eitaa logo
صالحین حضرت مریم (س)
114 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.1هزار ویدیو
67 فایل
این کانال جهت اجرای برنامه های صالحین حوزه حضرت مریم ناحیه زنجان ایجاد شده است لطفاسرگروه های پایگاهها ی خود را عضو نمایید از این به بعد محتوای بارگزاری شده درکانال مرجع اصلی حلقه ها خواهد بود عملکردحلقه های صالحین با توجه به ارسال گزارش سنجیده خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
در بیست ویکم دی ماه سال ۱۳۶۵ درشهر کرمان به دنیا آمد. خداوند پس از سه فرزند دختر و بعد از ده سال با توسل به امام رضا ‌(ع) به پدر و مادرش ایشان را عنایت کرد. وی در نوجوانی پدرش را از دست دادند، چون تنها پسر بزرگ خانواده بود و نسبت به مشکلات زندگی خانواده احساس مسئولیت می کرد، لذا علی رغم اینکه در زمینه ورزش هم خیلی موفق بود در آن شرایط ورزش را رها کرده و مشغول به کار آزاد در تعویض روغن در شهر کرمان شدند. وی در سن ۲۱ سالگی تصمیم به ازدواج گرفت و یکی از ملاک های انتخاب همسر آینده اش متدین ،محجبه و از سادات بودن مد نظرش بود. وی در سال ۱۳۸۶‌ ازدواج که ثمره زندگی مشترک شان یک فرزند دختر به نام مونس با شش سال سن و یک فرزند پسر شش ماهه می باشد. ایشان در شهریور ماه ۱۳۹۶ پس از گذراندن آموزش های لازم به سوریه اعزام گردید و تا لحظه شهادت به ایران برنگشت، و زمانی که فرزند دوم ایشان به دنیا آمد وی در سوریه در حال انجام وظیفه بود. زندگی نامه بسیجی شهید «غلامرضا لنگری زاده»/ تا لحظه شهادت به ایران بازنگشت! ایشان به دلیل شرایط کاری و احساس مسئولیت که می کرد، پس از تولد فرزندش درخواست کرد تا زمینه حضور خانواده اش در سوریه فراهم شود. سرانجام پس از دو هفته از برگشت خانوادشان همانطور که خودش به خانواده اش عنوان کرده بود که "شما به سوریه بیایید و برگردید من به شهادت می رسم"، در پنجم بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در حین انجام وظیفه به درجه رفیع شهادت نایل امد. پیکر پاک و مطهرش پس از انتقال به ایران بردوش امت شهید پرور کرمان و بسیجیان ولایت مدار کرمان تشیع و در گلزار شهدای کرمان به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد. 🇮🇷 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
‼️بعد از شهادت تکفیری ها روی بدن و سینه شهید نفت ریختند و آتش زدند، اما فقط لباس های شهید سوخت و بدن سالم ماند. ‼️مادر شهید میگفت: قبلا هم به خاطر تصادف دچار سوختگی شده بود اما به خاطر عزاداری و سینه زنی برای امام حسین(ع) هیچ آسیبی به بدنش نرسیده بود. 🌷 🇮🇷 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
از بیان همسر شهید : غلامرضا همیشه آرزو داشت که به اسلام خدمت کند و می‌گفت: «دعا کنید بتوانم خدمت‌گزار خوبی برای اسلام و مستضعفان باشم». غلامرضا عاشق شهید و شهادت بود و همیشه در مراسم استقبال از شهدایی که به کرمان می‌آمدند و نیز یادواره‌های شهدا حضوری فعال داشت. همسر شهید لنگری‌زاده به ۲ یادگار شهید به نام‌های «مونس» و «محمودرضا» اشاره کرد و گفت: مونس ۶ ساله و محمودرضا ۲ ماهه است و دخترمان رابطه خوب و دوستانه‌ای با پدرش داشت و همسرم نیز سعی می‌کرد در رفتار‌های خود به‌گونه‌ای عمل کند که دخترمان از وی الگو بگیرد. غلامرضا شهریور‌ماه امسال به سوریه اعزام شد و من فرزندم محمودرضا را باردار بودم و قاعدتاً دوست داشتم هنگام تولد فرزندمان، همسرم کنارم باشد. هنگامی که این پیغام را به ایشان دادم، گفت: «این‌جا به من بیشتر نیاز است و باید بمانم» و من هم قبول کردم. وقتی محمودرضا به دنیا آمد، همسرم به من پیغام داد که عکس فرزندم را برای من نفرستید، زیرا می‌ترسم دلم بلرزد و برگردم ایران و وابسته‌اش شوم. مدتی از اعزام غلامرضا به سوریه گذشته بود و او هنوز فرزند دومش را ندیده بود، تا این‌که تصمیم گرفتیم دیدار غلامرضا و محمودرضا در سوریه باشد، به وی گفتم: «به اتفاق بچه‌ها و مادرتان رهسپار سوریه هستیم» و او بسیار خوشحال شد و کار‌های سفر ما را از آن‌جا پیگیری کرد و گفت: «شما که به سوریه بیایید و برگردید، خبر شهادت من را خواهید شنید و این آخرین دیدار ما خواهد بود»، اما من حرف ایشان را جدی نگرفتم. روزی که ما به سوریه رسیدیم، غلامرضا با یک دسته گل به استقبال ما آمد و در آن لحظه به یادماندنی من و مادرش، غلامرضا را بعد از چهار ماه در سوریه ملاقات کردیم و او فرزندانش را در اغوش کشید و آن‌ها را غرق بوسه کرد. وقتی خبر شهادت غلامرضا را به ما دادند، مونس گوشه اتاق گریه می‌کرد. از او سؤال کردم چرا گریه می‌کنی؟ مگر چه اتفاقی افتاده؟ چون ما هنوز به مونس نگفته بودیم که پدرت شهید شده و نمی‌دانستم چطور به یک بچه ۶ ساله بفهمانم که دیگر پدرت را نمی‌بینی. مونس گفت: «وقتی در سوریه بودیم بابا من را در آغوش گرفت و گفت: «اگر من شهید شدم غمگین و ناراحت نباشید، من زنده‌ام و همیشه در کنار شما هستم.» غلامرضا درباره و مواظبت از فرزندمان بسیار سفارش می‌کرد و تأکید بسیار داشت که ما نماز را اول وقت بخوانیم و همیشه دعا می‌کرد که فرزندان‌مان سرباز امام زمان (عج) باشند. من نیز سعی می‌کنم تا مونس و محمودرضا را طوری تربیت کنم که وی آرزو داشت. غلامرضا عاشق شهید «فرخ یزدان‌پناه» بود و در کار‌ها از او کمک می‌خواست و به وی متوسل می‌شد. وی همیشه تأکید داشت: «آرزو دارم شهید شوم تا مادرم جلوی حضرت زینب (س) عزت‌مند و سربلند باشد» و اکنون درست است که غلامرضا کنار ما نیست، ولی می‌دانم بزرگترین سعادت دنیا نصیب‌مان شده است و من امیدوارم لیاقت این نعمت بزرگ را داشته باشیم. برادر همسر شهید نیز گفت: چند روز قبل از اعزام غلامرضا به سوریه، یک سفارش از من خواست و من گفتم: «سعی کن هرجا هستی یک قران جیبی کوچک همراه داشته باشی» و وی قران کوچکی از جیب پیراهنش بیرون آورد و گفت: «این قرآن سال‌ها با من است و آن را از خودم جدا نمی‌کنم». شهید لنگری‌زاده چندین‌بار تلاش کرد تا از طریق لشکر فاطمیون به سوریه اعزام شود و همیشه با یک موتور در مراسم استقبال از شهدا شرکت می‌کرد. 🇮🇷 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 اهمیت تولید ملی در کره جنوبی ⭕️ اهمیت تولید ملی به عنوان عامل مهم قدرت افزا و مقاومت زا در اقتصاد سبب شده است کشورهای پیشرفته (یا رو به پیشرفت) برنامه های جدی در راستای تقویت تولید ملی خود داشته باشند. یکی از این کشورها کره جنوبی است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 به 1450 میلیارد دلار آمریکا رسید و در جایگاه 13 جهان قرار گرفت. این کشور طی ده های اخیر به عنوان یکی از کشورهای رو به رشد و پیشرو در شرق آسیا مورد توجه زیاد کارشناسان اقتصادی قرار داشته است؛ به نحوی که در این دوره به عنوان شاخص کشورهای در حال توسعه مورد اشاره قرار می گرفته است. کره جنوبی که پنجاه سال پیش از موزامبیک و بولیوی فقیرتر بود، هم اکنون جزء کشورهای پیشرفته جهان محسوب می شود و نرخ رشد متوسط 7 درصدی را طی نیم قرن تجربه کرده است. ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🔘 مقاوم سازی نظام مالی کره ای ها در برابر بحران ها ⭕️ از جمله اقدامات مهم کره جنوبی در مسیر تقویت تولید ملی، مدیریت بحران ها و تکانه های خارجی است. این کشور که در جریان بحران مالی شرق آسیا - سال های 1997 و 1998 - خسارات سنگینی را از جانب نوسانات بازارهای مالی بین المللی متحمل شده، بخشی از بانک ها، شرکت ها و موسسات اقتصادی خود را در ورطه ورشکستگی یافته بود، با مقاوم سازی نظام مالی خود در مقابل شوک های اقتصادی (شبیه آنچه در بند 9 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح است)، ظرفیت خود را برای تولید پایدارتر و باثبات تر ارتقاء داد، به نحوی که علی رغم مناسبات اقتصادی گسترده با غرب طی سال های بحران مالی اخیر - 2008 تا 2010 - کمترین آسیب را از این محل متحمل شد. توفیق مسئولین کشور کره جنوبی در فراهم کردن بستری مناسب برای تولید باعث شده است تا این کشور به عنوان یکی از مقاصد سرمایه گذاری مورد توجه جدی قرار گیرد. ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🔘 تاکید بر مصرف کالای داخلی در کره جنوبی ⭕️ هرگز یک ساختار اقتصادی خوب بدون وجود یک بستر فرهنگی مناسب عملیاتی نخواهد شد. شاید مهم ترین مولفه های فرهنگ اقتصادی کره ای ها را بتوان در فرهنگ تولید و فرهنگ مصرف آنها جستجو کرد. فرهنگ کار و تولید در این کشور از عوامل پیش برنده اصلی محسوب می شوند. کره ای ها هم مانند ژاپنی ها افراد پر تلاشی هستند. انضباط کاری یکی از ویژگی های مهم است. تفاوت در فرهنگ کارگری در کره جنوبی با کشورهای دیگر کمتر توسعه یافته به عنوان مثال با قدم زدن در خطوط تولید خودرو آنها به خوبی خودنمایی می کند. انضباط در پوشش، تمرکز بر کار فنی محوله، عدم استفاده از عوامل تمرکز زدا در محل کار (مانند تلفن همراه)، توجه کامل و دقیق به دستورات مافوق، تلاش برای ارائه بهترین عملکرد و مواردی از این قبیل بخشی از فرهنگ کارگری در این کشور است. در رده مدیریتی نیز نکات جالبی در فرهنگ تولید این کشور دیده می شود. به عنوان مثال علی رغم اینکه مدیران کره ای مایلند زیردستان از دستورات آنها به طور کامل پیروی و اطاعت کنند، در بسیاری مواقع تصمیم گیری ها با حضور حداکثری و گاهی به صورت اجماعی انجام می شود. این نوع نگاه مدیریتی باعث استفاده از خلاقیت ها و توان فکری همه همکاران و نیز احساس تعلق کارکنان به مجموعه می شود. ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🔘 تعصب بالا نسبت به کالای کره ای ⭕️ فرهنگ مصرف در کشور کره جنوبی بسیار قابل توجه است. کره ای ها حساسیت و تعصب بالایی نسبت به کالاهای بومی خود دارند؛ به نحوی که به سادگی حاضر نمی شوند کالاهای خارجی مشابه مصرف کنند، حتی گاهی با کیفیت بسیار بالاتر. به عنوان مثال به رغم اینکه خودروهایی از جمله محصولات تویوتا، مرسدس بنز، بی ام دبلیو و ... به نسبت خودروهای کره ای از کیفیت بالاتری برخوردارند، امثال اینگونه خودورهای خارجی به ندرت در خیابان های کره جنوبی به چشم می خورند (با وجود اینکه کره ای ها به طور متوسط درآمد لازم برای خرید برندهای مشهورتر خودرو را دارند). حتی خودروهای تشریفات که در اغلب کشورهای جهان از نوع مرسدس بنز انتخاب می شوند در این کشور محصولات هیوندایی و کیاموتورز (بومی کره جنوبی) هستند. در تصاویر مربوط به خیابان های کره جنوبی تقریبا قریب به اتفاق خودروها محصولات هیوندایی و کیاموتورز هستند. حتی دیده شده است معماری خانه و آپارتمان های کره ای به گونه ای است که پارکینگ آنها فقط مناسب ماشین های تولید داخلی است و مثلا خودورهای آمریکایی که بزرگتر از خودروهای کره ای هستند در آن جا نمی شوند. ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️رسول اكرم صلى الله عليه و آله: 💠انسان ها شبیه رفتار و باورهای دوست خود هستند، پس بنگرید با چه کسی دوستی می کنید. ⭕️ألمَرءُ عَلَی دین خَلیلِهِ فَلیَنظُر أحَدُکُم مَن یُخالِلُ. 📚امالی (طوسی) ص518 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج71 ص192 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فرمودند: 💬سه چیز موجب کفاره و پوشاندن (گناه) است: 🌳۱ - وضوی کامل در هوای سرد. 🌳۲ - در شب و روز برای نمازها، قدم برداشتن. 🌳۳ - محافظت و مداومت بر نماز جماعتها. 📚بحارالانوار، ج ۸۸ص۱۰ ✨🇮🇷 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
امام رضا (علیه السلام): هرکه اهدافش را از راه درست دنبال کند،نخواهد لغزید،اگر هم بلغزد راه چاره براو بسته نمی شود. 🦋💙 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
امام على عليه السلام :🌸 هرگز به دوستے با ڪسےڪہ او را خوب نشناخته اے، رغبت مڪن.🍃 📚غرر الحكم : 10167 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌲🍃🌲🍃🌲🍃🌲🍃🌲🍃 🍂سوره مبارکه: بقره آیه شماره: ۲۴ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ پس اگر چنین نکنید - که هرگز نخواهید کرد - از آتشی بترسید که هیزم آن، بدنهای مردم (گنهکار) و سنگها [= بتها] است، و برای کافران، آماده شده است! 🌲🍃🌲🍃🌲🍃🌲🍃 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃____ _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃___ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🌲🍃🌲🍃🌲🍃🌲🍃🌲🍃 🍂(آيه ٢٤) -در اين آيه، مى‌گويد: «اگر شما اين كار را انجام نداديد-و هرگز انجام نخواهيد داد-از آتشى بترسيد كه هيزم آن بدنهاى مردم بى‌ايمان و همچنين سنگها است» ! (فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ) . «آتشى كه هم اكنون براى كافران آماده شده است» و جنبۀ نسيه ندارد! (أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ) . «وَقُودُ» به معنى «آتشگيره» است يعنى مادّۀ قابل اشتعال مانند هيزم. و در اينكه منظور از «الْحِجارَةُ» چيست؟ آنچه با ظاهر آيات فوق، سازگارتر به نظر مى‌رسد اين است كه آتش دوزخ از درون خود انسانها، و سنگها، شعله‌ور مى‌شود، و با توجّه به اين حقيقت كه امروز ثابت شده همۀ اجسام جهان در درون خود، آتشى عظيم نهفته دارند، درك اين معنى مشكل نيست. 🍂 در آيۀ ٦ و ٧ سورۀ همزه مى‌خوانيم: «آتش سوزان پروردگار، كه از درون دلها سر چشمه مى‌گيرد و بر قلبها سايه مى‌افكند، و از درون به برون سرايت مى‌كند» (به عكس آتشهاى اين جهان كه از بيرون به درون مى‌رسد) ! 🌲🍃🌲🍃🌲🍃🌲🍃 _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃____ _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
💐💐💫💐💐💫💐💐💫 🌼چرا پيامبران به معجزه نياز دارند؟ همانطور كه از لفظ «معجزه» پيداست، بايد پيامبر قدرت بر انجام اعمال خارق العاده‌اى داشته باشد كه ديگران از انجام آن «عاجز» باشند. پيامبرى كه داراى معجزه است لازم است مردم را به «مقابله به مثل» دعوت كند، او بايد علامت و نشانۀ درستى گفتار خود را معجزۀ خويش معرّفى نمايد تا اگر ديگران مى‌توانند همانند آن را بياورند، و اين كار را در اصطلاح «تحدّى» گويند. 💐💐💫💐💐💫💐💐💫 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____ _🍃🌷🍃_________🍃🌷🍃___ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃 🌸قرآن معجزۀ جاودانى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و اله: از ميان معجزات و خارق عاداتى كه از پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و اله» صادر شده قرآن برترين سند زندۀ حقّانيّت او است. علّت آن اين است كه قرآن معجزه‌اى است «گويا» ، «جاودانى» ، «جهانى» و «روحانى»، 🌸 پيامبران پيشين مى‌بايست همراه معجزات خود باشند در حقيقت معجزات آنها خود زبان نداشت و گفتار پيامبران، آن را تكميل مى‌كرد ولى قرآن يك معجزۀ گوياست، نيازى به معرّفى ندارد خودش به سوى خود دعوت مى‌كند، مخالفانى را به مبارزه مى‌خواند محكوم مى‌سازد، و از ميدان مبارزه، پيروز بيرون مى‌آيد لذا پس از گذشت قرنها از وفات پيامبر« صلّى اللّه عليه و اله » همانند زمان حيات او، به دعوت خود ادامه مى‌دهد، هم دين است و هم معجزه، هم قانون است و هم سند قانون. 🌷🌷🍃🌷🌷🍃🌷🌷🍃 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃_____ _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🌹🌱🌱🌹🌱🌱🌹🌱🌱🌹 🌟جاودانى و جهانى بودن: قرآن مرز «زمان و مكان» را در هم شكسته و همچنان به همان قيافه‌اى كه ١٤٠٠ سال قبل در محيط تاريك حجاز تجلّى كرد، امروز بر ما تجلّى مى‌كند، پيداست هر چه رنگ زمان و مكان به خود نگيرد تا ابد و در سراسر جهان پيش خواهد رفت، بديهى است كه يك دين جهانى و جاودانى بايد يك سند حقّانيّت جهانى و جاودانى هم در اختيار داشته باشد. امّا «روحانى بودن قرآن» امور خارق العاده‌اى كه از پيامبران پيشين به عنوان گواهِ صدق گفتار آنها ديده شده معمولاً جنبۀ جسمانى داشته، زنده كردن مردگان، سخن گفتن كودك نوزاد در گاهواره، و. . . همه جنبۀ جسمى دارند و چشم و گوش انسان را تسخير مى‌كنند، ولى الفاظ قرآن كه از همين حروف الفبا و كلمات معمولى تركيب يافته در اعمال دل و جان انسان نفوذ مى‌كند، افكار و عقول را در برابر خود وادار به تعظيم مى‌نمايد. معجزه‌اى كه تنها با مغزها و انديشه‌ها و ارواح انسانها سر و كار دارد، برترى چنين معجزه‌اى بر معجزات جسمانى احتياج به توضيح ندارد. 🌹🌱🌱🌹🌱🌱🌹🌱🌱🌹 _🍃🌷🍃________🍃🌷🍃______ _🍃🌷🍃__________🍃🌷🍃____ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 حکمت_23 شبیه همین داستان در بحارالانوار، جلد ۴۶، صفحه ۸۱، از طاووس یمانى نقل شده است. تنها مسئله معاد و نجات یوم القیامه نیست که نسب ها در آن تأثیرى ندارد بلکه در گرو اعمال آدمى است، در دنیا نیز افرادى را مى شناسیم که از نسب هاى برجسته اى برخوردار بودند; اما بر اثر سستى و تنبلى عقب ماندند و راه به جایى نبردند و افرادى را سراغ داریم که از نظر نسب از یک خانواده به ظاهر پایین اجتماعى بودند; ولى لیاقت و کاردانى و تلاش و کوشش آنها را به مقامات بالا رساند. سعدى حال این دو گروه را در شعر خود به خوبى سروده است و مى گوید: وقتى افتاد فتنه اى در شام * هرکس از گوشه اى فرا رفتند روستا زادگان دانشمند * به وزیرى پادشا رفتند پسران وزیر ناقص عقل *** به گدایى به روستا رفتند در اینجا این سؤال پیش مى آید که ما در روایات اسلامى درباره فضیلت سادات و فرزندان پیامبر مطالب زیادى داریم و در نامه مالک اشتر، على(علیه السلام) به او توصیه مى کند که فرماندهان لشکرش را از خانواده هاى اصیل برگزیند (ثُمَّ الْصِقْ بِذَوِى الاْحْسابِ …) و در دستورات مربوط به انتخاب همسر نیز آمده است که همسران خود را از خانواده هاى اصیل برگزینید و اینها نشان مى دهد که نسب و اصالت خانوادگى نیز مؤثر است. پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى شود و آن این که منظور امام از نسب، نسب هاى تشریفاتى دنیوى است که فلان کس شاهزاده است یا پدرانش از مالکان بزرگ و ثروتمندان معروف شهر بوده اند; و اما نسب هاى معنوى که بر اساس ارزش هاى والاى اخلاقى و انسانى بنا شده به یقین مؤثر و در عین حال باز هم اصالت با عمل است و این گونه نسب ها نیز در درجات بعد قرار دارد. به همین دلیل افرادى از خانواده هاى اصیل بوده اند، همچون فرزند نوح و جعفر کذاب که بر اثر سوء عمل به اشقیا پیوستند و برعکس افرادى از خانواده هاى فاسد بودند که بر اثر حسن عمل در صف سعدا جاى گرفتند. در حدیثى در حالات «سعد بن عبدالملک» که از خاندان بنى امیه بود آمده است که نزد امام باقر(علیه السلام) آمد و همچون زنان مصیبت زده گریه و ناله مى کرد. امام(علیه السلام)فرمود: چرا گریه مى کنى؟ عرض کرد: چگونه نگریم در حالى که من از همان طایفه اى هستم که به عنوان شجره ملعونه در قرآن از آنها نام برده شده! امام(علیه السلام)فرمود: تو از آنها نیستى; گرچه از بنى امیه اى; ولى از ما اهل بیتى. آیا این آیه را نشنیدى که خداوند از زبان ابراهیم در قرآن فرموده: «(فَمَنْ تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى); آن کس که از من پیروى کند او از من (و از خانواده من) است». (از این رو سعد را به موجب اعمال نیکش سعد الخیر مى نامیدند).(۴) ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🌴 حکمت_24 در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)نقل مى کند: «مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً نَفَّسَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْهُ ثَلاَثاً وَسَبْعِینَ کُرْبَهً وَاحِدَهً فِی الدُّنْیَا وَثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ کُرْبَهً عِنْدَ کُرَبِهِ الْعُظْمَى قَالَ حَیْثُ یَتَشَاغَلُ النَّاسُ بِأَنْفُسِهِمْ; کسى که انسان باایمانى را یارى دهد خداوند متعال هفتاد و سه اندوه را از او زایل مى کند; یکى در دنیا و هفتاد و دو اندوه به هنگام اندوه بزرگ (در قیامت) در آنجا که همه مردم مشغول به خویشند».(۲) کفاره ـ چنان که از نامش پیداست ـ چیزى است که امر دیگرى را مى پوشاند. در روایات اسلامى امور زیادى به عنوان کفاره گناه ذکر شده است; از جمله: فقر، بیمارى، ترس از حاکم ظالم، خسارات مالى، غم و اندوه، ترس و وحشت، سجده هاى طولانى، انجام حج و عمره، زیارت قبور معصومان(علیهم السلام) مخصوصاً زیارت امام حسین(علیه السلام) و صلوات بر محمد و آل محمد.(۳) این سخن را با کلامى از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) پایان مى دهیم که مى فرماید: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلاَهِ عَلَى مُحَمَّد وَآلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما; کسى که توانایى ندارد کفاره اى براى گناهان خود فراهم سازد فراوان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد که گناهان را نابود مى کند».(۴) ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
🌴 حکمت_24 مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ. امام(علیه السلام) فرمود: از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن و تسلّى دادن به افراد غمگین است.(۱) شرح و تفسیر کفّاره گناهان بزرگ امام(علیه السلام) در این سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند; کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نماید. مى فرماید: «از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن و تسلّى دادن به افراد غمگین است»; (مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ، وَالتَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ). «ملهوف» معناى وسیعى دارد که هر فرد مظلوم و بیچاره اى را شامل مى شود; خواه بیمار باشد یا گرفتار طلبکار و یا فقیر نادار و یا زندانى بى گناه. کسى که به کمک این گونه افراد بشتابد مى تواند عفو الهى را در برابر گناهانى که انجام داده به خود متوجه سازد. «مکروب» به هر شخص غمگین گفته مى شود; خواه غم او در مصیبت عزیزش باشد یا غم بیمارى یا فقر یا شکست در امر تجارت و یا هر غم دیگر. «تنفیس» همان زدودن غم است. در جایى که ممکن است عامل غم برطرف شود زدودنش از این طریق خواهد بود; مانند زدودن فقر از طریق کمک مالى و آنجا که نمى توان عامل آن را برطرف کرد مى توان از طریق تسلى دادن، غم و اندوه را سبک نمود مانند کسى که عزیزش را از دست داده با تسلیت گفتن و دلدارى دادن به وسیله دوستان، غم و اندوهش کاهش مى یابد یا برطرف مى شود. اینها همه مصداق تنفیس است. در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است. در کتاب تمام نهج البلاغه این سخن حکمت آمیز با اضافاتى آمده است. مى فرماید: «مِنْ کَفّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْمَکَارِمِ التَّنْفیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ، إِقْرَاءُ الضُّیُوفِ، وَمِنْ أَفْضَلِ الْفَضَائِلِ اصْطِنَاعُ الصَّنَائِعِ، وَبَثُّ الْمَعْرُوفِ; از جمله کفارات گناهان بزرگ کمک به مظلوم و از برترین فضایل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوهگین و پذیرایى از مهمانان و از افضل فضایل، نیکى کردن و نشر کارهاى پسندیده است».(۱) ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراز پنجم و هاجر الی بلاد الغربه و محل النای عن موطن رحله و موضع رجله، و مسقط راسه و مانس نفسه اراده منه لا عزاز دینك و استنصارا علی اهل الكفر بك. پیامبر اكرم به جهت عزت دین و غلبه بر كفر، از وطن خود (مكه ) كه بستگان و عشیره او در آن جا بودند و زادگاه و مركز پرورش و انس او بود دوری جست. شرح: چنان كه گفته شد، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم از تحمل هیچ زحمت و مشقتی كه در پیشبرد اهدافش مؤ ثر بود خودداری نكرد؛ تحمل زحمت بدنی، مشقت های روحی، شنیدن كلمات جسورانه، سه سال محاصره در شعب، و بسیاری دیگر از جهالت های مردم او را از انجام ماموریت الهی خود بازنداشت و بار سنگین رسالت را لحظه ای بر زمین نگذارد. سرانجام، كار به آن جا انجامید كه پیامبر هجرت از مكه را - كه وطن اصلی او بود و بسیار به آن جا علاقه داشت - لازم و ضروری دید و به امر حضرت حق مكه را به طرف مدینه ترك كرد تا فریاد توحید را از حصر چهار سوی كوهستان های مكه فراتر بود و بتواند به وسیله اعوان و انصار خویش، سرزمین وحی و توحید را از چنگال كفر و جهالت و بت پرستی نجات دهد و مسجد الحرام و كعبه را از جهل و پلیدی شرك پاك سازد. عاقبت، حضرت از مكه مهاجرت فرمود. این هجرت آن چنان مهم و نقش آفرین گشت كه مبدا تاریخ در اسلام قرار گرفت تا عظمت آن پیوسته در اذهان مردم باقی بماند؛ و این در حالی بود كه ایام بسیار مهمی در تاریخ پیش از آن وجود داشت ؛ همانند تولد پیامبر اكرم، عام الفیل، روز ولادت و بعثت پیامبر و ... . پیامبر محل تولد، ماوا و مسكن خود را در راه خدا ترك كرد، در حالی كه اشك حزن از چشمان مباركش فرو می ریخت. در این حالت بود كه جبرئیل نازل شد و آیه 85 سوره قصص را بر آن حضرت نازل كرد و ایشان را دلداری داد كه ان الذی فرض علیك القرآن لرادك الی معاد: آن كس كه عمل به قرآن را به تو واجب كرد، تو را به سوی مكان بازگشت (مكه ) برخواهد گرداند. حضرت نیز در حالی كه بر مركب خود سوار بود خطاب به مكه فرمود: و الله انك خیر ارض الله و احبها الی الله و لولا انی اخرجت منك ما خرجت:[9] به خدا قسم، تو بهترین قطعه از زمین و محبوب ترین آن در نزد خداوندی، و اگر این گونه نبود كه از آن جا اخراج شدم، هرگز از تو خارج نمی شدم ! با این حال، هیچ یك از این حلقه های دست و پاگیر، مانع از حركت ایشان به سوی هدف مقدسش نگردید. وضعیت مردم هنگام بعثت مردم در زمان بعثت نبی اكرم در بی خبری و جهالتی حیرت آور به سر می بردند و اعتقادات آنان بسیار منحرف و آلوده به خرافات بود. دین یهود و نصاری دچار تحریف گشته بود، چنانچه در آیه 18 سوره مائده می خوانیم: و قالت الیهود و النصاری نحن ابناو الله و احباوه: یهود و نصاری خود را فرزندان خدا و دوستان او می پنداشتند. و در آیه 30 سوره توبه فرموده: و قالت الیهود عزیز ابن الله و قالت النصاری المسیح ابن الله: یهود می گفت عزبر فرزند خداست و نصاری مسیح را پسر خدا می دانستند. ملت های دیگر نیز هر یك به طوری از صراط مستقیم خارج بودند؛ همانند مجوس كه قائل به خدای خیر و شر بودند و به یزدان و اهریمن اعتقاد داشتند! پیامبر اكرم در چنین موقعیتی مبعوث شد تا آنكه توانست به وسیله انصار و مهاجرین دست به انقلابی بزند كه به وسیله آن فطرت مردم را بیدار كرده و آنان را به سوی مسیر مستقیم سوق دهد. عاقبت نیز چنین شد و مردم جزیره العرب كه به قول امیرالمؤ منین خوراكشان خشن و لباسشان بی ارزش و ملامت آور و خوابشان در كنار مارها و سنگستان های سخت بود، كارشان به جایی رسید كه بر عالی ترین مقام جهانی اشراف یافتند و در راس قدرت جهان قرار گرفتند. ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج
فراز ششم حتی استنب له ما حاول فی اعدائك، و استتم له ما دبر فی اولیائك فنهد الیهم مستفتحا بعونك و متقویا علی ضعفه بنصرك، فغزاهم فی عقر دیارهم، و هجم علیهم فی بحبوحه قرارهم، حتی ظهر امرك و علت كلمتك و لوكره المشركون. خدایا، پیامبر تو آن چنان به جهاد و كوشش اقدام فرمود كه آنچه اراده كرد در دشمنان تو مستقر شد و آنچه را خواست در دوستان تو برقرار گردید، و به كمك تو و طلب یاری از تو، به قیام با قدرتی دست زد كه بر ضعف آن ها غالب آمد؛ در عمق خانه های آنان با آن ها جنگید و هجوم برد تا آن كه خواسته تو ظاهر و كلمه تو غالب گردید، اگر چه با كراهت مشركان تمام شد. شرح: مسلما آن پیروزی و غلبه ای كه امام علیه السلام در این جا به خدا و پیامبرش نسبت داده، از قبیل فتح و پیروزی های احساسی ای كه عده ای هواپرست و خودخواه آن را طلب كرده و در راه آن از مرگ و نابودی خود و دیگران باكی ندارند، نیست. زیرا فتح و پیروزی هواپرستان، چیزی جز غلبه جهل و هوسرانی و خودخواهی و ظلم و جور و بداندیشی نیست، زیرا تمام هدف در این گونه مبارزه ها آن است كه حریف از پای درآید و به جای او بر مسند قدرت بنشینند، اگر چه به قیمت جان و مال مردم تمام شود. آن گاه با ادامه ی ظلم و جور و غلبه، حقوق ضعفا و بیچارگان پایمال شده و خون و جان و مال مظلومان، بی پناه می ماند. اما فتح و پیروزی مكتب های الهی، عبارت از برداشتن موانع هدایت و رشد انسان ها و رساندن آنان به كمال لایق انسانیت است. هدف اولیا خداوند فراهم آوردن زمینه برای پیشبرد جامعه انسانیت می باشد، زیرا در جوامع آزاد بشری، پیوسته عده ای قدرتمند زورگو بر مردم حكومت می كنند كه هرگز حاضر نیستند كس دیگری جایگزین آنان شود و به جز آنچه خواسته ی آن هاست در خارج جاری شود. آنان با تمام وجود در مقابل مخالفان خود ایستاده و در هر شرایطی كه باشد آن ها را از پای درمی آورند؛ به طوری كه یاد و نقشی هم از ایشان بر جای نماند. در این گیرودار، این انبیا هستند كه باید وارد این دریای پرتلاطم شوند و با عده ای هوسران خودخواه مبارزه كنند تا شاید آن موانع برداشته شوند و حاكمیت خدا به جای حكومت جاهلیت بنشیند. البته خدای متعال از خلق و اطاعت آنان غنی است و هیچ كس قدرت رویارویی با او را ندارد: فان الله غنی عن العالمین،[10] لذا مردم چه كافر باشند چه مؤ من، چه راكع و ساجد باشند چه یاغی و طاغی، به هیچ وجه به خدای متعال كمترین ضرری نمی توانند بزنند. پس هر جا سخن از غلبه و فتح خدا و ثبات حاكمیت اوست، معنی آن به كرسی نشستن نظام هدایت، عدالت، كرامت انسانی و برطرف شدن ظلم و ضلالت و حقارت نسل آدمی است. در نتیجه، ظهور امر خدا، علو كلمه الله و در یك كلام: جنگیدن مظهر هدایت با مظاهر كفر و ضلالت، جز برای آن نیست كه اسباب و ابزار ضلالت از انسان ها گرفته شد و حق بر كرسی هدایت و كرامت بنشیند. ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ @saleheinmaryam313114🌺 ➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰ اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج