eitaa logo
سلام فرشته
194 دنبال‌کننده
1هزار عکس
811 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: سنت الهی یعنی قانون؛ قانون یک موضوع دارد، یک نتیجه دارد. شما خودتان را با آن موضوع منطبق کنید، نتیجه قطعاً مترتب خواهد شد. 👈🏻 ان تنصروا الله ینصرکم؛ «تنصروا الله» موضوع است؛ یاری کنید خدا را، نتیجه «ینصرکم» است. بروبرگرد ندارد. وعده‌ی الهی است دیگر. 🔍 متن کامل بیانات👇 https://khl.ink/f/50545
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 | ماه درخشان 🔺️ بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی اهمیت ماه ذی‌حجه ‌ 💻 @Khamenei_ir
🌺خودمان را عادت بدهیم .. حفظه الله: 🍃خدا را شکر گذاریم که این فرصت را به ما داد که گوش جسم و جان خودمان را در معرض نصیحت های حیات بخش، شفا بخش و زنده کننده رسول گرامی اسلام قرار بدهیم. هر یک از این نصیحت ها و وصیت ها می تواند مجموعه ای از مشکلات انسان را برطرف کند و بخش مهمی از سختی های انسان را تبدیل به راحتی بکند. 🔹اگر دقت کنید این مطلب را با جان و دل تصدیق می کنیم. ببینید به این توصیه توجه کنید. مخصوصا ما که طلبه هستیم و با علم سر و کار داریم مواجه می شویم با سوالات. اگر خودمان را تربیت نکرده باشیم، عادت نداده باشیم که وقتی پاسخ بدهیم و جواب بدهیم که بدانیم. از روی آگاهی جواب بدهیم، ببینید چه تبعاتی پیش می آید که آدم بخواهد همین طوری هرجور شده جواب بدهد. حتی جاهایی که تردید دارد و یا اصلا نمی داند و همین طور از پیش خودش یک جوابی بدهد. این خیلی مشکل درست می کند. هم برای مخاطب و سوال کننده که جواب را پیدا نکرده، به اشتباه می افتد. هم برای خودمان که احیانا به مرور زمان مشخص می شود که این جواب هایی که در بعضی موارد انسان داده، غلط بوده. اگر این مسئله، دقت نکردن اهل علم و دانش در مقام پاسخگویی، تبدیل به یک فرهنگ عمومی بشود، اصلا خیلی ضرر می کند جامعه. 🌸حالا اینجا رسول گرامی اسلام نصیحت مان می کنند. اگر با جان و دل به این نصیحت گوش بدهیم و الان به دلمان بنشیند، خودمان را تربیت می کنیم با این وصیت و نصیحت رسول گرامی اسلام. خودمان را عادت بدهیم. همچنانکه بزرگان دین ما اینجور بودند. در احوالات شیخ انصاری هست که وقتی کسی ازش سوال می کرد، اگر جواب سوال را می دانست، طوری جواب می داد که سوال کننده، جواب خودش را بشنود. اما وقتی سوال مطرح می شد و شیخ جوابش را بلد نبود، با صدای بلند می گفت نمی دانم. و تکرار می کرد. نمی دانم. که دیگران هم بشنوند. شاگردانش هم یادبگیرند. که عار نیست. عیب نیست. اگر چیزی را نمی دانیم بگوییم نمی دانم. که از تبعات دنیوی و اخروی پاسخ و جواب غلط خودمان را برحذر داشته باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌷 راهش محبت است 🔻انتشار برای نخستین‌بار 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: همه‌ی سعیتان را بکنید که این کانون جدید خانواده دوام و شکوفایی و شادی داشته باشد. همه‌ی تلاشتان را صرف این کنید. راهش هم این است که محبت را در خانواده زیاد کنید. محبت البته یک چیز خداداد است لیکن اولاً نگه داشتن آن، ثانیاً زیاد و کم کردن آن به عهده‌ی خود ماست. 🌸 ۱۳۸۲/۰۱/۱۱ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
❤️ این طور دوستت دارم... ❤️ پنجشنبه، سیزدهم ذی‌‌‌حجه، در طبقۀ دوم خانۀ سید صفی‌‌‌الدین، رو به دریای مدیترانه، آقا موسی خطبۀ عقد خواهرش و محمدباقر صدر را خواند، با مهریۀ یک جلد قرآن مجید و پانصد درهم نقره مطابق سنّت. فاطمه همان‌‌‌طور که چشمش به قرآن بود و سورۀ فتح را می‌‌‌خواند، بار اول که داداش‌‌‌آ‌‌‌موسی خطبه خواند، «بله» را گفت و به پسرعمو محرم شد. ❤️ صبح روز بعد، محمدباقر النگوی طلای نگین‌‌‌داری را که با دستمزد چاپ کتاب‌‌‌هایش خریده بود به او هدیه داد و، درحالی‌‌‌که باهم در بالکنی مشرف به دشت کیفون صبحانه می‌‌‌خوردند، به فاطمه گفت: ❤️ دخترعمو، گمان نکن اول بار است با تو آشنا می‌‌‌شوم. از وقتی سید موسی از شما به من گفت، در دلم جا گرفتی و روحم با تو آشنا شد. او به من از برتری عقلت و بلندی همتت و بزرگی درونت و شفافیت روحت گفت. و این‌‌‌طور دوستت دارم. به‌‌‌خاطر پاکی‌‌‌ای که برازندۀ تو است و شوقت به رضای خدا و علاقه و ارادتت به کسانی که دوستشان داری. 📚کتاب نا، صفحه ۷۶ 🆔 @shahidsadr
🔻خودت را از عذاب الهی نجات بده حفظه الله: 🍀رسول گرامی اسلام به جناب ابوذر می فرمایند یَا اباذر! إِذَا سُئِلْتَ عَنْ عِلْمٍ لَا تَعْلَمُهُ، فَقُلْ لَا أَعْلَمُهُ وقتی از یک علمی، مطلبی سوال کردند که نمی دانی بگو نمی دانم. تَنْجُ مِنْ تَبِعَتِهِ، یعنی تا نجات پیدا کنی از تبعات منفی پاسخ غلط، جواب غلط. وَ لَا تُفْتِ بِمَا لَا عِلْمَ لَکَ بِهِ، فتوا نده. اظهار نظر نکن به آنچه که علم نداری. تَنْجُ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ با این برحذر نمودن از فتوا در آن جایی که علم نداری، خودت را از عذاب الهی نجات بده. فتوا نده تا نجات پیدا کنی از عذاب الهی. 📌معلوم است دیگر. فتوا وقتی می دهد، ظهور تعبیر این است که داریم از جانب خدا اظهار نظر می کنیم. عالم گویا دارد خودش را در مسند سخنگویی دین قرار می دهد که خدا نظرش این است. پیامبر نظرش این است. ائمه علیهم السلام نظرشان به این صورت است. اگر غلط باشد، این یک نسبت دروغ است. نسبت خلاف واقع است. شاید اصلا آن فرد به اشتباه می افتد و عمل خودش را بر خلاف شرع، محقق می کند. 🔹همه این مسئولیت ها، متوجه پاسخ دهنده است. در صورتی که می داند که نباید فتوا بدهد. صلاحیت فتوا ندارد و از روی علم و آگاهی اظهار نظر نمی کند. خیلی این مطلب مهم است. با توجه به اینکه احساس می کنم نظرمان جلب شده به اهمیت مطلب و می دانیم مطلب مهمی است و باید خودمان را در این زمینه تربیت کنیم عبور می کنم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
♨️چه چیزی شما را جهنمی کرد؟ حفظه الله: 🍃 یا اباذر! یَطَّلِعُ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَی قَوْمٍ مِنْ أَهْلِ النَّارِ یطلع یعنی اشراف پیدا می کنند. اطلاع پیدا می کنند. نظر می کنند. این اطلاع، تعبیر یطلع، نشان دهنده ارتفاع است. یعنی وقتی یک کسی از یک بلندی، نگاه می کند به کسی که در یک مرتبه پایین تر و پستی قرار دارد، به این می گویند اطلاع. یطلع. اشراف پیدا می کنند. یک قومی، عده ای از اهل بهشت، بر یک دسته ای، قومی از اهل جهنم، یعنی عده ای از بهشتی ها، اشراف پیدا می کنند، مطلع می شوند بر حال عده ای از جهنمی ها. نگاه می کنند می بینند ئه این روحانی شهرشان بود. روحانی مسجدشان بود. یا این خدای نکرده استادشان بود. معلمشان بود. این در جهنم است و آن ها بهشتی. تعجب می کنند. ☘️فیَقُولُونَ مَا أَدْخَلَکُمُ النَّارَ چه چیزی شما را جهنمی کرد؟ چه چیزی شما را داخل آتش جهنم کرد؟ وَ قَدْ دَخَلْنَا الْجَنَّةَ لِفَضْلِ تَأْدِیبِکُمْ وَ تَعْلِیمِکُمْ، ما به فضل آن تادیب و تعلیم شماها بهشتی شدیم. ما از راهنمایی های شماها استفاده کردیم که بهشتی شدیم. شما چرا جهنمی شدید؟ حالا آن جهنمی ها می گویند فَیَقُولُونَ إِنَّا کُنَّا نَأْمُرُ بِالْخَیْرِ وَ لَا نَفْعَلُهُ ما امر به خوبی می کردیم. به دیگران می گفتیم این کار خوب است و این را باید انجام بدهیم. اما خودمان انجام نمی دادیم. 📌 خب عزیزان من دلم می خواهد از خودم سوال کنم. شما هم از خودتان سوال کنید. حال ما در رابطه با این مسئله چگونه است؟ آیا فقط بلدیم به دیگران بگوییم که این کار خوب است و انجام بدهید؟ یا خودمان هم انجام می دهیم؟ گاهی انسان عذری دارد خب عذر پذیرفته می شود. مثلا اصلا نمی تواند انجام بدهد، یک وظیفه مهم تری متوجه او هست. اگر نبود آن وظیفه اهم، او هم انجام می داد. اما الان نمی تواند. در این جور موارد و مقامات، عذر در آن هست و پذیرفتنی است. اما بدون عذر، فقط به دیگران بگوییم، راهنمایی بکنیم، خوبی ها را نشان بدهیم، اما خودمان انجام ندهیم و خدای نکرده برعکسش. بگوییم واجبات را انجام بدهیم. کسی که دعوت می کند به واجبات، خودش به محرمات مشغول باشد و واجبات را ترک کند. این عین بدبختی است. این عین بیچارگی است. و آبرویی برای انسان باقی نمی گذارد نه در دنیا نه در آخرت. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸دعای امام زمان علیه السلام حفظه الله: 🔹صدقه روزانه تون را به نیت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بدهید تا حضرت دعاتون کنند... 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام
🍂عقاب و عذاب مشروط به دو شرط اساسی است حفظه الله: 🍃(یک فردی است) دوست دارد، علاقه دارد، این دغدغه را دارد ، دنبال این است که اهل خیر باشد. در این راستا دارد تلاش می کند. در این مسیر حرکت می کند. هنوز بعضی از کارهای خوب را انجام نداده. دیگران را هم دعوت می کند. هم چنانکه خودش دوست دارد، دغدغه دارد، می خواهد دیگران را هم همراه خودش ببرد. این خوب است. این اشکالی ندارد. 🔻اما این وصیت رسول گرامی اسلام مربوط به جایی هست که نه اصلا طرف این دغدغه را ندارد. فقط در مقام حرف است. یعنی بدون عذر، دیگر تقریبا یک جوری که عمدا دارد وظیفه خودش را ترک می کند. چون جهنمی شده است این نشان دهنده ترک عمدی است. 🔹حضرت علامه طباطبایی می فرمایند عقاب و عذاب مشروط به دو شرط اساسی است. یکی علم است و دیگری عمد. تحقق معصیت با این هاست. علم. عمد. خب اینکه جهنمی شده اند یعنی معصیت کرده اند. یعنی به دیگران می گویند کار خوب را انجام بدهید و خودشان از روی آگاهی و عمدا، ترک می کنند. این مراد است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺همه تان هم اجتماع کنید و بخواهید بشمارید نمی توانید حفظه الله: 🌸نصیحت بعدی، باز یک حوزه خیلی مهم از امور مربوط به زندگی است. اینکه ما مواجه هستیم با حقوق فراوان الهی که متوجه ماست. حق خدا غیر قابل شمارش است. اصلا اداشدنی هم نیست. ما عاجز از این هستیم که حق خدا را بخواهیم ادا کنیم. و هم چنین نعمت های خداوند متعال، اینقدر فراوان است واینقدر زیاد است که اصلا قابل شمارش نیست. بنابر نص ایات قرآن که در روایات بارها تکرار شده. با همان تعبیر قرآنی یا تعابیر دیگر که وان تعدوا نعمت الله لا تحصوها. و جالب است که و ان تعدوا. با صیغه جمع بیان شده. نگوییم که یک نفر نمی تواند بشمارد و شاید جمع همدیگر را کمک کنند و هم افزایی باشد شاید از عهده شمارش بربیایند. نه. وان تعدوا. همه تان هم اجتماع کنید و بخواهید بشمارید نمی توانید. تک تک نمی توانید و به صورت جمعی هم نمی توانید. لاتحصوها به شمارش در نمی آید. 🔹انسان واقعا دقت بکند. الان بدن ما متشکل از چه عددی استفاده کنیم میلیاردها میلیارد سلول است و این بدن ما هم، البته این فیزیولوژی و اندام شناسی که انسان جسم خودش را، اعضا و جوارح خودش را بشناسد، یا علم التشریح بفرمایید خیلی علم شریفی است. ما به حمدالله فیزیولوژی را خواندیم. خیلی علم شریفی است. حالا در رابطه با انسان. دیگر موجودات که جای خود. محیرالعقول است واقعا. یک راهی است برای توجه به توحید. چینش اعضا در بدن. شگفت انگیز است. حالا در این راستا ما توحید مفضل را هم داریم. حدود نود صفحه است که امام در این زمینه فرمایش دارند. چقدر مطلب در این زمینه است. 🍃به صورت نگاه کنید. خدا چطوری ابرو قرار داده. بالای چشم. ابرو مثل ناودان عمل می کند. انسان در هوای گرم عرق می کند. اگر این ابرو نبود می رفت در چشم و اذیت می شد. این ابرو را گذاشته و قطرات عرق را جهت دهی می کند که از کنار چشم حرکت کند. چشم ها دو طرف بینی. بینی به چه صورت. مژه . چشم. لب ها. این دو به هم بسته می شود. اگر قرار بود همه اش دهان باز باشد چه شکلی انسان به خودش می گرفت. خیلی شگفت انگیز است. در کمال زیبایی. یا در درون انسان. قلب به صورت پیوسته دارد کار می کند. یک نفر که صد سال عمر می کند این قلب صد سال است شبانه روزی دارد کار می کند. الله اکبر. خداوند یک چیزی خلق کرده که این به اندازه ده ها سال، یک جوری که تعمیر لازم داشته باشد و .. نه. و بعضی از انسان ها، بیشتر از صدها سال، وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر از هزار سال است که قلب نازنینشان دارد کار می کند. 🔹البته ما طول عمر، عمر دراز را در غیر از انبیا هم داشته ایم. در تاریخ نوشته شده است که بعضی ها مثلا پانصد سال عمر کرده اند. حالا سلمان یک نفر. و دیگران در عصر غیبت که در یکی از کتاب ها دیده ام اسم برده شده که فلانی صدها سال و پانصد سال مثلا عمر کرده. این در حقیقت، به تعبیر امروزی، همه اعضا و جوارحش هم فابریک و در حقیقت مال خودش است. اصلا از جای دیگری نگرفته است. قشنگ کار می کند. و تمام این اعضا و جوارح هم آن طور که گفته می شود هر هفت سال، تمام سلول هایش عوض می شود. یعنی شما بعد از هفت سال در حقیقت یک انسان دیگر، یک بدن دیگری دارید. الا مغز که در مدت زمان طولانی تری سلول هایش عوض می شود. دست پا شکم اعضای داخلی. هر هفت سال همه سلول ها عوض می شود. یک نفری که هفتاد سال عمر می کند در حقیقت ده تا بدن عوض کرده. و این یک راهی است که بدن تر و تازه باقی بماند. منتهی ما خوب نگهش نمی داریم خرابش می کنیم. از نظر تغذیه. از نظر به کارگیری این اعضا و جوارح، دانش لازم را نداریم، صدمه می زنیم به خودمان. اگر دانش لازم را داشته باشیم خیلی بهتر می توانیم بهره برداری کنیم با حفظ حداکثری سلامت. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺امام حسن مجتبی علیه‌السلام: فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ يُسَدِّدْهُ فِي أَمْرِهِ وَ يُهَيِّئْ لَهُ رُشْدَهُ 🍀 ای بندگان خدا پرهیزگار باشید و بدانید که هر کس پرهیزگار باشد، خداوند او را به خوبی از فتنه‌ها و آزمایش‌ها خارج کند و در کارش موفق سازد و اسباب هدايت او را فراهم نمايد. 📚 تحف العقول، ص۲۳۲ ‌ ‌ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌺این چه حال خوشی به انسان می دهد. حفظه الله: 🍃می فرماید یَا اباذر! إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ یَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ، حقوق الهی. یک حق نداریم. بلکه حقوق است. و این بزرگ تر از این است که بندگان العباد همه را شامل می شود. عموم را می فرماید. جمع است و محلی به الف و لام که همه بندگان هم بخواهند برخیزند و یک کار مشترک هم افزایانه داشته باشند که بخواهند حق الهی را برآورده کنند، ادا کنند، ناتوانند. وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ یُحْصِیَهَا الْعِبَادُ، این هم باز خیلی جالب است که توجه به این مطلب، حقوق الهی و نعمت های فراوانی که به ما داده است. بخش مهمی از این حقوق الهی، همین نعمت هاست دیگر. نعمت هایی که به ما داده، حق بر گردنمان می اندازه. اصلا حق در نسبت با نعمت ها خودش را نشان می دهد و تعریف می شود. 📌 پس ما نمی توانیم حق الهی را ادا کنیم، نعمت هایش را بشماریم، تا چه برسد به اینکه شکرش کنیم. چه کار کنیم پس در مقابل خداوند؟ راهکار عاشقانه و ارزشمندی را حضرت ارائه می کنند که این راهکار را پیامبر و اهل بیت به شکل مستمر در زندگی شان داشتند. همه شان اینجوری بودند. اینجور نیست که فقط برای ما گفته باشند. وَ لَکِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِینَ، شبانه روز تائب باشیم. 🍀چقدر این توبه، توبه جالبی است. ماها وقتی توبه را می شنویم، فکر می کنیم توبه یک عملی است که یک دفعه انسان انجام بدهد در یک زمانی. حالا مثلا یک گناه خیلی بزرگی انجام داده، نظرش جلب شده، پشیمان شده، می رود در یک خلوتی جایی، دستور توبه ای همان جور که در روایات آمده آن را انجام می دهد. نه. وَ لَکِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِینَ، امسوا و اصبحوا شبانه روزتان در حال توبه باشید. سر به زیر باشید در برابر حقیقت عالم. و این چه حال خوشی به انسان می دهد. چقدر لذت بخش است. اصلا یکی از چیزهایی که فوق العاده آرامش بخش است، لذت بخش است، لذت و آرامشی که غیر قابل توصیف است این است که در مقابل بی نهایت، آنی که فقیر محض است، توجه کند به بی نهایت و در مقابل او. چونکه مطلب واقعی هست دیگر. مطلب درستی است. حق است. هیچی ندارد. همه چیز مال خداست و شرمنده بکند خودش را. تائب باشیم پیوسته. 🌸 حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم به صورت شبانه روزی اینجور بود. حضرت فرمودند که: رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنّهُ لَيُغانُ عَلى قَلبِي ، و إنّي لَأستَغفِرُ اللّهَ في كُلِّ يَومٍ سَبعينَ مَرّةً .دلم می گیرد و هر روز هفتاد بار استغفار می کنم. چه کسی دارد این حرف را می زند؟ کسی که پیوسته توجه به خدا دارد و در حضور الهی به سر می برده است و تمام کارهایی که انجام می داده است، همه در جهت خشنودی خداوند متعال بوده است. همه برای خشنودی خداوند متعال بوده. یا در احوالات رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم هست که در هر مجلسی که می نشسته، قبل از برخواستن، تا بیست و پنج بار استغفار نمی کرده است، از مکان خودشان برنمی خواستند و از مجلس خارج نمی شدند. اول بیست و پنج بار استغفار می کردند. به صورت مستمر، تائب بودند و پشیمان بودند. توبه یعنی رجوع به سوی خدا. رجوع کنیم به سوی خدا. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹صلوات خاصه امام محمد باقر(علیه السلام) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَإِمَامِ الْهُدَى وَقَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَالْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِکَ اللَّهُمَّ وَکَمَا جَعَلْتَهُ‏ عَلَماً لِعِبَادِکَ‏ وَمَنَاراً لِبِلَادِکَ وَمُسْتَوْدَعاً لِحِکْمَتِکَ وَمُتَرْجِماً لِوَحْیِکَ وَأَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَحَذَّرْتَ عَنْ مَعْصِیَتِهِ فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّیَّهِ أَنْبِیَائِکَ وَأَصْفِیَائِکَ وَرُسُلِکَ وَأُمَنَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ. ✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم✨ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام علیه السلام علیهم السلام
✅ذیل دعای عرفه، از امام حسین (علیه السلام) 🔶 بعضى از بزرگان به سبب نبودن بخش ذيل اين دعا [عرفه] (از «إِلهِى أَنَا الْفَقِيرُ فِى فَقْرِى ...» تا «أَلْحَمْدُللَّهِ وَحْدَهُ») در بعضى از كتب سيّد- رحمه اللَّه- و ديگران، گمان كرده اند اين بخش اضافاتى است كه بعضى از اهل كمال به دعا ملحق فرموده اند 🔸ولى اين گمان غير قابل قبول است؛ زيرا تحقيق در مضامين بيانات معصومين- عليهم السّلام- و ادعيه ى ايشان، خلاف آن را ثابت مى كند 🔸چنان كه مضمون كلام استاد ما - ره- (كه به كتاب و سنّت آشنايى تمام و در فلسفه و عرفان علمى و عملى در منزلت والايى قرار داشت)، در اين باره اين بود كه: 👈 «دعاهايى كه از معصومين- عليهم السّلام- باشد، بدون سند فرياد مى زنند كه ما از حنجره اى بيرون آمده ايم كه هيچ فيلسوف و عارفى را قدرت بر اين گونه سخن گفتن (آن هم از مرحله ى شهود نه استدلال) نيست.» 👈 به خصوص راجع به ذيل دعاى عرفه سيّدالشهدا- عليه السّلام- مى فرمود: 👈 «آن قدر اين ذيل پر محتوى مى باشد، كه از پُر محتوايى مى خواهد منفجر شود.» 🔸 شايسته است آنان كه اهل تحقيق در دعاهاى معصومين- عليهم السّلام- مى باشند، توجه كنند جمله هاى اين بخش در بيانات دعا هاى ديگر معصومين- عليهم السّلام- نيز وجود دارد و اين، خود شاهدى بر صحّت انتساب اين بخش توسط صاحب اقبال الاعمال به سيّدالشهدا- عليه السّلام- مى باشد. 📖 برگرفته از کتاب نور هدایت، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور - ره -🌱 https://eitaa.com/Nedaysaadat
🍂تند تند از اجلتان دارد کم می شود. حفظه الله: ✨یا اباذر! إِنَّکُمْ فِی مَمَرِّ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ، فِی آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَ أَعْمَالٍ مَحْفُوظَةٍ وَ الْمَوْتُ یَأْتِی بَغْتَةً، وَ مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ خَیْراً، وَ مَنْ یَزْرَعْ شَرّاً یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ نَدَامَةً، وَ لِکُلِّ زَارِعٍ مِثْلُ مَا زَرَعَ، این هم یک نصیحتی که وقتی انسان آن را از زبان رسول گرامی اسلام بشنود و با علاقه به رسالت و نبوت رسول گرامی اسلام گوش بدهد، توجه به حقیقت عالم می کند. ِانَّکُمْ فِی مَمَرِّ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ ممر را می توانیم بگوییم گذران شب و روز. شب و روز دارند می گذرند، شما در چه حالی به سر می برید؟ این گذران شب و روزتان به چه صورت است؟ تند تند از اجلتان دارد کم می شود. 🌸این اول سال که می شود همه جمع می شوید تبریک می گویید. ظاهر امر را می بینیم این جوری است که سال جدید آمد ولی در واقع داریم تبریک می گوییم که یک سال از عمر کم شد. یک سال از فرصت زندگی کم شد. هر روز، الان، از صبح تا الان می بینید لحظه به لحظه هی اجل دارد کم می شود. ، فِی آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ شبانه روز ما اینطور دارد می گذرد. از اجل های ما دارد کم می شود. وَ أَعْمَالٍ مَحْفُوظَةٍ هر عملی که انجام می دهید، عمل جمع است و به صورت نکره هم بیان شده. هر عملی. خوب. بد، کوچک، بزرگ، خلوت، جلوت، درست، نادرست، هر چه که هست، محفوظه. حفظ می شود. خود آن عمل حفظ می شود. 🍀و الْمَوْتُ یَأْتِی بَغْتَةً، مرگ هم به ناگهان می آید. الله اکبر. قربان تدبیر حضرت حق جل شانه. خداوند بعضی از مهم ترین امور زندگی را اختیارش را به انسان نسپرده است. یک دفعه خدمتتان عرض کردم. از جمله اموری که خداوند اختیارش را به دست انسان نسپرده، یکی مرگ است. یکی تولد و ولادت است. یکی دیگر صحت است. یکی مرض است. و هم چنین، خواب و بیداری. مرگ در اختیار خداست. خدا اختیارش را دست ما نداده است. ولادت و به دنیا آمدن دست انسان نیست و به اختیار و انتخاب انسان نیست. به اراده الهی است. مرگ هم همین طور. اینکه هر کسی چه وقت عمرش تمام می شود و فرصتش تمام می شود. مهر پایان کار به صحیفه زندگی اش زده می شود. دست خداست. هیچکس نمی داند. 🍃خیلی از این شخصیت هایی که الان از دنیا می روند را ببینید. یک روزی طلبه بودند کنار همدیگر. هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. هر کس رفت یک جایی. گوشه و کنار. از همدیگر فاصله گرفتند. در حالت های گوناگون. بعضی در هدایت. بعضی در ضلالت. بعضی در خیر، بعضی در شر. بعضی در صحت. بعضی در مرض. سالم بوده یکدفعه اتفاقی افتاده یک تصادفی، یا مریض بوده مدت ها زمین گیر شده، چه آینده ای داریم و چه وقت این عمر به پایان می رسد، اصلا خبر نداریم. وَ الْمَوْتُ یَأْتِی بَغْتَةً، . این پنهان نمودن این امور و مشخص ننمودن این امور، آنقدر جنبه تربیتی دارد. خیلی سازندگی دارد. چون از نظر تربیتی سازندگی دارد مخفی نگه داشته شده است. علمش را به ما نداده اند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺معارف فراوانی که فقط با زبان دعا قابل بیان است 🌼در دعاهاى معتبر خیلى معارف وجود دارد که انسان اینها را در هیچ جا پیدا نمى‌کند؛ جز در خود همین دعاها. از جمله‌ى این دعاها، دعاهاى صحیفه‌ى سجادیه است. در منابع معرفتى ما چیزهایى وجود دارد که جز در صحیفه‌ى سجادیه یا در دعاهاى مأثور از ائمه (علیهم‌السّلام) انسان اصلاً نمى‌تواند اینها را پیدا کند. ✨این معارف با زبان دعا بیان شده. نه این‌که خواستند کتمان کنند؛ طبیعت آن معرفت، طبیعتى است که با این زبان مى‌تواند بیان شود؛ با زبان دیگرى نمى‌تواند بیان شود؛ بعضى از مفاهیم جز با زبان دعا و تضرع و گفتگو و نجواى با پروردگار عالم اصلاً قابل بیان نیست. 🍀لذا ما در روایات و حتّى در نهج‌البلاغه از این گونه معارف کمتر مى‌بینیم؛ اما در صحیفه‌ى سجادیه و در دعاى کمیل و در مناجات شعبانیه و در دعاى عرفه‌ى امام حسین و در دعاى عرفه‌ى حضرت سجاد و در دعاى ابوحمزه‌ى ثمالى از این‌گونه معارف، فراوان مى‌بینیم. از دعاها غفلت نکنید؛ به دعاها بپردازید. دعا هم بکنید. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۸۴/۰۷/۱۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسئلکم سوالي... ❓ميشه يک سوالی کنم؟ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
💫این جهان کوه ست و فعل ما ندا.. حفظه الله: 🍃 وَ مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ خَیْراً، اگر کسی خیر بکارد وکار خیر انجام بدهد، خلاصه نتیجه و ثمره خیر خودش را درو می کند. خیر برداشت می کند. تو نیکی می کن و در دجله انداز/ که ایزد در بیابانت دهد باز. انسان مطمئن باشد که کار خوب نتیجه اش به خودش برمی گردد. مثل زراع. انسان در زندگی دارد زراعت می کند. حالا یا زراعت خیر یا زراعت شر. اگر خیر بکاریم خیر برداشت می کنیم. اگر شر بکاریم، شر برداشت می کنیم. ☘️حالا این کاشتن خیر و شر، انواع و اقسام گوناگونی دارد. به گونه های مختلف است. یک موقع یک نحوه از زراعت، همین رفتاری است که انجام می دهم. حرفی که می زنم. یک موقع این زراعت خیلی گسترده تر، به اینکه اصلا فرهنگ سازی می کنم. دیگران را هم همراه می کنم. یک جریانی را راه می اندازم. جریان خیر. که دیگر اینجا زراعت خیر گسترده تر است. مثل بعضی ها که زمین های خیلی بزرگ و چندین هکتاری دارند. یک موقع آدم پانصد متر، هزار متر نزدیک خانه اش، یک موقع نه. چندین هکتار. و هم چنین اگر شر بکاریم، انسان به صورت محدود گناهی کرده، ظلمی کرده و ستمی کرده، به خودش برمی گردد. این جهان کوه ست و فعل ما ندا/ سوی ما آید نداها را صدا ای که بد کردی ز بد ایمن مباش/ چون که تخم است و برویاند خداش به خودمان برمی گردد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺اصلاح و دگرگونی با توجه به خدا و کمالات او حفظه الله: 🌸 دوستان بببینید. حضرت چه جوری ابوذر را دارد تربیت می کند و انگیزه به او می دهد. با چه مفاهیمی دارد ابوذر را تربیت می کند. همه اش مفاهیم دینی و توحیدی. اصلا انگیزه های دنیایی اینجا حضرت مطرح نمی فرمایند. آن سه تا روش تربیتی و مسلک اخلاقی که خدمتتان عرض کردم فراموش نکنید. مسلک اول، اصلاح و تهذیب با استفاده از انگیزه های مادی و دنیایی بود. با نتایج مادی و دنیایی. اگر درس بخوانی معروف و محبوب می شوی. در آینده به جاهایی می رسی. مسئولیت های بالا می گیری. این ها همه اش دنیایی است. مشکل انسان حب دنیاست. با این روش هنوز حب دنیا در او شدید تر می شود. قوی تر می شود. مشکل انسان بیشتر می شود. این تربیت نیست. حضرت علامه می فرمایند اساس علم اخلاق بر همین روش است متاسفانه. شما در این کتاب های اخلاقی ببینید این را دارد. اگر درس بخوانید عالم می شوید. این نتایج دنیوی را دارد. اگر با سخاوت باشی، محبوب همه می شوی و همه تو را دوست دارند. مشکل بدتر می شود. ⚡️دومین مسلک، آنی است که اصلاح و تهذیب را با استفاده از انگیزه های اخروی انجام می دهد. ثواب و عقاب . که این روش انبیا بوده و در اسلام هم به رسمیت شناخته شده است. در قران هم داریم. 🍃 اما روش منحصر به فرد قرآن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، اصلاح و تهذیب با استفاده از معارف توحیدی. با توحید. با کمالات الهی. توجه به خدا و توجه به کمالات الهی. که انسان اصلاح بشود و دگرگون بشود و پاک بشود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/09/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله