💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیستم قرآن کریم 💠
❇️فراز اول:سه شرط کلیدی برای استجابت دعا:
🔸أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)
🔹[آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درماندهاى او را بخواند اجابت مىكند و آسیب و گرفتاریش را دفع مىنماید؟
🔹قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است.
🔹قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مىكند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مىگیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛ یعنى بداند كه دیگر هیچ كس و هیچ چیز نمىتواند گره از كارش بگشاید. آن وقت است كه حقیقتا متوجه خدا مىشود و در کمال صداقت تنها او را مىخواند.[1]
✅دو نکته ای که از آیه به دست می آید:
1⃣از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مىتواند قفل مشكلات او را بگشاید و بنبستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او.[2]
2⃣سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.
❇️فراز دوم:تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!
🔸فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(24- قصص)
🔹پس موسى، دامهای آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مىكنى، نیازمندم.
🔹وقتی موسی(ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم.[3]
✅نکته قابل توجه در این دعا این است که موسی(علیه السلام) با وجود نیازهای متعدد اعم از مسکن، خوراک، همسر و از همه مهمتر محل امنی که بتواند از دست فرعونیان در امان بماند و نیازهای دیگر؛ اما هیچ کدام از اینها را بر زبان جاری نکرد و فقط از خداوند متعال طلب خیر کرد. که یعنی خدایا تو بهتر و بیشتر از من عالم به نیازمندیهای من و توانا به برآوردن آنهایی و نیز جز خیز از تو نازل و صادر نمی شود. حال که اینگونه است من نسبت به آنچه که به خیر و صلاح من است اعلام نیاز می کنم.
🔹ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد.
🔹پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم چرا که « عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون»[4] اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
❇️فراز سوم:عاقبت پیروی از دل:
🔸فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرِْ هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(50- قصص)
🔹پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان كه آنها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و هیچكس گمراهتر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت الهى محروم است. بی شک، خدا مردم ستمكار را هدایت نمىكند.
🔹در این آیه رابطه گمراهی و هواپرستی با صراحت بیان شده و حتى گمراهترین مردم گروهى معرفى شدهاند كه رهبر خود را هواى نفس خویش قرار دادهاند که این عده هرگز از هدایت الهى بهره نخواهند برد. علت این است که هوای نفس چون پرده ضخیمی مانع دید عقل می شود و قدرت درك حقایق را از او می گیرد.
🔰در روایات، آیه فوق به كسانى تفسیر شده است كه امام و رهبر الهى را نپذیرفتهاند و تنها به آراى خویش تكیه مىكنند.[5]این روایات كه از امام باقر و امام صادق و بعضى دیگر از ائمه هدى علیهم السلام نقل شده در حقیقت بیان مصداق روشن این آیه است. به تعبیر دیگر، انسان نیازمند به هدایت الهى است؛ این هدایت گاهى در كتاب آسمانى منعكس مىشود و گاه در وجود پیامبر و سنت او و گاه در اوصیاى معصومش و گاه در منطق عقل و خرد. مهم آنست كه انسان در خط هدایت الهى باشد و نه هواى نفس، تا بتواند از این انوار هدایت بهرهمند گردد.[6]
❇️فراز چهارم:روح قارونی در فرهنگ ما:
🔸قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمٍ عِندِى (78- قصص)
🔹قارون با همان تكبرى كه ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت را به وسیله علم و دانش خودم به دست آوردهام.
🔹قرآن کریم ابتدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی کرده و بعد دلیل انحراف او را بیان می کند تا ما و هر شنونده دیگر مراقب این خطر فکری بوده و خود را از آن حفظ کنیم.
🔹در دو آیه قبل آمده: «إِنَّ قارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ فَبَغَى عَلَیْهِمْ وَ ءَاتَیْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ »؛ قارون از قوم موسی(ع) بود که بر حقوق آنها تجاوز كرد، و ما آنقدر به او گنج و ثروت دادیم كه حمل كلیدهاى آنها جماعتى نیرومند را خسته مىكرد.
🔹آنگاه که مومنین قومش از در نصحیت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلى از او به توست در حالی که تو خود می دانی که استحقاق چنین ثروت هنگفت را نداشتی؛ پس تو هم با انفاق بخشی از آن به مردم نیازمند، خانه آخرتت را آباد کنی و با تكبر و طغیان در زمین، فساد نکنی.(مضمون آیه 77) او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه می کنم. آنچه من دارم احسان خدا نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و كاربلدی خود به دست آورده ام؛[7] من خودم زحمت کشیده ام، رنج بردهام، خون جگر خوردهام تا این ثروت را اندوختهام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام بی نیازی از خدای متعال، نهایت بی رحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت
✳️فکر قارونی در فرهنگ امروز:
🔹متاسفانه این فکر قارونی که من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم؛ تاجر شدم، دکتر شدم، مهندس شدم، کاره ای شدم و … فکر رایجی است که مبنای برخی از عملکردها قرار گرفته و عده ای آن را مجوزی برای بخشی از تصمیم های نادرست خود می دانند.
✅راه درمان:
🔹تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »[8] و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »[9] و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم.
🔰این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) که متناسب با این بحث است به پایان می بریم:
🔹«وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»
📚پی نوشتها:
[1] ر.ک: المیزان ج15 ص381
[2] نمونه ج15 ص520-521
[3] برگرفته از نمونه ج16 ص55-58
[4] بسا چیزى را دوست دارید و آن براى شما بد است وخدا [مصلحت شما را در همه امور] مىداند و شما نمىدانید.آیه 216 سوره بقره
[5] بصائرالدرجات ص13 روایات باب 8
[6] ر.ک به نمونه ج16 ص106
[7] ر.ک به المیزان ج16 ص78
[8] قربالإسناد ص175
[9] آیه 7 سوره ابراهیم علیه السلام
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
20.mp3
4.01M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_20
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_5798766518925790363.mp3
33.86M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_20
🌺 توسط استاد #احمد_دباغ
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_293413254921716442.mp3
6.57M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_20
🌺 توسط استاد #سعد_الغامدی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_5913566274578809349.mp3
12.68M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_20
🌺 توسط استاد #پرهیزگار
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_293413254921716443.mp3
6.46M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_20
🌺 توسط استاد #منشاوی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
mafahime_qoran_haj_abolgasem_20_179073.mp3
7.17M
📝توضیح مفاهیم جزء بیستم قرآن کریم« آستان مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها)»
🔹سوره نمل، قصص و عنکبوت؛
🎤استاد محمد #حاجابوالقاسم
🌺#ماه_رمضان ؛#جزء_20
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
اولین سلام صبحگاهی،
تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان
حضرت صاحب الزمان(عج) ...
❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ
یا اباصالحَ المهدی
یا خلیفةَالرَّحمن
و یا شریکَ القران
ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ
سیِّدی و مَولای
ْ الاَمان الاَمان
أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س)
به قصد زيارت ارباب بی کفن :
❤السلام عليك يا اباعبدالله
و علي الارواح التي حلت بفنائك
عليك مني سلام الله أبدا
ما بقيت و بقي الليل و النهار
و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم
السَّلامُ عَلي الحُسٓين و
عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و
عَلي اولاد الحُسَين وَ
علَي اصحابِ الحُسَين.
أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع)
اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع)
❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی
✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨
أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب،
اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان،
فرج منجی عالم میخواهیم
به حرمت دعای فرج آن حضرت :
بسم الله الرحمن الرحيم
اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،
وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ
واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ
فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،
اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ
اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ
اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛
يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ،
اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،
الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ...
❤و برای سلامتی محبوب:
اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه
في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة
وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا
حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا .
❤الهی...
یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد،
یا عالیُ بِحَقِّ علی،
یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه،
یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن،
یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن،
عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س)
🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا #صلوات ... 🌺
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#حدیث
● تقدیرات سال بر چه کسی در #شب_قدر نازل میشود؟
حضرت امام جواد علیه السلام نقل کردند که امیرالمؤمنین علیهالسلام به ابنعباس فرمودند:
به راستی شب قدر در هر سالی هست و در آن شب تقدیرات آن سال نازل می شود و برای آن پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله، والیانی وجود دارد.
ابن عباس سوال کرد: آنان چه کسانی هستند؟
فرمود:
🔹 « أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي أَئِمَّةٌ مُحَدَّثُونَ»
🔸 من و یازده تن از فرزندان من، که امام و محدَّث هستند.
📚 کافی، ج1، ص532، ح11
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#حدیث🪴
-امام صادق علیهالسلام:
مقدّرات در شب نوزدهم تعیین،
در شب بيست و یکم تأييد
و در شب بيست و سوم ماه رمضان امضاء مىشود.
🗞به نقل از الکافى، ج ۴، ص ۱۵۹
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#سوره_نساء ــ #آیه ۵۲
أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَمَنْ يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيرًا
اینانند كه خدا لعنتشان كرده و هر كه را خدا لعنت كند، هرگز برای او یاوری نخواهی یافت.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#تفسیر_قرآن
#سوره_نساء_آیه_پنجاه_دو
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#تفسیر(آيه ٥٢) :
🍂در اين آيه، سرنوشت اين گونه سازشكاران را بيان كرده مىفرمايد: «آنها كسانى هستند كه خدا آنان را از رحمت خود دور ساخته و كسى كه خدا او را از رحمت خويش دور كند، هيچ ياورى براى او نخواهى يافت» (أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللّهُ وَ مَنْ يَلْعَنِ اللّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِيراً) .
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_نساء_آیه_پنجاه_دو
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت157
در قرآن مجید کرارا درباره دوزخیان و کفار سخن به میان آمده و آنها را افرادى مى شمارد که گوش دارند و نمى شنوند، چشم دارند و نمى بینند، مى فرماید: «(وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِّنَ الْجِنِّ وَالاِْنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِکَ کَالاَْنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ); به یقین گروه بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم; آنها دل ها (= عقل ها)یى دارند که با آن (اندیشه نمى کنند و) نمى فهمند; و چشمانى که با آن نمى بینند; و گوش هایى که با آن نمى شنوند; آنها همچون چهارپایانند; بلکه گمراه تر! اینان همان غافلانند (چون امکان هدایت دارند و بهره نمى گیرند)».
در آیه ۱۰ سوره «ملک» از قول دوزخیان چنین نقل شده است: «(وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِى أَصْحَابِ السَّعِیرِ); و مى گویند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل مى کردیم، در میان دوزخیان نبودیم».
از آیات قرآنى و کلام حکیمانه بالا و روایات فراوان اسلامى استفاده مى شود که آنچه براى هدایت انسان ها لازم بوده از سوى خداوند فراهم شده است. مشکل از ناحیه انسان هایى است که فاقد گوش شنوا و چشم بینا هستند.
در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «لَیْسَ الاْعْمى مَنْ یَعْمی بَصَرُهُ إنَّمَا الاْعْمى مَنْ تَعْمی بَصیرَتُهُ; نابینا کسى نیست که چشم خود را از دست داده باشد. نابینا کسى است که بصیرت ندارد».
در خطبه ۸۸ نهج البلاغه نیز آمده بود: «مَا کُلُّ ذِی قَلْب بِلَبِیب وَلاَ کُلُّ ذِی سَمْع بِسَمِیع وَلاَ کُلُّ نَاظِر بِبَصِیر; نه هر کس که دل دارد خردمند و نه هر کس که گوش دارد شنواست و نه هر کس که چشم دارد بیناست».
در دعاها نیز مکرر از خدا چشم بینا و گوش شنوا و قلب دانا مى خواهیم; از جمله در دعایى ذیل زیارت آل یاسین آمده است که ده چیز از خداوند تقاضا مى کنیم از جمله این که چشم مرا را از نور بینش و گوش مرا از نور حکمت پر کن; «وَأَنْ تَمْلاَ… وَبَصَرِی نُورَ الضِّیَاءِ وَسَمْعِی نُورَ الْحِکْمَه».
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
شرح دعای سی و دوم صحیفه سجادیه فراز بیست و سوم و چهارم
اللَّهُمَّ وَأَنْتَ حَدَرْتَنِي مَاءً مَهِيناً مِنْ صُلْبٍ مُتَضَايِقِ الْعِظَامِ،حَرِجِ الْمَسَالِكِ إِلَى رَحِمٍ ضَيِّقَةٍ سَتَرْتَهَا بِالْحُجُبِ،تُصَرِّفُنِي حَالاً عَنْ حَالٍ حَتَّى انْتَهَيْتَ بِي إِلَى تَمَامِ الصُّورَةِ،وَ أَثْبَتَّ فِيَّ الْجَوَارِحَ كَمَا نَعَتَّ فِي كِتَابِكَ نُطْفَةً ثُمَّ عَلَقَةً ثُمَّ مُضْغَةً ثُمَّ عَظْماً ثُمَّ كَسَوْتَ الْعِظَامَ لَحْماً،ثُمَّ أَنْشَأْتَنِي خَلْقاً آخَرَكَمَا شِئْتَ
خدایا!تو مرا به صورت آبی کمارزش،از پشتی که استخوانهایش در هم فشرده و راههایش تنگ است،به تنگنای رحم مادر که آن را به پردهها پوشاندهای فرود آوردی؛ و مرا از مرحلهای به مرحلۀ دیگر تغییر دادی تا وقتی که صورت انسانیام را کامل کردی و اندام را در من پابرجا فرمودی؛همانگونه که در کتابت وصف کردی:نطفه،سپس علقه، آنگاه پاره گوشت و بعد از آن استخوان؛ سپس استخوان را گوشت پوشاندی،آنگاه آنگونه که خواستی،مرا به مرحلهای دیگر از آفرینش درآوردی
حَتَّى إِذَا احْتَجْتُ إِلَى رِزْقِكَ،وَلَمْ أَسْتَغْنِ عَنْ غِيَاثِ فَضْلِكَ،جَعَلْتَ لِي قُوتاً مِنْ فَضْلِ طَعَامٍ وَ شَرَابٍ أَجْرَيْتَهُ لِأَمَتِكَ الَّتِي أَسْكَنْتَنِي جَوْفَهَا،وَأَوْدَعْتَنِي قَرَارَ رَحِمِهَا
تازمانی که به رزق و روزی تو نیازمند شدم و از فریادرسی احسانت بینیاز نگشتم،از باقیمانده خوردنی و آشامیدنی کنیزت که مرا در اندرونش جای دادی و در قرارگاه رحمش به ودیعت سپردی،برایم خوراک و آشامیدنی قرار دادی.
تكامل آفرينش آدم از نطفه تا انسان
آگاهى انسان از هويّت خويش؛شناخت او از اسرار آفرينش هستى و خداشناسى را در پى دارد.
خداوند سبحان تمام مراحل آفرينش آدمى را زير نظر خود اداره فرموده است:
﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ * ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍمَكِينٍ *ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾«۱»
ويقيناً ما انسان را ازعصاره وچكيدهاى از گل آفريديم*سپس آن را نطفهاى در قرارگاهى استوار[چون رحم مادر]قرار داديم.*آنگاه آن نطفه را علقه گردانديم،پس آن علقه را به صورت پارهگوشتى درآورديم،پس آن پارهگوشت را استخوانهايى ساختيم و بر استخوانها گوشت پوشانديم،سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم؛پس هميشه سودمند و بابركت است خدا كه نيكوترين آفرينندگان است.
﴿خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۚ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ﴾«۲»
شما را از يك تن آفريد،سپس همسرش را از او پديد آورد،و از چهارپايان[شتر و گاو و گوسفند و بز به اعتبار يك نر و يك ماده] هشت زوج آفريد،شما را در شكمهاى مادرانتان آفرينشى پس از آفرينشى ديگر در ميان تاريكىهاى سه گانه[شكم و رحم و مشيمه]به وجود آورد. اين است خدا پروردگار شما كه فرمانروايى[مطلق بر همه هستى]ويژه اوست،معبودى جز او نيست، پس چگونه شما را از حق بازمىگردانند؟
مطالبى كه از اين گونه آيات،استفاده مىشود عبارتند از:
۱.آفرينش هستى و موجودات از خداوند هميشگى و پيوسته است.
۲.محدوديّت به اشياى مخصوصى ندارد.
۳.تنوّع و گوناگونى در آن نامحدود است.
۴.از سادهترين چيزها مهمترين را مىسازد.
۵.مواد اوليه او از خود اوست.
۶.در آفريدن از الگويى تقليد نمىكند.
۷.پشيمانى و ترديد در كار او راه ندارد
۸.بر اساس رحمت و عزّت مىآفريند.
۹.ساختههاى او هدفدار و با فايده است.
۱۰.آفريده او با نظام هستى هماهنگ است.«۳»
تكامل تدريجى بشر در كلام علّامه طباطبايى
«تكامل تدريجى بشر از حكمتها و امتيازاتى برخوردار است كه مرحوم علّامه طباطبايى در بحث تجرّد نفس، تفاوت اساسى پيدايش روح و جسم را در هويت سنخى آن دو مىداند و مىنويسد:
﴿وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ﴾«۴»
و از روح خود در وى دميد.
ودر جاى ديگر فرموده است:
﴿وَ يَسَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبّى﴾«۵»
وازتو درباره روح مىپرسند،بگو:روح از امر پروردگار من است.
در اين آيه روح را از سنخ و نوع امر خود معرّفى مىكند و سپس در جاى ديگر امر را معرّفى كرده و مىفرمايد:
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_دوم_فراز_بیست_سوم_بیست_چهارم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
درجاى ديگرامر را چنين وصف مىفرمايد:
﴿وَمَاأَمْرُنَا إِلَّاوَاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ﴾«۷»
وفرمان ماجزفرمان واحدى نيست كه مانند يك چشم برهم زدن است.
تعبير﴿كَلَمْحِ بِالْبَصَرِ﴾مانند:يك چشم برهم زدن مىرساندكه امرباهمان حكم كن موجودى است كه يكباره به وجود مىآيدنه به تدريج،بنابراين هنگام وجود يافتن احتياج به شرايط و قيودى مانندزمان و مكان ندارد.ازاينجا روشن مىشود:امر،كه روح هم ازآن جمله است،موجودى غيرجسمانى و غيرمادى است.چون يكى از قوانين حاكم بر موجودات مادى و جسمانى اين است كه به تدريج هستى مىيابندو مقيّد به زمان و مكان مىباشند.بنابراين روح انسان مادى و جسمانى نيست،هرچند به پيكر مادى و جسمانى به گونهاى وابسته است.
آياتى وجود داردكه از چگونگى اين وابستگى پرده برمىدارد،مانند آيه: «۸»شما را از زمين آفريديم،و به آن باز مىگردانيم،وبارديگراز آن بيرونتان مىآوريم.
و آيه:«۹»انسان را از گلى خشكيده مانند سفال آفريد.
وآيه۱۰سپس نسل او را از چكيدهاى از آب پست و بىمقدار قرار داد.
و آيه:﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ * ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ ثُمَّ خَلَقْنَاالنُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَاالْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚفَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾«۱۱»ويقيناً ما انسان راازچكيدهاى از گل آفريديم،*سپس آن را نطفهاى در قرارگاهى استوار[چون رحم مادر]قرار داديم.*آنگاه آن نطفه را علقه گردانديم، پس آن علقه را به صورت پارهگوشتى درآورديم،پس آن پارهگوشت را استخوانهايى ساختيم و بر استخوانها گوشت پوشانديم،سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم؛پس هميشه سودمند و بابركت است خداكه نيكوترين آفرينندگان است.
همه اين آيات نشان مىدهدكه انسان در ابتدايك جسم طبيعى است كه صورتها و شكلهاى گوناگونى يكى پس ازديگرى به او دست مىدهدوسپس خداونداين جسم جامدخاموش رابه موجودى داراى شعور و اراده تبديل مىكندكه كارهايى مانند:شعور واراده وانديشيدن ودخل وتصرف در پديدههاوتدبيرامورعالم ازقبيل جابجايى و تبديل وتغييرو ديگرافعالى كه ازاجسام و پديدههاى جسمانى سرنمىزند؛ انجام مىدهد.پس نه اين امورجسمانى است و نه فاعل آنها از جسمانیات است.(۱۲)
حضرت على(ع)درمراتب پيدايش آدميزاد تا كرداراومىفرمايد:يااين انسانى كه خداونداو رادرتاريكىهاى رحم،وغلاف پوشاننده بدين صورت ايجادكرد:نطفه ريخته شده،وخون بسته صورتبندى نشده وجنين در رحم و طفل شيرخوار،وكودك ونوجوان آنگاه براى او قلبى حافظ،وزبانى گويا،وچشمى بينا قرار داد،تابفهمدوپندگيرد،وازگناه خوددارى نمايد.ولى چون به حدكمال رسيد،وقامتش آراسته شد، به حال غرور و كبر از مدار حق گريخت،وبىباك وگمراه گشت،بادلْوِهوا و هوس آب كشيد،براى رسيدن به دنيا كوشش بسيار كرد،درهرلذت و خوشى گام نهاد،هرچه به نظرش رسيدعمل كرد، احتمال اينكه به بلاوناكامى دچار شودنداد، وازهيچ گناهى پروا نكرد،پس درغفلت و گمراهى عمرش راتمام كردو مدتى اندك در گناهان خودبه سر برد،دربرابر نعمتهاى خدادادى سودى عايدخودننمودوبه آنچه واجب بود اعتنا نكرد.(۱۳)
درخطبه ديگر،ازراز آفرينش و توحيد حق پرده برداشته و مىفرمايد:درحالىكه جنين بودى درشكم مادر جنبش داشتى،نه سخنى را مىتوانستى بگويى ونه صدايى را مىشنيدى.آنگاه ازقرارگاهت به سرايى آورده شدى كه آن رانديده بودى،وراههاى سودش رانمىشناختى.چه كسى تو رادركشيدن غذا ازسينه مادرت هدايت كرد؟ وچه كسى تو رابه هنگام نيازبه آنچه نيازمند وطالب آن بودى آشنا نمود؟هيهات! آنكه از توصيف موجودى كه دارنده شكل واعضاو اندام است ناتوان است ازتوصيف خالقش ناتوانتر،وازدرك آفريننده ازطريق حدودو اندازههاى مخلوقات دورتر است.
گروهى اززنادقه«15»بر امام رضا(ع)وارد شدندوبعضى باپرسشهايى به مناظره با امام پرداختند،ازجمله مردى پرسيددليل بر وجودخداوندچيست؟حضرت رضا(ع)فرمود: من وقتى به جسم خودنگريستم،ديدم كه نمىتوانم درقدوپهناى آن كم وزيادكنم وبدىهاراازآن دور سازم وسودومنفعتى به آن برسانم دريافتم كه اين ساختمان معمارى داردپس به وجوداواقرار كردم.«۱۶»
پی نوشت ها:
۱.مؤمنون(23):12- 14. ۲.زمر(39):6.
۳.برگرفته ازتفسير نور: 8/ 86- 87، ذيل آيه 14 سوره مؤمنون. ۴.سجده(32):9
۵.اسرا(17):85 ۶.يس(36):82-83
۷.قمر(54):50 ۸.طه(20):55
۹.الرحمن(55):14 ۱۰.سجده(32):8
۱۱.مؤمنون(23):12- 14
۱۲تفسيرالميزان:1/ 350،ذيل آيه 154 سوره توبه ۱۳.نهج البلاغه:خطبه82
۱۴.نهج البلاغه:خطبه162
۱۵.زنادقه:جمع زنديق معرّب زنديك
۱۶.بحارالأنوار:3/ ۳۶،باب ۳،حديث ۱۲
ادامه دارد...
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_دوم_فراز_بیست_سوم_بیست_چهارم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
دعای روز_بیست_و_یکم ماه مبارک رمضان
#ادعیه_روزانه_ماه_رمضان
#ماه_مبارک_رمضان
#ماه_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💢↶ شرح دعای روز بیست و یکم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
【اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ إِلَی مَرْضَاتِکَ دَلِیلاً】
خدایا یک راهی برای من پیدا بشود
که تو از من راضی بشوی
⬅️ در حدیث آمدہ است که
اگر میخواهید بدانید که آیا خدا
از شما راضی هست یا نه؟
به خودت نگاہ کن ببین که
آیا از خدا راضی هستی یا نه؟
اگر تو از خدا راضی هستی
خدا هم از تو راضی هست
و اگر راضی نیستی و ته دلت اعتراض
داری که چرا فلانی دارد و من ندارم
بدان که خدا هم از تو راضی نیست
غالباً ما در زندگی اینطور هستیم که
میگوئیم چرا خدا به من مال و اموال و ...
ندادہ و به فلانی دادہ است!؟
باید سعی کنیم حسادت را از دل بیرون کنیم
و روزه ما روزہ خاص باشد
که چشم و مو و پوست و همه اعضاء
و جوارحم در حال روزہ باشند
◽️⇦ کسانی که روزہ میگیرند و فقط
به نخوردن و نیاشامیدن اکتفاء میکنند
مثل اسب آسیاب هستند که هر چه
راہ میروند باز هم سر جای اولشان هستند
اسب عصاری و آسیاب از صبح تا غروب
حرکت میکند و آخر شب که نگاہ میکند
میبیند که سر جای اولش هست
و فقط دور خود گشته است
◽️⇦ روزهای که فقط صرف نخوردن
و نیاشامیدن است
و چشم و گوش روزہ دار نیستند
مثل حرکت همین اسب آسیاب هست
و از روزہ هیچ بهرهای جز گرسنگی و تشنگی
نمیبرد و درجا میزند و اول ماہ و آخر
ماہ رمضان هیچ تفاوتی نکردہ است
⬅️ در حدیث آمدہ است که
سگ دہ خصلت خوب دارد⇩
یک صفت او این است که از صاحبش
راضی است هر چه به او بدهند گله نمیکند
و راضی است وفا دارد و صاحب خودش را
رها نمیکند
ولی ما اگر دو مرتبه دعا کنیم و مستجاب
نشود در خانه خدا را رها میکنیم
این صفات خوب را یاد بگیریم
【وَلاَ تَجْعَلْ لِلشَّیطَانِ فِیهِ عَلَیَّ سَبِیلاً】
خدایا کاری کن که شیطان در ماہ رمضان
و بعد از آن به من راہ پیدا نکند
⬅️ حالا اگر بخواهیم شیطان به ما
راہ پیدا نکند چه باید کرد؟
در حدیث آمدہ است سه طایفهاند
که شیطان با ایشان کار ندارد⇩
◽️یکی «اَلذّاکِرُونَ للهِ»
کسی که یاد خدا باشد
◽️و دیگری «اَلمُسْتَغفِرینَ بِالاَسْحار»
کسانی که در سحرها استغفار میکنند
◽️و سوم «اَلباکُونَ لِله»
کسی که از خوف خدا گریه میکند
شیطان با او کاری ندارد
【وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لِی مَنْزِلاً وَ مَقِیلاً】
خدایا بهشت را منزل من قرار بدہ
و آسایشگاہ ما را بهشت قرار بدہ
اگر با ایمان از دنیا بروید شفاعت شامل
حالتان میشود و اهل بهشت میشوید
【یا قَاضِیَ حَوَائِجِ الطَّالِبِین】
ای خدائی که حوائج طالبین را
تو برآوردہ میکنی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج