📌سحرخیزی لازمه سفر الی الله
⚡(عارف بالله #آیت_الله_حقشناس ره)
🔸️تا از راه شبزندهداری وارد نشوی، غیرممکن است که بتوانی سفر الی الله بکنی. تمام اولیا و علمای اعلام و بزرگان دینی، اهل شبزندهداری بودند
🔸️همت کن تا سحرها بیدار باشی. اگر هم حال نداری که نماز بخوانی، چایی بخور. به بیداری سحر عادت کن. داداش جون! در روایت آمده پروردگار در سحرها به قلوب بیداران نظر میکند.
🔸
🌙کانال معرفتی #نمازشب 👇
[به جمع نمازشبی ها ملحق شوید]
https://eitaa.com/joinchat/3463250005Ca6b1a984ed
🔸
@Salehi786
@Salehy
هدایت شده از تذکره الاولیاء
آیت اللّه جاودان :
ایشان( #آیت_اللّه_حق_شناس ) یک روز کلماتی فرمودند که خیلی مبهم و مجمل بود، و ما جز چیز اندکی که از یک جمله مبهم میتوان دریافت، از آن نفهمیدیم. فرمودند: «در همان دوران جوانی، روزی در مسجد جمعه تهران، در برابر سقاخانۀ رو به قبله ایستاده و به #امام_عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) عرضه داشتم که اگر اینطور شد که شد، و گرنه من در قیامت به حضور جد شما شکایت خواهم برد.» جواب داده شد. اما در خواست چه بود، و جواب آن چه؟ ما چیزی نفهمیدم.
در واقع چیزی گفته نشده بود که ما بفهمیم.سالها بعد وقتی با مرحوم حاج سیدابوالقاسم نجار از اخیار تهران سخن بود، او جریانی را نقل کرد؛ میگفت: «روزی به محضر آیتالله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی(رضوان الله علیه) رفته بودم. ورود من مصادف شد با خروج جوانی. من که خدمت جناب میرزا رسیدم، ایشان آن جوان را نشان داد، و فرمود: این جوان را میبینی. او همه آن چه را فردا برای او اتفاق میافتد، و باید انجام شود، در خواب میبیند.» آن جوان آن روز آیتالله حقشناس بعد بود.آیا این مسئله همان چیزی بود که ایشان درخواست کرده بودند؟ من این جور فکر می کنم!
یک شب در درس توضیحی درباره این مسئله میدهند که کمی روشنتر میشود. میفرمایند: «داستان این است که من، در حکمت عملی، در مکتب امام صادق علیه السلام اینقدر کار کنم، که برنامه فردایم را هم به من امشب ابلاغ بکنند؛ من حالا مکلف نیستم آنها را معرفی بکنم؛ ولی اینقدر در وسط شما اشخاص آگاه هستند که برنامه صبح[فردا] را که آیا به جماعت صبح موفق میشود یا نمیشود؟ آیا فردا ظهر به جماعت موفق میشود یا نمیشود؟ به آنها ابلاغ بشود، که چه چیزی مانع شده که تو فردا ظهر به جماعت موفق نمیشوی داداش جان! امشب اگر به نماز شب موفق نشود به او ابلاغ میکنند! آن وقت باید ببیند #مانع و #رادع چیست؟ چه عواملی باعث شده که به #نماز_شب موفق نشده است؟!»
من فکر میکنم: این #بینایی همان چیزی بود که ایشان از امام زمان-صلوات الله علیه- خواسته بود.
✅آدم اگربه طور دقیق بداند که هر روز چه باید بکند، راه را گم نمیکند، و همیشه وظیفه برایش روشن است، و همیشه به وظیفهاش عمل میکند، و اگر آدم همیشه وظیفهاش را عمل کند امکان دارد به مقصد نهائی برسد، والبته باز هم:«ذَلِکَ فَضلُ اللهِ یُؤتِیهِ مَن یَشَاء».
امام صادق علیه السلام منظور اصلی و مقصد نهائی را چنین توضیح فرموده است: « ونَظَرُوا إلَی اللهِ و إلَی مَحَبَّتِهِ بِقُلُوبِهِم وعَلِمُوا أنَّ ذَلِکَ هُوَ المَنظُورُإلَیهِ.»
البته این موهبت عظیم، این راه را شناختن، یک شرط هم دارد، وآن این که در #عمل به هیچ وجه نباید کوتاهی کنی؛ زیرا با کوتاهی، این نعمت و موهبت، به سرعت باز گرفته میشود، اگراین چنین نعمتهائی گرفته شد، دیگر بر نمیگردد.
تذكرة الاولياء
@tezkar
🔸مستند دیدنی و دقیق «به بهانه آزادی» - پخش شده از شبکه ٣
(بررسی ریشههای جنگ هیبریدی فتنه اخیر، بهمراه نقد رفتاهای علی کریمی- ابی- امینی- علینژاد و...) 👇👇
🌐 https://www.aparat.com/v/S0uJw
🔻کنکاشی در زوایای پنهان رخدادها و ناآرامی های بعد از فوت مهسا امینی است. این مستند روایتی است از آنچه که در کشور اتفاق افتاد و با عنوان * اتفاقی که می خواست اسم رمزی باشد.* ساخته شده است.
🔻 مستند «به بهانه آزادی» تازه ترین اثر مهدی نقویان است، که از زاویه دوربین مستند نگار خود به واکاوی اتفاقات و حوادث اخیر کشور پرداخته است؛ و پیش از این مجموعه آثار *خارج از دید* را کارگردانی و ساخته است.
🔻 در بخش هایی از این مستند رفتارهای علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی مورد نقد قرار گرفته که در ادامه بخش هایی از آن را با هم مرور می کنیم.
🔸
@Salehi786
مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه - رساله دکتری - مهری چگینی - حسن معلمی - علی شیروانی - دانشگاه باقرالعلوم - آبان 1390.pdf
1.38M
🔸مبانی نظری (عقلی) معاد جسمانی صدرالمتالهین (در حکمت متعالیه)
- خانم مهری چنگی آشتیانی
- رساله دکتری، آبان 1390
- استاد راهنما: حجتالاسلام دکتر حسن معلمی
- اساتید مشاور: حجج الاسلام دکتر محمود موسوی و دکتر علی شیروانی
- دانشگاه باقرالعلوم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
http://kms.bou.ac.ir/book/مبانی-عقلی-تجسم-اعمال-از-دیدگاه-حکمت-مت/
دریافت شده از سامانه گنج
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/68b8634024cf392d01ab2c417b69e222
🔸
@Salehi786
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙏در این شب جمعه
روح بلند #علامه_حسنزاده_آملی (ره) نزد خدای سبحان شاد باشه و برای ما هم دعا کنه که در خانه و ملک خدا با #صاحبخانه مأنوس و محشور باشیم، و بخاطر خوان نعمتش غافل از خودش نشیم🙏
🔸
@Salehi786
هدایت شده از معرفت
جدید دروس اخلاق عمومی 1401-1402.pdf
1.97M
#ویژه
#دروس_اخلاق
🔅🔅🔅یک کلیک تا #اخلاق🔅🔅🔅
🔸درس اخلاق های خانوادگی(برادران و خواهران)و مخصوص برادران-حضوری قم و تهران
#ویرایش_جدید
لطفا به همراه تذکرات ذکر شده منتشر کنید.
از کم و زیاد کردن یا حذف تذکرات بپرهیزید.
🔺دارای #بارکد برای اسکن و #اتصال به #کانال های مربوطه و بارکد های کوچک برای اطلاع از #موقعیت_مکانی جلسات تعبیه شده است.(میتوانید از این قابلیت در نسخه های #چاپی استفاده نمایید)
🔸با #انتخاب_آدرس_کانالها به کانال های #رسمی منتقل میشوید و در برخی موارد #لینک_پخش_آنلاین نیز گذاشته شده است.(با #کلیک بر روی #آدرس ها نیز موقعیت مکانی جلسه در موقعیت یاب #نشان ،نمایش داده میشود.)
🔹در این فایل به #آثارعلمی اساتید و دروس و #فعالیت_هایشان نیز اشاره شده است.
#نشردهید(اجازه تصرف بشرط عدم اخلال به محتوا داده میشود.)
🔅جهت اطلاع از اطلاعیه های دروس اخلاق در کانال عضو شوید👇🏻
@marefatrazavieh
هدایت شده از نرم افزارهای مفید
🔸 کارگاه معرفی و آموزش نرم افزار تخصصی پژوهش قرآنی بالقرآن
پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی
🔻روز یکشنبه 18 دی ماه 1401 ، ساعت 13
آدرس سایت: belquran.com
آدرس نرم افزار تحت وب: app.belquran.com
🔴 لینک کارگاه آنلاین (قبل ساعت ١٣ یکشنبه برای شرکت در دوره وارد این شوید) 👇
🌐 https://new.belquran.com/fa-ir/s/workshop
〰〰
کانال معرفی دوره ها و وبینارها در ایتا: 👇
eitaa.com/doreha_vebinar
🔸
📌لینک نرمافزار در بازار👇
🌐 http://cafebazaar.ir/app/?id=quran.elm.karevan.belquran&ref=share
📌فایلش اینجا در کانال نرمافزار👇
ایتا
🌐 eitaa.com/SalehiApps/295
تلگرام (نسخه جدید)
🌐 https://t.me/SalehiApps/697
بله (نسخه جدید)
🌐 https://ble.ir/salehiapps
🔸
⚡@SalehiApps
⚡@Salehi786
#حدیث
#سلوکی
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/270134
شناسه حدیث : ۲۷۰۱۳۴
نشانی : بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۴۴۹
ص ، [قصص الأنبياء عليهم السلام] ، عَنِ اَلصَّدُوقِ عَنْ مُحَمَّدٍ اَلْعَطَّارِ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ وَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ مُنْذِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
لَمَّا فَارَقَ مُوسَى اَلْخَضِرَ قَالَ مُوسَى أَوْصِنِي
✅ فَقَالَ اَلْخَضِرُ ع :
اِلْزَمْ مَا لاَ يَضُرُّكَ مَعَهُ شَيْءٌ كَمَا لاَ يَنْفَعُكَ مِنْ غَيْرِهِ شَيْءٌ
إِيَّاكَ وَ اَللَّجَاجَةَ وَ اَلْمَشْيَ إِلَى غَيْرِ حَاجَةٍ وَ اَلضَّحِكَ فِي غَيْرِ تَعَجُّبٍ
يَا اِبْنَ عِمْرَانَ!
⚡ لاَ تُعَيِّرَنَّ أَحَداً بِخَطِيئَتِهِ وَ اِبْكِ عَلَى خَطِيئَتِكَ .
🔸
🔸حضرت باقر (عليه السّلام) فرمود:
🔻وقتى موسى از خضر جدا شد باو گفت مرا وصيت و سفارشى بنما.
✅ حضرت خضر ع گفت:
متوجه حقیقتی (الهی) باش که همراه او باشی دیگر چیزی به تو زیان نمیرساند،
همانطور که بدون همراهی با آن حقیقت (الهی)، دیگر چیزی برایت سودمند نخواهد بود!
از لجاجت بپرهيز، و دنبال كارى كه نياز (جدی) به آن ندارى مباش، و بىشگفتى و تعجب نخند
پسر عمران!
⚡ هیچ احدی را به سبب گناهش سرزنش مكن، اما بر گناه خويش گريان باش.
🔸
@Salehi786
#حدیث
#سلوکی
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/380679
شناسه حدیث : ۳۸۰۶۷۹
نشانی: منیة المرید في أدب المفید و المستفید ج ۱، ص ۱۴۰
[بحارالانوار - جلد ۱، صفحه ۲۲۶]
🔸مُنْیَةُ الْمُرِیدِ، عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّ مُوسَی (علیه السلام) لَقِیَ الْخَضِرَ (علیه السلام)،
فَقَالَ أَوْصِنِی
🔸 فَقَالَ الْخَضِرُ ع :
یَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ الْقَائِلَ أَقَلُّ مَلَالَةً مِنَ الْمُسْتَمِعِ فَلَا تُمِلَ جُلَسَاءَکَ إِذَا حَدَّثْتَهُمْ
وَ اعْلَمْ أَنْ قَلْبَکَ وِعَاءٌ فَانْظُرْ مَا ذَا تَحْشُو بِهِ وِعَاءَکَ
وَ اعْرِفِ الدُّنْیَا وَ انْبِذْهَا وَرَاءَکَ فَإِنَّهَا لَیْسَتْ لَکَ بِدَارٍ وَ لَا لَکَ فِیهَا مَحَلُّ قَرَارٍ وَ إِنَّهَا جُعِلَتْ بُلْغَةً لِلْعِبَادِ لِیَتَزَوَّدُوا مِنْهَا لِلْمَعَادِ
یَا مُوسَی وَطِّنْ نَفْسَکَ [۱] عَلَی الصَّبْرِ تلقی [تَلْقَ الْحِلْمَ وَ أَشْعِرْ قَلْبَکَ بِالتَّقْوَی تَنَلِ الْعِلْمَ وَ رُضْ نَفْسَکَ عَلَی الصَّبْرِ تَخَلَّصْ مِنَ الْإِثْمِ
یَا مُوسَی تَفَرَّغْ لِلْعِلْمِ إِنْ کُنْتَ تُرِیدُهُ فَإِنَّمَا الْعِلْمُ لِمَنْ تَفَرَّغَ لَهُ وَ لَا تَکُونَنَّ مِکْثَاراً [۲] بِالْمَنْطِقِ مِهْذَاراً [۳] إِنَّ کَثْرَةَ الْمَنْطِقِ تَشِینُ الْعُلَمَاءَ وَ تُبْدِی مَسَاوِئَ السُّخَفَاءِ وَ لَکِنْ عَلَیْکَ بِذِی اقْتِصَادٍ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنَ التَّوْفِیقِ وَ السَّدَادِ
وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجُهَّالِ وَ احْلُمْ عَنِ السُّفَهَاءِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَضْلُ الْحُلَمَاءِ وَ زَیْنُ الْعُلَمَاءِ
وَ إِذَا شَتَمَکَ الْجَاهِلُ فَاسْکُتْ عَنْهُ سِلْماً وَ جَانِبْهُ حَزْماً فَإِنَّ مَا بَقِیَ مِنْ جَهْلِهِ عَلَیْکَ وَ شَتْمِهِ إِیَّاکَ أَکْثَرَ
یَا ابْنَ عِمْرَانَ لَا تَفْتَحَنَّ بَاباً لَا تَدْرِی مَا غَلَقُهُ وَ لَا تُغْلِقَنَّ بَاباً لَا تَدْرِی مَا فَتْحُهُ
یَا ابْنَ عِمْرَانَ مَنْ لَا یَنْتَهِی مِنَ الدُّنْیَا نَهْمَتَهُ وَ لَا تَنْقَضِی فِیهَا رَغْبَتُهُ کَیْفَ یَکُونُ عَابِداً
وَ مَنْ یُحَقِّرُ حَالَهُ وَ یَتَّهِمُ اللَّهَ بِمَا قَضَی لَهُ کَیْفَ یَکُونُ زَاهِداً
یَا مُوسَی تَعَلَّمْ مَا تَعَلَّمُ لِتَعْمَلَ بِهِ،
وَ لَا تَعَلَّمْ لِتُحَدِّثَ بِهِ فَیَکُونَ عَلَیْکَ بُورُهُ وَ یَکُونَ عَلَی غَیْرِکَ نُورُهُ.
----------
[۱]: أی هیأ نفسک و احملها علی الصبر.
[۲]: المکثار: کثیر الکلام.
[۳]: رجل مهذار هاذر أی یخلط فی منطقه و یتکلم بما لا ینبغی.
🔸🔸
🔻 [ترجمه]:
. منیة المرید: از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمود:
موسی ع با خضر ع ملاقات کرد و گفت: مرا نصیحت کن.
🔸حضرت خضر ع گفت:
ای طالب علم!
باید بدانی که گوینده کمتر از شنونده گرفتار ملالت و خستگی میشود. پس وقتی با همنشینان خود سخنی میگویی، آنان را خسته مکن.
ای موسی! بدان که قلب تو ظرف وجودت است، بنگر آن را با چه چیزی پر میکنی!
دنیا را بشناس و پشت سرت انداز، زیرا دنیا خانه پایداری برای تو نیست و صرفاً وسیله توشه برداشتن بندگان خدا برای آخرت است.
ای موسی! خود را برای صبر و استقامت آماده ساز تا به مقام بردباری رسی؛ دلت را به پرهیزکاری بیدار کن تا به علم دست یابی؛ نفس خود را بر صبر تمرین ده تا از گناه رهایی یابی.
ای موسی! اگر خواهان دانش هستی، خود را از همه چیز فارغ گردان، زیرا دانش برای کسی حاصل میشود که خود را برای آن از هر چیز فارغ سازد.
زیاده از حد سخن مگو و یاوه سرایی مکن، زیرا پرگویی دانشمندان را در نظر دیگران زشت جلوه میدهد و سبب میشود بدیهای درونی نابخردان آشکار گردد.
بر تو باد که جانب اعتدال را در سخن گفتن مراعات کنی، زیرا سخن گفتن نمایان کننده موفقیت و صواب اندیشی انسان است.
از نادان دوری کن و در مقابل سفیهان خویشتندار باش، زیرا آن فضیلت خویشتنداری و زیور دانشمندان است. وقتی نادانی تو را دشنام دهد، با آرامی در برابرش سکوت کن و با احتیاط از او جدا شو، زیرا نادانی او و دشنامش به تو بیشتر از آن است که به تو اظهار کرده است.
ای پسر عمران! دری را که نمی دانی چه چیزی آن را بسته باز نکن، و نیز دری را که نمی دانی چه چیز آن را باز میکند، مبند.
ای پسر عمران! کسی که دلبستگی و گرسنگی اش به دنیا حد و مرزی ندارد و رغبت او به دنیا پایان نمی گیرد، چگونه میتواند عابد خدا باشد؟
او که خود را حقیر میسازد و خدا را در سرنوشت خود متهم میکند، چگونه میتواند زاهد باشد؟
ای موسی! هر چه میآموزی برای عمل یاد بگیر. علم را برای سخن گفتن میاموز که تباهی آن بر تو و نور هدایتش برای دیگران باشد. -.
منیة المرید: ۴۷ - ۴۸ -
🔸
@Salehi786
#توحید
#برهان_صدیقین
🔸تدریس دوره #برهان_صدیقین (شرح کتاب «از برهان تا عرفان»، اثر #استادطاهرزاده )
✨که در تهران در تاریخ 94/12/06 و 94/12/13 برگزار شد.
💐 صوت و جزوهی دوره، به ترتیب در ۶جلسه، تقدیم شما میشود 👇
🔰 لینک تلگرام صوت و جزوه درس
🌐 telegram.me/salehi786/80
🔰در ادامه صوت و متن دوره در ایتا 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/1310
طرح درس برهان صدیقین .pdf
3.04M
🔸طرح درس برهان صدیقین
#PDF
🔻جزوهی مربوط به ۶ جلسه حضوری تدریس #استاد_صالحی از دوره برهان صدیقین، شرح بخش اول کتاب از برهان تا عرفان #استاد_طاهرزاده.
(که طی دو روز ۶ و ۱۳ اسفند ۹۴ در تهران برگزار شد)
⚠️جزوه را پرینت بگیرید و همزمان با شنیدن صوت جلسات دنبال نمایید
🔸
@salehi786
طرح درس برهان صدیقین .docx
571.5K
🔸طرح درس برهان صدیقین
#Word
🔻جزوهی مربوط به ۶ جلسه حضوری تدریس #استاد_صالحی از دوره برهان صدیقین، شرح بخش اول کتاب از برهان تا عرفان #استاد_طاهرزاده.
(که طی دو روز ۶ و ۱۳ اسفند ۹۴ در تهران برگزار شد)
⚠️جزوه را پرینت بگیرید و همزمان با شنیدن صوت جلسات دنبال نمایید
🔸
@salehi786