eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📹فیلم|خانم داوودی از فعالیت‌های معاونت آموزش حوزه خواهران می‌گوید 👇 http://hawzahnews.com/detail/Video/479510
هدایت شده از خبرگزاری فارس
دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور ظرف ۴ ماه آینده رئیس مجلس: 🔹مقام معظم رهبری دستور دادند که ظرف ۴ ماه آینده اصلاح ساختاری در کشور صورت گیرد. 🔹شاید این اصلاح ساختاری به اصلاح بودجه نیز بینجامد بنابراین در شرایط فعلی کشور ما احتیاج به درک بهتر و همت مشترک تمام مسئولان داریم. @Farsna
🔰محضر برادر بزرگوار و بسیار عزیز، مدیر حوزه های علمیه، جناب مستطاب آیت الله اعرافی (زیدعزه) سلام علیکم؛ همانگونه که مستحضرید حوزه علمیه در تمادی اعصار و قرون، پاسدار و حافظ کیان مذهب و شریعت بوده است، و امروز نیز همواره با تمام توان پشتیبان نظام جمهوری اسلامی می باشد. بحمدالله پس از مدیریت و سکانداری جنابعالی، حوزه علمیه مقدسه قم در شرف تحول و آستانه شکوفایی قرار گرفته است؛ چرا که شواهد و آثار، گواه این مدعا می باشد. زحمات و تلاش های بی شائبه ی شما _ با توجه به فشارهای کمبود بی سابقه ی بودجه و اعمال نظرهای غیرکارشناسانه و غیر آن _ همواره مایه دلگرمی علماء و بزرگان حوزه بوده و هست، به فضل الهی روش شما همان روش مطلوب و صحیح علمای سلف بوده و خداوند متعال را شاکرم که پس از سالها روزنه ی امید و نشانه های تحول و رشد علمی و مدیریتی در این حوزه ی مقدسه را شاهد هستیم. اینجانب بر خود لازم می دانم مراتب تقدیر و تشکر خود را از تلاش های شما مدیر عالم و انقلابی ابراز نمایم؛ چرا که گام هایی در جهت رشد و بالندگی حوزه ها برداشته اید و آثاری از طلیعه ی شکوفایی حوزه های علمیه مشهود است. ضمنا خواستم توجه شما را به این نکته معطوف سازم که: در این مسیر حق و صواب مخالفت و کارشکنی ها، ذره ای شما را خسته و یا خدای ناکرده ناامید نگرداند چرا که این مرام مردان خدا بوده که در راه خدا هرگز بدون مشکلات نبوده اند. و نیز از عموم علماء و فضلاء و طلاب حوزه علمیه انتظار می رود که قدردان تلاش‌های حضرتعالی بوده و .... ⏪ پیام کامل را در سایت seyfi.ir مشاهده کنید. ✅ eitaa.com/sharehnews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
☑️ آخرین وضعیت شیخ زکزاکی از زبان عضو جنبش اسلامی نیجریه حسن بالا در یادواره شهدای روحانی در نیجریه:🔻 🔹چشم شیخ زکزاکی صدمه دیده است، شیخ #زکزاکی در حال حاضر با همسرش در زندان خانگی است؛ شیخ نیاز به درمان دارد، اما دو هفته قبل دادگاه حکم دادند که باید شیخ آزاد شود و پزشک برای درمان ببرند. 🔹مردم نیجریه دوست دارند مانند مردم ایران #آزاد باشند و به دشمنان راه ندهند. 🔹رهبر جمهوری اسلامی ایران در نظر شیعیان نیجریه بسیار محبوب است و از نظر مردم نیجریه ایشان رهبر همه مستضعفین دنیا است و ایران جمهوری اسلامی همه دنیا است و مرز ندارد. 🔹 200 سال قبل در نیجریه جمهوری اسلامی به رهبری عثمان ‌بن فودیو تشکیل شد اما تنها 15 سال دوام آورد. انگلستان و فرانسه حمله کردند و همه رهبران آن جمهوری اسلامی را کشتند. 🔹شیخ ابراهیم زکزاکی از طریق ویدیو اسم امام خمینی(ره) را شنید و به ایران آمد و با امام ملاقات کرد، او از امام درخواست کرد که امام به آنها توصیه ای کنند؛ امام خمینی (ره) قرآنی را به زکزاکی داده بودند و گفتند برو مردم را به این قرآن دعوت کن. 🔹شیخ زکزاکی تبلیغ خود را از دانشگاه شروع کردند و به شهرها و روستاها رفتند و امروز 15 میلیون شیعه انقلابی در نیجریه داریم، که همه آنها از #امام_خامنه‌ای تقلید میکنند، لذا دشمنان خیلی نگران‌اند و دیدند که چنانچه شیخ زکزاکی ادامه دهد، با توجه به قوت اسلام و ضعف دشمنان کارشان تمام است. 🌹سه فرزند شیخ زکزاکی در روز قدس و سه فرزند دیگرش در مبارزه با حکومت نیجریه #شهید شدند. hawzahnews.com/detail/News/479660
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢می گویند مراجع بانک غیر ربوی ارائه دهند، این مطالبه غیر واقعی است! 💢کجای فقه ما تمدن ساز است؟! 🔲اظهارات بحث بر انگیز محمد جواد فاضل لنکرانی: 🔸امروز یکی از مسائل که حوزه با آن درگیر است،انتظارت غیر واقعی و کاذب است. 🔸مراکز قانونگذاری مطالباتی از حوزه دارند و باید بررسی و دسته بندی شود، آیا مطالبات به جا است یانه؟ 🔸 اما مطالباتی دارند که به حق نیست و کاذب است، این باید روشن شود. مطالبه از فقه و حوزه، در مسائل ساختاری برای اقتصاد، سیاست، طب. آیا این مطالبات به حق است؟ وقتی مراجع می گویند در بانک ربا است، مطالبه می کنند بانک غیر ربوی ارائه دهید. مثل این است درسیستم اداری اختلاس است و حوزه بیاید سیستمی ارائه دهد که اختلاس نباشد. این مطالبات غیر واقعی است. 🔸دربحث هنر از حوزه مطالبه گر هستند. باید از آنها سؤال کرد مگر حوزه مفهوم غناء را مشخص نکرده است. باید گفت مفهوم کلی غناء بیان شده؛ ولی شمای هنرمند در بحث موسیقی خلط بحث کرده اید و این توقع ایجاد شده است. 🔸وقتی صدا وسیما جشنواره دهه فجر را برگرا می کند، بدترین مسائل ضد ارزشی اجرا می شود. این را نباید از حوزه توقع داشت. دهه فجر باید دهه بیان ارزش ها باشد اما به این مسائل توجه نمی شود و درکنار آن بحث های دیگر مانند ارائه موسیقی ارائه می شود. در اقتصاد و سیاست حوزه را مقصر می دانند. 🔺بعضی می گویند فقه تمدن ساز است. کجای فقه تمدن ساز است. نباید هر حرفی را همین طوری زد و توقعات را از حوزه افزایش داد. تمدن ارکانی دارد. اینها ازمطالبات کاذب است. به عنوان اجزاء تمدنی می شود نگاه کرد. yon.ir/PjFqe 📅97/11/17 🆔 @feghahat
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴البته که فقه مصطلح تمدن ساز نیست!/ امام خمینی فرمودند: تا روحانیت در همه مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. پاسخ امام خمینی به سخنان حجت الاسلام محمد جواد فاضل لنکرانی در مشور روحانیت: «حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه ، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد... ما باید بدون توجه به غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الاّ مادامی که فقه در کتاب‌ها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهان‌خواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. » @motaleatehawzavi
هدایت شده از خیابان انقلاب
🔴گوشت مردم زیر دندان ژنرالهای اقتصاد ! 🔹امروز خبری منتشر شد که احتمالا پشت پرده چند ماه ولنگاری و بی تدبیری و خرابکاری درمدیریت تامین و توزیع گوشت مورد نیاز مردم را آشکار کرد !!! خبر این بود: جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد تعرفهـ گمرکی واردات گوشت صفر شد تا هر کسی که می‌تواند با ارز نیمایی گوشت وارد کند! 🔺متوجه شدید چه اتفاقی افتاد !؟ تا یادمان می آید دراین کشور مردم معمولا گوشت گرم مصرف می کردند ! کمبود گوشتی در کار نبود ! صادرات هم داشتیم !حتی در اوج تحریمها !!! 🔻آهسته آهسته قیمت این عضو مهم سبد غذائی مردم بالا رفت ! تا اینکه در دو سه ماه گذشته اتفاقات مشکوکی در بازار گوشت رخ داد ! 1⃣ابتدا قیمت گوشت گرم باز هم بصورت روزانه بالا کشید ! 2⃣بعد از آن ماجرای کمبود مصنوعی گوسفند کلید خورد ! 3⃣سپس علت آن را صادرات بی رویه گوسفند اعلان کردند ! 4⃣با همین بهانه قیمت گوشت سر به فلک گذاشت ! 5⃣گوشت های وارداتی هم کم و گران شد ! 6⃣حتی خبری منتشر شد که جلوی واردات گوشت از کشورهای همجوار گرفته شده ! 7⃣نمایش صف های طولانی مردم در صفهای گوشت جو روانی جامعه را بیش از پیش متشنج کرد ! 🔹حالا بعد از چند ماه پر التهاب در بازار گوشت، هیئت دولت بالاخره تصمیم گرفت برای حل مشکل وارد شود !! چند وزیر مامور پیگیری موضوع شدند! جهانگیری طبق معمول در این گونه حوادث در نقش یک مدیر قاطع با ابروانی در هم کشیده که آمده کار را یکسره کند مصاحبه کرد! مثل روزی که دلار ۴۲۰۰ تومانی را از کیسه ملت به حلقوم دزدان اقتصادی ریخت! گفت که تصمیمات خوبی گرفته شد که مهمترین آن صفر شدن تعرفه واردات گوشت بود !!! 🔹احتمالا از حالا نوبت نقش آفرینی وارداتچی های رانت خوری است که از قبل همه این برنامه ها رو با سرپل های خود در بدنه دولت تدارک دیده بودند ! گوشت خارجی را با ارز نیمایی و تعرفه صفر درصد وارد می کنند !! طی یک حرکت نمایشی مقداری از آن را با سرو صدای زیاد بین مردم تقسیم می کنند ! مابقی آن را هم در بازار آزاد به کارخانه ها و ... با قیمت بالاتر می فروشند ! 🔺و نکته جالب هم اینکه طبق معمول این حرکتها هیچ تاثیری در کاهش قیمتی که بالا رفته نمی گذارد ! و باز هم ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی و وارد کنندگان زالوصفت بی شرف تکرار میشود و این جماعت برنده اصلی همه این تصمیمات می شوند ! 🔹یادمان نمیرود که در ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی چه اتفاقی افتاد ! همین جهانگیری با اطلاع از اوضاع آینده نرخ دلار دولتی رو ۴۲۰۰ تومن اعلام کرد ! خرپولهای فرصت طلب وابسته به دولت هزاران میلیارد دلار جهانگیری را خریدند که برای مردم کالای اساسی و ضروری وارد کنند! هیچ کاری که نکردند بماند بازار ارز را هم خراب کردند که نتیجه اش دلار 18000 تومانی بود ! 💢 همین سناریوی کثیف در ماجرای پوشک، رب گوجه، تخم مرغ ، لاستیک ... اتفاق افتاد ! همین حقه کثیف در ماجرای بستن سامانه ثبت و سفارش واردات خودرو بصورت ناگهانی و بعد هم ثبت دزدکی چند هزار خودرویی که از قبل وارد کرده بودند و بعد هم گرانی سرسام آور خودروهای داخلی اتفاق افتاد ! فاعتبرو یا اولی الابصار... @JAVALDUOZ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
هدایت شده از حمید رسایی
. ♻️ جهالت یا خیانت 🔰 حمید رسایی: در پست قبلی نوشتم که وقتی حسن روحانی در روز ۱۲ بهمن در حرم امام خمینی(ره) می گوید: «برخی‌ها نباید تفسیر نادرستی داشته باشند، امروز مشکلات ما بخاطر فشار و اذناب آن است و نباید بجای محکوم کردن دشمنان، دولت خدمتگزار مورد سرزنش قرار بگیرد.» کمترین بازتابش ارسال این سیگنال به غربی هاست که تحریم شما اثر کرده است. و این در حالی است که حامیان حسن روحانی معتقدند که تاثیر تحریمها بر اقتصاد کشور، بیش از 30 درصد نیست. از جمله: علی لاریجانی: تحریم‌ها تنها 20 تا 30 درصد در وضع اقتصادی کشور تاثیرگذار است. (94/3/21) محمدرضا باهنر در گفت و گو با جماران: 30 تا 35 درصد مشکلات ما مربوط به تحریم ها است (97/9/11) محسن رضایی: تنها 30 درصد از این گرانی ‌ها مربوط به تحریم‌ ها و 70 درصد به دلیل سوء مدیریت است. (94/12/24) علاالدین بروجردی : حداکثر توان آمریکا در تحریم ملت ما بیش از ۳۰ درصد نیست و 70 درصد مشکلات کشور ما داخلی است. (97/6/26) علا‌وه بر حامیان روحانی، وزارت اقتصاد روسیه هم اعلام کرده: آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را تحمیل کرد اما فقط 30 درصد بر ایران تاثیر گذاشت. اما پاسخ رهبر معظم انقلاب در تاریخ 97/2/25 به این ادعای روحانی چیست: 🔹مسئولین دولتی بیشتر باید خودشان را آماده می کردند برای مقابله‌ی با تحریم. عرض کردم تحریم تأثیر کمتری دارد. حالا بعضی می گویند 30 درصد، بعضی می گویند 20 درصد؛ بنده اندازه ندارم که بتوانم بگویم سی درصد یا بیست درصد، میدانم تأثیرش کمتر است. 🔸اگر واقعاً تحریم تأثیر دارد، خیلی خب، شماها که می دانستید بنا است تحریم بشود، خودتان را می کردید؛ الان هم دیر نشده. 🔹اگر کسی بگوید دیر شده، اگر کسی بگوید ممکن نیست، بیخود گفته؛ یا جاهل است یا همین‌جوری حرف می زند؛ نخیر، دیر نیست. الان هم می توانند تصمیم‌گیری کنند در مقابل اقدام خصمانه و خبیثانه‌ دشمن و اقدامات لازم را انجام بدهند 🔸اگر کسی اعلام کند که نخیر، نمی شود دیگر کاری کرد و دیگر کار از کار گذشته -[یعنی] اعلام بن‌بست- اگر کسی چنین کاری را بکند، یا است یا حالا عرض کردم من نمی خواهم نسبت به کسی بدهم امّا حرف، است. 🔺کانال حمید رسایی🔻 @www_rasaee_ir
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩اشرافی‌گری برخی روحانیون هیچ توجیهی ندارد/ برخی مسئولان روحیه و دغدغۀ انقلاب را ندارند  حجت‌الاسلام عالی در گفتگو با تسنیم: 🔹هیچ توجیهی برای این اقدامات تجملاتی و اشرافی برخی مسئولان چه در لباس روحانیت و چه در لباس غیر روحانیت قابل پذیرش نیست.  🔹اگر مردم اشرافیت را در روحانیت ببینند، باعث ایجاد فاصله میان مردم و آنها می‌شود و دیگر سخناشان هم با استقبال مردم روبرو نمی‌شود 🔹روحانیت ما نظام و انسجام لازمی را که باید میداشت نداشته و امروز هم تا حدی ندارند که یکی از دلایل آن به عدم مدیریت منسجم آنهاست https://tn.ai/1942589 📡, @tasnimnews
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت اول ⬅️قصد بر آن داریم که دلایلی که شر را رد می‌کنند، به صورت اجمالی مرور نماییم: 💠۱. خدای متعال به حکم اينکه واجب‌‌‌‌‌الوجود علی‌‌‌‌‌الاطلاق است و فاقد هيچ کمالی و فعليتی نيست، هيچ کاری را برای رسيدن خودش به هدفی و کمالی و برای جبران کمبودی در خودش نمی‌‌‌‌‌کند؛ کار او به معنی حرکت از نقص به کمال نيست. از اين رو مفهوم حکمت درباره او اين نيست که او در کارهای خود بهترين هدفها را برای خود و بهترين وسيله ‌‌‌‌‌ها را برای رسيدن به هدفهاي خود انتخاب می‌کند. حکمت با اين مفهوم درباره انسان صادق است نه درباره خدا. حکمت الهی به معنی اين است که کار او رسانيدن موجودات است به کمالات و غايات وجودشان. کار او ايجاد است که خود به کمال وجود (از عدم) رساندن است و يا تدبير و تکميل و سوق دادن اشياء به سوي کمالات و خيرات آنهاست که نوعی ديگر از افاضه و تکميل است. يک قسمت از پرسشها و ايراد ها و اشکالها از قياس خدا به انسان پديد آمده. غالباً هنگامی که سؤال می‌‌‌‌‌شود «فايده و حکمت فلان مخلوق چيست؟» پرسش‌‌‌‌‌کننده خدا را مانند مخلوقی که در کارهايش از مخلوقات و موجودات حاضر براي هدف خودش می‌‌‌‌‌خواهد بهره بگيرد در نظر می‌‌‌‌‌گيرد و اگر از اول توجه داشته باشد که معنی حکمت الهی اين است که فعلش غايت دارد نه خودش، و حکمت هر مخلوقی غايتی است نهفته در نهاد خود آن مخلوق و خداوند او را به سوی غايت ذاتی خودش می‌راند، بسياری از پرسش‌هايش پيشاپيش پاسخ خود را دريافت می‌‌‌‌‌کند. 💠۲. اصل ترتيب: فيض الهی يعنی فيض هستی که سراسر جهان را دربر گرفته نظام خاص دارد. نوعی تقدّم و تأخّر و عليت و معلوليت و سببيت و مسبّبيت ميان موجودات و مخلوقات حکم فرماست که غيرقابل تخلّف است؛ يعنی هيچ موجودی نمی‌‌‌‌‌تواند از مرتبه خاص خود تجاوز و تجافي کند و مرتبه موجودی ديگر را اشغال نمايد. لازمه درجات و مقامات داشتنِ مراتب هستی اين است که ميان آنها نوعی اختلاف از نظر نقص و کمال و شدت و ضعف حکم فرما باشد. اختلاف و تفاوت به اين معنی که لازمه مراتب هستی است تبعيض نيست که ضد حکمت و ضد عدل شمرده شود؛ آنگاه تبعيض است که دو موجودْ قابليت يک درجه معين از کمال را داشته باشند و به يکی داده شود و از ديگری دريغ گردد، اما آنجا که اختلاف‌ها و تفاوت‌ها به قصورهای ذاتی برمی‌‌‌‌گردد، تبعيض نیست. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت دوم. 💠۳. اصل کليت: اشتباه ديگر انسان که از مقايسه خدا با خودش پيدا می‌‌‌‌‌شود اين است که انسان تصميم می‌‌‌‌‌گيرد در زمان معين و مکان معين و البته تحت شرايط حاکم معين، مثلًا خانه ‌‌‌‌‌ا بسازد و می‌‌‌‌‌سازد. يک مقدار آجر و گِل و سيمان و آهن را که هيچ رابطه ذاتی با يکديگر ندارند با يک سلسله پيوندهای مصنوعی به يکديگر مربوط می‌سازد و نتيجه آنها ساختمان معينی است به نام خانه مسکونی. خداوند چطور؟ آيا کار خداوند از اين قبيل است؟ آيا صنع متقن الهی از نوع پيوند مصنوعی و عاريتی ايجاد کردن ميان چند امر بيگانه است؟ ايجاد اين‌‌‌‌‌گونه پيوندهای مصنوعی و عاريتی کار مخلوقی از قبيل انسان است که جزئی از اين نظام است و در محدوده ‌‌‌‌‌ای معين، از قوا و نيروها و خاصيت های موجود و مخلوق اشياء بهره‌‌‌‌‌ گيری می‌‌‌‌‌کند؛ کار مخلوقی است که فاعليتش و خالقيتش در حد فاعليت حرکت است نه در حد فاعليت ايجادی؛ يعنی در اين حد است که حرکتی آن هم قَسْری نه طبعی در يک شی‌‌‌‌‌ء موجود به وجود می‌‌‌‌‌آورد. اما خداوند، فاعل ايجادی است، او ايجاد کننده اشياء با همه قوا و نيروها و خاصيت ها و خصلت های آنهاست. مثلًا انسان از آتش موجود و برق موجود بهره‌‌‌‌‌گيری می‌‌‌‌‌کند و ترتيب اين کار جزئی خود را طوری می‌‌‌‌‌دهد که در يک لحظه و يک مورد که برايش مفيد است از آن استفاده کند و در لحظه ديگر و شرايط ديگر که مضر به حال اوست اثر آتش يا برق ظاهر نشود. ولی خداوند، خالق و به‌‌‌‌‌وجود آورنده برق و آتش است با همه خاصيت های آنهاست. لازمه وجود برق و آتش اين است که گرم کنند يا حرکت ايجاد کنند يا بسوزانند. خدا برق يا آتش را برای شخص خاص و مورد خاص نيافريده که مثلًا کلبه فقير را گرم کند اما جامه او را اگر در آتش افتاد نسوزاند. خدا آتش را خلق کرده که خاصيتش احتراق است. پس آتش را در کلّيتش در نظام عالم بايد درنظر گرفت که وجودش لازم و مفيد و موافق حکمت است نه در جزئيتش که در فلان مورد جزئی برای فلان غرض فردی و شخص آيا مفيد و خير و حکمت است يا نه؟ به عبارت ديگر، علاوه بر اينکه در حکمت الهی، غايت را بايد غايت فعل گرفت نه غايت فاعل، و حکيم بودن خدا به معنی ايجاد بهترين نظام برای رسانيدن موجودات به غايات آنهاست نه به معنی فراهم کردن بهترين وسيله برای خروج خودش از نقص به کمال و از قوّه به فعل و برای وصول به اهداف کماليه خود؛ آری، علاوه بر اين بايد بدانيم که غايات افعال الهی غايات کلّيه است نه غايات جزئيه. غايت خلق آتش، احتراق است به طور کلی، نه فلان احتراق جزئی که احياناً به حال يک فرد مفيد است و يا احتراق جزئی ديگر که احياناً به حال فرد ديگر زيانبار است. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت سوم. 💠۴. برای وجود يافتن يک حقيقت و واقعيت، تنها فياضيت و تام‌‌‌‌‌ الفاعليه بودن فاعل کافی نيست، قابليت قابل هم شرط است. عدم قابليت قابل در موارد زيادی منشأ محروميت برخی موجودات از برخی خيرات و کمالات می‌‌‌‌‌گردد. راز پيدايش برخی نقص ها از قبيل جهل ها، عجزها، از نظر نظام کلی و جنبه ارتباط با واجب‌‌‌‌‌الوجود، همين است. 💠۵. خداوند متعال همان‌‌‌‌‌طور که واجب بالذات است واجب من جميع ‌‌‌‌‌الجهات است؛ از اين رو محال است که موجودی قابليت وجود پيدا کند و از ناحيه او افاضه وجود نشود و امساک گردد. 💠۶. شرور و بديها يا خود از سنخ نيستی ‌‌‌‌‌اند، مانند جهل ها، عجزها، فقرها، و يا از سنخ هستی اند اما شريت آنها از آن نظر است که منشأ نيستی ها می‌‌‌‌‌گردند مانند زلزله‌‌‌‌‌ها، ميکروب ها، سيل ها، تگرگ ها و امثال اينها. هستی هايی که منشأ نيستی ها می‌‌‌‌‌گردند، شرّيت‌شان از نظر وجود اضافی و نسبی آنها به اشياء ديگر است نه از نظر وجود فی‌‌‌‌‌نفسه آن‌ها؛ يعنی هر چيزی که شر است، برای خود شر نيست، برای چيز ديگر شر است. وجود حقيقی هر شی‌‌‌‌‌ء وجود فی‌‌‌‌‌نفسه اوست؛ وجود اضافی و نسبی او امری اعتباری و انتزاعی است و لازمه لاينفک وجود حقيقی اوست. 💠۷.خيرات و شرور دو صف جداگانه و مستقل از يکديگر را تشکيل نمی‌‌‌‌‌دهند، بلکه شرور لوازم و اوصاف لاينفک خيرات می‌باشند. ريشه شروری که خود از سنخ نيستی می‌‌‌‌‌باشند عدم قابليت قابل هاست و به محض قابليت قابل، افاضه وجود از ناحيه ذات واجب‌‌‌‌‌الوجود، حتمی و لايتخلف است؛ اما ريشه شروری که از سنخ نيستی نيستند، لاينفک بودن و جدايی ناپذيری آنها از خيرات است. 💠۸.هيچ شری شر محض نيست؛ عدم ها و نيستی ها به نوبه خود مقدمه هستی ها و خيرات و کمالات ‌‌‌‌‌اند؛ شرور به نوبه خود مقدمه و پله تکامل‌‌‌‌‌اند. اين است که گفته می‌شود در هر شری خيری نهفته و در هر نيستی هستی ‌‌‌‌‌ای پنهان است. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
🔆دلایل رد شر 🔆قسمت پایانی 💠۹. قانون و سنت: جهان هستی به حکم اينکه بر طبق نظام علّی و معلولی جريان دارد و آن نظام چنانکه گفته شد کلی است، بر اساس قوانين و سنن جريان می‌‌‌‌‌يابد. قرآن کريم به صراحت اين مطلب را تأييد می‌کند. 💠۱۰. جهان همچنان که از يک نظام کلی لايتخلّف برخوردار است، در ذات خود يک واحد تجزيه ‌‌‌‌‌ناپذير است؛ يعنی مجموع خلقت، يک واحد اندام‌‌‌‌‌ وار را تشکيل می‌‌‌‌‌دهد. پس نه تنها شرور و اعدام از خيرات و هستی ها تفکيک‌‌‌‌‌ ناپذيرند، مجموعه اجزای جهان نيز به حکم اينکه يک واحد است و يک «جلوه» است، از يکديگر جدايی ‌‌‌‌‌ناپذيرند. بنا بر اصول دهگانه فوق آنچه امکان وجود دارد، نظام معين کلی لايتغير است؛ پس امر جهان داير است ميان اين که موجود باشد با نظام معين و يا اصلًا موجود نباشد. اين که موجود باشد و نظام نداشته باشد و يا نظام به شکلی ديگر باشد، مثلًا علت‌ها به جای معلول‌ها و معلول‌ها به جای علت‌ها باشد، محال است. پس آنچه از نظر حکمت بالغه مطرح است اين است که جهان با نظام معين وجود داشته باشد و يا هيچ چيزی وجود نداشته باشد. بديهی است که حکمت اقتضا می‌‌‌‌‌کند افضل را، يعنی هستی را نه نيستی را. ⬅️ايضاً، آن که امکان وجود دارد، وجود اشياء است با همه لوازم و اوصاف لاينفک آن‌ها. و اما اين که خيرات و هستی‌ها از شرور و نيستی‌ها جدا شوند، خيال محض و توهم محال است. پس، از اين نظر نيز آنچه از جنبه حکمت بالغه مطرح است، بود و نبود خيرات و شرور است توأماً، نه بودن خيرات و نبودن شرور. ⬅️ايضاً آنچه امکان وجود دارد، کل جهان است به صورت يک واحد به هم بسته نه وجود يک جزء و عدم جزء ديگر. پس، از نظر حکمت بالغه آنچه قابل مطرح شدن است، بود و نبود کل است نه بودن يک جزء و نبودن جزئی ديگر. @falsafeh_nazari @salmanraoofi
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
⚜ طرح خدمات کمک آموزشی "باقرالعلوم" (علیه‌السلام) ⚜ 🔸 این طرح با همکاری موسسه توسعه آموزشی پژوهشی سینا در راستای ارائه خدمات آموزشی به خانواده طلاب، در قالب‌های زیر برگزار می‌شود: 💠 فناوران امید (ارائه خدمات کمک آموزشی تحصیلی- از مقطع ابتدایی تا دکترا) 💠 یاوران امید (ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای) 💠 خبرگان امید (ارائه آموزش عالی حضوری) 💠 نوآوران امید (ارائه آموزش مجازی) 💠 فناوران بین‌الملل (ارائه آموزش حضوری زبان‌های بین‌المللی) 🔗 مشاهده کامل خبر در سایت: http://l1l.ir/5k45 #⃣ | | | 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 🆔 @csis_omumi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تا حالا می گفتیم شهدا شرمنده ایم 🔹ولی با دیدن این فیلم بعید می دانم فردای قیامت بتوانیم پاسخ این یک نفر را هم بدهیم. 🔹این مستندها باید دیده شوند تا همگان بدانند چه زجرهایی کشیده شده است. @Farsna
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✅ فریادهای زهراء(س) بر انقلابیون سابق، الگوی انقلابیگری ماست 📩بیانیه تفصیلی حوزه خواهران به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی 🔹فریادهای زهرا سلام‌الله علیها بر انقلابیون سابق و خسته و پشیمان، الگو تغییرخواهی مداوم و الهیات انقلابیگری مستمر ماست. ما فرزندان رنج‌های زهراییم. 🔹آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها بر سر انقلابیون سابق فریاد می‌زند که «أ َنْتُمْ فی رِفاهِیةٍ مِنَ الْعَیش» و امروز ما بیش از هر چیز محتاج فراگیری و فراگیرساختن این فریادیم؟ آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها از عدالت می‌گوید و می‌خروشد که «الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوب» و ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند این تنسیق و این یکپارچگی و همبستگی هستیم. آیا جز این است که اگر از آینده انقلاب اسلامی و هر انقلابِ توحیدی‌ای نگرانی هست، از نابرابری اجتماعی، از و عیش و نوش انقلابیون سابق و از فقدان همدلی و همبستگی اجتماعی است؟ آیا جز این است که زهرا سلام‌الله علیها معلم نقد اجتماعی ما و معلم استمرار انقلاب است؟ 🔹 که جز حبس آرمان‌های متعالی جنبش مقاوت فاطمی در تاریخ هیچ ایده و نقش و کارکردی ندارند؛ مقدس‌مآبانی که با تغلیظ عزای فاطمیه آرمان‌های جنبش فاطمی را ترقیق می‌کنند؛ همچنین متجددمآبانی که به واسطه‌ی روزمرگی یا ، آرمان‌های جنبش فاطمی، آرمان عدالت و مقاومت را در جامعه‌سازی دخالت نمی‌دهند، نخواهند توانست فاطمیه را به یک تألم فردی و فرقه‌ای تقلیل بدهند. 🔹بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ این بود که فلسفه خلقت را میان در و دیوار قرار داد. این اشتباه تاریخی در جامعه ما تکرار نخواهد شد و آرمان‌های فاطمه سلام‌الله علیها در میان درب در تاریخ‌ماندگی و دیوارکوته فکری‌های جاهلان مقدس، گرفتار نخواهد شد. 🔹امروز انقلاب اسلامی با شگرف‌ترین پیشرفت‌های علمی، فن‌آورانه و نظامی و سیاسی با توانی برخاسته از قلوب مستحکم انسانی به پیش می‌رود. دیروز انقلاب اسلامی برای دفاع از شهرها و مردم مظلوم ایران، در پی سیم‌خاردار بود و امروز پشت سیم‌خاردارهای مرزهای اشغالی غده‌ی صهیونیستی سنگر زده است. 🔹انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش‌های زنانه و ورود زنان به عرصه‌های اجتماعی، نه تنها آنان را از فضای خانه و خانواده دور نکرد؛ بلکه با اهتمام به زن و قرار دادن ارزش به جایگاه ویژه او، وی را سنگ بنای خانواده نیز محسوب نموده، بر نقش‌های مؤثر مادری و همسری وی مهر تأیید زد. متن کامل:↙️↙️ http://hawzahnews.com/detail/News/479865 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
#معرفی_کتاب #طب_اسلامی 🔆عنوان کتاب: جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی 🔆کتاب به سرپرستی علمی دکتر احمد پاکتچی 🔆کتاب به اهتمام: دکتر یحیی میر حسینی @salmanraoofi
معرفی کتاب جستارهایی در اعتبار سنجی و فهم روایات طبی.mp3
2.48M
#معرفی_کتاب 🔆عنوان کتاب جستارهایی در اعتبارسنجی و فهم روایات طبی 🔆معرفی کتاب توسط #استاد_مهدوی_راد 🔆کتاب به سرپرستی علمی دکتر احمد پاکتچی 🔆کتاب به اهتمام: دکتر یحیی میر حسینی @salmanraoofi
#معرفی_کتاب #تاریخ 🔆کتاب دختر پیامبر اثر #آیت_الله_جاودان شاگرد برجسته #علامه_عسکری وقایع زندگی حضرت صدیقه سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه و آله 👌کتابی محققانه @salmanraoofi
-1 ✳ رئیس پژوهشگاه فقه نظام در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: برخورد حوزه در مقوله فقه نظام، منعفلانه است/ نباید بعد از چهل سال، هنوز از چیستی فقه نظام صحبت شود!/ رویکردهای غیرفقهی، تولید نظامات را عقب انداخته است 🔅🔅🔅🔅🔅 ✅ پاسخ به مسائل مستحدثه به این معناست که جامعه راه خودش را می‌رود و ساختارها بر موازین دیگری شکل می‌گیرد و در دل این ساختارهای پدید آمده مسائل جدیدی مطرح می‌شود که این مسائل به حوزه‌ها عرضه می‌شود و حوزه‌ها به‌صورت کاملاً منفعل پاسخگوی این مسائل هستند. 📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مناسب است تلاش حوزه های علمیه برای طراحی «فقه نظامات» به عنوان پشتوانه تئوریک حکومت اسلامی مورد واکاوی قرار گیرد. در این رابطه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، مسئول پژوهشگاه فقه نظام، گفتگو کردیم. عضو مجلس خبرگان رهبری که ریاست مهمترین نهاد علمی در عرصه فقه نظامات را به عهده دارد معتقد است حوزه در رابطه با فقه حکومتی، برخوردی منفعلانه داشته است درحالی که در این عرصه نیاز به فقهی فعال داریم. وی همچنین وجود رویکردهای غیرفقهی به تولید نظامات اسلامی را از عوامل عقب‌ماندگی نظام سازی اسلامی می‌انگارد. مشروح گفتگو با این استاد حوزه علمیه قم به‌قرار زیر است:👇👇👇 @salmanraoofi
-2 📝 اجتهاد: تولیدات علمی حوزه‌های علمیه در عرصه فقه حکومتی در چهل سال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: حوزه‌ها نسبت به مسائل نظام از گذشته حساس بوده‌اند و تا حدی پاسخگوی مسائل نظام بوده‌اند؛ اما آنچه ما در طول سالیان گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، این است که علاوه بر پاسخگویی به مسائل مستحدثه، حوزه‌ها نسبت به این مسائل، ورود هم کرده‌اند. اما آنچه مطلوب ما است و باید حوزه نسبت به آن‌یک ورود جدی‌تری داشته باشد، حضور فعال نسبت به جریان‌های اجتماعی است. پاسخگویی به مسائل مستحدثه یعنی یک حضور منفعل. پاسخ به مسائل مستحدثه به این معناست که جامعه راه خودش را می‌رود و ساختارها بر موازین دیگری شکل می‌گیرد و در دل این ساختارهای پدید آمده مسائل جدیدی مطرح می‌شود که این مسائل به حوزه‌ها عرضه می‌شود و حوزه‌ها به‌صورت کاملاً منفعل پاسخگوی این مسائل هستند؛ اما حضور فعال در عرصه انقلاب به این معناست که حوزه‌ها با حضور در ساخت و تشکیل نظامات اجتماعی ایفای نقش کنند. حضور حوزه در عصر انقلاب، به این معنا بسیار کم اتفاق افتاده است و اگرچه اساس انقلاب ما بر همین مبنا استوار بوده است و حضرت امام با تشکیل یک نظام سیاسی مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، به پدید آوردن اصلی‌ترین ساختار اجتماعی اسلامی یعنی ساختار حکومتی اقدام کردند؛ اما بعد از ایشان، آن اتفاقی که باید می‌افتاد و حضور پررنگ حوزه‌ها در پدیدآوردن سایر بخش‌های این نظام اجتماعی، اتفاق نیفتاد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در گام‌های رسیدن به تمدن اسلامی هم‌اکنون در میانه راه هستیم و نتوانسته‌ایم ساختارهای حاکمیتی را آن‌گونه که باید، بر اساس موازین اسلام کشف کنیم و بسازیم. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
-3 📝 اجتهاد: آیا اینکه پس از چهل سال، هنوز در رابطه با امکان و چیستی فقه نظام گفتگو می‌شود، حاکی از فقدان تلاش کافی در این زمینه نیست؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: پاسخ این سؤال مثبت است. البته به‌عنوان یکی از ادله بر این مدعا که ما هنوز در ابتدای راه هستیم، دلیل خوبی است اما مهم‌تر از این، آن چیزی است که شما در سطح جامعه مشاهده می‌کنید. برای اینکه بدانیم حوزه در ابتدای راه است یا مسیر را تا حدی طی کرده است، نگاهی به ساختارهای اجتماعی می‌تواند پاسخگوی این سؤال باشد. وقتی به عرصه‌های مختلف مثل اقتصاد، فرهنگ و سیاست نگاه می‌کنیم می‌بینیم که سؤال‌های متعددی وجود دارد که بر زمین‌مانده و حوزه‌ها برای پاسخگویی به این سؤالات اقدام جدی انجام نداده‌اند. اگرچه در گوشه و کنار تلاش‌هایی صورت گرفته است اما این تلاش‌ها، تلاش‌های فردی و از روی دغدغه‌ی شخصی برخی از دغدغه مندان بوده است؛ اما ماهیت حوزه به‌عنوان یک تشکیلات منسجم که دغدغه اصلی نسبت به پاسخگویی مسائل دینی را دارد و بالاتر از پاسخگویی، راهبری دینی جامعه به عهده حوزه است، در این زمینه اقدام لازم و شایسته را انجام نداده است. 📝 اجتهاد: عملکرد مراکز متولی فقه حکومتی در سال‌های پس از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: مراکزی که شکل‌گرفته باید یک آسیب‌شناسی جدی بشود تا ببینیم در چه وضعیتی هستند و چه مقدار موفق بوده‌اند. به‌طورکلی نمی‌توانم این مراکز را به یک‌چشم نگاه بکنم. بعضی‌ها موفق‌تر و بعضی‌ها کمتر توفیقاتی داشته‌اند. حالا شاید علت اصلی عدم توفیق کامل این مراکز و مؤسسات این است که از منظر فقه که ستون فقرات حوزه‌ها هست، به ساخت نظامات اجتماعی نگریسته نشده است. برای ساخت نظامات اجتماعی از تعالیم قرآن و حدیث آن‌گونه که باید بهره برده نشده است. 🔸 من به جرأت عرض می‌کنم که قرآن و حدیث در ساختار اجتماعی ما حضور شایسته‌ای ندارند. ما در جهت اقامه دین، موفق نبوده‌ایم. البته توفیق نسبی بوده اما توفیق کامل حاصل نشده است و طبیعتاً مراکزی هم که فعالیت کرده‌اند هرکدام از یک منظر به مسئله پرداخته‌اند اما اینکه از منظر فقه و با تکیه و توجه به تعالیم انسان‌ساز قران و حدیث به پاسخگویی و یا تولید نظامات اجتماعی بپردازد نداشتیم یا کمتر داشته‌ایم. 🔸 گاهی از پایگاه فلسفه خواستند در این مباحث ورود کنند و گاهی خواستند از پایگاه علوم انسانی غربی مسائل کشور را حل‌وفصل کنند؛ اما آنچه مزیت رقابتی حوزه‌ها بوده و هست؛ یعنی فقاهت به معنی اصلی‌ترین روش برای استنباط دلیل احکام الله، متناسب با نیازهای نظام ما در طول این چهل سال، اتفاق نیفتاده و شادی اصلی‌ترین آسیب مراکزی که در طول این چند سال فعالیت داشته‌اند همین است که رویکرد غالب آن‌ها رویکرد فقهی و بر مبنای تعالیم قرآنی و اهل‌بیت علیهم‌السلام نبوده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
-4 📝 اجتهاد: عملکرد پژوهشگاه فقه نظام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: این پژوهشگاه یک مرکز نوپا و تازه تأسیس است. پنج ماه است که مجوز آن صادرشده است و در آغاز راه است و ما امیدواریم بتوانیم با تجمیع ظرفیت فقهای جوان که آشنای با مسائل نظام اسلامی هستند حرکتی را در این زمینه آغاز کنیم. البته باید عرض کنم که بضاعت ما بسیار محدود است و به لحاظ امکانات مادی در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم و طبیعی است که توقعات هم باید متناسب با امکاناتی که در اختیار اشخاص قرار می‌گیرد تنظیم شود. پژوهشگاه فقه نظام، هیچ بودجه دولتی ندارد و تاکنون هیچ کمکی از نهادهای رسمی کشور دریافت نکرده است و صرفاً با وجوهات شرعی و با سختی و مشکل اداره شده است اما ما امیدواریم که خداوند متعال دست ما را بگیرد و بتوانی در جهت هدایت نگرش فقهی به سمت ساخت ساختواره های اجتماعی و تنظیم و روابط کشف نظام اجتماعی از دیدگاه شریعت حرکت کنیم. 📝 اجتهاد: خروجی این پژوهشگاه چه چیزهایی است؟ مجله یا متن درسی یا چیزهای دیگر؟ ✳ حاج‌ابوالقاسم: هم مجله در دست اقدام است و هم در یک کار مشترک با دفتر تبلیغات، درس‌نامه‌هایی برای ترویج فقه نظام در شاخه‌های مختلف در دست تدوین است و همچنین برخی اقدامات مشترک با برخی سازمان‌های دولتی جهت ارائه مدل در بعضی از حوزه‌های اجتماعی در حال انجام است که انشا لله بعد از طی مراحل و بعدازاینکه کار قابلیت عرضه پیدا کند، عرضه خواهد شد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🏳بمناسبت تاسف‌ روز گذشته رهبری 📚برضعف‌مطالعه‌تاریخ‌انقلاب‌اسلامی 💠رهبرانقلاب: ‼️متاسفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقش‌آفرینیهای عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلیها ناگفته و ناشنفته است! ۹۷/۱۱/۱۹ ‼️واقعا روز به روز تاریخ انقلاب اسلامی ما عبرت است و میتواند مثل یک تابلو، در مقابل چشم ملتها مایه عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱ ‼️نباید اجازه داد که این خاطره‌ها و حوادث بی‌نظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد و تحلیل کند و آنرا چراغ راه آینده خود قرار دهد! ۸۸/۱۱/۶ ‼️باید کسانی تاریخ انقلاب را بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی، فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است، حقیقتا مردم ما از قضایای طولانی نهضت از روز شروع تا روز پیروزی به تفصیل مطلع نیستند. گاهی بعضی قضایای بعد از پیروزی بوسیله‌ی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود اما بهطور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، من از کسانیکه توانایی این کار را دارند، واقعا انتظار دارم، باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا 💠حضرت زهرا ‼️آگاه باشید من چنین میبینم که شما راحت طلب شده اید و بخاطراین کسی را که از همه اداره امور مسلمین شایسته تر بود دور ساختید و به عافیت طلبی در گوشه خلوت تن دادید و از سختی مسئولیتها به بیتفاوتی روی آوردید! خطبه فدکیه 💠امام خمینی ‼️از صدر اسلام تاکنون مسلمین یکی از دو خط بوده است: یک خط، خط اشخاص راحت طلب که تمام همّشان به اینستکه یک طعمه‌ای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم بکنند، از اول نهضت اسلامی هم، ما شاهد اشخاصی بودیم که راحتی را بر هر چیزی مقدم میداشتند و اسلام را خلاصه کرده بودند در عبادات، یک شخص سرشناس از این نوع اشخاص گفته بود که ایرانیها دیوانه شده‌اند که مقابل شاه ایستاده‌اند، یک کاسبی هم به او گفت بعضی از مردم در مقابل مسلسل شاه ایستاده و کشته شده‌اند، آن آقای سرشناس گفته بود: این از خریتشان بوده است! یک دسته اینطورند که حضرت امیر از اینها تعبیر میکند به حیواناتی که همشان علفشان است، عبادت هم میکردند؛ اگر طرز افکار ائمه هم این بود، اسلام و مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نمیماند! ۶۰/۴/۸ #نشربامنبع @Jahade_tabeini