eitaa logo
سلمان رئوفی
5.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
326 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ابراز احساسات طلاب با شعار"صل علی محمد یاور رهبر آمد"از بین این همه بزرگان برای آیت الله مصباح حفظه الله، نشان داد طلاب کسانی را که در صف اول مبارزه خالصانه برای انقلاب و اسلام کار می کنند قلبا احترام بیشتری میگذارند. @salmanraoofi
📌 آیت الله خاتمی: واکنش مثبت مراجع به دوم بدین معناست که دشمن جدایی حوزه از را به گور خواهد برد 🔅🔅🔅 🔹 عضو مجلس رهبری گفت: رشد علمی طلاب برای ما یک آرمان بوده و اعضای شورای عالی حوزه خود را خادمان طلاب می‌دانند و مبادا کسانی بخواهند بین این مجموعه اختلاف ایجاد کنند. 📝 به گزارش خبرنگار «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر امروز در اجتماع عظیم علما، اساتید و طلاب علمیه قم در لبیک به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: امروز تقویت اسلام ناب، تشیع و مکتب اهلبیت علیهم السلام به تقویت ولایت گره خورده است. 🔹 امام جمعه موقت تهران گفت: در این گام مقدس بزرگان، اساتید، عظام تقلید و اعاظم پیشگامند و آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی در رابطه با بیانیه دوم انقلاب واکنش مثبتی نشان دادند که بدین معناست که دشمنان آرزوی جدایی حوزه را از انقلاب و ولایت به گور خواهند برد. 🔹 وی افزود: شرکت کنندگان در این تجمع، این پیام را به همگان می‌دهند که ؛ انقلابی بود، هست و تا آخر این خط را ادامه خواد داد. 🔹 آیت الله خاتمی تاکید کرد: زمانی که انقلاب این پیام را صادر کردند، جامعه مدرسین کمیته ای تشکیل داد تا مشخص شود که حوزه چه کمکی می‌تواند به تحقق این بیانیه انجام دهد. 🔹 عضو عالی های علمیه بیان کرد: معنای حضور در این اجتماع این بوده که این بیانیه آغاز راه و نقشه راه است و قطعا اگر این پیام محدود به این تجمعات شود، جفا به آن بوده و آنچه مهم است اجرایی شدن پیام می‌باشد. 🔹 وی با اشار به اینکه این پیام را بارها باید با دقت مطالعه کرد، اظهار داشت: انقلاب وقت فراوانی برای این پیام گذاشتند که روح این پیام مانند پیام امیرالمومنین(ع) بوده که فرمود اگر جامعه ای می‌خواهد مشمول رحمت الهی شود باید آن را رعایت کند. 🔹 عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: برخی نمی‌توانند دیروز سیاه و روزهای پر از خفقان را بپذیرند؛ چه بگویم از کسانی که با وقاحت بیان می‌کنند که آزادی دیروز بیشتر از امروز بوده است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
📌 آیت الله : واکنش مثبت مراجع به دوم بدین معناست که دشمن جدایی حوزه از را به گور خواهد برد 🔅🔅🔅 🔹 آیت الله ادامه داد: انقلاب وضعیت امروز را به خوبی ترسیم کردند؛ ایران اسلامی در ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی در میان حلقه ای از آتش بهترین وضعیت را داشته و گلستان است. 🔹 امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: انقلاب عقب افتادگی کشور در زمان طاغوت را به روشنی در بیانیه تشریح کردند؛ ۵۰ سال تمام در این کشور اخلاق ستیزی، دین ستیزی، مردم ستیزی و استقلال ستیزی حاکم بود و در همین مدرسه جلادان طاغوت با تهاجم به آن، این مکان را تبدیل به میدان جنگ کردند. 🔹 وی مطرح کرد: در عرصه علم و فناوری، در ایجاد زیرساخت های حیاتی، اقتصادی و مردمی، به اوج رساندن، مشارکت مردمی و غیره نیز اسلامی پیروزی های بزرگی به دست آورده و در زمان طاغوت یک انتخابات با مشارکت مردم برگزار نشد؛ اما به برکت اسلامی، مردم بیش از ۳۵ بار پای صندوق رأی آمدند. 🔹 این عضو مجلس یادآور شد: حدود یک میلیون نفر امروز از قشر جوان برای اعتکاف ثبت نام می‌کنند و معنای این حرف این بوده که تیر تهاجم فرهنگی دشمن به سنگ خورده است. 🔹 امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: مردم امروز به خوبی می‌توانند مسائل سیاسی را تحلیل کنند؛ در هنوز به قله نرسیدیم اما اینکه کسی بگوید هیچ گامی برای عدالت برداشته نشده، اشتباه است. 🔹 آیت الله خاتمی اضافه کرد: روزافزون در برابر قلدران جهان از برکات انقلاب اسلامی بوده و پس از سقوط شوروی سابق آمریکا قصد ابرقدرت شدن داشت، اما به فضل خدا کسانی که آمریکا را به زیر کشاندند، ملت بزرگ ایران بودند. 🔹 وی اظهار داشت: مقام معظم آینده را به چند عنصر گره دادند که علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت، استقلال آزادی و عزت ملی در روابط خارجی، مرزبندی با دشمنان و سبک زندگی دینی عناصری هستند که آینده را رقم خواهند زد. 🔹 عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اسپانیا و اندلس با گناه و فحشا از طومار دین حذف شد؛ می گوید دزدی نه، اختلاس نه، غارتگری نه و همین دین بی حجابی را نیز دهن کجی به اسلام می‌داند. 🔹 آیت الله ادامه داد: مردم تا کی باید بشنوند که در فلان اجتماع عده ای رقصیدند؛ مسئولان باید پاسخگوی این وضع باشند. 🔹 امام جمعه موقت تهران افزود: تقویت به خدا و وعده های او از مهمترین ویژگی هایی بوده که ما را در انقلاب پیروز کرد و برخی از جلوه های بی دینی و بی حجابی های فزاینده عادی نبوده و توطئه دشمن است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
📌 آیت الله : واکنش مثبت مراجع به دوم بدین معناست که دشمن جدایی از را به گور خواهد برد 🔅🔅🔅 🔹 وی مطرح کرد: اطاعت از دومین نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه ولی فقیه تنها یک سیاسی نبوده و عام امام زمان(عج) است. 🔹 این عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: مردم از اصول انقلاب جدا نخواهند شد و ما مسئولان نباید از این اصول جدا شوند. 🔹 وی با بیان اینکه در خصوص حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن بسیار چشمگیر تر از سال های گذشته بوده، اظهار داشت: مردمی که صابون گرانی بر تنشان مالیده شد در این روز آمدند بگویند ما به ارزش های وفاداریم؛ مسئولان شما بیشتر بجنبید. 🔹 امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: ما حوزویان یک مجموعه هستیم که انقلاب در رأس این مجموعه قرار دارند؛ عظام تقلید جمعی را برای شورای عالی منصوب کرده اند و من به عنوان یکی از اعضای این شورا شهادت می‌دهم که همه اعضا تضمین کردیم که یک ریالی بابت این کار نگیریم و تمام دغدغه بر اجرایی شدن آرمان‌های انقلاب است. 🔹 او اضافه کرد: علمی برای ما یک آرمان بوده و اعضای شورای عالی حوزه خود را خادمان می‌دانند و مبادا کسانی بخواهند بین این مجموعه اختلاف ایجاد کنند. 🔹 امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: این مردم هستند که را نگه داشته و حکومت پنج ساله امیرالمومنین(ع) را کنار رفتن مردم به پایان رساند؛ مردم کوفه (ع) را تنها گذاشتند و باید به کسانی که شعار می‌دهند ما اهل کوفه نیستیم تنها بماند آفرین گفت. 🔹 آیت الله خاتمی ادامه داد: و پنجمین عنصر مهم بوده و دشمن می‌خواهد ایران را خسته معرفی کند؛ اما به همه ثابت کرده که به هیچ وجه خسته نخواهد شد. 🔹 وی مطرح کرد: این کشور کشور (ع) بوده و اجازه نخواهیم داد پای دشمنان با لوایح استکباری به داخل باز شود. 🔹 عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: امروز بدترین منکر در این کشور ناراضی کردن بوده و من این بشارت را به همگان می‌دهم که این پایان فشارهای است و ایران با خود را به زانو درخواهد آورد. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi
باسمه تعالی اخیرا و بزرگان آن را دوبار نقد کردم https://eitaa.com/salmanraoofi/4856 https://eitaa.com/salmanraoofi/4946 بازتابهای مختلفی داشت که به بنده منعکس شد و یکی از آن بازتابها یک تماس با بنده بود که محتوایش بماند ولی امروز حضرت آیت الله خاتمی در سخنرانی فیضیه ظاهرا ناظر به عرایض بنده فرمایشاتی داشتند لذا حتما بنده حاشیه ای به فرمایشات ایشان خواهم داشت والسلام @salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔶دفاع عضو شورای عالی حوزه از عملکرد این نهاد 🔶شهادت می دهم دغدغه اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است. 🔶 طلاب باید مراقب باشند عده ای نتوانند میان طلاب و شورای عالی شقاق ایجاد كنند. 🔲آیت الله سید احمد خاتمی در تجمع صبح امروز فیضیه: 🔸شهادت مید هم دغدغه ی اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است و ما نیز همچون شما طلاب جوان انقلابی همان هیجان و شور را برای تحقق این آرمان ها داریم. 🔸دغدغه ی اول ما رفع مشکلات معیشتی از طلبه هاست و تلاشی که از سمت ما صورت می گیرد رایزنی بین مراجع و رهبری است و البته همه مراجع دغدغه معیشتی طلاب را دارند. 🔸رشد و ارتقاء علمی و معنوی طلاب جوان یک آرمان است و تحقیقاً شورای عالی حوزه خود را خادم می داند و فرمایشات شما طلاب را روی چشم خود قرار می دهد. 🔸توجه کنید ما همگی عضو یک مجموعه هستیم مبادا کسانی بخواهند میان ما و شما شکافی ایجاد کنند! 🔸كمیته اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین به ریاست آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شده است. 🆔 @feghahat
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
📄 جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! 🖋رضا حسینی 🔺تجمع امروز فیضیه درسها و نکات زیادی داشت. شاید مهمترین نکته آن، جمله‌ای بود که سخنران محترم و عضو شورای عالی بیان کردند(نقل به معنا): «راجع به بیانیه گام دوم، نباید به برگزاری این جلسات اکتفا کرد؛ بلکه باید در فکر اجرای منویات رهبر انقلاب بود، بدین منظور کمیته‌ای به ریاست آقای بوشهری در شورای عالی تشکیل شده است و از تمام جوانان می‌خواهیم که به این کمیته کمک کنند». 🔺نفس این جملات از گوینده‌ای چون آیت الله واقعا جای شکر و مباهات دارد و نشان می‌دهد فضای حوزه رو به بهبودی است. اما اولین سوالی که به وجود می‌آید این است که در بیانیه چه مطالبه‌ی جدیدی از حوزه شده است که نیاز به تشکیل کمیته داشته باشد؟ 🔺در سراسر این بیانیه هیچ اقدام مستقیمی توسط رهبر انقلاب از حوزه مطالبه نشده و هیچ مسئولیت مستقیمی بر دوش حوزه گذاشته نشده، بلکه به توصیه‌هایی شده نظیر افزایش شتاب علمی، معنویت و اخلاق، عدالتخواهی و... ❓سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم داده‌اند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشته‌اند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار می‌داد چه شد؟ 🔺دستوراتی نظیر: ۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه ۲- اصلاح نظام آموزشی ۳- تغییر کتب درسی ۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه ۵- پرداختن به علوم انسانی و.... شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟ ‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمی‌شود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل می‌شود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمی‌داد! 🔺جوانان خودشان کمیته‌های زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟!! @Manahejj
هدایت شده از بر پا
گام دوم حوزه علمیه ☘امروز تجمع بزرگی در فیضیه برگزار شد. بزرگانی مثل استاد هم در آن شرکت کردند. مسوولین و مدیران حوزوی هم حضور داشتند. آقای خاتمی سخنران بود. دو مرجع تقلید پیام دادند. همه برای اینکه اجازه ندهند پیام رهبری در میان موضوعات ریز و درشت رسانه ها گم شود. ☘حوزه علمیه نیز همراه با کل جامعه به مرور در حال رشد و بلوغ است. شاید کمتر کسی توجه به این نکته داشته باشد که انقلاب خمینی تمامی لایه های و فرهنگ حاکم بر آن را نیز دچار انقلاب کرد. ☘ در فقه زمانی کسی باور نمیکرد که بتوان برای این علم سابقه دار مقدس که خیلی از بزرگان دینی متکفل آن هستند راهبرد و چشم انداز تعیین کند. اما را باید دوران جدیدی برای فقه دانست. دورانی که باید آن را نام گذاشت. ☘رویکرد حکومتی به فقه اولا یک نیاز زنده عینی غیر قابل چشم پوشی شد. در مرحله بعد این نیاز یک گفتمان رایج در میان حوزویان شد. گفتمانی که بر اساس آن بسیاری از کلاسهای درس و پژوهشهای فقهی به چالش کشیده میشدند. در مرحله بعد پژوهشهای متنوعی با رویکرد شکل گرفت. و امروز کرسی های تدریس متنوعی در حوزه با این رویکرد شکل گرفته. ☘همین اتفاق درباره حکمت و رخ داد. رویکرد تنزیل و عرفان در کار اساتید و بزرگان حوزوی چون استاد مصباح و و در لایه دیگر در کار و دیگران به خوبی به چشم میخورد. تدریس و همینطور حکمت و اخلاق با رویکرد اجتماعی اتفاقات ویژه ای است که در حوزه، در حال رشد جدی است. ☘امروز به عنوان یک و در حوزه علمیه قابل رویت است. گروهها و جریانات متنوع حوزوی و طلبگی به سرعت در حال رشد هستند. ☘من به عنوان کسی که از هنگام کوچ از دانشگاه به حوزه با همین دغدغه حوزه را رصد کرده ام به خوبی این تغییرات جدی را در حوزه احساس میکنم. و این یعنی چه بخواهیم چه نخواهیم، انقلاب ویرایشی عمیق را در حوزه قم باعث شده است. ☘برخی در بیانیه گام دوم رهبری دنبال نقش حوزه و جایگاه حوزه میگردند. حال آنکه توجه ندارند که کل بیانیه برای طلاب حوزوی و مدیران آن پیش از آنکه یک توصیف امیدافزا باشد یک دستورالعمل راهبردی مسوولیت زا است. ☘اگر بنا باشد گفتمان امید در جامعه پراکنده شود این حوزه است که باید بازوی تبلیغی و ترویجی اش را فعال کند. و حلقه های علمی محتوایی اش را برای توصیف درست صحنه به کار بندد. و اگر بنا است نسل جوان اداره کشور را برعهده بگیرند این حوزه است که باید با هدایت درست خود مردم و مدیران را به این سو هدایت کند. @ali_mahdiyan
طلاب عزیز و فضلای جوان، نباید حتّی برای یک لحظه، حضور در میدانهای گوناگون را فراموش کنند. این حضور، با درس خواندن منافات ندارد؛ بلکه مؤیّد درس خواندن است. همان طور که امام بزرگوار در پیام فراموش نشدنی خود فرمودند، فضلا و جوانهایی که تفقّه را در میدانهای خودش فرا گرفتند و مُنذر قوم خود شدند و میدان جنگ را میدان آزمایش نفس و تکامل معنوی خویش قرار دادند و پیش رفتند، این میدانها را رها نکنند. امروز هم خطوط و میدانها و صحنه‌های نظامی و غیرنظامی و فرهنگی، محتاج حضور فعال شماست. مدرّسان معظم و محترم و اساتید حوزه‌ی علمیه‌ی قم و سایر حوزه‌ها، طلاب را به سمت هدفهای انقلابی و اسلامی سوق بدهند. ۱۳۶۸/۱۲/۲ @salmanraoofi
ره 🔆حوزه‌ای که در برابر دشمن نمی‌ایستد و نمی‌خروشد نمیخواهیم باشد؛ اگر بناست -خدای نخواسته- اسلام نباشد، احکام قرآن نباشد، مذهب جعفری در کشور از رسمیت بیافتد، روحانیت اصلاً نمی‌خواهیم باشد، حوزه‌های علمیه نمی‌خواهیم وجود داشته باشد. حوزه‌های علمیه باید زنده باشد و در برابر دشمنان اسلام چون کوه محکم بایستد و بخروشد. 📘 صحیفه امام، ج۱، ص۱۵۹ @salmanraoofi
🔴انقلاب اسلامی و اقتضائات آینده 🔸نشست تخصصی بررسی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با حضور ‌دکتر مظفر نامدار سه شنبه ۱۴اسفند ۹۷ ساعت ۱۰ونیم صبح انجمن دانشجویی انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی خیابان جمهوری روبروی مؤسسه امام خمینی @salmanraoofi
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد. تحت اشراف اساتید: #یزدان_پناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📠 02532944703 - 02532944716 🕚ساعت تماس 11 الی 18 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🔅🔅🔅 📌 آیت الله مبلغی: فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد 📝 به گزارش وسائل، نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظام ساز» فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد / تئوری‌های نظام وارگی فقهکه درآمد و پیش نشستی برای همایش ملی فقه نظام ساز محسوب می شود، صبح امروز ۹ اسفندماه با حضور آیت الله علی اکبر رشاد، آیت الله احمد مبلغی و آیت الله محمد جواد حاج ابوالقاسم دولابی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) تهران برگزار شد. 🔹 آیت الله احمد مبلغی در این نشست گفت: فقه نظام بحث مهمی است که نیاز به جلسات این گونه پشت سر هم دارد. این که هر کسی یک معنایی را از نظام بگیرد و آن را اثبات کند و دیگری بر مبنای دیگری آن را انکار کند نمی تواند یک بحث دقیقی باشد. پس محل بحث نیازمند تنقیح بیشتری است. محور اول بحث من تئوری های مطرح در ارتباط با نظام وارگی فقه است. این بحث نسبت اختلاف و دیدگاه های کنونی بر سر نظام فقهی را به سمت آشکارتر شدن و منضبط تر شدن و مقایسه پذیرتر شدن به پیش می برد. @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
🔅🔅🔅 ✳ عضو مجلس خبرگان رهبری سپس گفت: ۳ تئوری می تواند اکثر دیدگاه های فعلی را پوشش دهد. تئوری اول، نظام وارگی مستتر در فقه است که می گوید فقه خود به خود حامل و حاوی این نظام وارگی است. تئوری دوم، نظام وارگی استنباطی یا نظام لازم الاستنباط است. نگاه شهید صدر ذیل این تئوری می گنجد. تئوری سوم نیز تأسیس پذیر بودن نظام های اجتماعی بر اساس فقه است. در زمان امامان حکومت نبود اما نظام بود. انقلاب امام حسین (ع) بخشی از یک نظام بود. نقطه مطلوب و آرمانی، حکومت است که شرط لازم است. خیلی فکر کرده ام تا بتوانم یک تئوری چهارم هم ارائه کنم اما موفق نشدم. 🔹 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: ۴ نکته را ذکر می کنم که این نکات روی هم رفته می توانند نظام را استنباط کنند. نکته اول اصل کارکردمندی و توانایی فقه برای زندگی فردی و اجتماعی است. کارکردمندی به مثابه فلسفه وجود فقه است. فقه حکیم است و تغییر و ایجاد و تعدیل می کند. علل الشرایع معنایش همین است. فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد و خنثی و بی خاصیت نیست. کار خدا لغو نیست و احکام خدا بی فایده و خنثی نیست. 🔹 وی اضافه کرد: نکته دوم تعدد و تنوع کارکردهای فقه است. فقه دارای کارکردهای تکمیلی، ایجادی، تغییری، تعدیلی و تأسیسی است. نکته سوم نیازمندی کارکردمندی به نظام وارگی است. نکته چهارم هم این است که نظام وارگی نفس الامری در استنباطات ما لزوماً تماماً انعکاس و تبلور پیدا نمی کند. می توان بر مبنای این نکات اذعان کرد که شریعت اسلامی واجد نظمی دقیق و نظام واره است که باید آن را تا حد توان کشف کنیم. 🔹 احمد مبلغی سپس گفت: دین یک منطق دارد که باید آن را کشف کرد و باید جایگاه ها را بشناسیم. این ها نیاز به فکر دارد و ما به این مسایل کم فکر می کنیم. باید بین دو نوع نظام تفاوت قائل باشیم. سیستم اجرایی- عملیاتی و سیستم فکری- محتوایی. نظام و سیستم فکری- محتوایی مورد بحث من است. نظامات اجرایی می توانند متأثر از نظام های فکری و محتوایی باشند. محتوا است که جامعه را اداره می کند. @salmanraoofi
✳ ۶ خصوصیت 🔅🔅🔅 📌 آیت الله رشاد: اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی کند. 📝 به گزارش وسائل، نشست تخصصی «هم اندیشی فقه نظام ساز»اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی کند/ ۶ خصوصیت فقه نظام که درآمد و پیش نشستی برای همایش ملی فقه نظام ساز محسوب می شود، صبح امروز ۹ اسفندماه با حضور آیت الله علی اکبر رشاد، آیت الله احمد مبلغی و آیت الله محمد جواد حاج ابوالقاسم دولابی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) تهران برگزار شد. 🔹 آیت الله علی اکبر رشاد در این نشست گفت: این نشست سرآغاز و مقدمه ایست برای همایش سال آینده. پیش از این همایش اساتید حاضر در قم، آیت الله محسن اراکی و آیت الله حاج ابوالقاسم دولابی همایشی طراحی کرده بودند با همین عنوان که یک همایش وسیع و فرامرزی را ان شا الله برگزار خواهند کرد، باشد که این مباحث گفتمان سازی شود. اگر بخواهم گزارشی از روند مباحث و اقدامات علمی که برای تولید فقه نظام و موسسه کمابیش در جریان است ارائه دهم باید عرض کنم این موسسه اولین موسسه آموزش عالی حوزوی است و مقدم بر مراکز آموزش عالی قم است، تا این که قم مجوز تأسیس این گونه موسسات را صادر کرد و مرکز تفسیر زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، مرکز کلام زیر نظر آیت الله سبحانی، مرکز حقوق و قضا و ... شکل گرفت. @salmanraoofi ادامه در👇👇
✳ ۶ خصوصیت 🔅🔅🔅 🔹 رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: بنده با این عنوان برای این موسسه موافق نبودم و ترجیح بر مدرسه عالی علمیه یا تعابیری از این قبیل که عنوان ها و مصطلحات حوزه حفظ شود داشتم و برای این که در تاریخ هم ثبت شود علاوه بر بیان شفاهی، مکتوب هم این نظرم را اعلام کردم. این دانشگاه های اسلامی یا حوزوی یا دینی مانند دانشگاه امام رضا (ع)، دانشگاه رضوی مشهد، مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه مفید، پژوهشگاه باقرالعلوم، موسسه آموزشی امام خمینی و ...خوب اند اما خلأ حوزه با این دانشگاه ها حل نمی شود که بخواهیم مجتهد متخصص این علوم را تربیت کنیم. بلکه این ها دانشکده های الهیات خوبی اند. 🔹 رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: رشته های تخصصی هم که تأسیس شد چیزی فراتر از دانشکده های الهیات موجود نشد. باید جهت را برای رشته های تخصصی به سمت حال و هوای حوزه با مبنای فقه و روش اجتهادی ببریم. چیزی که الان کم است توجه به علوم انسانی است. باید علوم انسانی را با رجوع به سنت های تاریخی حوزه در متن بیاوریم. این رویکرد در عمل جواب داده و مجتهد پرور است. اجتهاد عام بدون پرداختن به علوم انسانی کفایت نمی کند چرا که شئون مسایل را در همه جهان عملاً این علوم انسانی است که دارد اداره می کند. 🔹 وی افزود: علوم انسانی در شرایط فعلی رقیب شریعت است. هم باید علوم انسانی اسلامی تولید شود و هم فضلای حوزوی صاحب نظر در علوم انسانی بشوند تا هر کدام در یک رشته و فقیه متخصص یک رشته علوم انسانی بار بیایند. کتابچه فقه تخصصی نظام ساز در این راستا نوشته شد که حدود ۴۰ رشته را در این کتاب آورده ایم که چهارچوب ساختار جدید را در آن جا ارائه کرده ایم و از نو برای جذب طلاب با این رویکرد تلاش کرده ایم. در این راستا مبانی، فلسفه های مضاف، منطق فهم دین، مباحث هرمنوتیکی و سمانتیکی، معرفت شناسی، کارکرد ذهن، مباحث علوم شناختی و ... تدریس می شود تا به تدریج به سمت انتخاب گرایش حرکت شود. 🔹 علی اکبر رشاد اضافه کرد: این مبانی حدود ۲ سال طول می کشد و طلاب بعد از آن وارد حوزه فقه تخصصی می شوند و به این ترتیب وارد موضوع می شویم. در مجموع ۸ سال می شود که طلاب هم به مبحث خارج اصول و هم خارج تخصصی تسلط پیدا کنند. در این دوران طلاب باید ۳ رساله انجام دهند و دفاع کنند. در زمینه طراحی هم کارهایی دارد صورت می گیرد. جمعی از اساتید صاحب نظر به طور هفتگی جلساتی تشکیل می دهند و مباحثی را در این جلسات بحث می کنند و مباحثی که باید تبدیل به متن شود دارد تولید می شود. در ادامه گروه های علمی تشکیل خواهد شد تا شاخه های فرعی مبتنی بر مباحث کلی مثل سرفصل ها و ادبیات علمی و متون به تدریج شکل بگیرد. ✳ تعریف یا 🔹 وی همچنین گفت: درباره تعریف فقه نظام یا فقه نظام ساز نکته ای را عرض می کنم. برخی تصور می کنند فقه نظام یعنی فقه نظام مند و دارای ساختار که مراد این نیست. این که فقه دارای نظم است مشخص است. مشهورترین ساختار هم همان چیزی است که محقق حلّی در شرایع آن را تدبیر و تنظیم فرموده است. مراد این است که آیا فقه، فرد نگر و جزء گراست و ثبوتاً شریعت این گونه نیست که نظام ارائه کرده باشد و اثباتاً این گونه نیست آن چه که ما استنباط می کنیم مبتنی بر نظام باشد و یا دیدگاه مقابل این نگاه صحیح است؟ در پاسخ به این که فقه نظام چیست باید به تعریف نظام برگردیم. تعریف مرسوم نظام این است که نظام چیزی است که دارای اجزا باشد و این اجزا با هم سازگار باشند و مجموعاً غایت و هدفی را تأمین کنند. @salmanraoofi ادامه در👇👇
✳ ۶ خصوصیت 🔅🔅🔅 6⃣ ۶ خصوصیت فقه نظام 🔹 علی اکبر رشاد سپس عنوان کرد: ما نظام را با ۶ عنصر تعریف کردیم: 1⃣ دارای اجزاء بودن (یعنی چیزی که بسیط است را نمی توان گفت نظام)؛ 2⃣ این اجزاء باید گوناگون و غیرتکراری باشند؛ 3⃣ در عین مختلف بودن باید با هم سازگار نیز باشند؛ 4⃣ علاوه بر سازگاری و تناسب باید با هم تفاعل نیز داشته باشند و مکمل هم باشند؛ 5⃣ اگر نظامی مستقل قلمداد می شود باید با نظامات دیگر هم تفاوت پیدا کند و یک جایی از نظام دیگر جدا شود. یعنی وحدت در درون و تمایز با بیرون وجود داشته باشد. نظامات می توانند لایه لایه باشند و فقه نیز این گونه است. فقه مجموعه ای از نظام هاست و کل فقه یا کل دین یک ابرنظام و یک کلان نظام است؛ 6⃣ این مجموعه اعضا باید غایتی را تأمین کنند. فقه نظام یعنی فقه دارای این خصوصیات ۶ گانه. نظام با این خصوصیات بر شریعت صدق می کند. 🔹 وی خاطرنشان کرد: فقه نظام با فقه اجتماعی و فقه الاجتماع و فقه الحکومه فرق می کند. نمی خواهیم بگوییم فقه نظام فقه دارای هندسه و نظم است. این که مشخص است. ساختاری ساده هم داشته باشد مثل فقه موجود دارای نظم است اما لزوماً فقه نظام نیست. البته اگر فقه نظام و نظام مند شد لزوماً حکومتی می شود. فقه نظام عموماً به سمت عمومی سازی و جمع سازی شریعت می رود. شئون حکومت بخشی از اجتماعی سازی فقه است. فقه‌النظام به سمت فردی سازی و شخصی سازی و عرفی سازی می رود. فقه می تواند فردی هم باشد ولی فقه نظام باشد. می توان با رویکرد فقه فردی هم حکومت را اداره کرد اما آن حکومت، حکومت مطلوب اسلامی نخواهد شد. 🔹 علی اکبر رشاد در انتها گفت: اول انقلاب هم کسانی می گفتند وقتی رساله داریم پس قانون اساسی نیاز نداریم. امام این را قبول نداشتند. جمعی از متخصصین دانشگاهی به همراه مرحوم آیت الله رضوانی قوانین بانک داری بدون ربا را طراحی کردند که وصله پینه ای است. جلساتی نیز در این باره در پژوهشگاه داشتیم و انتقادات مان را به این نوع طراحی نظام بانکی عرض کردیم. @salmanraoofi
بزرگداشت آیت الله نصرالله شاه آبادی فرزند آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی استاد امام خمینی ره پنجشنبه مسجد اعظم @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸دیدار مدیران و طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با 🔹این دیدار اختصاصی امروز با حضور پر شور و با نشاط طلاب و اساتید و مدیران موسسه در دفتر مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد. 🔹در ابتدای این دیدار رییس مؤسسه ابتدا ضمن بیان برنامه ها و اهداف کلان موسسه، گزارش اجمالی از عملکرد موسسه از ابتدا تا کنون ارائه کرد. ♨️ مشروح این دیدار به زودی منتشر خواهد شد. 🆔 @rasanews_agency
(نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی از دوست و فاضل گرامی جناب استاد مهرعلی که این متن را به بنده رساندند تشکر میکنم 🔻🔻🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحيم امروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با آقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است. تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد. ۱. ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه مسائل خانواده مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد. ۲. درباره ضرورت فلسفه و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و اداره جامعه را به عهده دارد فقه است و بايد به ان پرداخته شود. ۳ . با توجه به اينکه گفته شد درس خارج اصول در حوزه به طور متوسط ۱۵ سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان ۵ سال طول ميکشيد. اصولي تر از محقق خويي کيست ؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم ميانداختند ؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است. ۴. با توجه به درخواست طلاب درباره مطالعه تفسير و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين تفسير مجمع البيان تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است. ۵. فرمودند : بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک مدرک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند. ۶. درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد. ۷. کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است. ۸. به دنبال اساتيد خود حرکت کنيد. ۹. بدون توسل نماز شب و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و معنويت ميشود . مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد قضاي ان را به جا اوريد . ۱۰ . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه انقلابي بودن را تحت الشعاع قرار دهد. طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلاميست. تلک عشرة کامله و الحمد لله رب العالمين محمد مظفري ۱۳ اسفند ۹۷ قم المقدسه @salmanraoofi
✅به اطلاع طلاب محترم می رساند در راستای خدمت رسانی به طلاب و خانواده روحانیون محترم،قرارداد دندانپزشکی با دو مرکز دندانپزشکی با منعقد گردید. : قم،45متری صدوق،نبش کوچه 18،دکتر نصیری ☎️02532909105 : قم،بلوار امین،رو به روی صدا و سیما،نبش کوچه 21،درمانگاه نگین ☎️02532926655 :همراه داشتن دفترچه بیمه ضروری می باشد. ➖معاونت سلامت و امور بیمه های مرکز قم @serfan_jahate_ettela_t @salmanraoofi
🔆نقل خاطره ای به مناسبت فرمایشات اخیر حضرت آقا در جمع طلاب و اساتید موسسه عالی فقه و علوم اسلامی: وقتی می خواستم برای ادامه درس و بحثم مشرف شوم به قم، با حاج آقای خودمان(آیت الله سید علی شفیعی) که از شاگردان مرحوم خویی و مرحوم حکیم بوده اند گپ و گفتی درباره قم و درس و بحث داشتم. ایشان با ناراحتی می گفتند امروز در قم به اسم آقای خویی و علمای نجف و به بهانه ملا شدن و... قریب به ۲۰ سال یک دوره اصول را طول میدهند و طلبه را در فقه بلاتکلیف میگذارند و از فقاهت عقب می اندازند، در حالی که ما خدمت آقای خویی طی پنج سال و نیم یک دوره کامل اصول می خواندیم بدون حذف هیچ مطلبی. می گفتند یادم هست که اوایل دوره جدید بود و ما تازه شاگردهای آقای خویی بودیم، چند نفر از شاگردان نسل قبل ایشان(که ظاهرا از جمله آنها مرحوم بهسودی صاحب مصباح الاصول بوده اند) بعد درس آمدند و به ایشان گفتند در دوره جدید مطالب بیشتری در درس مطرح کنید تا ما هم که دوباره درس را نشسته ایم استفاده داشته باشیم، ایشان جواب دادند(نقل به مضمون) : دوباره بنشینید برای چه؟! اصول موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد برای فقه، بروید و در فقه کار کنید. سیدمحمدمهدی شفیعی @smmshafie @salmanraoofi
107- فصل التاسع - و لو جاز لنا أن نرتاب في ارتباط غايات الأفعال-Segment 1.mp3
3.56M
🔆بیانات مهم پیرامون 🔆نقش فلسفه در 🔆غفلت از امتداد اجتماعی به لحاظ تاریخی 🔆 تولید 🔆علت غایی و نقش آن در نقش غایت در رفتار انسان 🔆بازگشت علوم به انسان در قالب تکنولوژی و فناوری @khaneTolab @salmanraoofi
باسمه تعالی اگر یکی از بزرگواران بتواند تبادلات کانال را به عهده بگیرد کمک بزرگی به کانال بحوث خواهد بود افرادی که می توانند شبها ساعت ده بنر تبادل را بگذارند و صبحها ساعت نه یا ده بردارند و مایل به کمک هستند لطفا به @srsr1359 پیام بدهند متشکر @salmanraoofi
به مناسبت ذکر ره در بیانات حفظه الله نکات زیر از درباره ایشان خواندنی است 🔆شخصیت علمی مرحوم ره 🔻ایشان چند امتیاز غیر قابل انکار دارند: یکی از امتیازات ایشان ذکاء و سرعت انتقال فوق العاده ایشان بود. فردی به آقای بهشتی (که اهل فضل و تقوا بود و در جلسات استفتاء آقای خویی شرکت می‌کرد و از نظر حوزه‌های علمیه صلاحیت مرجعیت بعد از آقای خویی را داشت) گفت: آیا شما از جلسات استفتاء ایشان استفاده می‌کنید؟ ایشان در جواب فرمودند: «بنده از ذکاء ایشان استفاده می‌کنم. هیچ مسئله مشکلی نیست مگر اینکه ایشان با تأمّل اندکی پاسخ می‌دهند». 🔻امتیاز دیگر، حافظه فوق العاده ایشان بود. ایشان در سن نود تا صد سالگی قرآن را حفظ می‌کرد، در حالی که در آن سنین چیزی به یاد نمی‌ماند. 🔻امتیاز دیگر ایشان، فکر قوی ایشان بود. بیان ایشان بسیار خوب بود و در نوار‌هایی که از ایشان ضبط شده، گویا ایشان از روی کتاب قرائت می‌نمایند. قلم ایشان بسیار روشن و بدون ابهام است که ذهن انسان را مشوّش نمی‌سازد. در این پنجاه سال اخیر، کمتر فردی وجود دارد که در نجف از درس ایشان استفاده نکرده باشد. شنیدم که آقای شیخ محمدرضا آل یاسین به ایشان گفته بودند: «این طلبه‌هایی که به نجف می‌آیند به سبب درس شما می‌آیند». بنده از آقای سید عبد الکریم اردبیلی شنیدم که از طرف عرب‌ها مبلغی را به عنوان وجوهات به آقای شیخ محمدرضا آل یاسین می‌دهند (چرا که ایشان مرجع تقلید عرب‌ها بوده است) ایشان هم آن مبلغ را به آقای خویی فرستادند تا به شاگردان بدهند؛ زیرا آقای خویی در آن زمان تنها مرجعیت علمی داشته‌اند نه مرجعیت تقلیدی، و طلبه‌ها تنها برای استفاده علمی به درس ایشان می‌رفته‌اند. در واقع آقای آل یاسین آن پول را به دو جهت به ایشان می‌دهد، یکی اینکه آقای خویی را ترویج کنند و دیگر اینکه آن پول‌ها به مصرف صحیح خودش (طلبه‌های درس‌خوان) برسد. آقای خویی بعد از آنکه آن مبلغ را گرفته بودند، آن را از طرف آقای آل یاسین تقسیم نمودند. آقای سید عبد العزیز طباطبایی مطلبی را از مرحوم آقای سید محمد روحانی نقل می‌کرد. آقای سید محمد روحانی در کفایه تخصّص و مهارت داشت و در کفایه بسیار زحمت کشیده بود. ایشان می‌گوید: شبی به منزل آقای خویی رفتم. آقای خویی مطلبی را از کفایه سوال کرد، اما من نتوانستم مراد صاحب کفایه را بفهمم. آقای خویی نوشته‌ای نشان داد که آن مسئله را حل کرده بود. آقای خویی فرمودند: ما بیماری داشتیم، و قرار بر این بود که به نوبت از او پرستاری کنیم. نوبت که به من رسید، دیدم که به درس و بحث فردا نمی‌رسم، لذا برای آنکه وقت ما لغو نشود، کفایه را باز کردم و این قسمت از آن را تبیین کردم. 🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ @zobdatolfavaed @salmanraoofi