eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 توضیحات آیت‌الله شب زنده دار از روند بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس بدفهمی بند اول ماده ۲۸ قانون انتخابات 🔹 مساله دیگری که هم شما عزیزان هم افراد مختلف باید اطلاع داشته باشند: این [مشکل] هم از بد تنظیم شدن این بند قانونی است. در ماده 28 قانون انتخابات مجلس بند اول [آمده است]: اعتقاد و التزام عملی به اسلام. برای برخی افراد، بیّنه قائم شده یا شواهدی بوده است که التزام به اسلام ندارند؛ مثلا یک خانمی است بی حجاب است. [در توضیح رد صلاحیتش] نوشته شده شما رد شدید به دلیل بند 1 ماده 28. اینها [در اعتراض] نوشتند: «ما مسلمان هستیم؛ شیعه هستیم؛ اشهد ان لا اله الا الله؛ چه حرفی به ما می‌زنید». مقصود که قسمت اولش (اعتقاد به اسلام) این نیست؛ البته آنهایی که [دلیل رد صلاحیت‌ها را] می‌نویسند با دقت بهتری باید بنویسند و بنویسند بخش دوم از بند اول ماده 28؛ یعنی [فقدان] التزام عملی. حالا من با بعضی از این افراد خودم تماس می‌گرفتم و توضیح می‌دادم که نمی‌خواهیم بگوییم شما مسلمان نیستید؛ یعنی مشکلاتی که دارید بی حجاب هستید خلاف شرع است یا فلان کار را کردید که در پرونده شما هست این خلاف شرع بوده است. نه اینکه دین ندارید و مسلمان نیستید و اعتقاد به ائمه ندارید. یک مورد هم برنخوردم کافری آمده باشد ثبت نام کرده باشد. سایر ادیان پذیرفته شده هم قانون خودشان را دارند. در مورد احدی هم قضاوت نمی‌کنیم؛ دادگاه باید قضاوت کند. چون آیین دادرسی است و اینجا فقط شرایط بررسی می‌شود. شورای نگهبان، نگاه جناحی ندارد 🔹 مطلب دیگری هم که شما بدانید: بیننا و بین الله اصلا و ابدا گروه‌ها، جناح‌های مختلف در نظر ما نبوده است. اینکه این از جناح راست است؛ چپ است؛ اصولگراست یا اصلاح‌طلب، اینها اصلا دخالتی نداشته است؛ واقعا شرایط، مد نظر ما بوده است. التزام عملی به اسلام بوده است؛ ابراز وفاداری به قانون اساسی بوده است. ابراز وفاداری به ولایت فقیه بوده است. اینها قانون است و ما باید کنیم که افراد این شرایط را دارند. از هر گروهی که می‌خواهند باشند. چیزهایی که بعضا در رسانه‌ها گفته می‌شود یا افراد می‌گویند خلاف است. مسائلی که متاسفانه برخی در مجلس بودند [گفتند] با پول می‌شود رای درست کرد؛ 4 میلیارد و 2 میلیارد!! اینها تهمت‌هایی است که زده می‌شود. 📅 ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ بیانات ابتدای درس خارج فقه 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🔅🔅🔅 📚 13- فی البحار عن جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع‏ : « رَحِمَ اللَّهُ عَمِّي زَيْداً لَوْ ظَفِرَ لَوَفَى إِنَّمَا دَعَا إِلَى الرِّضَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنَا الرِّضَا.17 » ▪ در بحار از امام صادق علیه السلام آمده :« خداوند عمویم زید را رحمت کند اگر پیروز می¬شد حتما به وعده¬اش وفا می¬کرد همانا او به رضایت از آل محمد فرا خواند و من همان فرد مورد رضایت هستم .» 🔅🔅🔅 📚 14- فی البحار روى الصدوق باسناده قال: حدثنا ابن أبي عبدون عن أبيه، في حديث عن الرضا عليه السّلام عن أبيه موسى بن جعفر، أنه سمع أباه جعفر بن محمّد عليه السّلام يقول: رحم اللّه عمي زيدا إنه دعا إلى الرضا من‏ آل‏ محمّد، و لو ظفر لوفى بما دعا إليه، و لقد استشارني في خروجه، فقلت: يا عم إن رضيت أن تكون المقتول المصلوب بالكناسة فشأنك فولّى، فلما ولّى قال جعفر بن محمّد عليه السّلام: ويل لمن سمع واعيته فلم يجبه‏ .18» ▪ خداوند عمویم زید را رحمت کند همانا او به رضایت از آل محمد فرا خواند و اگر پیروز می-شد حتما به وعده¬اش وفا می¬کرد و او با من در خروجش مشورت کرد پس به او گفتم ای عمو اگر راضی هستی کشته شده و به صلیب کشیده شده در زباله دان کوفه باشی پس خود دانی و او رفت ، هنگامی که رفت جعفر بن محمد فرمود: وای بر کسی¬که صدای فریاد او را بشنود و او را جواب ندهد . 📝 پی نوشت: 17.بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص199. 18.بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص199. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
15 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ ایشان در ادامه مطالب خود در این زمینه بعد از توضیح ضابطه توثیق خاص و عام در رجال میگوید : پاره ای از این موارد یا شرایطِ برخی از آنها [ توثیق خاص و عام ] شدیدا محل نقض و ابرام است . سید بروجردی به اکثر این موارد به چشم اماره وثاقت مینگرد ، اما در نگاه وی ارزش و اعتبار آنها در اطمینان بخشی به صدور یکسان نیست . در مکتب رجالی سید ، برخورد ریاضی گونه دو حالته با آنچه رجالیان در اماره وثاقت بونش بحث کرده اند ، جایی ندارد و این گونه نیست که هر مورد یا صد رد صد معتبر ویا به طور کلی از اعتبار ساقط باشد حتی آن گاه که موردی پذیرفته میشود و در توثیق و تضعیف به آن تمسک میشود قیود و شرایط در میزان وثوق آوری آن به شدت موثر است . ▪ تصریح به نکات ذیل : ⏪ 1- « تامل تام در مجموع متن و سند میتوانست موجب وثوق به صدور شود » ، ⏪ 2- « نظر وی را در مورد هیچ یک از مواردی که در روشهای رجالی متاخران اماره وثاقت شمرده میشودیا از این حیث فاقد اعتبار است ، نمیتوان به طور مکانیکی اعلام کرد چرا که راه وی در ارزیابی روایت دیگر گونه است » ⏪ 3- « اما در نگاه وی ارزش و اعتبار آنها در اطمینان بخشی به صدور یکسان نیست . در مکتب رجالی سید ، برخورد ریاضی گونه دو حالته با آنچه رجالیان در اماره وثاقت بونش بحث کرده اند ، جایی ندارد و این گونه نیست که هر مورد یا صد رد صد معتبر ویا به طور کلی از اعتبار ساقط باشد حتی آن گاه که موردی پذیرفته میشود و در توثیق و تضعیف به آن تمسک میشود قیود و شرایط در میزان وثوق آوری آن به شدت موثر است 9» ▪ ما را به این نکته رهنمون میشود که روش علمی ایشان برپایه منطق ارسطوئی نبوده است و منطق علمی ایشان منطقی ریاضی نبوده است بلکه روشی چند جانبه و جامع بوده و به عبارت دیگر بر پایه منطقی فازی بوده است. ▪ همینطور در فقه مسئله ای که با یک دلیل اثبات نشود با تجمع ادله ای که هر کدام به تنهایی حجت نیستند به حد افتا میرسد به نظر نگارنده مکتب فقهی صاحب جواهر این گونه است ایشان معمولا یک مطلب را با شهرت فهم فقهای دیگر سیره و به طور خلاصه با چند دلیل که هرکدام به تنهایی اطمینان آور نیستند تمام میکنند . ▪ در رجال نیز گرچه یک راوی توثیق نشده باشد اما با نگاه به روایات او و مسائل رجالی دیگر میتواند به حد توثیق برسد لذا تنها راه توثیق تصریح کتب رجال به وثاقت فرد نیست. 🔹 به نظر نگارنده ورود این منطق در فضای علمی حوزه میتواند به طریق علمی ، دقیق و مستدل به روانی و پویایی و واقع گرایی بیشتر علوم نقلی حوزه منجر شده و علوم نقلی را از حالت ریاضی به حالت واقعی و روان این علوم برگرداند. 📝 پی نوشت: 9.( مکتب اجتهادی آیة الله بروجردی فصل سوم مکتب رجالی ص256و 257 ) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅سخنرانی صریح و شجاعانه‌ی حجت الاسلام پناهیان به مناسبت دهه فجر در قم 🔅حکم بنی صدر خائن چه بود ؟ 🔅حکم کسی که نفوذی است و ارزش اموال مردم را یک سوم کم کرده چیست؟ 🔅حکم کسی که عامدانه و آگاهانه درصدد ناراضی کردن جامعه است چیست ؟ 🔆🔆🔆احکام طهارت و نجاست را همه می دانند احکام مبارزه با طواغیت را در منبرها شرح دهید 🔅تفاوت کاپیتولاسیون و پالرمو و قراردادهای ننگین امروزی چیست؟ 🔅چرا فقها ساکتند؟؟؟ @salmanraoofi
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/6938 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi
همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر انقلاب 🇮🇷🇮🇷نشست علمی بصیرتی🇮🇷🇮🇷 ◀️با موضوع: ارزشهای انقلابی، بایسته های بصیرتی 💠با حضور فقیه مجاهد آیت اله سیفی مازندرانی ⏰زمان: چهارشنبه۱۶بهمن۹۸ بعد از نماز عشا (به همراه پرسش و پاسخ) حضور اساتید و طلاب معظم را ارج می نهیم. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 بسیج مسجد امام حسن عسکری(ع)پردیسان ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🌷 بررسی انتقادی دیدگاه ها و نظریات جریانهای تحول خواه حوزوی: https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426
16 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ 3) علم کلام : ▪ از آنجا که علم اصول و کلام جز علوم نیمه عقلی محسوب میشوند لذا در مجالی جدا گانه به این علوم پرداختیم و آنها را از علوم عقلی و نقلی جدا کردیم . 🔹 گرچه در کتب قدمای اصحاب بحث از لزوم علم کلام و دانستن مباحث آن مورد کنکاش قرار گرفته اما اکنون در میان فقها و اصولیون کسی منکر این نکته نیست که بعضی مباحث کلامی مثل عدم تحریف قرآن که به تبع حجیت کتاب و حجیت ظواهر را در پی دارد لازم است اما مباحث کلام جدید و تاثیر آن در فلسفه فقه از مباحثیست که به آن پرداخته نشده در این مجال به طرح این نکات خواهیم پرداخت . ▪ صاحب نظران اقوال متفاوتی در لزوم تحصیل علم کلام ارائه کرده اند. ⬅ قول اول: عده ای قائل به لزوم تحصیل علم کلام شده اند. ⬅ قول دوم: عده ای قائل به لزوم تحصیل علم کلام همراه بادلائل تفصیلی شده اند ؛ بدین معنی که دلائل مباحث کلامی را بداند و بتواند بر مباحث کلامی برهان اقامه کند. ⬅ قول سوم : عدم لزوم تحصیل علم کلام ؛ چراکه شناخت خداوند متعال و ائمه از شروط ایمان است. 🔹 ما فارغ از این اقوال به علل و موارد احتیاج فقیه به علم کلام میپردازیم و نکات راه گشای استنباط و اجتهاد را در این قسمت متذکر میشویم فقیه در علم کلام در واقع باید به مبانی تشریع احکام بپردازد و از این زاویه مباحث کلامی را کند و کاو کند و سعی کند مباحث فقهی و اصولی خویش را بر پایه مبانی کلامی مستفاد از آیات و روایات بر پا کند و در جاهای مناسب این علوم را به هم گره بزند تا فهم دقیقتر و منظومه ای منظمتر و سامانه بهتری در استنباط داشته باشد . ▪ احتیاج فقیه به علم کلام در پنج مورد روشن میشود : ⏪ اول: قواعد عقلی کلامی : حسن و قبح عقلی و حسن عدل و قبح ظلم ، لزوم شکر منعم ، قاعده لطف ، قبح تکلیف بما لا یطاق و قبح عقاب بدون بیان و قواعدی از این قبیل از قواعد عقلی کلامی هستنند که بسیاری از مباحث فقهی و اصولی مبتنی بر این قواعد هستند. به عنوان مثال برای وجوب عقلی امر به معروف و نهی از منکر 10 و برای حجیت اجماع و قبح عقاب بلا بیان 11 و برای مشروطیت برائت به فحص 12 به قاعده لطف استناد شده است . ⏪ دوم: بعض صفات خداوند متعال : بعضی مباحث فقه و اصول به بعضی صفات خداوند متعال ارتباط پیدا میکند مثلا لزوم قانونگذاری از جانب خداوند متعال و تفسیر نسخ در احکام ،همچنین بطلان عول 13 به علم حضرت حق رجوع میکند و با توجه به این صفت مباحث فوق را باید سامان داد. ⏪ سوم: عصمت پیامبر صلی الله علیه وآله و بعضی صفات او : بعنوان مثال رد احادیث سهو النبی با استناد به عصمت مطلق ایشان ممکن است. همچنین از شئون ایشان که از روایات استفاده میشود قانون گذاریست مثلا از روایات استفاده میشود ایشان تمام نمازهای دو رکعتی را چهار رکعتی کردند البته این شأن غیر از اعمال ولایت از جانب ایشان در موارد خاص و مناصب حکومتی ایشان است. 📝 پی نوشت: 10.(الاقتصاد شیخ طوسی ص236 و روضه البهیةج2ص410) 11.(تبیان شیخ طوسی ج6ص458) 12.(تهذیب الاصول امام خمینی ج2ص435) 13.(وسائل الشیعه ج26 ص75) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
📝 پی نوشت: 19. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص174 و ص: 175 . 20. . مولف ریاض الابرار سید نعمت الله جزائری ذیل این روایت می¬گوید ؛ أقول: يستفاد من هذا الحديث أنّ كلّ من خرج من آل محمّد صلّى اللّه عليه و اله لم يكن مبطلا لأنّه ما كان يعتقد أنّه منصوص على إمامته و ما كان يدعو إلى غير دين اللّه و لا يضلّ أحدا بل كان مقصده دفع خلفاء الجور عن الخلافة في الحقيقة فكلّهم إمّا طالب الإمامة لأهلها كزيد أو طالب الخلافة ليعمل بأحكام اللّه كغيره. و منهم زيد بن موسى فإنّه لمّا خرج بالبصرة أوّل ما بدا به إحراق دور بني العبّاس من أهل الجور و معيني الظالمين لكنّه عليه السّلام اتّقى المأمون في إظهار بعض الكلمات، لأنّ من كلامه عليه السّلام استشعر المأمون لنفسه إنّه غير مبطل في أمر الخلافة لأنّه لم يدّع النصّ عليه لكنّه ما لحظ أنّه خارج بقوله عليه السّلام: و يضلّ عن سبيل اللّه. رياض ال أبرار في مناقب الأئمة الأطهار / ج‏2 / 72 / فيه حقية كل من خرج من آل محمد عليهم السلام. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 15- فی عيون أخبار الرضا عليه السلام باسناده عَنِ ابْنِ أَبِي عُبْدُونٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: لَمَّا حُمِلَ زَيْدُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِلَى الْمَأْمُونِ وَ قَدْ كَانَ خَرَجَ بِالْبَصْرَةِ وَ أَحْرَقَ دُورَ وُلْدِ الْعَبَّاسِ وَهَبَ الْمَأْمُونُ جُرْمَهُ لِأَخِيهِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع وَ قَالَ لَهُ يَا أَبَا الْحَسَنِ لَئِنْ خَرَجَ أَخُوكَ وَ فَعَلَ مَا فَعَلَ لَقَدْ خَرَجَ قَبْلَهُ زَيْدُ بْنُ عَلِيٍّ فَقُتِلَ وَ لَوْ لَا مَكَانُكَ مِنِّي لَقَتَلْتُهُ فَلَيْسَ مَا أَتَاهُ بِصَغِيرٍ فَقَالَ الرِّضَا ع يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ- لَا تَقِسْ أَخِي زَيْداً إِلَى زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَإِنَّهُ كَانَ مِنْ عُلَمَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ غَضِبَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَاهَدَ أَعْدَاءَهُ حَتَّى قُتِلَ فِي سَبِيلِهِ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ سَمِعَ أَبَاهُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَمِّي زَيْداً إِنَّهُ دَعَا إِلَى الرِّضَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ ظَفِرَ لَوَفَى بِمَا دَعَا إِلَيْهِ وَ قَدِ اسْتَشَارَنِي فِي خُرُوجِهِ فَقُلْتُ لَهُ يَا عَمِّ إِنْ رَضِيتَ أَنْ تَكُونَ الْمَقْتُولَ الْمَصْلُوبَ بِالْكُنَاسَةِ فَشَأْنَكَ فَلَمَّا وَلَّى قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَيْلٌ لِمَنْ سَمِعَ وَاعِيَتُهُ فَلَمْ يُجِبْهُ فَقَالَ الْمَأْمُونُ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَ لَيْسَ قَدْ جَاءَ فِيمَنِ ادَّعَى الْإِمَامَةَ بِغَيْرِ حَقِّهَا مَا جَاءَ فَقَالَ الرِّضَا ع‏ إِنَّ زَيْدَ بْنَ عَلِيٍّ ع لَمْ يَدَّعِ مَا لَيْسَ لَهُ بِحَقٍّ وَ إِنَّهُ كَانَ أَتْقَى لِلَّهِ مِنْ ذَاكَ إِنَّهُ قَالَ أَدْعُوكُمْ إِلَى الرِّضَا مِنْ‏ آلِ‏ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّمَا جَاءَ مَا جَاءَ فِيمَنْ يَدَّعِي أَنَّ اللَّهَ نَصَّ عَلَيْهِ ثُمَّ يَدْعُو إِلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ وَ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ كَانَ زَيْدٌ وَ اللَّهِ مِمَّنْ خُوطِبَ بِهَذِهِ الْآيَةِ « وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ»‏ 19» ▪ در عيون اخبار الرضا ابن ابى عبدون از پدرش نقل كرده كه وقتى زيد بن موسى بن جعفر را پيش مامون آوردند كه در بصره قيام كرده بود و خانه‏هاى بنى عباس را آتش زده بود مامون او را به على بن موسى الرضا بخشيد. گفت آقا اگر برادرت خروج كرد و آن كارها را نمود قبل از او زيد بن على بن الحسين نيز قيام كرد و كشته شد اگر به واسطه تو نبود او را مي¬كشتم چون كار او از کار زيد بن على بن الحسين كمتر نبود. حضرت رضا فرمود يا امير المؤمنين برادرم را با زيد بن على بن الحسين مقايسه مكن زيد از علماى آل محمّد بود براى خدا خشم گرفت و با دشمنان خدا جنگيد تا در راه او كشته شد پدرم موسى بن جعفر فرمود : از پدرش حضرت صادق شنيد كه مي¬فرمود : خدا رحمت كند عمويم زيد را مردم را دعوت كرد به تسليم شدن در مقابل پيشواى خدا از آل محمّد اگر پيروز مي¬شد به وعده خود وفا ميكرد، با من در مورد قيام خود مشورت كرد گفتم عموجان اگر مايلى كشته شوى و بدار آويخته گردى در كنار زباله دان كوفه مانعى ندارد. پس از رفتن او امام صادق فرمود : واى بر كسى كه صدای استمداد او را بشنود و جوابش را ندهد. مامون گفت يا ابا الحسن مگر در باره كسى كه ادعاى امامت كند بدون استحقاق آن روايات وارد نشده حضرت رضا فرمود : زيد بن على ادعاى ناحق نكرد او پرهيزگارتر از اين نسبتها بود مي¬گفت شما را دعوت مي¬كنم به تسليم در برابر پيشواى آل محمّد آن روايات مربوط به كسى است كه با نداشتن علم و شايستگى ادعاى امامت كند و مردم را دعوت به غير دين خدا نمايد و از راه منحرف كند بخدا قسم زيد كسى بود كه اين آيه شامل او ميشد «وَ جاهِدُوا فِي‏ اللَّهِ‏ حَقَ‏ جِهادِهِ‏ هُوَ اجْتَباكُمْ»‏ و در راه خداوند چنانكه سزاوار است جهاد كنيد اوست که شما را برگزید.20 »
دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه رهبر انقلاب: صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بر برنامه‌ریزی برای شناسایی و به‌کارگیری استعدادهای برتر فکری از میان طلاب جوان تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، نقش شورای عالی حوزه‌های علمیه در سیاستگذاری برای تربیت معلمان و مربیان دینی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی دانستند و با قدردانی از زحمات اعضای این شورا و مدیریت حوزه، افزودند: حد و مرز وظایف شورای‌عالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخص‌تر باشد تا بازده کار چند برابر شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف از انقلاب اسلامی و جان‌فشانی و فداکاریهای امام بزرگوار در به ثمر رساندن این نهضت را تحقق حاکمیت و شریعت اسلامی خواندند و گفتند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است. ایشان با تأکید بر شناسایی استعدادها و ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان، افزودند: در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفت‌انگیزی به‌دست جوانان انجام می‌شود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقه‌های فکری به‌کار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با برشمردن نمونه‌هایی از حضور علمای بزرگ و تراز اول سابق در شهرهای مختلف کشور، افزودند: مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.
📕 نشریه (صاحب امتیاز: خانه طلاب جوان) منتشر شد... 📒 ویژه نامه اولین سالروز صدور بیانیه 🗂 با پرونده هایی در مورد تبیین و راهکارهای بیانیه گام دوم 🎙 با آثار و گفتگوهایی: 📝 از حضرات آیات: مصباح یزدی شب زنده دار اعرافی میرباقری عابدی 📝 و حجج اسلام: رهدار فلاح شیروانی قمی وکیلی قنبریان عزت زمانی فرحانی بغدادی مهدیان متولی امامی 📝 و آقایان: پروفسورگلشنی دکتر منوچهر محمدی استاد طاهرزاده مهدی جمشیدی 💳 با تخفیف ویژه جهت طلاب و نهادهای حوزوی 📱توزیع: برای تهیه نشریه با شماره 09157172810 تماس حاصل فرمایید یا به آیدی @pasdare_Enghelab در پیام رسان ایتا پیامک ارسال نمایید. 📲 شیوه های نشریه خط: 1⃣ ارسال مشخصات به سامانه پیام کوتاه 30008777110114 2⃣ تماس با تلفن 02532603677 3⃣ مراجعه به سایت www.khanetolab.ir و تکمیل فرم ثبت نام 📚📚 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
💠 حوزه علمیه و چالش تحول... 🔘 در حوزه‌های علمیه کم نیستند افراد و گروه‌هایی که داعیه‌دار تحول بوده و راهکارهایی را نیز برای تغییر وضعیت موجود (در حوزه‌های مختلف) به وضعیت مطلوب ارائه می‌دهند . . . اما متاسفانه تا کنون فضایی برای تخاطب مستقیم بین این جریان‌ها که قابل ارزیابی و مقایسه برای مخاطبین باشد نبوده و یا به برنامه‌هایی مقطعی بسنده شده است. ♦️ اکنون فضا و بستری فراهم شده تا پرسش‌های بنیادین و اساسی و حتی تخصصی خود را از این افراد و گروه‌ها بپرسیم و پاسخ‌های آنان را با یکدیگر مقاسیه کنیم تا امکان ارزیابی و تشخیص مدل تحولی کارآمد برای ما فراهم‌تر گردد. ✔️ لذا از شما دعوت می‌کنیم تا در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید. عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
باسمه تعالی به زودی به سوالات بزرگواران درباره تحول در حوزه علمیه پاسخ خواهم گفت از دوستانی که چنین گروهی را راه اندازی کردند و بنده را برای پاسخگویی به سوالات دوستان دعوت کردند متشکرم سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ @salmanraoofi
17 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ از شئون دیگر وجودی حضرت رسول صل الله علیه و آله که اگر بررسی کلامی شود برای حل معضل بعضی روایات راه گشا خواهد بود این استکه حب و بغض ایشان از اراده الهی نشات گرفته و بعضا آنچه ایشان منع کرده اند به دلیل بغض شدید الهی بوده که در بغض ایشان ظهور و بروز پیدا کرده است مثلا در بعضی روایات ، از بعضی خوردنیهای حرام به (کره النبی صل الله علیه و آله ) تعبیر شده و بعضی گمان کرده اند که این خوردنیها مکروهند و مسئله مورد نقض و ابرام بین علما واقع شده در حالیکه اگر این مطلب کلامی که حب و بغض پیامبر صل الله علیه و آله از حب و بغض الهی نشات میگیرد، مورد کنکاش و دقت قرار گرفته بود باور اینکه این کراهت ایشان میتواند از بغض شدید الهی نشات گرفته و دلیل بر حرمت باشد امر سختی نبود ومعضل تعبیر روایات به (کره) به راحتی قابل حل بود. ⏪ چهارم: عصمت ائمه علیهم السلام و شئون ایشان : این مبحث نیز از مباحث تاثیر گذار در مباحث فقهیست و به نظر نویسنده مبحث ولایت فقیه به این بحث رجوع میکند چرا که در واقع بحث ولایت فقیه بحث از مناصب تفویض شده امام علیهم السلام به فقیه است همچنین حدود اختیارات امام علیه السلام ، ملکیت طولی یا عرضی ایشان نسبت به اشیا ، و نشات گرفتن حب و بغض ائمه علیهم السلام از حب وبغض الهی و مباحث بسیار دیگری از این قبیل از مباحث تاثیر گذار در فقه و اصول خواهد بود . ⏪ پنجم : از مباحث بسیار مهم ، بعضی مباحث کلامی است که مرتبط با فلسفه فقه است که به نظر نویسنده از اهم احتیاجات فقیه برای اجتهاد چنین مباحثیست از این نوع مباحث میتوان به مباحث ذیل اشاره کرد ✅ 1-جامعیت شریعت و جاودانگی آن ، ✅ 2- تعبدی بودن روشهای استنباط و عدم آن که باید در فلسفه فقه مطرح شود ✅ 3- آیا دین لزوما نظامهای سیاسی اقتصادی فرهنگی و... دارد یا اینکه قواعد کلی از جانب شریعت ارائه شده و نظامهای اقتصادی سیاسی و... باید با این قواعد همخوانی داشته باشد و شکل نظامها به گونه ای باشد که این قواعد اجرا شوند نه اینکه زیر پا گذاشته شوند لذا شکل و نظام خاصی مورد نظر شارع نیست مگر اینکه این نظامها به نفی قواعد منجر شود مثل حکومت سلطان جائر که به نفی عدل و احکام دین می انجامد . ✅ 4- از مباحث مهم دیگر در این مجال بحث روح شریعت و احکامی که از این طریق اثبات میشود بعنوان مثال نظام پادشاهی باروح شریعت سازگار نیست ، همچنین بعضی محققین برای لزوم مرد بودن مجتهد به این دلیل استناد کرده اند. 🔸 این دست از مباحث که رنگ کلامی دارند اما جایگاه طرح آنها در مباحث فلسفه فقه میباشد در نگاه کلان فقیه به فقه و شریعت بسیار موثرند و در نظام استنباطی فرد و باز شدن ذهن و افق دید فقیه در فقه ، بسیار تاثیر گذار خواهند بود و به نظر میرسد یکی از راههای صحیح دقیقد و علمی رهایی از جمود بر نص همین راه است . ⏪ ششم: بعضی مباحث متفرقه که مرتبط با بعضی موضوعات فقهی میشوند مثل بحث غلو و ضابطه آن که ثمره اش در نجاست غلات ظاهر میشود همچنین بحث اراده و طلب و بحث وحدت وجود بنابر کلامی بودن آنها . 🔸 بنابر این فقیه باید در مباحث الاهیات متبحر و نسبت به شئون پیامبر و ائمه علیهم السلام متضلع و در مباحث عقلی کلامی محقق و با روح شریعت اسلامی آشنا باشد تا بتواند مباحث فقهی و اصولی را به خوبی به مباحث کلامی گره بزند و رابطه نظام مندی بین کلام و فقه و اصول خویش برقرار سازد و در استنباط خویش و حل مسائل مستحدثه از مباحث کلامی به خوبی بهره ببرد. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 16- فی دلائل الامامه باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ رَاشِدٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(عَلَيْهِ السَّلَامُ) فَقَالَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّ حَكِيمَ‏ بْنَ عَبَّاسٍ‏ الْكَلْبِيَ‏ يُنْشِدُ النَّاسَ بِالْكُوفَةِ هِجَاءَكُمْ. فَقَالَ: هَلْ عَلِقْتَ‏ مِنْهُ بِشَيْ‏ءٍ؟ قَالَ: بَلَى. فَأَنْشَدَهُ: صَلَبْنَا لَكُمْ زَيْداً عَلَى جِذْعِ نَخْلَةٍ وَ لَمْ نَرَ مَهْدِيّاً عَلَى الْجِذْعِ يُصْلَبُ‏ وَ قِسْتُمْ بِعُثْمَانَ عَلِيّاً سَفَاهَةً وَ عُثْمَانُ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ وَ أَطْيَبُ‏ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ هُمَا يَنْتَفِضَانِ رَعْدَةً، فَقَالَ: اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ كَاذِباً فَسَلِّطْ عَلَيْهِ كَلْباً مِنْ كِلَابِكَ. قَالَ‏: فَخَرَجَ حَكِيمٌ مِنَ الْكُوفَةِ فَأَدْلَجَ‏ ، فَلَقِيَهُ الْأَسَدُ فَأَكَلَهُ، فَجَاءُوا بِالْبَشِيرِ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) وَ هُوَ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَأَخْبَرَهُ بِذَلِكَ فَخَرَّ لِلَّهِ سَاجِداً، وَ قَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ 21.» ▪ در دلائل الامامه با اسنادش از محمّد بن راشد از پدرش كه مردى نزد امام ششم عليه السّلام آمد و گفت: حكيم‏ بن عباس‏ كلبى‏ در كوفه براى مردم هجو شما را مي¬سرايد، فرمود: چيزى از آن را بر گرفتى؟ گفت: آرى و برايش خواند : بر دار زديم زيد شما را بر تنه درخت خرما و نديديم كه يك مهدى بر تنه خرما بدار رود شما عثمان را با على سنجيديد از بي خردى و عثمان بهتر از على است و پاكتر است پس امام ششم دو دست لرزان خود را به آسمان بر آورد و گفت : بار خدايا اگر دروغگو است سگت را بر او مسلط كن، گويد: حكيم از كوفه بیرون آمد و شب راه رفت و شيرى به او برخورد و او را دريد و خورد، و مژده او را در مسجد رسول خدا براى امام عليه السّلام آوردند و او به سجده افتاد و گفت: سپاس خدا را كه به وعده خود وفا كرد ما را. 📝 پی نوشت: 21. . دلائل الإمامة ؛ ص253. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
💥پاسخ صریح ‏رهبر انقلاب به سخنان نسنجیده حسن روحانی در مورد انتخابات: 🔻وقتی شما به می گویید این و یا اینکه انتخابات نیست است، مردم دلسرد می شوند. چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است اما وقتی به نفع شما نیست ‎ خراب است. @rozaneebefarda
🌀 ویژه‌نامه «رسالت روحانیت در انتخابات» 🔻 حدود تبلیغ سیاسی 🔹 «تبلیغ سیاسی» یکی از مهمترین ابعاد تبلیغ است. طلبه‌ای که معتقد به عینیت سیاست و دیانت است، باید در تمام منبرها و تبلیغ‌هایش رنگ و بویی از سیاست داشته باشد؛ وگرنه ناخواسته یک مبلغ سکولار خواهد بود. منظور از تبلیغ سیاسی، بالابردن سطح آگاهی و تحلیل مخاطب، نسبت به اتفاقات و قضایای جاری کشور است؛ 1⃣ تا اولا مخاطب جایگاه و وظیفه خودش را در نظام به درستی تشخیص دهد؛ 2⃣ ثانیا در بزنگاه‌های سیاسی، انتخابی صحیح داشته باشد. 💠 آنچه در این ویژه‌نامه دنبال می‌کنیم: 🔹 تکلیف روحانیت در بزنگاه‌های سیاسی اعم از انتخابات و ایام فتنه چیست؟ آیا باید کنار نشست و آلوده به سیاست نشد؟ 🔹 بر فرض ورود به تحلیل انتخابات، آیا فقط باید تشویق به حضور در انتخابات کرد؟ 🔹 آیا بیان شاخص‌های نامزد اصلح است یا باید نامزد اصلح را به مردم معرفی کرد؟ 🔹 اصلا معرفی نامزد اصلح، چه حکمی دارد؟ 🔹 نامزد اصلح را باید روی منبر و علنی معرفی کرد یا پایین منبر و درگوشی؟ 👈🏻 برای پاسخ به این دغدغه ها و سؤالات، مروری بر بیانات امامان انقلاب خواهیم داشت. 📌 با همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🔅🔅🔅 📚 17- فی الامالی الصدوق باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: دَخَلْتُ إِلَى الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ لِي يَا حَمْزَةُ مِنْ‏ أَيْنَ‏ أَقْبَلْتَ‏ قُلْتُ مِنَ الْكُوفَةِ قَالَ فَبَكَى ع حَتَّى بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْيَتَهُ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لَكَ أَكْثَرْتَ الْبُكَاءَ فَقَالَ ذَكَرْتُ عَمِّي زَيْداً وَ مَا صُنِعَ بِهِ فَبَكَيْتُ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا الَّذِي ذَكَرْتَ مِنْهُ فَقَالَ ذَكَرْتُ مَقْتَلَهُ وَ قَدْ أَصَابَ جَبِينَهُ سَهْمٌ فَجَاءَهُ ابْنُهُ يَحْيَى فَانْكَبَّ عَلَيْهِ وَ قَالَ لَهُ أَبْشِرْ يَا أَبَتَاهْ فَإِنَّكَ تَرِدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ص قَالَ أَجَلْ يَا بُنَيَّ ثُمَّ دَعَا بِحَدَّادٍ فَنَزَعَ السَّهْمَ مِنْ جَبِينِهِ فَكَانَتْ نَفْسُهُ مَعَهُ فَجِي‏ءَ بِهِ إِلَى سَاقِيَةٍ تَجْرِي عِنْدَ بُسْتَانٍ زَائِدَةٍ فَحُفِرَ لَهُ فِيهَا وَ دُفِنَ وَ أُجْرِيَ عَلَيْهِ الْمَاءُ وَ كَانَ مَعَهُمْ غُلَامٌ سِنْدِيٌّ لِبَعْضِهِمْ فَذَهَبَ إِلَى يُوسُفَ بْنِ عُمَرَ مِنَ الْغَدِ فَأَخْبَرَهُ بِدَفْنِهِمْ إِيَّاهُ فَأَخْرَجَهُ يُوسُفُ بْنُ عُمَرَ فَصَلَبَهُ فِي الْكُنَاسَةِ أَرْبَعَ سِنِينَ ثُمَّ أَمَرَ بِهِ فَأُحْرِقَ بِالنَّارِ وَ ذُرِيَ فِي الرِّيَاحِ فَلَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَهُ وَ خَاذِلَهُ وَ إِلَى اللَّهِ جَلَّ اسْمُهُ أَشْكُو مَا نَزَلَ بِنَا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّهِ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ بِهِ نَسْتَعِينُ عَلَى عَدُوِّنَا وَ هُوَ خَيْرُ مُسْتَعَانٍ .23» ▪ ضمرة بن حمران گفت خدمت حضرت صادق رسيدم پرسيد حمزه‏ از كجا مى‏آئى؟ گفتم: از كوفه شروع به گريه كرد به طورى كه محاسن شريفش تر شد عرض كردم آقا چقدر گريه ميكنى. فرمود ياد عمويم زيد و معامله‏اى كه با او كردند افتادم گريه‏ام گرفت. عرض كردم از چه قسمتى يادت آمد؟ فرمود بياد شهادتش افتادم كه تيرى بر پيشانيش رسيد پسرش يحيى خود را به روى او انداخت. عرض كرد بابا مژده باد ترا كه ميروى خدمت پيغمبر و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام. فرمود آرى پسرم آنگاه آهنگرى را خواست و تير از پيشانى‏اش خارج نموده در دم جان داد. بدنش را آوردند كنار جوئى نزديك باغ زائده داخل جوى قبرى برايش كندند و او را دفن نمودند و آب را بجوى انداختند.غلامى هندى با آنها بود فردا صبح پيش يوسف بن عمر رفت و جريان دفن را باو اطلاع داد. يوسف بن عمر بدن او را بيرون آورد و در زباله دان كوفه چهار سال به دار آويخت پس بدنش را آتش زدند و خاكسترش را به باد دادند خداوند قاتل و خواركننده او را لعنت كند. شكايت اين ستمها كه بر ما خانواده محمد روا ميدارند به خدا ميكنم و از او يارى ميخواهم او بهترين يارى‏ كننده است. 📝 پی نوشت: الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص392 ص: 393. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
18 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ 4)علم اصول : ▪ در اینکه علم اصول از مهمترین علوم پایه برای استنباط محسوب میشود شکی نیست و بحث از احتیاج و عدم احتیاج به این علم حتی با اخباریها صرفا بحثی علمیست که ثمره عملی هم نخواهد داشت چرا که اخباریها هم در مقام استفاده از روایات ناچار به اعمال قواعدی خواهند بود که همان اصول فقه اخباریهاست احتیاج به این علم نیز نزد اصولیون نیز از مباحث روشن است لذا در این مقام به بعضی مباحث فلسفه اصول ، بعضی از علوم جدید که به علم اصول کمک میکنند ، کمبودهای علم اصول در مباحثی مثل قانون گذاری با توجه به این که از یک نگاه علم اصول قواعد کشف این قوانین شرعیست ، کمبود قواعد اصولی فقه سیاسی ، رابطه اصول و مکاتب فقهی و به طور کلی به نکاتی راهبردی که تحولی در علم اصول ایجاد میکند پرداخته شده . 🔹 نکته ای راجع به نوع تحقیقات در علم اصول لزوم رو آوردن به علت یابی خارجی نه بحثهای انتزاعی ▪ آنچه به عنوان یک نکته کلی باید متذکر شد این است که علوم اعتبارى نیز قابل ريشه‏ يابى ‏اند و این ریشه یابی و علت یابی فقط در مسائل علوم حقیقی جریان ندارد بلکه میشود در مسائل علوم اعتباری هم این کار را انجام داد این نوع تحقیق در مسائل علوم اعتباری به عنوان یک عامل تحول خصوصا در علم اصول میتواند مطرح و پی گیری شود. ▪ از نگاه تاریخی در علم اصول از ابتدا قضایای این علم بیشتر به صورت قضایای حقیقیه مطرح شده و مورد نقض و ابرام قرار گرفته است و از زمان صاحب کفایه يک تفكر معقول با زاویه بحثهاى فلسفى پی ریزی شده و بعد از ایشان نیز رشد کرده است و در بعضی موارد به فضایی کاملا غیر واقعی وکاربردی رسیده اما به نظر میرسد میتوان بحثهاى اصولى را به صورت قضایای خارجیه نیز پیگیری کرد . ▪ به عنوان مثال به جاى استدلالهايى كه در مسأله شهرت و جابريت آن شده است باید به علت یابی خارجی این مسئله پرداخت چرا که این بحث یک علت خارجی دارد پس بايد آن علت را با بررسی سیر تاریخی مسئله و رجوع به تاریخ فقه و فقها و بازسازی فضای فقهی و جوانب این مسئله بدست آوریم تا متوجه شویم چرا اهل سنت چنین بحثی در علم اصول ندارند و همچنین چرا همه علماى شیعه به اين بحث نپرداخته اند. پر واضح است که اين علت یابی غير از بحث كبروى و حجیت بوده و نتیجه آن نیز بسیار متفاوت است . ▪ حال باید گفت علت ورود بحث شهرت به مباحث اصول این است که علمای شيعه در يك زمان معين و شرايط معين در پی این نکته رفتند که شهرت جابر است يا نيست ؟ به یبان دیگر این بحث یک علت و ریشه خارجی دارد . آنچه باعث ورود این بحث به فقه و سپس اصول شیعه شد این است که در بین شيعه حدود 500 سال مبنا برای عمل به روایات حجّيت تعبّدى خبر نبود و علماى شيعه تا زمان شيخ طوسی به بعضى روايات ضعيف طبق ضوابط خاصی عمل مى‏كردند. شيخ طوسی اولين فردیست كه بحث حجيت تعبدى خبر واحد را در عدة الاصول مطرح كرده و البته این نکته به عنوان یک امر مسلم بین فقهای شیعه فرا گیر نمیشود اما در مرحله بعد توسط علامه حلی این بحث کاملا پی گیری شده و مورد عمل قرار گرفته و به خبر صحيح عمل شده و خبر ضعيف مورد عمل قرار نمىگیرد. در فاصله بین قدما و شیخ طوسی تا علامه حلی این اختلاف روش در قبول روایات مثل اختلاف هوا طوفان درست کرده و اين طوفان به فقهایی مثل شهيد اول، شهيد ثانى و صاحب مدارک و معاصرین آنها برخورد میکند ، این فقها برای حل اين طوفان قائل به «جابریّت شهرت» میشوند بدین معنی که ا گر قدما به روايتی ولو ضعيف عمل كردند این فقها هم قبول مى‏كنند چون سیره علمی قدما چنین بوده است . لذا اين بحث یک علت خارجی در تاريخ فقه شيعى دارد و فقهای دوره خاصی براى حل مشكل عمل قدما به روایات ضعیف جابریت شهرت را مطرح کردند و بعد این بحث را از زاویه علم اصول یعنی حجیت بررسی كردند. این یک نمونه از ریشه یابی بحثهای اصولیست که نوع نگاه یک اصولی را به مسئله عوض کرده و زاویه بحث و راه حل آنرا نیز عوض خواهد کرد چرا که بحث «شهرت» باید از این زاویه مطرح شود که آیا ما میتوانیم به شواهدی که قدما به آن اعتماد کرده اند ا کتفا کرده و قول قدما را در قبول و رد روایت بپذیریم یا نمیتوانیم و باید خود به تحقیقات بپردازیم و اصولا این بحث که شهرت حجت است یا نه بحثی غیر واقعی خواهد بود . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
📣📣📣 کانال تخصصی "علم رجال" ♨️ ما را به علاقمندان "علم رجال" و "رجال شناسی" معرفی بفرمایید ✳️ کانال تخصصی "علم رجال" در 🔼تلگرام T.me/Rejal_science ایتا Eitaa.com/Rejal_science
🛑آغاز ثبت‌نام بازدید از مناطق عملیاتی راهیان نور جنوب کشور ⬅ ستاد راهیان نور شهید صیاد شیرازی (ویژه کاروان های اتوبوسی) ⬅ ستاد راهیان نور شهید حسن باقری (ویژه خودروهای شخصی) ♦همراه با برنامه های فرهنگی و اجرای رزم شبانه توسط یگان تکاور 🔶 جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.rahiyannoor.ir مراجعه کنید و در صورت وجود سوال با شماره های 09122513824 (شهید صیاد شیرازی ویژه کاروانهای اتوبوسی) و 09126540865 (شهید حسن باقری ویژه خودروهای شخصی)تماس حاصل فرمایید. ❇ لطفا رسانه باشید❇ ✅ ستاد راهیان نور @rahiyanoor
متن پرسشی که از بنده در گروه حوزه علمیه چالش و تحول پرسیده شده ان شاءالله ساعت ۷ جمعه شب پاسخگو خواهم بود 🔅🔅🔅🔅🔅 💠 حوزه علمیه و چالش تحول... 🔘 در حوزه‌های علمیه کم نیستند افراد و گروه‌هایی که داعیه‌دار تحول بوده و راهکارهایی را نیز برای تغییر وضعیت موجود (در حوزه‌های مختلف) به وضعیت مطلوب ارائه می‌دهند . . . اما متاسفانه تا کنون فضایی برای تخاطب مستقیم بین این جریان‌ها که قابل ارزیابی و مقایسه برای مخاطبین باشد نبوده و یا به برنامه‌هایی مقطعی بسنده شده است. ♦️ اکنون فضا و بستری فراهم شده تا پرسش‌های بنیادین و اساسی و حتی تخصصی خود را از این افراد و گروه‌ها بپرسیم و پاسخ‌های آنان را با یکدیگر مقاسیه کنیم تا امکان ارزیابی و تشخیص مدل تحولی کارآمد برای ما فراهم‌تر گردد. ✔️ لذا از شما دعوت می‌کنیم تا در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید. عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi
🌀 مهمترین زمان تبلیغ 🔹 مهم‏ترين برهه‏‌اى و زمان و مكانى كه تبليغ، آنجا معنا مى‏‌دهد، جایى است كه وجود داشته باشد. 🔹 بيشترين زحمت در صدر اسلام و در زمان پيغمبر، زحمات مربوط به بود. بعد از پيغمبر، در زمان اميرالمؤمنين زحماتى بود كه از درگيرى و چالش حكومت اسلامى با افرادى كه مدعى اسلام بودند، به وجود مى‏‌آمد. بعد هم همين‏جور؛ در دوران ائمه هم همين‏جور؛ دوران غبارآلودگى فضا. 🔹 وقتى مسئله مشكل است كه اميرالمؤمنين در مقابل كسانى واقع مى‏‌شود كه اين‏ها مدعى اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اين‏جور نبود كه معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط مى‏‌روند، هواهاى نفسانى كار دستشان مى‏‌دهد. اين، مشكل‏‌ترين وضع است كه افراد را به شبهه مى‏‌اندازد. 🔹 امروز در سطح داخل جامعه‏‌ى خودمان كه نگاه كنيد، همين‏جور است. لازم است. 📌 مناهج: خواص و در رأس آنها مسؤول هستند. انتخابات، اساسی‌ترین مسئله‌ی کشور است؛ به هوش باشیم رشد و نکس انقلاب، بسته به انتخابات است. @Manahejj
⚡️متن اطلاعیه اعلام پرسش هفته اول بسم الله الرحمن الرحیم محضر با برکت طلاب و فضلای محترم گروه پرسش های تحول سلام علیکم  بعد از راه اندازی "گروه مباحثه پرسش های تحول" -که با هدف ثبت پرسش های مرتبط با تحول در حوزه های علمیه در ذهنیت طلبه ها و اساتید تاسیس شده است- در مدت سه روز ۳۴ پرسش توسط شما به این گروه ارسال گردید؛ که با توجه به اشکال شکلی این سوالها؛ پرسش "بر اساس کدام اصول مکتب فقهی شیخ انصاری می توان نظام سازی کرد؟" به عنوان پرسش هفته اول گروه مباحثه- توسط تیم مدیریت گروه- انتخاب گردید. شایان ذکر است که گروه پرسش های تحول بر اساس چارچوبی چهار بخشی شامل: ۱- معلوم بودن مخاطب سوال ارسالی، ۲- رعایت اصل مُکث در طرح پرسش ( مهمترین پرسش خود را به گروه ارسال کنید) ۳- رعایت آراستگی لفظی و عبارتی پرسش و ۴- مسئله محور  بودن پرسش ( پرسش های کلی و غیر کاربردی منجر به تحول نمی شود) فرآیند گزینش و اعلام پرسش هفته را مدیریت می کند. بنابراین از همه دوستان خواهشمند هستیم که با رعایت چارچوب فوق پرسش های خود را به گروه ارسال کنند. در پایان از جناب حجت الاسلام سلمان رئوفی تقاضا می گردد که پاسخ به پرسش هفته را به دو شکل اجمالی و تفصیلی تنظیم بفرمایند. پاسخ اجمالی ایشان حداکثر در قالب ۱۰ دقیقه فایل صوتی و یا دو صفحه A4 ارائه و پاسخ تفصیلی هم در قالب ارجاع به یک کتاب، یا مقاله و یا دوره های تدریس و یا یک نشست تخصصی.. تعریف شود. البته ارائه پاسخ های مرحله دوم توسط ایشان- در مدت سه روز بعد از اعلام سوال هفته- در گروه پرسش های تحول بلا مانع است. متن کامل پرسش های هفته و پاسخ های اساتید و فضلای تحول خواه در بانک سوالات تحول -برای همیشه- در دسترس عموم طلاب قرار خواهد گرفت. با تشکر - گروه پرسش های تحول - پنج شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ 🔅🔅🔅🔅🔅 ان شاءالله ساعت ۷ جمعه شب پاسخگو خواهم بود 🔅🔅🔅🔅🔅 💠 حوزه علمیه و چالش تحول... 🔘 در حوزه‌های علمیه کم نیستند افراد و گروه‌هایی که داعیه‌دار تحول بوده و راهکارهایی را نیز برای تغییر وضعیت موجود (در حوزه‌های مختلف) به وضعیت مطلوب ارائه می‌دهند . . . اما متاسفانه تا کنون فضایی برای تخاطب مستقیم بین این جریان‌ها که قابل ارزیابی و مقایسه برای مخاطبین باشد نبوده و یا به برنامه‌هایی مقطعی بسنده شده است. ♦️ اکنون فضا و بستری فراهم شده تا پرسش‌های بنیادین و اساسی و حتی تخصصی خود را از این افراد و گروه‌ها بپرسیم و پاسخ‌های آنان را با یکدیگر مقاسیه کنیم تا امکان ارزیابی و تشخیص مدل تحولی کارآمد برای ما فراهم‌تر گردد. ✔️ لذا از شما دعوت می‌کنیم تا در گروه "مباحثه پرسش‌های تحول" عضو شده و ضمن ارائه پرسش‌های خود، پاسخ های جریان‌های تحول خواه را شنیده و به بررسی و نقد آنان بپردازید. عضویت در گروه از طریق لینک زیر 👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/3365142563Ccec7187426 @salmanraoofi