eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
235 دنبال‌کننده
45 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت ششم: طرح افکنی ❇️بهشت در همین دنیای خاکی، خویش را در دل کثرات و حجاب ها طرح می افکند و انسانی که اپوخه حجاب ها را در این جهان تجربه کرده، تجربه بهشتی اش را در بهشت موعود، ناب و تام و تمام می کند. ✳️بالاتر از این «طرح افکنی»، در دل بهشت افعال، بهشت ذات خویش را طرح می افکند و شکل می گیرد. بهشت ذات بهشتی است که در آن، نهرها و غذاها و زیبایی ها و مزایای شبیه به نهرها و غذاها و زیبایی ها و مزایای این جهانی، «اپوخه» و از بازی خارج می شوند (حذف نمی شوند فقط نادیده گرفته می شوند) و فقط بهشت آفرین می ماند. ✳️بهشت ذات پیش از آنکه در سرای دیگر طرح افکنی کند در جان های پاک در همین جهان در میان خاکستر تعینات گوناگون، ققنوس وار سر در می آورد و جان های پاک را بی تاب بیکران می کند. ✅و خدای عالم برای این جان های پاک هر طور جلوه کند آنها قدرت تمییز میان تجلی و متجلی را دارا هستند و در فرایند «مراقبه» خویش را یکسره به متجلی میسپارند نه تجلی. به متجلی دلخوش هستند نه تجلی، و تجلی را حجاب متجلی نمی کنند. ❇️ به عبارتی، این جان های پاک، متجلی را به تجلی «فروکاست» نمی دهند و سعی می کنند در مسیر «نجات پدیدارها» طی طریق کنند و نماهای این جهانی بهشت را به دست فراموشی نسپارند؛ نماهایی که قدرتمندانه، عشق را طرح می افکنند و سرخوشی و حیات پاک را درو می کنند. ✳️قدر هر کس را می توان از طرح افکنی اش از بهشت دریافت و آنکه هیچ طرحی برای طرح افکنی ندارد زندگی را هم در این دنیا بر خویش و دیگران سخت می کند و هم در سرای دیگر. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
صَلاحُ حالِ التَّعايُشِ والتَّعاشُرِ مِلءُ مِكيالٍ ثُلثاهُ فِطنَةٌ وثُلثُهُ تَغافُلٌ؛ اصلاح وضع همزيستى و سازگارى مردم با يكديگر [مانند] پيمانه پُرى است كه دو سومش هوشمندى و يك سومش ناديده گرفتن [و چشمپوشى از خطاى ديگران] است. (امام صادق علیه السلام، تحف العقول، برگرفته از کتابخانه احادیث شیعه)
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت هفتم: روی آورندگی ❇️بهشت درجاتی دارد. آدمی هم درجاتی دارد. قرآن هم درجات و آیاتی دارد. هستی هم درجاتی دارد.این چهار بهم مرتبط هستند. آدم های که سطوح باطنی تر هستی را تجربه کرده اند تجربه جدی تر و عمیق تری از قرآن و بهشت دارند. ✳️ از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است: تعداد درجات بهشت به تعداد آيه هاى قرآن است، هنگامى كه اهل قرآن وارد بهشت شود به او گفته مى شود قرآن بخوان و بالا برو، براى هر آيه اى درجه اى است، بنابراين بالاترين درجه از آنِ حافظان قرآن است (بحارالانوار، ج۹۲، ص ۲۲). ❇️آگاهی در پدیدارشناسی، منفرد و منزوی نیست. آگاهی اولا همواره از چیزی است و ثانیا متعلق شناسایی «به مثابه...» لحاظ می شود. به عنوان نمونه آگاهی به شی به مثابه امر ارزشمند، به مثابه دوست، به مثابه امر خواستنی، به مثابه امر زیبا و.. ✅آگاهی به قرآن هم از این امر مستثنا نیست. آگاهی به قرآن به مثابه شفا، قرآن به مثابه هدایت، و قرآن به مثابه بهشت. هر یک از این «به مثابه...» روی آورندگی خاصی است و در آن، نمایی از قرآن آشکار می شود. ✳️در نگاهی پدیدارشناسانه، حدیث بالا متضمن روی آورندگی خاصی به قرآن است؛ روی آورندگی ای که قرآن را به مثابه بهشت معرفی می کند و بیان می کند هرچه در درجات و آیات قرآن غور کنید در درجات بالاتر بهشت سیر می کنید. تو گویی سیر در قرآن، سیر در بهشت است. ✅پیش از این مطرح کردم هر جا خدا و اسمایش باشد بهشت است. خدا در قرآن کریم برای بندگانش تجلی یافته: «فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه» (نهج البلاغه، خطبه ۱۴۷). بنابراین از این منظر هم میتوان بهشت را بر قرآن اطلاق کرد. ✳️بنابراین بهشت را می توان از لابلای آیات قرآن کریم تجربه کرد و میوه این تجربه را در بهشت موعود چید و به ناب بودگی بهشت دست یافت. ❇️به تلاوت و انس و تدبر در قرآن بسیار سفارش شده است. تو گویی این سفارش کارت دعوت است به گشت و گذار در بهشت. بنابرآنکه شرط بهشتی شدن، بهشتی بودن است و بهشت قرآن این مهم را محقق می کند. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
دومین همایش ملی و نخستین همایش بین المللی تربیت مشتاقانه منتظر ارائه مقالات ارزشمند شما هستیم 👇لینک ورود https://2ncene.sru.ac.ir/fa/ 👇 محورهای همایش چالش های حال و آینده تربیت کودکان و نوجوانان با محوریت هویت و امید نیازها و انتظارات تربیتی با محوریت هویت و امید سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت راهبردی امور تربیتی با محوریت هویت و امید مدل ها و نظام های تربیتی با محوریت هویت و امید نقش نهادها و سازمان ها در حکمرانی تربیتی با محوریت هویت و امید نقش خانواده، رسانه و فضای مجازی در تربیت با محوریت هویت و امید فرایندها و برنامه های پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان با محوریت هویت و امید
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت هشتم: وجه ✳️در «میدان آگاهیِ» بهشت، پس زمینه هایی بصورت جنبه های بالقوه و خاموش مطرح هستند که با تغییر زاویه نگاه و التفات، از حالت کمون و پس زمینه خارج می شوند و همین استخراج، آگاهی بالفعل و روشن را شکل می دهد. ❇️یکی از مواردی که با نگاه دوباره به میدان آگاهیِ بهشت از نقاط خاموش به سمت و سوی نقاط روشن میل پیدا می کند «وجه» است. وجه در بالاترین مدلول خویش بر خدا اطلاق میشود. ✳️وجه هست همانند خیلی امور دیگر، و ما باید وجه را بیابیم و برای خویش «حاضرسازی» کنیم. پیش از یافتن وجه و فارغ از دلشوره وجه، وجه منشأ آثار سلوکی برای ما نیست هرچند آثار تکوینی دارد. ✅حاضرسازی وجه، یعنی در هر اقدام فردی یا سازمانی، بیکران را در نظر بگیری. حاضرسازی وجه، یعنی در هر سیاست گذاری و برنامه ریزی و هر نوع مدیریتِ باور و انگاره، از حاشیه هستی فاصله بگیری. ❇️حاشیه هستی جایی است که در زمان تزاحم، منافع شخصی را بر منافع گروهی و ملی ترجیح دهی. حاشیه هستی جایی است که سلیقه ها را جای اصول بگذاری. حاشیه هستی جایی است که رنج دیگران برای تو اهمیت نداشته باشد. ✳️حاشیه هستی جایی است که استبداد و تمامیت خواهی مجاری ادراکی و وجودی را بر روی حقیقت می بندد و برادران دروغگویی چون استبداد، قدرت ویرانگر، قانون شکنی، و تهور جای حقایقی چون استقلال، اقتدار (قدرت متین)، تعامل، و شجاعت می نشینند. حاشیه هستی جایی است که وجه خدا نیست اما «انانیت» هست. ✅در قرآن کریم آمده است: «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا»(انسان/۹) شیخ طوسی درباره این کریمه اظهار می دارد: مفسرین خاصه و عامه روایت کنند که این آیات درباره حضرت امام على و حضرت فاطمه و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین علیهم‌السلام نازل شده است. زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند و خداوند با این آیات آن‌ها را ستایش فرمود و این سوره را به خاطر آن‌ها نازل گردانید. ✳️حاضر سازی وجه الهی، بنوعی خروج از «انانیت و تعینات این جهانی» به سمت «بیکران» است و هر جا بیکران است آنجا بهشت است. وجه الهی در مقام تکوین محدود به جایی نیست و در مقام سلوک هم «واپس زنی» دل بجایی می رسد که مترنم میشود به کریمه: «وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» ( بقره/ ۱۱۵) و روی او و روی آوردن به او یعنی اقبال به بهشت. بقول سعدی علیه الرحمه: بهشت است این که من دیدم نه رخسار  عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
۶ کتاب پیشنهادی استاد فلسفه برای آشنایی با میراث فکری ما خبرگزاری ایبنا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://www.ibna.ir/news/511085/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِين انا لله و انا الیه راجعون تسلیت به ملت شریف ایران
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت نهم: سلام (ویژه شهید راه خدمت) ✳️بهشت مشحون از سلام است: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ»؛ «وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ»؛ «تَحِيَّتُهُمْ فِيها سَلامٌ». یکی از نام های بهشت هم سلام است: «وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ» (یونس/۲۵)؛ «دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ» (انعام/۱۲۷) ✳️سلام به معنای سلامتی، صلح، و امنیت است و حاکی از نوعی پیوند. زمانی که ما به یکدیگر سلام می دهیم سلام موید نوعی پیوند و تعمیق بخش آن است و وقتی که خدا سلام میفرستد بر بهشتیان، این حاکی از وجود نوعی پیوند و مناسبت میان خدا و بهشتیان است. ❇️ خدا بر حضرت ابراهیم علیه السلام هم سلام میفرستد: «سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ؛ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ؛ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ» (صافات/۱۰۹_۱۱۱) و همان طوری که مطرح شد خدا بر بهشتیان سلام میفرستد و انبیای عظام نه بهشتی که خود بهشت هستند. به همین دلیل خدا بر آنها سلام میفرستد. چون انبیا بخاطر بندگی و ایمانشان بیشترین مناسبت و پیوند را با خدا دارند. ✳️ اما به نظر می رسد این سلام اختصاصی به حضرت ابراهیم ندارد. چون در ادامه آیه آمده است ما با همه محسنین چنین میکنیم و پاداش میدهیم بعد در ادامه نمی فرماید سلام بر ابراهیم علیه السلام می‌فرستم چون پیامبر خداست بلکه می فرماید چون از بندگان مومن من بود. بنابراین، احسان و ایمان و بندگی مقدمات دریافت سلام از سوی خداست و سلام از خدا بهشت است و برای بهشتیان. ❇️در مبحث طرح افکنی پدیدارشناسانه مطرح کردیم بهشت در همین دنیای خاکی، خویش را در دل کثرات و حجاب ها طرح می افکند. یکی از جاهای طرح افکنی، ساحت وجودی برخی از انسانهاست. از طریق آنها می شود طرح افکنی بهشت را دریافت. یقینا آنهایی که خویش را با نیتی الهی وقف خدمت کردند و مقدمات سلامت و صلح و امنیت را فراهم کردند و پیوند و مناسبت با خدا را رقم زدند جلوه های بهشت در زمین خدا هستند. ✳️احسان و ایمان و بندگی و خدمت تمام وقت و تمام قد به مردمانی که اهل احسان و ایمان و بندگی هستند بهشت را رقم می زند و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم و مغتنم، هم چنین بود. او به تعبیر عارفان، ابراهیم وجودش را زنده کرد و بت شکنی کرد در قبال تبعیض، برادران دروغگو، فساد، قرآن ستیزی، و معنویت زدایی. ✳️پس سلام بر ابراهیم، سلام بر منش جهادی اش، سلام بر مدیریت میدانی اش، سلام بر سلامت و صفایش، سلام بر مردم داری اش، و سلام بر ظلم ستیزی و استبدادستیزی اش. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برنامه تلویزیونی «معنای زندگی» عبدالله صلواتی شبکه ۴ سیما بهار ۱۳۹۶ بازپخش در ۲۴ تیر۱۴۰۰ https://telewebion.com/episode/0x1bc1e50 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 پدیدارشناسی بهشت قسمت دهم: دوستی ❇️در «نجات پدیدار»، قرآن کریم را باید از اصالت تاریخ نجات داد. بدین معنا که آیات قرآن منحصر در عصر نزول نیست بلکه برای همه زمانها از نزول تا پایان تاریخ است. در روایت هم آمده: «إِنَّ اَلْقُرْآنَ حَيٌّ لَمْ يَمُتْ، وَ أَنَّهُ يَجْرِي كَمَا يَجْرِي اَللَّيْلُ وَ اَلنَّهَارُ، وَ كَمَا تَجْرِي اَلشَّمْسُ وَ اَلْقَمَرُ، وَ يَجْرِي عَلَى آخِرِنَا كَمَا يَجْرِي عَلَى أَوَّلِنَا: قرآن زنده ای است که نمی میرد و چون شب و روز و خورشید و ماه جاری است» و همواره چون انوار این دو، تازه و نجات بخش است و کهنگی و انحصار زمانی ای در میان نیست. ✳️در روایتی آمده: «إِنَّ اَلْقُرْآنَ حَيٌّ لاَ يَمُوتُ، وَ اَلْآيَةُ حَيَّةٌ لاَ تَمُوتُ، فَلَوْ كَانَتِ اَلْآيَةُ إِذَا نَزَلَتْ فِي اَلْأَقْوَامِ مَاتُوا فَمَاتَ اَلْقُرْآنُ، وَ لَكِنْ هِيَ جَارِيَةٌ فِي اَلْبَاقِينَ كَمَا جَرَتْ فِي اَلْمَاضِينَ». در قالب قیاس استثنایی بر پایه قاعده رفع تالی می توان گفت: اگر قرآن و آیاتش منحصر در شأن نزول و برای دوره خاصی باشد آنگاه حیاتش برای همان دوره است لکن قرآن همواره زنده است پس تعالیم قرآن برای همه دوران اعم از عصر نزول و بعد آن است. ❇️قرآن کریم صورت کتبی انسان کامل (امام) است به تعبیر علامه حسن زاده آملی (ره). بنابر این، امامان معصوم نیز در طول تاریخ جاری هستند و نگاه پدیدارشناسانه اقتضا می کند وجود امامان را از «اصالت تاریخ» نجات داد. ✳️دوستی حقیقت امامت هم اختصاصی به مردمان عصر حیات آنها ندارد و برای همه زمانهاست. دوست داشتن امام، یعنی اقامه حقیقت، یعنی اقامه اوامر و نواهی الهی، یعنی گام برداشتن در بهشت صداقت و پاکی. ✅هانری کربن در چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی سعی می کند تا نشان دهد اسلام دین محبت است و ولایت و دوست داشتن امام، اعمال و تکالیف دینی را از حالت قشری خارج می کند و بدان عمق و جان می بخشد. ❇️همچنین، حب به امام است که بهشت را از جهنم جدا می کند. در روایت به نقل از امام علی علیه السلام آمده: «أنَا قَسیمُ الجَنَّةِ وَالّنارِ؛ ادخِلُ أولِیائِی الجَنَّةَ، وادخِلُ أعدائِی النّارَ» بنابر این، می توان گفت چون امام خود بهشت است مناسبت با او یا عدم مناسبت با ایشان، بطور ذاتی می تواند بهشتیان را از جهنمیان جدا کند و دوست داشتن و مناسبت حقیقی و عملیِ بهشت در زندگی فردی و اجتماعی، یعنی خداحافظی با جهنم. ✳️افزون برآن، امام درجات بهشت را تعیین می کند. چنان که در روایتی درباره امام جواد علیه السلام آمده است: «مُنْزِلُ أَهْلِ الْجَنَّهِ فِی دَرَجَاتِهِمْ» می توان از این روایت برداشت کرد: اولا بهشت مراتب دارد؛ ثانیا امام درجات دارد؛ ثالثا حب به امام درجات دارد و درجات حب به امام، درجات بهشت را رقم می زند و بحسب اینکه دوستدار امام با کدام مقام و مرتبت امام آشنایی داشته باشد و «حیث التفاتی» او به پدیدار امام متعلق به کدامین «نما» و «نوئما» باشد درجه مرتبط با آن نما را در بهشت از آن خود می کند. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) پنجم خرداد ۱۴۰۳ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 خدا کانون معنابخشی به زندگی در نگاه ملاصدرا عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) نهم خرداد ۱۴۰۳ https://iqna.ir/fa/news/4216632/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
ادراک شنیداری فرازیستی در عرفان اسلامی عبدالله صلواتی 💢در ادراک شنیداری فرازیستی، وجود گامی به پیش می آید و ما قدمی به جلو، و شنیدن در پرتوی خیره کننده از وجود اما در تاریکی شکل می گیرد و بیشتر بار ایمان، آموزش، فرهنگ، و تفکر بر دوش این دست از شنیدن است و این گونه شنیدن ضروری ترین امری است که در روزگار کنونی بیش از هر امری بدان نیاز داریم. https://eitaa.com/salavati_hekmatha