eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
112 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
3هزار ویدیو
62 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شـرح دعـای مکــارم الاخلاق ، جلســه پانـــزدهــم 🔷 💠 خداوند در به پیامبر فرمودند: به خاطر چهار خصلتی که در تو وجود دارد، تو را بر سایر انبیاء برتری دادم؛ یقین، خوش اخلاقی، ، مهربانی با مردم. ✅ ، حقیقتی است که موجب می‌شود انسان‌ها در کمالات با هم مختلف باشند. ملاک برتری، میزان یقین است. در سوره بقره آیه ٢۵۳ می‌فرماید: بعضی از آن رسولان را بر بعضی دیگر برتری دادیم. 📌 یقین در لغت یعنی علمی که در آن تردید وجود ندارد. علم و ادراک او به دو شکل است: ۱. گاهی اوقات علمی که به چیزی داریم در جان نفوذ نمی‌کند. بنابراین و باقی است. ٢. گاهی اوقاوت، ما در اعماق جان نفوذ می‌کند و هر گونه تردید و وسوسه‌ای را از بین می‌برد. آن وقت است که منشأ می‌شود. این نوع را یقین می‌گویند. ✳️ یقین، سه ویژگی دارد. جازم است، مطابق با واقع است و کسی نمی‌تواند شما را از آن خارج کند. 🖌 در علوم بشری، یقین لازم نیست. آب در ۷۵ درجه یا در ۱۰۰ درجه جوش بیاید، به ما ربطی ندارد. دانستن این‌ها است. مهم هستند، ولی اهم نیستند. اهم، آن چیزی است که ما را به سعادت برساند؛ چه با سواد باشیم و چه بی‌سواد. یقینی که ما می‌خواهیم یقین به است. 🔆 یقین پنج مرتبه دارد: 1️⃣ ؛ علمی که برای انسان از روی گفتار حاصل می‌شود. مثل اینکه انسان از فرمایش حضرت ختمی‌مرتبت، به یقین پیدا می‌کند ولی نمی‌تواند آن را اثبات کند. 2️⃣ 3️⃣ 4️⃣ 5️⃣ ؛ این، برترین مرتبه است. ⭕️ این‌ها در علوم دنیوی معنا ندارد. در مورد است. ✳️ گاهی شخص می‌گوید خدا هست؛ چون پیامبر فرموده است. گاهی می‌گوید: خدا هست؛ چون به مقام وصل رسیده است. رسیدن به مقام وصل همان حق الیقین است. مقام رؤیت با ، عین الیقین است. بَرد الیقین یعنی فانی در خدا شدن. ❤️🍃🍃❤️🍃🍃❤️🍃🍃❤️ 🌿 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🔷 شـرح دعـای مکــارم الاخلاق ، جلســه شـانــزدهــم🔷 💠 امام رضا (ع) می‌فرمایند: کمترین چیزی که بین بندگان تقسیم شده است است. امام زین العابدین (ع) در دعای ابو حمزه به خداوند عرضه می‌دارند: خداوندا! و یقینی به من عنایت کن که همواره در من باشد. 👈 اگر منشأ ایمان، یقین باشد آن ایمان دارای ثبات است. بنابراین باید به دنبال یقینی کردن معارفمان برویم. خداوند در می‌فرماید: وقتی بنده به مرتبه یقین برسد، اهمیتی نمی‌دهد که زندگیش در سختی است یا در آسانی. ✅ یقین، الهی است. رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: بدانید که در چیزی بهتر از یقین و عافیت به مردم داده نشده است. این دو را از خدا بخواهید. ⭕️ مردمی که در حالت هستند دارای هستند. این‌ها یک جایی کم می‌آورند. افرادی که امام حسین (ع) را ترک کردند به خاطر این بود که دارای مرتبه یقین نبودند. می‌خواندند. می‌گرفتند. همان نماز و روزه را با ظن متراکم به دست آورده بودند. این ظن متراکم تا آن بزنگاه با آن‌ها همراه بود. 💢 اگر ما به این سه آیه و داشته باشیم مسلماً تمام کارها نیک خواهد بود. آن وقت حکم می‌کند که من جز کار خیر انجام ندهم. 🔸 سوره علق آیه ۱۴: آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! 🔸 سوره مدثر آیه ۳۸: هر کس در گرو اعمال خویش است. 🔸 سوره زلزال آیه ۷ و ۸ می فرماید: پس هر کس هم‌وزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند! و هر کس هم‌وزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند! ✨🌷🌷✨🌷🌷✨ 🌿 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9️⃣ عقد اخوت 🤝 پیامبر اسلام صلوات الله علیه پس از ورود به مدينه برای برقراری پیمان برادری ميان مسلمانان مهاجر و انصار، روزى در اجتماع مسلمانان بپاخاست و فرمود: 🌱 «تآخوا فى الله اخوين اخوين»: در راه خدا، دو تا دوتا برادر شويد. 👥 آنگاه مسلمانان دوبدو دست يكديگر را به عنوان برادرى فشردند و بدين ترتيب وحدت و همبستگى بين آنان استوارتر گرديد. 🤝 پس از آنكه براى هر يك از حاضران برادرى تعيين گرديد، على علیه السلام كه تنها مانده بود👤 با چشمان اشكبار به حضور پيامبر عرض كرد: بين من و كسى پيوند برادرى برقرار نساختى. ⁉️ ✨پيامبر فرمود: تو برادر من در دو جهان هستى . ✨ آنگاه بين خود و على علیه السلام عقد برادرى خواند. « احمد حنبل در مسند خود » ، پس از بیان این ماجرا می گوید: پيامبر صلَّى الله عليه و آله و سلَّم به او فرمود: ✨ تأخير اخوّت تو اين بود كه تو را فقط براى خود برگزينم و تو نسبت به من، مانند هارونى نسبت به موسى، جز اين كه پس از من پيامبرى نيست، و تو برادر و وارث من هستى و در قصرم در بهشت با من خواهى بود. ✨ و سپس اين آيه را تلاوت فرمود:👇🏻 🌟( إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ ) برادرانى كه بر تخت‌هايى روبروى يك ديگر می‌نشينند.🌟 ________________ منبع: کتاب سیره پیشوایان(نگرشی بر زندگانی اجتماعی،سیاسی و فرهنگی امامان معصوم علیهم السلام)، نویسنده: مهدی پیشوایی با مقدمه استاد جعفر سبحانی، ص 41. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
0️⃣1️⃣ شاهد کوچک 🌷 در آن دوران، رسم بود که مادرها فرزندان خود را نام گذاری می کرند. جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: حضرت فاطمه سلام الله علیها که تازه پسرش را در آغوش گرفته بود🌱 به مولا عرض کردند: سَمّه یا علی: ای علی! او را اسم‌گذاری کن!💐 مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: من از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این امر پیشی نمی‌گیرم. زمانی نگذشت که پیامبر صلوات الله علیه آمدند و نورسیده‌ی فاطمه و علی علیهما السلام را در آغوش گرفتند و در گوش سمت راستش اذان و در گوش سمت چپ اقامه خواندند. سپس رو به علی علیه السلام کردند و فرمودند: چه نامی بر او نهادید❓ مولا عرض کردند: منتظر شما هستیم❗️ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: من از خدا در این کار پیشی نمی‌گیرم. خداوند جبرائیل را با این پیام به سویِ آخرین پیامبرش فرستاد:🕊 به سویِ او هبوط کن و او را سلام برسان، و از طرف من و خودت به او تبریک و تهنیت بگو، و بگو که علی برای تو به منزله‌ی هارون است برای موسی.پس اورابه اسم پسرِ هارون نام گذار. نام نخستین پسر هارون شَبَّرُ بود. پیامبر عربیِ این نام را طلب کردند، لذا خداوند فرمود: "سَمِّهِ الْحَسَن" پس او را "حسن" بنام. حدیث "انت منی بمنزله هارون من موسی" به حدیث منزلت مشهور است و شیعه و سنی به تواتر آن را نقل کرده‌اند. حضرت هارون به نص صریح قرآن، خلیفه موسی بود. 🦋 لذا این حدیث از جمله اَخبارِ متواتری است که بر خلافت حضرت دلالت می‌کند و در هنگام تولد امام مجتبی علیه السلام نیز صادر شده است. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین سلام صبحگاهی، تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) ... ❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمن و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولای ْ الاَمان الاَمان أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س) به قصد زيارت ارباب بی کفن : ❤السلام عليك يا اباعبدالله و علي الارواح التي حلت بفنائك عليك مني سلام الله أبدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم السَّلامُ عَلي الحُسٓين و عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و عَلي اولاد الحُسَين وَ علَي اصحابِ الحُسَين. أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع) اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع) ❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی ✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨ أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)... ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب، اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان، فرج منجی عالم میخواهیم به حرمت دعای فرج آن حضرت : بسم الله الرحمن الرحيم اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ... ❤و برای سلامتی محبوب: اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . ❤الهی... یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن، عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س) 🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا ... 🌺 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 امام باقر علیه السلام ▪️ أكْثِرْ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ، فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ إِنْسَانٌ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ إِلاَّ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا ▪️ زياد به ياد مرگ باش ؛ زيرا هيچ انسانى مرگ را بسيار ياد نكرد ، مگر آن كه به دنيا بى رغبت شد 📗الکافي ج2 ص131 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
💠 پنج خصلت 🔻 قالَ البَاقِرُ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: مَنْ كَذَبَ، ذَهَبَ جَمَالُهُ وَ مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ، عَذَّبَ نَفْسَهُ وَ كَثُرَتْ هُمُومُهُ وَ مَنْ تَظَاهَرَتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ، فَلْيُكْثِرْ مِنَ الشُّكْرِ وَ مَنْ كَثُرَتْ هُمُومُهُ، فَلْيُكْثِرْ مِنَ الاِسْتِغْفَارِ وَ مَنْ أَلَحَّ عَلَيْهِ الْفَقْر،ُ فَلْيَقُلْ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلْعَظِيمِ. ✍️ امام باقر علیه‌السّلام فرمودند: كسى كه دروغ بگويد، جمال او می‌رود و كسى كه بد خلقى كند، خود را به عذاب در می‌آورد و كسى كه نعمت‌ها بر او غلبه كند، پس خدا را بسيار شكر كند و كسى كه اندوهش زياد شد، استغفار بسيار نمايد و كسى كه فقر و درويشى او را رها نمی‌كند، بسيار بگويد «لا حول و لا قوّة الاّ باللّٰه العلیّ‌ العظيم.» ◾️ شهادت امام باقر علیه‌السّلام تسلیت 🏴 📚 معدن الجواهر، ص 50. 📎 📎 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🌟: 🖤امام باقر (ع) می فرمایند: مَثَلُ الْحَریصِ عَلَى الدُّنْیا مَثَلُ دودَةِ القَزِّ: کُلَّمَا ازْدادَتْ مِنَ القَزِّ عَلى نَفْسِها لَـفّـا کانَ أَبْعَدَ لَها مِنَ الْخُروجِ حَتّى تَموتَ غَمّا حریص به دنیا، همانند کرم ابریشم است که هر چه بیشتر دور خود مى‏تند، خارج شدن از پیله بر او سخت‏تر مى‏شود، تا آن‏که از غصه مى‏میرد. ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
11 روز مانده به بزرگترین عید جابر گوید: رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله در ماجرای طائف مدتی طولانی با علی بن أبی طالب علیه السّلام نجوا می کرد و این سخن گفتن طولانی شد و از این بابت ناخرسندی در چهره برخی مشاهده شد، آن‌ها گفتند: امروز نجوا را با وی طولانی کرد، پس آن حضرت فرمود: من با او نجوا نکردم بلکه خداوند با وی نجوا کرد. امالی شیخ طوسی، ص ۱۶۳ ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 سوره بقره ــ آیه ۲۱۶ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰٓ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰٓ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ جنگ [با دشمن‌] بر شما مقرّر شده، و حال آنكه برایتان ناخوشایند است. و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، وبسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما زیان دارد؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] می‌داند و شما نمی‌دانید. 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🌸🌸🌿🌹🌹🌿🌸🌸 🌟(آيه ٢١٦) -آيۀ گذشته عمدتاً در مورد انفاق اموال بود و در اين آيه سخن از انفاق جانها در راه خدا است و اين هر دو در ميدان فداكارى دوش به دوش يكديگر قرار دارند. مى‌فرمايد: 🌟«جنگ (با دشمن) بر شما مقرّر شده است در حالى كه از آن اكراه داريد» (كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ) . تعبير به «كُتِبَ» (نوشته شده) اشاره به حتمى بودن و قطعى بودن اين فرمان الهى است. 🌟براى انسانهاى معمولى يك امر طبيعى است كه جنگ ولو با دشمن و در راه خدا خوشايند نيست، زيرا در جنگ هم تلف اموال و هم نفوس و هم جراحتها و مشقّتها است. البتّه براى عاشقان شهادت در راه حقّ و كسانى كه در سطح بالايى از معرفت قرار دارند، جنگ با دشمنان حقّ شربت گوارايى است كه همچون تشنه كامان به دنبال آن مى‌روند و مسلّماً حساب آنها از حساب تودۀ مردم جدا است. 🌟 سپس به يك قانون كلّى و اصل اساسى كه حاكم بر قوانين تكوينى و تشريعى خداوند است اشاره مى‌كند، مى‌فرمايد: «چه بسا شما از چيزى اكراه داشته باشيد در حالى كه براى شما خير است و مايۀ سعادت و خوشبختى» (وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ) . به عكس كناره‌گيرى از جنگ و عافيت طلبى ممكن است خوشايند شما نباشد در حالى كه واقعاً چنين نيست «چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد و آن براى شما شرّ است» (وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ) . 🌟و در پايان مى‌فرمايد: «و خدا مى‌داند و شما نمى‌دانيد» (وَ اللّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) . پروردگار جهان با اين لحن قاطع مى‌گويد كه افراد بشر نبايد تشخيص خودشان را در مسائل مربوط به سرنوشتشان حاكم سازند چرا كه علم آنها از هر نظر محدود و ناچيز است و معلوماتشان در برابر مجهولات همچون قطره‌اى در برابر دريا است. آنها با توجّه به علم محدود خود نبايد در برابر احكام الهى روى در هم كشند. بايد بطور قطع بدانند كه خداوند اگر جهاد و روزه و حجّ را تشريع كرده همه به سود آنها است، توجّه به اين حقيقت روح انضباط و تسليم در برابر قوانين الهى را در انسان پرورش مى‌دهد، و درك و ديد او را از محيطهاى محدود فراتر مى‌بَرَد و به نامحدود يعنى علم بى‌پايان خدا پيوند مى‌دهد. 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت142 التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ. امام(علیه السلام) فرمود: اظهار محبت و دوستى با مردم نیمى از عقل است. شرح و تفسیر نقش محبّت در زندگى امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم کرده مى فرماید: «اظهار محبت و دوستى با مردم نیمى از عقل است»; (التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ). تعبیر به «نیمى از عقل» اشاره به این است که کارى است فوق العاده عاقلانه و منظور از «تودد» این است که کارهایى انجام دهد که نشانه کمال محبت و دوستى باشد; در مشکلات به یارى آنها بشتابد و در برابر کارهاى ناروا به هنگام قدرت به جاى انتقام جویى عفو کند و با چهره گشاده با مردم روبه رو شود، در برابر آنها تواضع کند، سخنان آنها را بشنود و به آنها احترام بگذارد. مجموعه این امور و مانند آن را «تودد» مى گویند که آثار فراوانى دارد از جمله: دوستان زیادى در سایه تودد براى انسان پیدا مى شوند، اگر اهل کسب و تجارت باشد مشتریان او فراوان مى گردند و اگر مدیر تشکیلاتى باشد افرادى که در زیرمجموعه او هستند به او عشق مىورزند و وظایف خود را به خوبى انجام مى دهند، چنانچه فرمانده لشگرى باشد افراد لشگر او سر بر فرمان او خواهند بود، اگر عالم و روحانى باشد مردم به او اقتدا مى کنند و ارشادات و نصایحش را به گوش جان مى پذیرند و چنانچه پدر و بزرگ تر خانواده باشد همسر و فرزندان به او علاقه مند مى شوند و محیط خانواده محیطى مملوّ از محبت و آرامش و همکارى خواهد بود و همچنین افراد دیگر در محیط ها و پست هاى دیگر. ولى به عکس اگر انسان در برابر مردم خشن باشد و با قیافه درهم کشیده روبه رو شود، بى اعتنایى کند، تکبر بورزد، نسبت به سرنوشت آنها بى اعتنا باشد و به تعبیر قرآن «فَظّ غلیظ القلب» باشد از اطراف او پراکنده مى شوند، در میان جمع زندگى مى کند ولى تک و تنهاست. به گفته شاعر: نهال دوستى بنشان که کام دل به بار آرد *** درخت دشمنى برکن که رنج بى شمار آرد در بحارالانوار از امام حسن عسکرى(علیه السلام) در ضمن مواعظ آن حضرت چنین نقل شده: «مَنْ کانَ الْوَرَعُ سَجِیَّتَهُ وَالْکَرَمُ طَبیعَتَهُ وَالْحِلْمُ خَلَّتَهُ کَثُرَ صَدیقُهُ وَالثَّناءُ عَلَیْهِ وَانْتَصَرَ مِنْ أعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَیْهِ; کسى که تقوا و ورع خوى و خصلت او باشد و جود و بخشش طبیعتش و حلم و بردبارى عادتش، دوستانش بسیار مى شوند و ثنا خوانانش فراوان و از این طریق بر دشمنانش پیروز مى گردد». البته نباید خوش رفتارى با مردم را با مسئله تملق و چاپلوسى اشتباه کرد که آن حساب جداگانه اى دارد و به یقین از صفات مذموم است. مرحوم مغنیه مى گوید: بعضى از شارحان نهج البلاغه تعبیر به «نصف العقل» را چنین تفسیر کرده اند: «اَلْمُرادُ بِنِصْفِ الْعَقْلِ تَدْبیرُ الْمَعاشِ; منظور از نصف عقل تدبیر معاش است» ولى به یقین این تفسیر، تفسیر تمام جمله امام(علیه السلام) نیست بلکه مى تواند بخشى از آن را تشکیل دهد، زیرا کسانى که خوش رفتارند در امر معاش و جلب شرکاى خود و مشتریان فراوان موفق تر خواهند بود. مرحوم کلینى در کتاب کافى بابى تحت عنوان «التَّحَبُّبُ إلَى النّاسِ وَالتَّوَدُّدُ إِلَیْهِمْ» ذکر کرده و در ذیل آن احادیث متعددى از معصومین(علیهم السلام) آورده است. از جمله در حدیثى از پیغمبر خدا(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که مرد عربى از طایفه بنى تمیم خدمت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آمد عرض کرد یا رسول الله توصیه اى به من بفرما! از جمله امورى که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود چنین بود: «تَحَبَّبْ إلَى النّاسِ یُحِبُّوکَ; به مردم اظهار محبت کن تا تو را دوست دارند». و نیز در حدیث دیگرى از همان حضرت نقل مى کند که فرمود: «ثَلاثٌ یُصْفینَ وُدَّ الْمَرْءِ لاِخیهِ الْمُسْلِمِ یَلْقاهُ بِالْبُشْرِ إذا لَقِیَهُ، وَیُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إذا جَلَسَ إلَیْهِ، وَیَدْعُوهُ بِأحَبِّ الاْسْماءِ إلَیْهِ; سه چیز است که اظهار محبت هرکسى را نسبت به برادر مسلمانش صفا مى بخشد: او را با چهره گشاده ملاقات کند و در مجلس که مى نشیند (هنگام ورود برادر مسلمانش) براى او جا باز کند و وى را به بهترین نام هایش خطاب نماید». ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شـرح دعـای مکــارم الاخلاق ، جلســه هفـدهــم 🔷 🔆 اگر کسی یقین بداند که تمام نعمت‌های فردی و اجتماعی، ظاهری و باطنی، جسمانی و روحانی و ... از جانب خدای تعالی است پیوسته در مقام انفعال و شرمندگی و تشکر و سپاس‌گزاری قرار خواهد گرفت. 🔆 اگر کسی یقین بداند که خداوند برای مؤمنان و ، را آفریده و انواع خوشی‌های و نعمت‌هایی را هیچ چشمی ندیده است و هیچ گوشی نشنیده است را آماده کرده است، به طور مسلّم در مقام امید و اشتیاق به نعمت‌های اخروی قرار می‌گیرد و برای نیل به آن نعمت‌ها اعمال نیک انجام می‌دهد و موجبات وصول به آن‌ها را فراهم می‌کند. 🔆 اگر کسی یقین بداند که خدایی هست و طبقات هفت‌گانه را برای گنه‌کاران مقرر داشته است و هر گروهی را در طبقه‌ای عذاب خواهد کرد یقیناً مرتکب نمی‌شود و شخصیت و زندگی خودش را به معصیت آلوده نمی‌کند و خود را از این عذاب الیم نجات می‌دهد. 🔆 اگر کسی یقین داشته باشد که تمام امور و حوادث مستند به خدای بزرگ است و تماماً از روی حکمت و صادر می‌شود حتماً در برابر همین حوادث، سرِ تسلیم فرود می‌آورد و همه را از خداوند تلقی می‌کند و لباس رضا می‌پوشد. 🖌 خداوند جمله‌ای دارد که بسیار گلایه‌آمیز است؛ ولی با لطف بیان کرده است. می‌فرماید: بنده من! من نمازِ روزت را همان روز از تو می‌خواهم و تو روزی فردایت را امروز از من می‌خواهی. مگر من نماز فردایت را امروز از تو خواسته‌ام که تو روزی فردایت را امروز از من می‌خواهی؟ 📌 اگر مشکلی هست به خاطر این است که ما دارای ظن متراکم هستیم. اگر انسان به یقین برسد فرزند شش ماهه‌اش را از دست می‌دهد. جوان هجده ساله‌اش را از دست می‌دهد... ولی چون همه این‌ها را از ناحیه خداوند می‌بیند، سر به می‌گذارد و عرضه می‌دارد: خدایا راضی به قضاء تو هستم. تسلیم امر تو هستم و هیچ معبودی جز تو نیست. 🖤🍃🍃🖤🍃🍃🖤🍃🍃🖤 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج
🔷 شـرح دعـای مکــارم الاخلاق ، جلســه هجــدهــم 🔷 ✅ دارای ثمرات و فوائد زیر است: ۱. صبر و شکیبایی 💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: شکیبایی و صبوری، نخستین لازمه یقین است. 👈 یعنی یقین که آمد اولین چیزی که در کنارش می‌آید است. ٢. اخلاص باید اخلاص در و داشته باشیم که دوری از است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: دلیل ، یقین است. 👈 این اخلاص را با رسیدن به یقین می‌شود تهیه کرد. ۳. آرزوهای کوتاه آرزوی طولانی موجب از خدا و و می‌شود. 💠 امام المتقین (ع) می‌فرمایند: کوتاهی آرزوها دلیل بر یقین است. ۴. زهد 💠 ازایشان نقل است که فرمودند: ، میوه یقین است. ۵. توکل 💠 حضرت در حدیث دیگری فرموده‌اند: ناشی از نیرومندی یقین است. یعنی از مرحله به سمت هر چه بالاتر برویم توکل هم بیشتر خواهد بود. ولی اگر در مرتبه باشیم هرگز توکل نخواهیم داشت. 📌 کسانی‌که هستند هستند، نه نتیجه‌مدار. سیدالشهداء (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س) تکلیفشان را انجام دادند. آنچه که وظیفه بود را انجام دادند و به نتیجه نگاه نکردند و هرگز از تنها بودن و کم بودن هراس نداشتند. ۶. خشنودی و رضا 💠 امام سجاد (ع) فرموده‌اند: رضایت از مقدرات الهی هر چند ناخوشایند باشد، از نشانه‌های رسیدن به مراتب بالای یقین است. ۷. آسان‌شدن مصیبت 💠 حضرت سجاد (ع) در مناجاتی به خداوند عرض کردند: از تو مسألت دارم به من مرتبه‌ای از یقین را بدهی که با آن، مصیبت‌های بر من آسان شود. 🖤🍃🍃🖤🍃🍃🖤🍃🍃🖤 ➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرج