بیست جلسه، سی جلسه حداکثر شصت جلسه شرکت می کردند؛ ما این درسها را در دو سال، زمستان و تابستان کار می کردیم. دو سال. هم زمستان هم تابستان. با دقت. یعنی اینجور کار می کردیم. کلمه به کلمه. خط به خط. صفحه به صفحه. دقیق. ☘️روی مطالب کار کنیم. روی مسائل اعتقادی باید کار کنیم. این ها مقدمه ای می شود ان شاالله؛ سرمایه ای می شود در عمل. از ترکیب آن دانش صحیحی که با کلاس و مطالعه ، با مباحثه و با عمل عاشقانه و خالصانه به دست می آید، از ترکیب این دو، ان شاالله معرفت برای ما حاصل می شود. نه اینکه کوتاهی کنیم، ذهنمان پر از ابهام باشد، پر از تردید باشد، در عمل پایمان بلغزد و خدای نکرده یک طلبه ای که اگر برویم و فرصت درد و دل باز بشود، می بینیم که پر از ابهام است و پر از سوال که می توانست این سوال ها جواب پیدا کند. این ابهام ها برطرف شود. این را با تجربه دارم عرض می کنم. ممکن است. از این فرصت هایی که برای مباحث اعتقادی و اندیشه ای در مدرسه فراهم شده ان شاالله دوستان بهتر استفاده کنند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت 🌹هر شب، خداوند سه بار ندا مي دهد آيا کسي هست.. ؟ 🎙 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💦نم نم باران بهاری حفظه الله: 🌺عزیزان، قدر این جور برنامه ها را بدانید. این جور برنامه، می توانم تشبیه کنم به نم نم باران در بهار جوانی و رشد است. اگر نم نم باران در بهار، بر زمین ببارد و در زمین فرو برود، سرمنشا رویش می شود. اینکه یک برنامه ای هر روز انسان از روایات استفاده کند، با یک مقدار مشخصی. 🍀امیدوارم که هم نیت ما در وقت شرکت، یک نیت الهی – خدایی باشد. مواظب درون خود و افکار خودمان باشیم. با ذهن پراکنده، مشوش، حیف است که در این جور جلسات حضور پیدا کنیم. فکر و خیالها و نگرانی ها را بگذاریم دم در. با آرامش، با وضو، با یاد خدا و با استغفار وارد شویم. 🌸این طور تصور کنیم که در مسجد رسول الله و محضر رسول الله هستیم و متوسل شویم به خود رسول الله که کمک کنند بهره مند شویم از این فرمایشات. ان شاالله هم خوب بفهمیم. هم به دلمان بنشیند. و هم موفق بشویم که در زندگی مان پیاده کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨رویت حضرت حق حفظه الله: 🌺رسول گرامی اسلام، در مقابل تقاضای جناب ابوذر... اولا صحبتشان را از انگیزه سازی شروع کردند... در ادامه وقتی خواستند اصل توصیه ها را مطرح کنند، اولین توصیه رسول گرامی اسلام، یک عبادت قلبی بود: اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ یک عبادت قلبی. ✨ زیرساخت بندگی و اطاعت و دینداری باید اینجور باشد. قلب به خدا توجه کند. اصلا دینداری ما یک عمقی پیدا می کند که دیگر هیچ چیزی نمی تواند آن را متزلزل کند. چیزی که قلبی باشد، هیچ چیزی نمی تواند آن را متزلزل کند. ☘️در این عبادت قلبی، صحبت از رویت حضرت حق است. این رویت، رویت قلبی است. ممکن است و هیچ جای شک و تردید ندارد. کسی نمی تواند ایراد بگیرد که خداوند قابل رویت نیست و بگوید رویت، نشان دهنده محدودیت است و خداوند یک وجود بینهایت است و اصلا غیرممکن است رویت در مورد خداوند متعال. 📌آن رویتی که غیرممکن است و محال است و ما هم قبول داریم و در دنیا و آخرت می گوییم غیرممکن است، رویت با بصر و چشم سر است. غیر ممکن است. ✨اما رویت با قلب، رویت با دیده قلبی، به چشم دل، این ممکن است. این کمال است. این را انبیای الهی داشته اند و ما را دعوت کرده اند برای بهره مند شدن از یک چنین رویتی. و این نه تنها در آخرت، بلکه در دنیا هم ممکن است. اما طبیعتا در دنیا، انسان باید زحمت بکشد. تلاش وافری داشته باشد تا خودش را آماده کند. از هر آنچه که او را مشغول می کند خودش را کنار بکشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🌙 شب‌های قدر، می‌توانند مهم‌ترین و سازنده‌ترین اوقات زندگی هر انسان باشند. 💯 در این شب‌ها، چگونه دعا کنیم و چه تصمیمی بگیریم که بالاترین و بهترین تقدیرات، نصیبمان شود؟! 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌انقطاع درونی مهم تر است حفظه الله: ببینید در مناجات شعبانیه چقدر خوب این فرصتی که باید فراهم بشود به تصویر کشیده شده است که إِلهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ، وَأَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إِلَيْكَ، دارد همان رویت را می گوید. فانر ابصار قلوبنا نه بصر سر. بصر دیده ظاهری نه. ابصار قلوبنا بضیا نظرها الیک. حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ هی همین طور ترقی کند و بیشتر بهره مند شود. 📌چیزی که اینجا خوب است به آن توجه کنیم کمال انقطاع است. کمال انقطاع هم به انقطاع بیرونی اشاره دارد هم انقطاع درونی. گاهی موقع انسان انقطاع بیرونی برایش حاصل می شود. بعضی، به صورت غیر لازم معاشرت دارند. دامان غفلت خودشان را پهن کرده و پرنده های فکر و خیال و غفلت، جیک جیک در این دامان غفلتی که پهن کرده می خوانند و سر و صدا. اصلا نمی تواند تمرکزی داشته باشد. ☘️برخی هم دامان غفلت خودشان را جمع می کنند. بی جهت در هر کاری که معلوم نیست برای آن ها مفید باشد وارد نمی شوند. تدبیر می کنند. با برنامه زندگی می کنند. به اندازه زندگی می کنند. به اندازه معاشرت دارد. این تا مقدار زیادی کمک می کند به اینکه آن پراکندگی و آشفتگی ذهنی فکری کم شود. بستر خوبی فراهم شود. اما فقط انقطاع بیرونی کافی نیست. انقطاع بیرونی به اینکه مثلا آدم با افرادی که معاشرت با آن ها سازنده نیست، مثلا معاشرت با کفار، با اهل معصیت، بااهل نفاق، کنار بکشد. معاشرت نداشته باشد. مگر اینکه در بعضی موارد مجبور باشد. مثلا یکی از بستگان نزدیکش اهل معصیت است. اهل نفاق است. حتی کافر است. آنجا باید وظایف ظاهری خودش را مراعات کند ولی به اندازه. 🔹پس آن انقطاع ظاهری ممکن است و می توانیم تا اندازه ای بگوییم به راحتی محقق می شود اما 👈مهم انقطاع درونی است. چون وقتی انسان از همه کنار کشید، می رود گوشه ای می نشیند. یک وقت می بینیم درون، آنقدر سر و صدا و فکر و خیال است. هر چه که دیده و شنیده و برخورد داشته، یک صورتی، یک عکسی، یک اثری، یک باقی مانده ای در درونش است. این ها همه هجوم می آورند. او را احاطه می کنند. اصلا نمی تواند خودش را از چیزهایی که در درونش جمع شده، منقطع کند. که إِلهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ. این کمال انقطاع به این حساب است. وقتی این کمال انقطاع حاصل شد، اتفاقات خیلی خوبی پیش می آید. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
♨️راه به دست آوردن انقطاع درونی چیست؟ حفظه الله: ✍️مجموعه ای از کارها. که این مجموعه باید به تدریج در زندگی پیاده شود. اولین گامش این است که از مخالفت الهی، خودش را کنار بکشد. از گناه و معصیت خودش را کنار بکشد. چون گناه و معصیت در درونش کشمکش ایجاد می کند. ☘️عجیب است دوستان، اطاعت و بندگی خدا، کارهای درست، اصلا موجب تشویش و نگرانی درونی نمی شود بلکه یک آرامش خاطری انسان پیدا می کند. اما معصیت، گناه، مخالفت با حضرت حق، یک کشمکش درونی درست می کند و ذهن انسان را مشوش می کند. این یک قسمت مهمی از ناحیه گناهان کبیره و به طور کلی، اموری که تحت عنوان محرمات مطرح می شود، این را باید فاصله گرفت. 🔹این را که فاصله می گیریم یعنی در حقیقت ورودی ها یک جوری کنترل می شوند. از مولا علی علیه السلام سوال کردند که چطوری به این مقام و مرتبه رسیدی، در جواب فرمودند: کنت بوابا لقلبی. بواب دربان است. دربان خیلی دقیق که کار محافظت را خیلی خوب انجام می دهد. من دم در قلب خودم می ایستادم و نمی گذاشتم هر چیزی وارد بشود. هر چیزی که به صلاح نبود و خدایی نبود، نمی گذاشتم وارد شود. این جوری. قسمت مهمی این است. به تدریج وقتی این درست شد، مدتی انسان باید کار کند گناه از زندگی اش حذف شود. به لغویات انسان می رسد. از این ناحیه انسان آسیب می بیند. آسیبی که انسان می بیند، 🌸پس در مرحله اول از گناهان است. که البته ترک واجبات هم بخشی از گناهان است. آن دسته دومی از عواملی که موجب آسیب است، لغویات است. این لغویات را هم خلاصه انسان باید بگذارد کنار. از این ناحیه هم یک آرامشی در درون انسان پیش می آید. ✨این کارها را که به تدریج انسان انجام می دهد، می بیند در درونش سر و سامان پیدا می کند. در کنارش، وظایف شرعی را هم انجام می دهد. عبادت هایی هم که متناسب با آن وضعیت و جایگاهی که در آن قرار دارد را انجام می دهد. این ها دست در دست هم می دهد که یک وضعیت خوش آیندی پیدا می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺شيريني وصال 🔸 انسان می ‌تواند از غیر خدا صرف ‌نظر كند و به برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست. 🍀در دعای ابوحمزه ثمالی هست كه «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ وَاَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ اِلاَّ اَنْ‏ تَحْجُبَهُمُ الْأَعمالُ دوُنَكَ»؛ 🌸خدایا! اگر كسی داشته باشد راه خیلی نزدیك است; این ‌چنین نیست كه راه، زمانی و زمینی باشد، اگر كسی بخواهد از خویشتن بِرَهد و به محبوب حقیقی برسد، «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». 🔸 فرمود اگر خواستی به بروی، این پا را روی هوس بگذار پای دوم در كوی دوست است: «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». 📚بيانات در سخنرانی عمومی در تاریخ: 1392/03/16 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ علي عليه السلام، محرم وحي الهي ▪️ در خطبه قاصعه یعنی خطبه 192 كه تقریباً مفصّل ‌ترین خطبه نهج‌ البلاغه است، حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خود را که ذكر می ‌كند، می ‌فرماید من از دوران كودكی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) همراه بودم؛ رسول خدا را از همان دوران شیرخوارگی، فرشته بسیار عظیمی: «أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِه»، تأیید می ‌كرد «یسْلُكُ بِهِ طَرِیقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلاَقِ الْعَالَمِ لَیلَهُ وَ نَهَارَهُ»؛ من با پیامبر بودم، پیامبر هم با اعظمِ مَلَك الهی بود كه شبانه ‌روز در بود. «وَ لَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ یرْفَعُ لِی فِی كُلِّ یوْمٍ مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً وَ یأْمُرُنِی بِالْاِقْتِدَاءِ بِهِ وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ»؛ هر ساله او به كوه حرا می ‌رفت و مانند اعتکاف مجاورت می ‌كرد اما «فَأَرَاهُ وَ لاَ یرَاهُ غَیرِی»؛ فقط من می ‌دیدم كه او در كوه حرا هر ساله معتكف می ‌شود. «وَ لَمْ یجْمَعْ بَیتٌ وَاحِدٌ یوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلامِ غَیرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏ وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا». 🔹 آن‌گاه فرمود: «أَرَی نُورَ الْوَحْی وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ»؛ من نورِ وحی را می ‌دیدم، نور رسالت را می ‌دیدم و را استشمام می‌ كردم «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْی عَلَیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم »؛ وقتی وحی نازل شد من نالهٴ شیطان را شنیدم، «فَقُلْتُ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ»؛ این اَنین و این ناله چیست؟ «فَقَالَ هذَا الشَّیطَانُ قَدْ أَیسَ مِنْ عِبَادَتِهِ»؛ این ناله یأس شیطان است، او فهمید که دیگر در این سرزمین عبادت نمی ‌شود، [یعنی] با نازل شدن وحی، بساط عبادت شیطان برچیده شد. 🔹 آن ‌گاه به من فرمود: «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی إِلاَّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لكِنَّكَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَی خَیرٍ»؛ فرمود یا علی! هر چه را كه من می ‌شنوم تو می ‌شنوی، هر چه را كه من می ‌بینم تو می ‌بینی؛ ولی تو وزیر منی، تو نبی نیستی. نفرمود تو ولی نیستی، فرمود تو نبی نیستی، چون نبوّت، بین ولایت و رسالت است، بنابراین پشتوانهٴ اصلی این مقامات، همان است كه اینها دارند.. 📚بيانات حفظه الله در درس تفسير سوره مبارکه حشر جلسه 7 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte عليه السلام
✨از شکر چنین لطفی غافل نباشید 🌸اگر فرصت‌هایی را در ماه رمضان برایتان پیش آورد تا بتوانید با دلی آرام به و و بپردازید بدانید بزرگی نصیب شما شده است و از چنین لطفی ، و را که جهت بیشتر با خودش برایمان فراهم کرده است، کم نگیرید. 🌼ملاحظه می‌کنید پیش از ظهر یا بعد از ظهرِ ماه رمضان پیدا کرده اید که به دعاهای آن روز بپردازید این فرصت به این معنا است که خدا لطف و کرمی به ما کرده و ما را در قرار داده است تا در آن فرصتِ تنهایی به بهترین نحو میهمانش باشیم.. 🤲الحمدلله رب العالمين🤲  📚رمضان دریچه رویت، صفحه ۲۷۲ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ، وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ، وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ، يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ. خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا، و برکاتت را بر من نازل فرما، و به موجبات خشنودی ات موفقم بدار، و در میان بهشت هایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✨بی نهایت من جمیع الجهات حفظه الله: ✍️در ادامه، حضرت توجه می دهند. به ابوذر فرمودند که عبادتت، همراه با مراقبه باشد. مراقبه حضرت حق جل شانه. اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، گویا خدا را می بینی فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ خب اینجا در رابطه با خداوند متعال و معرفت ، مقداری حضرت توضیح می دهند: وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ این اولین و برترین و مقدم ترین عبادت است. چون اگر معرفت نباشد آدم عبادت نمی تواند بکند. تا کسی خدا را نشناسد، نمی تواند خدا را عبادت کند. هر مرتبه ای از عبادت، شناخت متناسب با آن مرتبه را لازم دارد. بدون آن شناخت، اصلا نمی توانیم عبادت کنیم. پس معرفت مقدم است. با همه مراتبی که دارد. در هر مرتبه ای از عبادت و بندگی، ما احتیاج داریم به معرفت مناسب و متناسب با آن مرتبه. ☘️این معرفت را حالا حضرت باز می فرمایند. ببینید چقدر زیبا باز می فرمایند.این هایی که حضرت می فرمایند عقلی و فطری است. خیلی خوب انسان با یک عقل در حقیقت غیرمشوش و غیر آلوده و یک فطرت سالم، این را به خوبی درک می کند و فورا همراه می شود فَهُوَ الْأَوَّلُ خدا اول است. این اول باید بیان شود. اصلا اول عددی مراد نیست فَهُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ خدا اول است. قبل از کل شی است. فَلَا شَیْ ءَ قَبْلَهُ، هیچ چیزی قبل از خدا نیست. هیچ چیزی را نمی توانیم قبل از خدا در نظر بگیریم. 🌸در ادامه کمک می کند که این مطلب را بهتر بفهمیم. وَ الْفَرْدُ خدا، فرد است. حالا این فرد را معنا می کند فَلَا ثَانِیَ لَهُ اصلا ثانی ای ندارد و امکان ندارد ثانی داشته باشد. در حقیقت اگر بخواهیم این مطالب را تصور کنیم، به این نکته توجه کنید که خداوند – حالا این یک تعبیر فلسفی است – که خداوند بی نهایت من جمیع الجهات است. حقیقت بی نهایت من جمیع الجهات است. این حقیقت، تکرار ندارد. دومی ندارد. امکان ندارد که تکرار داشته باشد. اگر کسی، بی نهایت را به شکل فلسفی تصور کند، می فهمد که اصلا تکرار ندارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 📌امامی که لباس عزایش را پوشیده ایم و خودمان را منتسب به او می دانیم 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام علیه السلام
13.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙چگونه در آخرین شب قدر، امام زمانی(ع) دعا کنیم؟ 👈🏻 امشب با این نیت به استغفار و دعا بپردازیم ... @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🎥 خاطره‌ای از مرحوم علامه مصباح از احیاء مرحوم عبدالعلی تهرانی: خدایا ما را مجانی ببخش! 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
وقتی یاد خدا کردی، اُنس بهش پیدا می‌کنی. من نمی‌خواستم وارد بشوم، حالا بروم جلو. یاد خدا بعدش اُنس به خدا دارد، اُنس به خدا بعدش قرب به خدا دارد. همین جور ردیف کرده امام زین العابدین صلوات الله علیه. خیلی زیباست این تعبیراتی که در این مناجات هست. ذکرالله بعد اُنس بالله دارد. بعد اُنس بالله قرب الی الله تعالی می‌آید. توجّه می‌کنید؟ حالا بعد هم آخر سر می‌فرماید، بعد این را: «وَ مِنْ كُلِّ شُغُلٍ (شُغْلٍ)بِغَيْرِ طَاعَتِك» من ازت پوزش می‌طلبم، خدا! از هر کاری که کردم غیر آن کاری که در راه اطاعت تو بود. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ از بقیه کارهایم من استغفار می‌کنم. بحارالانوار، جلد91، صفحه 151- مفاتیح الجنان - زادالمعاد ✳️ @bahjat_alabd
✨دقت فلسفی در جمع دو بی نهایت حفظه الله: 🔹توجه داشته باشید ذهن ما یک کمی در ریاضیات مدارس خراب شده است . دبیرستان ها، مدارس و دانشگاه. چون دبیرستان ها می گویند بی نهایت به اضافه بی نهایت مساوی است با بی نهایت. بی نهایت به اضافه یک می شود بی نهایت. و از این جور امور. در صورتی که انسان می تواند با دقت فلسفی، مچ او را بگیرد. 🔺اگر با دقت فلسفی با این مطالب مواجه بشویم و به او بگوید شما بگو ببینم بی نهایت به اضافه بی نهایت مساوی است با بی نهایت؟ اگر آن اولی، بی نهایت واقعی باشد، آن بی نهایت دوم هم از او خارج نیست. شما اگر دو بی نهایت را بخواهی کنار هم جمع کنی، هر دو محدود هستند. این طور فرض کردی که بی نهایت اول، کمالات دومی را ندارد و بی نهایت دوم هم دارایی ها و کمالات اولی را ندارد. این دوتا را با همدیگر می خواهید بگذارید. پس آن اولی اصلا بی نهایت نیست. شما اسمش را به غلط گذاشته ای بی نهایت. دومی هم بی نهایت نیست چون آن اولی را ندارد. دو تا فرض کردید. همین که دو تا فرض شود یعنی هر دو محدود اند. بی نهایت نیستند. کمالاتشون، دارایی هایشان بی نهایت نیستند. ذهن ما در دبیرستان ها، در ریاضیات، خراب می شود. اگر فلسفی نگاه کنیم، بی نهایت به اضافه یک، اگر بی نهایت را واقعی تصور کرده باشیم، آن یک هم در درون آن بی نهایت است و خارج نیست. دقیق و فلسفی دیده باشیم آن در درونش است و خارج نباید تصور شود. 🌸بی نهایت من جمیع الجهات است. وقتی این را تصور کنیم، اصلا دیگر دومی تصور ندارد. تکرار اصلا محال می شود. حقیقت عالم نمی تواند دو تا باشد. دوتا بودن غیر ممکن است. خداوند اولی است که قبل از او چیز دیگری نیست. و فردی است که لاثانی له. گاهی موقع از این مطالب، تعبیر می شود به اینکه خدا واحد است اما لابالعدد. واحد عددی نیست. چون واحد عددی می گوید واحد.اثنین. ثلاث. نه. خدا واحدی نیست که دومی داشته باشد. واحد به تعبیر فلسفی و عقلی و به تعبیری فطری است. 💫یک حقیقتی که همه عالم را فرا گرفته است و همه جا حاضر و ناظر است. و هو الذی فی السماء اله و فی الارض اله . خدا هم در آسمان اله است و هم در زمین اله است. هم در آسمان هست و اله آسمان است و هم در زمین است و اله زمین است. یعنی اله یکی است. هم در آسمان است و هم در زمین. آن مظاهر و در حقیقت تجلیات این معبود که کمالاتش در آن ظهور پیدا کرده است، گوناگون است. آسمان. زمین. اما در هر دو این ها، آسمان داریم و در کنارش زمین، خدای آسمن غیر از خدای زمین باشد نه. خدای آسمان و زمین یکی است. دوتا نیست. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨اسما و صفات الهی حفظه الله: ✨و الْبَاقِی لَا إِلَی غَایَةٍ خدا باقی است. اصلا معنا ندارد که فنا بتواند در خدا راه پیدا کند. خدا ثابت است. خدا باقی است. فنا در او راه پیدا نمی کند. فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ فاطر به وجود آورنده آسمان ها و زمین است وَ مَا فِیهِمَا هر چه که در این آسمان و زمین است. 🔻ببینید، آسمان ها و زمین، دو ظرف عالم خلقت می تواند باشد. که حالا مخلوقات، یا در آسمان ها هستند یا در زمین هستند. اینجا هم بیان می شود فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا فِیهِمَا وَ مَا بَیْنَهُمَا مِنْ شَیْ ءٍ وَ هُوَ اللَّهُ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ 🔹 الله یک اسم علم است برای ذاتی که مستجمع جمیع کمالات است. آن حقیقتی که همه کمالات را دارد و فاقد هیچ کمالی نیست. هیچگونه عیب و نقصی ندارد. در اینجا، حضرت از مجموع آن صفاتی که خداوند دارد، توجه می دهند به لطیف. این اسم شریف الهی. و خبیر. آگاه است. البته خبیر هم آگاهی را می رساند مثل عالم یا مثلا علیم. حالا مجموعه این عبارت ها، آگاهی را می فهماند منتهی هر کدام با یک خصوصیت و ویژگی هایی که مربوط به خودشان است. اینقدر خدا لطیف است که با چشم ها دیده نمی شود. یک جهت دیگر هم اینکه لطف از او صادر می شود. لطف و مهربانی . وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ. قادر بودن بر هر چیزی. 🌺چقدر در این جهات تربیتی وجود دارد که انسان متوجه شود یک چنین حقیقت بی نهایتی که همه کمالات را دارد و لطیف است و این لطف هم بروزن فعیل، یعنی یک وصف ثابت و تغییر ناپذیر دارد. یک ویژگی همیشه ماندگار. وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ. بر هر چیزی قدرت دارد. هیچ گونه ضعفی در او نیست. هر چیزی را که لازم باشد و محقق بکند را می تواند محقق کند. 🖊این در رابطه با شناخت خدا، معرفت خدا. حضرت تا این اندازه، پیرامون حضرت حق و بعضی از آن اسما و صفاتی که لازم می دانستند صحبت کردند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨هنوز، وقتش نشده که به خدا بازگردیم؟ 🌺امام باقر عليه السلام: تَعَرَّض للرَّحمَةِ وَعَفوِ اللّهِ بحُسنِ المُراجَعَةِ، واستَعِنْ على حُسنِ المُراجَعَةِ بخالِصِ الدعاءِ والمُناجاةِ في الظُّلَمِ 🍀با بازگشت راستين، خود را در معرض رحمت و بخشش خدا قرار ده و براى بازگشت راستين، از دعاى خالصانه و مناجات در دل تاريكيها كمك بگير 📚تحف العقول صفحه 285 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌در ماه ضیافت الله چنین وعده ای را به روزه دار داده اند و خلف وعده نمی کنند. 🌸جایگاه روزه این است و چنین نتایجی را به همراه دارد که انسان به شدیدترین شکل به خدا نزدیک می‌شود و می‌یابد که «لَیْسَ فِی الدَّارِ غَیْرُهُ دَیّار» غیر او هیچ واقعیت مستقلی نیست، زیرا موجودات در ذات خود ممکن الوجود اند و ممکن الوجود لا اقتضا است، نه اقتضای وجود دارد و نه اقتضای عدم، پس آنچه در عالم واقعیت دارد نور جمال حضرت حق است که از آینه ی ممکن الوجود‌ها نمایان شده، هنر ما آن است که در هر منظری متوجه آن حقیقت یگانه ای شویم که خود را به آن شکل ظاهر کرده است. گفت: در هر چه بنگرم تو پدیدار آمدی ای نانموده رخ، تو چه بسیار آمدی 🔹روزه ی ماه رمضان چگونه چنین معجزه ای را در رابطه با توحید ایجاد می‌کند، من نمی دانم؛ ولی می‌دانم که در ماه ضیافت الله چنین وعده ای را به روزه دار داده اند و خلف وعده نمی کنند. خودتان می‌دانید؛ هرکس به هرجا رسید از قلب توحیدی رسید. زیرا واقعی ترین واقعیات، حضرت حق است که «عین وجود» است 📚رمضان دریچه رویت: صفحه ۲۷۳ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
27.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 باب الحوائج 🌸شفاعت جوان به کما رفته توسط حضرت عباس علیه السلام باذن الله.. تجربه‌گر: آقای ایمان عبدالمالکی 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🍃آفتاب و سایه حفظه الله: 🌺 در ادامه (وصیت نامه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر)، حضرت توجه به نبوت می دهند که اصل بعدی دینداری و اسلام و ایمان است. ثُمَّ الْإِیمَانُ بِی به من ایمان بیاورد. ایمان یک امر قلبی است. یک آگاهی قلبی است. آگاهی ای است که به قلب رسیده. وَ الْإِقْرَارُ. فقط این آگاهی قلبی کافی نیست. اقرار هم صورت باید بگیرد. مطلبی که در قلبش مستقر شده بر زبان جاری کند. وَ الْإِقْرَارُ به چی؟ بِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَرْسَلَنِی إِلَی کَافَّةِ النَّاسِ. به اینکه خداوند مرا فرستاده است. 🔹مخاطب چه کسانی هستند؟ إِلَی کَافَّةِ النَّاسِ مرا به سوی همه مردم فرستاده است. این کَافَّةِ النَّاسِ ، یعنی همه بشریت. انسان ها. همه انسان ها در همه زمان ها و در همه مکان ها را شامل می شود. کَافَّةِ النَّاسِ ، آن شمول و عمومش بسیار گسترده و فراگیر است. فرازمانی و فرامکانی است. 🌼رسول گرامی اسلام، رسالتش، هیچگونه محدودیتی نداشته است. به این عنوان فرستاده بَشِیراً ا بشارت بدهم. وَ نَذِیراً انذار بدهم. بترسانم. بشارت و انذار. دوستان مثل آفتاب و سایه است. که انسان و گیاه برای رویش و رشد، هم به نور، آفتاب احتیاج دارد و هم به سایه احتیاج دارد. هر دو باید باشد. اگر همه اش زیر آفتاب باشد این نهال و گیاه می سوزد. یا اگر همه اش در سایه باشد باز این مشکل پیدا می کند و رشد نمی کند. هر دو باید با هم باشد. هم زیر آفتاب باشد و هم سایه. اینجا هم باید بشارت در کار باشه هم انزار. اگر یکی به تنهایی باشد انسان تربیت نمی شود. ✨و داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ دعوت می کند. و این دعوت به اذن و امر الهی است. وَ سِراجاً مُنِیراً یک چراغ نوردهنده است. روشنی بخش است. چراغ روشنی بخش، که افکار، عقاید، اخلاق و عرصه های گوناگون زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی بشر را روشن می کند و انسان ها را از ظلمت های فکری اعتقادی اخلاقی رفتاری نجات می دهد. منظور از ظلمت های رفتاری، معاصی است. گناهان است. گناهان جوارحی است. از همه ظلمت ها، انسان را نجات می دهد. این هم دوم. دومین رکن دینداری که نبوت است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨ این هر دو در ماه رمضان فراهم است 🌺معونه ی ارتباط با خدا دو چیز است: یکی «گرسنگی» و دیگری «تنهایی» و این هر دو در ماه رمضان فراهم است تا میزبان به بهترین نحو از میهمان پذیرائی کند. 🔹«وقتی انسان در میدان ماه رمضان به جایی رسید که از مشاهده ی غیر حق روزه گرفت و رسید به این که: «لَیْسَ فِی الدَّارِ غَیْرُهُ دَیّار» در عالم هستی غیر از او دیّاری وجود استقلالی ندارد و با تمام وجود احساس کرد جز او هیچ مؤثری در عالم نیست، و متوجه شد همه جا او حاکم است و با کمال تعجب این حقیقت را ملاحظه کرد که: «إنّا لله وَ إنّا إلَیْهِ رَاجِعُونَ» همه از خداییم و همه به سوی او در سیر هستیم، در این حال انسان به توحید رسیده است». 🔻آیا برای انسان زشت نیست که وقتی مُرد، تازه به خدا برسد؟! اگر همین امروز در وسط خیابان حادثه ای اتفاق افتاد مگر جز این است که آن حادثه به دست خدا بود و به او برمی گردد؟! پس باید همواره در منظر خود متوجه این حقیقتِ توحیدی باشید که «إنّا لله وَ إنّا إلَیْهِ رَاجِعُون» همه ی ما با همه ی لوازمِ زندگی از خدائیم و به او برمی گردیم و این مربوط به فردا نیست. این یک حقیقت است که همیشه در همه ی امور عالم در جریان است. این که فعلاً ما اینجا نشسته ایم لطف خداست، این لطف از اوست و به او برمی گردد. 📚رمضان دریچه رویت. صفحه ۲۷۲ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌خداوند اراده کرده است حفظه الله: 🌺سوم، ثمَّ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِیَ محبت اهل بیت، که البته محبت را در اینجا، ما باید طوری تصور کنیم که از دلش، آن ولایت و ارادت در بیاید. یعنی ولایت آن ها را بپذیریم. نه فقط به این عنوان که اینها آدم های خوبی هستند و بزرگوارند و کمالات دارند. نه. ولایت به گونه ای که ما را در حقیقت، متقاعد کند که در تحت سرپرستی و ولایت آن ها قرار بگیریم. ولایت آن هار ا بپذیریم. ثُمَّ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِیَ الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً این تعبیر که اتخاذ از آیه قرآنی است ِانَّمَا يرِيدُ اللَّهُ لِيذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(الأحزاب/33) برگرفته از این آیه قرآنی است، این بیان گر عصمت اهل بیت علیهم السلام است. ✨الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ خدا اذهاب فرموده، برده، زائل کرده است. چی را؟ الرِّجْسَ این ال و لام جنس باشه، یا ازش استقراق و شمول را بفهمیم، به هر احتمالی که انتخاب کنیم خلاصه، یک معنای شامل و فراگیر را در اختیار ما قرار می دهد. هر چیزی که عنوان آلودگی به آن تعلق بگیرد. آلودگی فکری، روحی، آلودگی رفتاری، حتی آلودگی های ظاهری؛ همه این ها را خداوند اراده کرده است که در اهل بیت علیهم السلام نباشد. 🔹البته توجه داشته باشید در آیه قرآن که گفته می شود ِانَّمَا يرِيدُ اللَّهُ این اراده، اراده تکوینی است. نه اراده تشریعی. چون اراده تشریعی به اینکه انسان ها از رجس و پلیدی پاک بشوند این اختصاص به اهل بیت ندارد. این عمومیت دارد. خداوند دوست دارد. اراده تشریعی الهی این است که همه پاک باشند. همه مسلمان باشند. همه مومن باشند. نه اینجا اراده تکوینی است که محقق باشد. این یک نکته. 🔸آنجا در آیه دارد لِيذْهِبَ عَنْكُمُ ، اینجا دارد که أَذْهَبَ اللَّهُ. این اذهاب و اراده به اذهاب، این ها تکوینی است. تشریعی نباید تصور شود. وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً باز این را تاکید می فرمایند. در همان اولی که فرمود لِيذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ یا اینجا أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ معنا فهمیده شد که این ها معصوم هستند. ولی می خواهد این مطلب را تاکید کند. تکرار کند به یک تعبیری. وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً به نحو موکد، این مطلب را تکرار می فرمایند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله