eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
225 دنبال‌کننده
34 عکس
4 ویدیو
20 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پدیدارشناسی بهشت قسمت دوم: مقولات بهشت ❇️همواره برای من این پرسش مطرح بود که چرا در کتب آسمانی بویژه قرآن کریم، فقط به بهشت وعده داده نشد بلکه بهشت با اوصاف کلان و ریزویژگی ها ذکر شد؟ ✳️به نظر می رسد آنچه در کتب آسمانی آمده باید ناظر به زندگی ما و هدایت ما باشد اما ما که در بهشت زیست نمی کنیم تا نیازمند به دانستن ویژگی های آن باشیم! براستی دانستن ویژگی های بهشتی چه کمکی به زندگی مومنانه می کند؟ ✅در پاسخ می توان گفت به نظر می رسد رحیق مختوم و دیگر پدیده ها و اوصاف بهشتی فقط از آن دنیای دگر نیست، بلکه این امور برای این دنیا و برای زیستن این جهانی ما هم هست و انسان می تواند با تصویری که از بهشت از سوی بهشت آفرین ترسیم می شود طرحی متفاوت و بهشت گونه در این جهان خلق کند. پس جزئیات بهشت در کتب آسمانی نقل شده تا ما آن را در این دنیا پیاده کنیم. ✳️بهشت، یعنی دنیایی بی دروغ، بی لغو، مملو از خیرخواهی، و سراسر پاکی؛ و چون شخص در این دنیا با مقولات بهشتی زیست، بهشت موعود مشتاقانه منتظر اوست تا او را تنگ در آغوش گیرد و اگر عشق را در خود بیافریند انتهای گام هایش به خدا می رسد. فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ (قمر/ ۵۵) (رک: صلواتی، خبرگزاری مهر،۹۵/۱۰/۱۵) ❇️مقولات بهشت از تاروپود ولایت، عشق، ایثار، حکمت، و خوش قلبی و حُسن خلق است. تمرین با این مقولات، یعنی تمرین مناسبت با بهشت و پمپاژ آرامش و مهر. ✳️در واقع، بهشتی، وارد بهشت می شود و کسی که با مقولات بهشت انسی ندارد و با این مقولات که گرانیگاهش ایمان و اخلاق است زندگی این جهانی اش را اداره نکرده است از پیش معلوم است که چه آینده ای در انتظار اوست. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پدیدارشناسی بهشت قسمت سوم: آیدوس اشتیاق ❇️ در روایات حکایت اشتیاق بهشت به برخی از اصحاب رسول خدا (ص) مطرح شده است. امام علی علیه السلام، سلمان و ابوذر کسانی اند که گفته شد بهشت مشتاق آنهاست. در دیگر روایات، نام عمار و مقداد نیز در فهرست افرادی آمده که بهشت مشتاق آنهاست. در روایت دیگری آمده: اشتیاق بهشت به سلمان بیش از اشتیاق او به بهشت است. ❇️در روایتی پیامبر اکرم (ص) میفرماید ای علی تو نخستین کسی هستی که بهشت به تو اشتیاق دارد سپس از سلمان و عمار یاد می کند و ادامه می دهد سلمان ناصح (خیرخواه و یکدل) با تو است و می‌فرماید سلمان کم تکبر است. عمار هم تو را در صحنه های مختلف همراهی می کند و کارزاری نیست که با تو نباشد. خیرش بسیار است و نورش تابان و پاداشش بزرگ‌. ✅پرسشی که در اینجا مطرح می شود بدین قرار است: چه مولفه ای در فرد باید وجود داشته باشد که بهشت را مشتاق خویش کند؟ یا بهشت مشتاق چه سنخ شخصیتی است؟ ✅ولایت «وضعیت وجودی» هم افق با رضوان است و رضوان بحسب وجود فرادست بهشت افعال و صفات است، و همیشه فرودست وجودی هوای فرادست میکند و مشتاق همنشینی و اتحاد با اوست. ✳️امام علی علیه‌السلام انسان کامل است و ولی و خلیفه خدا و صاحب همه فضایل و مقامات و کمالاتی که یک انسان می تواند بدان دست یابد. از این وجه، اشتیاق بهشت به امام علی علیه‌السلام که در کانون ولایت قرار دارد و وضعیت وجودی رضوان را در خویش جاری ساخته روشن است. اما اشتیاق بهشت به سلمان و عمار به نظر می رسد به اعتبار اقتدای ایشان به انسان کامل و تبعیت تمام قد از ولایت اوست. ❇️به نظر می رسد «آیدوس» این اشتیاق، ولایت است و بهشت مشتاق کسی است که یا کانون ولایت است یا گرایش وجودی اش به سمت و سوی وضعیت وجودی ولایت است و تمام توش و توانش و آرزویش جاپای آیینه تمام نمای حق، یعنی ولی خدا، گذاشتن است. به همین دلیل، بهشت در این فقره نقش «هایلایت کردن» وضعیت وجودی ولایت را داراست.ظرایف دیگری هم در تفسیر اشتیاق بهشت هست که به امید خدا تقدیم میکنم. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت چهارم: حکمت ❇️گاهی حکمت را به دانسته های صرف فروکاست می دهیم و زمانی آن را به انباشت اصطلاحاتی تقلیل می دهیم و در مواضعی، آن را دانش خاصی تعریف می کنیم. ✳️حکمت مورد نظر نگارنده اما هیچ یک از تلقی های بالا نیست. حکمت اگر دانسته باشد دانسته هایی است که ما را به خدا نزدیک می کند و ارمغانش فروتنی است و مایه دسترسی به حیات طیبه است. ✅حکمت نه علم خاص و نه آگاهی صرف به توده ای اصطلاحات بلکه حکمت تشبه به اله است به تعبیر بزرگان. از این منظر هر که اصطلاح بیشتری بداند لزوما حکیم نیست. بلکه هرکه عدالت ورزد حکیم است. چون خدا عادل است و عدالت ورزی، یعنی شباهت پیدا کردن با خدا. ✳️خدا به غفور و رحیم و اسمای حسنای پرتعدادی توصیف شده و ذکر این اسما، جز اسمای مستاثره و خاص، کارت دعوت است به ما برای حرکت به سمت و سوی آن اسما. که این حرکت بنوعی حرکت به وادی حکمت است. ✅در روایتی نقل شده: خداوند نود و نه اسم دارد، هر کس آنها را بشمرد (احصا کند) وارد بهشت می‌ شود (تفسیر الصافی، ج۵ ص۱۶۰). احصا در این روایت شمارش عددی و دانستن مفهومی اسما نیست. برخی احصا را احاطه و وقوف دانسته اند. بنوعی می توان احصا را پیاده کردن اسمای الهی در زندگی تلقی کرد و جاری ساختن آن در تار و پود اندیشه و انگاره و طرح واره و عزم و انتخاب و گفتار و رفتار؛ و به تعبیر پدیدارشناسانه، احصا می تواند «التفات» ویژه به نمای انسان ساز و نمای اجتماعی اسما باشد. ✳️به عبارت کوتاه، حکمت، زندگی با اسمای الهی است و این طی فرایند «ازآن خودکنندگی» رخ می دهد و زندگی با اسمای الهی یعنی بهشت. در نتیجه می توان گفت حکمت، بهشت است و کسی که برخوردار از حکمت است امروز بهشت نقد برایش حاصل میشود و این بهشت نقد مقدمه ورود به بهشت موعود است. ❇️در روایتی هم تصریح شده که حکمت بهشت است و پیامبر اکرم شهر حکمت و علی علیه السلام باب حکمت است. به عبارتی پیامبر اکرم (ص) بهشت و علی (ع) باب بهشت است: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله: «أنا مدينة الحكمة و هي الجنّة ، و أنت يا عليّ بابها، فكيف يهتدي المهتدي إلى الجنّة ، و لا يهتدى إليها إلاّ من بابها» (فضایل امیرالمومنین (ع)، ج۱، ص۴۳) به امید خدا درباره این روایت و ظرایف آن صحبت خواهیم کرد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 در ستایش اندیشه/۵؛عبدالله صلواتی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر: فلسفه ظرفیتی در اختیار ما قرار می‌دهد تا از نگاه انحصارگرا خارج شویم عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://www.mehrnews.com/news/5919499/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت پنجم: اینهمانی نیکی با بهشت ❇️غالبا تصور میشود کار خدای عالم در فقره بهشت بصورت نسیه است، یعنی ما الان باید نقدا اعمال و علوم صالح داشته باشیم و ایمان به غیب را سرلوحه کار قرار دهیم و تقوا پیشه کنیم تا پس از مرگ و طی مراحلی، به بهشت وارد شویم. ✳️بهشت موعود، بهشتی که پس از مرگ وعده داده شد حق است اما تمام سخن آن است که بدون تجربه بهشت چگونه می توان وارد آن بهشت موعود شد. خداوند متعال در کریمه بیست و ششم سوره نبأ می فرماید: «جَزَاءً وِفَاقًا» و این بیان می تواند ناظر به نقد بودن کار خدا باشد نه نسیه بودن آن. زیرا جزا عین عمل است. ❇️علامه حسن زاده آملی در رساله ولایت تکوینی (ص ۱۴) بیان می کند: بين عمل و جزا يك نحو مناسبت و مشابهت است بلكه جزا در طول عمل و فرع بر عمل است و بلكه جزا عين عمل است. ✅از این منظر، بهشت به مثابه پاداش فعل نیک عین فعل نیک است و جهنم به عنوان جزای فعل بد عین فعل بد است. به عبارتی هر عمل صالحی بهشت است هر نیت خیری بهشت است هر گونه خیرخواهی بهشت است زیارت بهشت است نماز بهشت است روزه بهشت است دعا بهشت است علوم انسان ساز بهشت هستند نیکویی با مردم بهشت است صبوری بهشت است و هر فعل بدی، جهنم. ❇️به عبارتی، هر رویدادی که از سوی انسان به «حاضرسازی خدا» بیانجامد بهشت نقد حاصل میشود و آدمی را حاضر می سازد برای حضور در بهشت موعود و هر رویدادی که مقدمات غفلت و دوری از خدا را فراهم کند جهنم نقد است و مقدمه حضور در جهنم پس از مرگ. اما شعور و آگاهی به این بهشت و جهنم مسأله دیگری است. تنها اندکی از انسان ها به آگاهی از بهشت دسترسی دارند. اینها کسانی اند که دائما در حضور هستند و قیامتشان هم اکنون قیام کرده است. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پدیدارشناسی بهشت عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) خبرگزاری ایبنا نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://www.ibna.ir/news/510079/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت ششم: طرح افکنی ❇️بهشت در همین دنیای خاکی، خویش را در دل کثرات و حجاب ها طرح می افکند و انسانی که اپوخه حجاب ها را در این جهان تجربه کرده، تجربه بهشتی اش را در بهشت موعود، ناب و تام و تمام می کند. ✳️بالاتر از این «طرح افکنی»، در دل بهشت افعال، بهشت ذات خویش را طرح می افکند و شکل می گیرد. بهشت ذات بهشتی است که در آن، نهرها و غذاها و زیبایی ها و مزایای شبیه به نهرها و غذاها و زیبایی ها و مزایای این جهانی، «اپوخه» و از بازی خارج می شوند (حذف نمی شوند فقط نادیده گرفته می شوند) و فقط بهشت آفرین می ماند. ✳️بهشت ذات پیش از آنکه در سرای دیگر طرح افکنی کند در جان های پاک در همین جهان در میان خاکستر تعینات گوناگون، ققنوس وار سر در می آورد و جان های پاک را بی تاب بیکران می کند. ✅و خدای عالم برای این جان های پاک هر طور جلوه کند آنها قدرت تمییز میان تجلی و متجلی را دارا هستند و در فرایند «مراقبه» خویش را یکسره به متجلی میسپارند نه تجلی. به متجلی دلخوش هستند نه تجلی، و تجلی را حجاب متجلی نمی کنند. ❇️ به عبارتی، این جان های پاک، متجلی را به تجلی «فروکاست» نمی دهند و سعی می کنند در مسیر «نجات پدیدارها» طی طریق کنند و نماهای این جهانی بهشت را به دست فراموشی نسپارند؛ نماهایی که قدرتمندانه، عشق را طرح می افکنند و سرخوشی و حیات پاک را درو می کنند. ✳️قدر هر کس را می توان از طرح افکنی اش از بهشت دریافت و آنکه هیچ طرحی برای طرح افکنی ندارد زندگی را هم در این دنیا بر خویش و دیگران سخت می کند و هم در سرای دیگر. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
صَلاحُ حالِ التَّعايُشِ والتَّعاشُرِ مِلءُ مِكيالٍ ثُلثاهُ فِطنَةٌ وثُلثُهُ تَغافُلٌ؛ اصلاح وضع همزيستى و سازگارى مردم با يكديگر [مانند] پيمانه پُرى است كه دو سومش هوشمندى و يك سومش ناديده گرفتن [و چشمپوشى از خطاى ديگران] است. (امام صادق علیه السلام، تحف العقول، برگرفته از کتابخانه احادیث شیعه)
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت هفتم: روی آورندگی ❇️بهشت درجاتی دارد. آدمی هم درجاتی دارد. قرآن هم درجات و آیاتی دارد. هستی هم درجاتی دارد.این چهار بهم مرتبط هستند. آدم های که سطوح باطنی تر هستی را تجربه کرده اند تجربه جدی تر و عمیق تری از قرآن و بهشت دارند. ✳️ از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است: تعداد درجات بهشت به تعداد آيه هاى قرآن است، هنگامى كه اهل قرآن وارد بهشت شود به او گفته مى شود قرآن بخوان و بالا برو، براى هر آيه اى درجه اى است، بنابراين بالاترين درجه از آنِ حافظان قرآن است (بحارالانوار، ج۹۲، ص ۲۲). ❇️آگاهی در پدیدارشناسی، منفرد و منزوی نیست. آگاهی اولا همواره از چیزی است و ثانیا متعلق شناسایی «به مثابه...» لحاظ می شود. به عنوان نمونه آگاهی به شی به مثابه امر ارزشمند، به مثابه دوست، به مثابه امر خواستنی، به مثابه امر زیبا و.. ✅آگاهی به قرآن هم از این امر مستثنا نیست. آگاهی به قرآن به مثابه شفا، قرآن به مثابه هدایت، و قرآن به مثابه بهشت. هر یک از این «به مثابه...» روی آورندگی خاصی است و در آن، نمایی از قرآن آشکار می شود. ✳️در نگاهی پدیدارشناسانه، حدیث بالا متضمن روی آورندگی خاصی به قرآن است؛ روی آورندگی ای که قرآن را به مثابه بهشت معرفی می کند و بیان می کند هرچه در درجات و آیات قرآن غور کنید در درجات بالاتر بهشت سیر می کنید. تو گویی سیر در قرآن، سیر در بهشت است. ✅پیش از این مطرح کردم هر جا خدا و اسمایش باشد بهشت است. خدا در قرآن کریم برای بندگانش تجلی یافته: «فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه» (نهج البلاغه، خطبه ۱۴۷). بنابراین از این منظر هم میتوان بهشت را بر قرآن اطلاق کرد. ✳️بنابراین بهشت را می توان از لابلای آیات قرآن کریم تجربه کرد و میوه این تجربه را در بهشت موعود چید و به ناب بودگی بهشت دست یافت. ❇️به تلاوت و انس و تدبر در قرآن بسیار سفارش شده است. تو گویی این سفارش کارت دعوت است به گشت و گذار در بهشت. بنابرآنکه شرط بهشتی شدن، بهشتی بودن است و بهشت قرآن این مهم را محقق می کند. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
دومین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی تربیت مشتاقانه منتظر ارائه مقالات ارزشمند شما هستیم 👇لینک ورود https://2ncene.sru.ac.ir/fa/ 👇 محورهای همایش چالش های حال و آینده تربیت کودکان و نوجوانان با محوریت هویت و امید نیازها و انتظارات تربیتی با محوریت هویت و امید سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت راهبردی امور تربیتی با محوریت هویت و امید مدل ها و نظام های تربیتی با محوریت هویت و امید نقش نهادها و سازمان ها در حکمرانی تربیتی با محوریت هویت و امید نقش خانواده، رسانه و فضای مجازی در تربیت با محوریت هویت و امید فرایندها و برنامه های پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان با محوریت هویت و امید
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت هشتم: وجه ✳️در «میدان آگاهیِ» بهشت، پس زمینه هایی بصورت جنبه های بالقوه و خاموش مطرح هستند که با تغییر زاویه نگاه و التفات، از حالت کمون و پس زمینه خارج می شوند و همین استخراج، آگاهی بالفعل و روشن را شکل می دهد. ❇️یکی از مواردی که با نگاه دوباره به میدان آگاهیِ بهشت از نقاط خاموش به سمت و سوی نقاط روشن میل پیدا می کند «وجه» است. وجه در بالاترین مدلول خویش بر خدا اطلاق میشود. ✳️وجه هست همانند خیلی امور دیگر، و ما باید وجه را بیابیم و برای خویش «حاضرسازی» کنیم. پیش از یافتن وجه و فارغ از دلشوره وجه، وجه منشأ آثار سلوکی برای ما نیست هرچند آثار تکوینی دارد. ✅حاضرسازی وجه، یعنی در هر اقدام فردی یا سازمانی، بیکران را در نظر بگیری. حاضرسازی وجه، یعنی در هر سیاست گذاری و برنامه ریزی و هر نوع مدیریتِ باور و انگاره، از حاشیه هستی فاصله بگیری. ❇️حاشیه هستی جایی است که در زمان تزاحم، منافع شخصی را بر منافع گروهی و ملی ترجیح دهی. حاشیه هستی جایی است که سلیقه ها را جای اصول بگذاری. حاشیه هستی جایی است که رنج دیگران برای تو اهمیت نداشته باشد. ✳️حاشیه هستی جایی است که استبداد و تمامیت خواهی مجاری ادراکی و وجودی را بر روی حقیقت می بندد و برادران دروغگویی چون استبداد، قدرت ویرانگر، قانون شکنی، و تهور جای حقایقی چون استقلال، اقتدار (قدرت متین)، تعامل، و شجاعت می نشینند. حاشیه هستی جایی است که وجه خدا نیست اما «انانیت» هست. ✅در قرآن کریم آمده است: «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا»(انسان/۹) شیخ طوسی درباره این کریمه اظهار می دارد: مفسرین خاصه و عامه روایت کنند که این آیات درباره حضرت امام على و حضرت فاطمه و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهم‌السلام نازل شده است. زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند و خداوند با این آیات آن‌ها را ستایش فرمود و این سوره را به خاطر آن‌ها نازل گردانید. ✳️حاضر سازی وجه الهی، بنوعی خروج از «انانیت و تعینات این جهانی» به سمت «بیکران» است و هر جا بیکران است آنجا بهشت است. وجه الهی در مقام تکوین محدود به جایی نیست و در مقام سلوک هم «واپس زنی» دل بجایی می رسد که مترنم میشود به کریمه: «وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» ( بقره/ ۱۱۵) و روی او و روی آوردن به او یعنی اقبال به بهشت. بقول سعدی علیه الرحمه: بهشت است این که من دیدم نه رخسار  عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
۶ کتاب پیشنهادی استاد فلسفه برای آشنایی با میراث فکری ما خبرگزاری ایبنا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://www.ibna.ir/news/511085/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِين انا لله و انا الیه راجعون تسلیت به ملت شریف ایران
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت نهم: سلام (ویژه شهید راه خدمت) ✳️بهشت مشحون از سلام است: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ»؛ «وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ»؛ «تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ». یکی از نام های بهشت هم سلام است: «وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ» (یونس/۲۵)؛ «دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ» (انعام/۱۲۷) ✳️سلام به معنای سلامتی، صلح، و امنیت است و حاکی از نوعی پیوند. زمانی که ما به یکدیگر سلام می دهیم سلام موید نوعی پیوند و تعمیق بخش آن است و وقتی که خدا سلام میفرستد بر بهشتیان، این حاکی از وجود نوعی پیوند و مناسبت میان خدا و بهشتیان است. ❇️ خدا بر حضرت ابراهیم علیه السلام هم سلام میفرستد: «سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ؛ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ؛ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ» (صافات/۱۰۹_۱۱۱) و همان طوری که مطرح شد خدا بر بهشتیان سلام میفرستد و انبیای عظام نه بهشتی که خود بهشت هستند. به همین دلیل خدا بر آنها سلام میفرستد. چون انبیا بخاطر بندگی و ایمانشان بیشترین مناسبت و پیوند را با خدا دارند. ✳️ اما به نظر می رسد این سلام اختصاصی به حضرت ابراهیم ندارد. چون در ادامه آیه آمده است ما با همه محسنین چنین میکنیم و پاداش میدهیم بعد در ادامه نمی فرماید سلام بر ابراهیم علیه السلام می‌فرستم چون پیامبر خداست بلکه می فرماید چون از بندگان مومن من بود. بنابراین، احسان و ایمان و بندگی مقدمات دریافت سلام از سوی خداست و سلام از خدا بهشت است و برای بهشتیان. ❇️در مبحث طرح افکنی پدیدارشناسانه مطرح کردیم بهشت در همین دنیای خاکی، خویش را در دل کثرات و حجاب ها طرح می افکند. یکی از جاهای طرح افکنی، ساحت وجودی برخی از انسانهاست. از طریق آنها می شود طرح افکنی بهشت را دریافت. یقینا آنهایی که خویش را با نیتی الهی وقف خدمت کردند و مقدمات سلامت و صلح و امنیت را فراهم کردند و پیوند و مناسبت با خدا را رقم زدند جلوه های بهشت در زمین خدا هستند. ✳️احسان و ایمان و بندگی و خدمت تمام وقت و تمام قد به مردمانی که اهل احسان و ایمان و بندگی هستند بهشت را رقم می زند و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم و مغتنم، هم چنین بود. او به تعبیر عارفان، ابراهیم وجودش را زنده کرد و بت شکنی کرد در قبال تبعیض، برادران دروغگو، فساد، قرآن ستیزی، و معنویت زدایی. ✳️پس سلام بر ابراهیم، سلام بر منش جهادی اش، سلام بر مدیریت میدانی اش، سلام بر سلامت و صفایش، سلام بر مردم داری اش، و سلام بر ظلم ستیزی و استبدادستیزی اش. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برنامه تلویزیونی «معنای زندگی» عبدالله صلواتی شبکه ۴ سیما بهار ۱۳۹۶ بازپخش در ۲۴ تیر۱۴۰۰ https://telewebion.com/episode/0x1bc1e50 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت دهم: دوستی ❇️در «نجات پدیدار»، قرآن کریم را باید از اصالت تاریخ نجات داد. بدین معنا که آیات قرآن منحصر در عصر نزول نیست بلکه برای همه زمانها از نزول تا پایان تاریخ است. در روایت هم آمده: «إِنَّ اَلْقُرْآنَ حَيٌّ لَمْ يَمُتْ، وَ أَنَّهُ يَجْرِي كَمَا يَجْرِي اَللَّيْلُ وَ اَلنَّهَارُ، وَ كَمَا تَجْرِي اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ، وَ يَجْرِي عَلَى آخِرِنَا كَمَا يَجْرِي عَلَى أَوَّلِنَا: قرآن زنده ای است که نمی میرد و چون شب و روز و خورشید و ماه جاری است» و همواره چون انوار این دو، تازه و نجات بخش است و کهنگی و انحصار زمانی ای در میان نیست. ✳️در روایتی آمده: «إِنَّ اَلْقُرْآنَ حَيٌّ لاَ يَمُوتُ، وَ اَلْآيَةُ حَيَّةٌ لاَ تَمُوتُ، فَلَوْ كَانَتِ اَلْآيَةُ إِذَا نَزَلَتْ فِي اَلْأَقْوَامِ مَاتُوا فَمَاتَ اَلْقُرْآنُ، وَ لَكِنْ هِيَ جَارِيَةٌ فِي اَلْبَاقِينَ كَمَا جَرَتْ فِي اَلْمَاضِينَ». در قالب قیاس استثنایی بر پایه قاعده رفع تالی می توان گفت: اگر قرآن و آیاتش منحصر در شأن نزول و برای دوره خاصی باشد آنگاه حیاتش برای همان دوره است لکن قرآن همواره زنده است پس تعالیم قرآن برای همه دوران اعم از عصر نزول و بعد آن است. ❇️قرآن کریم صورت کتبی انسان کامل (امام) است به تعبیر علامه حسن زاده آملی (ره). بنابر این، امامان معصوم نیز در طول تاریخ جاری هستند و نگاه پدیدارشناسانه اقتضا می کند وجود امامان را از «اصالت تاریخ» نجات داد. ✳️دوستی حقیقت امامت هم اختصاصی به مردمان عصر حیات آنها ندارد و برای همه زمانهاست. دوست داشتن امام، یعنی اقامه حقیقت، یعنی اقامه اوامر و نواهی الهی، یعنی گام برداشتن در بهشت صداقت و پاکی. ✅هانری کربن در چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی سعی می کند تا نشان دهد اسلام دین محبت است و ولایت و دوست داشتن امام، اعمال و تکالیف دینی را از حالت قشری خارج می کند و بدان عمق و جان می بخشد. ❇️همچنین، حب به امام است که بهشت را از جهنم جدا می کند. در روایت به نقل از امام علی علیه السلام آمده: «أنَا قَسیمُ الجَنَّةِ وَالّنارِ؛ ادخِلُ أولِیائِی الجَنَّةَ، وادخِلُ أعدائِی النّارَ» بنابر این، می توان گفت چون امام خود بهشت است مناسبت با او یا عدم مناسبت با ایشان، بطور ذاتی می تواند بهشتیان را از جهنمیان جدا کند و دوست داشتن و مناسبت حقیقی و عملیِ بهشت در زندگی فردی و اجتماعی، یعنی خداحافظی با جهنم. ✳️افزون برآن، امام درجات بهشت را تعیین می کند. چنان که در روایتی درباره امام جواد علیه السلام آمده است: «مُنْزِلُ أَهْلِ الْجَنَّهِ فِی دَرَجَاتِهِمْ» می توان از این روایت برداشت کرد: اولا بهشت مراتب دارد؛ ثانیا امام درجات دارد؛ ثالثا حب به امام درجات دارد و درجات حب به امام، درجات بهشت را رقم می زند و بحسب اینکه دوستدار امام با کدام مقام و مرتبت امام آشنایی داشته باشد و «حیث التفاتی» او به پدیدار امام متعلق به کدامین «نما» و «نوئما» باشد درجه مرتبط با آن نما را در بهشت از آن خود می کند. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) پنجم خرداد ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 خدا کانون معنابخشی به زندگی در نگاه ملاصدرا عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) نهم خرداد ۱۴۰۳ https://iqna.ir/fa/news/4216632/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
ادراک شنیداری فرازیستی در عرفان اسلامی عبدالله صلواتی 💢در ادراک شنیداری فرازیستی، وجود گامی به پیش می آید و ما قدمی به جلو، و شنیدن در پرتوی خیره کننده از وجود اما در تاریکی شکل می گیرد و بیشتر بار ایمان، آموزش، فرهنگ، و تفکر بر دوش این دست از شنیدن است و این گونه شنیدن ضروری ترین امری است که در روزگار کنونی بیش از هر امری بدان نیاز داریم. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت یازدهم: رهایی ❇️انس به زمین، آسمان را دست نیافتنی می کند. زمینی که از آن سخن می گویم از سنخ خاک نیست و سرشت آسمان هم این جهانی نیست. زمینی که مورد نظر است انسداد «جریان آگاهی» است و زمین گیر شدن در «طرحواره های ناسازگار»، غفلت از «میدان آگاهی»، و چسبیدن به «نوئزیسِ» تخریب و تحقیر. ✳️زمینی که تا چشم کار می کند کویر تفتیده «خودگروی» است و در آن، دریچه ای بسوی «دیگری» باز نیست. زمینی که تاریک است به تمنیات بی انتها، به تعصبات رنگارنگ، و به «فروبستگی های وجودی». ✅زمینی که انگاره حاکم بر آن، نزاع و تحقیر است. جان کلام آنکه این زمین، «وجه سوبژکتیو» دارد و ما تا زمین گیر این زمین هستیم راهی بسوی بهشت نداریم. بهشتی که با شکافت این زمینِ سوبژکتیو، انرژی ای آزاد می کند که جهان زیست ما را امن تر، آبادتر، دوست داشتنی تر، و الهی تر می کند. ✳️ما برای تعالی نیازمند «اپوخه نظام مند» این زمین هستیم. رهایی از این زمین و روی آوردن به «زیست جهانِ» واجد مقولات بهشتی، ضروری ترین اقدام فردی و سازمانی برای دستیابی به «حیات طیبه» است. ✳️ در نگاه پدیدارشناسانه، یکی از ویژگی های نامزدهای پذیرش مسئولیت سازمانی، رهایی از «زمینِ سوبژکتیو» یادشده و ارائه «نوئماها»ی آبادگر بر اساس «مقولات بهشتی» است و داشتن تجربه های زیسته در این فقره. بی تردید چاشنی کردن نزاع و تخریب و تحقیر، فراخوان مردم به زمینِ یادشده است و فراخوان به «خود» است نه فراهم کردن مقدمات تعالی و پیشرفت در پرتو مقولات بهشتی. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) پانزدهم خرداد ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
قالَ الامام الجواد(ع ): اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ: بدان كه تو از دید خدا پنهان نیستى. پس، بنگر كه چگونه‌اى. تحف العقول: ۴۵۵ شهادت امام جواد علیه السلام را به شما بزرگواران تسلیت می گویم https://eitaa.com/salavati_hekmatha
قدرت انگاره در زیست جهان رسانه ای سخنران: دکتر عبدالله صلواتی امشب ساعت ۲۰:۳۰ در دوره سراسری "قدرت انگاره‌" تبیین و روشنگری در میدان جنگ‌شناختی 🔺 بصورت "رایگان" و اعطای "گواهی معتبر" در بستر "فضای مجازی" 🔻 لینک ثبت‌نام در دوره: tarjomangd.ir/event/engareha 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لینک دوره به کانال زیر مراجعه نمائید: https://eitaa.com/joinchat/2586378832C291df762f0 ▫️دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)
کتاب باور در عصر کلیک عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) https://www.aparat.com/v/X5T7J https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸 دوره سراسری "قدرت انگاره‌" تبیین و روشنگری در میدان جنگ‌شناختی 🔺 بصورت "رایگان" و اعطای "گواهی معتبر" در بستر "فضای مجازی" 🔍 زمان برگزاری دوره: از دوشنبه مورخ ۲۱ خرداد به مدت ۵ شب 🔹‌ راس ساعت ۲۰:۳۰ 🔻 لینک ثبت‌نام در دوره: tarjomangd.ir/event/engareha 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لینک دوره به کانال زیر مراجعه نمائید: https://eitaa.com/joinchat/2586378832C291df762f0 ▫️دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) 🌐 https://Www.ihu.ac.ir ▫️پیام‌رسان بله، ایتا و روبیکا: 🆔 @ihu_ac_ir 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃 🌼🍃🌸┈••❀✾❀✾••┈┈🌸🍃🌼