⭕️ سوال
⁉️ علت آمدن انبیای جدید چه بود و چرا خداوند متعال مرتب انبیای جدید تا 124 هزار پیامبر فرستاده است؟
🔰پاسخ:
🔰 اگر رسولان الهی برای هدایت بشر نیامده بودند، انسانها میتوانستند در روز قیامت به خدای متعال اعتراض کنند: «وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى[طه/134] اگر قبل از آمدن او، آنها را با عذابى هلاك مىكرديم، مىگفتند: پروردگارا! چرا براى ما پيامبرى نفرستادى تا پيش از آن كه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم.»
💢 لذا در پاسخ به این سوال باید گفت:
1⃣ اولا: در طول تاریخ، استعدادها و نیازهای جوامع بشری متفاوت بوده، به همین خاطر لازم بوده است که برای هر جامعه رسولی فرستاده شود که مطابق با فرهنگ و درک آنها، فرامین الهی را برساند. در واقع جوامع اولیه قدرت درک پایینتری نسبت به جوامع بعدی داشتهاند، از اینرو پیامبران نیز احکام الهی را با توجه به درک و نیازشان بیان میکردند؛ علاوه بر آن، این جوامع آن چنان قابلیت نداشتند که بتوانند تمام فرامین الهی را یکجا پذیرا باشند.
👈 این رویه تا زمان رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) ادامه داشت، در این زمان بود که مردم هم ظرفیت دین کامل را داشتند و هم می توانستند آن را حفظ کنند. در واقع میتوان بشریت را به یک مدرسه تشبیه کرد که از اول ابتدایی تا دانشگاه را در خود دارد، گر چه در تمام مقاطع تحصیل ادبیات فارسی، ریاضی و... تدریس میشود، ولی در هر پایه تحصیلی نکاتی بیشتر از سال قبل ارائه میشود.
2⃣ ثانیا: غالب ادیان الهی دچار تحریف شدهاند، به همین خاطر دیگر نمیتوانستند انسانها را به اهدافی که برایشان مشخص شده بود برسانند؛ از اینرو نیاز بود که پیامبر دیگری فرستاده شود که یا آیین پیامبر گذشته را اصلاح کند و یا اینکه شریعت جدیدی را بیاورد، به جز دین پیامبر خاتم(صلیاللهعلیهوآله) که خداوند متعال آنرا از تحریف حفظ کرده است و ائمه اطهار(علیهمالسلام) را قرار داد که مبلغ و مروج آن تا روز قیامت باشند.
💠 در نتیجه: تعدد پیامبران الهی، به دو عامل بوده است، یکی اینکه بشر توان دریافت برنامه کامل برای همه دوران را نداشته است، و دیگری اینکه توان حفظ و انتقال آن به نسل های بعدی را هم نداشته است.
_______________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/100807
📎 #اعتقادات
📎 #راهنما_شناسی
📎 #نبوت
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
14.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آسیبهای جبهه انقلاب در #جهاد_تبیین چیست؟
💠 رهبر انقلاب برای چندمین بار از #جهاد_تبیین سخن گفتن و در دعای معنادار خود در دیدار با مداحان اهل بیت (ع) از #جهاد_تبیین به عنوان جهاد عظیم روزگار ما نام بردند.
👈 اما چرا تبیین کردن جهاد عظیم روزگار ما شده است؟
✍ یادداشتی از مهدی جهان تیغی
📡
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهاد یعنی چی؟
#حضرت_آقا
#جهاد_تبیین
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
بیاناترهبرانقلابدردیدارجمعیازشعراومداحانخراسانموسیقی.mp3
1.58M
جمهوری اسلامی امروز نیازمندیهایی دارد که این نیازمندیها را ماها باید تأمین کنیم.
به اعتقاد بنده برترینِ این نیازمندیها، نیازهای تبیینی و بصیرتافزایی و تحکیم معارف انقلاب و اسلام است.
۱۳۹۵/۰۴/۲۴
#نیاز_برتر
#جهاد_تبیین
🇮🇷
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️هشدار تامل برانگیز رهبری!!!
#جهاد_تبیین
#جنگ_نرم_جنگ_عقیده_ها
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#حدیث
#نافرمانی
امام حسین(علیه السلام)
🔰 لايَحِلُّ لِعَينٍ مُؤمِنَةٍ تَرَى اللّه َ يُعصى فَتَطرِفَ حَتّى تَغَيِّرَهُ
🔹بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد.
📚 الأمالى(طوسى)، ص ۵۵
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸#امام_رضا (ع):
هر که بروى برادر
مؤمن خود لبخند بزند،
خداوند برایش ثوابى خواهد نوشت
و هرکه خداوند برایش ثوابى بنویسد،
او را عذاب نخواهد داد.
(مصادقه الإخوان: ۱۵۷ / ۱ )
#حدیث
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#حدیث
#خواسته
امام حسن عسکری علیه السلام
🔰 ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ
🔹 چه زشت است براى مؤمن كه خواسته اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.
📚 تحف العقول، ص۴۸۹
🌷🌾🌷🌾🌷🌾
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#حدیث
امیرالمؤمنین #امام_علی عليه السلام:
✍️ مَن خَدَمَ الدُّنيَا استَخدَمَتهُ، ومَن خَدَمَ اللّهَ سُبحانَهُ خَدَمَتهُ
🔴 هر كه به خدمت دنيا در آيد، دنيا او را به خدمت خويش مىگيرد و هر كه خدمت خداوند سبحان كند، دنيا به او خدمت مینمايد.
📚 غررالحكم حدیث ۹۰۹۱
╭━━━⊰◇⊱━━━╮
╰━━━⊰◇⊱━━━╯
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_25
در سوره اعراف آیه ۱۸۲ و ۱۸۳ نیز مى خوانیم: «(وَالَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلى لَهُمْ إِنَّ کَیْدى مَتینٌ); و آنها که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج از جایى که نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد * و به آنها مهلت مى دهیم (تا مجازاتشان دردناک تر باشد) زیرا تدبیر من قوى (و حساب شده) است».
در کتاب شریف کافى از امام صادق(علیه السلام) چنین نقل شده: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْد خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَه وَیُذَکِّرُهُ الاِْسْتِغْفَارَ وَإِذَا أَرَادَ بِعَبْد شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَه لِیُنْسِیَهُ الاِْسْتِغْفَارَ وَیَتَمَادَى بِهَا; هنگامى که خداوند نیکى بندگى را بخواهد، به هنگامى که گناهى انجام مى دهد او را گوشمالى مى دهد تا به یاد توبه بیفتد و هنگامى که بدى براى بنده اى (بر اثر اعمالش بخواهد) هنگامى که گناهى مى کند نعمتى به او مى بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد و این همان چیزى است که خداوند متعال مى فرماید: «(سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ) بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی; ما آنها را تدریجا از آنجا که نمى دانند (به سوى عذاب) مى بریم با بخشیدن نعمت به هنگام گناه».(۲)
در اینجا این سؤال پیش مى آید که کار خداوند هدایت و بیدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن. در پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشت که توفیقات الهى بر اثر لیاقت هاست; گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شایستگى هدایت را از دست مى دهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لیاقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگین اند.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_26
در قرآن مجید درباره منافقان مى خوانیم: «(أَمْ حَسِبَ الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ یُخْرِجَ اللّهُ أَضْغانَهُمْ * وَلَوْ نَشاءُ لاََرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسیماهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فی لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ); آیا کسانى که در دل هایشان بیمارى (نفاق) است گمان کردند خداوند کینه هایشان را آشکار نمى سازد * و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم تا آنان را با قیافه هایشان بشناسى، هرچند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسایى کنى و خداوند اعمال شما را مى داند».(۲)
همان گونه که منافقان و مجرمان را مى توان از سخنان ناسنجیده و اشتباه آلود یا از رنگ رخساره آنها شناخت، نیکوکاران و مؤمنان راستین را هم مى توان از این طریق شناسایى کرد، لذا قرآن درباره یاران صدیق پیامبر مى فرماید: (سیماهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ)(۳) این اثر سجده لازم نیست که حتما به صورت پینه هاى پیشانى باشد، بلکه نورانیت درون سبب نورانیت برون مى شود.
این اصل کلى نه تنها در کلمات حکما و اندیشمندان و روان شناسان آمده، بلکه در اشعار شعرا نیز بازتاب گسترده اى دارد. بسیارى از ادیبان عرب و عجم در این زمینه اشعارى سروده اند «ابن معتز» شاعر عرب مى گوید:
تَفَقَّدْ مَساقِطَ لَحْظِ الْمُریبِ * فَإنَّ الْعُیُونَ وُجُوهُ الْقُلُوبِ
وَطالِعْ بِوادِرِهِ فِی الْکَلامِ * فَإنَّکَ تَجْنی ثِمارَ الْعُیُوبِ
«از نگاه کردن مشکوک و خطرناک حال او را بشناس ـ زیرا چشم ها صورت دل ها است.
و به سخنان نسنجیده اش دقت کن، زیرا این سخنان میوه هاى عیوب را مى چیند. (و در اختیار تو مى گذارد)».
سعدى نیز در شعر معروفش مى گوید:
گفتم به نیرنگ و فسون پنهان کنم ریش درون * پنهان نمى ماند که خون از آستانم مى رود
در جاى دیگر مى گوید:
ما در این شهر غریبیم و در این ملک فقیر * به کمند تو گرفتار و به دام تو اسیر
گر بگویم که مرا حال پریشانى نیست *** رنگ رخساره نشان مى دهد از سرّ ضمیر
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌷🌷🌴🌷🌷🌴🌷🌷🌴
🌼سوره مبارکه: بقره آیه شماره: ۲۵
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا
به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام دادهاند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوهای از آن، به آنان داده شود، میگویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود.(ولی اینها چقدر از آنها به
🌷🌷🌴🌷🌷🌴🌷🌷🌴
#تفسیر_قرآن
#سوره_بقره_آیه_بیست_بیست_پنج
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____
_🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌷🌷🌴🌷🌷🌴🌷🌷🌴
🌼(آيه ٢٥) -ويژگى نعمتهاى بهشتى!
از آنجا كه در آيۀ قبل، كافران و منكران قرآن به عذاب دردناكى تهديد شدند، در اين آيه سرنوشت مؤمنان را بيان مىكند نخست مىگويد:
🌼 «به آنها كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادهاند بشارت ده كه براى آنها باغهائى از بهشت است كه نهرها از زير درختانش جريان دارد» (وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ) . مىدانيم باغهائى كه آب دائم ندارند و بايد گاهگاه از خارج، آب براى آنها بياورند، طراوت زيادى نخواهند داشت، طراوت از آن باغى است كه هميشه آب در اختيار دارد، آبهائى كه متعلّق به خود آن است و هرگز قطع نمىشود، خشكسالى و كمبود آب آن را تهديد نمىكند و چنين است باغهاى بهشت، سپس ضمن اشاره به ميوههاى گوناگون اين باغها مىگويد:
🌼 «هر زمان از اين باغها ميوهاى به آنها داده مىشود مىگويند: اين همان است كه از قبل به ما داده شده است» (كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ) . سپس اضافه مىكند:
🌼«و ميوههائى براى آنها مىآورند كه با يكديگر شبيهند» (وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً) . يعنى همه از نظر خوبى و زيبائى همانندند، آنچنان در درجۀ اعلا قرار دارند كه نمىشود يكى را بر ديگرى ترجيح داد، يك از يك خوشبوتر، يك از يك شيرينتر و يك از يك جالبتر و زيباتر! و بالاخره آخرين نعمت بهشتى كه در اين آيه به آن اشاره شده همسران پاك و پاكيزه است مىفرمايد:
🌼 «براى آنها در بهشت همسران مطهّر و پاكى است» (وَ لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ) . پاك از همۀ آلودگيهايى كه در اين جهان ممكن است داشته باشند، پاك از نظر روح و قلب و پاك از نظر جسم و تن. و در پايان آيه مىفرمايد:
🌼 «مؤمنان جاودانه در آن باغهاى بهشت خواهند بود» (وَ هُمْ فِيها خالِدُونَ) .
🌷🌷🌴🌷🌷🌴🌷🌷🌴
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_بیست_پنج
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃_____
_🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌻🍂🍂🌻🍂🍂🌻🍂🍂🌻
💐همسران پاك:
جالب اينكه تنها وصفى كه براى همسران بهشتى در اين آيه بيان شده وصف «مُطَهَّرَةٌ» (پاك و پاكيزه) است و اين اشارهاى است به اينكه:
💐 اوّلين و مهمّترين شرط همسر، پاكى و پاكيزگى است، و غير از آن همه تحت الشّعاع آن قرار دارد، حديث معروفى كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله نقل شده نيز اين حقيقت را روشن مىكند آنجا كه مىفرمايد:
💐 «از گياهان سر سبزى كه بر مزبلهها مىرويد بپرهيزيد! عرض كردند: اى پيامبر! منظور شما از اين گياهان چيست؟ فرمود: زن زيبائى است كه در خانوادۀ آلودهاى پرورش يافته» .
🌻🍂🍂🌻🍂🍂🌻🍂🍂🌻
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_بیست_پنج
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🌟نعمتهاى مادّى و معنوى در بهشت:
گر چه در بسيارى از آيات قرآن، سخن از نعمتهاى مادّى بهشت است ولى در كنار اين نعمتها اشاره به نعمتهاى معنوى مهمّترى نيز شده است، مثلاً در آيۀ ٧٢ سورۀ توبه مىخوانيم:
🌟«خداوند به مردان و زنان با ايمان، باغهائى از بهشت وعده داده كه از زير درختانش نهرها جارى است، جاودانه در آن خواهند بود، و مسكنهاى پاكيزه در اين بهشت جاودان دارند، همچنين خشنودى پروردگار كه از همۀ اينها بالاتر است و اين است رستگارى بزرگ» .
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره_آیه_بیست_پنج
_🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____
_🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فراز هفتم
اللهم فارفعه بما كدح فیك الی الدرجه العلیا من جنتك حتی لا یساوی فی منزله و لا یكافا فی مرتبه و لا یوازیه لدیك ملك مقرب و لا نبی مرسل. خدایا، مقام پیامبر را با مجاهده های او به جایگاهی آن چنان رفیع از بهشت خود برسان كه احدی در منزله و مقام و رتبه، مساوی با او نباشد و هیچ ملك مقرب و نبی مرسلی همطراز وی قرار نگیرد!
شرح:
در این فراز، امام معصوم علیه السلام پیامبر اكرم را با جملاتی دعا كرده كه فوق آن دیگر تصور نمی توان كرد. امام تقاضای مقام و منزلتی برای حضرت خاتم صلی الله علیه و آله و سلم از خداوند عالم كرده است كه احدی در آن مقام با او توازی و تساوی نداشته باشد.
البته معلوم است كه درخواست امام معصوم، هرگز گزاف و بی حساب نیست و این درخواست، غیر مناسب و بدون زمینه نمی باشد، بلكه خواسته ای معقول و باضابطه است.
اصولا گاهی می شود كه بعضی دعاها، درخواست آرزوهای دور و درازی است كه هیچ گونه زمینه قبلی ندارد و كمترین رابطه ای بین آن خواسته و وضعیت درخواست كننده نیست ؛ مثلا كسی كه مقام بسیار بلندی را آرزو می كند، بدون آن كه كمترین قدمی در راه اخلاص و بندگی برداشته باشد؛ یا مرتبه ای دنیایی را طلب می كند و دلش می خواهد كه اولین فرد علمی جهان باشد، ولی كمترین اقدامی برای یادگیری انجام نمی دهد! البته این گونه درخواست ها غیر معقول و نابجاست و امكان وقوع آن نیز در خارج غیرممكن است ؛ ولی اگر درخواست كننده دارای شرایطی باشد كه متناسب با زمینه های وجودی آمال و آرزوهای او باشد، نمی توان از كیفیت خواسته های او، درجه كرامت ها و كمالات و همت فوق العاده او را دریافت كرد و دانست كه به راستی سزاوار این چنین كرامت هایی هست یا خیر؟ زیرا استعداد و آمادگی رسیدن به آن ها در او پیدا و مشهود است.
خواسته های امام سجاد علیه السلام نسبت به رسول گرامی اسلام نیز، جملگی درخواست های راستین و سزاوار نبی اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد؛ زیرا بلندترین مقام قرب الهی از آن كسی است كه دست به كاری زده كه هرگز در توان احدی از ملائكه و انبیا و مرسلین سلف نبوده است.
می دانیم كه هر كار خوب دارای دو جهت بسیار اساسی است:
- حسن فعلی ؛ یعنی آن عمل در خارج دارای كیفیتی باشد كه از هر جهت مفید باشد؛ به عبارت دیگر پوشش تربیتی و پرورشی آن در شرایطی باشد كه مرز زمان و مكان خاصی نگنجد و بتواند نسل ها را در لابلای عمود زمان، از نظر مدیریت و هدایت رهبری كند. در این صورت می توان گفت كه مدح و سپاس از چنین اقدام عظیمی، در حد هیچ احدی، جز خدای عالم نیست.
- حسن فاعلی ؛ یعنی شخصیت موثر آن چنان باشد كه در انجام عمل، كمترین سود شخصی و منفعت مادی و دنیوی خود را در نظر نداشته باشد و جملگی را فقط به خاطر خدا به جا آورد؛ از آن بالاتر، حتی خود را، عمل خود را و مجاهده و زحمات و تلاش پی گیر خود را از آن خدا دانسته و نه تنها طلب مزد نكند، بلكه كمال امتنان از خدا را نیز داشته باشد كه به او نعمت بندگی و اطاعت كرامت فرموده است. مسلما چنین شخصیتی در خور كرامتی است كه سزاوار احدی از بشریت نمی باشد و تنها كسی را كه می توان در این حد دانست، فقط شخصیت حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم است.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_دوم_فراز_هفتم
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
فراز هشتم (آخرین فراز)
و عرفه فی[11] اهله الطاهرین و امته المؤ منین من حسن الشفاعه اجل ما وعدته، یا نافذ العده یا وافی القول یا مبذل السیئات باضعافها من الحسنات انك ذوالفضل العظیم. خدایا، به پیامبر اكرم شفاعتی درباره اهل بیت مكرم او و مؤ منین كرامت بفرما كه برتر از آنچه به پیامبر اكرم وعده داده ای باشد! ای كسی كه عهدش قطعی و به قول وفادار است ! ای كسی كه سیئات را به چندین برابر ثواب تبدیل می سازی، تو دارای فضلی عظیم هستی !
شرح:
معرفی پیامبر اكرم به خصوصیت شفاعت یكی از مهم ترین مقامات پیامبر است كه از دو جهت حایز اهمیت می باشد:
- تقاضای پیامبر اكرم نزد خدای متعال مورد قبول است، به طوری كه اگر او نسبت به كسی اظهار شفاعت كند، قطعا خدای تعالی خواسته او را رد نكرده و تقاضای ایشان را نسبت به آن شخص مورد اجابت قرار می دهد.
- مژده ای به گنهكاران است كه سعی كنند به سوی خدا توبه و بازگشت نمایند تا بدین وسیله، در حریم شفاعت پیامبر راه یابند؛ زیرا تا نتوانند در كنار پیامبر قرار بگیرند و تا سنخیت با مقام پاكیزه او نداشته باشند، مساله ی شفاعت نسبت به آن ها غلط و خارج از واقع است.
البته در این جا نكته ای را باید تذكر داد كه بسیار پراهمیت است و آن این كه شفاعت در قیامت، از سنخ شفاعت های دنیایی نیست كه شخص قدرتمندی نسبت به فرد مجرمی وساطت نماید تا او را از چنگال عقوبت نجات داده و به امن و امان برساند، بلكه شفاعت در قیامت، به معنی شفع شدن - یعنی جفت گردیدن - و در كنار هم قرار گرفتن از نظر سنخیت روحی و وجودی است. در نتیجه، شخص باید دارای آن چنان وضعی باشد كه به راستی او را به تابعیت شریعت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم بشناسند، زیرا بسیاری از مردم در اثر اعمال ناهنجار خود، سنخیت با پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم را از دست داده اند، به طوری كه فقط در نظام آماری مسلمان هستند، ولی در عمل هرگز از اسلام اثری ندارند! البته گاهی شیعیان اهلبیت علیهم السلام مبتلا به بعضی نافرمانی ها می شوند، ولی همراه آن عمل ناهنجار در خود احساس خجلت و انفعال كرده و كمبود و نقیصه و زشتی كردار خود را حس می كنند، به طوری كه خود را شایسته عقوبت می دانند و بسیار نادم و پشیمان می باشند. اینان اگر توبه كنند، قهرا در كنار امام خود قرار می گیرند؛ بر خلاف فرد متجری كه علنا دست به عصیان می زند و بی باكانه بدون هیچ گونه انفعال روحی، جرات در نافرمانی دارد و بنای توبه هم ندارد! چنین كسی هرگز سنخیت با معصومین نداشته و قطعا شفاعت شامل حال او نخواهد شد. البته گاهی از این افراد كارهای بسیار خوب و مهمی سر می زند كه گذشته های ناهنجار آنان را تطهیر می كند (همانند جهاد در راه خدا، شهادت، خدمات شایسته به اسلام و مسلمین ) و آنان را لایق شفاعت می نماید؛ از این رو، در قرآن كریم نیز مكررا سخن از تبدیل سیئات به حسنات آمده است، مانند فاولئك یبدل الله سیئابهم حسنات.سر این مساله، در ندامت و پشیمانی شخص از رفتار و كردار خود بوده است ؛ به این معنا كه او در اثر توبه با انجام كارهای مهم و قابل قبول به حضرت حق رو آورده و گذشته را به وسیله اعمال صالح و شایسته خود جبران نموده است.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_دوم_فراز_هشتم
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#تبیین
چهل روزی که از عاشورا تا اربعین اتّفاق افتاده، یکی از مقاطع بسیار مهمّ تاریخ اسلام است. روز عاشورا در اوج اهمّیّت است و این چهل روزی هم که بین عاشورا و اربعین هست، تالیتلو روز عاشورا است. اگر روز عاشورا اوج مجاهدت همراه با فداکاری -فدا کردن جان، فدا کردن عزیزان، فرزندان و یاران- است، این چهل روز، اوج مجاهدت همراه با تبیین، همراه با افشاگری، همراه با توضیح [است]. اگر این چهل روز نمیبود، اگر حرکت عظیم زینب کبریٰ (سلام الله علیها) و جناب امّکلثوم و حضرت سجّاد (علیه السّلام) نمیبود، شاید آن فقرهی «لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة» اتّفاق نمیافتاد. این حرکت عظیم، این صبر فوقالعادهی خاندان پیغمبر به پیشوایی زینب کبریٰ (سلام الله علیها) و امام سجّاد (علیه السّلام) بود که توانست حادثهی کربلا را ماندگار کند و به معنای واقعی کلمه این تبیین مکمّل آن فداکاری بود.
من از این جمله استفاده کنم برای بیان این مطلب که شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوهی دل ملّت و امید آیندهی این کشورید، به مسئلهی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکنندهی این توطئهی دشمن و این حرکت دشمن است.
هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید. امروز خوشبختانه میدان باز است برای انتشار افکار. این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ میتوانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهامآفرینیها را در این فضا با استفادهی از این امکان منتشر کنید و میتوانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوهی اخلاقی در این کار پیروی کرد. از این کاری که بعضیها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقالهها و اینجا و آنجا انجام میدهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه میشوند، باید بشدّت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و بهکارگیری اخلاق منتشر کرد. امروز همهی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم... جوانهای ما امروز بحمدالله مجهّزند؛ مجهّز به فکر، مجهّز به عقلانیّت، مجهّز به آگاهیهای فراوان، و میتوانند در این زمینهها خیلی تلاش کنند. خودتان را آماده کنید، این تجهیزات را در خودتان افزایش بدهید و به معنای واقعی کلمه خودتان را مجهّز کنید و در این میدان وارد بشوید: در میدان تبیین و افشاگری، یعنی راهی که زینب کبریٰ (سلام الله علیها) در این چهل روز انجام داد. عظمت این چهل روز به خاطر کاری است که این بزرگوار و حضرت سجّاد (سلام الله علیه) و بقیّهای که اطراف اینها [بودند] انجام دادند و سختیها را تحمّل کردند، و [اگر بخواهیم] با زبان روضهخوانی حرف بزنیم، در واقع در روز اربعین، زینب کبریٰ آمد گزارش کار به امام حسین (علیه السّلام) داد که این کارها را کردیم، این جور رفتیم، این جور تحمّل کردیم و این جور بیان کردیم و تبیین کردیم.۱۴۰۰/۰۷/۰۵
بیانات در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی
#جهاد_تبیین
#کلام_ولی
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
خیلی اوقات است یک سیاستهایی را دستگاههای مختلف دارند که بعضیها از بیرون معترض میشوند؛ غرضی هم ندارند، [بلکه] بر اثر بیاطّلاعی معترض میشوند؛ یعنی باطن این تصمیم را، یا استدلال بر این تصمیم را نمیدانند؛ چون نمیدانند، معترض میشوند. خیلی خب، برای آنها تبیین کنید؛ بعضی از چیزها هست که باید تبیین بشود و گفته بشود.۱۴۰۰/۰۴/۰۷
بیانات در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
#جهاد_تبیین
#کلام_ولی
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
#بصیرت_عاشورایی_1400
#مشاوره
#جهاد_جمعیتی
#فرزند_آوری
🌷 مقام معظم رهبری(حفظه الله):
🍃 محدود کردن تعداد فرزند خطاست.
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بصیرت
#فرزند_آوری
#نسل
🎵نماهنگ فرزندآوری و تداوم نسل
🔴 رهبر معظم انقلاب: فرزندآوری یکی از مهمترین مجاهدتهای زنان و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل میکند، اوست که رنجهایش را میبرد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است.» 💞
۱۳۹۲/۰۲/۱۱ 📆
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج