مقام شفاعت
🖌 حضرت #امام_رضا (ع) فرمود: هرکه یک روز از دهه آخر ماه رجب را روزه بدارد، خدا او را شفیع پدر و مادر، پسر و دختر، خواهر و برادر، عمو و عمه، دایی و خاله و آشنایان و همسایه ها قرار می دهد.
🖌 عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا ع قَالَ: ... مَنْ صَامَ فِی آخِرِهِ جَعَلَهُ اللَّهُ مِنْ مُلُوکِ الْجَنَّةِ وَ شَفَّعَهُ فِی أَبِیهِ وَ أُمِّهِ وَ ابْنِهِ وَ ابْنَتِهِ وَ أَخِیهِ وَ عَمِّهِ وَ عَمَّتِهِ وَ خَالِهِ وَ خَالَتِهِ وَ مَعَارِفِهِ وَ جِیرَانِهِ.
📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ح ۱.
#حدیث
#ماه_رجب
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
شصت ماه روزه
🖌 حضرت #امام_صادق (ع) فرمود: روزه بیست و هفتم ماه رجب را رها نکنید، روزی است که نبوت بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرود آمد، ثواب روزه آن روز، مانند روزه شصت ماه است.
🖌 قَالَ قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع لَا تَدَعْ صِیَامَ یَوْمِ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ رَجَبٍ فَإِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی نَزَلَتْ فِیهِ النُّبُوَّةُ عَلَی مُحَمَّدٍ ص وَ ثَوَابُهُ مِثْلُ سِتِّینَ شَهْراً لَکُمْ.
📚 فضائل الأشهر الثلاثة، ح ۱.
#حدیث
#ماه_رجب
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
اطاعت از ائمه (ع)
🖌 مردى پارسى از امام کاظم علیه السلام پرسید اطاعت شما واجبست؟ فرمود: آرى، گفت: مثل اطاعت از علی بن ابیطالب (ع) فرمود: آرى.
🖌 سَأَلَ رَجُلٌ فَارِسِيٌّ أَبَا الْحَسَنِ ع فَقَالَ طَاعَتُكَ مُفْتَرَضَةٌ فَقَالَ نَعَمْ قَالَ مِثْلُ طَاعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَقَالَ نَعَمْ.
📚 اصول کافى جلد ۲ صفحه: ۲۶۵ روایة: ۸
#حدیث
#اطاعت
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
🍂سوره البقرة ــ آیه ۷۸
وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ
برخى از ايشان بيسوادانى هستند كه نمىدانند در آن كتاب چيست، جز سخنانى كه شنيدهاند و مىخوانند. اينان تنها پايبند گمان خويشند.
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_هفتاد_هشت
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
🍂سوره البقرة ــ آیه ۷۹
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ
پس واى بر آنهايى كه كتاب را خود به دست خود مىنويسند، و تا سودى اندك برند، مىگويند كه از جانب خدا نازل شده. پس واى بر آنها بدانچه نوشتند و واى بر آنها از سودى كه مىبرند.
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_هفتاد_نُه
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
🍂تفسير:
🍂نقشههاى يهود براى استثمار عوام!
در تعقيب آيات گذشته پيرامون خلافكاريهاى يهود، در اينجا جمعيّت آنها را به دو گروه مشخّص تقسيم مىكند، «عوام» و «دانشمندان حيلهگر»
🍂مىگويد: «گروهى از آنها افرادى هستند كه از دانش بهرهاى ندارند، و از كتاب خدا جز يك مشت خيالات و آرزوها نمىدانند، و تنها به پندارهايشان دل بستهاند» (وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلاّ أَمانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاّ يَظُنُّونَ) .
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هفتاد_هشت
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هفتاد_نُه
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
🍂(آيه ٧٨ و ٧٩)
🍂شأن نزول:
جمعى از دانشمندان يهود اوصافى را كه براى پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و اله» در تورات آمده بود تغيير دادند و اين تغيير به خاطر حفظ موقعيّت خود و منافعى بود كه همه سال از ناحيۀ عوام به آنها مىرسيد. هنگامى كه پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و اله» مبعوث شد، و اوصاف او را با آنچه در تورات آمده بود مطابق ديدند ترسيدند كه در صورت روشن شدن اين واقعيّت منافع آنها در خطر قرار گيرد، لذا بجاى اوصاف واقعى مذكور در تورات، صفاتى بر ضدّ آن نوشتند. عوام يهود كه تا آن زمان كم و بيش صفات واقعى او را شنيده بودند، از علماى خود مىپرسيدند: آيا اين همان پيامبر موعود نيست كه بشارت ظهور او را مىداديد؟ آنها آيات تحريف شده تورات را بر آنها مىخواندند تا به اين وسيله قانع شوند.
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هفتاد_هشت
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هفتاد_نُه
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
🍂(آيه ٧٩) -دستهاى ديگر دانشمندان آنها بودند كه حقايق را به سود خود تحريف مىكردند چنانكه قرآن مىگويد: «واى بر آنها كه مطالب خود را به دست خود مىنويسند، و بعد مىگويند اينها از سوى خداست» (فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللّهِ) . «و هدفشان اين است كه با اين كار، بهاى كمى به دست آورند» (لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً) . «واى بر آنها از آنچه با دست خود مىنويسند» (فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ) . «و واى بر آنها از آنچه با اين خيانتها به دست مىآورند» (وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمّا يَكْسِبُونَ) . از جملههاى اخير اين آيه به خوبى استفاده مىشود كه آنها هم وسيلۀ نامقدّسى داشتند، و هم نتيجۀ نادرستى مىگرفتند.
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_هفتاد_نُه
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت55
الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ.
امام(علیه السلام) مى فرماید: صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام کار خوبى که دوست ندارى و صبر بر ترک کار بدى که دوست دارى.
شرح و تفسیر دو شاخه مهم صبر امام در این گفتار حکیمانه، صبر و شکیبایى را بر دو گونه تقسیم مى کند. مى فرماید: «صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام کار خوبى که دوست ندارى و صبر بر ترک کار بدى که دوست دارى»; (الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ). در واقع نوع اول اشاره به صبر در برابر مشکلات عبادت است و نوع دوم اشاره به شکیبایى در مقابل ترک معصیت و آنچه بعضى از شارحان گفته اند: نوع اول از نوع دوم سخت تر است، گفتار صحیحى به نظر نمى رسد، زیرا موارد، کاملاً مختلف است; گاه مورد اول مهم تر است و گاه مورد دوم تا اطاعت چه اطاعتى باشد و معصیت چه معصیتى. نیز آنچه بعضى دیگر از آنان گفته اند که صبر در این دو مورد از دو مقوله و دو ماهیت است آن هم به نظر درست نمى آید، زیرا صبر به معناى کف نفس و خویشتن دارى و مقاومت در برابر مشکلات است; گاه مشکل انجام طاعتى است و گاه مشکل ترک معصیتى. بر این پایه پیمودن راه حق و رسیدن به مقام قرب پروردگار و حتى رسیدن به اهداف و مقامات مادى در دنیا راه صاف و هموارى نیست. در این راه سنگلاخ ها، گردنه هاى صعب العبور، پرتگاه ها و حیوانات درنده و دزدان خطرناک وجود دارد. اگر صبر و مقاومت انسان کم باشد، با برخورد به این موانع از راه مى ماند و به مقصد نمى رسد. به همین دلیل صبر و استقامت مهم ترین وسیله پیروزى انسان در دنیا و آخرت است، از این رو قرآن مجید مى فرماید: «(إِنَّ الَّذینَ قَالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاّ تَخافُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ); به یقین کسانى که گفتند: پروردگار ما خداى یگانه است سپس استقامت ورزیدند فرشتگان بر آنان نازل مى شوند و مى گویند: نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است». بنابراین نزول و حمایت فرشتگان از مؤمنان در درجه اول مشروط به صبر و استقامت است و در جاى دیگر، قرآن مجید مى گوید: «فرشتگان بر بهشتیان از هر درى وارد مى شوند به آنها به خاطر صبر و استقامتشان درود مى گویند. چه نیکو است سرانجام آن سراى جاویدان; (وَالْمَلائِکَهُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ باب * سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ).
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت56
الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ.
امام(علیه السلام) فرمود: بى نیازى در غربت وطن است و نیازمندى در وطن غربت!
شرح و تفسیر دامنه غنا و فقر امام در این کلام پربارش اشاره به آثار غنا و فقر مى کند و مى فرماید: «بى نیازى در غربت وطن است و نیازمندى در وطن غربت»; (الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ). وطن جایى است که انسان در آنجا متولد شده و چشم به روى خویشاوندان و بستگان و نزدیکان گشوده و مورد علاقه آنها قرار گرفته و در هر گوشه و کنار، آشنایى دارد و غربت جایى است که انسان نه آشنایى دارد و نه دوست مهربانى و نه یار و مددکارى. امام مى فرماید: شخص غنى هر جا برود به موجب غنایش پیوندهاى محبت را با این و آن برقرار مى سازد و به سبب بذل و بخشش یاران و مددکارانى پیدا مى کند; ولى شخص فقیر حتى در وطن خویش دوستان و بستگان را از دست مى دهد و گاه به صورت موجودى فراموش شده در مى آید. پیام امام در این سخن این است که مؤمنان باید بکوشند و بى نیاز شوند و به هنگام غنا و بى نیازى از مال و ثروت خویش براى جلب و جذب قلوب و کمک به نیازمندان استفاده کنند، از عواقب فقر بترسند، چرا که فقر مایه ذلت و گاه مطابق بعضى از روایات سبب کفر مى شود. البته این فقر با فقرى که در روایات از آن تعریف شده تفاوت آشکارى دارد; فقر ممدوح به معناى «ساده زیستن» و یا «فقر الى الله» است. در این باره در ذیل حکمت سوم شرح بیشترى داشتیم.
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
يا من تحل به عقد المكاره ، و يا من يفثاء به حد الشدائد، و يا من يلتمس منه المخزج الى روح الفرج ، ذلت لقدرتك الصعاب ، و تسبيت بلطفك الاءسباب و جرى بقدرتك القضاء، و مضت على ارادتك الاءشياء فهى بمشيتك دون قولك مؤ تمره و بارادتك دون نهيك منزجره .
اءنت المدعو للمهمات ، و اءنت المغزع فى الملمات لا يندفع منها الا ما دفعت ، و لا ينكفشف منها الا ما كشفت .
و قد نزل بى يا رب ما قد تكاءذنى ثقله و اءلم بى ما قد يهظنى حمله ، و بقدرتك اءوردنه على ، و بسلطانك وجهته الى فلا مصدر لما اءوردت و لا صارف لما وجهت ، و لا فاتح لما اءغلقت و لا مغلق لما فتحت ، و لا ميسر لما عسرت و لا ناصر لمن خذلت .
فصل على محمد و آله و افتح لى يا رب الفرج بطولك و اكسر عنى سلطان الهم بحولك ، و اءنلنى حسن النظر فيما شكوت و اءذقنى حلاوه الصنع فيما ساءلت ، و هب لى من لدنك رحمه و فرجا هنيئا، و اجعل لى من عندك مخرجا وحيا .
و لا تشغلنى بالاهتمام عن تعاهد فروضك و استعمال سنتك ، فقد ضقت لما نزل بى يا رب ذرعا، و امتلاءت بحمل ما حدث على هما و اءنت القادر على كشف ما منيت به و دفع ما وقعت فيه . فافعل بى ذلك ، و ان لم اءستوجبه منك يا ذالعرش العظيم .
فراز اول
يا من تحل به عقد المكاره ، و يا من يفثاء به حد الشدائد، و يا من يلتمس منه المخرج الى روح الفرج ، ذلت لقدرتك الصعاب ، و تسببت بلطفك الاءسباب . اى كسى كه پيچيدگى ناگوارى ها فقط به وسيله او حل مى شود، اى كسى كه برندگى سختى ها را او مى شكند و اى آن كه روى آوردن به سوى آسايش را از او تمنا مى كنيم ! فقط به قدرت تو هر دشوارى هموار است و تنها سبب ساز، لطف عام تو مى باشد.
شرح :
عقده هاى روحى انسان آن چنان پيچيده است كه در روان شناسى جديد بعضى را غير قابل حل و بعضى را بسيار مشكل تشخيص داده اند و توان علاج آن ها را در مرزى دانسته اند كه از عهده بسيار كمى از متخصصين بر مى آيد. پيچيدگى بسيارى از گرفتارى ها پيچش نظام روحى افراد است ، ولى خداى متعال گره هاى كورى كه به دست هيچ كس باز نمى شود را به آسانى مى گشايد و مى داند كه چگونه بايد بندگان مبتلا و گرفتار را به سامان برساند.
اين جاست كه ياءس و نااميدى انسان زايل مى شود، زيرا با كرم او همه چيز حل مى گردد و كمترين نگرانى در كار نخواهد بود. زيرا كليد همه اسرار گره خورده عالم در ارتباط با تدبير حكيمانه خداوند قرار دارد.
اى دل ار سيل فنا بنياد هستى بر كند
چون ترا نوح است كشتيبان ز طوفان غم مخور
اين دل غمديده حالش به شود دل بد مكن
اين سر شوريده باز آيد به سامان غم مخور
پس ، گذشته از آن كه گشايش هر در بسته اى به يد قدرت اوست ، شكنندگى مصائب و حاد بودن آنان نيز در برابر قدرت و پشتيبانى او كند گرديده و از كنار زندگى بدون هيچ گونه اصطكاكى عبور خواهد كرد، و به همين دليل حضرت فرموده كه فقط به وسيله تو خروج از وادى غم ميسور است و هيچ چيز براى تو مشكل نيست .
عبارت آخر اين فراز از دعا، جالب ترين قسمت آن است كه فرمود : تسببت بلطفك الاسباب ؛ يعنى نظام جبرى علت و معلولى در سلطه ى قدرت تو ضرورت و جبر پيدا كرده و همه سبب ها و علت ها به تو باز مى گردد؛ به ديگر بيان : خداى متعال خود سبب ساز است ، يعنى علت و معلول و رابطه اى بين اين دو جملگى در قبضه قدرت اوست و هيچ چيز يا كس ديگر بر آن حاكم نمى باشدتنها اوست كه محكوم هيچ ضرورتى نخواهد بود، بلكه هم چنان كه قرآن كريم فرموده : و انا فوقهم قاهرون (400)
بدين سان است كه در قلب و خاطر بندگان صالح خدا ياءس و نوميدى از بن و ريشه خشكيده و هيچ گاه بن بست در زندگى آنان معنى ندارد.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_هفتم_فراز_اول
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فراز دوم
و جرى بقدرتك القضاء و مضت على ارادتك الاءشياء، فهى بمشيتك دون قولك مؤ تمره و بارادتك دون نهيك منزجره اءنت المدعو للمهمات ، و اءنت المفزع فى الملمات لا يندفع منها الا ما دفعت ، و لا ينكشف منها الا ما كشفت . تنها به قدرت تو و حاكميت تو همه چيز برقرار است و بر حسب اراده تو تمام موجودات در مجارى خود جارى هستند و در صورت اراده تو، جملگى آن ها بدون آن كه نهى شان كرده باشى از كار باز مى ايستند! در مهمات زندگى و گرفتارى هاى درد آور آن فقط تو فرياد رس هستى ! فقط آنچه را كه تو سامان دهى و موانعى را كه تو بر طرف كنى رهايى از آن ها حاصل مى شود.
شرح :
قضا در اصطلاح علم كلام ، عبارت از حتميت نظام موجود عالم است ؛ امرى است كه بايد باشد و تخلف ناپذير است . به طورى كه با احكام و روابط و قواعد حتميه آن به مبارزه و مقابله نمى توان پرداخت و هرگونه مبارزه اى با واقعيات آن محكوم به شكست است . پس ، قضا به معنى حتميت و قطعى بودن موجودات و جريان هاى گوناگون و روابط بين آن هاست كه امورات آن فقط به دست خداوند متعال است و هيچ كس ديگرى را در اين فعل و انفعالات تكوينى سهمى نيست .
اراده خدا نيز عبادت از مبدئيت موجودات است كه داراى نظام اصلح است و غير اصلح بر حسب ساير موجودات را اداره نمى فرمايد. پس وجوب و حتميت موجودات عالم از جناب حق است كه با علم به نظام احسن آن ها، يكايك را در مجراى اصلى خود قرار داده است .
پس موجودات به محض وجوب مصلحت ، در خارج يافت شوند؛ بدون آن كه هيچ حاجتى به قول داشته باشند و با نداشتن مصلحت لازم ، متحقق نمى شوند، بدون اين كه به نهى و بازدارندگى نيازى وجود داشته باشد.
اصول زندگى ما داراى آن چنان امتيازاتى است كه با نبودن هر يك از آن ها، جز پريشانى چيز ديگرى نصيب نخواهد بود. پس در مهمات زندگى جز از او حاجتى نخواهيم داشت ، براى استحكام همان اصول است كه آنكه داراى بينش و آگاهى بيشترى است جز به سوى خداى بزرگ كه منشاء تمامى خرد و كلان هستى است حركت نمى كند. لذا اگر انسان اين واقعيت را شناخت ، در بر طرف شدن نابسامانى ها جز به مبدئيت متعالى به كس ديگرى متوسل نمى گردد.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_هفتم_فراز_دوم
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🔖اعمال عید مبعث 🔖
🔸روز بیست و هفتم رجب یکی از اعیاد بزرگ است و روزی است که حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) به پیامبری مبعوث شد و جبرئیل برای ابلاغ پیامبری، بر آن حضرت فرود آمد و برای این روز چند عمل وارد است:
♦️اوّل:
غسل کردن.
♦️دوّم:
روزه گرفتن و آن یکی از چهار روزی است که در طول سال برای روزه گرفتن امتیاز ویژه دارد و ثوابی برابر با روزه هفتاد سال دارد.
♦️سوّم:
صلوات زیاد فرستادن.
♦️چهارم:
زیارت حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) و امیرالمؤمنین(علیهالسلام).
♦️پنجم:
شیخ طوسی در کتاب «مصباح» فرموده: که از ریان بن الصّلت روایت شده: حضرت جواد(علیهالسلام) زمانی که در بغداد بود روز نیمه و روز بیستوهفتم رجب را روزه گرفت و همه خدمتکاران آن حضرت نیز روزه گرفتند و به ما فرمان داد دوازده رکعت نماز بجا آوریم به این صورت که:
در هر رکعت «یک مرتبه» «حمد» و «سوره[توحید]»خوانده و پس از پایان نماز، هر کدام از سورههای «حمد» و «توحید» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» را «چهار مرتبه» بخوانیم، آنگاه «چهار مرتبه» بگوییم:لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر از هر چیزی است و منزّه است خدا و خدا را سپاس و نیست جنبش و نیرویی جز به عنایت خدای برتر و بزرگ.و «چهار مرتبه»:اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّي لَاأُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً.خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمیآورم.و «چهار مرتبه»:لَاأُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَداً.هیچکس را برای پروردگارم شریک نسازم.
♦️ششم:
شیخ طوسی از جناب ابوالقاسم حسین بن روح(رحمةاللهعلیه) روایت کرده: که در این روز دوازده رکعت نماز به جا میآوری در هر رکعت سوره «حمد» و سورهای که آسان باشد میخوانی و پس از گفتن تشهّد و سلام بین هر دو رکعت میگویی:الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَكَبِّرْهُ تَكْبِيراً . يَا عُدَّتِي فِي مُدَّتِي ، يَا صاحِبِي فِي شِدَّتِى ، يَا وَلِيِّى فِى نِعْمَتِى ، يَا غِياثِى فِى رَغْبَتِى ، يَا نَجاحِى فِى حاجَتِى ، يَا حافِظِى فِى غَيْبَتِى ، يَا كافِىَّ فِى وَحْدَتِى ، يَا أُنْسِى فِى وَحْشَتِى ، أَنْتَ السَّاتِرُ عَوْرَتِى ، فَلَكَ الْحَمْدُ ، وَأَنْتَ الْمُقِيلُ عَثْرَتِى ، فَلَكَ الْحَمْدُ ، وَأَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتِى ، فَلَكَ الْحَمْدُ ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاسْتُرْ عَوْرَتِى ، وَآمِنْ رَوْعَتِى ، وَأَقِلْنِى عَثْرَتِى ، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمِى ، وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتِى فِى أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِى كانُوا يُوعَدُونَ.
هنگامیکه از نماز و دعا فارغ شدی، هر یک از سورههای«حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» و«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» و «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» و «آیتالکرسی» را «هفت مرتبه» میخوانی و «هفت بار» میگویی:لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ.معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است و پاک است خدا و جنبش و نیرویى جز به خدا نیست.و «هفت بار»:اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّي لَاأُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً.خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمیآورم.و هر دعایى که بخواهى میخوانی
📚مفاتیح الجنان
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#عید_مبعث
#کلام_رهبری
🔵چند جمله از امام خامنهای در
بارهی پیامبر اعظم (ص):
💠پیامبر اعظم یک وجود کهکشانوار است و در او هزاران نقطهی درخشندهی فضیلت وجود دارد.
🔹۱۳۸۵/۰۱/۰۱🔹
💠پیغمبر اسلام معلم همهی نیکیها و معلم عدالت، انسانیت، معرفت، برادری و رشد و تکامل و پیشرفت دائمی بشر تا انتهای تاریخ بود.
🔹۱۳۸۳/۰۲/۱۸🔹
💠پیغمبر پاکدامن بود؛ در آن محیط فاسد اخلاقی عربستانِ قبل از اسلام، در دوره جوانی، آن بزرگوار، معروف به عفت و حیا بود.
🔹 ۱۳۷۹/۰۲/۲۳🔹
💠پیغمبر اکرم هرگز خلق و خوی مردمی و محبت و رفق به مردم و سعی در استقرار عدالت در میان مردم را فراموش نکرد؛ مانند خود مردم و متن مردم زندگی کرد.
🔹۱۳۷۰/۰۷/۰۵🔹
💠یکی از فصول زندگی رسول اکرم این بود که فضای بیتفاوتی را، به فضای محبت و همکاری و برادری و ایجاد یک مجموعهی همکار با یکدیگر تبدیل کند.
🔹۱۳۶۸/۰۷/۲۸🔹
💠در روز عزت، در روز ذلت، در روز سختی، در روز راحتی، در همهی حالات خدا را به یاد داشتن، به خدا تکیه کردن، از خدا خواستن؛ این، آن درس بزرگ پیامبر به ماست.
🔹 ۱۳۷۰/۰۷/۰۵🔹
💠اخلاق حکومتی پیامبر چنین است: در مقابل وسوسههای دشمن، هوشیار؛ در مقابل مؤمنین، خاکسار.
🔹۱۳۷۹/۰۲/۲۳🔹
💠در آیین و فرهنگ پیامبر اعظم توقف، وامانده شدن، تحجر و نومیدی وجود ندارد؛ پیامبر ما با نومیدی جنگید. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱
💠جامعهی اسلامی ما آن وقتی به معنای واقعی کلمه جامعهی اسلامیِ کامل است، که خود را بر رفتار پیامبر منطبق کند.
🔹۱۳۷۰/۰۷/۰۵🔹
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
👈🏻 اهتمام به عدالت در جامعه
🔻حضرت آیتالله خامنهای: پیامبر اکرم نظامی را به وجود آورد که یکی از خطوط اصلی آن عدالت مطلق و بیاغماض بود. در زمان پیامبر، هیچ کس در جامعه اسلامی از چارچوب عدالت خارج نبود.
#عدالتخواهی
#عید_مبعث
#مبعث
#کلام_ولی
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 تداوم بعثت
📜 انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دورهی معاصر تجدید کرد؛ یعنی خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خطّ مستمرّ بعثت نبوی را در این دوران، با ابتکار خود، با شجاعت خود، با اندیشهی بلند خود، با فداکاری خود پُررنگ کند و نمایان کند؛ [این] همان خطّ بعثت است که خب در طول زمان کمرنگ بود، امام بزرگوار توانست آن را پُررنگ کند و جامعیّت اسلام را در عمل نشان بدهد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
#عید_مبعث
#کلام_رهبر
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرا روز #مبعث روز زیارت مخصوص #امیرالمومنین است!؟
🎙حجتالاسلام میرباقری
#عید_مبعث🌷
#کلیپ
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
54250 (1).mp3
991.2K
💐💐💐
🌿ملکوت اخلاق
۱۱۴جلوه گفتاری ورفتاری پیامبر اعظم سلام الله علیه و علی اولاده طاهرین
یكى از منابع شناخت اسلام، سیره و روش زندگانى حضرت محمد صلى الله علیه و آله است؛ چون خداوند، ایشان را اسوه و الگوى كامل براى انسان زیستن معرفى مىكند. یكى از افتخارهاى مسلمانان این است كه تمام دقایق زندگانى آن حضرت از زمان تولد تا وفات ایشان در زمینههاى مختلف گفتار، رفتار، و ویژگىهاى جسمى و معنوى ثبت و ضبط شده است. افزون بر آن، پژوهشگران اسلامى كه شیفته پیامبر محبوب خویش بودهاند، با تحلیل و بررسى سرتاسر زندگى ایشان، اصول زندگى انسانى را از لابهلاى آن استنباط كردهاند كه مجموع آنها را، سیره رسول اكرم صلى الله علیه و آله تشكیل مىدهد.کتاب ملکوت اخلاق به قلم آقای سید حسین اسحاقی گردآوری و نوشته شده است. این کتاب شامل سیصد و بیست و پنج صفحه ،سه فصل کلی و دهها موضوع متنوع در مورد سیره و زندگانی رسول اکرم (ص) است. در کتاب ملکوت اخلاق خواننده می تواند از دریای بی پایان اخلاق و کرامت حضرت رسول اکرم (ص) با یکصد و چهارده جلوه رفتاری و گفتاری ایشان آشنا شود.
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💞ويژگى هاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
#نهج_البلاغه
☀️حَتَّى بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) شَهِيداً وَ بَشِيراً وَ نَذِيراً خَيْرَ الْبَرِيَّةِ طِفْلًا وَ أَنْجَبَهَا كَهْلًا وَ أَطْهَرَ الْمُطَهَّرِينَ شِيمَةً وَ أَجْوَدَ الْمُسْتَمْطَرِينَ دِيمَةً.
💎تا اينكه خدا محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را برانگيخت، گواهى دهنده، بشارت دهنده، هشدار دهنده. پيامبرى كه بهترين آفريدگان در خردسالى، و در سنّ پيرى نجيب ترين و بزرگوارترين مردم بود، اخلاقش از همه پاكان پاك تر و باران كرمش از هر چيزى با دوامتر بود.
📘#خطبه_105
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
💫صفات رفتاری پیامبر(ص)💫
1_هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می رفت
2-در راه رفتن قدم ها را بر زمین نمی کشید.
3-نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود.
4-هرکه را می دید مبادرت به سلام می کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت.
5-وقتی با کسی دست می داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشید.
6-با مردم چنان معاشرت می کرد که هرکس گمان می کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است.
7-هرگاه به کسی می نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی کرد.
8-هرگز به روی مردم چشم نمی دوخت و خیره نگاه نمی کرد.
9-چون اشاره می کرد با دست اشاره می کرد نه با چشم و ابرو.
10-سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی شد لب به سخن نمی گشود.
📚 کتاب «منتهی الآمال» محدث قمی و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسی
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
قسمت اول: (کودکی متولد شده از پاکی و نور)
⛺ پدر و مادر پیامبر (ص)، آمنه و عبدالله هر دو از قبیله قریش بودند. قریش قبلیهای بود که بزرگانِ آن، در مکه نفوذ فراوانی داشتند و افرادش از بازرگانان مشهور آن زمان بودند.
🌴پدر محمد (ص) چندماه پس از ازدواج با آمنه و تولد محمد (ص) برای تجارت عازم «شام» شد. پس از انجام تجارتش در حالی که به مکه باز میگشت، در «یثرب» از دنیا رفت. پس محمد (ص) را به زنی به نام حلیمه سپردند تا ضمن حضور در فضایی آرامتر، در محیط ساده و پاک بادیه پرورش یافته و بزرگ شود.
⚫ ۴ سال بعد، آمنه مادر پیامبر (ص) تصمیم گرفت محمد ۴ ساله را به یثرب ببرد تا خویشاوندان و اقوام فامیلش را ببیند. پس از آن دیدار زمانی که به مکه بازمیگشتند، آمنه در «ابواء» درگذشت. او را که ۳۰ سال بیشتر نداشت در همان جا به خاک سپردند.
از این رو قرآن و تاریخ همواره از محمد (ص) به عنوان کودکی یتیم که از بچگی سختیهای بسیاری را تحمل کردهاست، یاد میکند.
🌾 پس از مرگ آمنه، محمد (ص) را به جدش عبدالمطلب سپردند. محمد (ص) ۸ سال بیشتر سن نداشت که پدربزرگش نیز از دنیا رفت. این بار عموی محمد (ص) یعنی ابوطالب بود که حمایت و سرپرستی او را بر عهده گرفت.
🌞 گفتیم که بیشتر افراد قبلیه قریش تاجر بودند. عموی محمد (ص) نیز از تاجران مشهور بود. از این محمد (ص) همواره در سفرهای تجاری همراه عمویش حضور داشت و در کنار او مشغول سفر کردن بود.
🐪 در یکی از این سفرها، یکی از عالمان مسیحی آن زمان به نام «بحیرای نصرانی»، محمد (ص) و عمویشان را ملاقات کرد. در همان جا به ابوطالب، نبوت حضرت محمد (ص) را وعده داد و به او هشدار داد که مراقب خطراتی که از سمت یهودیان آنها را تهدید خواهد کرد، باشند.
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
قسمت دوم: (نوجوانی سختکوش و امانتدار)
🌿 محمد (ص) که تا آن زمان دیگر پا به دوران نوجوانی خود گذاشته بود، بیشتر زمانش را مشغول چوپانی و گلهداری بود. او را در مکه به صفت بارز امانتداری میشناختند و از این رو او را امین لقب دادند.
🐫 روزی سرپرستی کاروان خدیجه (س) که از تجار بهنام و مشهور آن زمان بود را به محمد (ص) سپردند. حضرت از کاروان به خوبی امانتداری کردند و به علاوه سبب شدند خدیجه (س) از این کاروان سود خوبی به دست آورد.
💰 همین امر سبب شد تا محمد (ص) توانمندی خود در عرصه تجارت را به آنها نشان داده و بیش از پیش در بین مردم شناخته شود.
📜 از دیگر ويژگیهای زیبای اخلاقی که در حضرت محمد (ص) از همان دوران نوجوانی مشهود بود، توانمندی ایشان در حل اختلافات موجود میان دیگران بود. نمونه مثال زدنی از این توانمندی پیامبر اکرم (ص)، حل اختلاف سران قریش بر سر نصب حجرالاسود بود. اگر توانمندی پیامبر اکرم (ص) نبود، اختلاف این افراد میتوانست به یکی از جنگهای خانگی تاریخی تبدیل شود.
🌊 ماجرای این اختلاف به شرح زیر بود:
روزی سیلی جاری شد و به داخل کعبه نفوذ کرد. بنابراین دیوارهای خانه خدا از هم گسست.
🌅قبیله قریش پس از آن واقعه سریعا به امور بازسازی رسیدگی کرده و دیوارها را بالا بردند. وقتی نوبت به نصب سنگ حجرالاسود شد، بین سران اختلاف افتاد. هریک میگفتند که خودشان باید این کار را انجام دهند. پس تشتی از خون آوردند و دستهای خود را در آن شستند. این کار در عربستان به معنای سوگندی بود که افراد پیش از جنگ یاد میکردند. معنایش این بود که تا زمان پیروزی خواهیم جنگید.
🕋کعبه در زمان جاهلیت نیز برای مردم اهمیت بالایی داشت. بنابراین هر یک می خواستند که افتخار نصب حجرالاسود را از آن خود کنند. پیش از آغاز به جنگ، قرار گذاشتند که اولین شخصی که از درب مسجد وارد میشود را به داوری میان خود قرار دهند. به خواست خدا و از قضا، اولین وارد شونده حضرت محمد (ص) بود.
🌹 همه ایشان را به امانتداری میشناختند پس داوری او را پذیرفتند. حضرت به آنها گفت جامه بزرگی بیاورند و سنگ را میان آن قرار دهند. پس این کار را انجام دادند. سپس حضرت از آنها خواستند که هر یک گوشهای از جامه را بگیرند و کمک کنن سنگ را بلند کرده بر جای خودش قرار دهند.
🌝 به این ترتیب بدون انجام هیچ جنگ و خونریزی، همه در نصب حجرالاسود مشارکت کردند. این گونه اتفاقات سبب شد تا پیامبر اکرم (ص) بیشتر به امانتداری، عدالت در داوری و حل اختلافات مشهور شود.
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج