🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🍂سوره بقره ــ آیه ۱۸۰
كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ
بر شما مقرّر شده چون یكی از شما را مرگ در رسد، اگر مالی از خود به جا گذاشته است، برای پدر و مادر و خویشان به طور پسندیده وصیّت كند. این حقّی است بر عهده پرهیزكاران.
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_صد_هشتاد
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🍂(آيه ١٨٠) -وصيّتهاى شايسته!
در آيات گذشته سخن از مسائل جانى و قصاص در ميان بود، در اين آيه و دو آيه بعد به قسمتى از احكام وصايا كه ارتباط با مسائل مالى دارد مىپردازد و به عنوان يك حكم الزامى مىگويد: «بر شما نوشته شده هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد اگر چيز خوبى (مالى) از خود بجاى گذارده وصيّت بطور شايسته براى پدر و مادر و نزديكان كند» (كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ) .
🍂و در پايان آيه اضافه مىكند «اين حقّى است بر ذمّۀ پرهيزكاران» (حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ) . جالب اين كه در اينجا به جاى كلمۀ «مال» كلمۀ «خير» گفته شده است.
🍂اين تعبير نشان مىدهد كه اسلام ثروت و سرمايهاى را كه از طريق مشروع به دست آمده باشد و در مسير سود و منفعت اجتماع بكار گرفته شود خير و بركت مىداند و بر افكار نادرست آنها كه ذات ثروت را چيز بدى مىدانند خط بطلان مىكشد.
🍂ضمناً اين تعبير اشارۀ لطيفى به مشروع بودن ثروت است، زيرا اموال نامشروعى كه انسان از خود به يادگار مىگذارد خير نيست بلكه شرّ و نكبت است.
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_صد_هشتاد
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
تفسیر قرآن کریم
سوره بقره آیه ۱۸۰
كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ
بر شما مقرر شده است که چون یکی از شما را مرگ فرا رسد، اگر مالی بر جای گذارد، برای پدر و مادر و خویشاوندان (خود) به طور پسندیده وصیت کند؛ (این کار) حقی است بر پرهیزگاران.
نکته ها:
بعضیها فکر میکنند وصیّت کردن، زمینه ی زود مردن است، در حالی که یک نوع دوراندیشی است واینکه میفرماید: هنگام مرگ وصیّت کنید. چون آن لحظه، آخرین فرصت است وگرنه میتواند سالها قبل از فرا رسیدن مرگ، وصیّت کند.
بعضی وصیّت کردن را واجب دانسته اند، امّا از جمله ی حقّاً علی المتّقین استفاده میشود که این عمل مستحبّ است وگرنه میفرمود: حقّاً علی المؤمنین
در آیه ی شریفه به جای کلمه مال از کلمه خیر استفاده شده تا روشن شود که مال و ثروت، مایه ی خیر و نیکی است و آنچه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته، مال حرام یا علاقه ی زیاد به مال یا ترجیح دادن مال بر کمالات فردی و نیازهای اجتماعی و یا استثمار مردم برای تحصیل آن است
وصیّت باید بر اساس معروف باشد، نه از روی کینه و یا مهرورزی های بیجا چون از ارث، تنها بعضی از بستگان بهره مند میشوند آن هم به مقدار معیّن، لذا اسلام سفارش میکند اگر در میان فامیل کسانی هستند که از ارث محرومند و یا سهم ارث آنان اندک است با وصیّت، در مورد توسعهی سهمیّه آنان اقدام نماید، ولی اگر کسی در وصیّت رعایت عدالت نکند و یا ظلمی را روا دارد، گناه کبیره انجام داده است 532
شخصی با داشتن کودکانی صغیر، تمام اموال خود را در راه خدا بخشید. چون پیامبر صلی الله علیه وآله متوجّه شدند، پرسیدند با این مرده چه کردید؟ گفتند: او را دفن کردیم فرمود: اگر قبلاً به من خبر داده بودید، اجازه نمیدادم او را در قبرستان مسلمانان دفن کنید.
وصیّت، نشانه ی آن است که مالکیّت انسان حتّی بعد از مرگ در مورد قسمتی از داراییهایش ادامه دارد.
مقدار وصیّت، یک سوم مال است و اگر شخصی در مورد بیش از این مقدار وصیّت کند، اجازه ی وارثان شرط است
برای اینکه یاد بگیریم چگونه وصیّت کنیم، بهتر است وصیّت نامه های اولیای خدا، شهدا و علما را بخوانیم
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: هرکس ابتدا به عهده بگیرد که وصیّت شخصی را انجام دهد، ولی سپس بدون عذر آنرا رها کند، هیچ عملی از او قبول نمیشود وتمام فرشتگانِ میان آسمان و زمین او را لعنت میکنند و دائماً در غضب خداوند است ودر برابر هر کلمه ی یا ربّ که میگوید، یک لعنت بر او نثار میشود و پاداش تمام کارهای قبلی او به پای وصیّت کننده ثبت میگردد. 535
آثار و برکات وصیّت
1- وصیّت، نشانه ی دقّت و اهل حساب بودن است
2- وصیّت، نشانه ی احترام به حقوق دیگران است
3- وصیّت، انجام امور خیری است که از آن غفلت شده و تداوم عمل صالح، پس از مرگ است
4- وصیّت، راهی برای پرکردن خلأهای اقتصادی و تعدیل ثروت است
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرموده اند: هرکس با وصیّت از دنیا برود، گویا شهید مرده است 536
وصیّت برای والدین وبستگان، عامل تجدید محبّت ویک نوع قدرشناسی است لذا در آغاز آیه وصیّت، والدین مطرح شده اند تا علاوه بر سهم ارث، وصیّت به نوعی تنظیم شود که نفعش به آنان نیز برسد که این خود از مصادیق احسان است
اقسام وصیّت
1- واجب: مثل وصیّت به حقّ اللّه، حقّ الناس، قضای نماز و عبادات دیگر، پرداخت حقوق واجبه مانند خمس، زکات، بدهکاریهای مردم
2- مستحبّ: مثل وصیّت به امور خیریّه
3- مباح: مثل وصیّت فرزندان به نوع شغل، حرفه، لباس، طعام
4- مکروه: مثل وصیّت به مقبره سازی
5 - حرام: مثل وصیّت به ایجاد مراکز فساد، انتشار کتب ضالّه
532) سفینةالبحار، واژه وصی.
533) سفینةالبحار، واژه وصی.
534) نهج الفصاحة، جمله626.
535) تفسیر اطیب البیان
536) وسائل، ج13، ص352.
پیام ها:
1- گرچه با مرگ، انسان از دنیا میرود، امّا پرونده ی عمل او با کارهایی نظیر وصیّت باز میماند. اذا حضر احدکم الموت... الوصیة
2- مال و ثروت، اگر در راه درست مصرف شود خیر است ان ترک خیر الوصیّة
3- در وصیّت باید علاوه بر ارث، برای والدین و نزدیکان سهمی قرار داد. الوصیّة للوالدین و الاقربین
4- وصیّت باید بر اساس عرف پسندیده ی جامعه باشد. الوصیّة.. بالمعروف
5 - ترک وصیّت، نوعی بیتقوایی نسبت به حقوق دیگران است الوصیّة.. حقّاً علی المتّقین
#تفسیر_قرآن
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت122
وَتَبِعَ جِنَازَهً فَسَمِعَ رَجُلاً یَضْحَکُ، کَأَنَّ الْمَوْتَ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا کُتِبَ، وَکَأَنَّ الْحَقَّ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا وَجَبَ، وَکَأَنَّ الَّذِی نَرَى مِنَ الاَْمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِیلٍ إِلَیْنَا رَاجِعُونَ!نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ، وَنَأْکُلُ تُرَاثَهُمْ، کَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، ثُمَّ قَدْ نَسِینَا کُلَّ وَاعِظٍ وَوَاعِظَهٍ، وَرُمِینَا بِکُلِّ فَادِحٍ وَجَائِحَهٍ!
امام(علیه السلام) در تشییع جنازه اى شرکت داشت، صداى خنده بلند کسى را شنید،پس امام(علیه السلام) فرمود: گویى مرگ در دنیا بر غیر ما نوشته شده و گویى حق آن بر غیر ما واجب گشته و گویى این مردگانى را که مى بینیم مسافرانى هستند که به زودى به سوى ما باز مى گردند. ما آنها را در قبرشان جاى مى دهیم و میراثشان را مى خوریم (و چنان غافل و بى خبریم که) گویى بعد از آنها ما جاودانه مى مانیم به علاوه ما هر واعظ و اندرز دهنده اى را فراموش کرده ایم در حالى که هدف حوادث و خنده و بى خبرى است؟!).
شرح و تفسیر
خنده احمقانه
امام(علیه السلام) این سخن حکیمانه و تکان دهنده و بیدارگر را زمانى فرمود که در تشییع جنازه یکى از مؤمنان شرکت داشت، صداى خنده بلند کسى را شنید و فرمود: «گویى مرگ در دنیا بر غیر ما نوشته شده و گویى حق در آن بر غیر ما واجب گشته و گویى این مردگانى را که مى بینیم مسافرانى هستند که به زودى به سوى ما باز مى گردند»; (وَتَبِعَ جِنَازَهً فَسَمِعَ رَجُلاً یَضْحَکُ فَقَالَ(علیه السلام): کَأَنَّ الْمَوْتَ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا کُتِبَ، وَکَأَنَّ الْحَقَّ فِیهَا عَلَى غَیْرِنَا وَجَبَ، وَکَأَنَّ الَّذِی نَرَى مِنَ الاَْمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِیل إِلَیْنَا رَاجِعُونَ!). به یقین خندیدن کسى در تشییع جنازه آن هم با صداى بلند که به گوش مولا على(علیه السلام)برسد نشانه نهایت غفلت و بى خبرى از سرنوشت خویش و مسئولیت هایى است که در این جهان دارد. به همین دلیل این بزرگ معلم اخلاق و بیدار کننده غافلان و بى خبران با سه تشبیه به آن شخص و امثال او هشدار دارد: تشبیه اول: کار تو مثل این است که گمان مى کنى مرگ مال دیگران است و تو حیات جاویدان دارى. روزى جنازه تو را نیز بر مى دارند و تشییع کنندگان تو را به سوى آرامگاه ابدى ات مى برند. آیا دوست دارى آن روز دوستانت در تشییع جنازه تو بخندند؟ دوم: آیا «حق» ـ به معناى وظایف واجب و مسئولیت هاى الهى و وجدانى ـ مخصوص دیگران است و تو مستثنا هستى و یا این که تمام حقوق واجبه را ادا کرده اى و الان خوشحالى و مى خندى؟ سوم: آیا گمان مى برى تشییع جنازه مانند بدرقه مسافرانى است که به زودى به سوى تو باز مى گردند؟ گرچه چند روزى رنج فراق را تحمل مى کنى ولى به هنگام بازگشت شادى زائد الوصفى جاى آن را پر مى کند؟ در حالى که سفر مرگ، سفرى است که هرگز بازگشتى در آن نبوده و نخواهد بود و رنج فراق و جدایى از عزیزان از دست رفته جاویدان است. با این حال چه جاى خندیدن است.
ادامه دارد...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت122
سپس امام(علیه السلام) در ادامه این بحث به تعبیرات تکان دهنده دیگرى پرداخته و مى فرماید: «ما آنها را در قبرشان جاى مى دهیم و میراث آنها را مى خوریم (و چنان غافل و بى خبریم که) گویى بعد از آنها جاودانه مى مانیم»; (نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ، وَنَأْکُلُ تُرَاثَهُمْ، کَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ). غافل از این که فردا نیز دیگران ما را در قبرهایمان جاى مى دهند و میراثمان را در میان خود تقسیم مى کنند و این روند همچنان ادامه مى یابد و هر کسى چند روزى نوبت اوست و به گفته شاعر: هر که آمد عمارتى نو ساخت *** رفت و منزل به دیگرى پرداخت هنگامى که در مجلس یادبود و به اصطلاح فاتحه براى یکى از دوستان یا عزیزانمان شرکت مى کنیم باید در همان حال به این فکر باشیم که روزى هم چنین مجلسى براى ما مى گیرند و دوستان و بستگان ما در آن به فاتحه خوانى براى ما مشغول مى شوند، بنابراین از هم اکنون باید به فکر آن روز باشیم نه این که خنده مستانه سر دهیم و همه این واقعیت ها را به دست فراموشى بسپاریم. افراد غافل و بى خبرى هستند که چون نام مرگ برده مى شود فورا مى گویند: بس کنید. خدا چنان روزى را نیاورد. و یا چون از کنار قبرستان رد مى شوند روى خود را بر مى گردانند! فارغ از این که اگر ما از مرگ غافل شویم او از ما غافل نمى شود و به گفته امام(علیه السلام): «وَکَیْفَ غَفْلَتُکُمْ عَمّا لَیْسَ یُغْفِلُکُمْ، وَطَمَعُکُمْ فِیمَنْ لَیْسَ یُمْهِلُکُمْ; چگونه غافل مى شوید از چیزى که هرگز از شما غافل نمى شود و چگونه طمع دارید در چیزى که هیچ گاه به شما مهلت نمى دهد». سلیمان پیغمبر بزرگ خدا با آن همه قدرتى که داشت به هنگام پایان عمر فرشته مرگ لحظه اى به او مهلت نداد که از حال ایستاده بنشیند و در همان جا روح او را گرفت و با خود برد و جسم بى جان بعد از آنکه موریانه عصایى را که بر آن تکیه کرده بود خورد، به زمین افتاد با این حال ما چه انتظارى داریم. در پایان این کلام حکمت آمیز، امام(علیه السلام) براى بیدار ساختن آن شخص غافل که در تشییع جنازه بلند مى خندید و کسانى که همچون او فکر مى کنند فرمود: «بعد از اینها ما هر واعظ و اندرز دهنده اى را فراموش کردیم در حالى که هدف مسائل سنگین و آفات نابود کننده قرار گرفتیم (با این حال چه جاى غفلت و فراموشى است؟)»; (ثُمَّ قَدْ نَسِینَا کُلَّ وَاعِظ وَوَاعِظَه، وَرُمِینَا بِکُلِّ فَادِح وَجَائِحَه!). تعبیر به «وَاعِظ وَوَاعِظَه» براى تعمیم و گسترش است، زیرا بعضى از حوادث مانند موت از آن به عنوان واعظ تعبیر مى شود و بعضى مانند آفت ها و بلیه ها به عنوان واعظه از آن تعبیر مى کنیم. آرى همه آنها به روشنى ما را اندرز مى دهند که بیدار باشید و به پایان زندگى خود و وظائفى بیندیشند که در برابر آن دارید. به خصوص این که معلوم نیست فردا چه کسى از ما باشد و چه کسى نباشد. واژه «فادح» در اصل به معناى شىء سنگین است سپس به هر حادثه اى که بر جسم و جان انسان سنگینى کند اطلاق شده است. واژه «جائحه» به معناى امور نابود کننده است، لذا این دو نسبت به یکدیگر از قبیل اقل و اکثر هستند. آشکارترین واعظ همان حادثه مرگ است که هر روز براى دوست و آشنایى رخ مى دهد. مخصوصاً در زمان ما، صفحه حوادث جراید و تسلیت ها همه روز پر است از خبر فوت گروهى که دیروز در میان ما مى زیستند و امروز به دیار مردگان رفته اند. امام امیرمؤمنان على(علیه السلام) در نهج البلاغه مى فرماید: «فَکَفى واعِظاً بِمَوْتى عایَنْتُمُوهُمْ، حُمِلُوا اِلى قُبُورِهِمْ غَیْرَ راکِبِینَ; این واعظ براى شما کافى است که همه روز مردگانى را مى نگرید که آن ها را به سوى گورهایشان مى برند بى آنکه خودشان بخواهند». در روایات متعددى این تعبیر از پیشوایان معصوم(علیهم السلام) نقل شده است: «کَفى بِالْمَوْتِ واعِظاً; براى وعظ و اندرزِ انسان ها مرگ کافى است».
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
ادامه شرح دعای شانزدهم صحیفه سجادیه
وَ أَنَا ، يَا إِلَهِي ، عَبْدُكَ الَّذِي أَمَرْتَهُ بِالدُّعَاءِ فَقَالَ لَبَّيْكَ وَ سَعْدَيْكَ ، هَا أَنَا ذَا ، يَا رَبِّ ، مَطْرُوحٌ بَيْنَ يَدَيْكَ و من ای خدای من! بندۀ توام که او را به دعا دستور دادی؛ و او گفت: گوش به فرمان و در خدمت توام؛ اینک منم ای پروردگارم! که انداخته شدۀ در برابر توام
أَنَا الَّذِي أَوْقَرَتِ الْخَطَايَا ظَهْرَهُ ، وَ أَنَا الَّذِي أَفْنَتِ الذُّنُوبُ عُمُرَهُ ، وَ أَنَا الَّذِي بِجَهْلِهِ عَصَاكَ ، وَ لَمْ تَكُنْ أَهْلًا مِنْهُ لِذَاكَ منم که خطاها پشتم را سنگین کرده؛ و منم که گناهان عمرم را نابود ساخته؛ و منم که به نادانیم، تو را نافرمانی کردم؛ و تو شایستۀ این نبودی که من اینگونه با تو معامله کنم.
هَلْ أَنْتَ ، يَا إِلَهِي ، رَاحِمٌ مَنْ دَعَاكَ فَأُبْلِغَ فِي الدُّعَاءِ أَمْ أَنْتَ غَافِرٌ لِمَنْ بَكَاكَ فَأُسْرِعَ فِي الْبُكاء أَمْ أَنْتَ مُتَجَاوِزٌ عَمَّنْ عَفَّرَ لَكَ وَجْهَهُ تَذَلُّلًا أَمْ أَنْتَ مُغْنٍ مَنْ شَكَا اِلَيْكَ ، فَقْرَهُ تَوَكُّلاً ای خدای من! آیا حضرتت به کسی که تو را بخواند، رحم میکند تا در خواندن تو اصرار ورزم، یا کسی که به درگاهت گریه و زاری کند، میآمرزی تا در گریه شتاب کنم، یا گذشت میکنی از کسی که از باب فروتنی، صورت به خاک درگاهت ساید؟ یا کسی که از باب توکّل و اعتماد، از تهیدستی خودش به تو شکایت کند، بینیاز میسازی؟
لطف حضرت حق
آيات قرآن و روايات و كلمات حضرت سجاد (عليه السلام) در دعاهاى ديگر پاسخ تمام اين سؤالات را داده است.
«معصيتكارى كه عصيانش بر اثر جهل بوده، صد در صد توبهاش قبول است.
او به تمام دعاكنندگان به بهترين وجه ترحّم مىفرمايد، اشك گنهكار را وسيله خاموش كردن آتش جهنّم قرار مىدهد و صورت بر خاك نهادن را در دنيا و آخرت رفعت و شوكت و عظمت و آبرو مىدهد و فقر فقير چه فقر مادى و چه فقر معنوى را به بهترين صورت از خزانه كرمش تبديل به بى نيازى مىكند.
گريهاى كه براى خدا و در راه خدا باشد، خاموش كننده آتش درون و نابود كننده عذاب بيرون است.
با دقّت در وضع روانى مردان الهى، مىتوان گريههاى آنها را به انواعى تقسيم كرد:
1- ندامت از گناهان و معاصى.
2- احساس ابهام دربازگشت نهايى به سوى خدا.
3- احساس عظمت.
4- شوق و نشاط.
5- خوف و خشيت.
ملاك مقدس بودن گريههاى الهى، بستگى به اوج و اعتلاى روحى دارد، هر اندازه كه هيجان و رقت قلب، مولود توجّهات علوى برتر بوده باشد، گريههاى ناشى از آن توجّهات باعظمتتر و باارزشتر خواهد بود «1»
آرى، انسانى كه دچار فقر معنوى است و به طور كامل به اين فقر توجه دارد و مىداند جز ذات اقدس حضرت حق، احدى نمىتواند اين فقر را جبران كند، به حالت دعا مىافتد و دست نياز به سوى بى نياز دراز مىكند و با تضرّع و ندبه، درياى رحمت الهى را به جوش آورده، انوار توفيق را متوجه خود مىنمايد و كمبودهاى درونى خود را بدين وسيله جبران مىنمايد.
پی نوشت ها:
(1)- تفسيرمثنوى: 4/ 269
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_شانزدهم
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
ادامه شرح دعای شانزدهم صحیفه سجادیه
إِلَهِي لَا تُخَيِّبْ مَنْ لَا يَجِدُ مُعْطِياً غَيْرَكَ ، وَ لَا تَخْذُلْ مَنْ لَا يَسْتَغْنِي عَنْكَ بِأَحَدٍ دُونَكَ ای خدای من! کسی را که جز تو عطاکنندهای نمییابد، ناامید مکن؛ و کسی را که از تو به احدی غیر تو بینیاز نمیشود، خوار و بییار رها مکن
إِلَهِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ لَا تُعْرِضْ عَنِّي وَ قَدْ أَقْبَلْتُ عَلَيْكَ ، وَ لَا تَحْرِمْنِي وَ قَدْ رَغِبْتُ إِلَيْكَ ، وَ لَا تَجْبَهْنِي بِالرَّدِّ وَ قَدِ انْتَصَبْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ خدای من! پس بر محمّد و آلش درود فرست و در حالی که به تو روی آوردهام، از من روی مگردان؛ و اکنون که به تو رغبت کردهام، مرا از لطف و رحمتت محروم مکن؛ و اینک که در برابرت قرار گرفتهام، دست ردّ به سینهام مزن و با من برخورد تلخ و بد نداشته باش
أَنْتَ الَّذِي وَصَفْتَ نَفْسَكَ بِالرَّحْمَةِ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ارْحَمْنِي ،وَ أَنْتَ الَّذِي سَمَّيْتَ نَفْسَكَ بِالْعَفْوِ فَاعْفِ عَنّي تویی آنکه وجود مقدّست رابه رحمت وصف کردهای بر محمّد و آلش درودفرست وبه من رحم کن و تویی آنکه خودراخطابخش نامیدهای؛بنابراین مرا ببخش
قَدْ تَرَى يَا إِلَهِي ، فَيْضَ دَمْعِي مِنْ خِيفَتِكَ ، وَ وَجِيبَ قَلْبِي مِنْ خَشْيَتِكَ ، وَ انْتِقَاضَ جَوَارِحِي مِنْ هَيْبَتِكَ ای خدای من! جریان اشکم را به خاطر ترسی که از تو دارم و لرزیدن دلم را برای نگرانی وبیمی که دربرابربزرگداشت و احترامی که به تو دارم و حرکت و لرزش اعضایم رادربرابربیمی که از تو دارم،مشاهده میکنی
كُلُّ ذَلِكَ حَيَاءٌ مِنْكَ لِسُوءِ عَمَلِي ، وَ لِذَاكَ خَمَدَ صَوْتِي عَنِ الْجَأْرِ إِلَيْكَ ، وَ كَلَّ لِسَانِي عَنْ مُنَاجَاتِكَ همۀ اینها محصول شرمساری من از حضرت توست، آنهم به خاطر اعمال زشتی که از من سرزده؛ به همین سبب صدایم از این که به درگاهت به زاری بلند شود، خاموش شده؛ و زبانم از راز و نیاز با تو بازمانده
مناجات با خدا
«اى محبوب من و آقاى بزرگوارم،نمىدانم كه بين ساكنان اين كره خاكى،نظرت نسبت به من چگونه است؛ودر آن سراى وحشتناك بامن چگونه رفتار خواهى كرد؟
مولاى من كاش مىدانستم كه درپاسخ دعاى من چه مىگويى؟ اگربگويى نه،پس واى برمن واى برمن و واى ازاين بيچارگى.واى بر عقلم، اگر پروردگاراو راازخودبراندواز مقام نورو شرف حضورومرتبه تمكين دورگردد وبنده هوا و هوس ومطيع خوك شهوت وخادم سگ غضب گرددوازمجاورت باپاكيزگان محجوب و ازنزديكى به پروردگارمحروم شوددر اين صورت ازحقيقت خودمسخ گشته وشيطانى فتنه گر وابليسى حيله بازخواهد گشت.
واى برروح من،اگر ازجوارخداوندى منع و از تعلّق به عزّقدس محروم وازحضور مجلس انس طردواز ورودبه مرتبه عليين محجوب گشته ودركات سجين جاى گزيند و با شياطين قرين گردد.اى واى برقلبى مثل قلب من اگر از يادخدامنع وازمحبت خداوندمحروم گشته و هواى شيطان كندوعاشق اين دنياى پست شده وشيداى محبت اوگشته و در دام او بيفتد و به زمين بچسبدكه آن وقت مثلش،مثل سگ است كه اگرآهنگ اوكنى برتوپارس خواهد كردودر نتيجه از ظلمت معاصى سياه گشته وياد خدا رااز يادخواهد بردوبه جاى كسب علم و دانش گرفتار وسواس خواهد گشت.
اى سر من،چگونه خواهى بوداگر غضب الهى تورابگيردودر اين دنيا بخواهدتورا عذاب كند و به سرخوك ويا ميمونى تورامسخ گرداند،يا اين كه چهرهات راسياه گردانيده وبين همه عالميان تورارسوا و مفتضح سازد، يا اين كه بينايى يا شنوايى ويا گويايى تو را ازتو بگيرد و يا چهره ات را زشت گرداند،آيا نشنيدهاى كه بسيار از گناهكاران بودندكه خداوندبر آنان غضب نمود و آنان رابدينگونه درهميندنيا عذاب فرمود، يا اين كه آتشى فرستاد كه درهمين دنيا آنها را سوزانيدوسپس به آتش دوزخ روانه كرد!حالت چگونه خواهد بوداگرپس ازمرگ به عذاب الهى گرفتار شوى كه آن عذاب به مراتب دردناكتر خواهد بود!!آيا احوال قبر و پوسيدگى بدن را در گور درنظر نمىآورى،آنگاه كه بهره ات را از اين دنيا گرفتى،زود است كه خاك قبر،گوشتِ بدنت را بخوردوكرمها در بينىات،داخل شوند و حدقههاى چشم به گونهات جارى گرددواين منظر نظيف وجمال لطيف به جيفه گنديدهاى مبدل شودوگوشت صورتت برخاك ريزدو چرك و خون با هم درآميزد!!
بدان كه گناهكاران در آتشى افكنده مىشوند كه حرارتش شديدو گودى آن بسيار و زيورآلات آن زنجيرهاى آهنين وشرابش آب جوش وچرك و خون است!آه،اى خداى من!واى از اين بى حيائى،آه،از اين فضاحت، اى مولا وآقاى من، اين چه جرأتى بود كه من بر تو داشتم،اين چه حسرتى بود كه براى خود فراهم آوردم، به عزّت و جلالت سوگند اى محبوب من،اگر مرا طاقت بر عذاب تو و قدرتى درمقابل انتقام تو بود،هرگز عفو وبخششت را خواستار نمىشدم، بلكه عذاب و عقاب مربوط به گناهانم را مىطلبيدم.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_شانزدهم
ادامه در پست بعدی
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
@saleheinma313114
ادامه شرح دعای شانزدهم صحیفه سجادیه
مرا چه شده كه پس از اين همه كرامات كه بر من ارزانى داشتى باز تو را معصيت كردم و با اين كه رو سويم نمودى از تو روى برگرداندم، منزهى تو اى مهربان خداى من، سبحان اللّه از اين همه حلم و اين همه لطف كه با همه اين امور باز براى من و امثال من از گناهكاران فرو مايه پست، باب توبه را گشوده و ما را از بازگشت به جوار خود منع ننموده و براى تائبان وعده قبول و عفو گناهان و تبديل آن به چندين برابر از حسنات مقرّر فرمودهاى «1»
(1)- مناجاتهاى عارف باللَّه حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_شانزدهم
ادامه دارد...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
📹|| #فرزند_آوری از دیدگاه امام صادق (ع)
🔹چرا یکی از اولویت های زندگی اسلامیِ
انسان باید موضوع فرزندآوری باشد؟
#فرزند_آوری
#افزایش_جمعیت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی #فرزند_آوری فقط برای ایران بد است!
🔹رسانههای غربی مردمِ کشورهای خود را
به #فرزندآوری تشویق میکنند اما رسانههای
فارسیزبانِ #غربی تشویق فرزندآوری در
ایران را ناقض حقوق زنان میدانند.
#فرزند_آوری
#افزایش_جمعیت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
📹|| #فرزند_آوری از دیدگاه امام صادق (ع)
🔸فرزندآوری (2)
🔹چرا یکی از اولویت های زندگی اسلامیِ
انسان باید موضوع فرزندآوری باشد؟
🔸پاسخ دوم ...
#فرزند_آوری
#افزایش_جمعیت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💠 #حدیث
🔺 قال رسولُ اللّهِ صلیاللهعلیهوآله:
🔆 لا يُسْبَقُ بَطيءٌ بحَظِّهِ و لا يُدرِكُ حَريصٌ ما لَم يُقدَّرْ لَهُ؛
🔅 آن كه حرص نزند (طمع نکند) روزى خود را از دست نمى دهد و آن كه حرص زند، به آنچه روزیاش نيست، نمیرسد.
📚 امالی طوسی، ١١۶٢
#سبک_زندگی_اسلامی
#رزق_و_روزی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#حدیث
#رباعی
#امام_رضا (علیهالسلام)
«اَلْإِمَامُ الدَّلِيلُ فِي الْمَهَالِكِ مَنْ فَارَقَهُ فَهَالِكٌ»
امام در مهلکهها راهنماست و هر کس از او جدا شود هلاک میگردد.
📗الکافی، ج۱، ص۱۹۸
خورشید هدایت
خورشید هدایت و حیات است امام
سرچشمۀ فیض و برکات است امام
نابود شود هر که از او دور افتد
در مهلکهها، راه نجات است امام
حسین_ابراهیمی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#حدیث
#امام_صادق (علیهالسلام):
🔸 غلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ ويُذهِبُ الأمانَةَ ويُضجِرُ المَرءَ المُسلم.
🔸#گرانى اخلاقها را بد، امانتدارى را نابود و فرد مسلمان را بىقرار مىکند.
📗کافی، جلد ۵، صفحه ۱۶۴
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🌹سوره بقره ــ آیه ۱۸۱
فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَآ إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُٓ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
پس كسانی كه بعد از شنیدن وصیّت در آن تغییری دهند، گناهش فقط بر عهده آنانی است كه تغییرش میدهند؛ یقیناً خدا شنوا و داناست.
🌸🌿🌸🌿🌸🌿
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_صد_هشتاد_یک
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🌹(آيه ١٨١) -هنگامى كه وصيّت جامع تمام ويژگيهاى بالا باشد، از هر نظر محترم و مقدّس است، و هر گونه تغيير و تبديل در آن ممنوع و حرام است، لذا اين آيه مىگويد: «كسى كه وصيّت را بعد از شنيدنش تغيير دهد گناهش بر كسانى است كه آن را تغيير مىدهند» (فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ) . و اگر گمان كنند كه خداوند از توطئههايشان خبر ندارد سخت در اشتباهند. «خداوند شنوا و دانا است» (إِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ) .
🌹 آيه فوق اشاره به اين حقيقت است كه خلافكاريهاى «وصى» (كسى كه عهده دار انجام وصايا است) هرگز اجر و پاداش وصيّت كننده را از بين نمىبرد، او به اجر خود رسيده، تنها گناه بر گردن وصىّ است كه تغييرى در كميّت يا كيفيّت و يا اصل وصيّت داده است.
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_صد_هشتاد_یک
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج