eitaa logo
سلام فرشته
198 دنبال‌کننده
1هزار عکس
810 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻خودت را از عذاب الهی نجات بده حفظه الله: 🍀رسول گرامی اسلام به جناب ابوذر می فرمایند یَا اباذر! إِذَا سُئِلْتَ عَنْ عِلْمٍ لَا تَعْلَمُهُ، فَقُلْ لَا أَعْلَمُهُ وقتی از یک علمی، مطلبی سوال کردند که نمی دانی بگو نمی دانم. تَنْجُ مِنْ تَبِعَتِهِ، یعنی تا نجات پیدا کنی از تبعات منفی پاسخ غلط، جواب غلط. وَ لَا تُفْتِ بِمَا لَا عِلْمَ لَکَ بِهِ، فتوا نده. اظهار نظر نکن به آنچه که علم نداری. تَنْجُ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ با این برحذر نمودن از فتوا در آن جایی که علم نداری، خودت را از عذاب الهی نجات بده. فتوا نده تا نجات پیدا کنی از عذاب الهی. 📌معلوم است دیگر. فتوا وقتی می دهد، ظهور تعبیر این است که داریم از جانب خدا اظهار نظر می کنیم. عالم گویا دارد خودش را در مسند سخنگویی دین قرار می دهد که خدا نظرش این است. پیامبر نظرش این است. ائمه علیهم السلام نظرشان به این صورت است. اگر غلط باشد، این یک نسبت دروغ است. نسبت خلاف واقع است. شاید اصلا آن فرد به اشتباه می افتد و عمل خودش را بر خلاف شرع، محقق می کند. 🔹همه این مسئولیت ها، متوجه پاسخ دهنده است. در صورتی که می داند که نباید فتوا بدهد. صلاحیت فتوا ندارد و از روی علم و آگاهی اظهار نظر نمی کند. خیلی این مطلب مهم است. با توجه به اینکه احساس می کنم نظرمان جلب شده به اهمیت مطلب و می دانیم مطلب مهمی است و باید خودمان را در این زمینه تربیت کنیم عبور می کنم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
♨️چه چیزی شما را جهنمی کرد؟ حفظه الله: 🍃 یا اباذر! یَطَّلِعُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَی قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ النَّارِ یطلع یعنی اشراف پیدا می کنند. اطلاع پیدا می کنند. نظر می کنند. این اطلاع، تعبیر یطلع، نشان دهنده ارتفاع است. یعنی وقتی یک کسی از یک بلندی، نگاه می کند به کسی که در یک مرتبه پایین تر و پستی قرار دارد، به این می گویند اطلاع. یطلع. اشراف پیدا می کنند. یک قومی، عده ای از اهل بهشت، بر یک دسته ای، قومی از اهل جهنم، یعنی عده ای از بهشتی ها، اشراف پیدا می کنند، مطلع می شوند بر حال عده ای از جهنمی ها. نگاه می کنند می بینند ئه این روحانی شهرشان بود. روحانی مسجدشان بود. یا این خدای نکرده استادشان بود. معلمشان بود. این در جهنم است و آن ها بهشتی. تعجب می کنند. ☘️فیَقُولُونَ مَا أَدْخَلَکُمُ النَّارَ چه چیزی شما را جهنمی کرد؟ چه چیزی شما را داخل آتش جهنم کرد؟ وَ قَدْ دَخَلْنَا الْجَنَّةَ لِفَضْلِ تَأْدِیبِکُمْ وَ تَعْلِیمِکُمْ، ما به فضل آن تادیب و تعلیم شماها بهشتی شدیم. ما از راهنمایی های شماها استفاده کردیم که بهشتی شدیم. شما چرا جهنمی شدید؟ حالا آن جهنمی ها می گویند فَیَقُولُونَ إِنَّا کُنَّا نَأْمُرُ بِالْخَیْرِ وَ لَا نَفْعَلُهُ ما امر به خوبی می کردیم. به دیگران می گفتیم این کار خوب است و این را باید انجام بدهیم. اما خودمان انجام نمی دادیم. 📌 خب عزیزان من دلم می خواهد از خودم سوال کنم. شما هم از خودتان سوال کنید. حال ما در رابطه با این مسئله چگونه است؟ آیا فقط بلدیم به دیگران بگوییم که این کار خوب است و انجام بدهید؟ یا خودمان هم انجام می دهیم؟ گاهی انسان عذری دارد خب عذر پذیرفته می شود. مثلا اصلا نمی تواند انجام بدهد، یک وظیفه مهم تری متوجه او هست. اگر نبود آن وظیفه اهم، او هم انجام می داد. اما الان نمی تواند. در این جور موارد و مقامات، عذر در آن هست و پذیرفتنی است. اما بدون عذر، فقط به دیگران بگوییم، راهنمایی بکنیم، خوبی ها را نشان بدهیم، اما خودمان انجام ندهیم و خدای نکرده برعکسش. بگوییم واجبات را انجام بدهیم. کسی که دعوت می کند به واجبات، خودش به محرمات مشغول باشد و واجبات را ترک کند. این عین بدبختی است. این عین بیچارگی است. و آبرویی برای انسان باقی نمی گذارد نه در دنیا نه در آخرت. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸دعای امام زمان علیه السلام حفظه الله: 🔹صدقه روزانه تون را به نیت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بدهید تا حضرت دعاتون کنند... 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام
🍂عقاب و عذاب مشروط به دو شرط اساسی است حفظه الله: 🍃(یک فردی است) دوست دارد، علاقه دارد، این دغدغه را دارد ، دنبال این است که اهل خیر باشد. در این راستا دارد تلاش می کند. در این مسیر حرکت می کند. هنوز بعضی از کارهای خوب را انجام نداده. دیگران را هم دعوت می کند. هم چنانکه خودش دوست دارد، دغدغه دارد، می خواهد دیگران را هم همراه خودش ببرد. این خوب است. این اشکالی ندارد. 🔻اما این وصیت رسول گرامی اسلام مربوط به جایی هست که نه اصلا طرف این دغدغه را ندارد. فقط در مقام حرف است. یعنی بدون عذر، دیگر تقریبا یک جوری که عمدا دارد وظیفه خودش را ترک می کند. چون جهنمی شده است این نشان دهنده ترک عمدی است. 🔹حضرت علامه طباطبایی می فرمایند عقاب و عذاب مشروط به دو شرط اساسی است. یکی علم است و دیگری عمد. تحقق معصیت با این هاست. علم. عمد. خب اینکه جهنمی شده اند یعنی معصیت کرده اند. یعنی به دیگران می گویند کار خوب را انجام بدهید و خودشان از روی آگاهی و عمدا، ترک می کنند. این مراد است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺همه تان هم اجتماع کنید و بخواهید بشمارید نمی توانید حفظه الله: 🌸نصیحت بعدی، باز یک حوزه خیلی مهم از امور مربوط به زندگی است. اینکه ما مواجه هستیم با حقوق فراوان الهی که متوجه ماست. حق خدا غیر قابل شمارش است. اصلا اداشدنی هم نیست. ما عاجز از این هستیم که حق خدا را بخواهیم ادا کنیم. و هم چنین نعمت های خداوند متعال، اینقدر فراوان است واینقدر زیاد است که اصلا قابل شمارش نیست. بنابر نص ایات قرآن که در روایات بارها تکرار شده. با همان تعبیر قرآنی یا تعابیر دیگر که وان تعدوا نعمت الله لا تحصوها. و جالب است که و ان تعدوا. با صیغه جمع بیان شده. نگوییم که یک نفر نمی تواند بشمارد و شاید جمع همدیگر را کمک کنند و هم افزایی باشد شاید از عهده شمارش بربیایند. نه. وان تعدوا. همه تان هم اجتماع کنید و بخواهید بشمارید نمی توانید. تک تک نمی توانید و به صورت جمعی هم نمی توانید. لاتحصوها به شمارش در نمی آید. 🔹انسان واقعا دقت بکند. الان بدن ما متشکل از چه عددی استفاده کنیم میلیاردها میلیارد سلول است و این بدن ما هم، البته این فیزیولوژی و اندام شناسی که انسان جسم خودش را، اعضا و جوارح خودش را بشناسد، یا علم التشریح بفرمایید خیلی علم شریفی است. ما به حمدالله فیزیولوژی را خواندیم. خیلی علم شریفی است. حالا در رابطه با انسان. دیگر موجودات که جای خود. محیرالعقول است واقعا. یک راهی است برای توجه به توحید. چینش اعضا در بدن. شگفت انگیز است. حالا در این راستا ما توحید مفضل را هم داریم. حدود نود صفحه است که امام در این زمینه فرمایش دارند. چقدر مطلب در این زمینه است. 🍃به صورت نگاه کنید. خدا چطوری ابرو قرار داده. بالای چشم. ابرو مثل ناودان عمل می کند. انسان در هوای گرم عرق می کند. اگر این ابرو نبود می رفت در چشم و اذیت می شد. این ابرو را گذاشته و قطرات عرق را جهت دهی می کند که از کنار چشم حرکت کند. چشم ها دو طرف بینی. بینی به چه صورت. مژه . چشم. لب ها. این دو به هم بسته می شود. اگر قرار بود همه اش دهان باز باشد چه شکلی انسان به خودش می گرفت. خیلی شگفت انگیز است. در کمال زیبایی. یا در درون انسان. قلب به صورت پیوسته دارد کار می کند. یک نفر که صد سال عمر می کند این قلب صد سال است شبانه روزی دارد کار می کند. الله اکبر. خداوند یک چیزی خلق کرده که این به اندازه ده ها سال، یک جوری که تعمیر لازم داشته باشد و .. نه. و بعضی از انسان ها، بیشتر از صدها سال، وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر از هزار سال است که قلب نازنینشان دارد کار می کند. 🔹البته ما طول عمر، عمر دراز را در غیر از انبیا هم داشته ایم. در تاریخ نوشته شده است که بعضی ها مثلا پانصد سال عمر کرده اند. حالا سلمان یک نفر. و دیگران در عصر غیبت که در یکی از کتاب ها دیده ام اسم برده شده که فلانی صدها سال و پانصد سال مثلا عمر کرده. این در حقیقت، به تعبیر امروزی، همه اعضا و جوارحش هم فابریک و در حقیقت مال خودش است. اصلا از جای دیگری نگرفته است. قشنگ کار می کند. و تمام این اعضا و جوارح هم آن طور که گفته می شود هر هفت سال، تمام سلول هایش عوض می شود. یعنی شما بعد از هفت سال در حقیقت یک انسان دیگر، یک بدن دیگری دارید. الا مغز که در مدت زمان طولانی تری سلول هایش عوض می شود. دست پا شکم اعضای داخلی. هر هفت سال همه سلول ها عوض می شود. یک نفری که هفتاد سال عمر می کند در حقیقت ده تا بدن عوض کرده. و این یک راهی است که بدن تر و تازه باقی بماند. منتهی ما خوب نگهش نمی داریم خرابش می کنیم. از نظر تغذیه. از نظر به کارگیری این اعضا و جوارح، دانش لازم را نداریم، صدمه می زنیم به خودمان. اگر دانش لازم را داشته باشیم خیلی بهتر می توانیم بهره برداری کنیم با حفظ حداکثری سلامت. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺امام حسن مجتبی علیه‌السلام: فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ يُسَدِّدْهُ فِي أَمْرِهِ وَ يُهَيِّئْ لَهُ رُشْدَهُ 🍀 ای بندگان خدا پرهیزگار باشید و بدانید که هر کس پرهیزگار باشد، خداوند او را به خوبی از فتنه‌ها و آزمایش‌ها خارج کند و در کارش موفق سازد و اسباب هدايت او را فراهم نمايد. 📚 تحف العقول، ص۲۳۲ ‌ ‌ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌺این چه حال خوشی به انسان می دهد. حفظه الله: 🍃می فرماید یَا اباذر! إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ یَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ، حقوق الهی. یک حق نداریم. بلکه حقوق است. و این بزرگ تر از این است که بندگان العباد همه را شامل می شود. عموم را می فرماید. جمع است و محلی به الف و لام که همه بندگان هم بخواهند برخیزند و یک کار مشترک هم افزایانه داشته باشند که بخواهند حق الهی را برآورده کنند، ادا کنند، ناتوانند. وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ یُحْصِیَهَا الْعِبَادُ، این هم باز خیلی جالب است که توجه به این مطلب، حقوق الهی و نعمت های فراوانی که به ما داده است. بخش مهمی از این حقوق الهی، همین نعمت هاست دیگر. نعمت هایی که به ما داده، حق بر گردنمان می اندازه. اصلا حق در نسبت با نعمت ها خودش را نشان می دهد و تعریف می شود. 📌 پس ما نمی توانیم حق الهی را ادا کنیم، نعمت هایش را بشماریم، تا چه برسد به اینکه شکرش کنیم. چه کار کنیم پس در مقابل خداوند؟ راهکار عاشقانه و ارزشمندی را حضرت ارائه می کنند که این راهکار را پیامبر و اهل بیت به شکل مستمر در زندگی شان داشتند. همه شان اینجوری بودند. اینجور نیست که فقط برای ما گفته باشند. وَ لَکِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِینَ، شبانه روز تائب باشیم. 🍀چقدر این توبه، توبه جالبی است. ماها وقتی توبه را می شنویم، فکر می کنیم توبه یک عملی است که یک دفعه انسان انجام بدهد در یک زمانی. حالا مثلا یک گناه خیلی بزرگی انجام داده، نظرش جلب شده، پشیمان شده، می رود در یک خلوتی جایی، دستور توبه ای همان جور که در روایات آمده آن را انجام می دهد. نه. وَ لَکِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِینَ، امسوا و اصبحوا شبانه روزتان در حال توبه باشید. سر به زیر باشید در برابر حقیقت عالم. و این چه حال خوشی به انسان می دهد. چقدر لذت بخش است. اصلا یکی از چیزهایی که فوق العاده آرامش بخش است، لذت بخش است، لذت و آرامشی که غیر قابل توصیف است این است که در مقابل بی نهایت، آنی که فقیر محض است، توجه کند به بی نهایت و در مقابل او. چونکه مطلب واقعی هست دیگر. مطلب درستی است. حق است. هیچی ندارد. همه چیز مال خداست و شرمنده بکند خودش را. تائب باشیم پیوسته. 🌸 حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم به صورت شبانه روزی اینجور بود. حضرت فرمودند که: رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنّهُ لَيُغانُ عَلى قَلبِي ، و إنّي لَأستَغفِرُ اللّهَ في كُلِّ يَومٍ سَبعينَ مَرّةً .دلم می گیرد و هر روز هفتاد بار استغفار می کنم. چه کسی دارد این حرف را می زند؟ کسی که پیوسته توجه به خدا دارد و در حضور الهی به سر می برده است و تمام کارهایی که انجام می داده است، همه در جهت خشنودی خداوند متعال بوده است. همه برای خشنودی خداوند متعال بوده. یا در احوالات رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم هست که در هر مجلسی که می نشسته، قبل از برخواستن، تا بیست و پنج بار استغفار نمی کرده است، از مکان خودشان برنمی خواستند و از مجلس خارج نمی شدند. اول بیست و پنج بار استغفار می کردند. به صورت مستمر، تائب بودند و پشیمان بودند. توبه یعنی رجوع به سوی خدا. رجوع کنیم به سوی خدا. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا