eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
66 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿 🍂تفسير: 🍂نقشه‌هاى يهود براى استثمار عوام! در تعقيب آيات گذشته پيرامون خلافكاريهاى يهود، در اينجا جمعيّت آنها را به دو گروه مشخّص تقسيم مى‌كند، «عوام» و «دانشمندان حيله‌گر» 🍂مى‌گويد: «گروهى از آنها افرادى هستند كه از دانش بهره‌اى ندارند، و از كتاب خدا جز يك مشت خيالات و آرزوها نمى‌دانند، و تنها به پندارهايشان دل بسته‌اند» (وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلاّ أَمانِيَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاّ يَظُنُّونَ) . 🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿 ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿 🍂(آيه ٧٨ و ٧٩) 🍂شأن نزول: جمعى از دانشمندان يهود اوصافى را كه براى پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و اله» در تورات آمده بود تغيير دادند و اين تغيير به خاطر حفظ موقعيّت خود و منافعى بود كه همه سال از ناحيۀ عوام به آنها مى‌رسيد. هنگامى كه پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و اله» مبعوث شد، و اوصاف او را با آنچه در تورات آمده بود مطابق ديدند ترسيدند كه در صورت روشن شدن اين واقعيّت منافع آنها در خطر قرار گيرد، لذا بجاى اوصاف واقعى مذكور در تورات، صفاتى بر ضدّ آن نوشتند. عوام يهود كه تا آن زمان كم و بيش صفات واقعى او را شنيده بودند، از علماى خود مى‌پرسيدند: آيا اين همان پيامبر موعود نيست كه بشارت ظهور او را مى‌داديد؟ آنها آيات تحريف شده تورات را بر آنها مى‌خواندند تا به اين وسيله قانع شوند. 🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿 ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿 🍂(آيه ٧٩) -دسته‌اى ديگر دانشمندان آنها بودند كه حقايق را به سود خود تحريف مى‌كردند چنانكه قرآن مى‌گويد: «واى بر آنها كه مطالب خود را به دست خود مى‌نويسند، و بعد مى‌گويند اينها از سوى خداست» (فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللّهِ) . «و هدفشان اين است كه با اين كار، بهاى كمى به دست آورند» (لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً) . «واى بر آنها از آنچه با دست خود مى‌نويسند» (فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ) . «و واى بر آنها از آنچه با اين خيانتها به دست مى‌آورند» (وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمّا يَكْسِبُونَ) . از جمله‌هاى اخير اين آيه به خوبى استفاده مى‌شود كه آنها هم وسيلۀ نامقدّسى داشتند، و هم نتيجۀ نادرستى مى‌گرفتند. 🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿 ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت55 الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ. امام(علیه السلام) مى فرماید: صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام کار خوبى که دوست ندارى و صبر بر ترک کار بدى که دوست دارى. شرح و تفسیر دو شاخه مهم صبر امام در این گفتار حکیمانه، صبر و شکیبایى را بر دو گونه تقسیم مى کند. مى فرماید: «صبر بر دو قسم است صبر در برابر انجام کار خوبى که دوست ندارى و صبر بر ترک کار بدى که دوست دارى»; (الصَّبْرُ صَبْرَانِ: صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ، وَصَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ). در واقع نوع اول اشاره به صبر در برابر مشکلات عبادت است و نوع دوم اشاره به شکیبایى در مقابل ترک معصیت و آنچه بعضى از شارحان گفته اند: نوع اول از نوع دوم سخت تر است، گفتار صحیحى به نظر نمى رسد، زیرا موارد، کاملاً مختلف است; گاه مورد اول مهم تر است و گاه مورد دوم تا اطاعت چه اطاعتى باشد و معصیت چه معصیتى. نیز آنچه بعضى دیگر از آنان گفته اند که صبر در این دو مورد از دو مقوله و دو ماهیت است آن هم به نظر درست نمى آید، زیرا صبر به معناى کف نفس و خویشتن دارى و مقاومت در برابر مشکلات است; گاه مشکل انجام طاعتى است و گاه مشکل ترک معصیتى. بر این پایه پیمودن راه حق و رسیدن به مقام قرب پروردگار و حتى رسیدن به اهداف و مقامات مادى در دنیا راه صاف و هموارى نیست. در این راه سنگلاخ ها، گردنه هاى صعب العبور، پرتگاه ها و حیوانات درنده و دزدان خطرناک وجود دارد. اگر صبر و مقاومت انسان کم باشد، با برخورد به این موانع از راه مى ماند و به مقصد نمى رسد. به همین دلیل صبر و استقامت مهم ترین وسیله پیروزى انسان در دنیا و آخرت است، از این رو قرآن مجید مى فرماید: «(إِنَّ الَّذینَ قَالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاّ تَخافُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ); به یقین کسانى که گفتند: پروردگار ما خداى یگانه است سپس استقامت ورزیدند فرشتگان بر آنان نازل مى شوند و مى گویند: نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است». بنابراین نزول و حمایت فرشتگان از مؤمنان در درجه اول مشروط به صبر و استقامت است و در جاى دیگر، قرآن مجید مى گوید: «فرشتگان بر بهشتیان از هر درى وارد مى شوند به آنها به خاطر صبر و استقامتشان درود مى گویند. چه نیکو است سرانجام آن سراى جاویدان; (وَالْمَلائِکَهُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ باب * سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ). ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
حکمت56 الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ. امام(علیه السلام) فرمود: بى نیازى در غربت وطن است و نیازمندى در وطن غربت! شرح و تفسیر دامنه غنا و فقر امام در این کلام پربارش اشاره به آثار غنا و فقر مى کند و مى فرماید: «بى نیازى در غربت وطن است و نیازمندى در وطن غربت»; (الْغِنَى فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ). وطن جایى است که انسان در آنجا متولد شده و چشم به روى خویشاوندان و بستگان و نزدیکان گشوده و مورد علاقه آنها قرار گرفته و در هر گوشه و کنار، آشنایى دارد و غربت جایى است که انسان نه آشنایى دارد و نه دوست مهربانى و نه یار و مددکارى. امام مى فرماید: شخص غنى هر جا برود به موجب غنایش پیوندهاى محبت را با این و آن برقرار مى سازد و به سبب بذل و بخشش یاران و مددکارانى پیدا مى کند; ولى شخص فقیر حتى در وطن خویش دوستان و بستگان را از دست مى دهد و گاه به صورت موجودى فراموش شده در مى آید. پیام امام در این سخن این است که مؤمنان باید بکوشند و بى نیاز شوند و به هنگام غنا و بى نیازى از مال و ثروت خویش براى جلب و جذب قلوب و کمک به نیازمندان استفاده کنند، از عواقب فقر بترسند، چرا که فقر مایه ذلت و گاه مطابق بعضى از روایات سبب کفر مى شود. البته این فقر با فقرى که در روایات از آن تعریف شده تفاوت آشکارى دارد; فقر ممدوح به معناى «ساده زیستن» و یا «فقر الى الله» است. در این باره در ذیل حکمت سوم شرح بیشترى داشتیم. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يا من تحل به عقد المكاره ، و يا من يفثاء به حد الشدائد، و يا من يلتمس ‍ منه المخزج الى روح الفرج ، ذلت لقدرتك الصعاب ، و تسبيت بلطفك الاءسباب و جرى بقدرتك القضاء، و مضت على ارادتك الاءشياء فهى بمشيتك دون قولك مؤ تمره و بارادتك دون نهيك منزجره . اءنت المدعو للمهمات ، و اءنت المغزع فى الملمات لا يندفع منها الا ما دفعت ، و لا ينكفشف منها الا ما كشفت . و قد نزل بى يا رب ما قد تكاءذنى ثقله و اءلم بى ما قد يهظنى حمله ، و بقدرتك اءوردنه على ، و بسلطانك وجهته الى فلا مصدر لما اءوردت و لا صارف لما وجهت ، و لا فاتح لما اءغلقت و لا مغلق لما فتحت ، و لا ميسر لما عسرت و لا ناصر لمن خذلت . فصل على محمد و آله و افتح لى يا رب الفرج بطولك و اكسر عنى سلطان الهم بحولك ، و اءنلنى حسن النظر فيما شكوت و اءذقنى حلاوه الصنع فيما ساءلت ، و هب لى من لدنك رحمه و فرجا هنيئا، و اجعل لى من عندك مخرجا وحيا . و لا تشغلنى بالاهتمام عن تعاهد فروضك و استعمال سنتك ، فقد ضقت لما نزل بى يا رب ذرعا، و امتلاءت بحمل ما حدث على هما و اءنت القادر على كشف ما منيت به و دفع ما وقعت فيه . فافعل بى ذلك ، و ان لم اءستوجبه منك يا ذالعرش العظيم . فراز اول يا من تحل به عقد المكاره ، و يا من يفثاء به حد الشدائد، و يا من يلتمس ‍ منه المخرج الى روح الفرج ، ذلت لقدرتك الصعاب ، و تسببت بلطفك الاءسباب . اى كسى كه پيچيدگى ناگوارى ها فقط به وسيله او حل مى شود، اى كسى كه برندگى سختى ها را او مى شكند و اى آن كه روى آوردن به سوى آسايش را از او تمنا مى كنيم ! فقط به قدرت تو هر دشوارى هموار است و تنها سبب ساز، لطف عام تو مى باشد. شرح : عقده هاى روحى انسان آن چنان پيچيده است كه در روان شناسى جديد بعضى را غير قابل حل و بعضى را بسيار مشكل تشخيص داده اند و توان علاج آن ها را در مرزى دانسته اند كه از عهده بسيار كمى از متخصصين بر مى آيد. پيچيدگى بسيارى از گرفتارى ها پيچش نظام روحى افراد است ، ولى خداى متعال گره هاى كورى كه به دست هيچ كس باز نمى شود را به آسانى مى گشايد و مى داند كه چگونه بايد بندگان مبتلا و گرفتار را به سامان برساند. اين جاست كه ياءس و نااميدى انسان زايل مى شود، زيرا با كرم او همه چيز حل مى گردد و كمترين نگرانى در كار نخواهد بود. زيرا كليد همه اسرار گره خورده عالم در ارتباط با تدبير حكيمانه خداوند قرار دارد. اى دل ار سيل فنا بنياد هستى بر كند چون ترا نوح است كشتيبان ز طوفان غم مخور اين دل غمديده حالش به شود دل بد مكن اين سر شوريده باز آيد به سامان غم مخور پس ، گذشته از آن كه گشايش هر در بسته اى به يد قدرت اوست ، شكنندگى مصائب و حاد بودن آنان نيز در برابر قدرت و پشتيبانى او كند گرديده و از كنار زندگى بدون هيچ گونه اصطكاكى عبور خواهد كرد، و به همين دليل حضرت فرموده كه فقط به وسيله تو خروج از وادى غم ميسور است و هيچ چيز براى تو مشكل نيست . عبارت آخر اين فراز از دعا، جالب ترين قسمت آن است كه فرمود : تسببت بلطفك الاسباب ؛ يعنى نظام جبرى علت و معلولى در سلطه ى قدرت تو ضرورت و جبر پيدا كرده و همه سبب ها و علت ها به تو باز مى گردد؛ به ديگر بيان : خداى متعال خود سبب ساز است ، يعنى علت و معلول و رابطه اى بين اين دو جملگى در قبضه قدرت اوست و هيچ چيز يا كس ديگر بر آن حاكم نمى باشدتنها اوست كه محكوم هيچ ضرورتى نخواهد بود، بلكه هم چنان كه قرآن كريم فرموده : و انا فوقهم قاهرون (400) بدين سان است كه در قلب و خاطر بندگان صالح خدا ياءس و نوميدى از بن و ريشه خشكيده و هيچ گاه بن بست در زندگى آنان معنى ندارد. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فراز دوم   و جرى بقدرتك القضاء و مضت على ارادتك الاءشياء، فهى بمشيتك دون قولك مؤ تمره و بارادتك دون نهيك منزجره اءنت المدعو للمهمات ، و اءنت المفزع فى الملمات لا يندفع منها الا ما دفعت ، و لا ينكشف منها الا ما كشفت . تنها به قدرت تو و حاكميت تو همه چيز برقرار است و بر حسب اراده تو تمام موجودات در مجارى خود جارى هستند و در صورت اراده تو، جملگى آن ها بدون آن كه نهى شان كرده باشى از كار باز مى ايستند! در مهمات زندگى و گرفتارى هاى درد آور آن فقط تو فرياد رس هستى ! فقط آنچه را كه تو سامان دهى و موانعى را كه تو بر طرف كنى رهايى از آن ها حاصل مى شود. شرح :   قضا در اصطلاح علم كلام ، عبارت از حتميت نظام موجود عالم است ؛ امرى است كه بايد باشد و تخلف ناپذير است . به طورى كه با احكام و روابط و قواعد حتميه آن به مبارزه و مقابله نمى توان پرداخت و هرگونه مبارزه اى با واقعيات آن محكوم به شكست است . پس ، قضا به معنى حتميت و قطعى بودن موجودات و جريان هاى گوناگون و روابط بين آن هاست كه امورات آن فقط به دست خداوند متعال است و هيچ كس ديگرى را در اين فعل و انفعالات تكوينى سهمى نيست . اراده خدا نيز عبادت از مبدئيت موجودات است كه داراى نظام اصلح است و غير اصلح بر حسب ساير موجودات را اداره نمى فرمايد. پس ‍ وجوب و حتميت موجودات عالم از جناب حق است كه با علم به نظام احسن آن ها، يكايك را در مجراى اصلى خود قرار داده است . پس موجودات به محض وجوب مصلحت ، در خارج يافت شوند؛ بدون آن كه هيچ حاجتى به قول داشته باشند و با نداشتن مصلحت لازم ، متحقق نمى شوند، بدون اين كه به نهى و بازدارندگى نيازى وجود داشته باشد. اصول زندگى ما داراى آن چنان امتيازاتى است كه با نبودن هر يك از آن ها، جز پريشانى چيز ديگرى نصيب نخواهد بود. پس در مهمات زندگى جز از او حاجتى نخواهيم داشت ، براى استحكام همان اصول است كه آنكه داراى بينش و آگاهى بيشترى است جز به سوى خداى بزرگ كه منشاء تمامى خرد و كلان هستى است حركت نمى كند. لذا اگر انسان اين واقعيت را شناخت ، در بر طرف شدن نابسامانى ها جز به مبدئيت متعالى به كس ‍ ديگرى متوسل نمى گردد. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖اعمال عید مبعث 🔖 🔸روز بیست و هفتم رجب یکی از اعیاد بزرگ است و روزی است که حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به پیامبری مبعوث شد و جبرئیل برای ابلاغ پیامبری، بر آن حضرت فرود آمد و برای این روز چند عمل وارد است: ♦️اوّل: غسل کردن. ♦️دوّم: روزه گرفتن و آن یکی از چهار روزی است که در طول سال برای روزه گرفتن امتیاز ویژه دارد و ثوابی برابر با روزه هفتاد سال دارد. ♦️سوّم: صلوات زیاد فرستادن. ♦️چهارم: زیارت حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امیرالمؤمنین(علیه‌السلام). ♦️پنجم: شیخ طوسی در کتاب «مصباح» فرموده: که از ریان بن الصّلت روایت شده: حضرت جواد(علیه‌السلام) زمانی که در بغداد بود روز نیمه و روز بیست‌وهفتم رجب را روزه گرفت و همه خدمتکاران آن حضرت نیز روزه گرفتند و به ما فرمان داد دوازده رکعت نماز بجا آوریم به این صورت که: در هر رکعت «یک مرتبه» «حمد» و «سوره[توحید]»خوانده و پس از پایان نماز، هر کدام از سوره‌های «حمد» و «توحید» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ النَّاسِ» را «چهار مرتبه» بخوانیم، آنگاه «چهار مرتبه» بگوییم:لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ‌تر از هر چیزی است و منزّه است خدا و خدا را سپاس و نیست جنبش و نیرویی جز به عنایت خدای برتر و بزرگ.و «چهار مرتبه»:اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّي لَاأُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً.خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمی‌آورم.و «چهار مرتبه»:لَاأُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَداً.هیچ‌کس را برای پروردگارم شریک نسازم. ♦️ششم: شیخ طوسی از جناب ابوالقاسم حسین بن روح(رحمة‌الله‌علیه) روایت کرده: که در این روز دوازده رکعت نماز به جا می‌آوری در هر رکعت سوره «حمد» و سوره‌ای که آسان باشد می‌خوانی و پس از گفتن تشهّد و سلام بین هر دو رکعت می‌گویی:الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَكَبِّرْهُ تَكْبِيراً . يَا عُدَّتِي فِي مُدَّتِي ، يَا صاحِبِي فِي شِدَّتِى ، يَا وَلِيِّى فِى نِعْمَتِى ، يَا غِياثِى فِى رَغْبَتِى ، يَا نَجاحِى فِى حاجَتِى ، يَا حافِظِى فِى غَيْبَتِى ، يَا كافِىَّ فِى وَحْدَتِى ، يَا أُنْسِى فِى وَحْشَتِى ، أَنْتَ السَّاتِرُ عَوْرَتِى ، فَلَكَ الْحَمْدُ ، وَأَنْتَ الْمُقِيلُ عَثْرَتِى ، فَلَكَ الْحَمْدُ ، وَأَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتِى ، فَلَكَ الْحَمْدُ ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاسْتُرْ عَوْرَتِى ، وَآمِنْ رَوْعَتِى ، وَأَقِلْنِى عَثْرَتِى ، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمِى ، وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتِى فِى أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِى كانُوا يُوعَدُونَ. هنگامی‌که از نماز و دعا فارغ شدی، هر یک از سوره‌های«حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و «قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ الْفَلَقِ» و«قُلْ أَعُوذُ بِرَ‌بِّ النَّاسِ» و «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» و «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» و «آیت‌الکرسی» را «هفت مرتبه» می‌خوانی و «هفت بار» می‌گویی:لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ.معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگ‌تر است و پاک است خدا و جنبش و نیرویى جز به خدا نیست.و «هفت بار»:اللّٰهُ اللّٰهُ رَبِّي لَاأُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً.خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمی‌آورم.و هر دعایى که بخواهى می‌خوانی 📚مفاتیح الجنان ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🔵چند جمله از امام خامنه‌ای در باره‌ی پیامبر اعظم (ص): 💠پیامبر اعظم یک وجود کهکشان‌وار است و در او هزاران نقطه‌ی درخشنده‌ی فضیلت وجود دارد. 🔹۱۳۸۵/۰۱/۰۱🔹 💠پیغمبر اسلام معلم همه‌ی نیکیها و معلم عدالت، انسانیت، معرفت، برادری و رشد و تکامل و پیشرفت دائمی بشر تا انتهای تاریخ بود. 🔹۱۳۸۳/۰۲/۱۸🔹 💠پیغمبر پاکدامن بود؛ در آن محیط فاسد اخلاقی عربستانِ قبل از اسلام، در دوره جوانی، آن بزرگوار، معروف به عفت و حیا بود. 🔹 ۱۳۷۹/۰۲/۲۳🔹 💠پیغمبر اکرم هرگز خلق و خوی مردمی و محبت و رفق به مردم و سعی در استقرار عدالت در میان مردم را فراموش نکرد؛ مانند خود مردم و متن مردم زندگی کرد. 🔹۱۳۷۰/۰۷/۰۵🔹 💠یکی از فصول زندگی رسول اکرم این بود که فضای بیتفاوتی را، به فضای محبت و همکاری و برادری و ایجاد یک مجموعه‌ی همکار با یکدیگر تبدیل کند. 🔹۱۳۶۸/۰۷/۲۸🔹 💠در روز عزت، در روز ذلت، در روز سختی، در روز راحتی، در همه‌ی حالات خدا را به یاد داشتن، به خدا تکیه کردن، از خدا خواستن؛ این، آن درس بزرگ پیامبر به ماست. 🔹 ۱۳۷۰/۰۷/۰۵🔹 💠اخلاق حکومتی پیامبر چنین است: در مقابل وسوسه‌های دشمن، هوشیار؛ در مقابل مؤمنین، خاکسار. 🔹۱۳۷۹/۰۲/۲۳🔹 💠در آیین و فرهنگ پیامبر اعظم توقف، وامانده شدن، تحجر و نومیدی وجود ندارد؛ پیامبر ما با نومیدی جنگید. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱ 💠جامعه‌ی اسلامی ما آن وقتی به معنای واقعی کلمه جامعه‌ی اسلامیِ کامل است، که خود را بر رفتار پیامبر منطبق کند. 🔹۱۳۷۰/۰۷/۰۵🔹 ‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠 ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
👈🏻 اهتمام به عدالت در جامعه 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: پیامبر اکرم نظامی را به وجود آورد که یکی از خطوط اصلی آن عدالت مطلق و بی‌اغماض بود. در زمان پیامبر، هیچ کس در جامعه اسلامی از چارچوب عدالت خارج نبود. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 تداوم بعثت 📜 انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره‌ی معاصر تجدید کرد؛ یعنی خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خطّ مستمرّ بعثت نبوی را در این دوران، با ابتکار خود، با شجاعت خود، با اندیشه‌ی بلند خود، با فداکاری خود پُررنگ کند و نمایان کند؛ [این] همان خطّ بعثت است که خب در طول زمان کم‌رنگ بود، امام بزرگوار توانست آن را پُررنگ کند و جامعیّت اسلام را در عمل نشان بدهد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرا روز روز زیارت مخصوص است!؟ 🎙حجت‌الاسلام میرباقری 🌷 ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
54250 (1).mp3
991.2K
💐💐💐 🌿ملکوت اخلاق ۱۱۴جلوه گفتاری ورفتاری پیامبر اعظم سلام الله علیه و علی اولاده طاهرین یكى از منابع شناخت اسلام، سیره و روش زندگانى حضرت محمد صلى الله علیه و آله است؛ چون خداوند، ایشان را اسوه و الگوى كامل براى انسان زیستن معرفى مى‌كند. یكى از افتخارهاى مسلمانان این است كه تمام دقایق زندگانى آن حضرت از زمان تولد تا وفات ایشان در زمینه‌هاى مختلف گفتار، رفتار، و ویژگى‌هاى جسمى و معنوى ثبت و ضبط شده است. افزون بر آن، پژوهشگران اسلامى كه شیفته پیامبر محبوب خویش بوده‌اند، با تحلیل و بررسى سرتاسر زندگى ایشان، اصول زندگى انسانى را از لابه‌لاى آن استنباط كرده‌اند كه مجموع آنها را، سیره رسول اكرم صلى الله علیه و آله تشكیل مى‌دهد.کتاب ملکوت اخلاق به قلم آقای سید حسین اسحاقی گردآوری و نوشته شده است. این کتاب شامل سیصد و بیست و پنج صفحه ،سه فصل کلی و دهها موضوع متنوع در مورد سیره و زندگانی رسول اکرم (ص) است. در کتاب ملکوت اخلاق خواننده می تواند از دریای بی پایان اخلاق و کرامت حضرت رسول اکرم (ص) با یکصد و چهارده جلوه رفتاری و گفتاری ایشان آشنا شود. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
💞ويژگى هاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ☀️حَتَّى بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) شَهِيداً وَ بَشِيراً وَ نَذِيراً خَيْرَ الْبَرِيَّةِ طِفْلًا وَ أَنْجَبَهَا كَهْلًا وَ أَطْهَرَ الْمُطَهَّرِينَ شِيمَةً وَ أَجْوَدَ الْمُسْتَمْطَرِينَ دِيمَةً. 💎تا اينكه خدا محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را برانگيخت، گواهى دهنده، بشارت دهنده، هشدار دهنده. پيامبرى كه بهترين آفريدگان در خردسالى، و در سنّ پيرى نجيب ترين و بزرگوارترين مردم بود، اخلاقش از همه پاكان پاك تر و باران كرمش از هر چيزى با دوامتر بود. 📘 ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
💫صفات رفتاری پیامبر(ص)💫 1_هنگام راه رفتن با آرامی و وقار راه می رفت 2-در راه رفتن قدم ها را بر زمین نمی کشید. 3-نگاهش پیوسته به زیر افتاده و بر زمین دوخته بود. 4-هرکه را می دید مبادرت به سلام می کرد و کسی در سلام بر او سبقت نگرفت. 5-وقتی با کسی دست می داد دست خود را زودتر از دست او بیرون نمی کشید. 6-با مردم چنان معاشرت می کرد که هرکس گمان می کرد عزیزترین فرد نزد آن حضرت است. 7-هرگاه به کسی می نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی کرد. 8-هرگز به روی مردم چشم نمی دوخت و خیره نگاه نمی کرد. 9-چون اشاره می کرد با دست اشاره می کرد نه با چشم و ابرو. 10-سکوتی طولانی داشت و تا نیاز نمی شد لب به سخن نمی گشود. 📚 کتاب «منتهی الآمال» محدث قمی و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسی ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت اول: (کودکی متولد شده از پاکی و نور) ⛺ پدر و مادر پیامبر (ص)، آمنه و عبدالله هر دو از قبیله قریش بودند. قریش قبلیه‌ای بود که بزرگانِ آن،‌ در مکه نفوذ فراوانی داشتند و افرادش از بازرگانان مشهور آن زمان بودند. 🌴پدر محمد (ص) چندماه پس از ازدواج با آمنه و تولد محمد (ص) برای تجارت عازم «شام» شد. پس از انجام تجارتش در حالی که به مکه باز می‌گشت، در «یثرب» از دنیا رفت. پس محمد (ص) را به زنی به نام حلیمه سپردند تا ضمن حضور در فضایی آرام‌تر، در محیط ساده و پاک بادیه پرورش یافته و بزرگ شود. ⚫ ۴ سال بعد، آمنه مادر پیامبر (ص) تصمیم گرفت محمد ۴ ساله را به یثرب ببرد تا خویشاوندان و اقوام فامیلش را ببیند. پس از آن دیدار زمانی که به مکه بازمی‌گشتند، آمنه‌ در «ابواء» درگذشت. او را که ۳۰ سال بیشتر نداشت در همان جا به خاک سپردند. از این رو قرآن و تاریخ همواره از محمد (ص) به عنوان کودکی یتیم که از بچگی سختی‌های بسیاری را تحمل کرده‌است، یاد می‌کند. 🌾 پس از مرگ آمنه، محمد (ص)‌ را به جدش عبدالمطلب سپردند. محمد (ص)‌ ۸ سال بیشتر سن نداشت که پدربزرگش نیز از دنیا رفت. این بار عموی محمد (ص) یعنی ابوطالب بود که حمایت و سرپرستی او را بر عهده گرفت. 🌞 گفتیم که بیشتر افراد قبلیه قریش تاجر بودند. عموی محمد (ص) نیز از تاجران مشهور بود. از این محمد (ص) همواره در سفرهای تجاری همراه عمویش حضور داشت و در کنار او مشغول سفر کردن بود. 🐪 در یکی از این سفرها،‌ یکی از عالمان مسیحی آن زمان به نام «بحیرای نصرانی»، محمد (ص) و عمویشان را ملاقات کرد. در همان جا به ابوطالب،‌ نبوت حضرت محمد (ص) را وعده داد و به او هشدار داد که مراقب خطراتی که از سمت یهودیان آن‌ها را تهدید خواهد کرد،‌ باشند. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
قسمت دوم: (نوجوانی سخت‌کوش و امانت‌دار) 🌿 محمد (ص) که تا آن زمان دیگر پا به دوران نوجوانی خود گذاشته بود، بیشتر زمانش را مشغول چوپانی و گله‌داری بود. او را در مکه به صفت بارز امانت‌داری می‌شناختند و از این رو او را امین لقب دادند. 🐫 روزی سرپرستی کاروان خدیجه (س) که از تجار به‌نام و مشهور آن زمان بود را به محمد (ص) سپردند. حضرت از کاروان به خوبی امانت‌داری کردند و به علاوه سبب شدند خدیجه (س) از این کاروان سود خوبی به دست آورد. 💰 همین امر سبب شد تا محمد (ص) توانمندی خود در عرصه تجارت را به آن‌ها نشان داده و بیش از پیش در بین مردم شناخته شود. 📜 از دیگر ويژگی‌های زیبای اخلاقی که در حضرت محمد (ص) از همان دوران نوجوانی مشهود بود، توانمندی ایشان در حل اختلافات موجود میان دیگران بود. نمونه مثال زدنی از این توانمندی پیامبر اکرم (ص)، حل اختلاف سران قریش بر سر نصب حجرالاسود بود. اگر توانمندی پیامبر اکرم (ص) نبود، اختلاف این افراد می‌توانست به یکی از جنگ‌های خانگی تاریخی تبدیل شود. 🌊 ماجرای این اختلاف به شرح زیر بود: روزی سیلی جاری شد و به داخل کعبه نفوذ کرد. بنابراین دیوارهای خانه خدا از هم گسست. 🌅قبیله قریش پس از آن واقعه سریعا به امور بازسازی رسیدگی کرده و دیوارها را بالا بردند. وقتی نوبت به نصب سنگ حجرالاسود شد، بین سران اختلاف افتاد. هریک می‌گفتند که خودشان باید این کار را انجام دهند. پس تشتی از خون آوردند و دست‌های خود را در آن شستند. این کار در عربستان به معنای سوگندی بود که افراد پیش از جنگ یاد می‌کردند. معنایش این بود که تا زمان پیروزی خواهیم جنگید. 🕋کعبه در زمان جاهلیت نیز برای مردم اهمیت بالایی داشت. بنابراین هر یک می خواستند که افتخار نصب حجرالاسود را از آن خود کنند. پیش از آغاز به جنگ،‌ قرار گذاشتند که اولین شخصی که از درب مسجد وارد می‌شود را به داوری میان خود قرار دهند. به خواست خدا و از قضا،‌ اولین وارد شونده حضرت محمد (ص) بود. 🌹 همه ایشان را به امانت‌داری می‌شناختند پس داوری او را پذیرفتند. حضرت به آن‌ها گفت جامه بزرگی بیاورند و سنگ را میان آن قرار دهند. پس این کار را انجام دادند. سپس حضرت از آن‌ها خواستند که هر یک گوشه‌ای از جامه را بگیرند و کمک کنن سنگ را بلند کرده بر جای خودش قرار دهند. 🌝 به این ترتیب بدون انجام هیچ جنگ و خونریزی، همه در نصب حجرالاسود مشارکت کردند. این گونه اتفاقات سبب شد تا پیامبر اکرم (ص) بیشتر به امانت‌داری، عدالت در داوری و حل اختلافات مشهور شود. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
قسمت سوم: (‌ازدواج با خدیجه (س)) 💎 خدیجه (س) شریف‌ترین زن پاکدامن قریش بود که بیشتر عمر خود را مشغول تجارت و کمک به دیگران بود. او که فرزند خویلد بود خواستگاران اشرافی بسیاری داشت. اما خدیجه (س) بیشتر به فکر تجارت و کمک به دیگران بودند و در ذهن خود راهی برای این اشراف باز نمی‌کردند. 💰 از طرفی حضرت محمد (ص) که از کودکی نزد پدر بزرگ و عمویشان راه و روش تجارت قریش را دیده و آموخته بودند، با اندک سرمایه‌ای که داشتند برای خودشان تجارت‌های کوچکی انجام می‌دادند. اگر چه بیشتر زمان خود را مشغول چوپانی بودند. 🐫 در چندین تجارت حضرت محمد (ص)‌ به خدیجه (س) کمک‌هایی رسانده و در مال او امانت‌داری کردند. در چندین سفر تجاری نیز او را یاری دادند. خدیجه (س) که شاهد صفات نیک انسانی و سیرت پاک حضرت محمد (ص) بودند به ایشان علاقه‌مند شده و این راز دل را با ایشان در میان گذاشتند. 🌷 حضرت محمد (ص) نیز به همراه عموی خود ابوطالب رهسپار خواستگاری آن بانو از بزرگانشان شدند. 💍 قرار شد که دو ماه و بیست و پنج رو پس از سفر شام،‌ حضرت محمد (ص) با خدیجه (س)‌ ازدواج کنند. پیامبر اکرم (ص)‌ در آن زمان ۲۵ سال سن داشتند. مهریه خدیجه بیست شتر جوان بود. خطبه عقد را نیز ابوطالب ایراد کرد. 🍂 حضرت خدیجه چند سال بعد از ازدواجش با حضرت محمد (ص) از دنیا رفت. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
قسمت چهارم: (بعثت) 🙏 اگرچه حضرت محمد (ص)‌ قبل از آنکه رسالتشان را از سوی خداوند متعال دریافت نمایند نیز یکتا پرست و خدا پرست بودند، اما آنچه از آن با نام بعثت یاد می‌شود رویدادی است که نخستین نشانه‌های آن از ۴۰ سالگی پیامبر اکرم (ص) نمایان شد. 🌌 پیامبر اکرم (ص)‌ پیش از آنکه خداوند از طریق فرشته وحی به ایشان رسالتشان را ابلاغ کنند،‌ عادت داشتند زمان خود را به تنهایی و مناجات با خدا در غار حرا اختصاص دهند. ایشان که در سن ۴۰ سالگی رویاهای صادقه می‌دیدند، در یکی از شب‌های ماه رجب برای نخستین بار با فرشته وحی ملاقات کردند. ✨ این نخستین باری بود که فرشته وحی در غار حرا بر پیامبر (ص) ظاهر شد و آیات سوره علق را بر ایشان خواند. پیامبر (ص)‌ پس از این واقعه به سرعت به خانه بازگشتند و از اهل منزل خواستند که ایشان را بپوشانند. 🌠 مدتی بعد دیگر خبری از وحی‌ها نبود و پیامبر اکرم (ص)‌ از اینکه دیگر فرشته وحی به سراغ ایشان نیامد اندوهگین شدند. اما یک شب که حضرت در اندیشه آنچه برایشان رخ داده بود به سر می‌بردند، ناگهان فرشته وحی بر ایشان ظاهر شد و اولین ماموریت را از جانب خداوند متعال به ایشان محول کرد. 👪 فرشته وحی از حضرت محمد (ص) خواست که مامور هدایت قوم خود به خداپرستی و رفتار نیک باشند. همچنین از ایشان خواستند که جامعه را از فسادهای دینی و اخلاقی پاک نمایند. 📖 آنچه در قرآن و نوشته‌های تاریخی از زبان خود پیامبر اکرم (ص)‌ نقل شده‌است به این شرح است: جبرئیل نزد من آمد و به من گفت بخوان. به او گفتم که خواندن نمی‌دانم. جبرئیل بار دیگر گفت: «بخوان» از او پرسیدم چه بخوانم؟، گفت: «اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّک الَّذِی خَلَقَ»، یعنی بخوان به نام پروردگارت. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
قسمت پنجم: (جنگ‌ها و سختی‌ها) 📿به خوبی می دانیم که پیامبر اکرم (ص) پس از مبعث و دریافت رسالت خود مبنی بر دعوت علنی مردم به خداپرستی و یکتاپرستی، سختی‌های بسیاری را از جانب دشمنان متحمل شدند. 🙌 در همین راستا نیز به منظور حافظت از مردم بی‌گناهی که اسیر خودخواهی‌ها و منفعت‌طلبی‌های دشمنان اسلام شده بودند و بالاتر از آن به منظور محافظت از دین خدا، مجبور به مشارکت در جنگ‌های بسیار شدند. 💎 ایشان که از هوش و درایت بالایی برخوردار بودند و دارای روحی غنی از صفات نیک و خداپسندانه بودند،‌ برای پیروزی در این جنگ‌ها و وارد شدن کمترین آسیب به خلق،‌ راه‌حل‌های کابردی بسیاری را ارائه می‌کردند و برای پیروزی در این مسیر، نقشه‌های بسیار هوشمندانه‌ای مطرح می‌ساختند. 🌟 از جمله جنگ‌هایی که پیامبر اکرم (ص)‌ برای محافظت از دین خدا یعنی اسلام و گسترش و رساندن پیغام آن به گوش مردم جهان،‌ متحمل شدند، جنگ‌های غزوه، خندق، بدر، خیبر، حنین، فتح مکه و مواردی از این دست بود. 🌱 در دل این جنگ‌ها نیز آموزه‌های زیادی از پیامبر اسلام برای آیندگان باقی ماند. برای مثال می‌توان از رفتار پیامبر با اسیران جنگی درس‌های بسیاری آموخت. ایشان هرگز انسانی را حتی اگر از گروه کافران بود، مورد آزار قرار نمی‌دادند و با اسیران جنگی به ملایمت و مهربانی رفتار می‌کردند. اسیران نیز زمانی که رفتار انسان‌دوستانه و با محبت پیامبر (ص) را می‌دیدند به دین اسلام مشتاق شده و مسلمان می‌شدند، چرا که پیش از آن هرگز چنین رفتاری را از سران گروه‌های کافران ندیده بودند و هیچ گاه فکر نمی‌کردند شخصی چنان بزرگوارانه و با محبت با اسیران جنگی رفتار کند. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
قسمت ششم: (شهادت) 🌴 پیامبر اکرم (ص) در اوایل سال ۱۱ قمری بیمار شدند. پس از آن که دیدند بیماری رو به وخامت می‌رود،‌ مسلمانان را به مهربانی با یکدیگر سفارش کردند و به آن‌ها گفتند: «اگر کسی از بین شما حقی بر گردن من دارد، آن را بستاند یا اینکه حلال کند. همچنین اگر کسی را آزرده‌ام اکنون برای تلافی آماده‌ام.» 🌹 زمانی که جمعی از صحابه به عیادت حضرت محمد (ص) رفته بودند،‌ ایشان فرمودند کاغذ و قلم بیاورید می‌خواهم یادداشتی برایتان بگذارم که به برکت آن هرگز گمراه نشوید. 📝 برخی از حضار گفتند که پیامبر (ص) به علت بیماری دچار توهم شده‌اند و از این رو چنین تقاضایی دارند،‌ عده‌ای اما موافق بودند که کاغذ و قلم بیاورند و فرموده‌های ایشان را یادداشت کنند. پیامبر اکرم (ص) که این اختلافات را دیدند،‌ از همه آن‌ها خواستند که از اطراف ایشان دور شوند. 😞 آن‌ها که مخالف بودند بعدها خود را به شدت سرزنش کردند و معتقد بودند ناکامی آن‌ها ناشی از آن جهالت است. برخی از منابع تاریخی می‌گویند که حضرت محمد (ص) توسط یک زن یهودی مسموم شدند و از این رو ایشان را شهید می‌نامند و معتقدند ایشان رحلت نکرده و شهید شده‌اند. ‌⁦➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سخنران حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بسم الله الرّحمن الرّحیم ✅ بعثت پیامبر برای مکارم اخلاق «الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی» ➖ بعث یعنی برانگیختن، روزی که پیغمبر (ص) به پیغمبری مبعوث شد اولین آیه ای که نازل شد آیه «اقْرَأ» بود یعنی بخوان و این خودش از افتخارات است ما دینی داریم که اولین آیه ای که از آسمان نازل شد بر پیغمبر ما مسائل فرهنگی بود و مسائل فرهنگی بر مسائل اقتصادی و سیاسی مقدم است. 1- قرآن، کتاب خواندنی کتاب ما قرآن است، قرآن از همان «اقْرَأ» است قرآن یعنی خواندنی زمانی را که پیغمبر ما در آن مبعوث شد می گویند زمان جاهلیت یعنی پیغمبر که آمد جاهلیت برطرف شد دلیل بعثت چیست؟ این حدیث معروف است «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» (بحارالانوار/ج /16ص 210) ما یک «مَحَاسِنَ الْأَخْلَاقِ» داریم یک «مَکَارِمَ» داریم مَحَاسِنَ» حسن است یعنی اخلاق خوب باشد یا اخلاق کریم باشد پیغمبر فرمود من آمده ام که تمامش کنم یعنی نه اینکه فقط یک خورده خوب است افرادی می گویند ما خوب هستیم اما شما چقدر خوب هستید ما باید دائماً خوبی مان بهتر بشود اگر پارسال سی نفر را افطاری داده اید امسال سی و دو نفر را، اگر پارسال نمازت پنج دقیقه طول می کشید امسال نمازت شش دقیقه طول بکشد اگر پارسال صله رحم تا یک شعاعی بود امسال بیشتر بشود اگر پارسال توی محل کارت به هفده نفر سلام می کردی امسال به بیست نفر سلام کن، «لِأُتَمِّمَ» یعنی تمامش کن یعنی برو جلو یعنی اینجا که هستی نایست روی کلمه «لِأُتَمِّمَ» من می خواهم حرف بزنم. 2- سخن امام سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق در دعای مکارم الاخلاق جمله قشنگی داریم امام سجاد (ع) می فرماید: «اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَه یً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، وَ لَا عَائِبَه یً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، وَ لَا أُکْرُومَه یً فِیَّ نَاقِصَه یً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا» (صحیفه ی سجادیه/ص 92) ما سه رقم آدم داریم زیادی گوش بدهید، بعضی آدمها جنس شان خراب است یعنی بدی جزو ذات اوست زهر مار اصلش زهر مار است کشنده است ما می گوییم جَلَب است شما هم می گویید جلب است؟ جلب است یعنی ناآرام است بچه مدرسه ای هم که هست از بچگی وقتی می خواهد برود مدرسه پاشنه کش و سیخی در می آورد همینکه دارد می رود به دیوار خانه مردم می کشد و می رود اصلاً جنس اش مردم آزار است یک الاغی ایستاد مثلاً می کوبد زیر شکم الاغ یک کسی مو ندارد کلاهش را بر می دارد می گوید آفتاب درآمد این کچل است یک کوتاه می بیند از سرش می پرد آنطرف می رود هلش می دهد نژاداً شیطان است. 3- سیاستِ گام به گام شیطان چون شیطان یک ذره یک ذره می آید تا آدم را خود شیطان کامل می کند اول شیطان هل می دهد «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ» (طه/120)یعنی وسوسه می کند بسوی بعد شیطان یک ذره یک ذره می آید و هل می دهد «مَسَّهُمْ طَائِفٌ» (اعراف/201)یعنی با شما تماس می گیرد بعد وقتی تماس گرفت می بیند با او کاری نداری می آید تو روح تو «یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» (ناس/5)یعنی می رود تو اگر او را بیرون نکردی همانجا می ماند «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ» (زخرف/36)یعنی همانجا می ایستد بعد کم کم می شوی «حِزْبُ الشَّیْطَانِ» (مجادله/19)بعد می شوی «إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ»(اسراء/27)اینها همه آیه قرآن است، بعد می شوی «أَوْلِیَاءَ الشَّیْطَانِ» (نساء/76)بعد می گوید «شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ» (انعام/112)یعنی گام به گام می آید ولذا قرآن به اینها گفته«خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ» (بقره/168)یعنی گام به گام، شیطان گام به گام می آید تا آدم را عوض کند امام علی (ع) می فرماید شیطان اول «باض» یعنی تخم می گذارد توی روح آدم بعد این تخم می شکافد بچه شیطانها توی روح آدم یک ذره یک ذره همینطور قلب را می گیرد فکر را می گیرد، اصلاً فکر شیطانی است چشم شیطانی است زبان شیطانی است نیّت شیطانی است اقتصاد شیطانی است سیاست شیطانی است اصلاً هر کاری می کند هیچ رنگ الهی ندارد همه اش رنگ های غیر الهی است اول بیضه می گذارد بعد بزرگ می شود همینطور همه وجود آدم را می گیرد در روایتی هم داریم که گناه اول یک نقطه در روح آدم می گذارد کم کم اگر این نقطه را پاک نکنی این هی بزرگ می شود و بزرگ می شود مثل سرطانی که اول یک گوشه است بعد همه بدن را می گیرد اول وسوسه بعد تماس می گیرد بعد می رود توی روح و بیرون نمی آید بعد حزب شیطان بعد برادر شیطان بعد «شَیَاطِینَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ» بعضی ها جنس شان. . می گویند فلانی خصلت اش بد است یعنی این بدی جزو ذات او است. ادامه 👇
4- اصلاح زشتی ها و تکمیل خوبی ها امام سجاد (ع) می فرماید خدایا اگر ذات من خراب است اصلاح کن بعضی ها ذاتشان خراب نیست آدم خوبی است ولی یک عیبی هم دارند می گوید اگر عیب دارم خوب عیبم را برطرف کن «وَ لَا عَائِبَه یً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا» اگر عیبی دارم «حَسَّنْتَهَا» جنسم خراب است، جنسم را عوض کن، جنسم خوب است عیبی دارم عیب من را برطرف کن اگر هم جنس خوب است و هم عیب نیست از این گذشتیم خصلت خوب است عیب هم نداری ولی کرامتت ناقص است می گوید خدایا اگر کرامت دارم ولی این بزرگواری، کم بزرگوارم سخاوت دارم ولی کم است می گوید: «لِأُتَمِّمَ» یعنی این کرامت را. . . «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ» همین «لِأُتَمِّمَ» یعنی انسان باید روز به روز در حال رشد باشد می توانید این آیه را حفظ کنید من یک آیه دو کلمه ای می گویم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا» (نساء/136)ای کسانی که ایمان دارید ایمانتان بیشتر بشود. باسواد هستید سوادتان بیشتر بشود «رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا» (طه/114)هدایت یافته ای «زَادَهُمْ هُدًی»(محمد/17)اگر هدایت یافته ای روز به روز هدایتت بیشتر بشود سواد داری روز به روز سوادت بیشتر بشود ایمان داری روز به روز ایمانت بیشتر بشود کرامت داری روز به روز کرامتت بیشتر بشود یعنی هیچوقت انسان نباید در رشد معنوی درجا بزند. 5- مکارم اخلاق در همسرداری و خانواده بحث را شب مبعث گوش می دهید پیغمبر فرمود آمده ام که مکارم اخلاق را به آخرین درجه برسانم بحث ما بحث ازدواج بود در مسیر بحث ازدواج رسیدیم به بحث بعثت مکارم الاخلاق در همسرداری، پیغمبر چه جوری زن داری می کرد اول اینکه زنهای پیغمبر همه خوب بودند؟ ما بگوییم آری یا نه، ما نگوییم برویم سراغ قرآن ای قرآن زنهای پیغمبر همه شان خوب بودند؟ نه، به چه دلیل؟ چون قرآن به زنهای پیغمبر می فرماید «فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا» (احزاب/29)از اینکه می فرماید خدا برای خوبهایتان اجر بزرگ قرار داده است پیداست همه زنها هم خوب نبودند چون اگر همه خوب بودند نمی گفت برای خوبهایتان، پیداست یک خوب هست و یک متوسط یا بد مثل اینکه می گویند همه اصحاب پیغمبر عادل بودند ما بیش از سی آیه داریم که همه اصحاب پیغمبر آدم حسابی نبودند اگر بگوییم هر کس اصحاب پیغمبر بود آدم حسابی است نمی شود. اصلاً بعضی عقیده ها، خدا نکند که این عقیده ها عمیق باشد اگر این عقیده ها عمیق باشد، اگر این عقیده ها باشد کفر است ما صدها آیه داریم که سیاسی است هر کس که می گوید دین از سیاست جداست یعنی من قرآن را قبول دارم این صد تا آیه را قبول ندارم وقتی آیاتی توی قرآن داریم که در زمان پیغمبر منافقینی بودند پس نمی توانیم بگوییم هر کس. . . اصحاب پیغمبر درجه داشتند زنهای پیغمبر درجه داشتند خود امام علی (ع) مقامش بالتر از امام حسن (ع) بود امام حسن مقامش بالاتر از امام حسین (ع) بود انبیاء درجاتشان فرق می کرد قرآن آیه ای دارد که همه انبیاء در یک درجه نیستند پس وقتی انبیاء در یک درجه نیستند اهل بیت در یک درجه نیستند بیاییم و بگوییم مردم عادی همه در یک درجه هستند؟ یکی از زنهای پیغمبر به پیغمبر نیش می زد پدرش آمد گفت نیش نزن من تو را با زور به پیغمبر داده ام تو توی خانه مانده بودی هیچ کس تو را نمی گرفت یکی گفت یا رسول الله نگذار این به تو نیش بزند فرمود من باید نیش زن را تحمل کنم «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» چه روایاتی داریم که اگر زنی تحمل کند نیش شوهرش را، یا مردی نیش زنش را تحمل کند. . . عصبانی شده یک چیزی می گوید این فحش ها که چیزی نیست مادر به بچه اش می گوید انشاءالله که جنازه ات را برای من بیاورند ولی در عین حال جدی می گوید؟ بسیاری از فحش ها نیش ندارد زن می گوید خدا مرگم بدهد و حال آنکه اگر همان وقتی که این حرف را می زند یک مگس بیاید می دود توی پشه بند یعنی بیرون پشه بند می گوید خدا انشاء الله مرگم بدهد ولی از ترس پشه می رود توی پشه بند فحش ها را چیز. . . سر یک کلمه. . . گفت که گفت، نباید بگوید ولی وقتی گفت. . . امشب شب بعثت است بعثت خیلی روز مهمی است از بزرگترین روزهای اسلامی روز مبعث است بیایید هر زن و شوهری که با هم قهر هستند بیایید هر کسی را که سراغ دارید که با هم قهر هستند بخاطر پیغمبر آخر شما امت پیغمبر هستید من آمده ام اخلاق. . . اخلاق هم. . . نمی دانم من اینها را از کجا. . . یک چیزهایی ما می بینیم نمی دانیم که از کجا درست شده است مثل اینکه می گویند عطسه کردی صبر کن هر چه می گوییم بابا عطسه کردی یعنی بدو نه اینکه یعنی صبر کن ولی با اینکه بیست سال با کم و زیادش توی تلویزیون گفته ایم ولی فایده ای ندارد این جزو فرهنگ شده است می گوید عطسه کردی بایست. ادامه 👇