eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
235 دنبال‌کننده
45 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی شخصیت سردار دلها بر اساس فرونسیس عبدالله صلواتی ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ خبرگزاری ایکنا 🟢فیلسوف نگاه خیره رو به جلو ندارد. فیلسوف، جوانب مسأله را هم می بیند پشت سر مساله را هم می بیند و به دل مسئله نفوذ می‌کند. تا اینجا را با نگاه فلسفه به مثابه مسئله گفتم. اما اگر فلسفه را به مثابه راز ببینیم فیلسوف بر خلاف مسأله بر راز مسلط نمی‌شود بلکه راز فیلسوف را در برمی‌گیرد و او را احاطه می‌کند و با خود می‌برد آنجا که می‌خواهد ببرد. 🟣حاج قاسم هم برای ما یک مسأله نیست و ما قصد مسلط شدن و احاطه بر او را نداریم. او یک راز است و بر ما پدیدار می‌شود و ما را با خود می‌برد و هنر ما باید این باشد تا با او همراه شویم و در این همراهی و هم‌افقی به موقعیت وجودی او نزدیک شویم 🔵فرونسیس، بصیرت حاصل از گرایش وجودی به خدا و متحد شدن با دریای وجود است که در پرتو آن فضائل به هم مرتبط می‌شود. حکمت با سیاست ممزوج می‌شود. به تعالی دیگری گرایش پیدا می‌شود. ملت‌ها به هم مرتبط می‌شود. نظر و عمل با هم پیوند پیدا می‌کند. 🟣حاج قاسم با سیره‌اش، فرونسیس را حلقه وصل میان فضیلت‌ها معرفی می‌کند، با ظهور حاج قاسم می‌توانیم فرونسیس را حلقه وصل میان ملت‌ها معرفی کرد. این هم یک تفسیر است از این بیان که گفته اند حاج قاسم یک شخص نیست بلکه یک مکتب است و مرکز ثقل این مکتب و قلب تپنده آن، فرونسیس است. در میدان بودن سردار سلیمانی هم این امکان را برای او فراهم کرد که متناسب با موقعیت‌های گوناگون فضائل اخلاقی را اِعمال و حکمت را با سیاست همراه کند و مرگ اندیشی او، امکانات بیشتری را فراروی او گشود تا بیش از خود و فراتر از ملت خویش، ملت‌ها را همدل کند و از کثرت به وحدت رهنمون کند. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) https://www.mehrnews.com/news/5112445/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💠 برتر از نیکی ▫️ یكی از بیانات نورانی امام دهم امام هادی(سلام الله علیه) این است كه فرمود: «خَیرٌ مِن الخَیرِ فاعِلُهُ وأجمَلُ مِن الجَمیلِ قائلُهُ وأرجَحُ مِن العِلمِ حامِلُه». این ‌گونه از ذوات مقدس چون خودشان انسان كامل ‌اند، را بیش از دیگران می ‌دانند و حفظ می‌ كنند. ▫️ در عین حال كه ، خوب است، در عین حال كه ، خوب است، در عین حال كه ، خوب است؛ اما صاحبان این اوصاف، از این اوصاف بالاترند. ▫️ در عین حال كه دانشگاه خوب است در عین حال كه دانش خوب است، از هر دو بالاتر است. در عین حال كه حوزه علمیه خوب است در عین حال كه فقه و اصول و فلسفه و تفسیر خوب است، به این معارف از همه این معارف بالاتر است. سرّش آن است كه انسان موجودی است ابدی و این موجود ابدی را ره ‌توشه ابدی تأمین می ‌كند؛ حوزه و دانشگاه، مواد اولیه این زادراه را فراهم می ‌كنند. ▫️ یك وقت است كسی _ چه از حوزه چه از دانشگاه _ خودش را نشناخت، درسی خواند مدركی گرفت و درسی گفت و بعد پوسید! اما یك وقت است كسی _ چه در حوزه چه در دانشگاه _ عالم شد و از پوست به در آمد نه اینکه پوسید! 🔻 نه به فكر مدرك بود نه به فكر حقوق بود نه به فكر باندبازی بود نه به فكر جناح بازی بود؛ این به دنیا آمد و انسان زیست و انسان مرد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/leX9Y ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/0NqU_etAra8 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان در روز شهادت امام هادی (علیه السلام) تاریخ: 1386/04/27 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 یادداشت های روزانه (ابن سینا و اخلاق سلامت عمومی) 🍀امروز که اتمسفرجهان، بیش از پیش، رنگ و عطر شاهراه حقیقت داشت و پدیدارها شادمان از میلاد باشکوه حضرت عشق، امام علی علیه السلام، بودند به دانشگاه علوم پزشکی ایران رفتم در مرکز همایش های بین المللی رازی. در یازدهمین کنگرة سالیانه اخلاق پزشکی ایران و هشتمین کنگره اخلاق پرستاری، مهمان محققان حوزة سلامت بودم و سخنرانی ام را در فقرة «دیگری» و اخلاقِ سلامت عمومی با تأکید بر آرای ابن سینا و لویناس ارائه کردم زیر عنوان بحثم این بود: (وقتی در سلامت عمومی «دیگری» دیده نمی‌شود). ☘️سالها در اندیشة پاسخ به این پرسش هستم که امروز، فلسفه به چه کار می آید؟ آیا می شود پرسش های امروز را به فلسفه های پیشین عرضه کرد و پاسخ ها و راه حل های نو یافت؟ این پرسش ها را در حوزه های معنای زندگی، پدیدارشناسی، حقوق بشر، نظم اجتماعی، معرفت شناسی، فضای مجازی، دیدگاه های نوین اخلاقی، امداد و نجات، و مدیریت انگاره، بر فلسفة ملاصدرا و دیگر فلسفه ها عرضه کردم و پاسخ گرفتم و در تجربة جدید، به پیشنهاد دوست دانشمندم آقای دکتر کشاورزیان، سراغ پرسشهای سلامت عمومی رفتم و اینکه فلسفه ما بویژه فلسفة سینوی چه امکاناتی برای خلق جهانی اخلاقی/ اخلاقی تر در حوزة سلامت عمومی دارد. بخشی از صحبت هایم را در این کنگره تقدیم می کنم: 🌱زمانی که واژة سلامت عمومی به میان می‌آید مراجع، پزشک، پرستار، کادر درمان، و مراکز درمانی به ذهن خطور می‌کند. اما این همة ماجرا نیست. سلامت عمومی در یک محیط 360 درجه قرار دارد که تنها بخشی از آن را موارد یاد شده (مراجع و پزشک و...) به خود اختصاص می‌دهند برخی از مواردی که کمتر به چشم می‌آیند عبارتند از: سیاست‌گذاری و حکمرانی سلامت، قوانین، ابعاد اجتماعی، محیط زیست، فناوری و داده‌ها، جامعه و فرهنگ، انسان، مشارکت، آموزش، امنیت. 🦚زمانی که من، «دیگری» را به «شی» یا «بیمار» یا «تخت» یا «عدد» یا «ابزار» یا «مزاحم» یا «مشتری» یا «فرصت مالی» یا «فرصت برون‌شد از مشکلات» ببینم آنچه حاضر کرده‌ام مجموعه‌ای از تقلیل‌هاست نه «دیگری» و نه «انسان». در این حالت، اخلاق سلامت عمومی، زمینی برای ایستادن ندارد. در این پژوهش، در تحلیل و توصیف این نوع نگاه به اخلاق سلامت و نگاه به این تقلیل‌ها، از نگرش «دیگری» مدار فیلسوف بزرگ جهان اسلام، ابن سینا و متفکر برجستة فرانسوی، ایمانوئل لویناس کمک می‌گیریم. 🍃امکانات درونی‌ فلسفة ابن سینا از جمله: «شهرت، موقعیت، رفتارهای ظاهری، و سن و سال، حجاب راه دیدن دیگری است»، «انسان‌ها گاهی به باطل اشتغال دارند» و «دیدن حق و ابتهاج به او»، و ظرفیت‌های فلسفة لویناس از جمله: «دیگری به مثابة نامتناهی» و «دیگری به مثابة امری که باید حمل شود»، و «مسئولیت در قبال مسئولیت دیگری» کارت دعوتی است برای خروج از «من» و دیدن و تکریم «دیگری» در محیطی 360 درجه. امری که بلحاظ متافیزیکی می‌تواند مبنای برون شد از وضعیت نامطلوب و نامتعارف در سلامت عمومی، و خروج از «من» و نگریستن به «دیگری» در پرتو بیکران باشد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) 1403/10/25 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 یادداشت های روزانه (استدلال باید چه ویژگی هایی داشته باشد) ☘غالبا در کارهای روزانه برای متقاعد کردن دیگران از استدلال بهره می گیریم. مدیرانی هم که راهبر هستند سعی می کنند بجای تبدیل کردن کارشناسان و عوامل به «شی» با استدلال و گفت و گو، ایده خویش را مطرح کنند و ملاک پذیرش سخن کارشناس را هم استدلال قوی بدانند و از این طریق، ترویج استدلال را در سازمان پمپاژ کنند. این دسته از انسان ها قدرت شان را از قوت استدلال وام می گیرند نه جایگاه شان. 🌴معمولا تصور می شود که استدلال باید درست باشد همین کافی است. بله کاملاً سخن متینی است که استدلال باید درست باشد اما یک استدلال افزون بر درستی باید ویژگی های دیگری هم داشته باشد. 🍃یک استدلال علاوه بر درستی باید از دقت لازم برخوردار باشد و همة جزئیات و دقایق ضروری را دربرگیرد. همچنین استدلال باید تا حد ممکن به همه متغیرها توجه داشته باشد. گاهی ممکن است غفلت از یک یا دو متغیر، نتیجه را تغییر دهد و در عین حالی که استدلال درست است درست نباشد؛ با این توضیح که یک استدلال می تواند ناظر به n متغیر، درست باشد اما همان استدلال زمانی که متغیرهای مرتبط با مسأله n+1 یا n-1 شود کاملاً نادرست باشد. 🌱به همین دلیل گاهی درباره یک مساله، استدلالهای متعارضی وجود دارد. یکی از مثال های عینی در این فقره، استدلالهای موافقان و مخالفان افزایش قیمت بنزین است. 🌿ویژگی دیگر استدلال، وضوح است. مفاهیم و ترکیبهای بکار رفته در استدلال باید واضح باشند و در صورت امکان در قالب مثال، روشنگری هایی صورت گیرد و در نهایت، مخاطب باید به روشنی مقصودمان را درک کند. کتاب استدلال اخلاقی ریچارد پل هم در این زمینه راهگشاست. در ادامه در خصوص ویژگی های دیگر استدلال صحبت خواهیم کرد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) 1403/10/26 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 یادداشت های روزانه (ورودی ها و فیلترهای استدلال) ☘طیفی بر این باورند که سرآغاز معرفت، مشاهده است و پس از مشاهده، نوبت به مواردی چون استدلال می رسد. اما واقعیت آن است که ما گمان می کنیم کارهای دانشی با مشاهده آغاز می شود بی تردید پیش از مشاهده اموری نسبتاً نامرئی وجود دارند که بر نتیجه کار ما و فرایند کار ما تأثیر می گذارند. 🍃استدلال نیز متأثر از این امور نامرئی است؛ امور نامرئی‌ای که معمولاً در محاسبات ما جایی ندارند اما در کار ما جایگاه پررنگی دارند. 🌴هر دانشمندی واجد طیفی از دیدگاه ها و نظریه هایی است که او آنها را پذیرفته است و پوپر معتقد است مشاهدات خنثا نیستند لذا استقرا را باید کنار گذاشت و بجای اثبات پذیری، ابطال پذیری را در دستور کار قرار داد؛ با این توضیح که ما بسته به اینکه چه نظریه یا نظریه هایی داریم مشاهدات خود را تنظیم می کنیم. ☘ به نوعی فرایند دانش با نظریه شروع می شود و در پستوی مشاهدات، نظریه ها حضور دارند و اساساً ما بر پایة نظریه هایی که داریم به سمت و سوی مشاهدات خاصی می رویم. بنابراین، این نظریه ها هستند که برای مسیر دانش از جمله مشاهده و استدلال تعیین تکلیف می کنند. به عبارتی اول بگو چه نظریه ای داری تا بگویم چه چیز را مشاهده می کنی. در اینجا مشخصا به نظریة ابطال پذیری پوپر کاری ندارم فقط می خواهم شاهدی بیاورم از مسبوقیت نظریه بر مشاهده. 🌿البته فقط نظریه ها نیستند که مقدم بر مشاهدات هستند، طرح واره ها، استعاره های مفهومی، و نقطة وجودی ای که در آن ایستاده ایم پیش از مشاهدات ایستاده اند و بر کل فرایند دانش بویژه استدلال اثر می گذارند و همة موارد یادشده در عین تفاوت های جدی در این امر اتفاق دارند که نامرئی هستند. 🪴دانشمندی را در نظر بگیرید که گرفتار طرحوارة ناسازگار «استحقاق» است در این حالت، او فروتنی معرفتی لازم را در قبال «دیگری» اعم از دانشجویان و دانشمندان دیگر ندارد و هر نوع مشاهده و تجربه ای که بیرون از تجربه اوست و قبل از آن هر نظریة ناسازگار با نظریة او، مردود اعلام می شود و نظریه ها و تجربیات فقط از یک دریچة معتبر، یعنی شخص او، جریان دارد. در این وضعیت ورودی استدلال، نحیف و ناکافی است و این ضعف، ضعف استدلال و توجیه را به همراه دارد. 🌱بنابراین، ورودی ها در فرایند استدلال بسیار مهم هستند و فیلترهای وجودی (مثل سنخ شخصیتی و اخلاقی) و روان‌شناختی (مثل طرح واره ها)، معرفتی (مثل انگاره ها)، و دانشی (مثل نظریه ها) در یک دانشمند سبب می شوند مشاهدات و تجربیات کم رمق و استدلال و توجیه ناتوان و نتیجه کار نامطلوب و نامعتبر از آب درآیند. پس یکی از ویژگی های استدلال خوب و کارآمد، ورودی های مناسب است و هر دانشمند و محققی و مدیری باید در قبال ورودی ها و فیلترهای استدلال مراقبت تام و تمام داشته باشد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) 1403/10/27 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 یادداشت های روزانه (آکراسیای سازمانی) 🍃در پروتاگوراس افلاطون می خوانیم: «هیچ کس، که بداند یا باور داشته باشد مسیر عملی دیگری وجود دارد که بهتر از مسیری که در حال پیروی از آن است، هرگز در مسیر فعلی خود ادامه نخواهد داد». برخلاف این نظر ما می بینیم اشخاص از روی اختیار در تقابل یا قضاوت بهتر عمل می کنند. از این پدیده به ضعف اراده و آکراسیا یاد می کنند. البته برخی میان آکراسیا و ضعف اراده تمایزاتی قائل هستند. 🌱در دانشنامه استنفورد در مدخل ضعف اراده آمده است: جوزف f را به جای e انجام داد، حتی اگر او متقاعد شده بود که e از همه لحاظ کار بهتری برای انجام است. در اینجا، در مقابل، ما با یک مورد واقعاً گیج‌کننده روبرو هستیم، موردی که نمی‌توانیم به همان روش آن را درک کنیم. چرا جوزف باید f را انجام دهد در حالی که او e را به عنوان مسیر عمل برتر از همه لحاظ ارزیابی کرد؟ انتخاب جوزف آنقدر غیرقابل توضیح به نظر می‌رسد که ممکن است حتی در مورد اینکه آیا این مورد به درستی توصیف شده است، سؤال کنیم. 🌿شاید اگر به تجربه های زیسته خود مراجعه کنیم طوماری از این دست عمل آکراتیک در کارمان پیدا کنیم و پاسخی برای آن پیدا نکنیم و توضیحی برای آن نداشته باشیم. به نظر نگارنده یکی از معانی محاسبه نفس، رصد اعمال آکراتیک است و جست و جو برای تشخیص علل رخداد آنها و در پایان درمان آنها، و مراقبه برای بی اثر کردن حضور دوبارة این دست اعمال. 🌴نگارنده اما عمل آکراتیک را صرفاً شخصی نمی داند. در یک وبینار برای دانشگاه الزهرا (س) به تفصیل از آکراسیای آموزشی بحث کردم و نشان دادم چگونه می توان ردپای عمل آکراتیک را در آموزش دانشگاهی رصد کرد. در این جا می خواهم به صورت کوتاه از آکراسیای سازمانی گفت و گو کنم و از آکراسیای نهادهای بین المللی و نهادهای ملی و سازمان های دولتی و خصوصی به اشاره سخن بگویم. 🪴غزه یکی از مظلومان بزرگ آکراسیای سازمانی در سطح بین المللی است. نزد هر انسان سلیمی و به ظاهر در ذهن جهانی و نهادهای بین المللی، صلح بر جنگ ترجیح دارد اما در کمال ناباوری، در عملی آکراتیک، باور ترجیح صلح بر جنگ کنار گذاشته می شود و در زمان طولانی بطور روزانه و ساعتی دنیا و نهادهای بین المللی، به نظاره نسل کشی و آوارگی یک ملت می نشیند اما سکوت و بی تفاوتی و در زمانی، حمایت از جنگ، فجایع دلخراشی را خلق می کند. ☘️در سازمانها نیز عمل آکراتیک قابل تصور است؛ جایی که می دانیم یک مصوبه یا یک دیدگاه یا یک تصمیم و انتخاب، درست نیست اما همچنان بر تحقق آن پافشاری می کنیم؛ در جایی که می دانیم مسیر «الف» بر مسیر «ب» ترجیح دارد اما در عملی آکراتیک، «ب» را بر «الف» ترجیح می دهیم و اساساً بازخوردها و پیامدهای مخرب این عمل آکراتیک هم برای ما مهم نیست. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۱۴۰۳/۱۱/۱ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
⚙️ رهبر انقلاب: غزه پیروز شد؛ این شبیه افسانه‌هاست / حادثه غزه را اگر در تاریخ می‌خواندیم، باور نمی‌کردیم! 🔹رهبر انقلاب اسلامی در جمع تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی رویداد ملی «»: ✏️گفتیم مقاومت زنده است و زنده خواهد ماند. غزه پیروز شد، مقاومت نشان داد که زنده خواهد ماند. آنچه که مقابل چشم دنیا اتفاق می‌افتد، شبیه افسانه است. ✏️واقعاً اگر در تاریخ می‌خواندیم، شک می‌کردیم و باور نمی‌کردیم که یک دستگاه جنگی عظیمی مثل آمریکا به کمک یک دولت ظالم خونخواری مانند رژیم صهیونیستی بیاید. این رژیم آن‌قدر سفاک و بی‌رحم باشد که از کشتن ۱۵ هزار کودک در طول یک سال و چند ماه ابا نداشته باشد. آمریکا بمب‌های سنگرشکن را به این رژیم بدهد تا خانه‌های کودکان و بیمارستان‌ها را بمباران کند. ✏️امروز این اتفاق مقابل چشمان ما رخ داد. آمریکا تمام امکاناتش را به رژیم صهیونیستی داد که اگر نمی‌داد، در همان هفته‌های اول به زانو درمی‌آمد. آنها در طول یک سال و سه ماه هرچه توانستند جنایت کردند: بیمارستان، مسجد، کلیسا، خانه، بازار، محل اجتماعات و همه این جنایات در یک قطعه زمین کوچک مثل غزه رخ داد. رهبر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف آنها نابودی حماس است. ✏️اما اکنون همان رژیم صهیونیستی ظالم با حماسی که می‌خواست نابودش کند، سر میز مذاکره نشسته و شرایط او را برای تحقق آتش‌بس پذیرفته است. این یعنی مقاومت زنده است. این سنت الهی است. هرجا مقاومت باشد، پیروزی بندگان خوب خدا حتمی است. ۱۴۰۳/۱۱/۳ ⚙️ | جنگ غزه و رژیم صهیونی در پی طوفان‌الاقصی | عملیات طوفان‌الاقصیٰ | جنبش مقاومت اسلامی حماس 💻 Farsi.khamenei.ir
💢 یادداشت های روزانه (آکراسیای سازمانی- درمان) 🍃«می دانم» گاهی به مرحله یقین نرسیده و به همین دلیل مبنای عمل واقع نمی شود. «می دانم های سازمان» گاهی مقرون به تردید است به همین دلیل بر پایه آن عمل نمی شود و شک و شبهه راه را برای عمل مقابل یا مخالف این باور فراهم می کند. ☘زمانی هم غفلت و عدم التفات به «می دانم های سازمان» اجازه ظهور عینی و عملی نمی دهد و راه را برای تحقق «می دانم های دیگر سازمان» که مخالف دسته اول است فراهم می کند. 🌿«می دانم های اثربخش سازمان» وقتی عمل نشود با جهل تفاوتی ندارد یا تو گویی این دست می دانم ها با عمل نیرو می گیرد و با عمل هویت می یابد و اگر بدان عمل نشود به جهل تبدیل میشود یا مرز مشخصی با جهل ندارد. چنان که امام علی (ع) فرمودند: لا تجْعَلُوا عِلْمَکمْ جَهْلًا، وَ یقِینَکمْ شَکاً؛ إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَ إِذَا تَیقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا» (حکمت/274). 🌱در مواضعی، طوفان منافع دم دستی، زلزله بی عزمی، سیل همرنگی با جماعت، بیماری مهلک ترس، هیولای پیروی از قدرت های ویرانگر (در عرصه بین الملل)، و پرتگاه غفلت، توان مدیریت درست و اثربخش باورها را از ما سلب می کند. 🌳بنابراین، داشتن باور درست لزوما ما را به عمل رهنمون نمی کند و در بخش داوری اخلاقی یا التزام اخلاقی کافی نیست، در درمان این آکراسیا یا ضعف اراده بلحاظ فردی باید به تزکیه همت داشت و برحسب سازمانی، باید در تحقق سازمان با فضیلت کوشید. ☘سازمان با فضیلت در محورهای نیروهای انسانی، قوانین، رویه ها، ساختارها، سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها، و مدیریت ها، خصیصه های «شایسته سالاری»، «پیش بینی پذیری» و «هم سرنوشتی» و «نقدپذیری و گفت و گو» را در دستور کار دارد. 🌾به عنوان مثال، ویژگی شایسته سالاری (در عرصه بین المللی و ملی و سازمانی)، اجازه ورود ترس و بی عزمی را در سازمان کم می کند و همین مهم سبب کاهش عمل آکراتیک می شود. 🌴هم سرنوشتی به روسای جمهور کشورهای مختلف می گوید کشورها هم سرنوشت هستند و عمل آکراتیک یک کشور می تواند جهان را به هم بریزد. 🪴هم سرنوشتی به مجموعه سازمانی می گوید موفقیت یک عضو مجموعه موفقیت کل سازمان است و عدم موفقیت یک عضو، عدم موفقیت سازمان است و همه در این توفیق و عدم توفیق هم سرنوشت هستند و همین اصل، باور را برای عمل بارور می کند و از قدرت عمل آکراتیک می کاهد. همینطور دیگر خصیصه ها سبب حذف یا کمرنگ شدن عمل آکراتیک می شوند. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۱۴۰۳/۱۱/۴ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
الإمام الكاظم(علیه السلام): بِئْسَ الْعَبْدُ یكُونُ ذاوَجْهَینِ وَ ذالِسانَینِ. امام كاظم(ع):بد شخصی است آن كه دارای دو چهره و دو زبان می باشد، ـ كه در پیش رو چیزی گوید و پشت سر چیز دیگر ـ.
💢 یادداشت های روزانه (خودفریبی) ☘گاهی آدمها و سازمانها برای رسیدن به منافع بیشتر دست به فریب می زنند. در زمانی فریب محصول مزاج آدم و ساختار سازمانی است، یعنی حتی اگر منافعی در کار نباشد فریب هست. بدتر از آن، اگر آسیبهایی برای شخص و سازمان مطرح باشد باز هم فریب هست. 🌿معمولا دگرفریبی ریشه در خودفریبی دارد و ما پیش از آنکه دیگران را فریب دهیم خودمان را فریب داده ایم و این فریب علت فریب دیگری می شود. 🌱کلاه گذاشتن سر خود، ماجرای شنیدنی دارد که چطور آدمی که خویش را دوست دارد و منافعش را بنحو‌حداکثری می خواهد دچار خودفریبی می شود؟ این حاکی از آن است که ما در مواضعی، اشراف کامل به خویش و ذهن خویش و نگاهمان و تصمیم ها و انتخاب ها و رفتارهایمان نداریم و به لوازم رفتارها و پیامد نگاه‌هایمان التفات و خودآگاهی نداریم یا آکراسیا توان از ما ربوده و برغم تشخیص درست، راه فریب را در پیش می گیریم. به نظر می رسد در حالتی نیمه هشیار قربانی فریب می شویم. 🪴رفتارها و انتخاب ها و تصمیم های یک فرد یا سازمان در قبال «دیگری» می تواند در زمین خودفریبی بروید؛ زمینی که «دیگری» در آن، به «شی»، به «ابزار»، به «امر موقتی»، به «مزاحم» و ...فروکاست می یابد. 🍃هر نگاه، هر رفتار، هر سیاستگذاری، هر برنامه ریزی، و هر مدیریتی که «دیگری» را به «شی» فروکاست دهد یا با نگاه «شی» انگارانه بنگرد و رفتار کند و سیاست بورزد و برنامه بریزد و مدیریت کند می تواند واجد عارضه «خودفریبی» باشد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۱۴۰۳/۱۱/۸ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 یادداشت های روزانه (ملاصدرا و مدیریت انرژی) 🌱به نظر می رسد برخی از مردمان در دنیا در مواجهه با انرژی و حامل‌های انرژی و مصرف آنها کمتر اندیشه می کنند و حیث شان از انرژی صرفا حیث استفاده است. شاید همین اطلاق «انرژی» خود سرآغاز این مواجهه نادرست با آن است. 🍃در نگاهی غایت گرایانه، این مردمان همه چیز را در خدمت رفاه می خواهند و زندگی کاملا مصرفی می شود در تار و پود رفاه. در این راستا حامل های انرژی همانند بنزین، آب، گاز، نفت و گاز، نفت کوره، خوراک پتروشیمی، نفت سفید، CNG و برق همگی در خدمت ما و رفاه هستند و فرمول رفاه بیشتر با مصرف بیشتر در زندگی این مردمان جاری است. 🌿پرسشی که فراروی ماست به این قرار است: چرا مصرف حداکثری از حامل های انرژی صورت می گیرد؟ این پرسش را به ملاصدرا و حکمت متعالیه او عرضه میکنیم. پاسخی که می توان از شبکه معرفتی ملاصدرا استنباط کرد این است: چون مردمان گمان می کنند مالک امور و پدیده ها هستند برخوردهای مالکانه و متصرفانه و در مواضعی در مدار خشونت با پدیده ها دارند. ☘مردمانی را تصور کنید که گمان می کنند مالک همسران شان هستند یا مالک دانشجویان هستند یا مالک کارمندان هستند در این حالت، علت بروز بخشی از خشونت ها و ناسازگاری ها و نابسامانی ها روشن می شود. 🪴همینطور مردمانی را تصور کنید که گمان می کنند مالک حامل‌های انرژی هستند چون به ازای هزینه ای که پرداخت می کنند مالکیت تامین می شود و دقیقا به همین دلیل، به خود اجازه مصرف حداکثری را می دهند. 🍀ملاصدرا اما ملهم از ادبیات دینی، همه امور را نشان و آیه خدا می داند. بنابراین بنابر فلسفه او، قاب بندی «آیه ای» طبیعت و آنچه در اوست (همانند حامل های انرژی) قابل استنباط است و این قاب بندی اقتضای رفتار آیه ای با پدیده ها را دارد نه رفتار مالکانه. 🌴رفتار آیه ای پدیده های طبیعی را «شی» نمی خواند چه برسد به اینکه انسان را بخواهد «شی» کند. رفتار آیه ای به دور از خودگروی است رفتار آیه ای نه تخریب به بار می آورد و نه با انگیزه بُرد و سود صورت‌بندی می شود. بلکه آدمی در رفتار آیه ای در پی خداست و او و نشانه هایش را در پدیده ها می یابد لذا عاشقانه ترین، محترمانه ترین و اخلاقی ترین تعامل را با پدیده ها از جمله با حامل‌های انرژی خواهد داشت. 🌱در این حالت، او نه خویش و نه رفاهش، بلکه همه نسلها را، آینده را، کل طبیعت را، و کل بشریت را می بیند بنابرآنکه حامل‌های انرژی را در قابی با نام «آیه» می یابد. به قول سهراب، در قبال حامل‌های انرژی باید گفت: «چشمها را بايد شست جور ديگر بايد ديد» عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۱۴۰۳/۱۱/۱۰ https://eitaa.com/salavati_hekmatha