#بررسی_و_تحلیل5
#اسناد_تاریخی
#عزل_منتظری
#امام_خمینی
📌 روایت اسناد از«ساده لوحی»منتظری/آیا تصمیم امام خمینی ناگهانی بود؟
❇ بنا بر روایت و اسناد تاریخی به وضوح می توان دریافت دو شبهه عزل ناگهانی قائم مقام رهبری توسط امام خمینی و ساده لوح نبودن حسینعلی منتظری صحت ندارد.
🔅🔅🔅
📐 هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه ۷ آذرماه ۷۶ و پس از سخنان جنجالی منتظری، به تصمیم عزل وی قبل از خوانده شدن نامه وی از رادیو بی بی سی روایت میکند: «چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، ما در یک جلسهای خدمت امام بودیم. سران سه قوه به همراه حاج احمد آقا و نخست وزیر… در یکی از این جلسات که رفت و آمدهایی شده بود و مکاتباتی شده بود، امام ناراحت بودند از جانشین آن زمان خودشان. یک جملهای فرمودند و یک مطلبی فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و شُک برای ما شد. ما احساس کردیم ایشان نظر تندی دارد… روز دوم فروردین خدمت امام رفتم و دیدم امام صریح شدند و قاطع میگویند که مسئله را باید حل کنید و این دیگر نمیشود…پس فردا (۴ فروردین) آیت اللّه امینی از قم به من تلفن کردند و گفتند که امام دستور دادند به دبیرخانه خبرگان که جلسه خبرگان را تشکیل بدهید برای اینکه این مسأله را حل کنید و تمام کنید…» [۲۵]
▪ علی رغم القائات اطرافیان منتظری که تلاش دارند پایان قائم مقامی را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد پیشین نشان از آن دارد که امام خمینی (ره) بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدتها پیش از نگارش نامه ۶ فروردین ۶۸، تصمیم نهایی خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای عزل قائم مقام، چارهای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید.
🔹 سرانجام در تاریخ ۵ فروردین ۶۸ نامه محرمانه اعتراض آیت اللّه منتظری به امام (ره) در مورد اعدام منافقین از رادیو بی بی سی خوانده شد. بعد از قرائت این نامه محرمانه در رادیو بی بی سی، عملاً همه تلاشها برای بازگشت و اصلاح رویه آقای منتظری بی نتیجه ماند و راهی جز اعلان تصمیم آخر، برای امام خمینی (ره) باقی نماند. لذا ایشان در نامه تاریخی ۶ فروردین ۶۸، به عدم صلاحیت منتظری برای تصدی رهبری آینده نظام اسلامی، تصریح کرد.
@salmanraoofi
#بررسی_و_تحلیل6
#اسناد_تاریخی
#عزل_منتظری
#امام_خمینی
📌 روایت اسناد از«ساده لوحی»منتظری/آیا تصمیم امام خمینی ناگهانی بود؟
🔅🔅🔅
📝 پ ن :________________________________________
[۱]. دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة، حسینعلی منتظری، مرکز العالمی للدراسات الاسلامیه، قم، ۶۹، ج ۲، ص ۱۱۴.
[۲]. مشروح مذاکرات مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، نشر مجلس شورای اسلامی، تهران، ۶۴، ج ۱، ص ۱۲۱۳، ج ۴۵؛ گذری بر اندیشههای فقیه عالیقدر آیت اللّه منتظری، به کوشش: محمد ایزدی، نهضت زنان مسلمان، تهران، ۵۹، ص ۲۷۶-۲۷۸ و ص ۲۸۱ و۲۸۲.
[۳]. «روش ها تغییر نکرد»، انقلاب ۵۷ در گفتگوی با آیت اللّه منتظری، دوماهنامه نامه، ش ۲۹، بهمن و اسفند ۸۲، ص ۱۰ و ۱۱
[۴]. «ولایت فقیه و قانون اساسی»، پاسخهای آیت اللّه منتظری به اساتید دانشگاه، سایت دفتر آیت اللّه منتظری، https://amontazeri.com، 7/4/77، ص ۱۷.
[۵]. خاطرات آیت اللّه منتظری، ج ۱، ص ۱۷۱-۱۷۲. در زمینه نقد و بررسی آن ر. ک: «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری (۴)»، فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، دوره سوم، سال دوم، ش ۴، تابستان ۸۴، ص ۲۷۷-۲۷۹.
[۶]. نامه آیت اللّه منتظری به امام در تاریخ ۱۷/۰۷/۶۵ اقعیت ها و قضاوتها، نسخه الکترونیکی، منتشر شده در سایت دفتر آیت اللّه منتظری، قم، ۷۱، ضمیمه ش ۱۳)
[۷]. خاطرات آیت اللّه منتظری، ج ۱، صص ۶۲۰، ۶۲۲و ۶۲۸، نامه اعتراضی آیت اللّه منتظری به امام در مورد حکم اعدام منافقین در ۰۹/۰۵/۶۷
[۸]. همان، ج ۲، ص ۱۲۱۴، ۵/۷/۶۶؛ همان، ص ۱۱۵۴. نیز ایشان آخرین گزارش سید مهدی هاشمی در مورد نهضتهای آزادی بخش را ضمیمه نامه خود میکند.(همان، ص ۱۱۶۸)
[۹]. همان، ج ۱، صص ۶۲۰، ۶۲۲و ۶۲۸، نامه اعتراضی آیت اللّه منتظری به امام در مورد حکم اعدام منافقین در ۰۹/۰۵/۶۷ نیز نامههای اعتراضی وی به امام و وزیر اطلاعات وقت در پرونده سید مهدی هاشمی. ر. ک: خاطرهها، ج ۴، صص ۸۹، ۳۷۶.
[۱۰]. «سه موج تطور: نیم قرن تحول فکرِ ولایت فقیه، از ولایت حداکثری تا نظارت حداقلی»، علی میثمی تهرانی، ماهنامه عصر اندیشه، ش ۱۲، شهریور ۹۵، صص ۱۲۲-۱۱۷؛ «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری (۹)»، سید حمید روحانی، فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، دوره سوم، سال سوم، ش ۹، پاییز ۸۵، صص ۱۶۲-۱۲۸.
[۱۱]. «در همان ایام من برای نماز و تبلیغ دینی میرفتم به نجف آباد. چون نجف آباد بهایی زیاد داشت، من از آیت اللّه بروجردی راجع به معاشرت و خرید و فروش و معامله با بهاییها سوالی کردم و ایشان در جواب مرقوم فرمودند: «بسمه تعالی، لازم است مسلمین با این فرقه معاشرت و مخالطه و معامله را ترک کنند. فقط از مسلمین تقاضا دارم آرامش و حفظ انتظام را از دست ندهند. حسین الطباطبائی.»…با خوانده شدن این حکم جو گستردهای علیه بهائیت در نجف آباد ایجاد شد. آن وقت کاری که من کردم این بود که تمام طبقات و اصناف نجف آباد را دعوت کردم و همه علیه بهائیت اعلامیه دادند، مثلاً نانواها نوشتند ما به بهائیان نان نمیفروشیم، رانندهها امضا کردند که ما دیگر سوارشان نمی کنیم… خلاصه کاری کردیم که از نجف آباد تا اصفهان که کرایه ماشین یک تومان بود، یک بهایی التماس میکرد پنجاه تومان بدهد و او را نمیبردند!» (خاطرات آیت اللّه منتظری، ج ۱، صص ۱۷۸و۱۸۲)؛ همچنین: ستیز با ستم، بخشی از اسناد مبارزات حضرت آیت اللّه العظمی منتظری، ج ۱، تدوین و روایت: مجتبی لطفی، مؤسسه فرهنگی خرد آوا، تهران، ۸۷، ص ۳۰، سند محرمانه وزارت جنگ در مورد مبارزات ضد بهائیت آقای منتظری.
[۱۲]. «زندگی نامه»، سایت دفتر آیت اللّه منتظری، https://amontazeri.com؛ «سوگنامه فقیه پاکباز»، محسن کدیور، بخش اول، نوشتار سوم، http://kadivar. com، کدخبری: ۸۲۸۴.
[۱۳]. خاطرات آیت اللّه منتظری، ج ۱، ص ۶۸۰.
[۱۴]. همان، ص ۶۷۷.
[۱۵]. صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۲۹.
[۱۶]. اسناد لانه جاسوسی آمریکا، کتاب دهم، بخش دوم، دانشجویان پیرو خط امام، تهران، بی تا، صص ۷۰۹-۷۰۸.
نکته قابل توجه اینکه دیدار مذکور در ۰۶/۰۸/۵۸ اکتبر ۱۹۷۹ م) بین آیت اللّه منتظری و کارمند سیاسی سفارت و کارمند اعزامی وزارت امور خارجه آمریکا در تهران انجام شده است. در زمینه تحلیل بیشتر این مطلب ر. ک: «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری (۸)»، سید حمید روحانی، فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، دوره سوم، سال سوم، ش ۸، تابستان ۸۵، صص ۲۶۰-۲۲۲؛ «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری (۱۰)»، سید حمید روحانی، فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، دوره سوم، سال سوم، ش ۱۰، زمستان ۸۵، صص ۲۰۱-۱۴۶؛ «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری (۱۵)»، سید حمید روحانی، فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، دوره سوم، سال پنجم، ش ۱۵، بهار ۸۷، صص ۲۴۹-۲۰۵.[
@salmanraoofi
#بررسی_و_تحلیل7
#اسناد_تاریخی
#عزل_منتظری
#امام_خمینی
📌 روایت اسناد از«ساده لوحی»منتظری/آیا تصمیم امام خمینی ناگهانی بود؟
🔅🔅🔅
📝 پ ن :________________________________________
۱۷]. خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر صادق طباطبایی، ج ۲، ص ۱۶۵
[۱۸]. حجت الإسلام سیدحمید روحانی در گفتگوی اختصاصی با یکی از نگارندگان (سهراب مقدمی شهیدانی)، ۳/۲/۹۷، موجود در آرشیو بنیاد تاریخ قم.
در زمینه عدم استقلال شخصیت سیاسی و اجتماعی آقای منتظری بنگرید به: «تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری (۱)»، سید حمید روحانی، فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، دوره سوم، سال اول، ش ۱، پاییز ۸۳، صص ۱۱۶-۸۳.
[۱۹]. «آقای منتظری متأثر از آقای ربانی بود»، محمدجواد حجتی کرمانی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه، http://hawzahnews.com، کدخبری: ۴۴۱۱۵۷، ۲۹/۱۱/۹۶.
[۲۰]. خاطرات سیاسی اجتماعی دکتر صادق طباطبایی، ج ۳، ص ۱۲۱. لازم به ذکر است که این دیدار در تاریخ ۲۷/۰۹/۵۷ انجام شد.
[۲۱]. «ماجرای نامه آیت اللّه منتظری که در bbc خوانده شد»، حجت الإسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، https://www.tasnimnews.com، کد خبری: ۱۷۴۲۸۶۸، ۱۹/۳/۹۷.
[۲۲]. امام خمینی به روایت آیت اللّه هاشمی رفسنجانی، تدوین: عبدالرزاق اهوازی، عروج، تهران، ۹۳، صص ۱۷۹ و ۱۸۳؛ روزنامه کیهان، ش ۱۳۶۳۲، ۲۰/۳/۶۸، صص ۱۸-۱۷.
[۲۳]. بازسازی و سازندگی، کارنامه و خاطرات سال ۶۸، اکبر هاشمی رفسنجانی، به اهتمام: علی لاهوتی، دفتر نشر معارف انقلاب، تهران، ۹۱، ص ۱۱.
[۲۴]. همان، ص ۱۲.
[۲۵]. روزنامه جمهوری اسلامی، ش ۵۳۵۷، ۸/۹/۷۶، ص ۳؛ روزنامه کیهان، ش ۱۶۰۹۵، ۸/۹/۷۶، ص ۳.
منبع: مهر/mshrgh.ir/1054827
@salmanraoofi
مناجات شعبانیه .mp3
3.81M
#مناجات شعبانیه با نوای ملکوتی حاج مهدی سماواتی
التماس دعا
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 50
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀️ علماى ديگر از او به چند وجه پاسخ دادهاند:
🔹 الف. ابوالورد گرچه در كتابهاى رجال توثيق نشده، ولى روايت او را اصحاب پذيرفتهاند و از اين جا كشف مىكنيم كه روايت قرينهاى همراه داشته كه درنزد آنان درستى روايت را ثابت كرده است.
🔹 ب. در سند روايت، حمادبن عثمان واقع شده و او از جمله اصحاب اجماع به شمار مىرود كه:
« اجمعت العصابة على تصحيح ما يصح عنهم لانهم لايروون الا عن ثقه ».
🔹 ج. راوى روايت; يعنى ابوالورد را علامه مجلسى در وجيزه مدح كرده است و يوسف بحرانى درحدائق، مىنويسد: شيخ ما ابوالحسن او را در كتاب بلغة مدح كرده است.
پس ابوالورد، مدح شده و روايت او، از جمله روايتهاى حسنه به شمار مىرود و بايد برابر آن حكم كرد.عالمانى كه پيرو مكتب وثوق صدورى هستند، قرينه بالا را هر يك دليل جداگانهاى بر اعتبار روايت و مورد اعتماد بودن راوى مىدانند، تا چه رسد مجموعه سه قرينه با هم جمع شوند. محقق بحرانى كه خود از آشنايان به فن درايه و رجال است، سه قرينه بالا را براى اعتبار روايت، ياد كرده است 87.
📐 صاحب جواهر نيز مىنويسد: نيازى نيست درباره مورد اعتماد بودن ابوالورد سخن بگوييم; زيرا ضعف سند، با عمل اصحاب، جبران مىشود88 .
ولى در برابر اين گروه، صاحب مدارک و آقاى خوئى قرار دارند كه اين روايت را ضعيف مىدانند.
📐 آقاى خوئى مىنويسد:
اين نشانهها و قرينهها ثابت نمىكند مورد وثوق بودن راوى و اعتبار روايت را; زيرا:
🔸 الف. بارها گفتهايم كه قاعده مشهور: روايت ضعيف، با عمل اصحاب ضعف آن جبران مىشود، تمام نيست; زيرا عمل اصحاب برابر روايتى كشف اين مطلب را نمىكند كه نزد آنان قرينه و نشانهاى بر اعتبار حديثبوده است.
🔸 ب. و بارها گفتهايم: اصحاب اجماع بسيار از راويان غير ثقه نقل كردهاند، پس اگر اين اجماع ثابتشود، تعبدى خواهد بود و در غير اين صورت، مستندى براى اين اجماع نيست و اجماع محصل حاصل نشده و اجماع منقول، اعتبارى ندارد.
🔸 ج. مدح مجلسى و صاحب بلغه هيچاثرى ندارد; زيرا مدح آنان مستند به روايتى است در كافى:
« من ان رجلا يقال له ابو الورد، قد دخل على ابى عبدالله، عليه السلام، عند مراجعته من الحج فقال له ابوعبدالله، عليه السلام، يا ابا الورد اما انتم فترجعون عن الحج مغفورا لكم و اما غيركم فيحفظون فى اماليهم و اموالهم . »
▪️ علامه مجلسى از اين روايت استفاده مدح راوى را كرده، زيرا روشن است كه مجلسى از متاخران است و معاصر اين راوى نيست و روايت نيز، بر مقصود دلالت ندارد; زيرا جمله «انكم مغفورن» بيشتر از اين دلالت نمىكند كه شيعيان «مغفورهستند و حج غير از آنان پذيرفته نمىشود. بله، اگر امام به روشنى مىفرمود: «انك مغفور» دلالتبر مدح مىكرد.
▪️ ديگر اين كه: اگر واقعا روايت دلالتبر توثيق راوى بكند و بدانيم كه امام ابوالورد را مغفور دانسته، از كجا ثابت مىشود كه ابوالورد در اين روايت، همان ابوالورد راوى است; زيرا كسانى كه مكنى به ابوالورد هستند، بسيارند، بلكه قرينه بر حذف آن موجود است 89.»
▪️ و نشانهها و قرينههاى ديگرى نيزدر كتابهاى فقهى كه ثقه بودن راوى و اعتبار روايت را ثابت مىكنند، آورده شده است، از جمله:
⬅️ 1. سيد مرتضى و ابن ادريس به آن عمل كرده باشد.
⬅️ 2. روايتبه گونه مرسله در من لايحضره الفقيه ذكر شده باشد.
⬅️ 3. روايت را كلينى در كافى مسنده آورده باشد90 .
⬅️ 4. روايت مستفيضه باشد. يعنى چند روايت ذكر شده باشد، گرچه از نظر سندى اعتبار نداشته باشد، ولى اينگونه روايات، روى هم رفته و به طور جمعى، مطلب را ثابت مىكنند91 .
⬅️ 5. مضمون روايت، در ديگر روايتها وجود داشته باشد.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
87. حدائق الناضرة»، ج2/310.
88. جواهرالكلام»، ج2/241.
89.التنقيح فى شرح العروة الوثقى»، ميرزا على غروى تبريزى، ج4/233، مدرسة دارالعلم.
90.غنائم الايام»، ابوالقاسم قمى، ج3/62.
91.كتاب الزكاة»، سيد هادى ميلانى، ج2/32.
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
دعای فرج با نوای آقای علی فانی
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅الفضل ما شهدت به اعدا
🔅دشمنان بهتر از دوستان رهبر معظم انقلاب آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله را شناختند
🔅تشکیل ۴۰۰ اتاق فکر و سیستمی کردن جمهوری اسلامی تنها دو کار متوسط شخصیت برجسته تاریخ تشیع رهبر معظم انقلاب حفظه الله است که بر زبان این تحلیلگر ایرانی_آمریکایی جاری شده و به نظر او آیندگان بیشتر از امام خمینی ره از آیت الله العظمی خامنه ای سخن خواهند گفت
👈به بزرگواران توصیه میکنم کتابهایی که به صورت موضوعی از سخنان مقام معظم رهبری حفظه الله کار شده حتما بخوانند و در این تعطیلات اقلا ۳ کتاب را مطالعه کنند که ان شاءالله معرفی خواهم کرد
پ ن: طبیعتا حرفهای غلط و نامربوطی هم می زند که هیچ حقیقت ندارد
@salmanraoofi
#سوالات_حوزوی
🔄 سوال کردند که من صوت طرح جدیدی در فقه، آن اشکال به موسسات و سبک های اجتهادی را گوش کردم، ولی به طور اخص موسسه آیت الله شب زنده دار بروم چه طور است؟
🔅🔅🔅
↩ پاسخ: اگر شک ایشان این است که خوب آن اشکالات که در اجتهاد و موسسات هست، حالا بنده مثلا موسسه آیت الله شب زنداه دار را بروم چه طور است؟ آن اشکالات را با ارتباط و مشاوره و مطالعه هدفمند می شود حل کرد و آن مسئله ای نیست.
اما اگر خود موسسه آیت الله شب زنده دار منظورشان هست که من بروم نسبت به موسسات دیگر چه طور است؟ به نظر من چند تا امتیاز دارد موسسه ایشان: یکی شخصیت علمی آیت الله شب زنده دار است که متسالم و مقبول بین همه است از نظر علمی و شما می بینید که ایشان در طرازی هستند که مدرس های درجه یک را در این دفتر فقه معاصر بالاخره جمع شدند و شاگرد ایشان آقای اثنی عشری خوب یک دبیری و کار هایی آن جا دارند انجام می دهند که بالاخره متون جدید فقهی و اصولی تالیف بشود.
آن آقایانی که آن جا جمع شدند خودشان جزو مدرسان درجه یک هستند لذا هر کسی جمع نمی شود و حالا این یکی از نشانه هایی است که شخصیت ایشان از نظر علمی مقبولیت دارد. دیده بودم که اساتیدی هم با عنایت ایشان و درخواست ایشان آن جا می آیند که ممحض در این مسائل علمی هستند و بالاخره خود شخصیت ایشان باعث می شود که افرادی که ممکن است هر جایی نروند به خاطر ایشان آن جا بیایند.
این یک امتیازی است که نمی خواهم بگویم مدارس دیگر فقهی ام که زیر نظر مراجع هست این امتیاز را ندارد؛ ولی حالا بنده آن جا¬ها را خیلی اشراف ندارم. مسئله دیگری که هست و خیلی مهم است، شخصیت اخلاقی آیت الله شب زنده دار است که آن هم هیچ خدشه ای به شخصیت اخلاقی ایشان، افراد منصف و مشهور ندارند. خود ایشان یک شخصیت اخلاقی و متخلق هستند و این که یک شخصیت علمی و متخلق بالای سر یک موسسه ای باشد خیلی مهم است.
باز هم نمی خواهم عرض کنم که حالا موسسات دیگر مثلا افرادی که بالای سرشان هستند، مشکلاتی دارند! این طور نیست، ولی آیت الله شب زنده دار بلاخره درس اخلاق دارند، شناخته شده بودند هم پدرشان و خود ایشان هم شناخته شده اند به این که انسان متخلقی هستند و یکی از مدرسین اخلاق معروف حوزه هستند که همه می شناسند.
این هم خیلی مهم است که انسان در یک موسسه ای باشد که رئیس آن موسسه یک استاد اخلاق است و آن طور متخلق هست، این واقعا یک امتیاز است و بنده لااقل مطلع نیستم که موسسات فقهی آن رسیدگی های اخلاقی لازم را داشته باشند. نمی خواهم بگویم این جا هم مثلا دارد، ولی حضور ایشان و دم¬خور بودن با ایشان خودش خیلی مهم است و مسئله دیگری هم که هست، باز یک امتیازی برای موسسه آیت الله شب زنده دار است این هست که طلاب با خود ایشان، حالا سر درس همین طور است، ولی در موسسه با خود ایشان بنده مکرر دیدم بعد از نماز بحث می کنند و سوال می کنند و این دسترسی دیگر واقعا در موسسات دیگر نیست.
مثلا شخصیت آیت الله شبیری مثلا یک حضور منظمی داشته باشند در موسسه فقهی خودشان و سوالات علمی طلبه ها بپرسند؛ ولی ایشان حضور منظم دارند و مورد استفاده طلاب آن جا هستندف این هم بسیار مهم است. مسئله دیگری که هست که حالا باز خود آیت الله شب زنده دار می فرمودند این است که نرفتن به موسسات برای افرادی که واقعا اهل کار هستند، من دو بار یا یک بار از شخص ایشان شنیدم که اگر خودتان اهل کار هستید موسسه نیایید اولویت دارد.
این مسئله ای هست که واقعا اولویت دارد، ولی توصیه برای عموم واقعا همین است که اگر می خواهند فقه و اصول کار بکنند این موسسات را بروند، توصیه عمومی همین است. نوع طلاب آن حد از پشتکار و همت را ندارند که بخواهند موسسه نروند و کار بکنند. ما هم خودمان را بی¬خود مستثنا ندانیم، یک جایی که استثنا زده می شود همه خودشان را در آن استثنا می اندازند! ولی این نکته ای است که اگر واقعا و واقعا کسی اهل تلاش است، اهل پشتکار است این موسسات نروند، خود آیت الله شب زنده دار هم می فرمودند که اولویت دارد.
خروجی موسسات را هم ما داریم می بنیم دیگر، خروجی موسسات مدرس های خوب و قوی رسائل و مکاسب هستند، این که مدرسین خارج یا مراجع آینده از موسسات بیرون بیایند، فعلا که از این همه موسسه شخص خاصی دیده نشده. الان من یک نفر را در ذهنم هست که ممکن است ایشان از بزرگان آینده باشند، از این خروجی های موسسات که معروف شدند، بقیه در موسسات نبودند.
این نکات هست، ولی اگر کسی هم شک دارد که حالا خوب با آن اشکالات و نکاتی که نسبت به فقه و موسسات فقهی گفته شده چه کار می شود کرد؟ راهش همین مشورت و مطالعه و مشاوره هست حالا یا با بنده و افراد دیگر که بتوانند یک مسیر خوبی را در اجتهاد طی بکنند. ان شاء الله که همه موفق باشند، التماس دعا.
@salmanraoofi
🔆صوت طرح جدیدی در اجتهاد که در سوال به آن اشاره شده
https://eitaa.com/salmanraoofi/5823
@salmanraoofi
پیشنهاد میکنم با توجه به دوران خانه نشینی، سلسله گفتگوهای رودررو @rudarru57 را ببینید.
تمام قسمت های برنامه رودررو را میتوانید بصورت رایگان دانلود کنید.
۱. گفتگویی چالشی با فائزه هاشمی درباره اصلاحات، براندازی، ولایت فقیه، امام خمینی، منافقین، برجام و...
http://www.aparat.com/v/ugbep
۲. گفتگویی متفاوت با حاج مهدی رسولی درباره ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هیاتها و کارکردهای آن در جامعه
http://www.aparat.com/v/Wk42x
۳. گفتگویی صریح با علی باقری درباره برجام و عملکرد تیم مذاکره کننده سابق در مذاکرات هسته ای
http://www.aparat.com/v/YO20i
۴. گفتگویی چالشی با الهه کولایی درباره اصلاحات و دولت روحانی
http://www.aparat.com/v/afDJ5
۵. گفتگویی تاریخی با سردار نقدی؛ از جنگ تحمیلی و تشکیل سپاه بدر تا جنگ بوسنی، مفاسد اقتصادی، دوره اصلاحات و دیدار خاتمی با شاه سعودی
http://www.aparat.com/v/epHCE
۶. گفتگویی صریح با نقوی حسینی درباره عملکرد لاریجانی در مجلس دهم
https://www.aparat.com/v/r4JDe
۷. گفتگویی چالشی با طیبه سیاوشی درباره فراکسیون امید و عملکرد مجلس دهم و مسایل سیاسی روز
https://www.aparat.com/v/bOUXr
۸. گفتگویی متفاوت با محمد حسین پویانفر درباره اربعین و هیاتهای مذهبی
http://www.aparat.com/v/OlDGg
۹. گفتگویی چالشی با سید محمد رضا خاتمی درباره تسخیر لانه جاسوسی، دوره اصلاحات، حوادث سال ۸۸، دولت روحانی، برجام، جنگ سوریه و...
http://www.aparat.com/v/b47ac
۱۰. گفتگویی صریح با علیرضا زاکانی درباره مفاسد اقتصادی حسین فریدون، مسایل سیاسی روز، کوی دانشگاه ۷۸ و...
http://www.aparat.com/v/S3Afj
۱۱. گفتگویی متفاوت با فریدون عباسی درباره ترورش توسط موساد، عملکرد سازمان انرژی اتمی در دولت دهم، برجام، احمدی نژاد، روحانی، صالحی، جلیلی و...
https://www.aparat.com/v/4VCOe
۱۲. گفتگویی صریح با داریوش سجادی درباره روابط ایران و امریکا، دموکراتها و جمهوری خواهان، مدل دموکراسی در امریکا، جریان شناسی اپوزیسیون جمهوری اسلامی، حوادث سال ۸۸ و...
http://www.aparat.com/v/JNDI9
۱۳. گفتگویی جنجالی با علی مطهری درباره فرهنگ و سیاست؛ از دفاع از قانون حجاب تا برجام و نهضت آزادی!
http://www.aparat.com/v/Rdk9w
۱۴. گفتگویی متفاوت با بهروز افخمی درباره سینما، تلوزیون، مجلس ششم، حضور در ستاد خاتمی و کروبی، جشنواره فجر و مسایل سیاسی روز
https://www.aparat.com/v/5XCTa
۱۵. گفتگویی تاریخی با عزت شاهی.؛ از چگونگی تشکیل کمیته ها تا بسیاری از تحولات دهه ۶۰
https://www.aparat.com/v/wY890
۱۶. گفتگویی چالشی و صریح با حمید رسایی، از احمدی نژاد و روحانی تا مجالس هشتم و نهم ،برجام و فردوسی پور!
https://www.aparat.com/v/xLOyj
۱۷. گفتگویی متفاوت با جانباز مدافع حرم امیرحسین حاجی نصیری درباره حاج قاسم سلیمانی، جنگ سوریه و ابعاد کمتر شنیده شده درباره مدافعان حرم
https://www.aparat.com/v/0zr6I
۱۸. گفتگویی چالشی با محمد علی وکیلی درباره اصلاحات، حوادث سال ۸۸، مجلس دهم، عملکرد دولت روحانی و برجام
https://www.aparat.com/v/DfgOk
۱۹. گفتگویی چالشی با محمد توسلی درباره نهضت آزادی، جنگ تحمیلی و برخی تحولات قبل انقلاب و دهه ۶۰
https://www.aparat.com/v/508B3
۲۰. بخش اول گفتگوی تاریخی با سردار سعید قاسمی درباره تحولات دهه ۶۰ و جنگ تحمیلی، در اینگفتگو پاسخ بسیاری از شبهات درباره جنگ را خواهید دید
https://www.aparat.com/v/XqgQw
۲۱. بخش دوم گفتگو با سردار سعید قاسمی؛ از قطعنامه ۵۹۸ تا حضور در جنگ بوسنی، خدمت رسانی به زلزله زدگان بم، رودبار، کرمانشاه و تحلیلهایی جذاب از مسایل روز سیاسی
https://www.aparat.com/v/I1hOS
۲۲. گفتگویی متفاوت با حاج امیر عباسی رباره خدمت رسانی هیاتهای مذهبی در بحرانهای اجتماعی در منطقه سیل زده پلدختر
https://www.aparat.com/v/glwAy
۲۳. گفتگویی تاریخی با کاظم دارابی درباره ۱۵ سال زندانهای آلمان و حادثه میکونوس+ خاطراتی از شهید شاطری
https://www.aparat.com/v/G3Qp8
۲۴. گفتگویی تاریخی با روح الله حسینیان درباره تحولات دهه ۶۰، شخصیت منتظری، تصمیم امام خمینی درباره عزل منتظری، باند مهدی هاشمی، عملیات مرصاد و...
https://www.aparat.com/v/jnLs9
۲۵. گفتگویی فرهنگی با وحید جلیلی درباره آسیب شناسی فرهنگ؛ از صداوسیما تا سینما و جشنواره های فرهنگی
https://www.aparat.com/v/67yC0
۲۶. گفتگویی چالشی با صادق شهبازی درباره عدالتخواهان
https://www.aparat.com/v/pThl5
۲۷. گفتگویی تاریخی با سید محمود نبویان؛ از طرح ولایت و علامه مصباح یزدی تا نکاتی تکان دهنده درباره برجام و بنیانهای فکری شخص و دولت روحانی
https://www.aparat.com/v/JvlBT
@Sabeti ✅
@salmanraoofi
4_5859306973475898753.mp3
5.94M
#مداحی آقای میرداماد
میلاد امام حسین علیه السلام مبارک
التماس دعا
@salmanraoofi
هدایت شده از بر پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این گفتگوی چند دقیقه ای رو ببینید.
گفتگوی حجت الاسلام بی آزار با حجت الاسلام کاظم زاده.
شنیدنی است.
@ali_mahdiyan
#تحلیل_و_بررسی
#نبرد_بیولوژیک 1
#ژنتیک
#ایرانی
#یهود
📐 شناسایی ژنتیک ایرانیها، توسط «بهاییهای شناسنامهدار امنیتی که احتمال اصالت یهودیشان بالاست» در دانشگاه استنفورد انجام میشود. به این ترتیب حملۀ بیولوژیک در موضوع کرونا و زمینههای متنوع دیگر محتمل است.
🔅🔅🔅
📝 به گزارش مشرق، از دیرباز، یکی از مهمترین فناوریهای سیاسی ــ اجتماعی یهودیان خاص، کتمان آیینشان بوده است. این تکنیک آنها، حتی در قرآن کریم نیز تصریح شده و آمده است:
وَقَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِی أُنزِلَ عَلَی الَّذِینَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاکْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ.
و گروهی از اهل کتاب گفتند: اولِ روز به آنچه بر مؤمنان نازل شده ایمان آورید، و در پایان روز کفر ورزید، با این هدف که مؤمنان، با این ایمان و انکار شما به تردید افتند. (آلعمران ــ 72)
◀ لزوم تخریب آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکا در منطقه پیدا و پنهان «بیوتروریسم» در آمریکا بهصورت سنتی، و از سدهها پیشتر، بسیاری از اینان تلاش میکنند با تظاهر به دینی دیگر، دین حقیقیشان را مخفی نگه دارند. یهودیانِ متظاهر به مسیحیت را اصطلاحاً «مارانو» (maˈranos) و یهودیانِ متظاهر به اسلام را «آنوسی» (به عبری: א וסים) مینامند؛ البته گاهی در عبارت نادقیق واژۀ «جدیدالإسلام» برای آنان بهکار گرفته میشود. این شرایط به آنها ــ که عموماً بهدلایل مختلف منفور جوامع هستند ــ بسط ید و قدرت مانور بیشتری میبخشد.
📈 در نمونههای ایرانی این فناوری، میتوان به چندین مورد مهم و مؤثر اشاره کرد. از جمله «یهودیهای آنوسی» مشهد که 2400 نفر از آنان در یک روز (واقعۀ «اللهداد» در سال 1839 میلادی) اظهار مسلمانی کردند.
▪ رشیدالدّین فضلاللّه
از دیگر یهودیان تأثیرگذار در تاریخ ایران، میتوان به رشیدالدّین فضلاللّه (زادۀ حدود سال 648 قمری ـ درگذشتۀ 718 قمری) اشاره کرد. وی دانشمندی ذوالفنون بود که «ربع رشیدی» از یادگارهای اوست. رشیدالدّین، طی دو دهه، صدراعظم و از تأثیرگذارترین چهرهها در سپهر سیاسی ایران بود. از جمله، دادگاهی که به قتل او و فرزند 16 سالهاش (که جامهدار اولجایتو بود) دستور داد، اتهام اصلی او را قتل اولجایتو میدانست. طرفه اینکه اولجایتو، که در نوزادی به تبعِ دین مادرش مسیحی نسطوری بوده، و سپس به مذهب حنفیه گرایش پیدا کرده بود، در آستانۀ کشته شدن، تحت تأثیر علامه حلّی مذهب تشیع اختیار کرده و حتی دستور داده بود نام خلفای راشدین از خطبههای نماز جمعه و از سکهها برداشته شود! سوگمندانه، اکنون در ایران از رشیدالدّین فضلاللّه تندیسها ساخته و نام او را بر معابر و خیابانها نهادهاند.
▪ ابراهیم کلانتر
یکی دیگر از این موارد، میرزا (حاج!) ابراهیم کلانتر است که فرزند هاشم یهودی است. خیانت او به لطفعلیخان موجب شد آغامحمدخان سلسلۀ قاجاریه را پایهگذاری کند (قاجاریه همواره ممنون این لطف او بودهاند؛ ناصرالدین در مجلس آلیانس یهودیان فرانسه بر این امر تصریح دارد). داماد و خواهرزادۀ او میرزاابوالحسن ایلچی است. وی از انگلستان مستمری میگرفته و عامل آنان بوده است؛ همچنین جدای از اینکه اولین فراماسون ایران و اولین فرد ایرانی است که به آمریکای لاتین سفر کرده، از سوی ایران عامل مذاکره و انعقاد هر دو قرارداد ننگین گلستان و ترکمانچای بود. از ابراهیم کلانتر، خاندان بزرگی در شیراز به نام «قوام» باقی ماند که نفوذ آنان بر قاجاریه و پهلوی بر کسی پوشیده نیست. یکی از مردان همین خاندان ـ علی قوام ـ داماد رضا پهلوی و همسر اول اشرف بوده است.
▪ ذکاءالملک
از دیگر مواردی که میتوان در این زمینه برشمرد، محمدعلی فروغی است که در بنیانگذاری ایران مدرن ــ یا بهعبارت بهتر در شکلگیری آرایش منفعل ایران در برابر مدرنیته ــ نقشی اساسی بازی کرد. او کنار اردشیر ریپورتر (فرستادۀ مستقیم یهودیان روچیلد) در برآمدن رضاخان، و بعدتر در بر مسند نشستن محمدرضا نقشی اساسی ایفا کرد. گذشته از صبغۀ سیاسی، وی همچنین سلسلهجنبان روشنفکری ــ بهمعنی مصطلح آن ــ در ایران بود. فروغی در عصری که ایرانیان اساساً فلسفهگریز بودهاند، با حواشیای که به آرای بنیانی بسیاری از منابع پایۀ ایرانیان زد، (مانند شرح بر آرای مرحوم سهروردی و شاهنامه و آثار سعدی و الخ) و همچنین نگارش کتابهایی همچون «سیر حکمت در اروپا»، گذار ایران به مدرنیته را ریلگذاری کرد.
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی
#نبرد_بیولوژیک 2
#ژنتیک
#ایرانی
#یهود
📐 شناسایی ژنتیک ایرانیها، توسط «بهاییهای شناسنامهدار امنیتی که احتمال اصالت یهودیشان بالاست» در دانشگاه استنفورد انجام میشود. به این ترتیب حملۀ بیولوژیک در موضوع کرونا و زمینههای متنوع دیگر محتمل است.
🔅🔅🔅
📈 پرونده ویژه "جنگ جهانی غذا" ,
ذکاءالملک گرچه از یک خاندان یهودی برآمد، اما علاوه بر دارالفنون، در حوزههای علمیه همچون مدرسۀصدر، مدرسۀمروی و مدرسۀسپهسالار نیز دانش اندوخت؛ وی حتی درس حکیم بزرگ آن دوران، میرزا ابوالحسن جلوه را نیز درک کرده بود. موسی حقانی، تاریخنگار برجستۀ معاصر دربارۀ یهودی بودن فروغی میگوید:
▪ خاندان فروغی، از جمله کسانی هستند که به یهودیهای بغدادی تعلق دارند و کسی در این زمینه تردید ندارد. جدّ آنان، از بغداد به ایران میآید و در محلۀ دردشت ساکن میشود و هماکنون نیز پسوند فامیلی آنان، فروغی دردشت است، ظاهراً مسلمان میشوند. بسیاری از شاعران آن عصر، واکنشهای جالبی به یهودی بودن آن دارند. ادیبالممالک، ملکالشعرای بهار و... از جمله کسانی هستند که به این موضوع اشاره میکنند. در مورد یهودیان بغدادی و ماجرای مسلمان شدن آنان، یک مسئلۀ مهم وجود دارد و آن هم این است که وقتی ماجرای باب و بهاء راه میافتد و در کشور مورد استقبال قرار نمیگیرد، تعدادی از یهودیان بغدادی که بهظاهر اسلام آورده بودند و یا اصلاً اسلام نیاورده بودند، به جریان بابیه تزریق میشوند و به آن کمک هم میکنند، در حقیقت، پیوستن آنان به این جریان باعث میشود که این جریان جان گرفته و حیات پیدا کند.
▪ بهاییان یهودی
در مورد دوگانگی آیین یهودیان مسلماننما، اسناد بسیاری وجود دارد؛ میان بسیاری از تاریخنویسان اتفاق نظر وجود دارد که حدود یک قرن پیشتر، جریانی برای بهایی شدن یهودیان ایجاد شد، چنانکه پس از اندک زمانی، بیش از 90 درصد از جمعیت بهاییان را کسانی تشکیل میدادند، که سابق بر آن یهودی بودهاند. این موضوع «تزریق یهودیان به بهائیت»، یک قرن پیشتر از این، در فضای سیاسی ایران جزء بدیهیات بهشمار میرفته است. اسماعیل رایین در کتاب انشعاب در بهائیت مینویسد: «بیشتر بهائیان ایران یهودیان و زردشتیان هستند و مسلمانانی که به این فرقه گرویدهاند در اقلیت میباشند. اکنون سالهاست که کمتر شده مسلمانی به آنها پیوسته باشد.» حضرت امام نیز در نامهای هشدارآمیز به اسداللّه علم در تاریخ 2 آذرماه 1341 مینویسد:
دولت، خوب است وظیفۀ خود را بداند؛ ما را زیر دست یکمشتکلیمیکهخودرابهصورتبهاییدرآوردهاند پایمال ننماید. (2 آذر 1341)
▪ «مقام امنیتی» ساواک
پرویز ثابتی، چهارم فروردین 1315، در محلۀ تپهسرِ شهر مهدیشهر (سنگسر) زاده شد. وی در دبیرستان قدیمی و زرتشتی «فیروز بهرام» تهران درس خواند و از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی حقوق دریافت کرد.
📈 پرونده ویژه "جنگ جهانی غذا" ,
ثابتی در موساد اسرائیل دورۀ امنیتی دید و از سال 1345 تا آستانۀ انقلاب مسئول ادارات مختلف ساواک بود، و بهخصوص حائز اهمیت است که «زندان کمیتۀ مشترک ضد خرابکاری» در ادارۀ سوم (امنیت داخلی) و دفتر بازجویی ساواک زیر نظر او اداره میشد. وی بعدتر با صلاحدید شخص شاه، در یک برنامۀ تلویزیونی با موضوع «چریکهای فدایی خلق» حاضر شد و نامی که برای اشاره به او در این برنامه مورد استفاده قرار گرفت (مقام امنیتی) در افکار عمومی ایرانیها ماندگار شد و روی او ماند. قدرت توجیه و استحکام کلام این «مقام امنیتی» موجب شد بهعنوان «سخنگوی ساواک» برگزیده شود و در برنامههای خبری بعدی نیز حضور یابد.
🔹 وی بر اساس اسناد ساواک، در نهم آبان سال 1357 با نام مستعار «عالیخانی» از طریق فرودگاه بینالمللی مهرآباد، تهران را به مقصد لندن ترک کرد. ثابتی نهایتاً به ایالات متحده رفت و با ثبت شرکتی به نام Paris Enterprises از 1983 تاکنون به فعالیت اقتصادی مشغول است.
📈 پرونده ویژه "جنگ جهانی غذا" ,
(دربارۀ ارتباط وثیق خانوادۀ «عالیخانی» با اسرائیل نیز اطلاعات مهمی وجود دارد. نمایندۀ دولت اسرائیل در ایران در خلال دهههای 1340 و 1350، برادران عالیخانی بودهاند)
@salmanraoofi
#تحلیل_و_بررسی
#نبرد_بیولوژیک 3
#ژنتیک
#ایرانی
#یهود
📐 شناسایی ژنتیک ایرانیها، توسط «بهاییهای شناسنامهدار امنیتی که احتمال اصالت یهودیشان بالاست» در دانشگاه استنفورد انجام میشود. به این ترتیب حملۀ بیولوژیک در موضوع کرونا و زمینههای متنوع دیگر محتمل است.
🔅🔅🔅
▪ پردیس، فرزند خلف پرویز
پردیس، نام دختر این مقام امنیتی است که در سال 1354، در بحبوحۀ اختناق و شکنجۀ جوانان این کشور به دست پدرش در «کمیتۀ مشترک ضد خرابکاری» به دنیا آمد. این دختر نیز در سال 1357 به همراه خانوادهاش جلای وطن کرد و در آمریکا ساکن شد و در بالاترین سطوح تکنیکال ایالات متحده آموزش دید و پرورش یافت. وی دورههای کارشناسی، ارشد و دکتری ژنتیک را به ترتیب در دانشگاههای MIT، آکسفورد و هاروارد طی کرد و اکنون استادتمام دانشگاه هاروارد در حوزۀ ژنتیک است.
📈 پرونده ویژه "جنگ جهانی غذا" ,
پردیس ثابتی روی بیماریهای همهگیر مانند ابولا مطالعه میکند و اکنون مأموریت یافته توالی ژنومی ایرانیان را شناسایی کند. این پروژه نقاط ضعف و قوت ساکنان این سرزمین را بهخوبی بهدست میدهد. در یک فیلم که از دانشگاه استنفورد و از تیم این پروژه منتشر شده آمده است:
«99.9 درصد مردم روی زمین ژنهای یکسانی دارند و این ژنها اکثراً مشابه هستند ولی تغییرات کوچکی در بخشهای مختلف ژنوم ما وجود دارد که باعث تفاوت در جمعیتها میشود.
من بهعنوان «پزشک آینده» بیصبرانه منتظر «پزشکی شخصیسازی شده»ای هستم که از اطلاعات ژنوم برای تجویز دارو و تشخیص بیماری استفاده میکند.
طی چند سال گذشته از ژنتیک یاد گرفتیم که داشتن یک مبنای خیلی خاص در پیشینۀ اطلاعات ژنومی، برای فهمیدن نحوۀ بیماریزایی تفاوت جمعیتها بسیار اهمیت دارد.»
▪ به این ترتیب روشن است که اطلاعات ژنتیکی و خصوصیتهای مردم ایران ــ که حتی مطابق اذعان فوق برای بیماریشناسی و تجویز (و قهراً حملۀ بیولوژیک) نیز کاربرد دارد ــ توسط «فرقهای خاص» در اختیار کانونهای قدرت آمریکا قرار دارد. همچنین باید توجه کرد که این، تنها یکی از کانونها و آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکاست.
🔹 گرچه پروپاگاندای رسانههای غربی، تلاش کرده با بی اساس جلوه دادن فرمایشهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب طی روزهای گذشته اصل موضوع را منکر شود، اما واقعیت این است که پزشکی شخصیسازی شده ــ خصوصاً با ابزار دانش ژنتیک ــ در حال مستحکم کردن پایههای تئوریک خود است؛ پلتفرمی مفهومی که اصطلاحاً به «پزشکی آینده» شهرت یافته است.
منبع: تسنیم
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 51
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ ز) لزوم توجه به رابطه قرآن و حدیث
پرداختن به این نکته که رابطه قرآن و حدیث از جهات علمی چگونه است و چه ارتباط علمی بین قرآن در ساحت تفسیر و فقه برقرار است میتواند منظومه منظم فقهی و تفسیری را برای فقیه به وجود آورد در این مجال به اختصار به این نکته پرداخته ایم .
🔹 از مطالب مهمی که در این رابطه قابل پیگیری و ژرف نگریست بررسی رابطه قرآن و حدیث است و اینکه حديث در جنب قرآن چه نقشى دارد؟ چه مسائل قرآنی با حدیث و بیان عترت تفسیر ، تبیین و حل میشود ؟ از يك سو قرآن میفرماید : بيان ( آل عمران آيه 138) و تبيان ( نحل آيه 89) است و از روشن گرى ، جز خود بى نياز. و از طرف ديگر جامع است چرا خداوند فرموده : لارطب ولايابس الا فى كتاب مبين ( انعام آيه 59 ) ؛ مافرطنا فى الكتاب من شئ (همان، آيه 38 ) و آيات ديگر. چون: نحل آيه 89؛ شورى آيه 13؛ نمل آيه 75؛ سبأ آيه 3 . پس ظاهرا قرآن نه امرى را فروگذار كرده ویا ناقص بیان کرده كه به حديث نياز باشد و نه در بيانش اجمال و ابهام است كه روشن گرى بطلبد.
پس چه احتیاجی به حدیث وجود دارد ؟ اين پرسشى جدى است که دغدغه گروهى از محققان بوده و هست.
▫ علاّمه طباطبايى كه در مقدمه تفسيرش بر بى نيازی قرآن از غير خود تاكيد ورزيده 92و در كتاب « قرآن در اسلام» با اين پرسش به طور جدّ مواجه شده و چنين پاسخ گفته است:
آن چه گفته شد منافات ندارد، با اين كه پيغمبر و ائمه اهل بيت(ع) عهده دار بيان جزئيات قوانين و تفاصيل احكام شريعت كه از ظواهر قرآن مجيد به دست مى آيد، بوده اند. و هم چنين سِمت معلمى معارف كتاب را داشته اند چنان كه از آيات ذيل در مى آيد:
«وانزلنا اليك الذكر لتبيّن للناس مانزل اليهم» نحل آيه 44 ،
«وما اتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا» حشر آيه 7
«وما ارسلنا من رسول الاّ ليطاع باذن الله» نساء آيه 64
«هو الذى بعث فى الاميين رسولاً منهم يتلوا عليهم آياته ويزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمة» جمعه آيه 2
🔹 به موجب اين آيات، پيغمبر ا كرم(ص) مبين جزئيات و تفاصيل شريعت و معلمِ الهى قرآن مجيد مى باشد و به موجب حديث ثقلين پيغمبر ا كرم، ائمه اهل بيت را در سمت هاى نام برده جانشينان خود قرار داده است و اين مطلب منافات ندارد با اين كه ديگران نيز با اعمال سليقه اى كه از معلمين حقيقى ياد گرفته اند مراد قرآن مجيد را از ظواهر آياتش بفهمند93. ونيزفرموده است:
نتيجه اين دو مقدمه اين است كه در قرآن مجيد برخى از آيات با برخى ديگر تفسير شود و موقعيت پيغمبر اكرم(ص) و اهل بيت او در برابر قرآن، موقعيت معلمين معصومى باشد كه در تعليم خود هرگز خطا نكنند و قهراً تفسيرى كه آنان كنند با تفسيرى كه واقعا از انضمام آيات به همديگر به دست مى آيد مخالف نخواهد بود 94.
🔹 يكى ديگر از حديث پژوهان در كتاب «مكانة السنة فى التشريع الاسلامى» نقش قرآن را در وادى تشريع چنين بازگفته است:
نصوص سنت سه دسته است: قسمى از آن مويد احكام قرآن است و در اجمال و تفصيل با قرآن سازگارى دارد، مانند احاديث وجوب نماز، زكات، حج و روزه.
◀ دسته اى ديگر مبين احكام قرآنى است كه حاوى تقييد مطلق، تفصيل مجمل و تخصيص عام مى باشد، مانند رواياتى كه احكام مفصل نماز و روزه را بيان داشته است.
◀ دسته سوم رواياتى است كه بر حكمى دلالت دارد كه در قرآن نيست مانند حرمت جمع ميان زن و عمه اش، احكام شفعه، رجم زانى محصن و…. در دو دسته اوّل نزاعى ميان عالمان نيست و در دسته سوم اختلاف نظر است.
🔹 نويسنده پس از بيان ديدگاه ها نسبت به دسته سوم روايات مى گويد:
هردو گروه اتفاق نظر دارند كه احكام تازه اى در سنت وجود دارد كه در قرآن بدان تصريح نشده است، لكن دسته اى آن را استقلال در تشريع مى انگارند و گروه دوم آن را به گونه اى داخل قرآن مى دانند. از اين رو نزاع لفظى است 95.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
92.. الميزان فى تفسير القرآن، ج1، ص6
93. قرآن در اسلام، ص25و26
94. همان، ص60
95.السنة و مكانتها فى التشريع الاسلامى،مصطفى سباعى(چاپ چهارم: بيروت، المكتب الاسلامى، 1405ق.) ص380 و381
@salmanraoofi
باسمه تعالی
از حاج آقای سید محمد عبداللهی که مسن تر از بنده هستند ولی در اداره کانال زحمت زیادی می کشند و مدت زیادی است که کمک کار بنده شدند، کمال تشکر را دارم
هنوز هم اگر رفقایی بتوانند کمک کنند، خصوصا افرادی که بیشتر با رایانه در نت هستند، محتاج کمکشان هستم
🔆در صورت تمایل به همکاری به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهید
متشکرم
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 52
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
📐 به نظر مى رسد بتوان جايگاه سنت را در دين شناسى و خدمت به قرآن در اين عرصه ها برشمرد:
1 . تعليم شيوه استنباط از قرآن : روایاتی که تاکید دارد که فرد مفسر باید از ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آگاهی داشته باشد موید این مطلب هستند .3 . تعليم شيوه هاى اجراى قوانين و تطبيق شريعت در حوزه هاى زندگى : بسیاری از احادیث و تاریخ معصومین علیهم السلام در واقع عمل به این کلیات قرآنیست ؛4 . تبيين معارف بلند قرآنى : روایاتی که در ذیل آیات توسط بعضی محدثین جمع آوری شده نمونه کوچکی از این احادیث است که البته به جمع آوری روایاتی که ائمه استشهاد به آیه ای یا تفسیر آیه ای کرده اند پرداخته اند در حالیکه روایاتی که تشابه موضوعی با آیات دارد بسیار بیش از اینهاست ؛5 . بيان تاويلات قرآن، بطون و مصاديق (جرى و تطبيق): که مسلما از علوم خاص اهل بیت نسبت به قرآن است و بعضی در این رابطه کتاب تالیف کرده اند ؛6 . بيان تفاصيل قوانين و احكام قرآنى در حوزه سكوت قرآن : که مواردی از این قبیل بسیار است ؛7 . بيان موارد نسخ، و مخصص عمومات قرآنى: که از موارد واجب تفسیر قرآن به نظر میرسند ؛8 . شرح و بسط تاريخ انبيا و امت هاى سلف كه در قرآن به اجمال بدان اشارت رفته؛هريك از اين محورها نمونه هاى بسيار در لابه لاى احاديث دارد كه از ارائه آن صرف نظر شد،
◀ نکته مهم در تبیین و کنکاش این مسائل این است که تبیین این مسائل به صورت علمی باعث استحکام منظومه فقهی فقهیه و ایجاد ارتباط علمی و روشمند بین مبانی قرآنی و حدیثی فقیه و در نتیجه کمتر به تعارض برخوردن یا حل تعارض های قرآن و حدیث به گونه ای که تعارض با مبانی دیگر نداشته باشد خواهد شد .
⏪ 4) علم تاریخ
علم تاریخ از علوم مهجور بین فقها و محدثین است نگارنده با توضیح امتیازات اطلاع از علم تاریخ به تبیین مقدمه بودن این علم برای اجتهاد در بعضی حوزه ها پرداخته است .
📈 امتیازات اطلاع از علم تاریخ
⬅ 1) اطلاع از سیره ائمه : پر واضح است که تاریخ جز مهمترین منابع سیره ائمه علیهم السلام است و به نظر نگارنده سیره آنان از یک منظر اجرای قوانین شرعیست و اجرای قانون در عمل شرح اِعمال قانون در عمل خصوصا از حیث زمان ، مکان و چگونگی اجرای آن است .
البته ممکن است این اطلاعات به طور کلی در روایات هم یافت شود اما مسلما با توجه به کمی متون حدیثی در حیطه سیاست تاریخ مهمترین منبع در تشخیص شیوه برخورد با کفار ، مشرکین ، منافقین و مومنین خواهد بود خصوصا در زمان ، مکان و نحوه اجرا در زمانهای صلح و جنگ .
⬅ 2) کمک به فقیه در پیش بینی آینده : امیر المومنین میفرماید : اسْتَدِلَّ بِمَا كَانَ عَلَى مَا يَكُونُ96 () از آنچه گذشته به آنچه اتفاق خواهد افتاد استدلال نما .
علم تاریخ این امکان را به فقیه میدهد که بتواند حوادث آینده را پیش بینی کند و برنامه لازم را برای حفظ مجتمع اسلامی و جمعیت مسلمین
⬅ 3) درک جو اجتماعی ، سیاسی ،فرهنگی : اطلاع از تاریخ به فقیه این امکان را میدهد که از مسائل سیاسی اجتماعی فرهنگی زمان ائمه اطلاع پیدا کند و در نتیجه بتواند فهم بهتری از روایات با توجه به جو موجود بدست آورد و بهتر بتواند استنباط کند .
با توجه به آنچه گذشت علم تاریخ جز علوم پایه برای اجتهاد خصوصا در فقه سیاسی خواهد بود .
⬅ 5 ) قواعد فقهی :
از مهمترین علوم برای اجتهاد قواعد فقهی هستند که میتوان آنها را هم رتبه علم اصول دانست چراکه قواعد کلی هستند که در همه ابواب یا یک باب از ابواب فقهی کاربرد دارند و در ابوابی مثل معاملات که روایات کم هستند جای خالی روایات را برای فقیه پر کنند .
این علم بعد از علم اصول جز مهمترین علوم برای اجتهاد محسوب میشود و اگر چه امروزه نسبتا مهجور مانده اما در اهمیت آن و اینکه جز علوم پایه برای اجتهادست شکی نیست .
📐 نکته ای راجع به قواعد فقهی :
با توجه به روشهای استنباطی موجود احتیاج به قواعد فقهی در دو مکتب کاملا مورد نیاز است
◀ 1- بعضی از مکاتب فقهی روش استنباطی یکدستی در تمام ابواب فقهی دارند و معمولا در اول هر باب ولو که روایات کافی برای استنباط مسئله موجود باشد امابه مقتضای اصل یا قاعده در اول هر باب پرداخته شده واصل یا قاعده را مورد بررسی قرا میگیرد. این مکتب مسلما به قواعد فقهی هر باب نیاز مبرمی دارد خصوصا با سختگیری که نسبت به ادله و ظهور آنان در حکم فقهی به خرج میدهد .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
96.. مستدرکالوسائل ج : 13 ص : 142 فيما يجب على الأمير من محاسبة نفسه
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 53
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀ 2- بعضی از مکاتب در ابواب عبادات به بررسی اصل یا قواعد نمی پردازند چرا که با توجه به وفور روایات اصل یا قاعده مورد نیاز قرار نمیگیرد و رجوع به قاعده یا اصل با وجود روایات لغو به نظر میرسد اما در معاملات با توجه به کمی روایات فقیه به اصل یا قاعده فراوان نیاز پیدا خواهد کرد لذا در این ابواب هم به مقتضای قاعده بحث میکنند و هم به مقتضای روایات طبق این مکتب هم به قواعد فقهی در ابواب معاملات نیاز خواهیم داشت .
◀ 3- بعضی مکاتب گرچه سبک فقهی یکدستی دارند اما ترجیح میدهند معضلات فقهی را با احتیاط حل کنند و بیشتر نص گرا هستند تا قاعده گرا در این مکتب نیاز به قواعد فقهی کمتر احساس میشود
⏪ 6) علوم روز
تا به حال به طور مفصل به نقش اطلاع از علوم روز در اجتهاد پرداخته نشده نگارنده با تبیین نکات کلی که در این علوم باعث کمک به اجتهاد میشود به بررسی نقش علوم مهم در ارتباط با اجتهاد و تبیین این نکات پرداخته است .
📈 چند نکته کلی راجع به علوم روز :
⬅ 1- علوم روز در تبیین موضوعات فقهی ، خصوصا موضوعات پیچیده مسائل جامعه در ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی فرهنگی نقش مهمی دارند حتی در برخی موارد بررسی بعضی موضوعات به طور صحیح بدون دانستن علوم جدید ممکن به نظر نمیرسد به عنوان مثال بررسی بانک و نقش پیچیده آن در اقتصاد جامعه و یا بحث نقدینگی بدون دانستن علم اقتصاد ممکن نیست .
⬅ 2 – اگر فقیهی معتقد به این امر است که اسلام قطعا نظام سیاسی اقتصادی فرهنگی عبادی اخلاقی و ... دارد علوم جدید مطمئنا به او در ارائه نظامهای اسلامی در جوانب مختلف یاری خواهند رساند چرا که یکی از مشخصات علوم جدید سعی تام در ارائه یک بسته نظام مند ، کامل و همه جانبه در ابعاد مختلف برای یک علم است .
⬅ 3- آگاهی از علوم جدید باعث نظام دهی به فکر فقیه در ابعاد مختلف خواهد شد و این نظام مند فکر کردن از مسائلیست که امروزه نیاز مبرمی به آن احساس میشود . اساسا فکر نظام مند و منظم به جوانب فکر خود آگاهی بهتری داشته و برای حل معضلات راهکارهای بهتری ارائه خواهد کرد داشتن یک منظومه فکری منظم که تمام اجزا آن از کلام و فقه و اصول و اقتصاد و سیاست و ... به هم مرتبط باشند به مثابه ماشینیست که تمام اجزا آن با هم کاملا هماهنگ کار کرده و سر نشین خود را بهتر به مقصد میرساند .
⬅ 4 - اصطلاحات علوم روز در تبیین بعضی مسائل علوم اسلامی کمک شایانی به فقیه خواهند کرد و زبان وسیعتری برای ارائه مقصود به فرد خواهند بخشید مثلا اصطلاحات علم حقوق در تبیین روابط قانونی حاکم بین ادله و ارائه تعریف بهتر از اصطلاحات فقهی و نظم بخشی به مباحث الفاظ اصول فقه و یا بخش تعارض ادله کمک های شایانی به فقیه ارائه میدهند آیت الله سیستانی حفظه الله از کسانی هستند که به شایستگی از این علم برای فقه و اصول خود استفاده کرده اند .
📐 در این مقام به مهمترین علوم با توجه به کاربرد آنها در فقه خواهیم پرداخت
📒 علم اقتصاد
علم اقتصاد از دقیقترین و مهمترین علوم روز است نگارنده با ارائه تعریف این علم به نقش این علم در نظام دهی مباحث معاملات و لزوم این علم برای موضوع شناسی مباحث فقهی اقتصادی پرداخته است .
این علم از مهمترین علوم جدید است . کارشناسان این علم در تعریف آن گفته اند : علم اقتصاد نوعی مطالعه و بررسی است که با آن میتوان از منابع کمیاب و محدود برای تامین نیازهای رقیب (و نامحدود) حداکثر استفاده را به عمل آورد . به همین خاطر گفته میشود که اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع و علم انتخاب است . البته توزیع و مصرف در واقع محورهای اصلی علم اقتصاد هستند .
به طور کلی علم اقتصاد از ثروت ، منابع آن ، و چگونگی توزیع و رشد ثروت ، تورّم ، تولید ، مصرف و توزیع سخن میگوید .
به نظر نگارنده اطلاع از علم اقتصاد مزایایی دارد که ما به آنها اشاره میکنیم .97
⏪ 1)اطلاع از این علم باعث باز شدن افقهای جدیدی برای ذهن مجتهد هنگام مراجعه به آیات و روایات اقتصادی میشود و به مجتهد برای درک کیفیت توزیع ثروت در اسلام ، علت اقتصادی تحریم ربا و اثر آن در اقتصاد مسلمین ، چگونگی اداره اقتصادی جامعه مسلمین از نظر اسلام و مباحثی از این قبیل دیدی بهتر و باز تر میدهد اصولا اگر این علم درست تحصیل شود و هنگام مراجه به متون دینی صحیح از آن استفاده شود میتواند در نظام بخشی به فکر مجتهد در مسائل اقتصادی و درک ارتباط شبکه ای متون اقتصادی دینی و اینکه این متون مجموعه ای منظم از قوانین اقتصادی هستند یا میتوان این متون را به صورت مجموعه ای منظم ارائه داد ، اثری شگرف داشته باشد .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
97.مبانی و اصول علم اقتصادص37- دکتر یدالله دادگر و دکتر تیمور رحمانی چاپ دفتر تبلیغات اسلامی
@salmanraoofi
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 توصیه استاد خسروپناه به مطالعه آثار حکیم شیخ محمد هادی تالهی
آیت الله #شیخ_محمد_هادی_تالهی متوفای ۱۳۷۵ شمسی از فقها و عارفان همدان گوهری ناشناخته است که مانوس اهل دل و رزمندگان دوران دفاع مقدس بود.
دوستداران این حکیم در سال گذشته همت نمودند و همایش بزرگداشت شاگرد مکتب ملاحسینقلی همدانی را برگزار کردند.
آیت الله تالهی رسالهها و آثار ارزشمندی در زمینه فلسفه و عرفان و فقه و کلام و تفسیر به جای گذاشت که برای عموم مردم و اهل فن فایده بخشاند.
مجموعه این آثار منتشر و توزیع شده است توصیه بنده به طلاب عزیز مطالعه این آثار به ویژه کتاب شذرات در تفسیر و فلسفه است که به کوشش نورچشمم جناب حجت الاسلام حسین ایزدی به ثمر رسید.
خداوند متعال روح این عالم جلیل همدانی را با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم محشور سازد و مهمان امیرالمومنین علیه السلام گرداند و همه ما را در مسیر مکتب اهل بیت علیهم السلام قرار دهد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
پنجم اسفند ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
باسمه تعالی
باخبر شدم والده استاد حجت الاسلام محمدحسین عبدی از اساتید مدرسه استاد مجتهدی و از اساتید سطح عالی قم که سوابق ملازمت و محبت با این استاد را داشته ام به رحمت ایزدی پیوستند
خدای متعال آن مرحومه را که حقوق زیادی بر گردن ایشان دارند غریق رحمت واسعه خود کند و از انوار خاصه اباعبدالله علیه اسلام بهره مند نماید
و به این استاد بزرگوار و بازماندگان صبر و اجر عنایت فرماید
التماس بنده از بزرگواران این است که از فاتحه، صلوات و هر کار خیر دیگری برای عفو و غفران آن مرحومه دریغ ننمایند
والسلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۹/۱/۱۲
@salmanraoofi
باسمه تعالی
پدر بزرگوار مجاهد فرهنگی و متفکر برجسته و فرهیخته جناب حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی مدیر و موسس موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی دار فانی را وداع گفتند
خدای متعال آن مرحوم را غریق رحمت واسعه خود کند و به این استاد بزرگوار صبر و اجر عنایت فرماید
بزرگواران نماز شب اول قبر برای این مرحوم را به اسم علی اکبر فرزند نوروزعلی فراموش ننمایند
متشکر
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅روز جمهوری اسلامی مبارک
🔅آیت الله مصباح یزدی: هم نفع دنیای ما، هم نفع آخرت ما در پیروی از اسلام است.
@salmanraoofi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨۱۲ فروردین؛ روز شکست سنگین لیبرالیسم از اسلام سیاسی
▫️برگزاری رفراندوم درباره نظام جمهوری اسلامی، تبدیل به اوّلین عرصه بروز و ظهور تضادّ فکری مهندس مهدی بازرگان و اعضای دولت موقّت با امام(ره) و مردم شد.
▪️«جمهوری اسلامی» در واقع نظریهای سیاسی مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام و الگویی برای پیادهسازی حکومت اسلامی بود. امام(ره) وقتی در یازده آبانماه 1357 در گفتگو با تلویزیون لوکزامبورگ هدف نهضت را برقراری جمهوری اسلامی و برنامه را تحصیل استقلال و آزادی اعلام کردند، این هدف و برنامه، تبدیل به یک شعار و مطالبه فراگیر مردمی شد که در همه راهپیماییهای سراسری در ماههای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به گوش میرسید: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی».
▫️ایشان در مقطع پس از پیروزی انقلاب و ناظر به رفراندوم درباره نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تصریح داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است و مردم را دعوت میکردند که در رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی دهند.
▪️با این وجود امّا اعضای دولت موقّت که مشخّصاً از جانب امام(ره) مأمور برگزاری رفراندوم درباره «جمهوری اسلامی» شده بودند، در زمره مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفته و شروع به موضعگیری علیه ایده جمهوری اسلامی و ارائه مدلهای حکومتی جایگزین کردند. مهندس بازرگان آشکارا موضع میگرفت که باید به جمهوری اسلامی صفت «دموکراتیک» را اضافه کرد؛ یا احمد صدر حاجسیّدجوادی وزیر کشور دولت موقّت که متولّی برگزاری انتخابات بود، پا را فراتر گذاشت و پیشنهاد حذف کلمه اسلام را داد: «مناسب آن است که فقط مفهوم جمهوری دموکراتیک باشد تا در تدوین قانون اساسی بتوانیم آن را به هر شکلی درآوریم.».
▫️علاوه بر اعضای دولت موقّت، جریانهای معارض فکری چون کمونیستها، لیبرالها، تجزیهطلبان و... که علیرغم قلّت اعضا و فقدان حمایت مردمی، از پشتوانه رسانهای داخلی و خارجی قدرتمندی برخوردار بودند، تبلیغات وسیعی علیه «جمهوری اسلامی» به راه انداختند. امام(ره) در مقابل همه این جریانهای انحرافی ایستادند و تصریح کردند: «آنچه ملّت شریف ایران در سرتاسر کشور با فریاد از آن پشتیبانی نموده است همین «جمهوری اسلامی» بوده است، نه یککلمه زیاد و نه یککلمه کم.» و حتّی در پاسخی علنی به تمایلات مهندس بازرگان فرمودند آنها که میخواهند کلمه «دموکراتیک» را به این عبارت اضافه کنند، غربزدگانی هستند که نمیفهمند چه میگویند: «اینها یا جاهلند و نمیفهمند چه میگویند، یا عامدند و خائن... ملّت ما خون داده است تا جمهوری اسلامی وجود پیدا کند نه جمهوری، نه جمهوری دموکراتیک [ که] یعنی جمهوری غربی، یعنی بیبندوباری غرب.»
▪️حزب جمهوری اسلامی نیز که در واقع محلّ تشکّل نیروهای سیاسی پیرو امام(ره) بود، در پاسخ به این فضاسازی سنگین رسانهای علیه جمهوری اسلامی، روز دوّم فروردین 1358 تجمّعی در میدان آزادی تهران با سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای از اعضای شورای انقلاب برگزار کرد که صدها هزار نفر از مردم تهران در آن تجمّع شرکت کردند و وزن اجتماعی تفکّر حامی «جمهوری اسلامی» به نمایش گذاشته شد. آیتالله خامنهای در این سخنرانی اعلام کردند که جریان انقلابی اجازه نخواهد داد فرصتطلبان مسیری را که با صدای «لاالهالّاالله» پیموده شده، منحرف سازند.
▫️سرانجام رفراندوم، بهعنوان اوّلین انتخابات آزاد در تاریخ ایران، در روزهای دهم و یازدهم فروردینماه 1358 برگزار شد و آنگونه که رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور دولت موقّت اعلام کرد، از مجموع 20 میلیون و 288 هزار و 21 شرکتکننده، 20 میلیون و 147 هزار و ۵۵ نفر، یعنی 99.3 درصد به جمهوری اسلامی رأی آری دادند.
✍کتاب روایت رهبری، صص ۳۰-۲۷
@syjebraily