#معرفی
🔸 استاد آیت الله کاظم ضرّابی، حدود ۱۴ سال به خوشهچینی و شاگردی در محضر حضرت علامه طباطبایی (ره) در دروس اخلاقی، اعتقادی؛ و حدود ۳۰ سال ضمن شرکت در درس فقه و اصول آیةالله العظمی بهجت (ره) از همنشینی، اخلاق، زهد و تقوا و عمل آن عالم ربانی استفاده ها بردند.
🔸
🔸کانال «بحار توحید»👇 محل نشر صوت دروسشان همراه با پخش زنده ایتا👇
🌐 Eitaa.com/behar_zarrabi
🔸
🔻منزلشان هم که محل درسشان نیز هست نزدیک منزل و دارالقرآن علامه طباطبایی است.
(قم، خ صفائیه، ک٢١، کوچه ناصر که جنب دارالقرآن علامه است، نرسیده به دفتر آیت الله گرامی، داخل بن بست نهم)
🔸
❇️ دروس جاری ایشان :
✳️ شرح احادیث از جلد نهم از کتاب شریف «بحارالأنوار»
🗓هر روز از شنبه تا چهارشنبه، بعد از نماز ظهر و عصر
⏰ساعت 12:25
#بحارالأنوار
___________________
✳️ شرح کتاب سلوکی «تذکرة المتقین»
🗓چهارشنبه شبها، بعد از نماز مغرب و عشاء
🕖ساعت 18:30
#تذکرة_المتقین
🍃لینک عضویت کانالشان: https://eitaa.com/joinchat/2099445826Cee0ced33c2
🔸
@Salehi786
💯قابل توجه کاربران محترم
💠 به مناسبت فرا رسیدن هجدهمین سالگرد حضرت آیت الله سعادت پرور(ره)
👈 کلیه آثار چاپ شده توسط انتشارات آفتاب فطرت از شنبه 5 آذر 1401 به مدت یک هفته با 20% تخفیف ارائه خواهد شد.
برای خرید حضوری می توانید به نشانی زیر مراجعه فرمایید :
👈خیابان معلم، مجتمع ناشران طبقهٔ زیرزمین پلاک B12 از ساعت 10 تا 14
👈و یا از طریق پایگاه فروش ما به نشانی:
Ketabrah24.ir
کتب مورد نظر خود را تهیه نمایید
🆔https://eitaa.com/aftabefetrat
#توحید
🔸برگی سبز از کتاب #ثمرات_حیات
بیان #علامه_طباطبایی (استاد) به قلم تلمیذ (شاگرد) آیت الحق حاج علی #سعادت_پرور
🔻ثمرات حیات، ج١، جلسه ۴۱، صفحه ۲۰۱ و ۲۰۲
🌐 eitaa.com/salehi786/1262 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/709 تلگرام
🔸
@Salehi786
بسم الله
#توحید
🔸برگی سبز از کتاب #ثمرات_حیات
بیان #علامه_طباطبایی (استاد) به قلم تلمیذ (شاگرد) آیت الحق حاج علی #سعادت_پرور
🔻ثمرات حیات، ج١، جلسه ۴۱، صفحه ۲۰۱ و ۲۰۲
🔸
🔸تصفیه عبودیت، انکار ربوبیت
🔻 #تلمیذ: از جناب استاد درباره سخن جناب سُغدی سؤال شد که میگوید :
«تصفیه عبودیت، اثبات مجوسیت (دوگانه پرستی و ثنویّت) است و انکار ربوبیّت».
🔸 #استاد [علامه طباطبایی] :
🌷کسی که در مقام تصفیه عبودیت بر میآید، در پایان میخواهد خدا را در کناری قرار دهد و خود را نیز در کناری، و با اثنینیّت (دوگانگی)، او را بندگی کند، این نیست، مگر انکار ربوبیّت حق تعالی؛ زیرا خدای جدای از بنده نداریم.
🌷 مرحوم آقا سید حسن کشمیری(ره) از شاگردان استاد قاضی(ره) بود و در فلسفه نیز ید طولایی داشت. وقتی در مدرسه بخارایی ها خدمت استاد آمده بود آیت الله سید ابوالقاسم خویی نیز آنجا بود، صحبت از #اعتباری_بودن عالم و اینکه جز ذات حضرت حق -سبحانه- حقیقتی در عالم نیست، پیش آمد.
آقای خویی منکر و آقای سیدحسن مُصِرّ بر اثبات این مطلب بود. [سید که در تبیین اعتباری بودن عالم مهارت داشت، بالاخره به آقای خویی ثابت کرد که عالم، اعتباری است. آقای خویی از مجلس بیرون می رود و چون شب سردی بود و سردش شده بود میگوید: «این آقا میگوید همه چیز اعتباری است؛ اگر اعتباری بود چرا سرما در من تأثیر میکند؟»]
🔻[علامه: او توجه نداشت که] کسی که میگوید سرما اعتباری است، در واقع میگوید: " «من» هم اعتباری است ".
🌷در جریان مکاتبات شیخ محمد حسین اصفهانی با آقا سید احمد کربلایی درباره بیت دوم رباعی عطار نیشابوری که می گوید:
✨"دائما او پادشاه مطلق است
✨در کمال عزّ خود مستغرق است
✨او به سر ناید زخود آنجا که اوست
✨کی رسد عقل وجود آنجا که اوست"
سید احمد به مذهب عرفانی جواب میداده و شیخ به مذهب حکما گفتاری داشته و کلام سید را نمیپذیرفته است. پس از سالها که از این مکاتبات میگذرد، همین آقا سیدحسن کشمیری برای شیخ محمد حسین اصفهانی مطلب را روشن میکند؛ به طوری که بیان سید مورد قبول ایشان واقع میشود.
🔻 #تلمیذ: در اینجا یکی از دوستان حاضر در جلسه پس از بیان استاد درباره کلام سُغدی، پرسید اگر ما بنده نباشیم، چه خواهیم بود؟
🔻حضرت استاد فرمودند:
حضرت حق -سبحانه- مالک علی الاطلاق است و مالک همه چیز می باشد؛ حتی در استعمال لفظِ «مَن».
پس از ثابت شدن مالکیت علی الإطلاق او -سبحانه- و فقر علی الإطلاق ما، اگر بگوییم ما حضرت حق -سبحانه- را عبادت میکنیم، و خود و بندگی خویش را برای او -سبحانه- ثابت نمودیم، انکار مالکیت او -تبارک و تعالی- است.
🌷استاد مرحوم قاضی فرمودند: مَثَلِ کسانیکه توحید خویش را کامل نکرده اند، مَثَلِ حوضی است که آبش کثیف است و تَهِ آن لجن میباشد. هرچه می کوشند آن را پاکیزه نگاه دارند و کثافات رویش را بردارند، باز می بینند گاه گاهی کثافات از تَهِ آن به رویش ظاهر میشود. ناچار اگر بخواهند پاکیزه گردد، باید همهی آب و لجن آن را تماماً بیرون بریزند. ما نیز اگر توحید مان را کامل نکرده باشیم، روزی همین باقی مانده سر بر میآورد و انسان در توحیدش به شبهه میافتد».
🌷استاد [علامه طباطبایی]، پس از بیان استاد قاضی، با دست شریف خود اشاره فرمودند؛ اینجا استاد با نشان دادن کف دست آن را برگرداندند (بعلامت برچیدن هستیِ سالک از تَهِ ظرف وجودش) و همراه آن فرمودند:
" سالک باید درصدد برایت از تَه، هر چه هست، به خدای تعالی دهد، و او را مالکِ علی الإطلاق بداند، و خویش را مربوب و او را ربّ به حساب آورد تا دیگر شبهه ای باقی نماند ".
🔻عرض شد: پس، این همه اختلافاتی که میان عرفاست، از همین جا ناشی شده است؟
- فرمودند: بله.
🔻در پایان جلسه، استاد این ابیات خواجه را قرائت کردند:
✨هر شبنمی در این ره صد موجِ آتشین است
✨دردا که این معمّا شرح و بیان ندارد
✨گر خود رقیب شمع است، احوال از او بپوشان
✨کان شوخِ سر بریده، بندِ زبان ندارد [ ۱ ]
شبنمهای این راه که آثار وجودی سالک میباشند، هر یک صد موجِ آتشین است که باید از آن گذشت.
🔸
🔸---- پ.ن :
🔻 (۱) : دیوان حافظ، تصحیح قدسی، غزل ۱۵۲، ابیات۳و۶
🔸
📌تصویر این مطلب در کتاب ثمرات حیات👇
🌐 eitaa.com/salehi786/1261 ایتا
🌐 t.me/SalehiBooks/709 تلگرام
🔸
@Salehi786
@Salehy
هدایت شده از ندای سعادت
✅محبت را چگونه به دست آوریم؟
🔹استاد: [محبت] با ذکر و یاد حق به دست می آید.
👈 یاد حق، معرفت را افزون می کند، معرفت هم محبت می آورد.
👈 هرچه معرفت بیشتر شود، محبت افزونتر می شود تا به جایی که محب در محبوب فانی می شود. اینجا دیگر خود را نمی بیند تا از امور نا مطلوب، خوف و ترسی در دلش باشد.
📘ثمرات حیات، ج4، ص 68
🆔 https://eitaa.com/Nedayesaadat
📡 http://Ketabrah24.ir
✅ کشف رمز این نسخه خطی که بیان اشاراتی رمزگونه دارد به:
⚡️ سه محل استجابت دعا در سوره یس
(که در هنگام قرائتشان، در دل خود به حاجت خود توجه کنید و از خدا اجابتش را بخواهید) :
🔸اشاره اول: *«إِمامٍ مُبِين»*
(یس، ١٢)
🔸اشاره ثانی: *«كُلٌّ فِي فَلَک»*
(یس، ۴٠)
🔸اشاره ثالث: *«سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيم»*
(یس، ۵۸)
🔸
@Salehi786
@Salehy
بسم الله #ریحان ۴۵
غزل *«همه زیبائی توست»*
🔸
⭕ دیوان فیض کاشانی، غزل ٨۴👇
⚡نُـهفلک چرخزنان یکسر سودائی توست
⚡بیخود افتاده زمین یک تن شیدائی توست
⚡جز تماشای جمال تو، تماشایی نیست
⚡هر که حیرانِ جمالیست تماشائی توست
⚡هر که افراخت به دعوای نکویی کردن
⚡گر بود راست، همان سایهی زیبائی توست
⚡سروقدان که به بالایی بالا بالند
⚡آن ز بالای، برازندهی بالائی توست
⚡هر گلی را که بود رنگ درین گلشن و بوی
⚡شمّهای از گل خود رستهی زیبائی توست
⚡از ازل تا به ابد بینشِ هر بینایی
⚡همه یک بینش و در پردهی بینائی توست
⚡هر کجا رسم توانایی و دانائی هست
⚡نور داناییِ تو، زور توانائیِ توست
⚡هر چه را در دو جهان نورِ هویدائی توست
⚡همه یک ذره ز خورشیدِ هویدائی توست
⚡سرّ پنهان شدن روح و نهان بودن تو
⚡رمز پیدا شدن قالب پیدائی توست
⚡بنده خود کیست که خود رأی بود در کاری
⚡لاف خودرائی ما، پرتو خودرائی توست
⚡بهسزای تو نکردیم دمی بندگیت
⚡آنچه آن هست سزاوارِ تو، آقائی توست
⚡فیضِ خود را تو به «کردارِ خوش» آراسته کن
⚡حُسنِ گفتار، نه در خوردِ خودآرائی توست
#شعر
#فیض_کاشانی
🔸
🌸 کانال «روح و ریحان؛ اشعار الهی»
🌸 t.me/Elaahy
@Salehi786
هدایت شده از نشر شهید هادی
💐شهید_حسینعلی_عالی
شهید بشارتی تعریف میکرد:«با حسین برای شناسایی رفتیم. وقت نماز شد. اوّل برادر عالی نماز را با صوتی حزین و دلی شکسته خواند.
بعد ایشان به نگهبانی ایستاد و من به نماز.
من در قنوت از خدا خواستم یقینم را زیاد کند و نمازم را تا به آخر خواندم.
پس از نماز دیدم حسین میخندد.
به من گفت:« میخواهی یقینت زیاد بشه؟»
با تعجّب گفتم: «بله، اما تو از کجا فهمیدی؟»
خندید و گفت: «گوشِت رو بذار روی زمین و گوش کن.»
من همان کار را کردم.
شنیدم که زمین با من حرف میزد!
و من را نصیحت میکرد و میگفت:
«مرتضی! نترس. عالم عبث نیست و کار شما بیهوده نیست، من و تو هر دو عبد خداییم،
اما در دو لباس و دو شکل. سعی کن با رفتار ناپسندت خدا را ناراضی نکنی و...»
زمین مدام برایم حرف میزد. سپس حسین گفت:
«مرتضی! یقینت زیاد شد؟»
مرتضی میگفت:« من فکر میکردم انسان میتواند به خدا خیلی نزدیک شود، اما نه تا این حد.»
📙برگرفته از کتاب پنجاه سال عبادت. اثر گروه شهید هادی
https://eitaa.com/joinchat/2843344995C4bdc20cf63
#حکایات
🔴 دستورالعملی برای نفی خواطر ، با تمرکز بر نور ذات سیدالشهدا (علیه السلام)
🔸جناب آیت الله حاج شیخ محمد صافی اصفهانی (وصی وشاگرد عرفانی آیت الله کشمیری) تعریف کردند:
🔻 در ایّامی که در شهر مقدس قم و در جوار ملکوتی کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه ی معصومه علیها السلام ساکن بودیم ، یک روز در معیّت والد مکرم علامه ی فقیه آیت الله حاج شیخ حسن صافی و استاد معظم آیت الله سید عبدالکریم کشمیری جهت زیارت جناب شیخ جعفر مجتهدی به منزل ایشان رفتیم و ساعاتی را در محضر مبارکشان بودیم . در آن روز صحبت های زیادی بین این سه بزرگوار ردّ و بدل گردید؛ از جمله، صحبت از #نفی_خواطر و مراقبه ی فکر به میان آمد و در قوّت این عمل، از اربابان عرفا طریقه ها گفته شد که از جمله آنها طریقه ای مطرح گردید که در کتاب خزائن جناب ملّا احمد نراقی آمده است، که ذکر شریف《 لا اله الّا الله 》 را به طریقه ی خاصی _بر مبنا و محور قوس یسار و یمین_ می گویند. (ر.ک:خزاین ملّا احمد نراقی، با تعلیقات آیت الله حسن زاده آملی، صفحه۴۰۵ 👇)
https://noorlib.ir/book/view/3671/خزائن?pageNumber=405&viewType=pdf
🔻همچنین طریقه ای دیگر که در مجمع البحرین آمده و اساتید فن و مشایخ عظام عرفا دستور داده اند.
در آن میان والد مکرّم آیت الله صافی از جناب شیخ جعفر مجتهدی پرسیدند: نظر مبارک حضرت عالی در خصوص نفی خواطر چیست؟ و از ایشان استدعای تعلیم طریقه نمودند.
🔻جناب آقای مجتهدی فرمودند: آنچه را که ما بدان معتقدیم و تجربه نمودیم و طریقه ای را برتر و بالاتر از آن نیافته و نمی دانیم، این است که شخص سالک، همواره توجّه و تمرکز و توسلی باطنی بر حضرت سید الشهدا (علیه السلام) بنماید ، بدان گونه که حالتی از حالات و یا مصیبت ها و یا فضائل نورانی حضرت را تصور، و بدان توجه عمیق داشته باشد و همین توجه را از فکر تا قلب و از قلب تا فکر خود حرکت دهد و *«پیوسته متوجّه ذات مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده و این حالت را آن قدر تکرار نماید که ذهن و قلبش متأثر و دائم متوجه و در نهایت منقمر در ذات حضرت گردد»* ؛
و در این مقام و مرتبه ، نفی خواطر به طور کلی صورت پذیرفته و به برکت توسل به حضرت امام حسین (علیه السلام)، سالکْ همواره در خاطری امن، به نور احدیّت مسکن میگزیند.
🔸
#لاله_ای_از_ملکوت
#جلد_دوم
#صفحه_۳۶۴
🌐 t.me/sheykhjafar_mojtahedi/236
🔸
@Salehi786
بسم الله #ریحان ۴۶
غزل *«دیدار دوست»*
🔸
⭕ دیوان حافظ، غزل ٢٩٩ (بهمراه گزیده شرح علامه طباطبایی از جمال آفتاب، ج۶ ص۹۷_١٠۴)👇
⚡مَـنَـم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز
⚡چه شُـکـر گویـمَـت، ای کـارسـازِ بـنـدهنـواز!
⚡نیازمندِ بلا گو: رخ از غبار مَشـوی
⚡که کیمیـای مُراد است، خاکِ کـوی نیاز
⚡به یک دوقطره که ایثار کردی، ای خواجه
⚡بَسـا که در رخِ دولت، کنی کرشمه و ناز
📌 *اى خواجه! این قطرات اشک چشم تو بود که عنایت دوست را به تو معطوف داشت. از ایثار سرشک دیدگان مضایقه منما تا هموارهات بپذیرد. در جایى مىگوید* :
*«دل سنگین تو را، اشک من آورد به راه*
*سنگ را، سیل توانَد به رَهِ دریا بُرد»*
⚡طهارت اَر نَــه به خونِ جگر کند عاشـق
⚡به قول مُفتیِ عشقَش، درست نیست نماز
📌 *آرى، این صبرِ عاشقِ صادق بر مشکلات و ابتلائات است که به او صفا مىبخشد، و این آتش هجران است که وى را شایسته پذیرش معشوق قرار داده و از هر گونه شرک جلىّ و خفىّ پاکیزه مىگرداند. منظور حافظ از «مفتى عشق» ، رسول الله (صلى الله علیه و آله)، و یا یکى از معصومین (علیهم السلام) میباشند که عاشق دوست را امر به صبر و تحمّل مشقّات نمودهاند.*
⚡ز مشکلات طریقت عِنان مَتاب ای دل
⚡که مَردِ راه نیندیشد از نشیب و فراز
⚡در این مقامِ مجازی بجز پیاله مگیر
⚡در این سراچهی بازیچه غیر عشق مباز
(سراچهی بازیچه: حیات دنیا و آنچه در آن است جز مجاز و خیال و بازیچه و لهو و لعب نیست: اعلَموا أَنَّمَا الحَياةُ الدُّنيا لَعِبٌ وَلَهوٌ وَزينَةٌ وَتَفاخُرٌ بَينَكُم وَتَكاثُر... - حدید٢٠- که راه نجات از آن تنها عشق خداست).
📌 *مردان خدا مقصود از عالم هستى را توجه و عشق به حضرت حق مى دانند.*
*«عاشق شو، ار نه روزى، کارِ جهان سرآید*
*ناخوانده نقشِ مقصود، از کارگاه هستى»*
*آن کس که در این مقام مجازى، مشغول ذکر و مراقبه حضرت دوست شد، و به عشق و محبّت او پرداخت، از نفحات الهى بهرهمند گردید. ذکر خدا، لذّت محبّین و عاشقان مى باشد: «ألذِّکْرُ لَذَّةُ المحُبّینَ»، [«يَا عِيسَى، أَسْمِعْنِي لَذَاذَةَ نُطْقِكَ بِذِكْرِي» (ای عیسی ع، «لذت سخن گفتنت به ذکر من» را به سمع من برسان)].*
⚡من از نسیمِ سخنچین چه طَرف بربندم
⚡چو سَروِ راست در این باغ نیست محرمِ راز
⚡اگرچه حُسنِ تو از عشقِ غیر مُستغنى است
⚡من آن نِیَــم که از این عشــقبازى آیَم باز
📌 *محبوبا! جمالت در زیبایى یکتاست و بىنیاز از آنى که چون منى به تو عشق ورزم؛ ولى چگونه مى توانم از عشقت دست کشم اگر توام نخواهى. در جایى مىگوید:
حُسن تو همیشه در فزون باد!
رویت همه ساله لاله گون باد!
اندر سر من، هواىِ عشقت
هر روز که هست، در فزون باد!*
⚡به نیم بوسه دعایی بخر ز اهل دلی
⚡که کید دشمنت از جان و جسم دارد باز
⚡فکند زمزمهی عشق در حجاز و عراق
⚡نوای بانگ غزلهای حافظ از شیراز
⚡غزلسُرایىِ ناهید صَرفهاى نَــبَـرَد
⚡در آن مقـام که حافظ برآورد آواز
#شعر
#حافظ
🔸
🌸 کانال «روح و ریحان؛ اشعار الهی»
🌸 t.me/Elaahy
@Salehi786
هدایت شده از نظام اندیشه - استاد صالحی
#انسان_شناسی_قرآنی
#تکلیف_عمومی
🔸کلیه شاگردان درس نظام انديشه اسلامی موظفند که صوت جلسات #اول تا #پنجم بحث «حقیقت قرآن جمال امام زمان(علیه السلام)» را هر هفته یک جلسه گوش دهند، و تا #پنجشنبه هفته آینده آن #یک_جلسه الزامی است که گوش داده باشند و ضمن مطالعه بخش مربوطه در فایل pdf فیش متنی و تفکر و مباحثه با شاگردان دیگر، آمادگی کنفرانس آن را داشته باشند.
🔈 صوت جلسه اول👇
eitaa.com/nezam_andishe/731
🔈صوت جلسه دوم👇
eitaa.com/nezam_andishe/732
🔈صوت جلسه سوم👇
eitaa.com/nezam_andishe/733
🔈صوت جلسه چهارم👇
eitaa.com/nezam_andishe/744
🔈صوت جلسه پنجم👇
eitaa.com/nezam_andishe/755
🔸
📋 فایل pdf و word فیش متنی👇
eitaa.com/nezam_andishe/726 pdf
eitaa.com/nezam_andishe/725 word