بسم الله
⚠️ #تذکری_به_خود ۱
💎سلوک دینی با ترک هر کار #مالایعنی!💎
🔶 #مالایعنی، هر حرف #پوچ و هر کار #بیمعنی است؛ هر گفتار و كردار #بيهوده که نه نفعی برای دنیای حلال انسان دارد، و نه نفعی برای سعادت آخرتش.
🔶
در حدیث معراج، آمده است:
🔶قال الله تعالی:
✨يا أَحْمَدُ! عَلَيْكَ بِالصَّمْتِ! فَإِنَّ أَعْمَرَ القُلُوبِ قُلُوبُ الصّالِحينَ وَالصّامِتينَ، وَ إِنَّ أَخْرَبَ القُلُوبِ قُلُوبُ المُتَكَلِّمينَ بِما لا يَعْنيهِمْ.
🔻اى احمد! سکوت را شيوه خود ساز
✨زيرا آبادترين قلبها، قلوب صالحین و صامتین است (كه با سکوت و خوددارى از سخنان بيهوده، قلب خود را آباد میكنند)،
✨و خرابترين قلبها، قلوب سخنگویان به سخنان #مالایعنی است (كه با سخنان لغو و بيهوده دلهاى خود را ويران مىسازند).
(سر الاسراء، ج۳ص۶۸)
🔶
💐رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در احادیث متعدد پیرامون ترک #مالایعنی میفرمایند:
🔶أعظَمُ النّاسِ قَدرا مَن تَركَ «ما لا يَعنيه»
🔻پر ارج ترين مردم، كسى است كه آنچه را برایش نفعی ندارد ترک کند. (الأمالي للصدوق : ۷۳/۴۱)
🔶مِن حُسنِ إسلامِ المَرءِ تَركُهُ «ما لا يَعنيه»
🔻از نشانه هاى نيكويى اسلام در آدمى، ترک کردن هر کار بیمعنی و بيهوده است که نفعی برایش ندارد. (قرب الإسناد: ۶۷/۲۱۴)
🔶راحَةُ النّفسِ تَركُ «ما لا يَعنيها»
🔻آسايش جان، در رها كردن هر آنچیزی است که فایده ای برایش ندارد. (بحار الأنوار : ۷۴/۱۶۷/۳۲)
🔶تَركُ «ما لا يَعنی» زِينَةُ الوَرَع
🔻ترک کردن هر آنچه بیمعنی و بی نتیجه است، زيور پارسايى و ورع محسوب میشود. (جامع الأخبار : ۳۳۷/۹۴۷)
🔶اللّهُمّ ارحَمْني بِتَركِ المَعاصي أبَدا ما أبقَيتَني، و ارحَمْني مِن أن أتَكَلّفَ «ما لا يَعنيني»
🔻خدايا! به من رحم نما، كه تا زنده هستم گناهان را ترک کنم، و به من رحم نما، که در راه آنچه نفعی برایم ندارد به سختی و زحمت نيافتم. (بحار الأنوار : ۹۲/۲۹۴/۶)
🔶🔶🔶
🌸همچنین وصیُّ الرسول مولا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در احادیث متعدد در این باره میفرمایند:
🔶أقصِرْ همّتَك على ما يلزِمُك، ولا تخُضْ في «ما لا يَعنيکَ»
🔻تلاشت را در آنچه لازم است محدود كن، و در کاری که نفعی برایت ندارد غوطه ور مشو!
🔶دَعْ «ما لا يَعنيک»، واشتغِل بِمهِمّك الّذى يُنجيك
🔻از هر بيهودگى و آنچه برایت فايده اى ندارد دست بردار، و به امور مهمى كه نجاتت میدهد بپرداز
🔶طوبَى لِمَن قصُر همّتُه على «ما يَعنيِه»، وجعَل كلَّ جدِّه لما ينُجيه!
🔻خوشا به حال آنكه همّتش را فقط به آنچه براى او فايده دارد مصروف سازد، و تمام تلاشش را در آنچه او را نجات مىبخشد قرار دهد
🔶كفى بالمرء غفلةً، أن يصرفَ همّتَه في «ما لا يَعنيه»
🔻در غفلت و بىخبرى انسان همين بس، كه تلاشش را در آنچه برايش نفعی ندارد، صرف كند
🔶وقوعُك في «ما لا يُعنيک»، جهلٌ مضِلٌّ
🔻افتادنت در کارهای بیمعنی و بيهوده، جهلى ضلالت آور است
🔶لا تشتغِل «بِما لا يَعنيک» ولا تتكلَّف فوقَ ما يكفيك، واجعَل كلَّ همِّك لِما يُنجيك
🔻به هر آنچه برايت نفعی ندارد مشغول نشو،
و بخاطر رسیدن به مالی زیادتر از حد كفايتت خودت را به سختی نیانداز،
و تمام همّتت را در آنچه تو را نجات مىبخشد، مصرف كن
🔶
(أحاديث علوی فوق، به نقل از کتاب «سرُّ الإسراء» در شرح حدیث معراج، ج۳فصل۲۴)
@Salehi786
🔶 ادامه👇
☝️ادامه👇
⚠️ #تذکری_به_خود ۲
💎سلوک دینی با ترک هر کار #مالایعنی!💎
💐علامه طباطبایی در جلسات اخلاقشان میفرمود:
✨در ابتداى امر سلوک #مراقبه عبارتست از آنكه «از آنچه به درد دين و دنياى او نمىخورد اجتناب كند و از #مالايعنى دورى گزيند و سعى كند تا خلاف رضاى خدا در قول و فعل از او صادر نگردد»
✨ ولى كم كم اين مراقبه شدّت يافته و درجه به درجه بالا مىرود.
✨گاهى مراقبه عبارتست از توجّه به سكوت خود، و گاهى به نفس خود، و گاهى به بالاتر از آن از مراتب حقيقت از اسماء و صفات كلّيّه الهيّه.
(رساله لب اللباب، ص۱۱۳و۱۱۴)
🔶
🌷مرحوم آیت الله شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) شاگرد علامه طباطبایی و از اساتید بزرگ اخلاق و عرفان در شرح حدیث معراج (مذکور در ابتدا، بر ترک #مالایعنی) مینویسند:
✨از جمله عوامل مشغوليت دل و بىخبرى آن، اعضا و جوارح انسان و اعمالى است كه از اعضا و جوارح سر مىزند، و زبان از مهمترين اعضا از نظر ارزش، سبكى و راحت بودن استفاده از آن است
✨بنابر اين شايسته است بنده اى كه در مسير عبوديت حركت مىكند، در حفظ و مراقبت از زبان جدّى باشد و براى آبادى دل، از سخن گفتن بيهوده و غير لازم بپرهيزد
✨بلكه از هر سخنى جز ذكر خدا و ضروريات، خوددارى كند؛ زيرا وقتى زبان به سخن بيهوده مشغول شد، دل گرفتار و مشغول به بازيچه مىشود، در نتيجه به بىخبرى و فراموشى ياد خدا و سياهى و تيرگى مبتلا مىگردد كه اين، همان خرابى دل است.
✨امّا اگر سخن، فقط براى خدا و به دست آوردن خشنودى او- نه براى خواسته هاى نفسانى- باشد، ديگر بيهوده گويى و سبب خرابى و تباهى و سياهى دل نخواهد بود.
(سر الاسراء، ترجمه، ج۳، ص۷۶و۷۷)
🔶
🌼امام خمینی(قدّس سرّه) در نصیحتی خطاب به شاگردانش میفرمود:
✨یک دفعه انسان یک ساعت عمر خودش را از بین میبرد به حرفهای #مالایعنی، حرفهایی که نه استفاده دنیا دارد نه استفاده آخرت، اما یک وقت منبر میرود ۱۰۰ نفر پای این منبرند، و این ۱۰۰ نفر از این منبر استفاده نکردند، یعنی ۱۰۰ ساعت عمر اجتماع را از بین برده و این جواب دارد چه جوری میتوانید جواب بدهید؟!!
(به نقل از شاگرد امام، آیت الله مظاهری، در درس اخلاقشان [۱۳۸۹/۱۱/۲۰]، که با اشاره به این👆بیان استادشان، در ادامه خطاب به طلاب فرمودند:
✨بعضی شما در ۲۴ساعت ۲ساعت فیلم میبینید! با این عمامه و فیلم دیدن!! و این فیلمها که فساد اخلاقی در این فیلمها زیاد است، ما مینشینیم زنمان مینشیند، بچههایمان مینشینند، حالا بچهها را نتوانیم جلویش را بگیریم -که آنهم میشود و خیلی کارها میشود کرد-. واقعاً آن کسی که این فیلم را میگذارد روز قیامت چه میخواهد جواب بدهد؟
✨راستی این فیلمها که شهوت انگیز هم هست دیگر، حالا سابقاً کم بود، ولی حالا خیلی زیاد شده، توی فیلمها زنهای بزک کرده و سر برهنه و اطوار آمدن و اینها توی فیلمها هست دیگر، ببینید با جوان چه میکند؟ حالا برای شما حرام هم نباشد، و اصلا بگویید حلال، اما آیا این عمر تلف نمیشود؟ و این عمر را باید مواظبش باشیم باید #مالایعنی نداشته باشیم. این عمر ما باید صرف بشود یا در نفع دنیای حلال یا در نفع آخرت. این عمر و جوانی مگر چند سال است؟)
🔶
🌺آیت الله مظاهری در درس اخلاقشان [در ۱۳۹۵/۱۱/۷] بار دیگر نهیب میزنند که:
✨از جمله منافع #قرآن_خواندن اين است که حرفهای #مالايعنی را نمیگوييم و گوش نمیدهيم و اين فوقالعاده مهم است.
✨اين فيلمها #مالايعنی است، يعنی #نتيجه_ندارد! صدا و سيما بايد به قول حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) يک #دانشگاه باشد اما میبينيم که فيلمها بیمحتواست، البته اگر اعصاب خورد نکند و حرام در آن نباشد.
✨شما مثلاً به مهمانی رفتهايد و دو نفر پيش هم نشستهايد و يکی میگويد حال شما چطور است؟ چه خبر؟ آنگاه شروع میکنند به گفتگوهای بیهدف [از هر دری سخنی]. اين حرفها اگر حرام نباشد و تهمت و شايعه پراکنی نباشد، #مالايعنی هست، يعنی نتيجۀ دنيا و آخرت ندارد.
✨پيامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرمايد #مالايعنی فشار قبر دارد. ولو بهشتی باشد، اما اين فشار قبر را به خاطر #کارهای_بیمعنا و شنيدنیها و گفتنیهای بیمعنا بايد تحمّل کند، و قبر چنان فشاری به او میدهد که اگر آن فشار بر بدن وارد شود استخوانهای سينه در هم شکسته میشود. حيف نيست انسان مثلاً در مجلسی که نشسته #۱۰۰_قل_هو_الله بخواند و هيچکس نفهمد.
✨بزرگی به من میگفت به روضۀ مرحوم آقای کمپانی رفته بودم که يکی از مراجع بزرگ تقليد بوده و روزهای جمعه روضۀ هفتگی میگرفت و آقايان میآمدند و خود ايشان چای میريخت. من ديدم مرتّب لبهای ایشان از اول تا آخر میجنبد. بعد فهميدم ايشان در روز #هزار_مرتبه #سورۀ_قدر را میخواند! بله اگر بخواهيم میشود.
@Salehi786
👇ادامه👇
✨اما، ما وقتی دو سه ساعتی که در جلسه یا محفلی نشستهايم، همه را به #مالايعنی میگذرانیم، البته اگر تهمت و شايعه پراکنی و -العياذبالله- غيبت نباشد، بازهم نه فايدۀ دنيا دارد و نه فايدۀ آخرت.
✨ما طی الأرض را معمولا شنیده ایم. اما يکی از بزرگان به نام آقای نخودکی اصفهانی که اهل دل است و اهل سيروسلوک بوده است؛ شاگردش به من میگفت ايشان #طیاللسان داشتند. ايشان شبهای جمعه به حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) میرفته و نماز مغرب و عشا را در حرم مطهر میخوانده و زيارت میخوانده و بعد به خانه برمیگشته، و در طی مسیر از نخودک به حرم مطهر نصف قرآن را در راه رفتن میخوانده، و نصف قرآن را هم در راه برگشت میخوانده است.
✨نگوييد که نمیشود، بلکه نخواستهايد. نمیدانم و نمیتوانم و نمیشود در قاموس انسان نيست. همين مقدار که عمرت را صرف لاطاعلات و به قول روايات صرف #مالايعنی میکني، صرف خواندن قرآن کن و درس قرآن بگير و صبح به صبح قرآن بخوان. آن وقتها رسم بود که حتماً در خانهها در صبح قرآن میخواندند و صدا از خانهها بيرون میآمد. ما طلبهها اينطور بوديم که قبل از اينکه وارد مطالعه شويم، يک حزب يا نيم جزء قرآن میخوانديم برای اينکه ذهنمان باز شود. قرآن ذهن را باز میکند و نورانيت میدهد. بعضی اوقات اينطور است که طلبهها يا دانشگاهیها گاهی روی يک مطلب يک ساعت فکر میکنند و نمیشود، اما گاهی نظير آن در پنج دقيقه میشود. اگر آدم به راستی وارد در قرآن باشد و انس با قرآن داشته باشد، مشکلاتش حل میشود. خدا وعده داده است از راهی که گمان نداريم، مشکلها حل شود:
💐 «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً ، وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً»(طلاق، ۲و۳).
#انتهای_سخن_آیت_الله_مظاهری
🔶
🌷ان شاء الله که همه ما با اضطرار و دعا توفیق الهی را بطلبیم که موفق به ترک هر #کار_بیمعنی باشیم و هر سؤال و سخن #مالایعنی را در گفتگوها و مجالس و چت هایمان ترک کنیم.🌷
🌸والسلام علی من اتبع الهدی🌸
🔶
@Salehi786
✨بسم الله✨ #سوال_واصله
💐در مورد مطلب #تذکری_به_خود بر سلوک دینی با ترک هر کار #مالایعنی، یک سؤال پرسیده اند که ممکن است سوال شماهم باشد، فلذا بهمراه پاسخ صوتی ارائه میشود👇
🔶
💠 #سوال: حاج اقا یک سوال راجب این متن #مالایعنی داشتم. اینکه قیدشده وقتی میرید مهمونی و کنار هم هستید شروع میکنین به تعریف و... میشه همش حرفای مالایعنی! و بجای حرف زدن توحید رو بخونین
سوالم اینه این دیگه چه صله رحم و چه مهمونی رفتنیه؟! آدم میشینه داخل منزل و عبادت میکنه! خب همین گپ و گفت فامیلی در کنار هم بودن مهر و محبت میاره وگرنه قرار باشه هیچکس هیچی نگه چه رفتینه!! همه می مونن منزل دیگه مشکل مالایعنی هم برای کسی پیش نمیاد!
خود من مثلا داشتم تمرین میکردم یکم دهانم رو بسته نگه دارم واای همه فامیل چرا حرف نمیزنی چرا چرا چته اووووو...
خب وقتی یکی میگه چخبر خوب باید حرفبزنن باهم، نمیشه در پاسخ خوبی چخبر یه سلامتی گفت و شروع کرد به ذکر گفتن، اینجوری که اقوام میگن چقدر این خشکه اصلا مهربون و خوش رو نیست...
🔶 @Salehi786
💠 #پاسخ بصورت صوتی👇
اربعین_موسوی_ادب_حضور_ماه_ذی_القعده_240717115026.pdf
646.5K
مراقبات «اربعین موسوی»👆
🔻جزوه «ادب حضور»، آداب ماه ذی القعده و دهه اول ذی الحجه
✨اثر #استادفیاضبخش
🔻بنابر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(رحمةالله علیه)
@JelvehNoorAlavi
@OstadFayyazbakhsh
🔶
@Salehy
دستور_العملی_نویافته_از_آیه_الله.pdf
138.1K
متن پیاده شده دستور العملی نویافته از مرحوم سید علی آقا #قاضی طباطبایی با فرمت pdf
t.me/E_DVA
@Salehy
@ دعای حجب - صبح و شام - از کتاب آداب المریدین .pdf
6.78M
🔸 دعای حُجُب👆
که برای نورانیت قلب، محفوظ ماندن، استجابت دعا و رفع گرفتاریها بسیارمؤثر است
🔸 نبی الله(ص): ای سلمان! این دعارابه هرکسی تعلیم نده،مگربه اهل خانه و مسجد و اطرافیان خود هرگاه از تو درخواست کنند
🔻برخی خواص این دعا در ادامه👇
🌐 eitaa.com/salehi786/36
🔸
@salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
🔸 دعای حُجُب👆 که برای نورانیت قلب، محفوظ ماندن، استجابت دعا و رفع گرفتاریها بسیارمؤثر است 🔸 نبی الل
💠عارف بالله سید هاشم حداد در موقع خوابیدن این دعای شریف حُجُب (احتجاب) را قرائت می کردند، و بسیار هم در قنوت نمازهایشان میخواندند، و آنطور که بسیاری دیگر از اولیاءالله ازدوستانشان هم مراقبه بر این دعای شریف داشتند، معلوم میشود که اصلش از استادشان آیت الله سیدعلی قاضی است. (منبع: کتاب «روح مجرد»)
🔶
متن دعای حُجُب (احتجاب) :
طبق کتاب «مهج الدعوات»
(نقل شده در کتاب «آداب المریدین، ص۱۵۷»، بخش اعمال مشترک صبح و شام)
⬇️
🔶بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم انّی اسْئَلُکَ یا مَنِ احْتَجَبَ بِشُعاعِ نُورِهِ عَنْ نَواظِرِ خَلْقِهِ،
یا مَنْ تَسَرْبَلَ بِالْجَلالِ وَ العَظَمَةِ، وَ اشْتَهَرَ بِالتَّجَبُّرِ فی قُدْسِهِ،
یا مَنْ تَعالی بِالْجَلالِ وَ الْکِبْرِیاءِ فی تَفَرُّدِ مَجْدِهِ،
یا مَنِ انْقادَتِ الْاُمُورُ بِاَزِمَّتِها طَوعاً لِاَمْرِهِ،
یا مَنْ قامَتِ السَّماواتُ وَ الْاَرَضُونَ مُجیباتٍ لِدَعْوَتِهِ،
یا مَنْ زَیَّنَ السَّماءَ بِالنُّجُومِ الطّالِعَهِ وَ جَعَلَها هادِیَةً لِخَلْقِهِ،
یا مَنْ اَنارَ الْقَمَرَ الْمُنیرَ فی سَوادِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ بِلُطْفِهِ،
یا مَنْ اَنارَ الشَّمْسَ الْمُنیرَةَ وَ جَعَلَها مَعاشاً لِخَلْقِهِ،
وَ جَعَلَها مُفَرِّقَةً بَیْنَ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ بِعَظَمَتِهِ،
یا مَنْ اسْتَوجَبَ الشُّکْرَ بِنَشْرِ سَحائِبِ نِعَمِهِ،
أسْئَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ،
وَ مُنْتَهَی الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ،
وَ بِکُلِّ اسْمٍ هُوَ لَکَ،
سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ،
اَوِ اسْتَأثَرْتَ بِهِ فی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ،
وَ بِکُلِّ اِسْم هُوَ لَکَ،
اَنْزَلْتَهُ فی کِتابِکَ،
اَوْ أَثْبَتَّهُ فی قُلُوبِ الصّافّینَ الْحافّینَ حَوْلَ عَرْشِکَ،
فَتَراجَعَتِ الْقُلُوبُ اِلیَ الصُّدُورِ عَنِ الْبَیانِ بِإِخْلاصِ الْوَحْدانِیَّةِ وَ تَحْقيقِ الْفَردانِیَّةِ،
مُقِرَّةً لَکَ بِالْمَعْبُودِیَّةِ،
وَ اِنَّکَ اَنْتَ اللهُ،
اَنْتَ اللهُ،
اَنْتَ اللهُ،
لا إِلهَ اِلاّ اَنْتَ،
وَ اَسْئَلُکَ بِالاَسْماءِ الَّتی تَجَلَّیْتَ بِها لِلْکَلیمِ عَلَی الْجَبَلِ الْعَظیمِ،
فَلَمّا بَدَا شُعاعُ نُورِ الْحُجُبِ مِنْ بَهاءِ الْعَظَمَةِ،
خَرَّتِ الْجِبالُ مُتَدَکْدِکَةً لِعَظَمَتِکَ وَجَلالِکَ وَ هَیْبَتِکَ،
وَ خَوفًا مِنْ سَطْوَتِکَ،
راهِبَةً مِنْکَ،
فَلا إِلهَ اِلاّ اَنْتَ،
فَلا إِلهَ اِلاّ اَنْتَ،
فَلا إِلهَ اِلاّ اَنْتَ،
وَ اَسْئَلُکَ بِالإِسْمِ الَّذِي فَتَقْتَ بِهِ رَتْقَ عَظیمِ جُفُونِ عُیُونِ النّاظِرینَ،
الّذِی بِهِ تَدْبیرُ حِکْمَتِکَ وَ شَواهِدُ حُجَجِ اَنْبِیائِکَ،
یَعْرِفُونَکَ بِفِطَنِ الْقُلُوبِ،
وَ اَنْتَ فی غَوامِضِ مُسَرّاتِ سَريراتِ الْغُیُوبِ،
أَسْئَلُکَ بِعِزَّةِ ذلِکَ الإسْمِ،
أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
وَ أَنْ تَصْرِفَ عَنّی وَ عَنْ اَهْلِ حُزانَتی،
وَ جَمیعِ الْمُومِنینَ وَ الْمُومِناتِ،
جَمیعَ الآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ وَ الأَعْراضِ وَ الأَمْراضِ وَ الْخَطایَا وَ الذُّنُوبِ،
وَ الشَّکِّ وَ الشِّرْکِ وَ الْکُفْرِ وَ الشِّقاقِ وَ النِّفاقِ،
وَ الضَّلالَةِ وَ الْجَهْلِ وَ الْمَقْتِ وَ الْغَضَبِ وَ الْعُسْر،
وَ الضّیقِ وَ فَسادِ الضَّمِیرِ،
وَ حُلُولِ النَّقِمَةِ وَ شَمَاتَةِ الأَعْدَاءِ،
وَ غَلَبَةِ الرِّجالِ،
إِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاءِ،
لَطیفٌ لِما تَشاءُ،
و لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیم.
🔶
@salehi786
🔸 جعفر آقا مجتهدی و دعای احتجاب
🔻 دعای حُجُب
جناب آقای احسان محمد شاکر (ابو احمد) نقل کردند: در ایام خدمتگزاری این کمترین، آقای مجتهدی عنایات خاصی می فرمودند و گاهی در ضمن صحبت ها به ادعیه یا اذکاری که مورد نظرشان بود تصریح می نمودند تا به آنها اشتغال داشته باشم.
از جمله ی ادعیه، (دعای حُجُب) بود که بر ملازمت آن بسیار تاکید داشتند و به خواندنش هر روز سه مرتبه سفارش می فرمودند و خود ایشان با لحنی داوودی و بسیار محزون آن را هر روز سه مرتبه می خواندند و چنین توضیح می دادند: این دعا را جناب سیّد بن طاووس در (مُهج الدعوات) نقل کرده و اثرات زیادی بر آن مترتب است، از جمله دور کردن دشمن انسی و جنّی و مهم تر از همه این که نفس انسان را تصفیه می کند و ...
هنگامی که آقا این دعا را می خواندند، حالت بسیار عجیبی به ایشان دست می داد و در آن موقع من در گوشه ای می نشستم و فقط چهره ی مبارکشان را نگاه می کردم و از حالتشان منقلب می شدم.
یک روز عرض کردم: آقا جان، چرا مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی این دعا را در کتاب مفاتیح نیاوردند؟ ایشان علّتی بیان نکرده و فقط فرمودند:
من با این فقره از دعا کار دارم که می گوید: ( يَا مَنِ احْتَجَبَ بِشُعَاعِ نُورِهِ عَنْ نَوَاظِرِ خَلْقِه) و کاری ندارم که صاحب مفاتیح آن را نقل کرده یا خیر.
لاله ای از ملکوت ج۲ ص ۳۴۶
@Salehi786