eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
235 دنبال‌کننده
45 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تفکر صدرایی می‌تواند از افراطی‌گری و خشونت بکاهد (انگاره مردم به مثابه خانواده خدا) عبدالله صلواتی خبرگزاری ایبنا ۱۳۹۵ 🍀در حدیثی آمده: «اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً: مردم خانواده خدا هستند و محبوب‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که به مردم نفع رسانند و مایه سرور آنها شوند»، انگاره مردم به مثابه خانواده خدا انگاره باشکوهی است که می‌تواند منجر به کاهش افراطی‌گری شود.  ☘در اتمسفر انسان کامل کتاب مقدس قرآن وجود دارد که تحریف نشده و می‌تواند در طول تاریخ چراغ روشنی برای ما باشد. این در حالی است که در تفکر غربی همواره یک نظریه تا زمانی کارآمد است که نظریه جدیدتری جایگزین نشده باشد و در این نگاه حقیقت مطلقی وجود ندارد. https://www.ibna.ir/news/243002/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸پیش نشست نخستین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید 🔹Pre-meeting of the First International Conference on Education in the New EcosystemWith Emphasis on Identity and Hope 🕓زمان؛ دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 🕤 Monday, August 19, 2024; 8:30,11:30، New york; 5:30,8:30، California 🔻گواهی حضور منوط به ثبت نام و حضور در جلسه می باشد. ▪️لینک ثبت نام: https://events.sru.ac.ir/fa/workshop.php?id=79 ▫️لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/11573801gh/hamayesh--tarbiat--dar-zist-bome-jadid 📌 تارنمای اطلاع رسانی همایش: 🌐 https://2ncene.sru.ac.ir/fa ☎️ تماس با ما: 1⃣ دبیرخانه علمی: ۰۲۱۲۲۹۷۰۰۶۰ داخلی: ۲۵۹۸ و ۲۴۲۵ 2⃣دبیرخانه اجرائی: ۰۲۱۵۵۰۶۷۷۹۹ و ۰۲۱۵۵۰۶۸۸۱۶
نمای اجتماعی اربعین عبدالله صلواتی جامعه خبری الف ۱۴۰۲/۵/۲۴ https://www.alef.ir/news/4020615001.html https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت شانزدهم: آزادگی 🟣رهایی نحوه ای از هستی است؛ هستی ای که خویش را از بند قید و تاریکی رهانیده و بسوی اطلاق و اشراق در حرکت است. 🔵آزادگی همان هستی امتدادیافته است که خویش را به بیرون از خود و منافعش گسترش داده و تمام قد برای «دیگری» است. به دیگرسخن، منطق ترجیح او همواره «دیگری» است. تو گویی خودی نمی بیند تا خود را بر دیگری ترجیح دهد. 🟢منطق ترجیح آزادگی، در اتمسفر بیکران شکل می گیرد؛ بیکرانی که جلوه های باشکوهش، خواب و خوراک و زندگی روزمره اش را تحت الشعاع قرار داده و او از سر عشق، حیات و مماتش را با بیکران تنظیم می کند. 🟠آزادگان ایران اسلامی، سالها اسارت و دربند بودن را به عشق بیکران و برای دیگری، یعنی وطن تحمل کردند و هنوز از درد و جراحات و یادآوری تالمات و محرومیتهای دوران اسارت رنج می برند. آنها در دل این اسارت، سالها آزادگی و اطلاق و رهاشدگی از تعینات وجودی را عمیقاً تجربه کرده اند. 🔴اساسا شرط آزاده شدن به اسم و عرف آزاده بودن در اصل است و آزادگان ما آزادگی را «پیش» و «در» اسارت تجربه کردند یعنی پیش از آنکه آزادی یابند آزاده بودند. 🟤آزادگی یک فعل وجودی است نه اسم. آزادگی نقطه کانونی که آغاز و پایان زمانی داشته باشد نیست اصلا آزادگی بازه زمانی ندارد. آزادگی سوار بر زمان و همراه با آن شکل می گیرد و فربه می شود و البته باید حراست و تقویت شود. 🟡فعل وجودی آزادگی، بهشت را رقم می زند. چون بهشت جای تجربه اطلاق و اشراق است و آزاده کسی است که به معنای دقیق کلمه بهشت سرریزشده را تجربه می کند و در آن با بیکران، عاشقانه زیست می کند. بهشت سرریزشده در این جهان، بهشتی است که مجوز ورود به بهشت موعود را رقم می زند. 🟣آزاده اما بهشت برایش موضوعیت ندارد او خدای بهشت را می بیند و مدام به چهره او نظر دارد و خیر و ایثار به یک معنا، تراوش و بازتابی از هم افقی آزاده با وجه بیکران است و حکایت این هم افقی از سوی ما و اهتمام به فضیلت قدردانی از ناحیه ما و مشق آزادگی از روی دست آنها، تقرب به بهشت سرریزشده و بیکران را به ارمغان می آورد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیست و ششم مرداد ۱۴۰۳ سالروز ورود آزادگان سرافراز به ایران https://eitaa.com/salavati_hekmatha
🔸پیش نشست نخستین همایش بین المللی تربیت در زیست بوم جدید با تاکید بر هویت و امید 🔹Pre-meeting of the First International Conference on Education in the New EcosystemWith Emphasis on Identity and Hope 🕓زمان؛ دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۶ الی ۱۹ 🕤 Monday, August 19, 2024; 8:30,11:30، New york; 5:30,8:30، California 🔻گواهی حضور منوط به ثبت نام و حضور در جلسه می باشد. ▪️لینک ثبت نام: https://events.sru.ac.ir/fa/workshop.php?id=79 ▫️لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/11573801gh/hamayesh--tarbiat--dar-zist-bome-jadid 📌 تارنمای اطلاع رسانی همایش: 🌐 https://2ncene.sru.ac.ir/fa ☎️ تماس با ما: 1⃣ دبیرخانه علمی: ۰۲۱۲۲۹۷۰۰۶۰ داخلی: ۲۵۹۸ و ۲۴۲۵ 2⃣دبیرخانه اجرائی: ۰۲۱۵۵۰۶۷۷۹۹ و ۰۲۱۵۵۰۶۸۸۱۶
💢امکان این سینا برای انسان معاصر عبدالله صلواتی سمینار بزرگداشت حکیم شیخ الرئیس ابوعلی سینا اصفهان یکم شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸ تا ۱۲ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان این سینا برای انسان معاصر قسمت نخست عبدالله صلواتی اصفهان، سمینار بزرگداشت ابن سینا 🟣ابن سینا دروازه ورود به حکمت اشراق و حکمت متعالیه است. در عین حال او فیلسوف مستقل است و با آمدن سهروردی و ملاصدرا هنوز زنده و اثرگذار است و حرفها برای شنیدن و امکانات برای استنباط دارد. 🔵ملاصدرا در عین حالی که منتقد سرسخت این سیناست بشدت از او متأثر است و بسیار هوشمندانه امکانات ابن سینا را با شاقول نگرش وجودی به استخدام میگیرد برای طراحی نظامی نو. 🟢برخی می گویند «ابن سینا در روش فلسفی خویش اهل احتیاط بوده و از تعبیر «لعل» در بیان فلسفی خویش به کار میبرد اما ملاصدرا چنین نبود.» اما واقع امر سویه دیگری دارد. با این توضیح که راهبرد هر دو فیلسوف یعنی این سینا و ملاصدرا انعطاف پذیری و گشودگی به حقایق و دیگری بود اما تاکتیک آنها متفاوت است ابن سینا از«لعل» در زمان تردید بهره میبرد و با این کار گشودگی اش را حفظ میکرد و ملاصدرا با گزارش خطای فلسفی اش از گشودگی خویش خبر می داد. 🟡در فلسفه ابن سینا راهبردهای قدرتمندی برای سیاستگذاری و مدیریت و حاکمیت وجود دارد و توان کشف و تشخیص پیشفرض های انسان شناختی بویژه یکسان انگاری انسانها و نادیده گرفتن تفاوت‌ها و فروکاست امکانات آدمی را داراست و در گام بعد امکان ویرایش این پیش‌فرض‌ها و طراحی پیشفرض های اثربخش نیز در این فلسفه وجود دارد. 🟣 تشخیص حماقت در حوزه فردی و سازمانی یکی از کارویژه های فلسفی است و فلسفه ابن سینا هم این ظرفیت را داراست. در مجموع می توان گفت این امکان را فلسفه سینوی داراست که بر پایه آن، جهانی انسانی تر و معنوی تر بسازیم. دوم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢گشودگی به جهان؛ میراث ابن‌سینا برای انسان امروز عبدالله صلواتی گزارش خبرگزاری بین المللی ایکنا از سخنرانی با موضوع امکان این سینا برای انسان معاصر در سمینار بزرگداشت ابن سینا در اصفهان https://iqna.ir/fa/news/4233171 ❇️ایران فرهنگی ریشه در فلسفه و حکمت دارد و آنچه ما از سیاستگذار انتظار داریم، این است که به ریشه خود توجه کند که یکی از این ریشه‌ها، ابن‌سیناست. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢عالَم فیلسوف گاهی جزء نانوشته‎ها و نااندیشیده‏‌هاست عبدالله صلواتی خبرگزاری مهر ۹۷/۳/۵ https://www.mehrnews.com/news/4306327/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢امکان ابن سینا برای انسان معاصر (قسمت دوم) عبدالله صلواتی 🟣میراث فلسفی ابن سینا همانطور که برای آکادمی‌ها ظرفیت قدرتمندی برای اندیشیدن فراهم می‌کند برای امروز ما هم سخن‌ها دارد. این میراث برای سیاست‌گذاران ما، برای مدیران ما، برای برنامه ریزان ما، و برای زندگی کنونی ما حرف‌های جدی برای گفتن دارد. 🟡میراث فکری ابن سینا برای خروج از وضعیت کاریکاتوری زمانه و آدمی، برای تعمیق معنای زندگی، برای زیست اخلاقی تمام قد، برای گفت و گوهای میان فرهنگی، و برای ایران فرهنگی امکانات بسیاری دارد. 🟠ابن سینا برای انسان معاصر و برای ایرانی مهم است به دلیل امکاناتی چون ویرایش ذهن، تصحیح رویکردها، ترمیم سیاست‌گذاری‌ها، رهایی از تمامیت‌خواهی‌ها، الگویی برای توانمندی، نجات از «تقلیل‌های مهلک معرفت‌شناختی،انسان‌شناختی‌، و الهیاتی»، و خلق آینده‌ای روشن. 🟢شاید انگاره‌هایی که از فلسفه و از میراث فکری فلسفی بطور عام و از ابن سینا بطورخاص داریم سبب شده فلسفه را در گذشته فریز کنیم و هرازگاهی کالاهای فلسفی را به مثابة زیرخاکی، در موزة آکادمی، ویترین و عرضه کنیم. 🔵 اکنون باید عینک‌های انگاره‌‌های ترک‌خورده را زمین گذاشت و چشم‌ها را شست و جور دیگری به ابن سینا نگریست و او را در زمان زنده کرد و تپش نبض زمان را در حکمت سینوی به‌وضوح شنید. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت هفدهم: دانش 🔵دانش به نوعی انباشت منسجم مجاهدت های عقلانی و معنوی و تجربی بشر است. تجربه، آزمایش، مشاهده، استدلال، شهود، تحلیل، ترکیب، توصیف، و تبیین همگی دست به دست هم می دهند تا به نظریه، نظام، حکم و نتیجه برسیم. 🟣 تعبیری علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) دارد با این مضمون «جهان علم انباشته است» و عالِم با نسبت درستی که با عالَم برقرار می کند به نماهایی از حقایق دست می یابد و به مدد قوه متصرفه، دست به تجزیه و ترکیب و محاکات و انگاره سازی می زند تا بهتر پدیده ها را فهم کند و حجاب از مجهولات بردارد و آنها را به سرای ناب معلومات فراخواند و نماها و اسرار و دلالت‌های باطنی پدیدها را دریابد. 🟢دانش به نوعی حرکت از ظاهر خویش به باطن است و التفات به قوا و ادراکات باطنی و در پی این حرکت، حرکت از ظاهر عالَم به باطن عالَم محقق می شود و دانش محصول این دو حرکت و باطنی شدن و عمق یافتن آدمی است. 🟡باطن عالَم موضع سکینه و وقار و وحدت و وجود ناب است و «بهشت سرریزشده» در جهان تجلی همان وجود ناب است که در شکل آرامش و وقار رخ می نماید و اشتغال به کثرات و تعینات از آن حیث که حجاب اند نه از آن جهت که آیه و نمای حق هستند ما را به ظاهر هستی در جایی دور از بهشت سکنا می دهند. 🔵پس دانش به یک معنا بهشت است چنان که در روایت از امام علی علیه السلام آمده: «مَجلِسُ العِلمِ رَوضَةُ الجَنَّةِ». ذهنی که با نسیه انگاری بهشت خو گرفته روایت بالا را تاویل می کند و اجازه نمی دهد ظهور روایت فهم شود و روایت بالا را اینطور می فهمد: پاداش جلسات علمی، بهشت است یا نتیجه مجلس علم، بهشت است یا با شرکت در جلسات دانشی بعد از مرگ به بهشت می رویم. همه اینها درست است اما اگر پدیدارشناسانه سراغ روایت رویم و تعصبات و تمنیات و پیش‌فرض‌ها را اپوخه کنیم دانش و مجلس دانش را خود بهشت درمی یابیم؛ به تعبیر نگارنده: «بهشتی سرریزشده». 🟣از سوی دیگر، سروکار داشتن با عالَم از آن جهت که دفتر و صنع الهی است سرو کار داشتن با بهشت است. به تعبیر علامه حسن زاده آملی(ره): «سراسر صنع دلدارم بهشت است» و دانش مقدمات ورود به باطن و اسرار هستی را فراهم می کند و وقتی هستی را صنع الهی بدانیم مطالعه هستی می شود مطالعه بهشت و گام زدن در باغ های بهشت. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) بیستم شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha