❤بياد مولا، به رسم ادب،
اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان،
فرج منجی عالم میخواهیم
به حرمت دعای فرج آن حضرت :
بسم الله الرحمن الرحيم
اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،
وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ
واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ
فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،
اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ
اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ
اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛
يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ،
اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،
الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ...
❤و برای سلامتی محبوب:
اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه
في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة
وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا
حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا .
❤الهی...
یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد،
یا عالیُ بِحَقِّ علی،
یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه،
یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن،
یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن،
عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س)
🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا #صلوات ... 🌺
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🍃🦋🍃
🦋پاداش کسی که دوست دارد دررکاب قائم باشد
🔹️امام باقر علیه السلام فرمود :
آیا گمان میكنی كسی كه خود را برای خدا و خدمت به او نگه دارد خداوند برای او فرج و گشایشی قرار نمیدهد ؟
آری به خدا سوگند خداوند برای او راه خروج و فرج قرار خواهد داد ، خدا رحمت كند بنده ای را كه خود را برای خدمت به ما نگهدارد ، خدا رحمت كند بنده ای را كه نام وامر ما را زنده میكند..
🍃🦋🍃
🔹️عرض كردم : اگر قبل از آنكه حضرت قائم را ببینم بمیرم ، چه كنم؟
حضرت فرمود : اگر كسی از شما بگوید چنانچه حضرت قائم را ببینم یاریش خواهم كرد ، گویا چنین است كه همراه آن حضرت جهاد نموده و همچنین شهید ركاب آن حضرت دو شهادت خواهد داشت...
📘تنقیح المقال : ج 2 ص 136 - 137
منتخب الأثر : ص 495 ف 10
🍃🦋🍃
#امام_زمان
#حدیث_مهدوی
#مقام_منتظران
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
☀️ #حدیث_مهدوی ☀️
💎امام صادق (علیه السلام):
🌤 خوشا بهحال آنکه در زمان غيبت قائم
ما به امر ما چنگ بزند و بعد از هدايت قلبش نلغزد. 🌤
📚 بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۳
#امام_زمان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🍁🍁🍃🍁🍁🍃🍁🍁🍃
#سوره_نساء ــ #آیه ۶۲
فَكَيْفَ إِذَآ أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إِلَّآ إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا
پس [وضع و حالشان] چگونه خواهد بود هنگامی كه به سبب آنچه مرتكب شدهاند، حادثه ناگواری به آنان برسد، آن گاه در حالی كه به خدا سوگند میخورند، نزد تو میآیند كه ما [از داوری بردن نزد طاغوت] نیّتی جز نیكی و برقراری صلح و سازش [میان طرفین نزاع] نداشتیم.
🍁🍁🍃🍁🍁🍃🍁🍁🍃
#تفسیر_قرآن
#سوره_نساء_آیه_شصت_دو
🍁🍁🍃🍁🍁🍃🍁🍁🍃
#تفسیر(آيه ٦٢) :
💢باز در اين آيه روى سخن به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» است، مىفرمايد: «پس چگونه موقعى كه بر اثر اعمالشان گرفتار مصيبتى مىشوند سپس به سراغ تو مىآيند» ! (فَكَيْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جاؤُكَ) . و در اين موقع «سوگند ياد مىكنند كه منظور و هدف ما (از بردن داورى نزد ديگران) جز نيكى كردن و ايجاد توافق در ميان (طرفين نزاع) نبوده است» (يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلاّ إِحْساناً وَ تَوْفِيقاً) .
🍁🍁🍃🍁🍁🍃🍁🍁🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_نساء_آیه_شصت_دو
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت163
نکته ها: ۱. فقرزدایى در تعلیمات اسلام اسلام تنها ناظر به زندگى جاویدان آخرت نیست بلکه به زندگى آبرومند این دنیا نیز که مقدمه اى براى آن است اهتمام فوق العاده اى دارد، مسئله فقرزدایى را یکى از مهم ترین دستورات خود قرار داده و راه کارهاى آن را نشان داده است.
از یک طرف همه را به سعى و کوشش و کسب و کار دستور مى دهد و جوان بى کار را بى منزلت مى شمرد و اداى حق کارگران و کارمندان را از مهم ترین واجبات مى داند، بلکه کار را از مهم ترین عبادات قلمداد مى کند، کارگر خسته در حال خواب را در حال عبادت مى داند تا آنجا که توجه به معیشت و زندگى مادى را کفاره مهم ترین گناهان ذکر مى کند.
چنان که در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم: «إنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لا یُکَفِّرُها صَلاهٌ وَلا صَدَقَهٌ قیلَ یا رَسُولُ اللهِ فَما یُکَفِّرُها قالَ الْهُمُومُ فی طَلَبِ الْمَعیشَهِ; بعضى از گناهان است که نماز و صدقه و زکات هم نمى تواند آن را جبران کند.
عرض داشتند اى رسول خدا! پس چه چیز آن را جبران مى کند؟ فرمود: به فکر معیشت و زندگى بودن و براى آن تلاش کردن».
از طرف دیگر نیز به این نکته اشاره مى کند که خداوند امکانات کافى در روى زمین براى حل مشکل فقر آفریده است حداقل این است که انسان آب و زمینى در اختیار داشته باشد. اگر براى عمران و آبادى و بهره گیرى از آن تلاش کند مى تواند فقر را از خود دور سازد
چنان که در حدیث معروفى مى خوانیم: «مَنْ وَجَدَ ماء وَتُراباً ثُمّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللهُ; دور باد از رحمت خدا کسى که آب و زمینى به دست آورد و باز هم فقیر باشد».
از سویى دیگر به حکومت اسلامى توصیه مى کند که مسئله فقرزدایى را در رأس کارهاى خود قرار دهد و با استفاده از زکات و خمس و انفال و مال الخراج و مبارزه با احتکار و تعیین قیمت در صورت لزوم و دعوت به ساده زیستن با فقر مبارزه کند.
امروز نیز اگر جوامع اسلامى بخواهند عزت و احترام و سربلندى و استقلال خویش را باز یابند باید از طریق همکارى با یکدیگر به استفاده از تمام منابعى که خدا به صورت فراوان در اختیار آنان گذاشته است با فقر مبارزه کنند.
۲. پاسخ به یک سؤال بعضى مى گویند همان گونه که در روایات بالا و امثال آن به شدت از فقر مذمت شده و حتى فقر مایه روسیاهى در دو جهان شمرده شده است: «اَلْفَقْرُ سَوادُ الْوَجْهِ فِى الدّارَیْنِ» در پاره اى از روایات نیز از فقر مدح بلیغى شده; از جمله پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «الْفَقْرُ فَخْری وَبِهِ أفْتَخِرُ» و حتى قرآن مجید همه افراد را مخاطب ساخته مى گوید: «(یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ); اى مردم شما همگى نیازمند به خدایید».
ولى جواب آن روشن است، زیرا آنچه مایه افتخار انسان است فقر الى الله است نه فقر در برابر انسان ها و به بیان دیگر: فخر و افتخار این است که انسان خداوند را منبع تمام خیرات بداند و خود را در همه چیزها نیازمند او بشمارد و با امکاناتى که خدا به او داده است از مواهب الهى بهره گیرد. این احتمال نیز هست که منظور از فقر همان زندگى ساده و زاهدانه است که بعضى آن را فقر مى پندارند ولى انبیا و اولیا به چنین زندگى افتخار مى کردند همان گونه که مولاى ما على(علیه السلام)به لباس و غذاى بسیار ساده افتخار مى کرد.
شرح مبسوطى را درباره فقر مذموم و ممدوح در جلد هشتم همین کتاب در شرح خطبه ۲۲۵ صفحه ۴۲۹ به بعد آورده ایم.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
شرح دعای سی و پنجم صحیفه سجادیه فراز سوم (سپاسگزاری و شکر از داده ها و نداده های الهی)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،وَطَيِّبْ بِقَضَائِكَ نَفْسِي،وَ وَسِّعْ بِمَوَاقِعِ حُكْمِكَ صَدْرِي،وَهَبْ لِيَ الثِّقَةَ لِأُقِرَّمَعَهَابِأَنَّ قَضَاءَكَ لَمْ يَجْرِإِلَّا بِالْخِيَرَةِ، وَجْعَلْ شُكْرِي لَكَ عَلَى مَازَوَيْتَ عَنِّي أَوْفَرَمِنْ شُكْرِي إِيَّاك عَلَي مَاخَوَّلْتَنِي
خدایا!برمحمّد و آلش درود فرست و مرا به مقرراتت دلخوش کن و سینهام را به موارد فرمانت گشاده فرماو به من حالت اعتماد و اطمینان بخش؛تا به وسیله آن اقرار کنم که مقررات تو،جز به آنچه خیر است روان نشده؛ و شکرم را برای حضرتت نسبت به آنچه از من دور داشتی و عطایش را دریغ کردی،از شکرم برآنچه به من عنایت فرمودی افزونتر قرار ده.
خیر در قضا و قدر الهی
رسول اللّه اعظم(ص)درباب آداب دعا مىفرمايد:
اطْلُبُوا الْخَيْرَ دَهْرَكُمْ كُلَّهُ وَ تَعَرَّضُوا لِنَفَحاتِ اللَّهِ فَإِنَّ للَّهِ نَفَحاتٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُصيبُ بِها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ.«1»
درسراسر روزگار خود جوياى خير و خوبى باشيدو خويشتن را در مسير نسيمهاى خداوند قرار دهيد؛زيرا نسيم رحمت خدا گاهى مىوزد وبه هر يك از بندگانش كه او بخواهد،مىرسد.
يكى ازعوامل روى گردانى و بىعلاقگى انسان به خواستههاى الهى،اطمينان نداشتن به خداست؛زيرا اگر او به خدا اعتماد پيدا كند و بداند دستورها ودرخواستهاى حق به خير و صلاح اوست،بدون ترديد از آنها استقبال مىكندچون در تمام امور قضا و قدر الهى غير از خير و مصلحت چيز ديگرى وجود ندارد و بعد از آنكه به اين مرحله نائل گرديد،افكار و اخلاق و رفتارهايش معتدل و منطقى مىگردد تا حدى كه در برابر نعمتهاى از دست رفته و حوادث تلخ و شيرين سپاس مىگذارد و به افراد نيازمند نگاه تحقيرآميز و به ثروتمندان به خاطر اموالشان به بزرگى احترام نخواهد كرد؛زيرا يقين پيدا كرده كه شرافت انسان به فرمانبرى از خداى عزيز وافتخار به بندگى براى اوست.پس مال و دارايى و نياز و ندارى؛ملاك ارزش انسانها نيست.
ريشه اصلى ناآرامى درون انسان گرد و غبارى است كه از طوفان گناهان بر روى قلب او نشسته است.اگر بخواهد به اعتدال روانى و غبار روبى جان موفق شود بايد از عنايات الهى كمك بگيرد و براى پاكسازى روح،خيرانديشى نمايد.
حضرت صادق(ع)مىفرمايد:
إِنَّ اللَّهَ إِذا أَرادَبِعَبْدٍخَيْراً طَيَّبَ رُوْحَهُ فَلايَسْمَعُ مَعْرُوفاً الَّا عَرَفَهُ وَلامُنْكَراً الَّا أَنْكَرَهُ ثُمَّ يَقْذِفُ اللَّهُ فى قَلْبِهِ كَلِمَةً يَجْمَعُ بِهاأَمْرَهُ.«2»
هنگامى كه خداوند بخواهد به بندهاى نيكى و خوبى كند،روحش را پاكسازى مىكند.در اين صورت وقتى اوهر سخن خوب و خداپسندى را مىشنود،آن را مىشناسد و هر وقت سخن ناپسند و نادرستى را مىشنود،از آن متنفر است.سپس خداوند به دلش كلمهاى مىافكندكه بدين وسيله تمام امورش را گردآورى كرده و روبه راه مىسازد.
از حضرت على(ع)درباره خير سؤال شد؛ خير چيست؟ فرمود:
خير،افزون شدن مال و فرزند نيست؛ خير آن است كه دانشت زياد، و بردباريت بزرگ گردد، و به بندگى پروردگارت بر مردم مباهات نمايى، پس اگر خوبى كردى خدا را شكر كنى، و اگر بدى نمودى به طلب مغفرت برخيزى، خيرى در دنيا نيست مگر براى دو نفر: مردى كه مرتكب گناهانى شده و با توبه جبران نمايد، و مردى كه به جانب كارهاى خير مىشتابد.
و نيز فرمود:ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَقَدْ رُزِقَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ هُنَّ:الرِّضابِالْقَضاءِ وَالصَّبْرُ عَلَى الْبَلاءِ وَالشُّكْرُ فِى الرَّخاءِ.«4»
سه چيز است كه هر كسى داشته باشد خوبى دنيا و آخرت روزيش شده است آنها:راضى بودن به حكم الهى، شكيبايى بر بلا و گرفتارى و سپاس در هنگام آسايش و تندرستى.
و نيز امام صادق(ع)در نصايح خويش به ياران و همراهانش فرمود:
وَ اعْلَمُواأَنَّ اللَّهَ إِذاأَرادَبِعَبْدٍ خَيْراً شَرَحَ صَدْرَهُ لِلْاسْلامِ،فَإِذا أَعْطاهُ ذلِكَ أَنْطَقَ لِسانَهُ بِالْحَقِّ وَ عَقَدَ قَلْبَهُ عَلَيْهِ فَعَمِلَ بِهِ فَإِذا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذلِكَ تَمَّ لَهُ إِسلامُهُ.«5»
هرگاه خداوندخير بندهاى را بخواهد سينهاش را براى اسلام فراخ مىگرداند و چون اين نعمت به او عطا كندزبانش به حق گويا شود و دلش با حق گره خورد و به آن عمل كند واز اين رو زمانى كه خداوند اين امور را گرد آورد اسلام او به كمال رسيده است.
خير،درحقيقت پاداشى براى مؤمنان است كه در آخرت براى آنان ذخيره شده است كه مقدمه آن در دنيا پيش بينى شده است.
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_پنجم_فراز_سوم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
تفسير خير دركلام امام صادق (عليه السلام)
حسين بن اعين برادر مالك بن اعين از امام صادق (عليه السلام) پرسيد: اين كه شخصى به ديگرى مىگويد: خدا پاداش خيرت دهد، مفهوم خير چيست؟
امام (عليه السلام) فرمود: خير نام نهرى در بهشت است كه سرچشمهاش كوثر است و كوثر از ساق عرش سرچشمه مىگيرد و بر آن نهر منزلگاههاى اوصيا و شيعيانشان بنا شده و در دو طرف اين نهر دختركانى باشند كه هر گاه يكى از آنها از جاى برخيزد؛ ديگرى به جاى او بنشيند؛ به اين خاطر نامش را خير ناميدهاند. و اين مفهوم خير است؛ در آيه شريفه:
﴿فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ﴾«6»
در آنها زنانى نيكو سيرت و زيبا صورتاند.
پس هر گاه مردى به دوست خود گفت:«جَزاكَ اللَّهُ خَيْراً» همان منازلى است كه خداوند براى برگزيدگان و نيكان از بندگانش فراهم نموده است.
از اين رو خداوند منّان در دنيا راه و وسيله رسيدن به خير و صلاح را در امور انسان در دسترس قرار داده است.«7»
رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) مىفرمايد:
يَقُولُ اللَّهُ تَعالَى الْمَعْرُوفُ هَدِيَّةٌ مِنّى إِلى عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ فَإِنْ قَبِلَها مِنّى فَبِرَحْمَتى وَ مِنّى وَ إِنْ رَدَّها فَبِذَنْبِهِ حُرِمَهَا وَ مِنْهُ لا مِنِّى وَ أَيُّما عَبْدٍ خَلَقْتُهُ فَهَدَيْتُهُ إِلَى الْإِيمانِ وَ حَسَّنَتْ خُلْقُهُ وَ لَمْ أَبْتَلِهِ بِالْبُخْلِ فَإِنّى أُرِيدُ بِهِ خَيْراً.«8»
خداوند بزرگ مىفرمايد: كار نيك هديهاى از جانب من به سوى بنده مؤمن من است. پس اگر پذيرفت؛ اين رحمت از جانب من است و اگر آن را ردّ نمود به سبب گناه خودش از آن محروم مانده است و اين از خود اوست نه از من و هر بندهاى كه بيافرينم، به ايمان هدايتش كنم و اخلاق او را نيكو سازم و به بخل گرفتارش ننمايم، همانا خير او را خواستهام.
پی نوشت ها:
(1)- كنز العمال: 2/ 74، حديث 3189؛ الدرّ المنثور: 3/ 318، ذيل آيه 107 سوره يونس.
(2)- الكافى: 1/ 165، حديث 1؛ بحار الأنوار: 5/ 203، باب 7، حديث 30.
(3)- نهج البلاغه: حكمت 94.
(4)- غرر الحكم: 282، حديث 6283.
(5)- الكافى: 8/ 13، حديث 1؛ بحار الأنوار: 75/ 223، باب 23، ذيل حديث 93.
(6)- رحمان (55): 70.
(7)- الكافى: 8/ 230، حديث 298؛ بحار الأنوار: 8/ 162، باب 23، حديث 101.
(8)- بحار الأنورا: 71/ 410، باب 30، حديث 14؛ الأمالى، شيخ طوسى: 24، حديث 29.
ادامه دارد...
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_سی_پنجم_فراز_سوم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 با دوستی که اهل ارتکاب یک حرام شده است در چه شرایطی باید قطع رابطه کرد و در چه شرایطی نباید؟
بسیار تاثیر گذار👌
استاد#شهید_مطهری
#هفته_عقیدتی_سیاسی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🔰 توصیههای استاد مطهری برای چگونگی استفاده بهینه از وقت
🔹 آدمی یا در حال جلو رفتن است و یا در حال عقبگرد، یعنی حالت توقف وجود ندارد، زیرا اگر وقت و عمر، بجا مصرف شود پیشروی است، اگر بیجا مصرف گردد سرمایه باختن و عقبگرد است.
🔸تنها قدر وقت دانستن کافی نیست، مهارت و استادی از نظر بهرهبرداری لازم است. استفاده بیشتر در مدت کمتر موقوف به این است که:
🔹اولا انسان همیشه برای کارهای خود برنامه و نقشه داشته باشد؛
ثانیا برای هر کار وقت مناسب همان کار را در نظر بگیرد؛
ثالثا ترتیب کارها را طوری بدهد که وقت خالی نماند.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۲، ص۱۹۸-۱۹۷
#شهید_مطهری
#هفته_عقیدتی_سیاسی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
⚜اثر نوافل در تربیت انسان⚜
🎙 #شهید_مطهری :
⚡️اثر نوافل در تربیت انسان بیش از اثر فرائض است
✅چون در فرائض، انسان کأنّه یک حالت شبه اجباری در خودش احساس میکند و با خود میگوید واجب است، واجب را که نمیشود ترک کرد.
✳️ولی اگر انسان نافله را که مستحب است و اجباری نیست بخواند، از نظر اینکه روحش آن را از روی میل و رغبت پذیرفته است اثر بیشتری دارد.
🔰آنگاه در باب نوافل هم گفتهاند که یک دفعه خواندن یک دفعه نخواندن کار صحیحی نیست؛ یک دفعه انسان نافله صبح را بخواند یک دفعه نخواند، یک دفعه نافله مغرب را بخواند یک دفعه نخواند، یک دفعه نافله عشاء را بخواند یک دفعه نخواند، یک دفعه نافله شب را بخواند یک دفعه نخواند. آن اثر نمیبخشد؛ مداومتِ بر این مستحبات و نوافل است که اثر میبخشد.
📚آشنایی با قرآن ، ج ۹ ، ص۱۰۸
#عبادت #دعا
#هفته_عقیدتی_سیاسی
#شهید_مطهری
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تفاوت بین «بیا» و «برو»
🔺حاج قاسم سلیمانی: فرماندهی در جنگ ما امامت بود؛ نه هدایت. فریادشان این بود «بیا» ، نه این که «برو.»
#حاج_قاسم
#جان_فدا
🔸 شما هم رسانه باشید...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 «انقلاب تصورناپذیر»
🔺شهید حاج قاسم سلیمانی: انقلاب ما در زمانی بهوقوع پیوست که در دنیا غیر از جهان دوقطبی، قطب دیگری وجود نداشت.
▫️
#مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
27.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎐 #مکتب#حاج_قاسم | #جان_فدا
🏷 این پیام جانفداست
▫️ از حاج قاسم به مردم ایران... آخرین وصیت!
🎐 نشر دهید و همراه ما باشید
•┈┈••••✾•🏴 جان فدا 🏴•✾•••┈┈•
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
زندگینامه مرتضی مطهری
خوانندگان کتاب های فلسفی و کتاب های مذهبی، احتمالا شهید مطهری را میشناسند؛ مرتضی مطهری فریمانی در سیزدهم بهمن سال 1298 در روستای فریمان مشهد، در خانوادهای روحانی و با اصالتی سیستانی، چشم به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی خود را در مکتبخانه سپری کرد، از سن دوازدهسالگی، وارد حوزه علمیه مشهد شد و همچون پدر و جدش، به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. در سال 1316 عازم حوزه علمیه قم شد.
او در طول تحصیل خود در حوزه علمیه، شاگردی اساتیدی همچون سید شهابالدین مرعشی نجفی (فقیه و مرجع تقلید شیعه، 1369-1276) ، محمد صدوقی (روحانی، 1361-1288)، سید حسین طباطبایی بروجردی (مرجع تقلید شیعه، 1340-1254)، سید محمدحسین طباطبایی (مفسر، فیلسوف، فقیه، اسلامشناس و عارف،1360-1281)، روحالله خمینی، میرزاعلی آقا شیرازی (فقیه، عارف و مدرس شیعه، 1334-1256)، سید محمد حجت (فقیه و مرجع تقلید شیعه، 1331-1271)، سید محمد محقق داماد (فقیه شیعه، 1347-1286) و… را نمود.
مرتضی مطهری، در سال 1331، با دختر یکی از روحانیون مشهد ازدواج نمود که حاصل این ازدواج سه پسر و چهار دختر است. او در همین سال، از قم به تهران مهاجرت کرد و در مدرسه مروی، یکی از مدارس حوزه علمیه تهران، مشغول به کار، تألیف و سخنرانی شد. در سال 1334، تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی را در دانشگاه تهران آغاز نمود و انجمن اسلامی دانشجویی را راهاندازی کرد. او توانست تا سال 1337 انجمن اسلامی پزشکان را نیز راهاندازی کند و تا سال 50، یکی از سخنرانان برتر انجمنهای اسلامی باشد.
او در قیام پانزدهم خرداد 42 نقش بسزایی داشت. در نیمهشب پانزدهم خرداد، بهوسیله پلیس دستگیر و به زندان منتقل شده و چهل و سه روز در زندان بود. مطهری از سوی روحالله خمینی، به همراه چند روحانی دیگر به رهبری هیأتهای مؤتلفه اسلامی انتخاب شدند و پس از ترور حسنعلی منصور (سیاستمدار و نخستوزیر ایران، 1342-1302) دوباره دستگیر شد. در این برهه زمانی بود که او تألیف کتابهای خود را آغاز نمود، به سخنرانیهای زیاد پرداخت و برای ارائه ایدئولوژی اسلامی، به ترویج فرهنگی پرداخت.
در سال 1348، بار دیگر، به علت امضای اعلامیهای مبنی بر جمعکردن کمک برای آوارگان فلسطینی و سخنرانی ضد اسرائیل، دستگیر شد. پس از این دستگیری باز سخنرانیهای خود را از سر گرفت، تا اینکه سال 51 بار دیگر دستگیر و بازداشت گشت. پس از آن نیز دست از ترویج و تبلیغ خود نکشید و در مساجد مختلف به ایراد سخنرانی میپرداخت تا آنکه در سال 53، تا پس از پیروزی انقلاب 57، اجازه سخنرانی از او گرفته شد.
او در این سالها، به تدریس در قم و تهران میپرداخت. در سال 1355، از دانشکده الهیات بازنشسته شد و به همراه چند روحانی دیگر، جامعه روحانیت مبارز تهران را بنیان نهاد. مطهری در همین سال، به نجف سفر کرده و با آیتالله خمینی دیدار داشت. او پیشازاین دیدار و پس از آن، دائماً با او در ارتباط بود و چندین بار یکدیگر را ملاقات نمودند. در همین دیدارها، مطهری مسئول تشکیل شورای انقلاب شد و در زمان بازگشت آیتالله خمینی به ایران، مسئولیتهای زیاد را برعهده داشت. پس از انقلاب اسلامی نیز رئیس شورای انقلاب باقی ماند.
مطهری از بنیانگذاران مکتب متاع بود. در یازدهم اردیبهشت سال 1358، پس از ترک جلسه همین مکتب در شب بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان، درگذشت.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
نقش مطهری در انقلاب اسلامی
شهید مطهری، در فعالیتهای سیاسی روحالله خمینی حضور پررنگی داشت.در قیام 15 خرداد 42،اولین نقش پررنگ خود را با سخنرانی شدید و مهیجش ایفا نمود و پس از آن نیز، در تمام دوران تبعید آیتالله خمینی با او در ارتباط بود.او در تمام مدت، علاوه بر تحصیل و ترویج علم،به ترویج ایدئولوژی اسلامی با تألیف کتاب و ایراد سخنرانی میپرداخت و میتوان گفت جامعه را برای انقلاب و حضور آیتالله خمینی در ایران آماده میساخت.او رئیس شورای انقلاب پیش و پس از پیروزی انقلاب 57 بود و به هنگام بازگشت امام از پاریس هماهنگیها و وظایف زیادی به او محول شده بود.
راهاندازی حسینیه ارشاد
مرتضی مطهری، به وقوع یک نهضت اسلامی اعتقاد داشت و برای آن تلاش میکرد، از همین رو، در سال 1346، در تأسیس حسینیه ارشاد کمک کرد و عضو هیأت مدیره آن شد، تا بتواند در آن به اشاعه ایدئولوژیهای اسلامی و ترویج نهضت اسلامی بپردازد. هرچند که در سال 49، به علت برخی از اختلافات، از عضویت در هیأت مدیره حسینیه ارشاد استعفا کرد.
خدمات شهید مطهری پس از انقلاب
انتظار میرفت که مرتضی مطهری، نقشی پررنگ در جامعه پس از انقلاب اسلامی ایفا نماید، اما او تنها هشتاد روز پس از انقلاب زنده ماند؛ هرچند که شهادت او مانع نقشآفرینیاش در انقلابی که خود تلاش زیادی برای به ثمر نشستنش انجام داده، نشد و آثار و افکار او برای انقلاب باقی ماند.
کاوشهای فلسفی مطهری
کارنامه کاوشهای فلسفی مرتضی مطهری بسیار پربار بوده؛ او فلسفه اسلامی را اصیل میداند و تفکر افرادی که این فلسفه را از اندیشههای اسلامی جدا میدانند، رد میکند. از منظر او، عقل شیعی عقلی فلسفی است. بخش بزرگی از آثار فلسفی او در مقالات و کتابهای او به چاپ رسیدهاند. کتابهای «شرح منظومه»، «مقالات فلسفی»، «درسهای اسفار» در شش جلد، «نقدی بر مارکسیسم»، «مسئله شناخت»، «اصول فلسفه و روش رئالیسم» در پنج جلد، «کلیات علوم اسلامی»، «شناخت از نظر قرآن»، «شرح مبسوط منظومه» در دو جلد، «درسهای اشارات و نجات» و «التعلیقه علی الاسفار الاربعه» دربردارنده اندیشهها و کاوشهای مطهری در فلسفه هستند. برای مشاهده و خرید لیست کتاب های شهید مطهری در باب فلسفه، تنها کافی است نام کتاب موردنظر و یا نام مرتضی مطهری را در کتابانه جستجو کنید.
شهید مطهری از نظر بزرگان
شهید مطهری، آثار و سخنرانیهایش در وقوع و حفظ انقلاب و اسلام، نقش به سزایی داشته است. از منظر امام خمینی، کمتر کسی به نسل جوان و دیگران خدمتی همچون مرتضی مطهری کرده و آثار او بدون استثنا همگی خوب و انسانساز هستند.
جمله «مطهری، پاره تن من بود» از معروفترین جملات وی درباره او بود که در سخنرانی پس از ترورش بیان نمود و در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد. از منظر آیتالله خامنهای، ایدئولوژیهای مطهری بدون هیچ گرایش انحرافی بوده است و با صراحت ایدئولوژی متکی به متون اسلامی را ترویج میداد. از منظر حجتالاسلام باهنر، او در برابر انحرافات هوشیار بود و از منظر حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی، نقشی حیاتی در تکوین انقلاب اسلامی داشتهاند.
بهترین کتاب های مرتضی مطهری
مهمترین فعالیتهای مرتضی مطهری در اشاعه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تدریس، سخنرانی و تألیف کتب متعدد بوده است. تعداد زیادی از آثار مرتضی مطهری با موضوعات سیره معصومین و بزرگان، اخلاق، تربیت، عرفان، مسائل اجتماعی و سیاسی، اصول عقاید، فلسفه، فقه و حقوق، تاریخ، اقتصاد، تفسیر قرآن و… بهیادگارمانده که «اسلام و مقتضیات زمان»، «آشنایی با علوم اسلامی»، «آشنایی با قرآن»، «امدادهای غیبی در زندگی بشر»، «انسان در قرآن»، «انسان کامل»، «انسان و ایمان»، «انسان و سرنوشت»، «جاذبه و دافعه علی»، «حق و باطل»، «حکمتها و اندرزها»، «حماسه حسینی»، «ختم نبوت»، «داستان راستان»، «ده گفتار»، «عدل الهی» و… از معروفترین آثار ساده و روان او به شمار میروند.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
کتابهای استاد شهید مرتضی مطهری
فهرست کتاب ها
۱.اخلاق جنسی
۲.استاد مطهری وروشنفکران
۳.اسلام ومقتضیات زمان1و۲۴
۴.آشنایی باعلوم اسلامی1و۲و۳
۵.آشنایی باقرآن در ۸جلد
۶.اصول فلسفه و روش رئالیسم1و۲
۷.امامت ورهبری
۸.امدادهای غیبی در زندگی بشر
۹.انسان درقرآن
۱۰.انسان کامل
۱۱.انسان وایمان
۱۲.انسان وسرنوشت
۱۳.بیست گفتار
۱۴.پیامبرامی
۱۵.پیرامون انقلاب اسلامی
۱۶.پیرامون جمهوری اسلامی
۱۷.تعلیم وتربیت دراسلام
۱۸.تکامل اجتماعی انسان
۱۹.توحید
۲۰.جاذبه ودافعه علی
۲۱.جامعه وتاریخ
۲۲.جهاد
۲۳.جهان بینی توحیدی
۲۴.حرکت وزمان درفلسفه اسلامی۱و۲
۲۴.حق وباطل
۲۶حکمتها واندرزها
۲۷.حماسه حسینی1و۲و۳
۲۸.خاتمیت
۲۹.ختم نبوت
۳۰.خدمات متقابل اسلام وایران
۳۱.داستان راستان1و۲
۳۲.درسهای الهیات شفا1و۲
۳۳.ده گفتار
۳۴.زندگی جاوید یا حیات اخروی
۳۵.سیری درسیره ائمه اطهار
۳۶.سیری درسیره نبوی
۳۷.سیری درنهج البلاغه
۳۸.شرح منظومه1و۲
۳۹.شش مقاله(الغدیرووحدت اسلامی)
۴۰.عدل الهی
۴۱.علل گرایش به مادیگری
۴۲.فطرت
۴۳.فلسفه اخلاق
۴۴.فلسفه تاریخ1و۲
۴۵.قیام وانقلاب مهدی
۴۶.گفتارهای معنوی
۴۷.مساله حجاب
۴۸.مساله ربا
۴۹.مساله شناخت
۵۰.معاد
۵۱.نبوت
۵۲.نظام حقوق زن دراسلام
۵۳.نظری به نظام اقتصادی اسلام
۵۴.نقدی برمارکسیسم
۵۵.نهضت های اسلام صدساله اخیر
۵۶.وحی و نبوت
۵۷.ولا ها وولایتها
#معرفی_کتاب
#شهید_مطهری
#آثار_استاد
#هفته_عقیدتی_سیاسی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج