eitaa logo
سلمان رئوفی
5.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی اگر کسی از دوستان حوصله، وقت، توان و مهارت برعهده گرفتن تبادلات کانال را دارد لطفا به بنده اطلاع بدهد @srsr1359 متشکر @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 34- فی مشکاه الانوار : عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع‏ يَا ابْنَ بُكَيْرٍ إِنِّي لَأَقُولُ لَكَ قَوْلًا قَدْ كَانَتْ آبَائِي ع تَقُولُهُ لَوْ كَانَ فِيكُمْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ لَقَامَ قَائِمُنَا يَا عَبْدَ اللَّهِ إِنَّا نُدَاوِي النَّاسَ وَ نَعْلَمُ مَا هُمْ فَمِنْهُمْ مَنْ يُصَدِّقُنَا الْمَوَدَّةَ وَ يَبْذُلُ مُهْجَتَهُ لَنَا وَ مِنْهُمْ مَنْ لَيْسَ فِي قَلْبِهِ حَقِيقَةُ مَا يُظْهِرُ بِلِسَانِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ هُوَ عَيْنٌ لِعَدُوِّنَا عَلَيْنَا يَسْمَعُ حَدِيثَنَا وَ إِنْ أَطْمَعُ فِي شَيْ‏ءٍ قَلِيلٍ مِنَ الدُّنْيَا كَانَ أَشَدَّ عَلَيْنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ كَيْفَ يَرَوْنَ هَؤُلَاءِ السُّرُورَ وَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ إِنَّ لِلْحَقِّ أَهْلًا وَ لِلْبَاطِلِ أَهْلًا فَأَهْلُ الْحَقِّ فِي شُغُلٍ عَنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ يَنْتَظِرُونَ أَمْرَنَا وَ يَرْغَبُونَ إِلَى اللَّهِ إِنْ يَرَوْا دَوْلَتَنَا لَيْسُوا بِالْبُذُرِ الْمُذِيعِينَ- وَ لَا بِالْجُفَاةِ الْمُرَاءِينَ وَ لَا بِنَا مُسْتَأْكِلِينَ وَ لَا بِالطَّمِعِينَ خِيَارُ الْأُمَّةِ نُورٌ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَ نُورٌ فِي ظُلُمَاتِ الْفِتَنِ وَ نُورُ هُدًى يُسْتَضَاءُ بِهِمْ- لَا يَمْنَعُونَ الْخَيْرَ أَوْلِيَاءَهُمْ وَ لَا يَطْمَعُ فِيهِمْ أَعْدَاؤُهُمْ إِنْ ذُكِرْنَا بِالْخَيْرِ اسْتَبْشَرُوا وَ ابْتَهَجُوا وَ اطْمَأَنَّتْ قُلُوبُهُمْ وَ أَضَاءَتْ وُجُوهُهُمْ وَ إِنْ ذُكِرْنَا بِالْقُبْحِ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُهُمْ وَ اقْشَعَرَّتْ جُلُودُهُمْ وَ كَلَحَتْ وُجُوهُهُمْ وَ أَبْدَوْا نُصْرَتَهُمْ وَ بَدَا ضَمِيرُ أَفْئِدَتِهِمْ قَدْ شَمَّرُوا فَاحْتَذَوْا بِحَذْوِنَا وَ عَمِلُوا بِأَمْرِنَا- تَعْرِفُ الرَّهْبَانِيَّةَ فِي وُجُوهِهِمْ يُصْبِحُونَ فِي غَيْرِ مَا النَّاسُ فِيهِ وَ يُمْسُونَ فِي غَيْرِ مَا النَّاسُ فِيهِ يَجْأَرُونَ إِلَى اللَّهِ فِي إِصْلَاحِ الْأُمَّةِ بِنَا وَ أَنْ يَبْعَثَنَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلضُّعَفَاءِ وَ الْعَامَّةِ يَا عَبْدَ اللَّهِ أُولَئِكَ شِيعَتُنَا وَ أُولَئِكَ مِنَّا وَ أُولَئِكَ حِزْبُنَا وَ أُولَئِكَ أَهْلُ وَلَايَتِنَا .46» ▫ موسى بن جعفر عليهما السّلام به ابن بكير فرمود : اى ابن بكير من اكنون سخنى با شما مى‏گويم كه پدرانم آن را مى‏گفتند، اگر در ميان شما باندازه اهل بدر بودند قائم ما قيام مى‏كرد اى بنده خدا ما مردم را بخوبى مى‏شناسيم گروهى از آنها با ما به درستى رفتار مى‏كنند و خون خود را در راه ما مى‏دهند . بعضى از آنها در دل خود ما را دوست نمى‏دارند و فقط در زبان ما را ستايش مى‏كنند گروهى از آنها جاسوس‏ و دشمن ما هستند و مي¬آيند اخبار ما را مى‏شنوند و به دشمن اطلاع مى‏دهند اگر اندكى از مال دنيا به آنها برسد از دشمنان ما بدتر مى‏باشند پس اينها كه حالشان اين گونه است از كجا به خوشحالى مى‏رسند حق طرفدارانى دارد همان طور كه باطل پيروانى دارد. اى ابن بكير اهل حق همواره به اهل باطل مشغول هستند و آنها انتظار دارند كه امر ما كى ظهور خواهد كرد و ميل دارند دولت ما را بنگرند، آنها اسرار را فاش نمى‏كنند، و ستم كار و رياكار هم نيستند. آنها ما را وسيله زندگى قرار نمى‏¬دهند ، آنها بهترين مردم مى‏باشند، و روشنائى تاريكيها هستند و فتنه‏ها را بخوبى درك مى‏كنند و حق را از باطل تميز مى‏دهند. آنها چراغ هدايتى مى‏باشند كه جامعه از آنها فروغ مى‏گيرد و خيرات را از دوستان خود منع نمى‏كنند، دشمنان نمى‏توانند در آنها طمع كنند، اگر آنها را به خير و سعادت فراخوانى خوشحال مى‏گردند دل‏هاى آنها مطمئن شده و چهره‏هاى آنان درخشنده مى‏شود. اگر در نزد آنها از اشخاص بدگوئى شود دلهاى آنها مى‏گيرد و موهاى آنان را مى‏لرزاند و چهره‏هاى آنها درهم فرو مى‏رود، اگر آنها را فراخوانى يارى مى‏كنند و نيت خود را آشكارا مى‏گويند، آنها هر جا باشند آماده مى‏باشند و دنبال ما هستند و به سخنان ما توجه دارند، در چهره آنها رهبانيت مشاهده مى‏كنى. آنها شب را به روز و روز را به شب مانند ديگران پايان نمى‏دهند و براى خود زندگى خاصى دارند. آنها از خداوند مى‏خواهند كه به وسيله ما مردم هدايت شوند، و خداوند ما را براى ضعفا مبعوث كند، اى ابن بكير اين‏ها شيعيان ما هستند و آنها از حزب ما و گروه ما مى‏باشند و ما را دوست دارند. 📝 پی نوشت: 46.مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ ص63 ص: 64. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
26 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ 2)تفسیر معمولا قلم زنندگان در این بخش به لزوم علم تفسیر و تعداد آیات الاحکام پرداخته اند نگارنده برای پرداختن به نکات نو در این بخش به شبه جالبی که یکی از محققین مطرح کرده مبنی بر اینکه روش علم تفسیر و فقه در عمل یکیست لذا نیازی به پرداختن به علم تفسیر به صورت مجزا نیست پرداخته و پاسخ این اشکال نو را مطرح میکند،همچنین از نکات مورد غفلت قرار گرفته از جانب فقها اهمیت قرآن در استنباط و منبع بودن قرآن برای فقه سیاسی ، اهمیت داشتن مبانی و روشی مشخص در برداشت از قرآن و مباحث الفاظ علم تفسیر که در مباحث الفاظ علم اصول قابل طرح و بررسی و تاثیر گذاری عمیقند پرداخته شده . ▪ یکی از محققین در زمینه احتیاج به علم تفسیر مطالبی گفته که وا کاوی آن ما را به نکاتی لطیف در مورد احتیاج به علم تفسیر میرساند لذا به نقل و نقد کلام ایشان میپردازیم ایشان میگوید : ▪ ( قبل البحث عن الحاجة من اللازم ان نبحث عما یراد من علم التفسیر حتی یتوقف علیه الاجتهاد و الاستنباط فانا نری انهم فسروه هنا بالعلم بالآیات و المعرفة بالناسخ و المنسوخ و نحوهما و معه نواجه المشکلة و هی ان الآیات فی الکتاب و هو احد منابع للاستنباط اولا و البحث عن الناسخ و المنسوخ و المجمل و المبین و الخاص و العام و المحکم و المتشابه فی مرحله الکبری اصولی و یطرح فی الاصول اکثره فی المباحث الالفاظ ثانیا و فی مرحلة الصغری و التطبیق علی الایات فهو بحث اجتهادی یشرب من الکتاب نفسه و سائر الادله من الاصول و العربیة و الحدیث هذا ثالثا اذا ان التفسیر لیس له وجود مستقل حتی یبحث عن مقدمیته فی الاستنباط بکلمة اخری مع تشریح المبنی کل المسائل الدینیة باجمعها لا یخلو عن مجالین الاول المجال المعرفی و الثانی المجال الفقهی و کلاهما یحقق مجموعة المسائل الدینیة و البحث فی الاول علی النهج التکوینی کما فی الثانی علی النهج التشریعی و الجعلی فالکلام و العقائد یدخلان فی الاول کما ان الاخلاق و الفقه بمعناه المصطلح یدخلان فی المجال الثانی و لذلک تقسیم العلوم الشرعیة علی النهج التثلیث (الکلام و الفقه و الاخلاق ) لیس فی محله و التمسک بروایة ابراهیم بن عبد الحمید المتقدمة [حدیث العلامة] فی اوائل البحث لا یجدی لما مر مجملا . اذا التفسیر فی المجال التفسیر ایضا لا یخرج عن هذین المجالین لان الآیات اما ترتبط بالاول و اما ترتبط بالثانی و علی الفرضین لابد من انضمامها بالروایات والعقل و کل ما ثبتت دلیلیته حتی یستدل علی مسئلة معرفیة او تستنبط مسئلة فقهیة . ▪ و لا یقال اننا ورثة الانبیا علیهم السلام و الانبیا منهم النبی الاعظم صلووات الله علیه و آله و سلم معلم الکتاب فعلینا ان نعلم الکتاب فانه یقال اولا نفس هذه الادعی یثبت بالکتاب و غیره کما لا یخفی فنقض المدعی . ثانیا ان مسئلة تعلیم الکتاب من خصائص النبی و من ناب منابه من اهل بیته قال الله سبحانه : « انا انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون » و جلی لیس عندنا علم النبی حتی نستقل به فی تعلیم الکتاب بل استنادا الی متواترة الثقلین و غیرها نعلم ان الکتاب مع ما جا من عند عدله من اهل البیت هما یشکلان مجموعة الدین ، و التفقه یتحقق بدراستهما مع الکشف العقلی و منهاج التحقیق و ثالثا ان حدیث ورثة الانبیا صدر للاخذ باحادیثهم و کلامهم و هو خارج عن البحث کما لا یخفی لمن یری ذیله . 🔹 فیبدو ان الحاجة الی الکتاب فی الاستنباط من الضروریات البدیهیة و لکن العلم بالتفسیر و لو فی حیطة آیات الاحکام فی مجال مغایر من الاستنباط الفقهی بلا دلیل واضح25 ) . 📝 پی نوشت: 25.(الشیخ العبدی - مبانی الاجتهاد ص 34 و35) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚35- فی الاحتجاج عن امیرالمومنین ع : « قَالَ سُبْحَانَهُ‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ. تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ اتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ وَ تَحَاثُّوا عَلَى الْجِهَادِ مَعَ إِمَامِكُمْ فَلَوْ كَانَ لِي مِنْكُمْ عِصَابَةٌ بِعَدَدِ أَهْلِ‏ بَدْرٍ إِذَا أَمَرْتُهُمْ أَطَاعُونِي وَ إِذَا اسْتَنْهَضْتُهُمْ نَهَضُوا مَعِي لَاسْتَغْنَيْتُ بِهِمْ عَنْ كَثِيرٍ مِنْكُمْ وَ أَسْرَعْتُ النُّهُوضَ إِلَى حَرْبِ مُعَاوِيَةَ وَ أَصْحَابِهِ فَإِنَّهُ الْجِهَادُ الْمَفْرُوض‏. 47» ◽️در احتجاج از امیر المومنین آمده و نيز حضرت فرموده خداوند سبحان فرمود : «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، آيا شما را بر آن بازرگانى راه نمايم كه شما را از عذاب دردناك برهاند؟ به خدا و پيامبر او ايمان آوريد، و در راه خدا با مالها و جانهاى خويش جهاد كنيد، اين براى شما بهتر است اگر مى‏دانستيد. تا گناهانتان را بيامرزد و شما را به بهشتهايى كه از زير آنها جويها روان است و خانه‏هايى خوش در بهشتهايى پاينده در آرد؛ اين است رستگارى و كاميابى بزرگ- صفّ: 10 تا 12» اى بندگان خدا پرهيزكار باشيد و همراه پيشوا و امام خود به سوى جهاد بشتابيد. و اگر با من جماعتى به عدد اهل‏ بدر بودند كه به محض امر اطاعت مى‏شدم و به محض حركت به همراه من حركت مى‏نمودند حتما از شما بى‏نياز شده، و هر چه سريعتر به جنگ و جهاد معاويه مى‏شتافتم. زيرا اين جهاد فرض و واجب است. 🔅🔅🔅 📚36-فی الکافی باسناده عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي الْمِقْدَامِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ بِالْمَوْقِفِ وَ هُوَ يُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهِ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ الْإِمَامَ ثُمَّ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَيْنُ ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع ثُمَّ هَهْ‏ فَيُنَادِي ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لِمَنْ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ يَسَارِهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ اثْنَيْ عَشَرَ صَوْتاً وَ قَالَ عَمْرٌو فَلَمَّا أَتَيْتُ مِنًى سَأَلْتُ أَصْحَابَ الْعَرَبِيَّةِ عَنْ تَفْسِيرِ هَهْ‏ فَقَالُوا هَهْ‏ لُغَةُ بَنِي فُلَانٍ أَنَا فَاسْأَلُونِي قَالَ ثُمَّ سَأَلْتُ غَيْرَهُمْ أَيْضاً مِنْ أَصْحَابِ الْعَرَبِيَّةِ فَقَالُوا مِثْلَ ذَلِكَ.48 » ◽️عمرو بن ابى المقدام‏ گفت حضرت صادق عليه السّلام را در روز عرفه‏ ديدم در عرفات با صداى بلند ميفرمايد: مردم پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله رهبر مردم بود پس از او علي بن ابى طالب بعد حضرت حسن و بعد امام حسين پس از ايشان علي بن الحسين و بعد محمّد بن علي بعد از ايشان من هستم بيائيد هر سؤالى داريد بكنيد از هر طرف سه مرتبه اين جملات را تكرار ميكرد چپ و راست، عقب، جلو مجموعا دوازده مرتبه فرمود. 📝 پی نوشت: 47. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج‏1 ؛ ص173. 48. الكافي ؛ ج‏4 ؛ ص466 ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
27 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ نکات بحث ایشان : ⏪ 1- بحث از حجیت ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و... بحثی اصولی است و اکثر این مباحث در علم اصول در مباحث الفاظ مطرح میشود . ⏪ 2- تطبیق مباحث ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه بر کتاب خود بحثی اجتهادیست که از مباحث آیات و روایات و مباحث ادبی و اصولی سیراب میشود . در نتیجه نمیتوان برای تفسیر وجود مستقلی قائل شد چرا که بحث کبروی و بحث از حجیت اصولیست و بحث صغروی و تطبیقی بحثی اجتهادیست که برای استنباط آن باید به قرآن و سنت مراجعه کرد . ⏪ 3- با توجه به اینکه تمام مباحث دینی به دو مقوله مباحث تکوینی و مباحث تشریعی باز گشت میکند تمام مباحث دینی از دو حوزه خارج نیست یک حوزه معرفتی دو حوزه فقهی ، که هر دو با هم مجموعه مسائل دین را تشکیل میدهند و بحث در حوزه اول به روش تکوینی و در حوزه دوم به روش تشریعی و جعلی خواهد بود لذا کلام و عقائد در حوزه اول و فقه و اخلاق در حوزه دوم خواهند بود لذا تفسیر هم وجود مستقلی نخواهد داشت چرا که آیات یا به عقائد مربوطند یا به فقه و در حوزه اول مربوط به روش تکوینی و در حوزه دوم مربوط به روش تشریعی خواهند بود و بنا بر هر دو فرض باید به روایات و عقل و هر چه دلیلیتش ثابت شده ضمیمه شوند تا استدلال به مسئله ای معرفتی شود یا مسئله ای فقهی استنباط شود . ▪ اما به نظر میرسد آنچه ایشان فرموده اند اشکال دارد چرا که اولا : ⏪ 1- بحث از ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه در تفسیر برگشت به نحوه ارتباط ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه دارد در حالیکه در علم اصول بحث از حجیت و دلیلیت آنهاست ⏪ 2- این مباحث بعد از محقق قمی از علم اصول حذف شده و مورد بحث قرار نمی گیرد ⏪ 3- همچنین در تفسیر مفسرین به آنچه از آیه استفاده میشود میپردازند خواه حکم فقهی باشد خواه مبحثی غیر فقهی اما فقها به حکم مستفاد از آیه میپردازند و به مباحث دیگر اعتنایی ندارند . 🔸 و ثانیا : مطلب دیگری که باید مورد دقت قرار گیرد این استکه روشهای تفسیری با روشهای فقهی کاملا متفاوت است مثلا روشهای تفسیری به روش تفسیر قرآن به قرآن ، روش تفسیر حدیثی ، تفسیر قرآن با استفاده از قواعد عقلی ، تفسیر ادبی ، و روشهای دیگری تقسیم وتبیین شده و مفسرین با توجه به علومی که در آن تبحر داشته اند تفاسیر خود را در زمینه ادبیات ، بلاغت ، حدیث ، تفسیر فقهی ، فلسفی ، عرفانی ، علوم روز و ... نوشته اند و روش و مذاق ثابتی در این زمینه به چشم نمی آید اما در مباحث فقهی با همه تفاوتهای ریز و درشتی که به چشم می آید روح واحدی بر این روشها حاکم است پس نمیتوان به خاطر وجود پاره ای از اشتراکات روشی یا علوم مشترک مورد استفاده در این دو علم این دو علم را یکی دانست . 🔸 و ثالثا : اگر به نظر ایشان تفاوت علوم به تفاوت در موضوعات برگردد ، تفسیر و فقه موضوع واحدی ندارند چرا که موضوع تفسیر، قرآن کریم و موضوع فقه ، فعل مکلفین است . ✅ چند نکته راجع به تفسیر : ⏪ 1- آنچه امروزه در مباحث فقهی نسبت به قرآن به چشم می آید این استکه فقها در ضمن هر بحث اگر فقیهی متعرض آیه ای برای مقصود خود شده باشد و بدان استدلال کرده باشد فقهای دیگر به نقض و ابرام راجع به آن آیه و مدلول آن و استدلال آن فقیه میپردازند و روش خاص و جایگاه ثابت و مستقلی برای قرآن قائل نیستند خصوصا فقهایی مثل شیخ اعظم که بیشتر به اتقان استدلال نظر دارند تا داشتن منهج و روشی ثابت در فقه لذا نوعا جهت مباحث فقهیشان را اقوال فقها و معضلات استدلالی فقها تعیین میکند تا روش فقهیشان و از آنجا که قرآن در استدلالات فقهی و کنکاش فقها نوعا مهجور است لذا در فقه ا کثر فقها نیز مهجور مانده . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚37-فی رجال الکشی ؛ باسناده عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ، قَالَ‏، قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا يَلِجُ‏ فِي صَدْرِي مِنْ أَمْرِكَ شَيْ‏ءٌ إِلَّا حَدِيثاً سَمِعْتُهُ مِنْ ذَرِيحٍ يَرْوِيهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع)، قَالَ لِي وَ مَا هُوَ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ سَابِعُنَا قَائِمُنَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ، قَالَ صَدَقْتَ وَ صَدَقَ ذَرِيحٌ وَ صَدَقَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع)، فَازْدَدْتُ وَ اللَّهِ شَكّاً، ثُمَّ قَالَ يَا دَاوُدَ بْنَ أَبِي خَالِدٍ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ لَا أَنَّ مُوسَى، قَالَ لِلْعَالِمِ‏ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ صابِراً مَا سَأَلَهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ، وَ كَذَلِكَ أَبُو (ع) لَوْ لَا أَنْ قَالَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ‏ لَكَانَ كَمَا قَالَ، قَالَ، فَقَطَعْتُ عَلَيْهِ. 49 » ◽️از داوود رقی گفت : به امام رضا عرض کردم : فدایت شوم همانا به خدا قسم چیزی از امور شما در سینه من نمی¬آید مگر حدیثی که از ذریح شنیدم که از امام باقر روایت می¬کند فرمود : آنچه گفته چیست ؟ گفت شنیدم می¬گوید هفتمی ما قائم ماست إِنْ شَاءَ اللَّهُ ، گفت : راست می¬گویی و ذریح راست گفت و امام باقر راست گفت ، به خدا قسم شکم زیاد شد ، سپس گفت : ای داوود بن ابی خالد آگاه باش اگر نبود ( بی صبری ) موسی ، گفت : به عالم گفتم من را انشا الله صابر خواهی یافت نمی¬پرسم از چیزی ( که شما را خوش نیاید ) پدرم اگر نفرموده بود انشاالله همانطور شده بود که فرمود ، گفت : پس دیگر نپرسیدم . 🔅🔅🔅 📚38-فی بصائر الدرجات باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‏ وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ‏ فَقَالَ أَ رَأَيْتَ أَحَدٌ يَزْعُمُ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِالزِّنَاءِ وَ شُرْبِ الْخَمْرِ أَوْ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ هَذِهِ الْمَحَارِمِ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ مَا هَذِهِ الْفَاحِشَةُ الَّتِي يَدَّعُونَ أَنَّ اللَّهَ أَمَرَ بِهَا فَقُلْتُ اللَّهُ أَعْلَمُ وَ وَلِيُّهُ‏ قَالَ فَإِنَّ هَذِهِ فِي أَئِمَّةِ الْجَوْرِ ادَّعَوْا أَنَّ اللَّهَ أَمَرَهُمْ بِالايتِمَامِ بِقَوْمٍ لَمْ يَأْمُرِ اللَّهُ بِالايتِمَامِ بِهِمْ فَرَدَّ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَ أَخْبَرَنَا أَنَّهُمْ قَدْ قَالُوا عَلَيْهِ الْكَذِبَ فَسَمَّى اللَّهُ‏ مِنْهُمْ فَاحِشَةً. 50 » ◽️در بصائر الدرجات با اسنادش از محمد بن منصور آمده گفت : آن حضرت را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» ، يعنى: «چون فاحشه (و خصلتى را كه در زشتى در سر حد كمال است)، به جا آورند، گويند كه: يافته‏ايم بر اين عمل زشت پدران خود را، و خدا ما را به آن امر فرموده. بگو: به درستى كه خدا امر نمى‏فرمايد به زشتى و ناپسند. آيا مى‏گوييد و افترا مى‏بنديد به خدا آنچه را كه نمى‏دانيد؟» راوى مى‏گويد كه: حضرت فرمود كه: «آيا كسى را ديده‏اى كه گمان كرده باشد كه خدا امر فرموده به زنا و آشاميدن شراب، يا چيزى از اين محرمات؟» عرض كردم: نه، فرمود كه: «اين فاحشه كه ادعا مى‏كنند كه خدا ايشان را به آن امر فرموده، چيست؟» عرض كردم كه: خدا و ولىّ او بهتر مى‏دانند.فرمود كه: «اين سخن در شأن ائمه جور است. مخالفان ادعا كردند كه خدا ايشان را امر فرموده به اقتدا كردن به گروهى كه خدا ايشان را به اقتدا كردن به ايشان، امر نفرموده. پس خدا اين را بر ايشان رد فرمود و خبر داد كه ايشان بر او دروغ گفتند، و اين اقتدا را كه از ايشان سر زد، فاحشه ناميد». 📝 پی نوشت: 49. رجال الكشي - إختيار معرفة الرجال ؛ النص ؛ ص373 و ص: 374 . 50.بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص34. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
28 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪️البته از متقدمین محقق اردبیلی و از متاخرین آیت الله بروجردی جایگاه ثابت و خاصی به قرآن داده اند گرچه سبک آنان آنطور که باید و شاید مورد پیگیری و استقبال واقع نشده اما تلاشهای این دو بزرگوار در احیای جایگاه قرآن در فقه قابل تقدیر و پیگیریست . 2- نوع برداشت فقهای ما از قرآن نگاه استقلالی به هر آیه است و نوعا مجموعه آیات وارد شده در یک موضوع بررسی نمیشود به بیان دیگر تفسیر موضوعی و یا استفاده از انضمام آیات به یکدیگر در بین فقهای ما مهجور است و جا دارد مورد اعتنا واقع شود چرا که از مباحثیست که کابرد زیادی دارد به عنوان مثال گرچه تک تک آیاتی که برای حجیت خبر واحد مورد استدلال قرا گرفته اند به تنهایی افاده حجیت نمیکنند اما میتوانند به انضمام یکدیگر دال بر حجیت خبر واحد باشند . ⏪3-متاسفانه کار بر روی مبانی تفسیر و روشهای آن در فقه ما بسیار ضعیف است حال اینکه با مبانی متقن و منظم و به طور روشمند بسیار بهتر میتوان از قرآن بهره برداری کرد و از آیات استفاده نمود و رابطه بین آیات را کشف کرد لذا فقیهی که از مبانی علوم قرآنی متقن و منظم و روشمند برخوردار است و در مباحث روش تفسیری بیشتر غور کرده و روشی متقن ، علمی ، ثابت و دقیقی را برگزیده حتما از آیات برداشت بهتر و دقیقتری خواهد داشت . ⏪4- با آنکه فقها معمولا آیات الاحکام را پانصد آیه ذکر کرده اند اما به نظر میرسد که تعداد آیاتی که میتوانند بیان کننده حکم یا تنقیح کننده موضوعی باشند بسیار بیشتر از این باشد . علاوه بر این روایاتی که آیات قرآن را به سه یا چهار دسته تقسیم میکنند که یک دسته آنها احکام میباشد از مویدات مطالب گفته شده اند . ⏪5- به نظر میرسد قرآن کریم بهترین و جامعترین منبع برای فقه سیاسی میتواند باشد چرا که احکام منافقین روش برخورد با آنان طرز برخورد با کفار و مسائلی از این قبیل بسیار مطرح و مورد شرح قرارگرفته است ولی متاسفانه از ظرفیت این کتاب آسمانی آنچنان که باید استفاده نشده و این آیات مقدار زیادی از این کتاب آسمانی را تشکیل میدهد که این هم مویدی دیگر بر بیشتر بودن آیات الاحکام از پانصد آیه است . ⏪6- از مباحث علوم قرآنی و تفسیر که توجه شایسته ای به آن نشده مباحث محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ و باطن و تاویل است گرچه در بحث علوم قرآنی به فواید این بحوث پرداخته شد اما تذکر نکات دیگری در این مجال لازم به نظر میرسد الف - بررسی این مباحث تاثیر خاصی در فهم فقیه از آیات و روشمند کردن آن و فهم بهتر ارتباط آیات و روایات و ارتباط این دو با یکدیگر از حیث علمی خواهد داشت . ✅ب- نکته دیگر اینکه متاسفانه مفهوم مباحثی مثل باطن ، تاویل و همچنین روایات این مباحث آن طور که شایسته است دسته بندی نشده و مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته و اقوال محدثینی مثل علامه مجلسی و فقها و مفسرین هم در این مجال مورد تتبع تحقیق و تبیین از سوی فقها و مفسرین قرار نگرفته است تا مباحث منقح تر و روشن تر و استفاده علمی از این مباحث راحت تر شود. برای مثال در بحث غنا شیخ اعظم به تبع محقق اردبیلی به این نکته پرداخته که روایات غنا با ظاهر آیاتی که به آنها استناد شده تطابق ندارد - به بیان روشنتر از لحاظ مفهومی غنا در دایره ظاهر آیات استناد شده قرار نمیگیرد- و به توجیه این عدم تطابق پرداخته اند که البته از سوی فقهای بعدی نیز این توجیهات مورد نقد قرار گرفته است و در نظرات فقها توجیه مناسبی برای این امر بیان نشده در صورتی که ا گر اثبات شود که در بیان احکام ائمه به تاویل آیات نیز استناد کرده اند و تاویل و باطن فقط برگشت به ائمه نخواهد داشت و میتواند به حکمی الاهی نیز اشاره داشته باشد بهترین توجیه علمی با مبنای روائی ارائه شده است . این گونه نگاه به روایات فهم فقهی را از آیات به صورت یک سامانه منظم و روشمند در می آورد و ا گر بتوان این گونه فهم را به صورت ظابطه ای و قاعده مند ارائه کرد دایره استفاده از آیات در مباحث فقهی بسیار وسیعتر خواهد شد و فهم فقیه از روایات را متحول خواهد کرد. ✅ج- نکته دیگر اینکه مبانی و مباحث مرتبط به مباحث تاویل و بطن ا گر مورد بررسی قرار گیرد خود افقهای جدیدی را خواهد گشود به عنوان مثال اگر رابطه ای بین ظاهر آیات و مورد تاویل قائل شویم میتوان گفت که روایات حرمت غنا ناظر به کلام غنائی است و برای اثبات حرمت صوت غنایی باید به آیات دیگر استناد کرد و اگر قائل شویم که لزوما رابطه ای بین تاویل و ظاهر آیات نیست برای اثبات حرمت غنا احتیاجی به آیات دیگری نیست . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
باسمه تعالی مدیر محترم حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی با توجه به مسائل پیش آمده لطفا پیگیری کنید شهریه این ماه مراجع معظم تقلیدی که حضوری شهریه می دهند به حساب طلاب واریز شود والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۳ @salmanraoofi
🔴مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" 🔹به مناسبت سالروز پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون سراسر کشور و مراجع بزرگوار اسلام و مدرسین حوزه های علمیه و ائمه جمعه و جماعات 🔻جوایز مسابقه: 3 جایزه 100هزارتومانی و 12 جایزه 50هزارتومانی 🔻متن مسابقه: پیام تاریخی منشور روحانیت ⚠️سوالات مسابقه 👇👇👇 🌐 @madresah57ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سوالات مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" ⚠️ لطفا عدد پاسخ صحیح را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به سامانه پیامکی 10002534273442 ارسال نمایید. 🌐@madresah57ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سوالات مسابقه کتابخوانی "منشور روحانیت" ⚠️ لطفا عدد پاسخ صحیح را به صورت یک عدد 20 رقمی از چپ به راست به سامانه پیامکی 10002534273442 ارسال نمایید. 🌐@madresah57ac
🔰صبح امروز صورت گرفت؛ 🚨تشکر عمیق از ملت ایران در پی امتحان بزرگ و مطلوب انتخابات 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با تشکر از درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تأکید کردند: در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم. 🔸حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند. 🔹رهبر انقلاب اسلامی با شکر خداوند متعال و قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات برغم این تبلیغات مغرضانه، گفتند: خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند. 🔸ایشان دشمنیِ دشمنان با ملت ایران را محدود به عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و باورهای دینی و انقلابی مردم ندانستند و افزودند: آنها حتی با انتخابات ملت ایران نیز مخالف هستند چرا که نمی‌خواهند پدیده شرکت مردم به‌نام دین در پای صندوق رأی و در خدمت انقلاب، به‌عنوان یک واقعیت تثبیت شود. 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزاری انتخابات در نظام اسلامی را باطل‌کننده ادعای دشمنان مبنی بر مخالفت دین با آزادی و دموکراسی خواندند و گفتند: انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دین مظهر کامل یک دموکراسی همه‌جانبه است و برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشان‌دهنده اهتمام بی‌نظیر نظام اسلامی به مردم‌سالاری است. 🔸رهبر انقلاب اسلامی با دعوت همگان به شناخت دشمن و هوشیاری در مقابل آن، تأکید کردند: در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، در جبهه ملت ایران باید میلیونها نفر آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند. @Khamenei_ir
🚨 دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه از چند ماه قبل علیه انتخابات فعالیت میکردند، دور روز مانده به انتخابات 👈 به بهانه ویروس علیه انتخابات تبلیغ کردند 🔺️ حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح امروز با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند. 💻 @Khamenei_ir
🔻آشنایی با مرحوم آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد؛ ❇️ «مرجع تحقیق» 🔻به روایت حجت‌الاسلام سیدمصطفی محقق داماد: ◽️مرحوم والد ما ۶۳ سال بیشتر عمر نکرد، ایشان فقط دو درس می‌داد و همّ و غمّش همین دو درس بود و هیچ کار دیگری نمی‌کرد. ایشان مرجع تقلید و مرجع مراجعات چندان نبود، اما بود. ◽️اصرار نداشت که طلبه‌های بسیاری شاگردش باشند. حتی به طلبه‌ها می‌گفت اگر درس من را نمی‌فهمید، نیایید. ◽️ اولین کسی که به عنوان صاحب‌نظر مسأله‌ی حجاب را به شکلی جدید و به فارسی بیان کرد شهید مطهری بود و بخش فقهش دقیقاً تقریر درس صلاة مرحوم آقای داماد است. ◽️ وقتی من رئیس سازمان بازرسی شدم یک جلسه‌ای آن روزهای اول، شب‌ها در منازل می‌گشت؛ منزل خود آقا به عنوان رئیس‌جمهور، منزل آقای سید عبدالکریم اردبیلی، منزل آقای هاشمی رفسنجانی و حاج احمدآقا خمینی فرزند امام هم از جماران می‌آمد. در آن جلسه همه‌ی تصمیمات گرفته می‌شد و من فراموش نمی‌کنم که واقعاً آن‌جا مقام رهبری همیشه دنبال اجرای دقیق قوانین بودند. می‌گفتند خلاف انجام نشود. ◽️ من مکرر دیدم مرحوم آیت‌اللّه مشکینی که مکاسب‌گوی قم بود یا مرحوم آیت‌اللّه اعتمادی که قوانین‌گو و رسائل‌گوی قم بود، با کتاب زیر بغلشان می‌آمدند و می‌گفتند این عبارت برای ما یک مقداری مجمل است و مرحوم پدر ما توضیح می‌داد. ◽️ مقید بودند دعای عرفه را بخوانند. یک کاری هم برای انجام می‌دادند عمل به یک روایت بود که علامه‌ی مجلسی در زادالمعاد مطرح کردند که بر اساس آن هر ماهی که اولش دوشنبه باشد، روز اول یک سوره‌ی واقعه، روز دوم دو تا، روز سوم سه تا، تا روز چهاردهم که چهارده بار سوره‌ی واقعه را می‌خواندند و می‌گفتند محال است رد بشود و خداوند روزی را گشایش می‌دهد و یک پولی به انسان می‌رسد. ◽️ رهبرانقلاب درباره‌ی مرحوم محقق این‌چنین فرمودند: «سال ۴۷ [که رحلت کردند] قم یک ضربه‌ی علمی خورد با رفتن آقای داماد؛ اگر ایشان میماندند، یقیناً برای پیشرفت علمی قم خیلی بهتر بود.» مشروح گفتگو:👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=44978 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
❇️ منظومه علوم ‌ ◽️ خواجه نصیرالدین طوسی از بنیانگذاران کلام شیعه بود که اخلاق ناصری، تجریدالعقائد و اوصاف‌الاشراف از آثار اوست و بیش از 60 اثر دیگر در اصول فقه، منطق، هندسه، نجوم، عروض و شعر دارد. ‌ ◽️ به او لقب‌های "استادالبشر"، "معلم ثالث" و "عقل حادی‌عشر" می‌دادند. ‌ 🗓 ۵ اسفندماه روز بزرگداشت #خواجه_نصیرالدین_طوسی و #روز_مهندس @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
29 🔅🔅🔅 📚40- فی بصائر الدرجات باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: سَأَلْتُ عَبْداً صَالِحاً ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى‏ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ‏ فَقَالَ إِنَّ الْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ فِي الْكِتَابِ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْجَوْرِ وَ جَمِيعُ مَا أَحَلَّ مِنَ الْكِتَابِ‏ وَ هُوَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ الْحَقِّ. 51» ▫️ در بصائر الدرجات با اسنادش از محمد بن منصور آمده كه گفت: امام موسى كاظم عليه السلام را سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ‏ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» ، يعنى: «بگو: جز اين نيست كه حرام گردانيده است پروردگار من آن چيزهايى كه متصف‏اند به زشتى؛ آنچه پيدا و آشكار (اعراف، 33 ) است از آن و آنچه پنهان است». راوى مى‏گويد كه: حضرت فرمود: «به درستى كه قرآن را ظَهر و بطن (يعنى: ظاهر و باطنى) است. پس، همه آنچه خدا در قرآن، حرام گردانيده از اين قبيل، ائمه جوراند، و تمام آنچه خداى تعالى در كتاب خود، حلال گردانيده، ظاهر آن ظاهر و هويداست، و باطن از آن، ائمّه حق اند». 📝 پی نوشت: 51.. بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص33 و ص: 34. @salmanraoofi
28 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ مباحثی که در این رابطه قابل بحث است شامل 1- معنای ظاهر ، باطن ، تاویل ، محکم و متشابه 2- رابطه ظاهر با باطن و تاویل، مراتب باطن ، و رابطه محکم و متشابه و بررسی رابطه ناسخ و منسوخ خصوصا در احکام با توجه به وجود ملاک مصلحت در احکام و اصل مصلحت دائمی داشتن احکام 3- لزوم مناسبت بین ظاهر و باطن و عدم لزوم آن 4- امکان اراده همزمان ظاهر و باطن به عنوان یکی از مصادیق امکان اراده دو معنی برای یک لفظ 5- بحث جری و تطبیق و امکان استفاده آن برای تطبیق احکام بیشتر بر آیات ، دانستنى است كه علامه مجلسى فلسفه جرى را استمرار تكليف دانسته است.26 6 - بررسی مبانی ادبی و علمی توجیه کننده وجود تاویل و بطن و محکم و متشابه و مباحث دیگری از این قبیل است. ▪ باتوجه به آنچه گذشت به نظر نویسنده تبحر در تفسیر و مبانی و علوم تفسیر در استنباط بسیار موثر است چرا که مجتهدی که صاحب مبانی در تفسیر است بهتر میتواند از قرآن استفاده کند و بیشتر از آنچه فقهای دیگر از قرآن استفاده میکنند بهره میبرد خصوصا هنگامی که مبانی تفسیر خود را با فقه خویش گره بزند و ارتباطی شبکه ای و منظم بین مبانی تفسیری خویش برقرار کند و به مباحثی کلیدی مثل مباحث محکم و متشابه و کیفیت رد متشابه به محکم و چگونگی تشخیص ناسخ از منسوخ ، ارتباط آیات به یکدیگر ، نحوه رابطه روایات به آیات ، تنقیح مباحث ظاهر ، بطن و تاویل بپردازد و از این مبانی قرآنی در فقه خود به خوبی بهره برداری کند و سامانه ای منظم برای استفاده از قرآن و استفاده از تفسیر در فقه تدارک ببیند. 🔹 مباحث یاد شده از اهم مباحث ادبی و تفسیری هستند که در تفسیر قرآن و تشخیص صحیح حکم فقهی موثرند. ▪ بنا بر مباحثی که گذشت تفسیر از علوم مهم و پایه ای برای اجتهاد است خصوصا برای فقیهی که بخواهد مبانی منظم و یکسان و کار آمد در علوم مختلف داشته باشد لذا تحصیل تفسیر خصوصا به نحو ریشه ای و روشمند برای اجتهاد لازم است و مسلما این علم از علوم پایه برای اجتهاد محسوب میشود . ⏪ 3)علوم حدیث : معمول افرادی که به این بحث پرداخته اند علوم حدیث را اصطلاحاتی دانسته اند که آشنایی با آن برای طالب اجتهاد لازم است از باب آشنایی با اصطلاحات قوم اما به نظر نگارنده علوم حدیث نقش مهمی در استنباط دارند و باید گفت جز علوم پایه برای اجتهادند در این قسمت سعی شده تاثیر استفاده روشمند از این علوم در اجتهاد و همچنین اهمیت جهت دادن تحقیقات این علوم برای استفاده در استنباط و اجتهاد تبیین گردد و به نکات قابل توجه راجع به علوم حدیث که اهمیت شگرفی در استنباط فقیه خواهند داشت پرداخته شود . ⏪ الف) تاریخ حدیث : این علم به بررسی روایات در شیعه و اهل سنت از صدر اسلام تا کنون میپردازد و مباحث آن شامل ؛ مراحل جمع حدیث در تاریخ ، موقعیت احادیث ، چگونگی تنقیح آنها در ادوار مختلف ، جوامع روائی فریقین ، صاحبان آنها ، روش آنها در جمع اخبار ، ابواب مختلف مجامع روائی و جایگاه کار آنها در عالم حدیث میشود . ▪ برخی بر این عقیده اند که آشنایی با این مباحث در ضمن کار فقهی حاصل میشود ونیازی به پرداختن جداگانه به این مباحث نیست به نظر نگارنده آنچه به مجتهد کمک میکند بررسی این مباحث به صورت روشمند و ایجاد ارتباط بین این علم و ساحت استنباط است به نحوی که موثر در اجتهاد باشد ا گر اینگونه در این علوم کار شود مطمئنا این علم جز علوم پایه برای اجتهاد و استنباط خواهد بود چرا که در فهم علل اختلاف مجامع روائی در روایات یک مسئله ، توانایی ترجیح علمی احادیث مجامع روائی هنگام تعارض و تشخیص میزان اعتبار کتب روائی و مباحثی از این قبیل کمک کار مجتهد در استنباط خواهد بود . ▪ در نتیجه نحوه کار در این علم توسط فقیه است که آن را جز علوم مهم برای اجتهادقرار میدهد و به نظر میرسد در صورت کار روشمند و با هدف استفاده در استنباط این علم قطعا جز علوم پایه برای اجتهاد خواهد بود . 📝 پی نوشت: 26. ( مرآة العقول, ج 2, ص 345.) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ آغاز ماه دعا 🔆ویژه آغاز ماه مبارک رجب @salmanraoofi
29 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ بررسی کتاب فقه الرضا ما دراین مجال به یک مثال راهگشا در مورد آشنایی با این علم و کمک آن به اجتهاد اکتفا میکنیم یکی از کتب روائی و فقهی مورد اختلاف بین محدثین و فقها کتاب فقه الرضاست آشنایی با نحوه ورود و علت رواج و قبول آن بین بعضی اصحاب از نکات جالب آشنایی با تاریخ حدیث است. ▪ اولین کسیکه به کتاب فقه الرضا برخورد میکند فردیست به نام سید میر حسین است که علامه مجلسی ایشان را یکی از علمای اصفهان معرفی میکنند . ایشان کتاب را در زمان مجاورت مکه از عده ای حجاج قمی می گیرد و از این که اول کتاب نوشته شده بوده « بسم الله الرحمن الرحیم یقول عبدالله علی بن موسی » ایشان وثوق پیدا می کنند که کتاب نوشته امام رضا ( ع ) است ایشان کتاب را استنساخ میکنند و بعد از ترک مجاورت بیت الله الحرام به اصفهان آمده و کتاب را همراه خود می آورد . بعد از ایشان پدرعلامه مجلسی کتاب را دیده و به آن اعتماد کرده و آنرا استنساخ میکنند. با آمدن کتاب به اصفهان و اعتماد مجلسیین به این کتاب ، کتاب مشهور می شود . ✅ ابهامات کتاب فقه الرضا ⏪ ابهام اول :در مورد فقه الرضا این است که چرا مرحوم سید حسین حاشیه های این کتاب را که خطوط علماء بوده ، استنساخ نکرده است با این که متعارف استنساخ کتاب در آن زمان این بوده که برای حفظ امانت مکتوب میکردند که این عبارت در پشت کتاب در کدام طرف چه چیزی نوشته شده بود . ایشان آن شواهد صحت کتاب و علاماتی را که باعث قبول کتاب میشده استنساخ نمی کنند و این نکته کار ارزش گذاری کتاب را مشکل میکند . ⏪ ابهام دوم : اینکه چرا مرحوم مجلسی دوم از ایشان نپرسیدند خطوط چه کسانی پشت کتاب بوده و مضمونش چه بوده و این مطالب را که شواهد صحت کتاب بوده نقل نکرده اند . ⏪ ابهام سوم : این که با نزدیکی قم به اصفهان و امکانات علامه مجلسی چرا ایشان افرادی را برای تحقیق راجع به این کتاب گسیل نکردند و از علمای قم راجع به این کتاب پرس وجو نکردند خصوصاً که این کتاب را به امام رضا نسبت داده اند البته احتمال این هست که به خاطر روح اخباریگری تسامحی در تحقیق نسبت به انتساب این کتاب به امام رضا واقع شده است . ✅ نکته بسیار مهم کتاب فقه الرضا نکته بسیار مهمی که باعث شهرت کتاب میشود این است که فتاوایی در بین اصحاب بسیار مشهور بوده بلکه دعوای اجماع بر این فتاوی وجود داشته و برای اولین بار دلیل آنها در این کتاب پیدا میشود و معضل حلقه مفقوده هفت قرنی خصوصاً در مورد ادعای اجماع علمای بغدادی مثل سید مرتضی حل شده و این دلائل یک دفعه منحصراً در این کتاب پیدا می شود لذا عده ای فکر کردند که این کتاب حتماً استنادش به امام رضا است . ▪ با این تحقیق تاریخی عدم انتساب کتاب به امام رضا معلوم میشود و لزومی ندارد به بحثهای غیر واقعی اصولی در مورد حجیت یا عدم حجیت کتاب بپردازیم . نکته دیگر اینکه رهیافت تاریخی به علت اصلی رواج و اهمیت پیدا کردن این کتاب که همان پیدا شدن دلیل فتاوای قدمای اصحاب است ما را به نکته شهرت و اعتماد بعضی به کتاب رهنمون میسازد لذا با علم به تاریخ این کتاب فقهی- حدیثی اطمینان بیشتری به نتیجه حاصل میشود . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 1/ وَ إِنْ طائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَي الْأُخْرَي فَقَاتِلُوا الَّتِى تَبْغِى حَتَّي تَفِيءَ إِلي أَمْرِ اللّه ِ فَإِنْ فاءَتْ فأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللّه َ يُحِبُّ المُقْسِطِين » (الحجرات : 9) « اگر دو گروه از مسلمانان با هم به جنگ برخاستند ميانشان آشتي دهيد واگر يك گروه بر ديگري تعدّي كرد با آن كه تعدّي مي كند بجنگيد تا به فرمان خدا باز گردد. پس اگر بازگشت ، ميانشان صلحي عادلانه برقرار كنيد وعدالت كنيد كه خدا دادگران را دوست دارد1 » 2 / « و إنْ نَكَثوا أيْمانَهُم مِن بَعْدِ عَهْدِهِم وطَعَنوا فى دِينِكُم فقَاتِلوا أئمَّةَ الكُفْرِ انهم لا اَیمانَ لهم لعلَّهم یَنتَهون » (التوبة : 12 ) اگر پس از پيمان بستن عهد وسوگندهاي خود را شكستند ودر دين شما طعن زدند با سردمداران كفر بجنگید همانا که آنها عهدی ندارند باشد که پرهیز کنند. 📝 پانویس: 1.این آیه طبق روایات ، اصلی محکم در اجازه کشتار افراد برانداز است و آیه مورد استناد اهل بیت برای جنگ با ناکثین ، قاسطین ، و مارقین بوده است . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆مناجات «خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَيْرِک» 🔅دعای هر روز ماه مبارک رجب با نوای میثم مطیعی @salmanraoofi
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/6938 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi
باسمه تعالی با توجه به اینکه دفاتر مراجع عظام تقلید قانع به پرداخت شهریه این ماه به حساب طلاب نشدند بنده از تمامی اعضای کانال و افرادی که نامه را می بینند، درخواست دارم با دفاتر مراجع تماس بگیرند و مراتب اعتراض خود را نسبت به این مساله به سمع مسئولین دفاتر مراجع عظام تقلید برسانند والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۷ پ ن: قبلا در نامه ای از مدیر محترم حوزه های علمیه تقاضا کردم این مساله را پیگیری کنند که مطلع نیستم چه کاری انجام شد https://eitaa.com/salmanraoofi/7384 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 1 / فی قرب الاسناد باسناده عن ابوالبختری عن جعفر بن محمد عن ابیه عن علىّ عليه السلام : « القَتلُ قَتْلانِ : قَتلُ كَفّارَةٍ وَ قَتلُ دَرَجةٍ ، والقِتالُ قِتالانِ : قِتالُ الفِئةِ الكافِرَةِ حتّي يُسْلِموا وقِتالُ الفِئةِ الباغِيةِ حتّي يَفِيؤوا .2 » ▫ در قرب الاسناد از ابی البختری از امام صادق از پدرش از امام علي عليه السلام : قتل دو نوع است: قتلي كه كفّاره است و قتلي كه بر درجه است . جنگ نيز دو گونه است: جنگ با گروه كافران تا اسلام آورند؛ و جنگ با گروه ياغي تا [به فرمان خدا] باز گردند. 🔅🔅🔅 📚 2/ فی تهذیب الاحکام باسناده عن ابی البختری عن جعفر عن ابیه عن علىّ عليه السلام : القِتالُ قِتالانِ : قِتالُ أهلِ الشِّركِ لا يُنْفَرُ عنهُم حتّي يُسْلِموا أو يُؤْتُوا الجِزيَةَ عن يَدٍ وهُم صاغِرونَ، وقِتالٌ لأهلِ الزَّيغِ لا يُنْفَرُ عنهُم حتّي يَفِيؤوا إلي أمرِ اللّه ِ أو يُقْتَلوا 3.» ▫ در تهذیب الاحکام از ابی البختری از امام صادق از پدرش از امام علي عليه السلام : جنگ دو گونه است: جنگ با مشركان كه رها نمي شوند تا مسلمان شوند يا با خواري جزيه بپردازند؛ و جنگ با منحرفان كه بايد رو در رويشان بود تا به فرمان خدا باز آيند وگردن نهند يا كشته شوند. 📝 پانویس: 2. . قرب الإسناد : 132 / 462. 3 . تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) / ج‏4 / 114 / 30 باب الجزية ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
30 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ ب) علم رجال : در این بخش ابتدا اشاره ای اجمالی بر احتیاج به علم رجال بنا بر هر مکتب و تاثیر اتقان این علم در اتقان اجتهاد توضیح داده شده سپس به نکات نویی اشاره شده از جمله روش و نکته پردازی های دو رجالی بزرگ آیه الله بروجردی و محقق خوئی در کتب رجالیشان ، همچنین استفاده های جانبی علم رجال برای استنباط پرداخته ایم و در انتها ادله و مبانی نویی از یک سبک نو در علم رجال که به رجال فهرستی شهرت یافته به طور اجمالی تبیین شده است و در پایان غیر از توثیق مستقیم نشانه هایی که باعث توثیق فردی میشود از کلمات فقها و رجالیون گرد آوری شده . ▪ بی شک آشنایی با این علم برای اجتهاد لازم است چرا که یکی از راه های اثبات حجیت احادیث بررسی رجال ناقل حدیث است و داشتن این علم بنا بر هر مکتب و مبنایی لازم است . اخباریون برای اثبات حجیت روایات غیر کتب اربعه ، قائلین به حجیت خبر ثقه اعم از اینکه حجیت خبر را تعبدی یا عقلایی بدانند ، قائلین به انجبار ضعف سند با شهرت در غیر موارد شهرت و برای ترجیح بین اشهر و مشهور محتاج علم رجال هستند لذا این علم بدون شک از علوم پایه برای اجتهاد محسوب میشود و طالبین اجتهاد باید به این علم بپردازند . ▪ فارغ از علت احتیاج به علم رجال باید گفت هر اندازه ژرف‏انديشى فقيه در دانش رجال، بيش‏تر و افزون‏تر باشد، رشد و بالندگى وى در دانش فقه نمايان‏تر است دانش رجال، در ضعيف و مورد اعتماد شمردن چند راوى خلاصه نمى‏شود، بلكه، قاعده‏ها، ترازها و قانونهاى دانش رجال، اوراق فقه را رقم مى‏زند و سبب پيدايش فتاواى گوناگون مى‏شود. بی دانش رجال نمى‏توان بر فتاواى فقیه اعتماد كرد و او را در استنباط فروع موفق خواند. ✅ نکاتی راجع به علم رجال روشهای بررسی سند به دو دسته قابل تقسیم است 🔹 یک : روش رجالی یعنی بررسی تک تک افراد موجود در سند برای بررسی صحت یا ضعف سند این روش نیز به دو دسته تقسیم میشود ⬅ 1- روش رجالی محقق خوئی : ایشان در یک برخورد ریاضی گونه به بررسی تک تک راویان و توثیقات عام و خاص و روایات آنها میپردازند و به اختلاف کتب در یک سند و همچنین اختلاف نسخ در یک کتاب عنایت دارند و همچنین به طبقه راوی به معنی راوی و مروی عنه اشاره میکنند. ⬅ 2- روش رجالی محقق بروجردی : ایشان نیز به بررسی افراد واقع شده در سند می پردازند اما به طبقات رجال عنایت خاصی دارند که در مقدمه کتاب رجالی نیز متذکر شده اند البته ایشان به تولید طبقات و ایجاد سی طبقه همت گمارده اند که در طبقه سی ام رسول اکرم صلی الله علیه و آله قرار دارند و سعی دارند با کمک این طبقات و معلوم شدن راوی و مروی عنه ، استاد و شا گرد فاصله بین روات را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا افتادگی در سند نباشد . ▪ اما از نکات مهم در رجال ایشان استفاده های جانبی از رجال است که به دو مورد اشاره میکنیم ⬅ 1- استفاده از رجال برای تشخیص محل سکونت راوی و تشخیص فضای فکری راوی : ایشان با تشخیص محل سکونت راوی با استفاده از علم رجال سعی در به دست آوردن فضای فکری راوی داشتند ذهنيت افراد را معمولاً شرايط و محيط فكرى و مسائل خاصّ منطقه اى شكل مى دهند. ذهن انسان تحت تأثير محيط به پرسش مى رسد و براى فهم درست پرسش ها بايد محيط زندگى و افكار رايج حوزه زندگی پرسش كننده را شناخت از هنرهای ویژه آیه الله بروجردی استفاده از علم رجال به منظور تشخیص محل سکونت راوی و کشف فضای فکری او با استفاده از علم تاریخ و فقه اهل سنت بود تا با توجه به آن علت سوال راوی یا جواب امام را تبیین کنند آیه الله بروجردى, در بسيارى موارد به اين امر مهم, توجّه كرده به عنوان مثال در ذیل بحث قبله متن روايت, با توجّه به كوفى بودن سائلْ تفسير شده است27 و نيز در جلد دوم, ذيل مبحث سجده, كه باز به اعتبار كوفى بودن و عامى بودن سؤال كننده, پاسخ امام را توضيح داده است كه پيش تر, متن آن ذكر شد 28. ⏪ ادامه در پست های بعدی... پانویس: 27.نهایة التقریرج1, ص210 28.نهایة التقریر ج2, ص279 @salmanraoofi