eitaa logo
سلمان رئوفی
5.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆متأسفانه کتاب رجال کبیر علامه حلی_که بارها در خلاصه به آن ارجاع داده اند_به دست ما نرسیده است. با این حال آنچه در آثار حضرت علامه در باب رجال نگاشته شده میراث ارزشمندی است که باید تجمیع می شد. 🔆علامه از عالمان طراز اول شیعه است و سطر سطر مطالبش محل توجه و اهتمام. 🔆محقق گرامی و رجالی ماهر جناب آقای ملکیان این تحقیق را به انجام رساندند که عتبه عباسیه(ع) اخیرا منتشر کرده است. @salmanraoofi
#انقلاب_اسلامی_و_تجربه_روشنفکری از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۱ 🌿🌿🌿 ✳ حجت الاسلام مهدوی زادگان گفت: انقلاب اسلامی باعث تحولات معرفتی درجریان روشنفکری شد و ما تحول از چپ روشنفکری به روشنفکری لیبرال را شاهد بودیم. انقلاب اسلامی جریان روشنفکری را دچار انفعال کرد. 📝 پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ انقلاب اسلامی ایران در طول چهل سال حاکمیت خود، با تجربه های مختلفی در حیطه های مختلف نظری و عملی مواجه بوده است. علی‌رغم همه دشمنی هایی که از سوی غرب شاهد بوده ایم اما می توان گفت، انقلاب اسلامی تجربه‌ای است که طی آن دین که سالیان سال از عرصه اجتماعی کنار گذاشته شده بود، دوباره به متن اجتماع باز گشت. 🔸 یکی از تجربه هایی که انقلاب اسلامی با آن مواجه شد و پیروزی انقلاب باعث شد، این مواجهه شکل جدیدی به خود بگیرد موضوع روشنفکری است. روشنفکری قبل و بعد از سال ۵۷، با هم متفاوت است و با انقلاب اسلامی صورت جدیدی یافت. در گفتگو با حجت الاسلام داود مهدوی زادگان به بررسی نسبت انقلاب اسلامی و موضوع روشنفکری پرداخته شده است که در ادامه می خوانید؛👇👇👇 @salmanraoofi
از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۲ 🌿🌿🌿 ✳ *در ابتدا و در مقدمه بحث خوب است در این موضوع کمی گفتگو کنیم که پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد ما تجربه جدیدی را برای جهان به منصه ظهور برسانیم و این تجربه در حیطه های مختلف خود را نمایان ساخت. به نظر شما انقلاب اسلامی چه نوع تجربه ای را به رخ جهان کشید و آنها چه نوع مواجهه ای با انقلاب اسلامی یافتند؟ 🔸 اولاً یک بحث کلی در مورد تجربه انقلاب داریم که به اعتقاد بنده انقلاب اسلامی از آن جنس تحولات اجتماعی–سیاسی بود که به طور جد تجربیات عظیمی را برای ما پدید آورد و دستاورد گرانبهایی از این جهت بود که ما خیلی چیزها را با انقلاب اسلامی تجربه کردیم. دامنه و گسترش تجربه انقلاب هم خیلی وسیع است. 🔸 تجربه انقلاب اسلامی اختصاص به طرفداران انقلاب هم ندارد؛ بلکه حتی کسانی که انقلاب را قبول ندارند هم انقلاب اسلامی را تجربه می کنند. هر کس باید نسبت خود را با انقلاب مشخص کند. عمق تجربه انقلاب به آن سوی جهان نیز می رسد و آمریکایی ها هم انقلاب اسلامی را تجربه می کنند. 🔸 ما قدرت مذهب و روحانیت را با انقلاب اسلامی تجربه کردیم. در دنیای امروز که مذهب به حاشیه رفته است، به یک باره انقلاب اسلامی، قدرت مذهب را احیا کرد و غرب که قرن هاست این قدرت را ندارد، با این اتفاق مواجه می شود و آن را تجربه می کند. 🔸 وقتی فوکو در دوران انقلاب به ایران آمد، قدرت روحانیت را تجربه کرد و با برخی از آنها نیز گفتگو کرد. اینها چیزهایی نبوده که در گذشته به آنها توجه بشود. 🔸 اگر بخواهیم تجربه انقلاب اسلامی را با مشروطیت مقایسه کنیم، تصور من این است که تجربه انقلاب در نسبت با مشروطیت خیلی وسیع تر و گسترده تر است. 🔸 ملت ایران دریافتن خود و جدی گرفتن خود را با انقلاب اسلامی تجربه کرد نه با مشروطیت. اگر بپرسیم مردم چه زمان خود را جدی گرفتند، این با انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. پیام مشروطیت به عموم مردم نرسید که بخواهند خود را جدی بگیرند. اما در انقلاب اسلامی این جدی گرفتن لمس شد. 🔸 ما در گذشته چون خود را جدی نمی گرفتیم برایمان مهم هم نبود که تحت حمایت روسیه باشیم یا انگلیس. مردم با انقلاب اسلامی خود را جدی گرفتند، این وضعیت را مشروطیت نداشت و این حسن القا نشد که مردم خود را جدی بگیرند. 🔸 در مشروطه آن آگاهی به مردم منتقل نشد که خود را جدی بگیرند. در آن زمان بحث آزادی و حق تعیین سرنوشت و … مطرح بود اما اینها پیام های سطحی بود و باطنی نداشت چون مردم در اثر این پیام ها خود را جدی نگرفتند. وقتی جامعه ای خود را جدی بگیرد، حق تعیین سرنوشت برایش مهم می شود و به همه چیز از جمله توافقات و قراردادها حساس می شود. 🔸 اما با انقلاب اسلامی ملت خود را جدی گرفتند و چون این اتفاق افتاد، ما پرسشگر شدیم. ما چه از خود و چه از دیگری پرسش می کنیم. با انقلاب اسلامی وجه پرسشگری مردم شکل گرفت. در این چهل ساله این وجه پرسشگری نه تنها کم نشد بلکه تشدید هم شده است. 🔸 روحیه پرسش گری در ملت ما روحیه ای فزاینده است و بخاطر اینکه که ملت خود را جدی گرفته است و این با انقلاب اسلامی شکل گرفت. 🔸 اگر بخواهیم همین موضوع را یک آسیب شناسی کنیم می توان گفت الان روندها و فعالیت هایی وجود دارد که می خواهد وجه پرسشگری را به نوعی از ملت بگیرد. فضای مجازی چنین نقشی را ایفا می کند که به شیوه ریختن انبوه اطلاعات، مخاطب را خلع سلاح می کند. فضای مجازی امروز ما نوعی استحمار است. ما استثمار را در عالم خارج داریم ولی استحمار در فضای مجازی صورت می گیرد. ذهن ها را آنچنان مشوش می کنند که آن وجه پرسشگری از ما سلب شود. @salmanraoofi
از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۳ 🌿🌿🌿 ✳ *تجربه انقلاب اسلامی را در عرصه های مختلف می توان مطرح کرد که یکی از آنها مسئله روشنفکری است. مردم ایران روشنفکری را با انقلاب اسلامی تجربه کرد. روشنفکری در گذشته در محفل های خاص و پاتوق های خاصی بودند و پیوندی با مردم نداشتند. از آن سو مردم هم اینها را تجربه نکرده بودند. اما با انقلاب اسلامی مسئله روشنفکری وجه جدیدی یافت، چه نوع صورتبندی در مورد روشنفکری و نسبت آن با انقلاب اسلامی می توان ارائه داد؟ 🔸 مردم پس از انقلاب اسلامی، روشنفکری را تجربه کردند. پیش از انقلاب چنین تجربه ای وجود نداشت. ساحت های روشنفکری یا رویه های دیگر روشنفکری را هم ما بعد از انقلاب تجربه کردیم. 🔸 جریان روشنفکری پیش از انقلاب، یک جریان چپ بود و خیلی شعارهای تندی را مطرح می کردند. بسیاری از شعارهای ضدامپریالیستی را قبل از انقلاب توسط آنها می شنیدیم. اما ما بعد از انقلاب هم باطن شعارهای آنها را فهمیدیم و هم رویه دیگر روشنفکری را تجربه کردیم. بعد از انقلاب بسیاری از شعارهای اینها رنگ باخت و اثری نداشت. آنها مواضع ضدسرمایه داری و ضد امپریالیستی و دفاع از محرومین و… داشتند اما بعد از انقلاب دیگر از این حرف ها سخنی به میان نبود. روشنفکری در طبقه متوسط شهری خلاصه شد. شعارها و آرمان های روشنفکری، زندگی شهری بود و دیگر از شعارهای قبل از انقلاب خبری نبود. 🔸 رویه دیگر روشنفکری که روشنفکری لیبرال است، قبل از انقلاب برجسته نبود و حتی آثار آنها هم زیاد نبود. بعد از انقلاب اینها به یک باره برجسته شدند. 🔸 بسیاری از افرادی که ژست ضد سرمایه داری داشتند الان به شدت مدافع سرمایه داری اند و آمال و آرزوهای آنها این بود که مقیم آمریکا شوند و عده ای از آنها هم مقیم آمریکا شدند. مفهوم چپ آمریکایی، خیلی برای ما واضح است چون آن را تجربه کردیم. این یک واقعیت است و ما یک چپ آمریکایی هم داریم. روشنفکری ای که اینهمه ضد استبداد حرف می زد و سخنرانی می کرد، بعد از انقلاب حامی شاه شد. عباس میلانی که کتاب معمای هویدا یا نگاهی به شاه را می نویسد از این دست است. 🔸 حرف بنده این است که یک اتفاقی در انقلاب اسلامی افتاد که بر جریان روشنفکری تاثیر گذاشت و باعث شد تحولات معرفتی در جریان روشنفکری رخ دهد. ما یک تحول از چپ روشنفکری به راست روشنفکری را شاهد بودیم. روشنفکری مارکسیستی به روشنفکری لیبرال تبدیل شد و این پاسخی به وقوع انقلاب بود. 🔸 انقلاب اسلامی آن شعارهایی که چپ روشنفکری مطرح می کرد را از آنها گرفت و یک امر بالاتری را مطرح کرد که آن شعارها را در خودش داشت. بازرگان می گفت «ما باران می خواستیم اما سیل آمد» یک دفعه انقلابی حادث شد که حرف هایی خیلی برتر از حرف های روشنفکران زد. 🔸 انقلاب وجه انتقادی روشنفکران را از آنها گرفت و آنها منفعل شدند. لذا مجبور شدند رویکردها و پروژه های جدیدی را شکل دهند. مثلا روشنفکری دینی اساساً پدیده ای مربوط به بعد از انقلاب است. روشنفکری اصلاً پیش از انقلاب احساس نمی کرد که به چیزی به نام روشنفکری دینی نیاز باشد. تصور آنها این بود که مذهب را کنار زده اند و همه نهادهای مدنی را عرفی کردند، روحانیت را به حاشیه بردند و دیگر احساس نمی کردند که به جریان روشنفکری دینی نیاز داشته باشند. 🔸 اکبر گنجی در نشریه راه نو گفتگوهایی دارد که یکی از آنها با باقر پرهام است. پرهام به عنوان یک روشنفکر لائیک با گرایش های مارکسیستی، می گوید جریان روشنفکری دینی و سکولار باید با هم متحد شوند و با هم همکاری کنند تا مشکلات را از سر راه برداریم. گنجی به او می گوید که شما قبل از انقلاب جریان روشنفکری دینی را تحویل نمی گرفتید می گوید بله درست است آن موقع اینگونه بود ولی الان نباید در مورد گذشته صحبت کنیم. 🔸 لذا ما تجربه ای از روشنفکری دینی را به دست آوردیم که برای قبل از انقلاب نبود. شکل گیری روشنفکری دینی بعد از انقلاب از سر انفعال روشنفکران بود که وقتی دیدند، دین به عرصه آمده، روشنفکری خود را به دین چسباند تا بتواند خود را احیا کند. در واقع به نوعی رنگ عوض کرد. 🔸 روشنفکری خیلی مایل است خود را به عنوان یک جریان معرفی کند اما ما بعد از انقلاب پروژه روشنفکری را تجربه کردیم. پروژه ابتدا و انتهایی دارد. پروژه بودن روشنفکری، بعد از انقلاب رخ داد که همان روشنفکری دینی است. به اعتقاد من روشنفکری دینی جریان نیست بلکه یک پروژه است. 🔸 با مشروطیت، روشنفکری گفتمان مسلط شد. حرف ها و ادبیات همان حرف های روشنفکری بود. گفتمان حاکم و مسلط، روشنفکری بود. انقلابی اتفاق افتاد که گفتمان روشنفکری را از ساخت سیاسی جامعه کنار زد و آن را از رسمیت انداخت. طبیعی است که روشنفکری به فکر می افتد تا خود را بازیابد لذا پروژه هایی را ترسیم می کند. یکی از این پروژه ها روشنفکری دینی است. @salmanraoofi
از روشنفکری چپ تا روشنفکری لیبرال ۴ 🌿🌿 🔸 در این حوزه خیلی مجبور شدند کار کنند. اگر مجله کیان را نگاه کنید، در هر شماره یک نظریه مطرح می شود. در یک شماره نظریه قبض و بسط مطرح می شود، بعد نظریه ذاتی و عرضی و بعد نظریه صراط های مستقیم که هر کدام یک نظریه است. فاصله طرح این نظریات به شش ماه هم نمی رسد. در حالی که نظریه ها حداقل ۲۰ سال اعتبار دارد. اما روشنفکری دینی در ایران به فاصله چند ماه نظریات جدیدی را مطرح می کند به این خاطر که انقلاب اسلامی، آنچنان قدرت دارد که روشنفکری برای به انفعال کشاندن گفتمان انقلابی و از صحنه خارج کردن آن باید خیلی کار کند. 🔸 شدت ترجمه آثار غربی بعد از انقلاب قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. پیش از انقلاب جریان روشنفکری ضرورت ترجمه را احساس نمی کردند. این نهضت ترجمه برای بعد از انقلاب است. 🔸 در کتاب ما و مدرنیت که گفتگوی بین چند نفر است آمده است که می گویند باید کار کنیم و آثاری را باید ترجمه کنیم و… یعنی احساس می کردند که دیگر با یک کتاب و دو کتاب نمی توانند کار را تمام کنند و باید آثار زیادی ترجمه یا تالیف شود. 🔸 روشنفکری با انقلاب اسلامی خود را گسترده تر کرد و مجبور شد، عرصه های مختلفی را دربرگیرد. این فربهی با انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. ✳ *به نظر شما پس از انقلاب، روشنفکری چه نسبتی با انقلاب اسلامی یافت؟ 🔸 اگر بخواهیم نسبت روشنفکری با انقلاب اسلامی را بیان کنیم، تصور من این است که جریان روشنفکری به غلط انقلاب اسلامی و گفتمان انقلابی را خصم و دشمن خود می داند نه رقیب خود. لذا نسبت روشنفکری با انقلاب اسلامی کاملاً خصمانه و منازعه آمیز است. به همین خاطر حاضر به هیچ گونه گفتگو نیست. 🔸 پس از انقلاب، روشنفکران به رادیکالیسم روی آوردند. ما آثاری از روشنفکران داریم که در مورد مشروعیت خشونت قلم زدند. در فتنه ۸۸ آرش نراقی مقاله ای در مورد مشروعیت خشونت می نویسد. کسانی که خشونت را نفی می کردند به راحتی در جاهایی از مشروعیت خشونت بحث می کنند. 🔸 کتابی با عنوان ترور و تفکر هست که گفتگویی بین هانا آرنت و چامسکی است که بحث از مشروعیت خشونت می کنند و برای دفع یک شر بالاتر خشونت را مشروع می شمارند. ✳ *چرا به خشونت رسیدند؟ 🔸 تصور من این است که جریان روشنفکری تمام راه های گفتگو را بستند و یک نوع تصلب و نفرت و کینه در نسبت با گفتمان انقلابی و تفکر دینی پیدا کردند. روشنفکری در نسبت با گفتمان انقلاب یک نوع خصومت کینه توزانه ای پیدا کرد و همین کینه توزی، باعث می شود، خشونت را جایز بدانند. 🔸 این در حالی است که الان بسیاری از روشنفکران از دولت حقوق می گیرند و منزلتی که روشنفکران بعد از انقلاب دارند قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست. قبل از انقلاب روشنفکری هم درجه دوم تلقی می شد. 🔸 از سوی انقلاب اسلامی با روشنفکران منازعه و خصومتی نبوده است اما از آن طرف رفتار منازعه آمیز و خصومت ورزانه نسبت به اندیشه دینی و روحانیت و گفتمان انقلاب را شاهد بوده ایم. 🔸 اما چرا این کینه توزی اینقدر شدت پیدا کرده است؟ مهمترین دلیل این نوع کینه توزی را من در نوعی از احساس حقارت نسبت به گفتمان انقلاب می بینم. کسی که احساس حقارت می کند به رفتارهای کینه توزانه از قبیل رادیکالیسم و خشونت میل پیدا می کند. 🔸 انقلاب اسلامی شعارهای روشنفکران را عملی کرد. روشنفکران شعار دموکراسی می دادند اما از دل آن استبداد پهلوی درآمد اما الان می بینند، روحانیت، نظامی را تاسیس کرده که مردم دموکراسی را تجربه می کنند. اینکه جریان روشنفکری از گروه ها یا احزاب یا کاندیداهای خاصی در انتخابات حمایت می کنند، به این معنی است که این دموکراسی واقعیت دارد و دارند آن را تجربه می کنند. @salmanraoofi
از بعضی سوال کردم نمایش خوب و ارزشی است 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆دعوتید به اجرای نمایشی کاملا متفاوت از گروه نورالهدی: تئاتر «خواستگاری» به نویسندگی و کارگردانی خانم زهرا فاطمی . ارسال نام و تعداد افراد به شماره: 09190506016 و 09915192702 جمعه 10 اسفندماه ساعت 16 مکان: قم، نیروگاه، میدان امینی بیات، خیابان آیت الله کاشانی، بعد از میدان معصومیه (ب طرف امام ره)، نبش کوچه 68 کاشانی، مرکز فرهنگی آموزشی فاطمه الزهرا س هزینه بلیط: 3000 تومان به مناسب ایام میلاد حضرت زهرا(س) زمان اجرا: 45 دقیقه سروش: http://sapp.ir/noorolhodaa ایتا: https://eitaa.com/noorolhodaa بله: ble.im/join/MThlMGVjYj تلگرام: https://telegram.me/NoorAlhoda85 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆اجتماع بزرگ طلاب 🔆جهاد تمدنی گام دوم حوزه همیشه انقلابی در لبیک به بیانیه مهم #گام_دوم_انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب حفظه الله 🔆با حضور و حمایت مراجع عظام تقلید جامعه محترم مدرسین شورای عالی حوزه های علمیه نهادهای عالی حوزوی اساتید و طلاب حوزه های علمیه  برادران و خواهران 🔆زمان: یکشنبه -۹۷/۱۲/۱۲ - ساعت ۱۰صبح مکان: قم - مدرسه مبارکه فبضیه @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: همواره ترجیع بند توصیه‌های مقام معظم به مسئولین کشور، استفاده از ظرفیت‌ها و توان بالای انقلابی بوده است. معظم‌له چندی پیش نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، ضمن اینکه انقلاب را در «دوّمین مرحله‌ی و و » دانستند، بر نقش محوری جوانان در تحقق این آرمان تاکید ورزیدند. چند روز پس از آن نیز در دیدار با اقشار مختلف مردم آذربایجان شرقی، ناظر به جوانان دو نکته مهم ایراد فرمودند. یکی اینکه «جوانان موتور پیشران کشور هستند و باید خود را از لحاظ روحی، معنوی، اخلاقی، علمی و توانایی‌های مدیریتی و تشکیلاتی آماده کنند». و دیگر اینکه «استفاده از ظرفیت‌های کشور را نیاز‌مند حرکت جوانان دانستند و به گروه‌های جوان مومن انقلابی توصیه نمودند باید هر کاری را که امکانپذیر است در چارچوب قوانین و مصلحت کشور انجام دهند و معطل کسی نمانند». 🔸 اکنون آنچه برای ما طلاب جوان انقلابی اهمیت دارد این است که متوجه باشیم نه تنها از دایره مخاطبان ولی امر مسلمین خارج نیستیم، بلکه بیشترین بار مسئولیت بر دوش ما است. اگر قرار است این انقلاب به سمت «خودسازی، جامعه پردازی» و در نهایت تحقق یک «» حرکت کند، قطعا بدون پشتوانه ، این کار امکان پذیر نیست. بدیهی است که تهیه نقشه راه رسیدن به این هدف بزرگ، بدون مشارکت اسلام شناسان خوش فکر و خلاق حوزوی که آشنا به مبانی اسلام و مقاصد متعالی شریعت هستند، ممکن نیست. در این میان نیز اندیشمندان جوان به خاطر توان و انرژی بالا و انگیزه و روحیه جهادی که در خود دارند به‌ترین گزینه برای ادای این تکلیف بزرگ هستند. 🔸 پژوهشگران و اندیشمندان جوان در نخستین گام باید مختصات هدف، که یعنی تمدن مورد نظر اسلام را مشخص نمایند تا در پرتو آن، راه رسیدن و نقشه راه نیز ترسیم شود. باید روشن شود مورد نظر اسلام چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اگر رهبر معظم انقلاب همواره پیشرفت‌های متخصصین جوان ایرانی را تحسین می‌کنند و بر افزایش سرعت و شتاب ایشان تاکید می‌ورزند، به این معنا نیست که تمدن مد نظر ایشان صرفا دنباله روی غرب و جلو زدن از آن‌ها در تمدن مادیِ الحادی است. زیرا آنچه رکن اصلی تمدن مد نظر اندیشمندان اسلامی از جمله معظم است، همان قید اسلامی آن است. بنابراین همین که حد و مرز پیشرفت مادی در تمدن اسلامی تا کجاست و اصلا مسابقه با در این زمینه تا چه حد صحیح است، یکی از کلیدی‌ترین مسائلی است که اندیشمندان حوزی باید به آن پاسخ دهند و جا دارد ده‌ها کرسی نظریه پردازی و جلسات گفتگو و مناظره پیرامون آن شکل بگیرد و زوایای آن به خوبی روشن شود. 🔸 یکی دیگر از مسائل مهمی که باید تکلیف خود را با آن یکسره کنیم و است. چهل سال است که فقط حرف آن را زدیم و اقدام جدی و قابل توجهی در این راستا انجام ندادهایم. آیا بعد از چهل سال نباید تکلیف این مسئله روشن شده باشد؟ منکرین که با یک «نداریم» شانه از زیر بار مسئولیت خالی می‌کنند؛ این مدعیان هستند که باید پاسخ درخوری داشته باشند. بدیهی است که بعد از چهل سال دیگر نمی‌توان با کلی گویی به این مسئله پاسخ داد. اگر محصولی در این زمینه تولید کرده‌ایم باید آن را عرضه کنیم، وگرنه باید دید این ناتوانی به خاطر ضعف روش علمی و فقهی رایج است یا به خاطر تنبلی و بیتفاوتی ما، یا هر دو؟ 🔸 برخی نیز فقط همایش می‌گیرند و سخنرانی می‌کنند و مدعی هستند که با همین فقه و اصول موجود و بالاتر از آن با همین مکاسب شیخ(ره)، می‌توان همه سوالات و نیازهای دنیای امروز را پاسخ داد و حتی بالاتر از آن نظام سازی کرد؛ اما پاسخ نمی‌دهند که با این کتابی که مشحون از اصول عملیه است، چگونه می‌توان کرد و دریغ از ارائه یک نمونه عملی. 🔸 اما این وظیفه سنگین، با نصب بنر و پوستر یا برگزاری همایش و سخنرانی برخی روحانیون و ائمه جمعه و جماعات درباره آن و احیانا تعریف و تمجید از متن زیبای بیانیه، ادا نمی‌شود. از بدنه حوزه و بزرگان آن نیز کاری بر نمی‌آید که اگر غیر از این بود در این چهل سال معلوم شده بود. پس طلاب جوان مومن انقلابی که موتورهای هستند، باید کمر همت بسته، آستین‌ها را بالا بزنند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و معطل هیچ کس نمانند. «چرا که به عمل، کار برآید». 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ره 🔆فضیلت آنست که دشمنان به آن اعتراف کنند: 🔆عبدالکریم سروش: «خمینی مردمی ترین رهبر تاریخ این کشور است، استقبال و بدرقه او را ببینید 🔆بین شاه و خمینی، صددرصد خمینی را انتخاب می‌کنم 🔆خمینی از ایام حکومت هخامنشیان تا حالا باسوادترین رهبر این کشور بوده نه فقط در ایران، پادشاهان انگلیس و فرانسه را ببینید آدمهای با علم و باسوادی نبودند 🔆در تاریخ ما آقای خمینی نمونه بی‌نظیر بود در مقام حکومت‌داری 🔆بین شاه یا خمینی اصلا جای مقایسه نیست چه نسبت خاک را با عالم پاک؟ این کسانی که الان مدعی رهبری خارج از کشور هستند تهی‌دست و تهی‌مغز هستند 🔆سخنرانی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، منلوپارک کالیفرنیا، ۱۸ بهمن ۹۷ @salmanraoofi
باسمه تعالی به ذهنم رسیده این تابستان یک باب کوچک فقه را که احتمالا "استخاره" باشد در حدود ۴۰ روز به روش چند مکتب فقهی ارائه کنم ولی فکر میکنم در این ۴۰ جلسه به اندازه ۴۰۰ جلسه درس خارج نکته به افراد منتقل شود نه به دلیل اینکه بنده درس میگویم به این دلیل که نکات روشی درباره موضوع شناسی، استظهار، استدلال، اجماع، شهرت رویکردهای مختلف فقهی به مسائل فقهی و موارد دیگر به دست مخاطبان خواهد رسید همچنین ممکن است مکتب شناسی فقهی استاد آیت الله شب زنده دار را سال بعد شروع کنم نه از جهت شخص ایشان بلکه از این جهت که بررسی مکتب فقهی فردی که زنده است احتمال تحلیلهای خطا را کم می کند و خود فرد به غنای تحلیلها کمک خواهد کرد تا خدا چه خواهد و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ @salmanraoofi
باسمه تعالی ایستگاه پایانی از خبر ۲۰.۳۰ را الان ببینید قسمت دوم فردا @salmanraoofi
هدایت شده از بصیرت انقلابی
متاسفانه برخی از دوستان به جای اینکه به اصل این برنامه توجه کنند، یکی به ساعت آن در گروه های طلبگی ان قلت می کند، دیگری به مکان آن ایراد می گیرد ، دیگری حرف سکولارها را تکرار می کند و می گوید چرا درس ها را در آن ساعت تعطیل کرده اند؟ آن دیگری می گوید که من به سخنران مراسم انتقاد دارم، پس شرکت نمی کنم! یکی نیست بگوید این گردهمایی بزرگترین و رسمی ترین تجمع حوزه های علمیه در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب است و برخی اهداف آن در پیام بالا تشریح شد، اگر رهبری را قبول دارید، اگر اهتمام به بیانیه گام دوم رهبری را حياتي ترين اقدام در تداوم انقلاب میدانید، اگر خطر سکولارهای حوزوی را درک کرده اید، فردا زمان لبیک و اعلام حضور و هشدار آماده باش همگانی است، اگر هم کسی رهبری را قبول ندارد یا بیانیه گام دوم را به تعبیر آیت الله شب زنده دار دقیق و حساب شده نمی داند یا حب و بغض با فلان سخنران را از اصل این حادثه اصلی تر می‌داند ، همان بهتر که جزو قاعدين و بهانه جویان باقی بماند که حوزه انقلابی جای آنان که ستون خیمه انقلاب را قبول ندارند یا قدرت تشخیص اصلی و فرعی را به تعبیر رهبری ندارند نیست. نظر خود را در گروه مباحثات انقلابی مطرح کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3
🔴 برگزاری کنسرت، کنار بیوت مراجع تقلید در قم؟! سایت قم‌نا نوشت: درست در این چند صباحی که برخی مراجع و علمای قم گلایه های خود را از بی توجهی به مسائل فرهنگی و کمرنگ شدن قداست شهر قم ابراز کرده اند؛ در کوچه 23 ام خیابان صفاییه، جایی که در همان کوچه و شعاع 500متری آن دفاتر بسیاری از عالمان جهان تشیع قرار دارد؛ حوزه هنری اقدام به برگزاری محفلی با حضور جمعی از ترانه سرایان کرده است. چند هفته پیش نیز برخی رسانه های محلی قم، از حضور یک گروه موسیقی معروف در برنامه های یکی از نهاد فرهنگی در یکی از ورزشگاه های قم خبر داده بودند. جا دارد از متولیان فرهنگی و مسئولان حوزه هنری پرسید، در زمانی که کارنامه "تقریبا هیچ" دولت بیش از پیش نمایان گشته و برخی تیم های دولتی ادامه حیاتشان را منوط به حاشیه سازی تعریف کرده اند و روزانه انبوه رسانه های دولتی و وابستگان آنها در شبکه های اجتماعی به دنبال القای دوقطبی های کاذب و ایجاد جو منفی برای انحراف اذهان از مسائل و دغدغه های اصلی مردم هستند؛ برگزاری چنین محفلی در قم، با توجه به بنیان این شهر مقدس و سوابق تبعات برگزاری کنسرت های موسیقی و برخی جلسات در قالب نشستهای فرهنگی با حاشیه در قم چه مفهومی را به اذهان متبادر می کند جز این که برخی افراد به دنبال نسخه پیچیدن مشابه آنچه که برخی ها در مشهد اصرار به برگزاری آن در حریم امام رضا (ع) داشتند؛ اینبار برای این شهر مقدس هستند!؟ با توجه به این سخن رهبر معظم انقلاب که چند روز در درس خارج فقه خود فرموده اند: "اینکه ما مرتّب میگوییم نشاط و در صحبتها و گفته‌ها مکرّر بنده تکرار میکنم نشاط، بعضی‌ها خیال میکنند که نشاط یعنی رقّاصی، که فلان برنامه‌ی موسیقی را یا فلان برنامه را فلان جا بگذاریم، در تئاتر بگذاریم، در تلویزیون بگذاریم تا مردم نشاط پیدا کنند!" به راستی برگزاری چنین محفلی آن هم در شهر مقدس قم چه ضرورتی دارد!؟ @salmanraoofi
🔸جزییات نام نویسی مدارس و مراکز فقهی حوزه 🔺آزمون ورودی متمرکز مدارس و مراکز فقهی جهت تحصیل در مقطع سطح 2 از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می شود. 🔹شرایط پذیرش: 1⃣ اتمام سطح یک و یا تعهد به اتمام آن 2⃣ موفقیت در آزمون کتبی 3⃣ موفقیت در مصاحبه های علمی و شخصیتی 🔺طلاب دارای شرایط می توانند جهت نام نویسی در آزمون متمرکز مدارس و مراکز فقهی سطح 2 از 15 اسفندماه تا 11 فروردین 98 به سامانه اینترنتی نجاح مراجعه کنند. 🌐 rasanews.ir/002VlQ 🆔 @rasanews_agency
📢 تشکيل بانک اطلاعات اساتيد متقاضي تدريس در مدارس علميه سطح يک حوزه علميه قم با استعانت از خداوند متعال وتحت توجهات حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف.  معاونت آموزش حوزه هاي علميه اقدام به تشکيل بانک اطلاعات متقاضيان تدريس در مدارس علميه قم نموده است. اساتيد محترم که داراي مجوز و سابقه تدريس در مدارس علميه قم يا شهرستانها هستند و هم اکنون اشتغال به تدريس ندارند، و متقاضي تدريس در مدارس قم هستند، نسبت به درج مشخصات خود در بانک اطلاعات، اقدام فرمايند تا در صورت نياز مدارس، دعوت به همکاري شوند. 📝 برای ثبت نام 👇👇👇👇 http://ostad.ismc.ir/ 🌺 عضویت اعزام مدرس http://eitaa.co/MasterRequest
پذیرش سطح ۳ موسسه آموزش عالی حوزوی تربیت مدرس @salmanraoofi
جهاد تمدنی جوانان - نشر عمومی -9 اسفند 97.pdf
3.39M
#نشر_حداکثری ⭕️جهاد تمدنی جوانان ⭕️هندسه، حاشیه و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب 💐117صفحه، 100 حاشیه(از سخنان مقام معظم رهبری) بر بیانیه گام دوم 🔴کاری از طلاب انقلابی حوزه علمیه قم #جهاد_تمدنی_جوانان #بیانیه_گام_دوم_انقلاب @ntammq @salmanraoofi
« » را در کافه بازار ببینید: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.gam2.enghelab&ref=share 🔆برای حمایت از این اپلیکیشن، حتما نظر بدهید @salmanraoofi
بیانیه گام دوم.pdf
397.8K
🔆تحلیل محتوایی و توضیحی بیانیه #گام_دوم_انقلاب 👤حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه عضو هیات امناء پژوهشگاه فقه نظام @salmanraoofi
گام دوم استاد علیدوست.m4a
4.82M
(نشر بدون لینک کانال جایزنیست) 🔆بیانات در مورد بیانیه رهبر معظم انقلاب حفظه الله 🔆نقد کارهای سطحی و مقطعی مثل کارهای و در مورد بیانیه گام دوم انقلاب 🔆نقد رویکرد بعضی مدرسین خارج در مورد بیانیه @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 اجتماع عظیم و بزرگ طلاب عصر خمینی(ره)🇮🇷 🔆جهاد تمدنی گام دوم حوزه همیشه انقلابی ✌ در لبیک به بیانیه مهم و جهانی گام دوم انقلاب اسلامی 🔷️ با حضور و حمایت مراجع عظام تقلید #جامعه_مدرسین #شورای_عالی_حوزه های علمیه نهادهای عالی حوزوی اساتید و طلاب حوزه های علمیه  برادران و خواهران 🗓 زمان: یکشنبه -۹۷/۱۲/۱۲ - ساعت ۱۰صبح مکان: قم - مدرسه مبارکه فبضیه @salmanraoofi
ابراز احساسات طلاب با شعار"صل علی محمد یاور رهبر آمد"از بین این همه بزرگان برای آیت الله مصباح حفظه الله، نشان داد طلاب کسانی را که در صف اول مبارزه خالصانه برای انقلاب و اسلام کار می کنند قلبا احترام بیشتری میگذارند. @salmanraoofi
📌 آیت الله خاتمی: واکنش مثبت مراجع به دوم بدین معناست که دشمن جدایی حوزه از را به گور خواهد برد 🔅🔅🔅 🔹 عضو مجلس رهبری گفت: رشد علمی طلاب برای ما یک آرمان بوده و اعضای شورای عالی حوزه خود را خادمان طلاب می‌دانند و مبادا کسانی بخواهند بین این مجموعه اختلاف ایجاد کنند. 📝 به گزارش خبرنگار «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز در اجتماع عظیم علما، اساتید و طلاب علمیه قم در لبیک به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: امروز تقویت اسلام ناب، تشیع و مکتب اهلبیت علیهم السلام به تقویت ولایت گره خورده است. 🔹 امام جمعه موقت تهران گفت: در این گام مقدس بزرگان، اساتید، عظام تقلید و اعاظم پیشگامند و آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی در رابطه با بیانیه دوم انقلاب واکنش مثبتی نشان دادند که بدین معناست که دشمنان آرزوی جدایی حوزه را از انقلاب و ولایت به گور خواهند برد. 🔹 وی افزود: شرکت کنندگان در این تجمع، این پیام را به همگان می‌دهند که ؛ انقلابی بود، هست و تا آخر این خط را ادامه خواد داد. 🔹 آیت الله خاتمی تاکید کرد: زمانی که انقلاب این پیام را صادر کردند، جامعه مدرسین کمیته ای تشکیل داد تا مشخص شود که حوزه چه کمکی می‌تواند به تحقق این بیانیه انجام دهد. 🔹 عضو عالی های علمیه بیان کرد: معنای حضور در این اجتماع این بوده که این بیانیه آغاز راه و نقشه راه است و قطعا اگر این پیام محدود به این تجمعات شود، جفا به آن بوده و آنچه مهم است اجرایی شدن پیام می‌باشد. 🔹 وی با اشار به اینکه این پیام را بارها باید با دقت مطالعه کرد، اظهار داشت: انقلاب وقت فراوانی برای این پیام گذاشتند که روح این پیام مانند پیام امیرالمومنین(ع) بوده که فرمود اگر جامعه ای می‌خواهد مشمول رحمت الهی شود باید آن را رعایت کند. 🔹 عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: برخی نمی‌توانند دیروز سیاه و روزهای پر از خفقان را بپذیرند؛ چه بگویم از کسانی که با وقاحت بیان می‌کنند که آزادی دیروز بیشتر از امروز بوده است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
📌 آیت الله : واکنش مثبت مراجع به دوم بدین معناست که دشمن جدایی حوزه از را به گور خواهد برد 🔅🔅🔅 🔹 آیت الله ادامه داد: انقلاب وضعیت امروز را به خوبی ترسیم کردند؛ ایران اسلامی در ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی در میان حلقه ای از آتش بهترین وضعیت را داشته و گلستان است. 🔹 امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: انقلاب عقب افتادگی کشور در زمان طاغوت را به روشنی در بیانیه تشریح کردند؛ ۵۰ سال تمام در این کشور اخلاق ستیزی، دین ستیزی، مردم ستیزی و استقلال ستیزی حاکم بود و در همین مدرسه جلادان طاغوت با تهاجم به آن، این مکان را تبدیل به میدان جنگ کردند. 🔹 وی مطرح کرد: در عرصه علم و فناوری، در ایجاد زیرساخت های حیاتی، اقتصادی و مردمی، به اوج رساندن، مشارکت مردمی و غیره نیز اسلامی پیروزی های بزرگی به دست آورده و در زمان طاغوت یک انتخابات با مشارکت مردم برگزار نشد؛ اما به برکت اسلامی، مردم بیش از ۳۵ بار پای صندوق رأی آمدند. 🔹 این عضو مجلس یادآور شد: حدود یک میلیون نفر امروز از قشر جوان برای اعتکاف ثبت نام می‌کنند و معنای این حرف این بوده که تیر تهاجم فرهنگی دشمن به سنگ خورده است. 🔹 امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: مردم امروز به خوبی می‌توانند مسائل سیاسی را تحلیل کنند؛ در هنوز به قله نرسیدیم اما اینکه کسی بگوید هیچ گامی برای عدالت برداشته نشده، اشتباه است. 🔹 آیت الله خاتمی اضافه کرد: روزافزون در برابر قلدران جهان از برکات انقلاب اسلامی بوده و پس از سقوط شوروی سابق آمریکا قصد ابرقدرت شدن داشت، اما به فضل خدا کسانی که آمریکا را به زیر کشاندند، ملت بزرگ ایران بودند. 🔹 وی اظهار داشت: مقام معظم آینده را به چند عنصر گره دادند که علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت، استقلال آزادی و عزت ملی در روابط خارجی، مرزبندی با دشمنان و سبک زندگی دینی عناصری هستند که آینده را رقم خواهند زد. 🔹 عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اسپانیا و اندلس با گناه و فحشا از طومار دین حذف شد؛ می گوید دزدی نه، اختلاس نه، غارتگری نه و همین دین بی حجابی را نیز دهن کجی به اسلام می‌داند. 🔹 آیت الله ادامه داد: مردم تا کی باید بشنوند که در فلان اجتماع عده ای رقصیدند؛ مسئولان باید پاسخگوی این وضع باشند. 🔹 امام جمعه موقت تهران افزود: تقویت به خدا و وعده های او از مهمترین ویژگی هایی بوده که ما را در انقلاب پیروز کرد و برخی از جلوه های بی دینی و بی حجابی های فزاینده عادی نبوده و توطئه دشمن است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
📌 آیت الله : واکنش مثبت مراجع به دوم بدین معناست که دشمن جدایی از را به گور خواهد برد 🔅🔅🔅 🔹 وی مطرح کرد: اطاعت از دومین نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه ولی فقیه تنها یک سیاسی نبوده و عام امام زمان(عج) است. 🔹 این عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: مردم از اصول انقلاب جدا نخواهند شد و ما مسئولان نباید از این اصول جدا شوند. 🔹 وی با بیان اینکه در خصوص حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن بسیار چشمگیر تر از سال های گذشته بوده، اظهار داشت: مردمی که صابون گرانی بر تنشان مالیده شد در این روز آمدند بگویند ما به ارزش های وفاداریم؛ مسئولان شما بیشتر بجنبید. 🔹 امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: ما حوزویان یک مجموعه هستیم که انقلاب در رأس این مجموعه قرار دارند؛ عظام تقلید جمعی را برای شورای عالی منصوب کرده اند و من به عنوان یکی از اعضای این شورا شهادت می‌دهم که همه اعضا تضمین کردیم که یک ریالی بابت این کار نگیریم و تمام دغدغه بر اجرایی شدن آرمان‌های انقلاب است. 🔹 او اضافه کرد: علمی برای ما یک آرمان بوده و اعضای شورای عالی حوزه خود را خادمان می‌دانند و مبادا کسانی بخواهند بین این مجموعه اختلاف ایجاد کنند. 🔹 امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: این مردم هستند که را نگه داشته و حکومت پنج ساله امیرالمومنین(ع) را کنار رفتن مردم به پایان رساند؛ مردم کوفه (ع) را تنها گذاشتند و باید به کسانی که شعار می‌دهند ما اهل کوفه نیستیم تنها بماند آفرین گفت. 🔹 آیت الله خاتمی ادامه داد: و پنجمین عنصر مهم بوده و دشمن می‌خواهد ایران را خسته معرفی کند؛ اما به همه ثابت کرده که به هیچ وجه خسته نخواهد شد. 🔹 وی مطرح کرد: این کشور کشور (ع) بوده و اجازه نخواهیم داد پای دشمنان با لوایح استکباری به داخل باز شود. 🔹 عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: امروز بدترین منکر در این کشور ناراضی کردن بوده و من این بشارت را به همگان می‌دهم که این پایان فشارهای است و ایران با خود را به زانو درخواهد آورد. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi