eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
234 دنبال‌کننده
44 عکس
7 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پدیدارشناسی بهشت قسمت بیست و سوم: شجره طوبی 🟣درختی در عالم هست با نام شجرة طوبی که در خانه های دل دوستدارانش شاخه دارد. ریشه اش توحیدی و ساقه اش ولایی و در سراسر آوندهایش، محبت الهی جاری است. سید حیدر آملی، شجره طوبی را معرفت و ملاصدرا، آن را اصول معارف و اخلاق معرفی می کند. آورده اند: خداوند متعال شجره‏ طوبى‏ را به دست خود کاشت. 🟢شجره طوبی رنگ و بوی علوی و فاطمی دارد؛ چنان که در روایتی آمده است اصل شجره طوبی در خانة حضرت علی (ع) است و در خانه هر مومنی شاخه ای از این درخت هست. در این راستا عبدالوهاب شعرانی از عالمان حنفی جهان تسنن، در الیواقیت و الجواهر به نقل از ابن عربی و شیخ ابن ابی منصور اظهار می دارد: اصل شجرة طوبی در منزل امام علی بن ابی‌طالب (رضی‌الله‌عنه) است، زیرا شجرة طوبی حجاب و مظهر نور فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. 🟣او در ادامه می گوید: هیچ بهشتی از بهشت‌های هشت‌گانه، درجه‌ای، خانه‌ای و مکانی نیست مگر آنکه شاخه‌ای از شجرة طوبی در آنجا وجود دارد... سرّ تمام نعمت‌ها در بهشت و تمام بهره های اولیا از آن، از نور فاطمه (سلام‌الله‌علیها) است. این کلام شعرانی بدان معناست که اولیای الهی سر سفرة حضرت زهرا (س) هستند باذن الله. 🔵در مباحث پیشین آوردیم که فاطمه زهرا (س) شب قدر عالم و حجت خدا بر همه حجت هاست. بنابراین، هر چیز به او قدر می یابد باذن الله. دل که به او التفات کند به باشکوه ترین و نورانی ترین حجت خدا رو کرده است و خود از این روح پاک که کانون ارواح طاهر است نیرو می گیرد.محبت به «ام ابیها» مقدمات رویش سلوکی شاخه ای از شجره طوبی در تو و خانه دلت فراهم می کند؛ شاخه ای که شفیع است شاخه که معنای زندگی است شاخه ای که عدالت و حقیقت و دلشوره «دیگری» را به ارمغان می آورد. 🟢این شاخه روییده شده به مهر، پیوند من و توست با حقیقت و با ولایت. آورده اند این شاخه ما را به یهشت می رساند. 🔵 از منظر پدیدارشناسانه، توجه به حضرت فاطمه (س) «هایلایت کردن» و «استخراج» آزادگی و حقیقت و ظلم ستیزی از سپهر زندگی است. ذکر و یاد او سرنخ بهشت است. اقتدا به منهج او و جاری کردن سیره اش در سیاست گذاری و برنامه ریزی و مدیریت، نشانی بهشت و تحقق آن است. او در «میدان آگاهی»، کانون نوری است که ردپایش به بهشت می رسد. فقط باید خویش را در معرض این نور قرار داد و به برکت این نور، جهان افروز شویم و حی به حیات طیبه. (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) 15 آذر 1403 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢اخلاق گفت و گو قسمت دوم: خودگروی 🔶 چگونه خودگروی بر روند گفت و گو و هم اندیشی تأثیر می گذارد؟ 🔴 به راستی اگر من در پی خودگروی همة حق را نزد خود بدانم و خویش را مالک حقیقت بدانم می‌توانم با دیگری گفت و گو کنم؟ 🟢گفت و گو نیازمند برخی الزامات است و فاصله گرفتن از خودگروی و خودشیفتگی یکی از مهم ترین آنهاست. زمانی که من شیفتة نظر خویش و ادلة خود باشیم به خود اجازة شنیدن دیگری را نمی‌دهم. در وضعیتی که من بنابر خودگروی ریشه دار همه چیز را برای خود می خواهم اصلاح و بهبود و تعالی زیر چرخ دنده های خودگروی تباه می شوند و هم اندیشی رمقی برای رشد و تغییر وضعیت پیدا نمی کند. 🟣خودگروی سبب می شود آدمی امکانات قدرتمند و نهفته ای که در گفت و گوست از دست بدهد. زیرا خودگروی به او اجازه نمی دهد تا از دریچة ذهن و نظر دیگری به مسائل بنگرد. بنابراین طبیعی است که گفته شود: ایستگاه پایانی خودگروی تنهایی است. در روايتي آمده است: «وَلاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ: هیچ تنهایی، وحشتناک تر از خودپسندی نیست» (ميزان الحكمه، ج3، ص 1814). 🔸بنابراین اگر به دنبال تعالی اندیشه و رشد هستیم، چاره ای جز فاصله گرفتن از خودگروی و خودپسندی نداریم. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) https://eitaa.com/salavati_hekmatha
دلالت‌های پنهان هستی‌شناختی فاطمه (س) به‌مثابه کوثر عبدالله صلواتی | روزنامه فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/news/37420/
◽️ کرسی علمی- ترویجی هستی‌شناسی فضای‌سایبر 🔰 توسط گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: عبدالله صلواتی ✍️ دبیرعلمی: 📅دوشنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۲۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hastishenasi I سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
کرسی هستی شناسی سایبر، ناقد، عبدالله صلواتی.m4a
28.13M
◽️ کرسی علمی- ترویجی هستی‌شناسی فضای‌سایبر ارائه دهنده: دکتر مهدی عباس زاده ناقد: عبدالله صلواتی ✍️ دبیرعلمی: 📅دوشنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۲۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این فایل حاوی بخش عمده نقدها و ملاحظات بنده در کرسی یادشده است. https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 «راهکارهایی که میتوان آسیب اخبار جعلی در رسانه و فضای مجازی را به حداقل رساند» 🔴 صحبت های عبدالله صلواتی، دکترای فلسفه اسلامی و استاد دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی در استودیوی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با موضوع «واکاوی ادراک فلسفی رسانه و فضای مجازی» را در اين ويدئو مشاهده مي‌كنيم. 🔻برای مشاهده ویدئو از لینک زیر وارد شوید: https://medu.gov.ir/fa/node/259928 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
واکاوی شخصیت سردار دلها بر اساس فرونسیس عبدالله صلواتی ۱۳۹۹/۱۰/۱۴ خبرگزاری ایکنا 🟢فیلسوف نگاه خیره رو به جلو ندارد. فیلسوف، جوانب مسأله را هم می بیند پشت سر مساله را هم می بیند و به دل مسئله نفوذ می‌کند. تا اینجا را با نگاه فلسفه به مثابه مسئله گفتم. اما اگر فلسفه را به مثابه راز ببینیم فیلسوف بر خلاف مسأله بر راز مسلط نمی‌شود بلکه راز فیلسوف را در برمی‌گیرد و او را احاطه می‌کند و با خود می‌برد آنجا که می‌خواهد ببرد. 🟣حاج قاسم هم برای ما یک مسأله نیست و ما قصد مسلط شدن و احاطه بر او را نداریم. او یک راز است و بر ما پدیدار می‌شود و ما را با خود می‌برد و هنر ما باید این باشد تا با او همراه شویم و در این همراهی و هم‌افقی به موقعیت وجودی او نزدیک شویم 🔵فرونسیس، بصیرت حاصل از گرایش وجودی به خدا و متحد شدن با دریای وجود است که در پرتو آن فضائل به هم مرتبط می‌شود. حکمت با سیاست ممزوج می‌شود. به تعالی دیگری گرایش پیدا می‌شود. ملت‌ها به هم مرتبط می‌شود. نظر و عمل با هم پیوند پیدا می‌کند. 🟣حاج قاسم با سیره‌اش، فرونسیس را حلقه وصل میان فضیلت‌ها معرفی می‌کند، با ظهور حاج قاسم می‌توانیم فرونسیس را حلقه وصل میان ملت‌ها معرفی کرد. این هم یک تفسیر است از این بیان که گفته اند حاج قاسم یک شخص نیست بلکه یک مکتب است و مرکز ثقل این مکتب و قلب تپنده آن، فرونسیس است. در میدان بودن سردار سلیمانی هم این امکان را برای او فراهم کرد که متناسب با موقعیت‌های گوناگون فضائل اخلاقی را اِعمال و حکمت را با سیاست همراه کند و مرگ اندیشی او، امکانات بیشتری را فراروی او گشود تا بیش از خود و فراتر از ملت خویش، ملت‌ها را همدل کند و از کثرت به وحدت رهنمون کند. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) https://www.mehrnews.com/news/5112445/ https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💠 برتر از نیکی ▫️ یكی از بیانات نورانی امام دهم امام هادی(سلام الله علیه) این است كه فرمود: «خَیرٌ مِن الخَیرِ فاعِلُهُ وأجمَلُ مِن الجَمیلِ قائلُهُ وأرجَحُ مِن العِلمِ حامِلُه». این ‌گونه از ذوات مقدس چون خودشان انسان كامل ‌اند، را بیش از دیگران می ‌دانند و حفظ می‌ كنند. ▫️ در عین حال كه ، خوب است، در عین حال كه ، خوب است، در عین حال كه ، خوب است؛ اما صاحبان این اوصاف، از این اوصاف بالاترند. ▫️ در عین حال كه دانشگاه خوب است در عین حال كه دانش خوب است، از هر دو بالاتر است. در عین حال كه حوزه علمیه خوب است در عین حال كه فقه و اصول و فلسفه و تفسیر خوب است، به این معارف از همه این معارف بالاتر است. سرّش آن است كه انسان موجودی است ابدی و این موجود ابدی را ره ‌توشه ابدی تأمین می ‌كند؛ حوزه و دانشگاه، مواد اولیه این زادراه را فراهم می ‌كنند. ▫️ یك وقت است كسی _ چه از حوزه چه از دانشگاه _ خودش را نشناخت، درسی خواند مدركی گرفت و درسی گفت و بعد پوسید! اما یك وقت است كسی _ چه در حوزه چه در دانشگاه _ عالم شد و از پوست به در آمد نه اینکه پوسید! 🔻 نه به فكر مدرك بود نه به فكر حقوق بود نه به فكر باندبازی بود نه به فكر جناح بازی بود؛ این به دنیا آمد و انسان زیست و انسان مرد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/leX9Y ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/0NqU_etAra8 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان در روز شهادت امام هادی (علیه السلام) تاریخ: 1386/04/27 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢 یادداشت های روزانه (ابن سینا و اخلاق سلامت عمومی) 🍀امروز که اتمسفرجهان، بیش از پیش، رنگ و عطر شاهراه حقیقت داشت و پدیدارها شادمان از میلاد باشکوه حضرت عشق، امام علی علیه السلام، بودند به دانشگاه علوم پزشکی ایران رفتم در مرکز همایش های بین المللی رازی. در یازدهمین کنگرة سالیانه اخلاق پزشکی ایران و هشتمین کنگره اخلاق پرستاری، مهمان محققان حوزة سلامت بودم و سخنرانی ام را در فقرة «دیگری» و اخلاقِ سلامت عمومی با تأکید بر آرای ابن سینا و لویناس ارائه کردم زیر عنوان بحثم این بود: (وقتی در سلامت عمومی «دیگری» دیده نمی‌شود). ☘️سالها در اندیشة پاسخ به این پرسش هستم که امروز، فلسفه به چه کار می آید؟ آیا می شود پرسش های امروز را به فلسفه های پیشین عرضه کرد و پاسخ ها و راه حل های نو یافت؟ این پرسش ها را در حوزه های معنای زندگی، پدیدارشناسی، حقوق بشر، نظم اجتماعی، معرفت شناسی، فضای مجازی، دیدگاه های نوین اخلاقی، امداد و نجات، و مدیریت انگاره، بر فلسفة ملاصدرا و دیگر فلسفه ها عرضه کردم و پاسخ گرفتم و در تجربة جدید، به پیشنهاد دوست دانشمندم آقای دکتر کشاورزیان، سراغ پرسشهای سلامت عمومی رفتم و اینکه فلسفه ما بویژه فلسفة سینوی چه امکاناتی برای خلق جهانی اخلاقی/ اخلاقی تر در حوزة سلامت عمومی دارد. بخشی از صحبت هایم را در این کنگره تقدیم می کنم: 🌱زمانی که واژة سلامت عمومی به میان می‌آید مراجع، پزشک، پرستار، کادر درمان، و مراکز درمانی به ذهن خطور می‌کند. اما این همة ماجرا نیست. سلامت عمومی در یک محیط 360 درجه قرار دارد که تنها بخشی از آن را موارد یاد شده (مراجع و پزشک و...) به خود اختصاص می‌دهند برخی از مواردی که کمتر به چشم می‌آیند عبارتند از: سیاست‌گذاری و حکمرانی سلامت، قوانین، ابعاد اجتماعی، محیط زیست، فناوری و داده‌ها، جامعه و فرهنگ، انسان، مشارکت، آموزش، امنیت. 🦚زمانی که من، «دیگری» را به «شی» یا «بیمار» یا «تخت» یا «عدد» یا «ابزار» یا «مزاحم» یا «مشتری» یا «فرصت مالی» یا «فرصت برون‌شد از مشکلات» ببینم آنچه حاضر کرده‌ام مجموعه‌ای از تقلیل‌هاست نه «دیگری» و نه «انسان». در این حالت، اخلاق سلامت عمومی، زمینی برای ایستادن ندارد. در این پژوهش، در تحلیل و توصیف این نوع نگاه به اخلاق سلامت و نگاه به این تقلیل‌ها، از نگرش «دیگری» مدار فیلسوف بزرگ جهان اسلام، ابن سینا و متفکر برجستة فرانسوی، ایمانوئل لویناس کمک می‌گیریم. 🍃امکانات درونی‌ فلسفة ابن سینا از جمله: «شهرت، موقعیت، رفتارهای ظاهری، و سن و سال، حجاب راه دیدن دیگری است»، «انسان‌ها گاهی به باطل اشتغال دارند» و «دیدن حق و ابتهاج به او»، و ظرفیت‌های فلسفة لویناس از جمله: «دیگری به مثابة نامتناهی» و «دیگری به مثابة امری که باید حمل شود»، و «مسئولیت در قبال مسئولیت دیگری» کارت دعوتی است برای خروج از «من» و دیدن و تکریم «دیگری» در محیطی 360 درجه. امری که بلحاظ متافیزیکی می‌تواند مبنای برون شد از وضعیت نامطلوب و نامتعارف در سلامت عمومی، و خروج از «من» و نگریستن به «دیگری» در پرتو بیکران باشد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) 1403/10/25 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 یادداشت های روزانه (استدلال باید چه ویژگی هایی داشته باشد) ☘غالبا در کارهای روزانه برای متقاعد کردن دیگران از استدلال بهره می گیریم. مدیرانی هم که راهبر هستند سعی می کنند بجای تبدیل کردن کارشناسان و عوامل به «شی» با استدلال و گفت و گو، ایده خویش را مطرح کنند و ملاک پذیرش سخن کارشناس را هم استدلال قوی بدانند و از این طریق، ترویج استدلال را در سازمان پمپاژ کنند. این دسته از انسان ها قدرت شان را از قوت استدلال وام می گیرند نه جایگاه شان. 🌴معمولا تصور می شود که استدلال باید درست باشد همین کافی است. بله کاملاً سخن متینی است که استدلال باید درست باشد اما یک استدلال افزون بر درستی باید ویژگی های دیگری هم داشته باشد. 🍃یک استدلال علاوه بر درستی باید از دقت لازم برخوردار باشد و همة جزئیات و دقایق ضروری را دربرگیرد. همچنین استدلال باید تا حد ممکن به همه متغیرها توجه داشته باشد. گاهی ممکن است غفلت از یک یا دو متغیر، نتیجه را تغییر دهد و در عین حالی که استدلال درست است درست نباشد؛ با این توضیح که یک استدلال می تواند ناظر به n متغیر، درست باشد اما همان استدلال زمانی که متغیرهای مرتبط با مسأله n+1 یا n-1 شود کاملاً نادرست باشد. 🌱به همین دلیل گاهی درباره یک مساله، استدلالهای متعارضی وجود دارد. یکی از مثال های عینی در این فقره، استدلالهای موافقان و مخالفان افزایش قیمت بنزین است. 🌿ویژگی دیگر استدلال، وضوح است. مفاهیم و ترکیبهای بکار رفته در استدلال باید واضح باشند و در صورت امکان در قالب مثال، روشنگری هایی صورت گیرد و در نهایت، مخاطب باید به روشنی مقصودمان را درک کند. کتاب استدلال اخلاقی ریچارد پل هم در این زمینه راهگشاست. در ادامه در خصوص ویژگی های دیگر استدلال صحبت خواهیم کرد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) 1403/10/26 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 یادداشت های روزانه (ورودی ها و فیلترهای استدلال) ☘طیفی بر این باورند که سرآغاز معرفت، مشاهده است و پس از مشاهده، نوبت به مواردی چون استدلال می رسد. اما واقعیت آن است که ما گمان می کنیم کارهای دانشی با مشاهده آغاز می شود بی تردید پیش از مشاهده اموری نسبتاً نامرئی وجود دارند که بر نتیجه کار ما و فرایند کار ما تأثیر می گذارند. 🍃استدلال نیز متأثر از این امور نامرئی است؛ امور نامرئی‌ای که معمولاً در محاسبات ما جایی ندارند اما در کار ما جایگاه پررنگی دارند. 🌴هر دانشمندی واجد طیفی از دیدگاه ها و نظریه هایی است که او آنها را پذیرفته است و پوپر معتقد است مشاهدات خنثا نیستند لذا استقرا را باید کنار گذاشت و بجای اثبات پذیری، ابطال پذیری را در دستور کار قرار داد؛ با این توضیح که ما بسته به اینکه چه نظریه یا نظریه هایی داریم مشاهدات خود را تنظیم می کنیم. ☘ به نوعی فرایند دانش با نظریه شروع می شود و در پستوی مشاهدات، نظریه ها حضور دارند و اساساً ما بر پایة نظریه هایی که داریم به سمت و سوی مشاهدات خاصی می رویم. بنابراین، این نظریه ها هستند که برای مسیر دانش از جمله مشاهده و استدلال تعیین تکلیف می کنند. به عبارتی اول بگو چه نظریه ای داری تا بگویم چه چیز را مشاهده می کنی. در اینجا مشخصا به نظریة ابطال پذیری پوپر کاری ندارم فقط می خواهم شاهدی بیاورم از مسبوقیت نظریه بر مشاهده. 🌿البته فقط نظریه ها نیستند که مقدم بر مشاهدات هستند، طرح واره ها، استعاره های مفهومی، و نقطة وجودی ای که در آن ایستاده ایم پیش از مشاهدات ایستاده اند و بر کل فرایند دانش بویژه استدلال اثر می گذارند و همة موارد یادشده در عین تفاوت های جدی در این امر اتفاق دارند که نامرئی هستند. 🪴دانشمندی را در نظر بگیرید که گرفتار طرحوارة ناسازگار «استحقاق» است در این حالت، او فروتنی معرفتی لازم را در قبال «دیگری» اعم از دانشجویان و دانشمندان دیگر ندارد و هر نوع مشاهده و تجربه ای که بیرون از تجربه اوست و قبل از آن هر نظریة ناسازگار با نظریة او، مردود اعلام می شود و نظریه ها و تجربیات فقط از یک دریچة معتبر، یعنی شخص او، جریان دارد. در این وضعیت ورودی استدلال، نحیف و ناکافی است و این ضعف، ضعف استدلال و توجیه را به همراه دارد. 🌱بنابراین، ورودی ها در فرایند استدلال بسیار مهم هستند و فیلترهای وجودی (مثل سنخ شخصیتی و اخلاقی) و روان‌شناختی (مثل طرح واره ها)، معرفتی (مثل انگاره ها)، و دانشی (مثل نظریه ها) در یک دانشمند سبب می شوند مشاهدات و تجربیات کم رمق و استدلال و توجیه ناتوان و نتیجه کار نامطلوب و نامعتبر از آب درآیند. پس یکی از ویژگی های استدلال خوب و کارآمد، ورودی های مناسب است و هر دانشمند و محققی و مدیری باید در قبال ورودی ها و فیلترهای استدلال مراقبت تام و تمام داشته باشد. عبدالله صلواتی (استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران) 1403/10/27 https://eitaa.com/salavati_hekmatha