لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کتاب جواهر مکنونه و لئالی مخزونه
🔖نسخه متنی قابل جستجو (HTML)
🔻البته در داخل نرم افزار کتابخوان «بازار کتاب قائمیه» هم این کتاب جواهر مکنونه قابل دانلود و مطالعه است.
🔹
📱نرمافزار #کتابخانه «بازار کتاب قائمیه» در بازار اندروید👇
http://cafebazaar.ir/app/ir.ghbook.reader
🔸
@Salehi786
khabbazian-hasan-eraqi.mp3
4.49M
🔸داستان تشرف حسن عراقی (در قرن نهم و دهم) به محضر پر نور #امام_زمان (علیه السلام) بمدت هفت شبانهروز
🔻با صدای مرحوم حجتالاسلام شیخ مصطفی خبازیان زاده (رحمة الله علیه)
🌐 https://mnbr.ir/3339/جریان-تشرف-حسن-عراقی-سنی/
🔸
@Salehi786
هدایت شده از نرم افزارهای مفید
🔸 نرمافزار ویرا - Vira
🔻مجموعهای از دستیارهای #هوش_مصنوعی
📱فایل نصبی👇
🌐 eitaa.com/SalehiApps/755
📌 تبدیل #صوت_به_متن و #متن_به_صوت
📌 تبدیل #تصویر_به_متن و #متن_به_تصویر
📌 #تغییر_صدا (تقلید صدا) و #ربات_پاسخگو
🔸
⚡️ @Salehi786
⚡️ @SalehiApps
صالحی - ارتباط کاربران
🔸عرض سلام و ادب خدمت همراهان گرامی 🔹نسخه ویرایش شده و رایگان کتاب سه دقیقه در قیامت به همراه نکات
چون فایل کتاب از سرورهای ایتا حذف شده
ارسال مجدد👇
سه دقیقه در قیامت .pdf
2.15M
🔸سه دقیقه در قیامت
#PDF
🔹 نسخه ویرایش شده و رایگان کتاب سه دقیقه در قیامت به همراه نکات تازه مطرح شده توسط راوی عزیز این کتاب
🔹 @Aminikhaah
🔸
@Salehi786
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
#احکام_مسافر
#مسافت_شرعی : 8 فرسخ
🌺✍️ آیات عظام خامنهای و جوادی: 20/5 کیلومتر = 41 رفت و برگشت.
🌼✍️ آیات عظام مظاهری و مکارم: 21/5 کیلومتر = 43 رفت و برگشت.
🌸✍️ آیت الله سیستانی: 22 کیلومتر = 44 رفت و برگشت.
🌺✍️ آیت الله نوری: 22/5 کیلومتر = 45 رفت و برگشت.
🌼✍️ آیت الله شبیری: 20 کیلومتر = 40 رفت و برگشت.
#حد_ترخص
☘️ بر اساس تحقیقات انجام گرفته 1350 متر پس از آخرین نقطه شهر، حد ترخص می باشد.
👌 تبصره: برای محاسبه حد ترخص و مسافت شرعی از آخرین خانهی شهر حساب میکنند.
📚 توضیح المسائل مراجع نماز مسافر؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 410
💥 به پایگاه تخصصی فقه و احکام بپیوندید
www.askahkam.ir
🆔eitaa.com/ask_ahkam
🆔 Sapp.ir/ask_ahkam
🆔 t.me/ask_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 محدودۀ تردد در محل اقامت ده روز
💠 سؤال: بعد از تمام شدن اقامت ده روز در یک محل، آیا می توان به مقدار کمتر از مسافت شرعی به اطراف آنجا بدون محدودیت رفت و آمد کنیم و همچنان نماز، کامل بوده و روزه، صحیح باشد، (مثل اینکه چند روز کامل به یکی از روستاها برویم و دوباره به محل اقامت برگردیم و همین طور ادامه یابد تا زمانی که در آن محل اقامت داریم)؟
✅ جواب: اشکال ندارد و تا زمانی که کمتر از مسافت شرعی بروید، نماز، کامل بوده و روزه، صحیح است.
#احکام_سفر #اقامت_ده_روز #مسافت_شرعی
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 معيار محاسبه مسافت شرعی
💠 سؤال: شخصی از وطن به مقصد شهری #مسافرت مي کند که تا اول آن شهر #مسافت_شرعی نيست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی می باشد، آيا برای #محاسبه_مسافت شرعی اول شهر ملاک است يا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد می باشد؟
✅ جواب: برای #تعيين_مسافت_شرعی از #آخر_شهر_مبدأ تا #اول_شهر_مقصد محاسبه می شود، مگر اين که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفاً رسيدن به شهر، رسيدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها طريقی برای رسيدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها يا پادگان ها يا بيمارستان هايی که در کنار شهر است، که در اين صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود.
#احکام_سفر #ملاک_ابتدا_و_انتهاي_مسافت
🆔 @leader_ahkam
💠 #احکام | تفاوت حد ترخص و مسافت شرعی
✅ * طبق نظر آیت الله خامنه ای مسافت شرعی هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود.
💠 * طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.
💠 * نکته: مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمی تواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزة خود را افطار کند و درصورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفارة افطار عمدی روزة ماه رمضان بر او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد.
📎 #احکام_مسافر #احکام_سفر
🔹 نقل از رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 eitaa.com/ask_ahkam/6679
🆔 https://t.me/ask_ahkam/7105
🔸
@Salehi786
🔸فتوای جدید آیتالله خامنهای درباره مسافت شرعی = عبور از 20.5 کیلومتر (نه 22.5 km)
(انتشار فتوای جدید در آذر ١٣٩٧)
🔖 تصویر نامه حجتالاسلام فلاحزاده (از موسیه موضوعشناسی احکام) به رهبر انقلاب، و دستخط رهبری
🔸
🔻با سلام و تحیت و آرزوی توفیق بیشازپیش و طول عمر شریف، به عرض میرسانیم، با توجه به پژوهشی که در خصوص محاسبه مسافت قصر صلاه که حدود ۴۱ کیلومتر به دست آمده است و گزارش آن قبلاً تقدیم شده و اکنون نیز به پیوست میباشد تقاضا داریم با توجه به مبتلیبه بودن مسأله و اینکه مؤسسه در معرض سؤال مکرر مقلدان حضرتعالی میباشد نظر مبارک را در این خصوص امر به ابلاغ فرمائید.
(محمدحسین فلاح زاده – مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی)
✍️امام خامنهای به خط خود مرقوم داشتند: به نظر میرسد بررسی انجام گرفته اطمینان آور است.
🔸
🔻ازاینرو، در پایگاه دفتر رهبری این پرسش و پاسخ قرار گرفت:
📌سؤال: مقدار مسافت شرعی که هشت فرسخ است، به کیلومتر چگونه محاسبه میشود؟
✅ جواب: مسافت شرعی حدود ۴۱ کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد – در این صورت نباید رفت آن از ۲۰٫۵ کیلومتر کمتر باشد.
🔹 eitaa.com/leader_ahkam/285
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸عظمت بهای یک نَفَس مولایمان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در #لیلة_المبیت
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/225108
بحار الأنوار، ج ۸، ص ۵۹
https://hadith.inoor.ir/hadith/304541
التفسير المنسوب إلى الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۱۲۷
📌حديث قدسی > پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) > امیرالمؤمنین (علیه السلام) > امام حسن عسکری (علیه السلام)
🔸
🔻[تفسير الإمام عليه السلام]، عن النّبی (صلی الله علیه و آله) قال:
⚡أَمَا إِنَّ مِن شِيعَةِ عَلِيٍّ (علیه السلام) لَمَن يَأْتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ قَدْ وُضِعَ لَهُ فِي كِفَّةِ سَيِّئَاتِهِ مِنَ اَلْآثَامِ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنَ اَلْجِبَالِ اَلرَّوَاسِي وَ اَلْبِحَارِ اَلسَّيَّارَةِ تَقُولُ اَلْخَلاَئِقُ هَلَكَ هَذَا اَلْعَبْدُ فَلاَ يَشُكُّونَ أَنَّهُ مِنَ اَلْهَالِكِينَ وَ فِي عَذَابِ اَللَّهِ مِنَ اَلْخَالِدِين
🔻فَيَأْتِيهِ اَلنِّدَاءُ مِن قِبَلِ اللهِ تَعَالَى:
⚡يَا أَيُّهَا اَلْعَبْدُ اَلْجَانِي هَذِهِ اَلذُّنُوبُ اَلْمُوبِقَاتُ فَهَلْ بِإِزَائِهَا حَسَنَةٌ تُكَافِئُهَا وَ تَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ بِرَحْمَةِ اَللَّهِ أَوْ تَزِيدُ عَلَيْهَا فَتَدْخُلُهَا بِوَعْدِ اَللَّهِ؟
⚡يَقُولُ اَلْعَبْدُ: لاَ أَدْرِي
🔻فَيَقُولُ مُنَادِي رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّ رَبِّي يَقُولُ:
⚡نَادِ فِي عَرَصَاتِ اَلْقِيَامَةِ أَلاَ إِنَّ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنٍ مِنْ بَلَدِ كَذَا وَ كَذَا وَ قَرْيَةِ كَذَا وَ كَذَا قَدْ رُهِنَ بِسَيِّئَاتِهِ كَأَمْثَالِ اَلْجِبَالِ وَ اَلْبِحَارِ وَ لاَ حَسَنَةَ بِإِزَائِهَا فَأَيُّ أَهْلِ هَذَا اَلْمَحْشَرِ كَانَتْ لِي عِنْدَهُ يَدٌ أَوْ عَارِفَةٌ فَلْيُغِثْنِي بِمُجَازَاتِي عَنْهَا فَهَذَا أَوَانُ شِدَّةِ حَاجَتِي إِلَيْهَا
🔻فَيُنَادِي اَلرَّجُلُ بِذَلِكَ، فَأَوَّلُ مَن يُجِيبُهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ: لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ لَبَّيْكَ أَيُّهَا اَلْمُمْتَحَنُ فِي مَحَبَّتِي اَلْمَظْلُومُ بِعَدَاوَتِي
🔻ثُمَّ يَأْتِي هُوَ وَ مَن مَعَهُ عَدَدٌ كَثِيرٌ وَ جَمٌّ غَفِيرٌ وَ إِنْ كَانُوا أَقَلَّ عَدَداً مِنْ خُصَمَائِهِ اَلَّذِينَ لَهُمْ قِبَلَهُ اَلظُّلاَمَاتُ، فَيَقُولُ ذَلِكَ اَلْعَدَدُ:
⚡يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ نَحْنُ إِخْوَانُهُ اَلْمُؤْمِنُونَ كَانَ بِنَا بَارّاً وَ لَنَا مُكْرِماً وَ فِي مُعَاشَرَتِهِ إِيَّانَا مَعَ كَثْرَةِ إِحْسَانِهِ إِلَيْنَا مُتَوَاضِعاً وَ قَدْ نَزَلْنَا لَهُ عَن جَمِيعِ طَاعَاتِنَا وَ بَذَلنَاهَا لَهُ
🔻فَيَقُولُ عَلِيٌّ (علیه السلام):
⚡فَبِمَا ذَا تَدْخُلُونَ جَنَّةَ رَبِّكُمْ؟
🔻فَيَقُولُونَ: بِرَحْمَةِ اَللَّهِ اَلْوَاسِعَةِ اَلَّتِي لاَ يَعْدَمُهَا مَنْ وَالاَكَ وَ وَالَى آلَكَ يَا أَخَا رَسُولِ الله
🔻فَيَأْتِي اَلنِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللهِ تَعَالَى:
⚡يَا أَخَا رَسُولِ اَللَّهِ هَؤُلاَءِ إِخْوَانُهُ اَلْمُؤْمِنُونَ قَدْ بَذَلُوا لَهُ فَأَنْتَ مَا ذَا تَبْذُلُ لَهُ؟ فَإِنِّي أَنَا اَلْحَكَمُ مَا بَيْنِي وَ بَيْنَهُ مِنَ اَلذُّنُوبِ قَدْ غَفَرْتُهَا لَهُ بِمُوَالاَتِهِ إِيَّاكَ وَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ عِبَادِي مِنَ اَلظُّلاَمَاتِ فَلاَ بُدَّ مِنْ فَصْلِي بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُمْ
🔻فَيَقُولُ عَلِيٌّ (علیه السلام):
⚡يَا رَبِّ أَفْعَلُ مَا تَأْمُرُنِي
🔻فَيَقُولُ اللهُ:
⚡يَا عَلِيُّ اِضْمَنْ لِخُصَمَائِهِ تَعْوِيضَهُمْ عَنْ ظُلاَمَاتِهِمْ قِبَلَهُ
🔻فَيَضْمَنُ لَهُمْ عَلِيٌّ (علیه السلام) ذَلِكَ وَ يَقُولُ لَهُمْ اِقْتَرِحُوا عَلَى مَا شِئْتُمْ أُعْطِكُمْ عِوَضاً مِنْ ظُلاَمَاتِكُمْ قِبَلَهُ
🔻فَيَقُولُونَ: يَا أَخَا رَسُولِ اَللَّهِ تَجْعَلُ لَنَا بِإِزَاءِ ظُلاَمَتِنَا قِبَلَهُ ثَوَابَ نَفَسٍ مِنْ أَنْفَاسِكَ لَيْلَةَ بَيْتُوتَتِكَ عَلَى فِرَاشِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله)
🔻فَيَقُولُ عَلِيٌّ (علیه السلام):
⚡قَدْ وَهَبْتُ ذَلِكَ لَكُم
🔻فَيَقُولُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ:
⚡فَانْظُرُوا يَا عِبَادِيَ اَلْآنَ إِلَى مَا نِلْتُمُوهُ مِنْ عَلِيٍّ فِدَاءً لِصَاحِبِهِ مِنْ ظُلاَمَاتِكُمْ.
⚡وَ يُظْهِرُ لَهُمْ ثَوَابَ نَفَسٍ وَاحِدٍ فِي اَلْجِنَانِ مِنْ عَجَائِبِ قُصُورِهَا وَ خَيْرَاتِهَا،
⚡فَيَكُونُ ذَلِكَ مَا يُرْضِي اَللَّهُ بِهِ خُصَمَاءَ أُولَئِكَ اَلْمُؤْمِنِينَ، ثُمَّ يُرِيهِمْ بَعْدَ ذَلِكَ مِنَ اَلدَّرَجَاتِ وَ اَلْمَنَازِلِ مَا لاَ عَيْنٌ رَأَتْ، وَ لاَ أُذُنٌ سَمِعَتْ، وَ لاَ خَطَرَ عَلَى بَالِ بَشَرٍ.
🔻فَيَقُولُونَ: يَا رَبَّنَا هَلْ بَقِيَ مِنْ جِنَانِكَ شَيْءٌ إِذَا كَانَ هَذَا كُلُّهُ لَنَا فَأَيْنَ تَحِلُّ سَائِرُ عِبَادِكَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلصِّدِّيقُونَ وَ اَلشُّهَدَاءُ وَ اَلصَّالِحُون؟
⚡وَ يُخَيَّلُ إِلَيْهِم عِندَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْجَنَّةَ بِأَسرِهَا قَد جُعِلَتُ لَهُم.
🔻فَيَأْتِي اَلنِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اَللَّهِ تَعَالَى:
⚡يَا عِبَادِي هَذَا ثَوَابُ نَفَسٍ مِنْ أَنْفَاسِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ اَلَّذِي اِقْتَرَحْتُمُوهُ عَلَيْهِ قَدْ جَعَلَهُ لَكُمْ فَخُذُوهُ وَ اُنْظُرُوا
🔻فَيَصِيرُونَ هُمْ وَ هَذَا اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِي عَوَّضَهُ عَلِيٌّ (علیه السلام) فِي تِلْكَ اَلْجِنَانِ ثُمَّ يَرَوْنَ مَا يُضِيفُهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مَمَالِكِ عَلِيٍّ (علیه السلام) فِي اَلْجِنَانِ مَا هُوَ أَضْعَافُ مَا بَذَلَهُ عَنْ وَلِيِّهِ اَلْمُوَالِي لَهُ مِمَّا شَاءَ مِنَ اَلْأَضْعَافِ اَلَّتِي لاَ يَعْرِفُهَا غَيْرُهُ
🔻ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صلی الله علیه و آله) :
⚡ «أَ ذٰلِكَ خَيْرٌ نُزُلاً أَمْ شَجَرَةُ اَلزَّقُّومِ؟» (الصافات ۶٢) اَلْمُعَدَّةُ لِمُخَالِفِي أَخِي وَ وَصِيِّي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام).
🔸
✅ ترجمه حدیث:
🔻تفسیر امام حسن عسکری (علیه السلام): پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
⚡در روز قیامت برخی شیعیان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) هستند که میآیند و گناهانشان در کفهای قرار دارد که از کوههای بلند و از دریاهای روان بیشتر است
🔻همه اهل محشر میگویند این بنده نابود شد و شک نکنید که او از هلاک شدگان است و در عذاب خداوند جاودانه است
🔻از جانب خداوند ندایی میآید که: ای بنده، آیا حسنه ای داری که این گناهان تو را جبران کند؟ و با رحمت خداوند به بهشت وارد شوی؟ یا باز هم گناه داری و به جهنم وارد میشوی؟
🔻آن بنده میگوید: نمی دانم!
🔻منادی پروردگار میگوید: خدایم به من گفت که: ای بنده برو در عرصه قیامت ندا بده که من، فلان بن فلان از فلان سرزمین، گناهان بسیار به اندازه کوهها و دریاها دارم و هیچ حسنه ای در ازای آن ندارم. پس هر کدام از اهل محشر که من به او خوبی یا کار نیکی کرده ام، به دادم برسد که اکنون بیشتر از هر وقتی به آن نیاز دارم.
🔻در این هنگام اولین کسی که به او پاسخ میدهد، حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) است که میگوید:
⚡لبیک لبیک لبیک! ای کسی که عشق مرا در دل داشتی و به وسیله دشمنان من مورد ظلم قرار گرفتی.
🔻سپس او به همراه عده زیادی میآید، البته تعداد آنها از تعداد دشمنان ظالمشان کمتر است. آن تعداد میگویند:
⚡ای امیرمومنان، ما برادران مومن او هستیم که به ما نیکی کرده بود و ما را تکریم کرده بود، او بسیار به ما نیکی کرده بود و متواضع بود، ما همه طاعات خود را به او میبخشیم
🔻علی ع میگوید: پس خودتان با چه به بهشت وارد میشوید؟
🔻میگویند: با رحمت گسترده خداوند که به دوستداران تو و آل تو میرسد، ای برادر رسول خدا
🔻پس از جانب خداوند ندا میآید که:
⚡ای برادر رسول خدا، اینان برادران مومن او هستند که در راه او فداکاری کردند. پس تو چه چیزی را برای او بخشش میکنی؟ من بین او و آنها داور هستم
🔻علی ع میگوید: پروردگارا، هر چه امر کنی انجام میدهم
🔻خداوند میفرماید: ای علی، برای خصماء او (که طرف نزاع حق الناس او هستند)، جبران ظلمی را که از آن بنده به آنان شده است ضمانت کن
🔻علی ع این را برایشان تضمین میکند و به آنها میگوید: آنچه از ثواب و پاداش در مقابل ظلمی که به شما شده از من بخواهید عطا کنم
🔻آنها میگویند: ای برادر رسول خدا، در ازای آن، فقط ثواب یک نفست در لیلة المبیت که در جایگاه رسول الله(ص) خوابیدی تا جانش را حفظ کنی از تو درخواست میکنیم
🔻علی (علیه السلام) میگوید: آن را به شما بخشیدم.
🔻خداوند میفرماید: ای بندگان من، اکنون به آن چه که از علی به شما رسید بنگرید و ثواب آن نَفَس را در بهشت با عجایب قصرهای بهشتی و خیر بسیار آن برای شما آشکار کرد.
این چیزی است که خداوند با آن مومنان را شاد میگرداند و پس از آن درجات و منازلی را که هیچ چشمی ندیده و گوشی نشنیده و به هیچ ذهنی نرسیده است، به آنان نشان میدهد
🔻میگویند: پروردگارا، آیا همه بهشت تو برای ماست، آیا چیزی از آن باقی مانده است؟ پس سایر بندگان مومن تو و پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان به کجا میروند؟
⚡آنها تصور میکنند که کل بهشت به آنان داده شده است
🔻ندایی از جانب خدا میآید که: این ثواب یکی از نفسهای علی بن ابی طالب ع است که آن را خواستید، پس آن را بگیرید و بنگرید.
پس آنها به همراه مؤمنی که علی بهشت را به او داده است میروند، سپس آن چه را که خداوند به ملک علی در بهشت اضافه کرده است میبینند که چند برابر چیزی است که خواسته اند و هیچ کس جز خدا ارزش آن را نمیداند
🔻سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:
⚡«أَ ذلِکَ خَیرٌ نُزُلًا أَم شَجَرَةُ الزَّقُّومِ» (آيا اين موقعيت والای بهشتی براى پذيرايى بهتر است يا درختِ زقّومِ [دوزخ]؟!) که آن درخت زقّوم برای مخالفان برادر و جانشینم علی بن ابی طالب آماده شده است
🔹
🎞 کلیپ تصویری مرتبط با حدیث👇
🌐 eitaa.com/salehy/3880
🔸
@Salehi786
🔸 بسم الله
🔸 پیرامون واقعه #لیلة_المبيت
#اول_ربیع_الأول
#سال_اول_هجری (سال ۱۴ بعثت)
🔶
🔻ﻟﻴﻠﺔ ﺍﻟﻤﺒﻴﺖ ﺷﺒﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ) ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ (ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪ، ﺗﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺍﺯ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻗﺘﻠﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﺮﮐﺎﻥ ﻣﮑﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺟﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﺩﺭ ﺑﺒﺮﺩ ﻭﺍﺯ ﻣﻜﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻫﺠﺮﺕ ﺑﻨﻤﺎﯾﺪ .
🔸
🔻ﻋﻤﻞ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ (ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ) ﺩﺭ #ليلة_ﺍﻟﻤﺒﯿﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻓﻀﺎﺋﻞ آن ﺍﻣﺎﻡِ همام ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ شأن اين فضيلت ايشان، #ﺁﯾﻪ_۲۰۷_ﺳﻮﺭﻩ_ﺑﻘﺮﻩ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ:
🌷«ﻭَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ ﻣَﻦ ﻳَﺸْﺮِﻯ ﻧَﻔْﺴَﻪُ ﺍﺑْﺘِﻐَﺂﺀَ ﻣَﺮْﺿَﺎﺕِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺭَئُوﻑُ ﺑِﺎﻟْﻌِﺒَﺎﺩِ»
🔻ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻃﻠﺐ ﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺧﺪﺍ ﻣﻰﻓﺮﻭﺷﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ [ ﺍﻳﻦ ] ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ رئوف و ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
🔸
🔻ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اکرم (صلی الله علیه و آله) ﺩﺭ ﺷﺐ ﺍﻭﻝ ﻣﺎﻩ ﺭﺑﯿﻊ ﺍﻻﻭﻝ، ﺑﻪ ﻋﻠﯽ (علیه السلام) ﻓﺮﻣﻮﺩ: "ﻣﺸﺮﮐﺎﻥ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﻣﺸﺐ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ، ﺁﯾﺎ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﻣﻦ ﻣﯽﺧﻮﺍﺑﯽ ﺗﺎ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻏﺎﺭ ﺛﻮﺭ ﺑﺮﻭﻡ؟ "
🔻ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽ(علیه السلام) ﮔﻔﺖ: "ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻤﺎ ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯽﻣﺎﻧﯿﺪ؟ "
🔻رسول خدا (ص) ﻓﺮﻣﻮﺩ : " ﺁﺭﯼ ".
🔻مولا ﻋﻠﯽ(ع) ﺗﺒﺴﻤﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺳﺠﺪﮤ ﺷﮑﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺁﻭﺭﺩ، ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺳﺮ ﺍﺯ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ : "ای رسول خدا! ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻩ، ﮐﻪ ﭼﺸﻢ و ﮔﻮﺵ ﻭ ﻗﻠﺒﻢ ﻓﺪﺍﯼ ﺗﻮ ﺑﺎﺩ! ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯽ ﻓﺮﻣﺎﻧﻢ ﺑﺪﻩ ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﺳﺘﯿﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻢ، ﻫﻤﺎﻥﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽﺷﻮﻡ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﯿﺘﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺧﺪﺍﺳﺖ" [۱].
🔻ﺳﭙﺲ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اکرم (صلی الله علیه و آله)، مولا ﻋﻠﯽ(علیه السلام) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻧﺪ[۲].
🔻ﻭﻗﺘﯽ ﻋﻠﯽ(ع) ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺟﺒﺮﺋﯿﻞ ﺩﺭ ﺑﺎﻻﯼ ﺳﺮ ﺍﻭ، ﻭ ﻣﯿﮑﺎﺋﯿﻞ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﭘﺎﯼ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺟﺒﺮﺋﯿﻞ ﮔﻔﺖ:
💐" ﺧﻮﺷﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﮐﺴﺎﻧﯽ مانند ﺗﻮ ﺍﯼ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﺑﻮ ﻃﺎﻟﺐ! ﮐﻪ ﺧﺪﺍﯼ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﺒﺎﻫﺎﺕ ﻣﯽﮐﻨﺪ" [۳].
🔻ﻣﺸﺮﮐﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺷﺐ، ﺧﺎﻧﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) ﺭﺍ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩ ﺣﻤﻠﻪ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺷﺐ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺑﻮﻟﻬﺐ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﻗﺖ، ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻋﺮﺏ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺎ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﺣﺮﻣﺖ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻋﻤﻮﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺷﮑﺴﺘﻨﺪ [۴].
🔻مولا ﻋﻠﯽ (علیه السلام) ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺑﺴﺖ ﻭ ﭘﺮﺩﻩﻫﺎ ﺭﺍ ﮐﺸﯿﺪ، دشمنان ﺑﺎ ﺳﻨﮓ ﺑﺮ وی میزدند -ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ-، ﺗﺎ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﺴﯽ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺷﮏ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻭﯼ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﺳﺖ[۵].
🔻ﺻﺒﺢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺸﯿﺮﻫﺎﯼ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺠﻮﻡ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﻭﻗﺘﯽ ﻋﻠﯽ (علیه السلام) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (صلی الله علیه و آله) ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﮔﻔﺘﻨﺪ : "ﻣﺤﻤﺪ ﮐﺠﺎﺳﺖ؟"
🔻مولا ﻋﻠﯽ(علیه السلام) ﻓﺮﻣﻮﺩ : "ﻣﮕﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ؟ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺷﺪ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﺪ".
🔻ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻋﻠﯽ (علیه السلام) ﯾﻮﺭﺵ ﺑﺮﺩﻧﺪ ﻭ به ﺍﻭ آسیب رساندند ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻭ ﮐﺘﮏ ﺯﺩﻧﺪ. ﺳﺎﻋﺘﯽ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ ﮐﺮﺩند ﻭ سپس ﺁﺯﺍﺩﺵ نموﺩﻧﺪ [۶].
🔻ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (صلی الله علیه و آله) ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎلیکه پیامبر در ﻏﺎﺭ ﺛﻮﺭ بود و آن ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺩﯾﮕﺮی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ [۷].
🔹
🔻پی نوشت ها:
۱. بحارالانوار (مجلسی)، ﺝ۱۹، ﺹ ۶۰ .
۲. الامالی للطوسی، ﺹ ۴۶۶ .
۳. الامالی للصدوق، ۴۶۹ ؛ مفاتيح الغیب (ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﯼ)، ﺝ ۵، ﺹ۱۷۴ ؛ شواهد التنزيل (ﺣﺎﮐﻢ ﺣﺴﮑﺎﻧﯽ)، ﺝ ۱، ﺹ ۱۲۳.
۴. سیرة الحلبیة (ﺣﻠﺒﯽ)، ﺝ ۲، ﺹ ۳۲ .
۵. الامالی للطوﺳﯽ، ﺹ ۲۹۸ .
۶. بحارالأنوار (ﻣﺠﻠﺴﯽ)، ﺝ ۱۹، ﺹ ۹۲.
۷. الارشاد (ﻣﻔﯿﺪ)، ﺹ ۳۰.
https://eitaa.com/salehy/3881
🔸
🔸 #حدیث عظمت بهای یک نَفَس مولایمان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در لیلة المبیت
🌐 eitaa.com/salehi786/2972
🎞 eitaa.com/salehy/3880
🔶
@Salehi786
نه مراست قدرت آنکه دم.pdf
193.8K
🔸 #شعر در مدح مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
#PDF
🔻شعر از #فؤاد_کرمانی
🔸
⚡نه مراست قدرتِ آنکه دم زنم از جلال تو یاعلی
⚡نه مرا زبان که بیان کنم، صفتِ کمال تو یاعلی
🔹
🔈 صوت این شعر ملکوتی با نوای زیبای #حاج_محمود_کریمی
https://eitaa.com/salehy/3884
🔈 پادکست صوتی این شعر با نوای سیدحجت #بحرالعلومی طباطبایی
https://eitaa.com/salehy/3883
🔸
@Salehi786