eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.3هزار دنبال‌کننده
768 عکس
257 ویدیو
278 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅اینجا نشر پژوهشها و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ کانال تدریس: 1. @Shia_erfan 2. @Nezam_Andishe ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
۸ 💬 🔻در سوره کهف آمده حضرت خضر (علیه السلام) آن جوان را قبل ازاینکه گناهی مرتکب شود، قصاص کرد. چه دلیل عقلی برای این مطلب وجود دارد؟ 💎پاسخ👇 @Salehi786
بسم الله ⛱ ۸ 💬 پاسخ به👈 eitaa.com/salehi786/5 : ❓ : در سوره کهف آمده حضرت خضر (علیه السلام) آن جوان را قبل ازاینکه گناهی مرتکب شود، قصاص کرد. چه دلیل عقلی برای این مطلب وجود دارد؟ 🔶 : 🔻سلام و رحمت خدا بر شما 💡 : آن نوجوان بجهت شقاوتی که تحت رصد انجامش بود، موجب انحراف والدینِ اهل ایمانش هم میشد، و خدا اراده کرده بود که وی قبل از آنکه موجب ظهور شقاوت خود و انحراف والدینش شود از دنیا برود این متن اراده الهی بود که به واسطه‌ی هرکدام از اسباب عالم تکوینش محقق مینماید 🔻حال اگر این واسطه تکوینی، یک دیوار بود که بر سر آن نوجوان خراب میشد، یا زلزله و رانش زمین بود که او را فرو میبرد، یا طوفان و صاعقه ای بود که او را میگرفت، یا شاخه ای از درخت یا سنگی از کوه بود که بر سر او میافتاد و او میمرد، آیا بازهم در مرگ او بواسطه این وسائط تکوینیِ الهی، ابهام و سوالی برای شما ایجاد میشد؟⁉️ 🔻خضر (علیه السلام) واسطه‌ی در امر تکوینی الهی بود، که فرمود : «مَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي» (کهف، ۸۲)، بلکه فعل او همان فعل الهی و متن امر تکوینی الهی بود 🔻و حضرت موسی(علیه السلام) در ارتباط با خضر (علیه السلام) به این رشد رسید که مقامی از مقامات انسانی را با شناخت مقام خضر (علیه السلام) بشناسد، مقامی که انسانِ کامل در آن همان «مقام کن فیکون» و «متن مشیت تکوینی الهی» میشود، و فعل او مستقیماً فعل الهی است، و حکم و امر او مستقیماً حکم و امرِ تکوینیِ الهیست 🔸 ❓ادامه سوال : تشکر. به نظر میرسد اگر این واسطه توسط عالم طبیعت میبود، کمتر سوال برانگیز بود،تا اینکه یک انسان قبل از ارتکاب جرم قصاص شود، آن هم توسط یک انسان کامل. چه بسا انسان های بسیاری توسط نزدیکان خودبه انحراف رفته اند، که ازضعف ایمان آنهابوده است. 💡 : 🔻 : داستان موسی و خضر (علیهما السلام) ظهور اسرار عالم است. تعبیری از تأویل شدن حوادث در ارتباطشان با حقایق نظام هستی است، «ذَٰلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْرًا» (کهف، ٨٢) ⚠️این داستان با تحلیل های سطحی از زاویه بشری ما در تحلیل اتفاقات قابل فهم نیست 🔻 : اینکه پاسخ دادید "اگراین واسطه توسط عالم طبیعت میبود، کمتر سوال برانگیز بود"، چرا؟ 🔻چرا وقتی وسائط تکوینیِ خلقت الهی در کار بود مُردن آن نوجوان با آنها طبیعی مینمود و دیگر سوال و ابهامی برای شما نبود؟ فهم گوشه ای از لطافت این داستان، در پاسخ شما به همین چرایی نهفته است. ( لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْأَلُونَ -انبیاء، ٢٣- ) 🔸 ❓ : تشکر. ابهام سرگناه مرتکب شده توسط یک انسان کامل است! 💡 : ⚠️سبحان الله! گناه، پلیدی و رجس و تخلف از امر الهی است که هرگز به ساحت انسان کامل راه ندارد 🔻 انسان کامل نه تنها مطیع محض امر الهی است، بلکه قرآن در معرفی مقام خضر (علیه السلام)، مقام مشیت الله و متن امر الهی گشتن انسان کامل را معرفی مینماید 🔻شما پاسخ سوال بنده را بدهید. چرا وقتی وسائط تکوینیِ خلقت الهی (طوفان و زلزله و...) در کار بود مُردن آن نوجوان با آنها طبیعی مینمود و دیگر سوال و ابهامی برای شما نبود؟ 🔸 ❓ : اگرمثلا اون جوان در زلزله کشته میشد، ابهامی در بین نبود. تمام سوال من سر این است که چرا قبل از اینکه انسانی مرتکب خلافی شود، باید مجازات شود؟ 💡 : 🔻بازهم به سوال بنده پاسخ ندادید! اینکه بازهم تکرار فرمودید : "اگر مثلا اون جوان در زلزله کشته میشد، ابهامی در بین نبود"، خب چرا ؟ چرا در آن حالت ابهامی در بین نبود؟ شما علتش را که بیان میفرمودید پاسخ خود را میدادید. 🔻شما که پاسخ سوال بنده را ندادید، پس بنده خودم پاسخ سوالم را میدهم تا ضمن آن مساله برایتان روشن شود. 🔻البته فهم این حقایق نیاز به تأمل و تفکرات عمیق عرفانی و شناخت دقیق از معارف توحیدی دارد، و ممکن است برای کسانی که در معارف توحیدی شناخت کامل ندارند فهمش کمی سخت باشد. 🔸 : 🔻شما در زلزله و طوفان و ریزش کوه و صاعقه و ... از خود این ها هیچ "اختیار و اقدامی" نمی بینید، و لذا اشکال و ابهامی در قبال کار آنها ندارید، و در تمام کارِ این آثار خلقت، متن فعل الهی و اراده الهی را در صحنه می بینید، و به هیچ غیری توجه ندارید. میدانید که در اینها، خود خدا خواسته و امر الهی بوده که جریان یافته است. 🔻درست مثل کار ملائکه، که در آنجا هم تماماً تحقق مستقیم امر الهی را در صحنه میبینید، و ملائکه را در کارشان هیچ اثر مغایر با اراده حق درشان نمیبینید، و اساساً آنها را غیر امر حق نمی دانید. 💎 ادامه 👇👇👇
🔻اگر حضرت عزرائیل (علیه السلام) جان کسی را بگیرد، شما هیچ اعتراض و ابهامی ندارید، چون کار عزرائیل (علیه السلام) متن کار خدا و فعل مستقیم خداوند و امر نافذ اوست که اجرا شده است. و خداوند متعال هم که در کارش قاهر و حکیم و عادل است، و هیچ سوالی از فعل خدا نمیشود «لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَل» (انبیا، ۲۳) و ما هم سوال و ابهامی در رابطه با فعل الهی در متن عالم نداریم. 🔻بلکه ابهام و سوالمان از همان اختیارها و جنبه ی تشریعیِ انسان هاست که مقابل خداوند هم مورد بازخواست و سوال قرار میگیرند و بر تخلف و معصیتشان بخاطر مغایر بودن اراده شان مقابل اراده الهی مجازات میشوند « لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ " وَ هُمْ يُسْأَلُونَ " » (انبیا، ۲۳). 🔻حال، در سوره کهف، مقامی از مقامات کمال انسانِ کامل در قرب الی الله، در جایگاه و شخصیت حضرت خضر (علیه السلام) دارد به موسی (علیه السلام) معرفی میشود. 🔻حضرت خضر (علیه السلام) مقیم مقامی در سیر قرب الی الله است، که کاملاً از اراده‌ی تشریعیِ خویش فانی شده، و اراده‌ی او تماماً همان متن اراده تکوینی الهی در عالم هستی است. 🔻 کار خضر (علیه السلام) بمانند کار وسائط تکوینی زلزله و طوفان و ... و بلکه بالاتر بمانند کار ملائکه الهی در عالم هستی ، و بلکه بالاتر از آنهاست، که او مقامش فوق ملائکه و مُهَیمن و محیط و در رأس فرماندهی بر ملائکه در عالم هستی است، که تمام ملائکه میشوند سپاهیان او. 🔻ملائکه شعاع وجودی و شئون اوامر صادر شده از «قلب انسان کامل» هستند، که قلب انسان کامل «ظرف ورود اراده و مشیت و امر الهی» است (قلوبنا أوعية مشیة الله)، و او جز کار خدا را نمیکند، و جز امر خدا از او صادر نمیشود. 🔻[چنانکه در زیارتنامه امام حسين (علیه السلام) خطاب به ایشان میگوییم: «إِرَادَهُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ وَ الصَّادِرُ عَمَّا فُصِّلَ مِنْ أَحْكَامِ الْعِبَادِ»، «اراده پروردگار در مقادیر امورش به سوي شما فرود مي آيد، و امر الهی از بیوت شما صادر مي گردد، و آنچه به تفصيل از احكام برای بندگان خدا بیان شده همه صادر شونده از وجود شماست]. 🔻بنابر این، بایستی همان حالتی که در شناخت نسبت به وسائط تکوینی زلزله و طوفان و ... دارید و نیز همان حالتی که در شناخت نسبت به ملائکه الهی دارید، به توان بینهایت بالاتر از آن حالت و کاملترین از آن شناخت را نسبت به مقام انسان کامل در شخصیت خضر (علیه السلام) بیابید، که او هیچ خودش ظاهر نیست، و هیچ اراده ای از خودش در صحنه ی وجودش مطرح نیست، بلکه در اول و آخر و سراسر وجود او خدا ظاهر و باطن است : «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ (حدید، ٣)». هرچه در وجود او ظاهر و باطن است، مستقیماً و تماماً فعل و امر الهی است. 🔻و لذا موسی (علیه السلام) را حق سؤال و اعتراض در برابر فعل او نیست (فَلَا تَسْأَلْنِي) ، چرا که کار خضر (علیه السلام) همان فعل خداست (مَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي)، و هیچ سوالی هم از فعل خدا نمیشود «لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَل» (انبیا، ۲۳). 🔻پس خضر (علیه السلام) هرگاه که امر الهی برسد برای آگاه کردن موسی (علیه السلام)، وی را از رموز حکمت و تأویل فعل الهی در هستی باخبر میکند و وی را از متن حوادث تکوینی به تأویل حقایق غیبی آنها رهنمون میشود. ✨ «قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلَا تَسْأَلْنِي عَنْ شَيْءٍ حَتَّىٰٓ أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا » : (خضر) گفت: «پس اگر می‌خواهی بدنبال من بیایی، از هیچ چیز مپرس تا خودم (به موقع) آن را برای تو بازگو كنم» (کهف، ۷۰). 🔸 ❓ : درود بر شما. ممنون تاحد بیشتری مسئله برایم روشن شد. بازهم تشکر از تعهدی که در جوابگویی داشتید. 🔶 ⛱ @Salehi786 کانال کاربران💬
🔸بسم الله اعزام زائرین مستحق سفر زائرین ۹۷ t.me/salehi786/503 🔻الحمد لله با پیگیری مصرانه شما اهل ایمان برای احیاء مجدد سنت مانند دوسال گذشته، برای امسال نیز جذب خیرات شما مؤمنین و مؤمنات را برای کمک هزینه اعزام زائران اربعین و بخصوص زائرین از امروز آغاز میکنیم 🙏 🔻تمام مبالغ واریزی به از امروز پنجشنبه ۱۴۴۰ ( #۱۹مهر۹۷ ) به مدت دوهفته تا جمعه #۱۶_صفر۱۴۴۰ ( #۴_آبان۹۷ ) برای کمک به سفر (علیه السلام) اختصاص می‌یابد. 🔶 🔸راوی از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد که خدا چه ثوابی می‌دهد برای کسانی که مقدمات زیارت دیگران را فراهم می‌کنند؟ فَمَا لِمَنْ جَهَّزَ إِلَیْهِ وَ لَمْ یَخْرُجْ لِعِلَّةٍ ؟ 🔻 امام صادق (علیه السلام) فرمود: «یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ مِثْلَ جَبَلِ أُحُدٍ، وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَ، وَ یَصْرِفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ فَیُدْفَعُ، وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ » به اندازه هر درهمی که برای زیارت دیگری پول می‌دهد، خدا به اندازه کوه احد حسنات به او می‌دهد. «وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَهُ» و چند برابر هزینه ای را که متحمل شده برایش باقی می گذارد «وَ یَصْرِفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ فَیُدْفَع» و نیز بلاهائی که نازل شده را از وی دور می گرداند «وَ یُحْفَظُ فِی مَالِه» و همچنین مال و دارائی وی را حفظ و نگهداری می فرماید. 🔶 🔸واریز ، به شماره کارت۱۶رقمی : 6362 1410 7833 5545 بنام محمدحسین صالحی/جلالی بانک آینده (حساب مشترک با خانمم هست) 🔸شماره شبا : IR۴۶ ۰۶۲۰ ۰۰۰۰ ۰۰۲۰ ۰۹۵۶ ۵۶۴۰ ۰۵ 🔶 🔸ان شاء الله با نیت خالصانه شما خیّرین ، امسال در چهلمین سالگرد قیام خمینی با الهام از نهضت حسینی👇 🔻بسیار محکمتر و پرشور تر و سخاوتمندانه تر از سال‌های گذشته، در ۹۷ شوق و ذوق و عهد و عشقمان را با امام زمانمان محکم کنیم، 🔻و با سنت اقرار به ایستادگیمان بر کنیم، 🔻و با همبستگی و هم‌دلی‌مان برای اعتلای هرچه بیشتر ۹۷ در (اربعین در اربعین) تلاش نماییم، 🔻و از آن بلوغ انقلابمان و نجاتش از دسیسه خنّاسان را با اتصالش به انقلاب امام زمان (علیه السلام) طلب نماییم، 🔻و این میثاق و عهد حسینی ماندمان را برای انقلابِ جهانیِ ظهور با امام زمانمان، در این محکم کنیم، 🔻و نشان دهیم که امسال حتی با اینهمه دسیسه خنّاسانِ منافق و معاند برای ایجاد فشارهای مالی و فتنه های سیاسی و مزاحمت برای ، اینبار بیشتر از پیش موجب قدرت در عزم ما شده اند برای ظهور بخشیدن بر در قلوب و و . 🔻امامِ زمانِ ما منصور است و پیروز به نصرت الهی، و این سپاهیان او در اربعین هم همه جنودِ پیروز اویند و منتظرِ ظهورش » : ✨«وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ» (الصافات، ۱۷۰_١٧٣) 🔶 والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته @Salehy
IR۴۶۰۶۲۰۰۰۰۰۰۰۲۰۰۹۵۶۵۶۴۰۰۵
: میشه راجع به «عین الله» توضیح بدهید (تصویری از کتاب حقیقت نوری) صوتی👇
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
452.4K
قرب نوافل : النور 35 : اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
614.5K
قرب فرایض : الأنفال 17 : وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى
۲۳ 💬 🔻 : چطور رنجش از رفتار دیگران پیدا نکنیم؟ رفتار دیگران بیش از حد برایم مهمه و اذیت میشم! 💎پاسخ صوتی👇 ۴صوت پاسخ یکی شده در یک فایل صوتی @Salehi786
بسم الله ⚠️ ۱ 💎سلوک دینی با ترک هر کار !💎 🔶 ، هر حرف و هر کار است؛ هر گفتار و كردار که نه نفعی برای دنیای حلال انسان دارد، و نه نفعی برای سعادت آخرتش. 🔶 در حدیث معراج، آمده است: 🔶قال الله تعالی: ✨يا أَحْمَدُ! عَلَيْكَ بِالصَّمْتِ! فَإِنَّ أَعْمَرَ القُلُوبِ قُلُوبُ الصّالِحينَ وَالصّامِتينَ، وَ إِنَّ أَخْرَبَ القُلُوبِ قُلُوبُ المُتَكَلِّمينَ بِما لا يَعْنيهِمْ. 🔻اى احمد! سکوت را شيوه خود ساز ✨زيرا آبادترين قلبها، قلوب صالحین و صامتین است (كه با سکوت و خوددارى از سخنان بيهوده، قلب خود را آباد می‌كنند)، ✨و خراب‌‌ترين قلبها، قلوب سخنگویان به سخنان است (كه با سخنان لغو و بيهوده دل‌هاى خود را ويران مى‌سازند). (سر الاسراء، ج۳ص۶۸) 🔶 💐رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در احادیث متعدد پیرامون ترک میفرمایند: 🔶أعظَمُ النّاسِ قَدرا مَن تَركَ «ما لا يَعنيه» 🔻پر ارج ترين مردم، كسى است كه آنچه را برایش نفعی ندارد ترک کند. (الأمالي للصدوق : ۷۳/۴۱) 🔶مِن حُسنِ إسلامِ المَرءِ تَركُهُ «ما لا يَعنيه» 🔻از نشانه هاى نيكويى اسلام در آدمى، ترک کردن هر کار بی‌معنی و بيهوده است که نفعی برایش ندارد. (قرب الإسناد: ۶۷/۲۱۴) 🔶راحَةُ النّفسِ تَركُ «ما لا يَعنيها» 🔻آسايش جان، در رها كردن هر آنچیزی است که فایده ای برایش ندارد. (بحار الأنوار : ۷۴/۱۶۷/۳۲) 🔶تَركُ «ما لا يَعنی» زِينَةُ الوَرَع 🔻ترک کردن هر آنچه بی‌معنی و بی نتیجه است، زيور پارسايى و ورع محسوب میشود. (جامع الأخبار : ۳۳۷/۹۴۷) 🔶اللّهُمّ ارحَمْني بِتَركِ المَعاصي أبَدا ما أبقَيتَني، و ارحَمْني مِن أن أتَكَلّفَ «ما لا يَعنيني» 🔻خدايا! به من رحم نما، كه تا زنده هستم گناهان را ترک کنم، و به من رحم نما، که در راه آنچه نفعی برایم ندارد به سختی و زحمت نيافتم. (بحار الأنوار : ۹۲/۲۹۴/۶) 🔶🔶🔶 🌸همچنین وصیُّ الرسول مولا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در احادیث متعدد در این باره میفرمایند: 🔶أقصِرْ همّتَك على ما يلزِمُك، ولا تخُضْ في «ما لا يَعنيکَ» 🔻تلاشت را در آنچه لازم است محدود كن، و در کاری که نفعی برایت ندارد غوطه ور مشو! 🔶دَعْ «ما لا يَعنيک»، واشتغِل بِمهِمّك الّذى يُنجيك 🔻از هر بيهودگى و آنچه برایت فايده اى ندارد دست بردار، و به امور مهمى كه نجاتت میدهد بپرداز 🔶طوبَى لِمَن قصُر همّتُه على «ما يَعنيِه»، وجعَل كلَّ جدِّه لما ينُجيه! 🔻خوشا به حال آنكه همّتش را فقط به آنچه براى او فايده دارد مصروف سازد، و تمام تلاشش را در آنچه او را نجات مىبخشد قرار دهد 🔶كفى بالمرء غفلةً، أن يصرفَ همّتَه في «ما لا يَعنيه» 🔻در غفلت و بىخبرى انسان همين بس، كه تلاشش را در آنچه برايش نفعی ندارد، صرف كند 🔶وقوعُك في «ما لا يُعنيک»، جهلٌ مضِلٌّ 🔻افتادنت در کارهای بی‌معنی و بيهوده، جهلى ضلالت آور است 🔶لا تشتغِل «بِما لا يَعنيک» ولا تتكلَّف فوقَ ما يكفيك، واجعَل كلَّ همِّك لِما يُنجيك 🔻به هر آنچه برايت نفعی ندارد مشغول نشو، و بخاطر رسیدن به مالی زیادتر از حد كفايتت خودت را به سختی نیانداز، و تمام همّتت را در آنچه تو را نجات مىبخشد، مصرف كن 🔶 (أحاديث علوی فوق، به نقل از کتاب «سرُّ الإسراء» در شرح حدیث معراج، ج۳فصل۲۴) @Salehi786 🔶 ادامه👇
☝️ادامه👇 ⚠️ ۲ 💎سلوک دینی با ترک هر کار !💎 💐علامه طباطبایی در جلسات اخلاقشان میفرمود: ✨در ابتداى امر سلوک عبارتست از آنكه «از آنچه به درد دين و دنياى او نمىخورد اجتناب كند و از دورى گزيند و سعى كند تا خلاف رضاى خدا در قول و فعل از او صادر نگردد» ✨ ولى كم كم اين مراقبه شدّت يافته و درجه به درجه بالا مىرود. ✨گاهى مراقبه عبارتست از توجّه به سكوت خود، و گاهى به نفس خود، و گاهى به بالاتر از آن از مراتب حقيقت از اسماء و صفات كلّيّه الهيّه. (رساله لب اللباب، ص۱۱۳و۱۱۴) 🔶 🌷مرحوم آیت الله شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) شاگرد علامه طباطبایی و از اساتید بزرگ اخلاق و عرفان در شرح حدیث معراج (مذکور در ابتدا، بر ترک ) مینویسند: ✨از جمله عوامل مشغوليت دل و بىخبرى آن، اعضا و جوارح انسان و اعمالى است كه از اعضا و جوارح سر مىزند، و زبان از مهمترين اعضا از نظر ارزش، سبكى و راحت بودن استفاده از آن است ✨بنابر اين شايسته است بنده اى كه در مسير عبوديت حركت مىكند، در حفظ و مراقبت از زبان جدّى باشد و براى آبادى دل، از سخن گفتن بيهوده و غير لازم بپرهيزد ✨بلكه از هر سخنى جز ذكر خدا و ضروريات، خوددارى كند؛ زيرا وقتى زبان به سخن بيهوده مشغول شد، دل گرفتار و مشغول به بازيچه مىشود، در نتيجه به بىخبرى و فراموشى ياد خدا و سياهى و تيرگى مبتلا مىگردد كه اين، همان خرابى دل است. ✨امّا اگر سخن، فقط براى خدا و به دست آوردن خشنودى او- نه براى خواسته هاى نفسانى- باشد، ديگر بيهوده گويى و سبب خرابى و تباهى و سياهى دل نخواهد بود. (سر الاسراء، ترجمه، ج۳، ص۷۶و۷۷) 🔶 🌼امام خمینی(قدّس سرّه) در نصیحتی خطاب به شاگردانش میفرمود:  ✨یک دفعه انسان یک ساعت عمر خودش را از بین می‌برد به حرف‌های ، حرف‌هایی که نه استفاده دنیا دارد نه استفاده آخرت، اما یک وقت منبر می‌رود ۱۰۰ نفر پای این منبرند، و این ۱۰۰ نفر از این منبر استفاده نکردند، یعنی ۱۰۰ ساعت عمر اجتماع را از بین برده و این جواب دارد چه جوری می‌توانید جواب بدهید؟!! (به نقل از شاگرد امام، آیت الله مظاهری، در درس اخلاقشان [۱۳۸۹/۱۱/۲۰]، که با اشاره به این👆بیان استادشان، در ادامه خطاب به طلاب فرمودند: ✨بعضی شما در ۲۴ساعت ۲ساعت فیلم می‌بینید! با این عمامه و فیلم دیدن!! و این فیلم‌ها که فساد اخلاقی در این فیلم‌ها زیاد است، ما می‌نشینیم زنمان می‌نشیند، بچه‌هایمان می‌نشینند، حالا بچه‌ها را نتوانیم جلویش را بگیریم -که آنهم می‌شود و خیلی کارها می‌شود کرد-. واقعاً آن کسی که این فیلم را می‌گذارد روز قیامت چه می‌خواهد جواب بدهد؟ ✨راستی این فیلم‌ها که شهوت انگیز هم هست دیگر، حالا سابقاً کم بود، ولی حالا خیلی زیاد شده، توی فیلم‌ها زن‌های بزک کرده و سر برهنه و اطوار آمدن و این‌ها توی فیلم‌ها هست دیگر، ببینید با جوان چه می‌کند؟ حالا برای شما حرام هم نباشد، و اصلا بگویید حلال، اما آیا این عمر تلف نمی‌شود؟ و این عمر را باید مواظبش باشیم باید نداشته باشیم. این عمر ما باید صرف بشود یا در نفع دنیای حلال یا در نفع آخرت. این عمر و جوانی مگر چند سال است؟) 🔶 🌺آیت الله مظاهری در درس اخلاقشان [در ۱۳۹۵/۱۱/۷] بار دیگر نهیب میزنند که: ✨از جمله منافع اين است که حرف‌های را نمی‌گوييم و گوش نمی‌دهيم و اين فوق‌العاده مهم است. ✨اين فيلم‌ها است، يعنی ! صدا و سيما بايد به قول حضرت امام خمینی (قدّس سرّه) يک باشد اما می‌بينيم که فيلم‌ها بی‌محتواست، البته اگر اعصاب خورد نکند و حرام در آن نباشد. ✨شما مثلاً به مهمانی رفته‌ايد و دو نفر پيش هم نشسته‌ايد و يکی می‌گويد حال شما چطور است؟ چه خبر؟ آنگاه شروع می‌کنند به گفتگوهای بی‌هدف [از هر دری سخنی]. اين حرف‌ها اگر حرام نباشد و تهمت و شايعه پراکنی نباشد،‌ هست، يعنی نتيجۀ دنيا و آخرت ندارد. ✨پيامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) می‌فرمايد فشار قبر دارد. ولو بهشتی باشد، اما اين فشار قبر را به خاطر و شنيدنی‌ها و گفتنی‌های بی‌معنا بايد تحمّل کند، و قبر چنان فشاری به او می‌دهد که اگر آن فشار بر بدن وارد شود استخوان‌های سينه در هم شکسته می‌شود. حيف نيست انسان مثلاً در مجلسی که نشسته #۱۰۰_قل_هو_الله بخواند و هيچکس نفهمد. ✨بزرگی به من می‌گفت به روضۀ مرحوم آقای کمپانی رفته بودم که يکی از مراجع بزرگ تقليد بوده و روزهای جمعه روضۀ هفتگی می‌گرفت و آقايان می‌آمدند و خود ايشان چای می‌ريخت. من ديدم مرتّب لب‌های ایشان از اول تا آخر می‌جنبد. بعد فهميدم ايشان در روز را می‌خواند! بله اگر بخواهيم می‌شود. @Salehi786 👇ادامه👇
✨اما، ما وقتی دو سه ساعتی که در جلسه یا محفلی نشسته‌ايم، همه را به میگذرانیم، البته اگر تهمت و شايعه پراکنی و -العياذبالله- غيبت نباشد، بازهم نه فايدۀ دنيا دارد و نه فايدۀ آخرت. ✨ما طی الأرض را معمولا شنیده ایم. اما يکی از بزرگان به نام آقای نخودکی اصفهانی که اهل دل است و اهل سيروسلوک بوده است؛ شاگردش به من می‌گفت ايشان داشتند. ايشان شب‌های جمعه به حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) می‌رفته و نماز مغرب و عشا را در حرم مطهر می‌خوانده و زيارت می‌خوانده و بعد به خانه برمی‌گشته، و در طی مسیر از نخودک به حرم مطهر نصف قرآن را در راه رفتن میخوانده، و نصف قرآن را هم در راه برگشت می‌خوانده است. ✨نگوييد که نمی‌شود، بلکه نخواسته‌ايد. نمی‌دانم و نمی‌توانم و نمی‌شود در قاموس انسان نيست. همين مقدار که عمرت را صرف لاطاعلات و به قول روايات صرف می‌کني، صرف خواندن قرآن کن و درس قرآن بگير و صبح به صبح قرآن بخوان. آن وقت‌ها رسم بود که حتماً در خانه‌ها در صبح قرآن می‌خواندند و صدا از خانه‌ها بيرون می‌آمد. ما طلبه‌ها اينطور بوديم که قبل از اينکه وارد مطالعه شويم، يک حزب يا نيم جزء قرآن می‌خوانديم برای اينکه ذهنمان باز شود. قرآن ذهن را باز می‌کند و نورانيت می‌دهد. بعضی اوقات اينطور است که طلبه‌ها يا دانشگاهی‌ها گاهی روی يک مطلب يک ساعت فکر می‌کنند و نمی‌شود، اما گاهی نظير آن در پنج دقيقه می‌شود. اگر آدم به راستی وارد در قرآن باشد و انس با قرآن داشته باشد، مشکلاتش حل می‌شود. خدا وعده داده است از راهی که گمان نداريم، مشکل‌ها حل شود: 💐 «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً ، وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً»(طلاق، ۲و۳). 🔶 🌷ان شاء الله که همه ما با اضطرار و دعا توفیق الهی را بطلبیم که موفق به ترک هر باشیم و هر سؤال و سخن را در گفتگوها و مجالس و چت هایمان ترک کنیم.🌷 🌸والسلام علی من اتبع الهدی🌸 🔶 @Salehi786
‍ ‍ ✨بسم الله✨ 💐در مورد مطلب بر سلوک دینی با ترک هر کار ، یک سؤال پرسیده اند که ممکن است سوال شماهم باشد، فلذا بهمراه پاسخ صوتی ارائه میشود👇 🔶 💠 : حاج اقا یک سوال راجب این متن داشتم. اینکه قیدشده وقتی میرید مهمونی و کنار هم هستید شروع میکنین به تعریف و.‌‌.. میشه همش حرفای مالایعنی! و بجای حرف زدن توحید رو بخونین سوالم اینه این دیگه چه صله رحم و چه مهمونی رفتنیه؟! آدم میشینه داخل منزل و عبادت میکنه! خب همین گپ و گفت فامیلی در کنار هم بودن مهر و محبت میاره وگرنه قرار باشه هیچکس هیچی نگه چه رفتینه!! همه می مونن منزل دیگه مشکل مالایعنی هم برای کسی پیش نمیاد! خود من مثلا داشتم تمرین میکردم یکم دهانم رو بسته نگه دارم واای همه فامیل چرا حرف نمیزنی چرا چرا چته اووووو... خب وقتی یکی میگه چخبر خوب باید حرف‌بزنن باهم، نمیشه در پاسخ خوبی چخبر یه سلامتی گفت و شروع کرد به ذکر گفتن، اینجوری که اقوام میگن چقدر این خشکه اصلا مهربون و خوش رو نیست... 🔶 @Salehi786 💠 بصورت صوتی👇
اربعین_موسوی_ادب_حضور_ماه_ذی_القعده_240717115026.pdf
646.5K
مراقبات «اربعین موسوی»👆 🔻جزوه «ادب حضور»، آداب ماه ذی القعده و دهه اول ذی الحجه ✨اثر 🔻بنابر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) @JelvehNoorAlavi @OstadFayyazbakhsh 🔶 @Salehy