eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت خطبه اول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 #نماز_جمعه_تاریخ‌ساز 📲 پخش زنده در سایت، اینستاگرام و توئیتر KHAMENEI.IR 📺 در کانال آپارات ببینید👇 https://www.aparat.com/khamenei_ir/live
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت خطبه دوم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 💻 @Khamenei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅بیان دو حکایت از مقام معظم رهبری حفظه الله 🔅توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 🔅علت ارادت استاد شب زنده دار به رهبرمعظم انقلاب حفظه الله تاریخ: ۹۸/۱۰/۱۶ @pand_saadat @salmanraoofi
باسمه تعالی افرادی که توانایی پیاده سازی صوت دارند چند صوت در جواب به شبهات شایع طلاب درباره خواندن رسائل و مکاسب هست که در ابتدای تدریس دوسال پیش ارائه شده و نیاز به پیاده سازی دارد حق الزحمه هم تقدیم می شود لطفا افرادی که سابقه پیاده سازی دروس حوزوی دارند به آیدی بنده @srsr1359 مراجعه کنند متشکر سلمان رئوفی @salmanraoofi
باسمه تعالی بزرگوارانی با توجه به اینکه تمرکز بنده درباره مباحث روشی اجتهاد است درباره کتاب روش شناسی اجتهاد که موسسه فقاهت چاپ کرده سوال می کنند بنده کتاب را هنوز تهیه نکرده و نخوانده ام اگر خواندم اظهار نظر می کنم @salmanraoofi
1 باسمه تعالی ☀گوشه ای از دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره پیاده شده از دروس ارائه شده ( نشر بدون لینک کانال ممنوع است) یک بحث مهم درباره مکتب شناسی فقهی این است که این بحث چه فوائدی دارد. فوائد این بحث می تواند از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد 🔆زاویه اول فواید برای غیر مجتهدین است 🔆زاویه دوم فواید برای مجتهدین 🔆زاویه سوم هم فایده هنگام ابداع یک روش اجتهادی است. @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) 2 ☀گوشه ای از دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره پیاده شده از دروس ارائه شده باسمه تعالی برای غیر مجتهدین 1. تسهیل در شناخت یکی از مشکلات خواندن و این است که این کتب به گونه ای درس خارج اند و کسی که میخواهد این مطالب را بفهمد ، نکته ای که طرح نمی شود تئوری این مسائل و نقشه راه این مباحث است یعنی طلبه نمیداند که ره میخواهد به چه روندی به حکم برسد البته غیر از بعضی تقدم و تاخرهایی که فکر جوال شیخ دارد و نظم مباحث را کمی به هم می ریزد، طلبه در و یا که وارد می شود دقیقا مثل این است که بدون مقدمه و شناخت تئوری و روند و روش کار او را به اتاق جراحی ببرند و بگویند جراحی کنید. در درس خارج، استاد می آید موضوعی یا فرعی را مطرح می کند بعد اقوال یا ادله را مطرح می کند، بعد این اقوال و ادله را به روش خودش نقد می کند و بعد به یک نتیجه می رسد، این کلیت درس خارج است، البته در یا در ممکن است مقداری کار متفاوت باشد، ولی محصل باید خیلی گیرایی داشته باشد که متوجه بشود که این استاد چه روندی و چه روشهایی برای رسیدن به نتیجه دارد. مشکلی که در داریم همین است یعنی وارد عمل می شوند اما تئوری و روش کار گفته نمی شود شما باید تئوری و روش را در حین کار یاد بگیرید در واقع اگر کسی هم در شود می شود گفت مجتهد تجربی شده یعنی بدون دانستن نظریة کار، کار را یاد گرفته است. اگر طلبه در ابتدا یک آشنایی اجمالی با روش داشته باشد می داند که الان قاعدتا شیخ این طور کار را شروع می کند و اینطور ادامه می دهد و اینطور به پایان میبرد حالا گاهی تقدم و تاخرهایی در کار هست ولی بالاخره می داند روش کار این است و الان کجای روش کار در است و لذا سر در گمی در کل روش کار ندارد بلکه می داند این روش اجتهادی روندش این گونه است و من مثلا ایستگاه موضوع شناسی یا ظهور گیری یا حل تعارض یا غیره هستم و اشراف به روند دارد الان برای طلبه مکاسب خوان اصلا اشراف به روند در ورود به درس نیست لذا اصلا طلبه از اساس در کار شیخ سر در گم است چون نه تئوری اجتهاد را به طور اجمالی می داند و نه روش کار را مطلع است لذا یک فایده اشراف به روند و گم نشدن در روند اجتهاد مجتهدینی مثل است یا است که این فایده برای غیر مجتهد خیلی بیشتر است ولی برای مجتهد هم نسبتا فایده دارد. @salmanraoofi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆شهید سپهبد #حاج_قاسم_سلیمانی 🔅قطعا بعد از شهید مطهری و شهید بهشتی سومین شهید برجسته انقلاب اسلامی است. 🔅همانطور که خون شهید مطهری عقائد میلیونها انسان مومن را تصحیح و بیمه کرد و خون شهید بهشتی اثبات حقانیت مریدان امام خمینی ره شد و انقلاب را از شر منافقین نجات داد 🔅خون این شهید بزرگ هم، انقلاب را از شرّ آمریکای جهانخوار و اذناب او و منافقین داخلی نجات خواهد داد 🔅آنچه از سخنرانیهای این شهید سعید شنیدم، حقا و انصافا در سطح سخنرانیهای پرمغز شهید مطهری است امیدوارم سخنرانیهای ایشان مثل سخنان گوهربار شهید همت در کتابی جدا به چاپ برسد @salmanraoofi
♻️💠 زمینی‌سازی پارادوکسیکال "ذات اقدس اله" : اندر تمجید هاشمی رفسنجانی توسط حضرت آیت الله جوادی آملی 🔹سال‌ها "ذات اقدس اله" را فراتر از همه قیودات شنیدیم، دانستیم و تلقی کردیم. ما را تا اوج برد. 🔹شاید از ساده‌ی بسیط و همه فهم خداوند ما را فراتر هم برد و آن را عمیق یافتیم. 🔹تازه تازه عادت کرده بودیم که با خداوند همیشگی با زبان ناتاب‌آور حکمی ـ عرفانی هم می‌شود ارتباط یافت. 🔹تازه تازه فهمیدیم یا داشتیم درمی‌یافتیم که قرار است فقهی که از ذات اقدس اله برآید، بر جان جهان نمای ما نازل شود و ما جرعه‌ای از فقاهت حکیمانه و عارفانه را تلذذ کنیم. 🔹تازه تازه می‌فهمیدیم که تفسیر قرآن آن ذات اقدس اله را هم باید جور دیگر تصویر کرد و بر مدار تسنیم شوق‌آور درآمد و خود را تسلیم ذوق حکیمانه کرد. 🔹🔹اما هم نمی‌دانستیم و هم انتظار نداشتیم که آن ذات اقدس اله درونی‌شده‌ی ما، در سال‌های واپسین در فرودگاه توصیف، تجلیل و تبجیل آن سفر کرده آب و استخر دیبا خود را نیز بر ما نشان دهد و فقیه و مفسر خوانده شود. 🔹انتظار نداشتیم که آیت‌الله خوانده‌ی روزنامه‌ی جمهوری فرارتر از لقبی تشریفاتی، بیش از حد عادی مدال افتخار بگیرد. 🔹طرفه آن‌که: وقتی جامعه انقلابی، جرعه‌نوش اخلاص "سردار آسمانی" خود بود و یک دل و پر پیمانه سه بار از عمق جان و با دیده‌های پربصیرت و پر اشک می‌سرود که "انا لا نعلم منه الا خیرا"، انتظار نداشت که کسی از اوج ستایش فردی به عنوان "سردار سازندگی" فراتر رود. 🔹مردم کوچه و خیابان هم انتظار نداشتند که تمام "ذات اقدس اله" در خدمت قضای نگفتن جمله‌ی پر رمز و راز "انا لا نعلم منه الا خیرا" قرار گیرد و مدال تفسیر و فقه بر سینه‌ی آن سفر کرده‌ی آب و استخر نشانده شود. ✅ البته جای شکر و سپاس باقی است که خداوند متعال تنها از افق ذات اقدس اله سرداران خود را به آحاد اهل ایمان معرفی نمی‌کند. بی‌جهت نیست که "سردار آسمانی" تشییع میلیونی شد و "سردار سازندگی" تشییعی به‌یاد ماندنی را در ذاکره‌ی ما خاطره‌سازی کرد. ✳️ سردار سازندگی نیازمند تبجیل و تجلیل ماند. اما نه مفسر خواندن او دردی را دوا می‌کند و مقتضی اذعان حتی تصنعی به "انا لا نعلم منه الا خیرا" خواهد بود و نه فقیه تلقی کردن او کرسی "مرجعیت شورایی" ـ و نه صرفاً "فقاهت شورایی" ـ را بر تارک کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه‌ها خواهد رساند. ✅ خطبه‌خوان‌هایی از خطبه‌خوانی کناره گرفتند. برخی به نیت خیر، برای پرهیز از اختلاف و تنش، و به‌خاطر هراس بیش از حدّ نسبت به تعمیق شکاف‌ها. برخی هم پا به پای جامعه و آحاد مؤمن انقلابی نیامدند. 💠 کسی که به هر دلیل نیامد، می‌تواند مأجور باشد. اما زمینه‌مندی را چندان نمی‌توان جبران و دوا کرد. بلکه، نمی‌توان پنهان کرد یا تغافل کرد که: پیام‌ها و سخنرانی‌ها نشان داده است گاه نمایندگان ذات اقدس اله، برای نظام، انقلاب و تمدن‌سازی عریق دینی بهره دارند و دعای خیر می‌کنند. اما از آنان، شاید بیشتر برای تبجیل و ... سرداران گذشته، حال و آینده‌ی سازندگی مایه گذاشته می‌شود. اما اینها چندان با طرح مرجعیت رشیده‌ی شهید صدر نمی‌سازد. ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجیم‌شدگان‌انقلاب #بصیرت_نافذ 🆔 @hazin14
باسمه تعالی بحث مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را تا به حال برای حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس مشهد کریمه اهل بیت علیهم السلام قم (مشکات قم) موسسه فتوت (فرهنگ و تمدن توحیدی) مدرسه فقهی صاحب الامر عج و اخیرا مشکات تهران درخواست داشته 🔅به صورت خلاصه یا کامل ارائه کرده ام 🔅حوزه های علمیه خواهران و برادران در هر جای کشور درخواست داشته باشند مانعی برای ارائه بحث نیست 👈البته در غیر از قم در ۴ شنبه و ۵ شنبه یا ایام تعطیلی تبلیغی یا تابستان در خدمتم 🔅شیخ اعظم انصاری ره خدمات بزرگی به مقام فقاهت و علم فقه و اصول داشته اند عجالتا جناب استاد اکبرنژاد که مشاهیر را در موارد مختلف دعوت به مناظره می کنند و نقدهای مختلفی به شیخ انصاری ره دارند اگر از موضع مناظره با مجتهدین مسلم و صاحب نام پایین بیایند چه در مورد شیخ و چه در موارد دیگر اگر حاضر به مناظره باشند حاضرم با ایشان در موارد مختلف مناظره کنم و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۱/۲ @salmanraoofi
مقاله مذاکره در کربلا.pdf
557.7K
🔅مذاکره با دشمن.... بررسی و نقد دیدگاه حسن روحانی و سروش محلاتی درباره مذاکره امام حسین(ع) با دشمن. نویسنده: حجت الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم. @ahlebait110 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(1) ▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است ▫ آیت‌الله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد ▪ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش می‌فرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچ‌یک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کم‌کم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. 📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: استاد شیخ محمد سند، علاوه بر پرکاری در تدریس و تألیفات فراوان، بسیار تأمل و تفکر می‌کند. او چه زمانی که طلبه‌ای ساده بود، چه بعد از آن که استاد مهمی شد و چه اکنون که سودای مرجعیت دارد، تأمل و تفکر را فراموش نکرده است. همین است که هر چند صباح، مبنای مهمی را بیان کرده و منتشر می‌کند. مدتی است شنیده می‌شد او روش جدیدی در بررسی صحت روایات به دست آورده که بر اساس آن، تمام فقرات زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از متن‌های حدیثی را معتبر می‌نماید. با این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در رابطه با روش جدید ابداعی‌اش گفتگو کردیم. دانشجوی پیشین رشته مهندسی دیوید گیم (david game college) لندن، معتقد است روش مشهور فقها، روش بررسی سندی نیست، بلکه این روشی است که توسط ابن‌طاووس ابداع شد و بعد از آن، کسانی همچون آیت‌الله خوئی، آن را نشر دادند و در تأسی به آن، افراط کردند. گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با این استاد کثیر التألیف و خوش‌فکر حوزه علمیه نجف، از نگاه شما می‌گذرد: 📝 اجتهاد: شنیده‌ها از شما حاکی از این است که مدتی است روش جدیدی را در اعتبارسنجی احادیث به دست آورده‌اید که با روش‌های پیشین متفاوت هستند و با این روش، احادیث زیادی را تصحیح نموده‌اید. این روش چیست و آثار آن در حدیث به چه میزان است؟ 🎤 سند: چند سالی ما در نجف کارگاه جنبی برقرار کردیم. سه نفر بودیم که درباره زیارت جامعه تحقیق کردیم. در طول این سه سال، فهمیدیم زیارت جامعه بیش از ده طریق دارد. در همین مدت یک روش عجیبی را در علم حدیث یافتیم. فهمیدیم که زیارت جامعه مثلاً شصت بند است. هر بندی دارای پنج جمله یا کمتر است. ما فقط به بررسی جملات پرداختیم. دیدیم تمام این جملات در زیارات دیگر آمده است. بله زیارت جامعه چینش جدیدی دارد اما مضمون آن در سایر زیارات موجود است. ▫ فقها یا علمای اخلاق، آیا قرآن را در ابواب فقه به ترتیب سور مراعات کرده‌اند یا به ترتیب مسانید؟ آیا ترتیب قرآن در کتب متکلمین به ترتیب مصحف است یا به ترتیب دیگری است؟ فقیه و مفسر و متکلم، چینش آیات در سوره را مدنظر و غایت اصلی قرار نمی‌دهد. خود فقها، آیات را تقطیع می‌کنند. پس این تراث، باید به‌طورکلی بررسی شود. فقها در بیان آیات که همه آیات را نقل نمی‌کنند و آن را قطعه‌قطعه می‌کنند. البته سیاق آیه و روایت اثر دارد؛ اما یک فرمول فی‌نفسه موضوعیت دارد که چه کسی گفته منبع این حکم، فلان سند است. این مبنا در زمان ما به فراموشی سپرده ‌شده است. ▫ شما به موضوع حرمت ربا توجه کنید. فقیه چندین آیه را تقطیع می‌کند و سپس حکم به حرمت می‌دهد. مفسر و متکلم و دیگران هم همین‌طور است. پس شما در گروی این چینش خاص نباید باشید. قدما که بزرگ‌ترین میزان را کتاب و سنت می‌گرفتند، منظورشان منظومه کتاب و سنت است. چون سند و منبع اصلی، همین طریق است. ▫ به طور کلی، جعل در یک حدیث ممکن است اما در منظومه احادیث ممکن نیست. مرحوم شیخ مفید و سید مرتضی و اکثر قدما حتی شیخ صدوق در بحث حجیت خبر واحد کلماتی دارند. شیخ انصاری کلمات این بزرگواران را نقل کرده که اگر بحث سندی صرف باشد، فایده ای ندارد. حجیت حدیث به متن روایت است. به تعبیر دیگر وقتی می‌خواهند ببینند فلان قانون، مطابق با قانون اساسی هست یا نه کاری به سخنگوی دولت ندارند. بلکه به متن قانون اساسی رجوع می‌شود. ریشه شرعی بودن و مشروعیت، این‌ها نیست. لذا طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته‌ نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید. @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2) ▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است ▫ آیت‌الله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد ▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی می‌کند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی می‌کند. مثلاً روایات را بررسی می‌کند و برخی را تضعیف می‌کند و بعد تعارض می‌شود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام می‌دهند. ▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی می‌کند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح می‌کنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار می‌داد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده می‌کند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است. ▫ بزرگ‌ترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده می‌شود بسیار خطرناک است و درد بی‌درمان است. ▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش می‌فرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچ‌یک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کم‌کم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتاب‌شناس قوی است، تحف العقول را معتبر می‌داند. ▫ این روش‌های مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمع‌آوری‌شده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که به‌زودی منتشر خواهد شد. 📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بی‌جواب می‌ماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند. 🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهم‌تر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده می‌شود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرموده‌اند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست. @salmanraoofi
🔻 آیت‌الله اعرافی در اختتامیه همایش کتاب سال حوزه: 🔹 نباید از اصول و سنن پژوهشی حوزوی دور شویم ◽️روش‌های اصیل و دقیق حوزوی باید مورد استفاده قرار گیرد؛ سنت مباحث استاد و شاگرد، سنت تقریر شفاهی و کتبی، سنت تعلیقه نویسی، گفتگوی شاگرد و استاد، سنت مذاکره علمی، سنت تحقیقی که به امرمادی گره نخورده است از جمله این سنن است. ◽️تحقیقات بزرگ ما مدیون تلاش بزرگی است که عالمان ما بدون چشم داشت تولید کردند. زندگی طلاب مااز نظر معیشت آسان نیست ولی طلاب ما این تولیدات فاخر را با این سنن ایجاد کردند. ◽️ نیازمند گام های جدی در حوزه علمیه هستیم. هنوز فاقد یک نگاه جامع هستیم که بتواند همه مراکز را به هم گره بزند. 🔹 آیت‌الله خرازی از عالمان اخلاقی و مردم‌دار هستند ◽️کرامت اخلاقی ، تواضع، حسن خلق، تعامل جذاب با دیگران از ایشان یک شخصیت ارزشمند اخلاقی بوجود آورده است که همگان به این مساله اذعان دارند. ◽️ ایشان با اینکه از علمای برجسته به شمار می روند ولی همیشه از دنیا دوری کرده است و دنیا را در مقابل مباحث معنوی کوچک می‌بینند. http://hawzahnews.com/news/882660 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
باسمه تعالی خدا را شکر که میکنم که در بهترین ایام، هفت سال در خدمت آیت الله سیدمحسن خرازی این عالم مدقق و محقق، فقیه حق الفقیه و اصولی بزرگوار شاگردی کردم از ایشان مطالب زیادی فراگرفتم و تقریبا همه امضاهای پرونده بنده برای مسائل مختلف از ایشان است موضوع عمده بحثهای ایشان در فقه از حدود ۲۰ سال قبل نوآورانه، محققانه و دقیق بوده (بحث بانک و تلقیح مصنوعی را ببینید) و عمده بحثهای مکاسب محرمه شیخ را مثل غیبت با جامعیت، تتبع و دقت ستودنی قلم زده اند و فروعی مثل ترور را نیز اضافه کرده اند. کتاب البحوث الهامه فی المکاسب المحرمه ایشان حقا و انصافا در زمره بهترین کتابهای مکاسب محرمه است در اصول هم مثل کتاب عمده الاصول ایشان، کمتر کتابی آرا اعلام نجف و اعلام قم را یکجا جمع کرده، فقط به آراء شهید صدر نپرداخته اند در دنیاگریزی به سلف صالح اقتدا کرده و با اینکه از نظر بعضی مراجع تقلید قطعا در زمره افراد اعلم هستند چون مراجعه زیادی در حد رساله نداشته اند رساله نداده اند اگر آثار علمی ایشان را با بعضی مدعیان جدید مرجعیت مقایسه کنید، برتری علمی ایشان کاملا روشن است فقط از زمین و زمان توجیه برای رساله دادن و مطرح کردن خود نمی آورند در سیاست و انسان شناسی هم زیرک هستند در دور اول انتخابات و شرکت آقای احمدی نژاد برای ریاست جمهوری هرچقدر اطرافیان مسجدی و دیگران فشار آوردند و اصرار کردند که از ایشان حمایت کنید تاکید می کردند که من کلیات را میگویم و فرد تعیین نمی کنم لله الحمد بنده هم تا به امروز به ایشان در انتخابات مختلف اقتدا کرده ام البته به همه گفتم که به دولت روحانی رای ندهند و همه می دانند که من از این فرد و دولتش بی زارم در فتنه ۸۸ هم ساکت نبودند و در ایام غبارآلود فتنه به گوش خودم شنیدم که فرمودند اطرافیان آقای هاشمی خیر ایشان را نمی خواهند مواضع ایشان در حمایت از امام خمینی ره و رهبری حفظه الله و انقلاب هم بسیار خوب و متین است به هر حال از نظر شخصیت برجسته اخلاقی، حسن ذوق و دقت فقهی، استیعاب و دقت اصولی و کیاست سیاسی شخصیت برجسته و بسیار قابل استفاده ای هستند و حیف که ناشناخته اند و مورد مراجعه کما هو حقّه نیستند دروس ایشان به علت کسالت امسال تعطیل شد و ان شاءالله بعد از ایام فاطمیه پیش رو آغاز خواهد شد خدای متعال به ایشان سلامتی کامل عنایت کند و حقیر را از ادعیه ایشان بهره مند نماید امیدوارم ایشان بنده را در زمره شاگردان خود بپذیرند و در قیامت شفیع بنده باشند و السلام ۱۳۹۸/۱۱/۳ @salmanraoofi
🔸آیت الله خرازی: بزرگترین برکت انقلاب رهایی از سلطه مستکبران است | نباید در قبال نعمت نظام اسلامی بی انصافی کرد عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق: 🔹 زمانی با جامعه مدرسین خدمت امام راحل رفتیم که حضرت امام به برخی افراد که مدام بدون انصاف به انقلاب ایراد می گرفتند تشر زدند که آیا می توانند یک مغازه را اداره کنند؟ نباید در برابر این نعمت بزرگ و برکاتی که برای مردم داشته بی انصافی شود. 🔹رهبر انقلاب فرمودند که با دانشجویان با خاکی برخورد کرد، باید با تواضع و خیرخواهی با مردم و مخاطبان برخورد شود نه این که برخوردها از موضع قدرت و فرمان دادن باشد چرا که جوانان زیر بار اینگونه برخوردها نمی روند. 🔹کار روحانیت انتقال معارف دینی و پرداختن به هدایت جامعه با ملایمت است، روحانی باید مدیریت داشته باشد و با تبیین معارف ناب دین مردم را جذب اسلام کند، در مسیر هدایت باید محکم در میدان ایستاد و با شرح صدر عمل کرد. 🌐 http://yon.ir/GAkAF @salmanraoofi
🔸آیت الله خرازی: بزرگترین برکت انقلاب رهایی از سلطه مستکبران است | نباید در قبال نعمت نظام اسلامی بی انصافی کرد عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق: 🔹 زمانی با جامعه مدرسین خدمت امام راحل رفتیم که حضرت امام به برخی افراد که مدام بدون انصاف به انقلاب ایراد می گرفتند تشر زدند که آیا می توانند یک مغازه را اداره کنند؟ نباید در برابر این نعمت بزرگ و برکاتی که برای مردم داشته بی انصافی شود. 🔹رهبر انقلاب فرمودند که با دانشجویان با خاکی برخورد کرد، باید با تواضع و خیرخواهی با مردم و مخاطبان برخورد شود نه این که برخوردها از موضع قدرت و فرمان دادن باشد چرا که جوانان زیر بار اینگونه برخوردها نمی روند. 🔹کار روحانیت انتقال معارف دینی و پرداختن به هدایت جامعه با ملایمت است، روحانی باید مدیریت داشته باشد و با تبیین معارف ناب دین مردم را جذب اسلام کند، در مسیر هدایت باید محکم در میدان ایستاد و با شرح صدر عمل کرد. 🌐 http://yon.ir/GAkAF @salmanraoofi
🔆آیت الله اعرافی با تجلیل از شخصیت ارزشمند علمی و اخلاقی آیت الله خرازی، تصریح کرد: 🔅از دوران نوجوانی آیت الله خرازی را به عنوان یک استاد و فاضل و شخصیت اخلاقی کامل شناخته می شود. 🔅وی افزود: کرامت اخلاقی ، تواضع، حسن خلق، تعامل جذاب با دیگران از ایشان یک شخصیت ارزشمند اخلاقی بوجود آورده است که همگان به این مساله اذعان دارند. 🔅مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: از نظر عبادی نیز تقید خاص ایشان به تهجد و تقید به نماز جماعت مثال زدنی است؛ ایشان نماز معنوی و اثرگذاری را به عنوان یک امام جماعت همیشه برپا داشته اند. 🔅وی زهد آیت الله خرازی را ستود و گفت: ایشان با اینکه از علمای برجسته به شمار می روند ولی همیشه از دنیا دوری کرده است و دنیا را در مقابل مباحث معنوی کوچک می بینند. 🔅آیت‎الله اعرافی بیان کرد: ایشان فرزند عصر و زمانه خود و پاسخگوی نیاز زمانه خود می باشد؛ روحیه انقلابی ایشان، هماهنگی با حرکت انقلاب اسلامی و امام عزیز نیز فصل دیگر در شخصیت بسیار ارزشمند ایشان است؛ زیرا ایشان به ارزش های انقلاب و امام و رهبری عنایت داشته و دارند. 🔅وی تصریح کرد: در عرصه علمی باید گفت که آثار علمی ایشان بسیار زیاد است؛ همچنین بسیاری از کتب ایشان چاپ نشده است؛ تعلیقه نویسی گسترده ایشان در عرصه های مختلف به چشم می خورد. 🔅وی افزود: تحقیق اصولی ایشان دارای ۷ جلد است و یک متن درسی نیز تهیه کرده است؛ ایشان از چند چهره حوزوی است که یک دوره اصول را نوشته است؛ در زمینه فقه نیز مباحث بسیاری دارند که از جمله آنها می توان به مکاسب المحرمه ایشان که یک دوره کتاب ۷ جلدی است اشاره کرد که در چند جلد این کتاب به مباحث روز پرداخته است. 🔅مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: بدایة المعارف ایشان کتاب جامع و مستدل و عمیق و قوی در عرصه های علمی است؛ البته کارهای چاپ نشده و مقالات ایشان نیز در جای خود باید بررسی شود؛ ایشان از جمله عالمانی هستند که این مباحث را شخصا با قلم خود نگاشته است. 🔅وی با اشاره به فلسفه این تجلیل ها اشاره کرد و گفت: سنت صبر، حوصله، تحلیل عمیق و ایستادگی در مسیر حق و رعایت حدود الهی اصولی است که باید در حوزه های ما احیا شوند؛ دانشگاه نیزباید این الگوها را بشناسد و به آنها تاسی کند. 🔅آیت‎الله اعرافی بیان کرد: بسیار علاقه مند بودیم که ایشان را در این مراسم زیارت کنیم ولی به دلیل کسالت چند ماهه اخیر ایشان، توفیق حضور این عالم بزرگوار را نداشتیم که امیدواریم خداوند به این عالم وارسته سلامت عاجل عنایت فرماید. @Hawzahnews @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) ۱ 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 بسم الله ارحمن الرحیم 📌 نکته های نو در علوم مقدماتی اجتهاد ▪ محققین علم اصول و فقه برای اجتهاد مبانی یا مبادی برشمرده اند که خانه اجتهاد بر آن بنا شده از نظر ایشان توقف اجتهاد بر این علوم توقف مقدمه بر ذی المقدمه است و بدون این علوم اجتهاد ممکن نیست . پرداختن به تعداد این علوم ، مقدار احتیاج به آنها و همه مطالب مربوط به این علوم خود بحثی اجتهادی و مفصل است ، اما بعضی ظرایف مربوط به این علوم که کمتر مورد دقت و بررسی قرار گرفته میتواند افق جدیدی را به روی پژوهندگان فقه و اصول باز کند ما در این مقاله به بررسی این ظرایف و نکات خواهیم پرداخت . ▪ از آنجا که بحث در این مقاله بحث از اثبات یا نفی این مقدمات نیست و هدف ارائه نکات نو در این مقاله است لذا ا کثرا از زاویه جدیدی به مباحث پرداخته شده و بحثهای روشی مطرح گردیده بدین معنی که چگونه باید این علوم را در استنباط به کار گرفت و یا بحث از این زاویه مطرح شده که چه معضلات و مشکلاتی در این علوم وجود دارد و چگونه میتوان به حل آنها پرداخت . ▪ برای بیشتر روشن شدن زاویه بحث در ابتدای بعضی مباحث به زاویه بحث یا نکات مورد بررسی قرار گرفته پرداخته شده . ما در این مقاله ابتدا به بررسی علوم عقلی و نیمه عقلی ، سپس علوم ادبی و بعد از آن علوم نقلی و در آخر به علوم جدید خواهیم پرداخت. علوم عقلی ✳ 1)فلسفه: پرداختن به مقدمه بودن فلسفه برای اجتهاد از مباحثیست که در علوم مقدماتی مورد بحث قرار نگرفته گرچه دانستن فلسفه برای فهم و حل بعضی مباحث علم اصول از نظر عده ای لازم است اما لزوم دانستن این علم برای اجتهاد در علم اصول از مباحثیست که در این جایگاه باید مورد بررسی قرار گیرد همچنین تاثیر داخل کردن فلسفه در اصول به حدیست که دو اصول کاملا متفاوت را میتواند رقم زند لذا در این فصل به آراء فقها و اصولیون در این رابطه خواهیم پرداخت و نکات دیگری را که برای طالبان اجتهاد لازم است مطرح خواهیم کرد . 🔹 الف) اصل نیاز به فلسفه فارغ از وضع موجود : ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که آیا فلسفه واقعا برای اجتهاد مورد نیاز است یا احتیاجی به این علم نیست ؟ 🔸 موضوع فلسفه بحث از مطلق وجود است ، آنچه در فلسفه کنونی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد وجودات تکوینی اند نه اعتباری فارغ از این نکته ، سنخ تحلیلات فلسفه نوعی تحلیل عقلی فلسفی است که به نحوه تحقق وجود ، رابطه وجودات از حیث طولی و عرضی ، رابطه وجود و ماهیت در خارج و مباحثی ازاین قبیل میپردازد لذا چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد : ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) ۲ 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 1⃣ 1- در موضوعات متسالم بین فقها این استکه احکام بر موضوعات عرفی بار شده و موضوعات نیز باید به صورت عرفی فهمیده شوند اما نوع تحلیلات فلسفه عقلی و خاص است پس فلسفه در فهم موضوعات فقهی کاربرد ندارد لذا فقها فتوی داده اند که اگر خون شسته شود و رنگ آن باقی بماند پاک است گرچه از لحاظ فلسفی و دقی جوهر آن باقی است و خون معدوم نشده و باید لباس نجس باشد . 2⃣ 2- در استنباط احکام نیز فهم عرفی ملاک است نه فهم عقلی و با دقتهای فلسفی چرا که شارع مسلما به زبان عرفی سخن گفته نه زبان علمی ، دقّی و فلسفی . 3⃣ 3- در علم اصول نیز ما هر گونه این علم را تعریف کنیم و مباحث علم اصول را هرچه بدانیم و مسائل آن را هر چه قلمداد کنیم نمیتوان برای فلسفه نقشی در علم اصول قائل شد چرا که مباحث این علم در ابتدا مربوط به مباحث الفاظ است که این مباحث قطعا عقلائی است و سنخ تحلیلات فلسفی با سنخ تحلیلت عرفی عقلائی متفاوت بوده و نگاه فلاسفه به مباحث الفاظ از زاویه فلسفی است نه از زاویه عقلائی و عرفی . نوع دیگر مباحث که در اصول مطرح است مباحث ملازمات عقلیست چرا که گاهی عقل حکم به ملازمه بین یکی از احکام خود با احکام شرع میکند که به مباحث مستقلات و غیر مستقلات عقلی تقسیم میشود آنچه حجت است مستقلات است که نوعا باز گشت به حسن عدل و قبح ظلم میکند در این مباحث هم صرفا آنچه عقل میفهمد حجت است و ربطی به مباحث فلسفه و فهم فیلسوف و غیر فیلسوف ندارد علاوه بر اینکه حسن عدل و قبح ظلم به مباحث کلام بیشتر شبیه است تا فلسفه . ▪ مباحث دیگر علم اصول شامل اصول عملیه است که این مباحث هم چه عقل به آنها حکم کند چه شرع ، فلسفه ارتباطی به این مباحث پیدا نمیکند چرا که اگر عقل حکم کند فهم فلسفی و غیر فلسفی دخالتی ندارد و حجت است البته به این سنخ مباحث بیشتر در کلام میپردازند تا فلسفه و اگر شرع حکم کند از احادیث فهمیده میشود که این فهم هم باید عرفی باشد نه فلسفی . 🔹 یک اشکال : با فهم وجودات حقیقی وجودات اعتباری بهتر فهمیده میشود لذا فلسفه برای فهم وجودات اعتباری که در فقه و اصول زیادند مفید و لازم است . 🔹 پاسخ : در فلسفه معمولا نحوه تحقق موجودات مورد بررسی قرار میگیرد لذا آنچه در فلسفه عاید ما میشود نحوه تحقق وجودات اعتباری است حال آنکه ما در اجتهاد به دنبال فهم نحوه تحقق وجودات نیستیم بلکه به دنبال فهم احکام آنهاییم که این هم مرتبط با نحوه تحقق آنها نیست بلکه مرتبط با حکمی است که شارع بر آنها بار کرده پس ما مسلما در فقه و اصول اولا و بالذات نیازی به فلسفه نداریم . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
⏰پنجشنبه ۳ بهمن، ساعت ۲۳ 📺شبکه چهار باسمه تعالی بسیار کم‌ تلویزیون میبینم ولی مشغول نگاه کردن این برنامه هستم هم طرفین دعوت شده و هم بحث فرهنگی سینما بسیار مهم است اگر فقیه باشید ولی افراد و فضاهای تاثیرگذار فرهنگی را نشناسید نمی توانید از جایگاه فقه و شرع ورودهای فرهنگی لازم را داشته باشید از مهمترین مباحثی که طلاب باید بشناسند، فرهنگ و فضاهای تاثیرگذار فرهنگی است والسلام @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) 3 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 🔹 ب ) بررسی احتیاج به فلسفه با توجه به نظر علما و وضع کنونی فقه و اصول : به نظر بعضی علما فلسفه نه تنها مقدمه برای اجتهاد نیست بلکه مضر به اجتهاد نیز هست یکی از محققین در این زمینه میفرماید : و لا دخل للدقّة الفلسفيّة- في العلوم العقليّة- بل ربما يقدح باعتبار خروجها عن الفهم العمومي الّذي بعث الأنبياء عليه بمقتضى قوله تعالى «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ» الآية، نعم تكون سببا لسرعة الفهم، لكنّهما قد تضرّ باعتبار إيجابها لاعوجاج في فهم كلمات أهل البيت عليهم السّلام و ان كان لهم أصحاب مختلفون في فنون العلم، لكن الكلام في الاستنباط الفقهي. 🔸 دقت فلسفی - در علوم عقلی – ارتباطی [ به فقه و اصول ] ندارد بلکه گاهی خدشه وارد میکند به این دلیل که از فهم عمومی که بعثت انبیا بر آن بوده خارج میشود به مقتضای قول پروردگار متعال که فرمود : « و ما هیچ رسولی را مگر به زبان قوم خویش نفرستادیم » بله فلسفه سبب سرعت فهم میشود اما این دو [فلسفه و سرعت فهم ] گاهی مضر میشوند چرا که باعث ایجاد انحراف در فهم کلمات اهل بیت میشوند اگرچه ایشان دارای اصحاب مختلفی در فنون مختلف علوم بوده اند ، ولی کلام در استنباط فقهیست .(1) ▪️ بعضی دیگر معتقدند اصلا علم فلسفه ربطی به علم اصول و فقه ندارد چرا که قواعد فلسفی در مورد حقائق خارجی جاری میشود و در علوم فقه و اصول که علومی اعتباری هستند جریان پیدا نمیکند . ▪️ صاحب انوار الاصول میفرماید : ان من اقسام الامور الاعتباریة التشریعیات التی منها مسائل الفقه (او الحقوق) و هکذا اصول الفقه فلا سبیل الیها للقواعد المنطقیة و الفلسفیة الجاریة فی خصوص الحقائق الخارجیة کقاعدة الواحد و احکام العرض و المعروض بان یقال : ( الصلاة مثلا معروض و الوجوب عرض) او استحالة اجتماع الضدین (بان یقال مثلا : اجتماع الامر والنهی محال لاستحالة اجتماع الضدین ) نعم اجتماع الضدین و اشباهه باطل فی الامور الاعتباریة لکن لان جهة الاستحالة بل من باب کون اعتبارها لغوا و اللغویة شی و الاستحالة شی آخر .(2) 🔹 از اقسام امور اعتباری تحقیقا مباحث تشریعیات اند که مسائل فقه (یا حقوق ) از اقسام آنهاست و همچنین مباحث اصول فقه پس قواعد منطقی و فلسفی که در خصوص حقائق خارجی جاری میشوند راهی به تشریعیات ندارند مثل قاعده الواحد یا احکام عرض و معروض که مثلا اینطور بگوییم نماز معروض و وجوب عرض است یا استحاله اجتماع ضدین که مثلا گفته شود اجتماع امر ونهی محال است بدلیل استحاله اجتماع ضدین البته اجتماع ضدین و نظایر آن در امور اعتباری باطلند اما نه از باب استحاله بلکه از این باب که اعتبار آنها لغو است و لغو بودن یک چیز است و استحاله چیز دیگر. 🔹 و همچنین میفرماید : فلا دخل له [ای علم الفلسفة]بعلم الفقه لانه یبحث عن الاعتباریات نعم یمکن ان یقال ان له تاثیرا فی الفقه من باب تاثیره فی علم الکلام فلیس له دخل مباشرة و بلا واسطة.(3) 🔹 پس علم فلسفه ارتباطی به علم فقه ندارد چراکه علم فقه از اعتباریات بحث میکند البته ممکن است گفته شود تاثیری در فقه از دریچه تاثیر در کلام دارد در نتیجه مستقیم و بدون واسطه ارتباطی ندارد. از مباحث علمی بعضی از بزرگان نیز تاثیر داشتن فلسفه در فقه و اصول واضح است گرچه به طور صریح در کتبشان چیزی نیامده. 📝 پی نوشت: 1. ( مدارک العروة محقق اشتهاردی ج1 ص122) 2.(انوار الاصول ج1 ص20 ) 3.(انوار الاصول ج3ص267) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) 4 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪️ از کتاب تهذیب الاصول امام خمینی (ره )استفاده میشود که ایشان دانستن فلسفه را در فهم صحیح بعضی مباحث علم اصول دخیل میدانند چراکه بعضی علمای اصول مباحثی را مطرح کرده و احکامی فلسفی بر آنها بار کرده اند در حالیکه این مسائل اعتباری بوده و نمیشود این احکام را بر آنها جاری کرد یا در جایی میشود از مباحث تحلیل فلسفی کرد هرچند شارع نظر به این مباحث نداشته است . ما در اینجا به چند مورد آن اشاره میکنیم : ⏪ 1) نفس تحقق اعتبار : به نظر ایشان اعتبار شارع امری حقیقی و تکوینی است چرا که اعتبار ، فعل شارع است و فعل او امری حقیقی و واقعی است و لباس وجود پوشیده پس قواعد فلسفی شاملش میشود چرا که فلسفه از انواع وجود بحث میکند . ایشان پیرو این عقیده در مباحث امر و نهی و مباحث دیگر به طرز خاصی مشی کرده اند مثلا کراهت نزد ایشان مبدا نهی است . ⏪ 2)همچنین به نظر ایشان میشود موضوع حکم را در بعضی موارد تحلیل فلسفی کرد گرچه شارع ، که در حقیقت معتبِر است به این سنخ مباحث توجه نکرده باشد لذا ایشان معتقدند اوامر و نواهی به طبیعت تعلق میگیرد نه به فرد یا به وجود ذهنی . ⏪ 3) لوازم ذات جعل نمیپذیرند اما ذات جعل میپذیرد مثلا سببیت لازمه ذاتی سبب است و ایجاد آن ایجاد سبب است اما ایشان این قاعده را در امور تکوینی جاری میدانند نه در امور اعتباری (4) ⏪ 4)همچنین به نظر ایشان قواعد فلسفی در حکم جریان نمی یابند چرا که حکم یا وضعیست یا تکلیفی و موضوع هم یا اعتباری است مثل نماز و یا واقعی و خارجی و معیار در اعتباری بودن یک قضیه حکم آن قضیه است نه موضوع آن ، لذا قواعد فلسفی در احکام جاری نمی شوند به همین دلیل ایشان در جاهای مختلفی با بزرگان دیگر مخالفت کرده اند که دو مورد را متذکر میشویم : 🔹 الف : جعل امور انتزاعی و رفعش تابع جعل منشا انتزاع و رفعش است : به نظر دیگران شرطیت و مانعیت قابل جعل و رفع نیستند اما به نظر ایشان میشود شرطیت و مانعیت را جعل کرد چرا که قواعد فلسفی در حکم جریان پیدا نمیکند . 🔹 ب) حکم به عدم تضاد بین احکام خمسه : امام معتقدند که احکام پنج گانه چون اعتباریند تضاد بینشان راه ندارد اما بزرگان دیگر معتقدند دو حکم شرعی چون دو امر وجودیند اجتماعشان در موضوع واحد باعث تضاد است . 4.(رسائل ج2 ص116و 117) ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔻مسئول گروه جهادی بلاغ‌المبین در گفتگو با «حوزه»: 🌸 مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان نیازمند موج کمک‌های مردمی‌اند ❇️ احیای باغات و تهیه احشام مهم‌ترین نیاز سیل‌زدگان ◽️پس از فروکش کردن سیل، عمده نیاز مردم به اشتغال و احیای دام‌هایشان است. ◽️ بیشترین خساراتی که سیل به استان سیستان و بلوچستان وارد کرده، تخریب مزارع، باغات، تجهیزات زیرساختی و راه‌های مواصلاتی است. ◽️ مردم این استان آنقدر در محرومیت بسر می‌برند که از که از بعضاً حتی از ضروریات اولیه زندگی نیز محروم هستند و پس از ماجرای سیل وضعیتشان بدتر شده است. hawzahnews.com/news/882750