eitaa logo
سلمان رئوفی
5.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
326 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
43 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ حوزه دوم : روشهای فقه الحدیثی آنچه از تتبع و تدقیق در کتب فقهی فقها برای نگارنده معلوم شد این استکه اکنون سه روش فقه الحدیثی _ به معنی فرآیند و روش فهم حدیث _ در حوزه های فقهی و بحثهای آن رائج است . ◀ 1- روش شیخ اعظم : ایشان معمولا تک تک روایات را از نظر مدلول مورد بررسی قرار میدهند و به تک تک الفاظ همه روایات اهتمام دارند و برای فهم روایات به آنچه فقها و بزرگان آنها از روایات فهمیده اند مراجعه میکنند و به نقض و ابرام به آنچه فقها از روایات فهمیده اند روی می آورند . به عبارت دیگر فقه الحدیث ایشان بر فهم جمعی فقها از روایت البته با توجه به نقض ابرام هایی که نسبت به ظهور گرفته شده می شود داشت مبتنی است . ◀ 2- روش آیت الله بروجردی : ایشان معمولا بیشتر به کشف فضای صدور روایت - با توجه به اینکه فقه ما را ناظر به فقه اهل سنت میدانند - با توجه به فقه اهل سنت و علم تاریخ روی می آورند و به جمیع روایات یک باب و آنچه به طور کلی از روایات یا روایت فهمیده میشود نظر دارند و نظر به یک یک الفاظ روایات و مدلول آنها ندارند چرا که به دقت توجه به نقل به معنای احادیث و لوازم آن دارند . به عبارت دیگر فقه الحدیث ایشان مبتنی بر تاریخ و تعلیقه امام به فقه اهل سنت است . ◀ 3- روش محقق خوئی : ایشان بیشتر به حکم مستفاد از هر روایت و نسبت عام و خاص و مطلق و مقید روایات باب میپردازند و بیشتر در فضای تجریدی و اصولی به ظهور گیری از روایات مشغول میشوند به عبارت دیگر فقه الحدیث ایشان مبتنی بر علم اصول فارغ از فهم فقها ،تاریخ و فضای صدور روایت است . ✅ محاسن روشهای فقه الحدیثی : ⬅ 1- مسلما توجه به فضای صدور روایت باعث فهم بهتر روایات میشود و مسلما ائمه به نقد فقه اهل سنت در کنار فقه شیعه اهتمام داشته اند لذا باید به جو صدور روایات هنگام ظهور گیری اهتمام داشت . ⬅ 2- مطمئنا فهم فقهای ما به عنوان متخصصین فقه اسلامی که عمری برای فهم و کشف احکام شرعی صرف کرده اند از روایات اهمیت دارد و فهمی مغایر با فهم آنان باید مدلَّل ، علمی و مستند باشد در غیر این صورت باید به برداشتی که از روایت صورت گرفته شک کرد لذا فهم متخصصین فن هم حتما باید مورد توجه قرار گیرد . ⬅ 3- توجه به روابط قانونی بین روایات از نکاتیست که مسلما باید لحاظ شود تا قانون جعل شده از سوی شارع درست استنتاج شود . ✅ نواقص روشهای فقه الحدیثی : ⬅ 1- ظهور گیری بدون توجه به فضای صدور روایت و مستقیما سراغ روابط قانونی حاکم بر روایات رفتن مسلما فهم اشتباهی را در پی خواهد داشت چرا که در سایه فهم صحیح از روایت که مبتنی بر دانستن جو صدور است میتوان به روابط صحیح قانونی بین روایات پی برد چرا که فهم جو صدور باعث درک نکته ای که حدیث به خاطر آن صادر شده میشود و روایت از اطلاق یا عموم خارج شده به جهتی خاص انصراف پیدا میکند و لذا اطلاقی منعقد نمی شود تا تقیید بخورد . ⬅ 2- ظهور گیری از تک تک روایات و دقت در کلمه کلمه الفاظ آنها گرچه دارای پشتوانه اصولی حجیت خبر واحد است اما با توجه به نقل معنای احادیث امری صحیح به نظر نمیرسد لذا همان توجه به مطلب کلی که از روایات باب فهمیده میشود موجه تر به نظر میرسد . ⬅ 3- ظهور گیری از روایات بدون توجه به فهم فقهای دیگر مسلما باعث محروم شدن از دو فایده است یک : اشکالاتی که ممکن است به فهم فقیه وارد باشد و فقهای دیگر متذکر شده اند لذا با توجه به فهم آنان یا متوجه معایب فهم خود میشویم و یا با رد اشکالات در آنچه فهمیده ایم راسختر میگردیم دو : نکات ظریفی که فقهای دیگر فهمیده اند و کمک کار فقیه در فقاهت خواهد بود بدون رجوع به اقوال آنان از دست خواهد رفت و از ظرافتهای مورد فهم متخصصین بی بهره خواهیم بود . 🔹 لذا بهتر است ابتدا به جو صدور روایت پی برد سپس به اقوال فقها مراجعه کرد و فهم خود را متقن و مستدل نمود و سپس به کشف روابط قانونی بین روایات و حکم شرعی جعل شده پرداخت . ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
مزار استاد گرانقدر حضرت حجت الاسلام و المسلمین ترابی در بهشت معصومیه قم فاتحه و صلواتی نثار بفرمایید @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه‌های مهم و جامع حجت‌الاسلام والمسلمین استاد میرهاشم حسینی تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله حق شناس (فیلسوف الدوله_امین الدوله) @hhaghshenas @salmanraoofi
🔅طريقه خواندن نماز آیات؛ مطابق با فتوای امام خامنه‌ای 🔅امشب خواندن نماز آیات بر قمی ها واجب است. 🔅زلزله قم ۴ ریشتر گزارش شده است. @salmanraoofi
🔅امام صادق علیه السلام اگر از خرابی زلزله ترسیدی آیه ی زیر را بخوان 🔆امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند: «فَإِذَا خِفْتَ الْهَدْمَ عِنْدَ الزَّلْزَلَةِ فَاقْرَأْ عِنْدَ مَنَامِکَ- إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً»؛ [1]هرگاه از ویرانی هنگام زلزله در هراس بودی، در وقت خوابت این آیه را بخوان:«إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ ... این تنها خداست که آسمان ها و زمین را از این که از جای خود منحرف شوند [و فرو ریزند]نگه می دارد؛ و اگر روزی از مسیر خود منحرف شوند، هیچ کس بعد از او نمی تواند نگاهشان دارد، مسلماً خدا همواره بردبار و آمرزنده است‏». @salmanraoofi
حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی (مازال موفقاً) سلام‌علیکم با توجه به رأی هیأت امنای محترم مدرسه‌ی علمیه‌ی آیت الله مجتهدی تهرانی (قدّه) و تنفیذ و موافقت اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دام ظله الوارف)، جناب عالی را که صاحب خصائل راقی اخلاقی، مراتب عالی علمی، و تجارب و توانایی‌های ارزنده‌ی مدیریتی هستید، به عنوان مسؤول و متولی امور این مرکز علمی منصوب می‌کنم. رجاء واثق دارم: در سایه‌ی توکل به ساحت سبحانی و توسل به ذیل عنایات اهل بیت وحی (س)، خاصّه صاحب اصلی حوزه‌های علمیه (صانها الله عن الحدثان) حضرت بقیت الله (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، و تدبیر و تلاش توام با اخلاص خود، و مساعدت و معاضدت معاونان محترم، مدرسان و طلاب عزیز، مسیر مؤسس بزرگوار حضرت آیت الله مجتهدی (قدّس سرّه) را تداوم بخشیده، مساعی مخلصانه‌ی مسؤول راحلش حضرت آیت الله حبیبی (طاب ثراه) را به ثمر نشانده، شؤون آن مرکز فاخر را ارتقا خواهید داد. اهم اموری که توقع می‌رود، بطور ویژه و با اولویت آنها را پیگیری بفرمائید، عبارتند از: ۱ ارتقا هیأت امنای مدرسه و تقویت جایگاه آن بمثابه مرجع تصمیمگیریهای اساسی آن مرکز. ۲ ارتقا عوامل مدیریتی و علمی تربیتی مدرسه فراخور شأن ممتاز آن واحد. ۳ ارزیابی و وضعیت‌سنجی آموزشی، تهذیبی و پژوهشی کنونه‌ی مدرسه، و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع نواقص و ارتقا کیفی شؤون فوق، بر اساس شاخص‌های ابلاغی مرکز مدیریت. ۴ تقویت جنبه‌های اخلاقی، تهذیبی و انقلابی طلاب با توجه به موقعیت برجسته‌ی آن مدرسه. فرصت را مغتنم شمرده، فروتنانه و ادبگذارانه به روح مطهر و منور دو شخصیت بزرگوار، آیتین مجتهدی و حبیبی (قدّس سرّهما) درود می‌فرستم، و متضرعانه از بارگاه بلند باری برای آنان غفران و علو درجات مسألت می‌دارم. اللهمّ وفّقه و ایّای لما تحبّ و ترضی، و لاتجعلنا من الّذین یحسبون أنّهم یحسنون صنعاً، و اهدنا الی الصّواب و السّداد، فانّک خیر موفِّق و هاد. علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه‌های علمیه‌ی استان تهران ۲۵ اسفند ۱۳۹۸، مطابق ۲۰ رجب المرجب ۱۴۴۱ @hhaghshenas
باسمه تعالی ما ننسخ من آیه او ننسها نات بخیر منها بحمدلله حجت الاسلام والمسلمین استاد میرهاشم حسینی تولیت حوزه علمیه استاد مجتهدی رحمت الله علیه شدند چه افتخاری بالاتر از اینکه رهبر معظم انقلاب حفظه الله، تاکید بر تفویض این سمت به ایشان کرده اند حقا این سمت برای معظم له شایسته و برازنده است گرچه این مسئولیت برای ایشان کوچک است و ایشان شایستگی و توانایی اداره حوزه های علمیه را دارند ان شاءالله طلاب آن حوزه ی علمیه قدر این شخصیت متقی، فاضل، پرکار و برجسته را بدانند و از کوثر تقوا و علم ایشان بهره وافی ببرند والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۲۵ @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆این فرد نمیتواند فقیه و مجتهد شود! 🔅رهبر معظم انقلاب: 🔅آن کسی که برود در گوشه خانه اش بماند، 👈نه بداند که دشمن اسلام چه کار میخواهد بکند، 👈نه بداند که امروز مسلمین نیازمند چه هستند، 👈نه بداند که امروز ذهنیت و واقعیت زندگی مسلمانان را چه چیزهایی تهدید می کند، 👈 نه بداند که جریان فساد و انحراف کدام است، 👈نه بداند که دشمن از چه راه هایی وارد می شود که جامعه اسلامی را از بین ببرد و نابود کند، 👈نه بداند که حیله های دشمن چیست و راه های مقابله با آن کدام است، 👈از وجود خطرات عظیم استکبار جهانی اطلاع ندارد، 👈نمیداند که صهیونیسم و ارتجاع و امپریالیسم و استکبار جهانی و مکتب های الحادی و التقاط چیست؛ 👈 حالا می رود [کتاب] "جواهر" را باز میکند و چهار جلد کتاب حدیث را جلویش میگذارد، تا برای مکلفان و اداره زندگی آنها، حکمی استنباط کند. این فرد، نمیتواند تفقّه در دین پیدا کند. ۱۳۶۵/۰۲/۰۶ @salmanraoofi
44 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ نقل به معنی و اثر آن در فقه الحدیث : پذیرفتن وقوع نقل به معنی - هر چند به طور محدود و حداقلی – لوازمی در فهم حدیث دارد ◀ 1- حجیت تعابیر و ساختار کلام در موارد زیادی غیر قابل اثبات میشود زیرا تعابیر و ساختار کلام بین آنکه از امام باشد یا تعبیر برگزیده راوی باشد مردد میشود درنتیجه بسیاری از برداشتها و اجتهادها – که ناشی از توجه به تفاوتهای تعبیری یا ساختارهای بیانی است و بعضا در احتیاطهای فقهی نمود می یابد – قابل نقد و تردید میشود . ◀ 2- تشخیص اضطراب در متن که از عوامل ارزیابی متن حدیث است نیازمند دقت بیشتری میگردد ؛ زیرا اضطراب در متن همواره به معنای عدم صدور روایت نخواهد بود و ممکن است ناشی از ضعف و ناتوانی ادبی راوی باشد . ⏪ توحید روایات و اثر آن در فقه الحدیث : یکی از نکاتی که در ظهور گیری از روایات و فقه الحدیث به معنایی که گذشت موثر است توجه به احتمال یکی بودن روایات است در مکتب فقهی آیة الله بروجردی مسئله یکی دانستن روایات مختلف نمود ویژه ای دارد است این مسئله در فقه الحدیث به معنایی که گذشت جای بررسی و تحقیق بیشتری دارد و متاسفانه آنطور که باید مورد تحقیق قرار نگرفته است ایشان روایات را با توجه به قراینی به یک روایت برمی گرداندند یکی از محققین این قرائن را این گونه شمرده اند : ◀ 1- دقت در اسناد : ایشان با تکیه بر آگاهی های رجالی و دقتهایش در امر طبقات گاهی یکی بودن چند روایت را از راه یکی بودن مسمی به دو نام یا صاحب کنیه یا لقب متوجه می شدند . ◀ 2- اشتباه در راوی و مروی عنه ؛ گاه ریشه این پدیده را وقوع اشتباه در راوی و مروی عنه از اولی میداند ؛ مثلا در روایتی از محمد بن مسلم میگوید : این روایت محتمل است عین اولی باشد ، به اعتبار اینکه محمد بن مسلم این روایت را یک بار نقل کرده اما کسانی که این را از او نقل کرده اند اشتباه کرده یک بار از او به « عن رجل » و بار دیگر «عن جمیل» نام برده باشند . ◀ 3- وحدت مورد صدور ؛ گاه با توجه به وحدت مورد صدور توحید روایات را کشف می نمود و این مسئله را ناشی از نقلهای راویان مختلف می دانست . مثلا دو روایت مسند و یک روایت ◀ 4- وحدت راوی و اختلاف مضمون : در پاره ای دیگر از موارد این مسئله را ناشی از نقل مکرر یک روایت با مضامین مختلف میدانست مثلا روایتی را دو بار از سلیم بن قیس نقل کرده و در مورد دوم گفته است این روایت جدا از قبلی نیست ، بلکه یک روایت است که سلیم با مضامین مختلف دو بار از امام نقل کرده است ◀ 5- وحدت مضمون ؛ معیار دیگری که به یکسان انگاری روایات می انجامد وحدت مضمون است در موردی که حدیثی با نقلهای مسند متعدد و یک نقل مرسل از مفید روایت شده است میگوید ممکن است که مرسله مفید روایتی دیگر نباشد بلکه از همان روایت گرفته شده باشد و اینکه هر چهار تا به معاویة بن عمار میرسد نیز همین مطلب را به ذهن نزدیک میکند و این که اختلاف در مقام نقل به خاطر اختلاف راویانیست که از او نقل کرد ه اند . او ، دلیل این فکر را تشابه مضمون ذکر میکند . ◀ 6- استبعاد تکرار سوال ؛ معیار دیگری که افزون بر اتحاد سند و متن موجب تمایل به توحید روایات است ، توجه به این نکته عقلایی است که بعید است راویان جلیل القدری ، چون محمد بن مسلم حکم یک مسئله را دو بار بپرسند . در موردی آورده است که ظاهر این است که این روایت با قبلی یکی است ، چون سند یکی و متن به هم نزدیک است . جدا بعید است که ابن مسلم حکم یک مسئله را بیش از یک بار بپرسند آیه الله بروجردی این مطلب را بارها تکرار کرده است . ✳ حوزه سوم : مبانی قبول یا رد حدیث یکی از مسائلی که باعث تفاوت در استنباط میشود و در برخورد با روایات بسیار مهم است نحوه قبول یا رد روایت است از دیر باز بعضی فقها اصرار بر قبول روایت بواسطه سند داشته اند و بعضی دیگر با قرائن دیگری در عین ضعف سند روایات را میپذیرند میتوان این دو رویکرد را دو مکتب در رد یا قبول روایات دانست و به دو مکتب وثوق صدوری و وثوق سندی نام گذاری کرد . ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
45 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد ⏪ معتقدان به وثوق صدورى و وثوق سندى از آثار و نوشته‏هاى بعضی فقها بویژه سید محمد عاملی در مدارک الاحکام ، شهيد ثانى در شرح روضه ، و آیة الله خوئی در شرح عروه چنين بر مى‏آيد كه اىشان، از پيروان مكتب وثوق سندى اند این گروه هيچ قرينه و نشانه‏اى را جز درستى سند، قبول نمی کنند و تنها راه دستيابى به اعتبار روايت را سند آن مى‏دانند و بر اين باورند كه از راه غير سند، نمى‏توان به اعتبار روايت پى‏ برد. البته تمامى افراد گروه بر يك روش راه نپيموده ‏اند و اختلاف ديدگاههايى دارند، فقهای معروف اين گروه عبارتند از: شهيد ثانى، محقق اردبيلى، شيخ حسن عاملى، سيد محمد عاملى و از معاصران: محقق و مدرس شهیر آیه الله سید ابو القاسم خوئی ديدگاههاى رجالى ایشان بر پايه تعبد به خبر ثقه استوار گرديده و اين‏گونه نگرش اثر بسيارى در اختلاف نظر آنها با ديگران پديدآورده است. ⬅ بيش‏ترين علماى بزرگ و فقيهان شيعه، پيرو مكتب وثوق صدورى بوده ‏اند گروه معتقد به وثوق صدورى، تنها سند حدیث را ، راه دستيابى به درستى حديث نمى‏دانند، بلكه به راههاى ديگر نيز براى ثابت كردن درستى سند باور دارند و به قرينه ‏ها و نشانه ‏هاى همراه حديث اهميت مى‏دهند و توجه دارند . ⬅ قدماى اصحاب: شامل محدث كلينى و شيخ صدوق، تا محقق حلى وعالمان و فقيهان پس از محقق حلى ، همینطور اخباریان و فقهای آنها درقرنهاى 11 و 12 هجرى، از جمله محدث بحرانى و نوع اصوليان و بسیاری از فقها به این روش مشی کرده اند معروفترين فقهای اين گروه عبارتند از: علامه كركى، ملا محمد تقى مجلسى، علامه مجلسى، شيخ بهائى، وحيد بهبهانى، فقیه عارف علامه بحرالعلوم، محقق نراقى، ميرزاى قمى، شيخ اعظم انصارى، صاحب جواهر، صاحب رياض، حاج آقا رضا همدانى، آیه الله بروجردى، حضرت امام خمينى. ⬅ اين دو ديدگاه را مسلما میتوان دو مكتب در برخورد با حدیث بدانیم و مطمئنا بعضی اختلافات در استنباط فقيهان ريشه در همین نحوه برخورد با احادیث دارد همچنین اثر اين دو گرايش در استنباط ، کمتر از اثر علم اصول در گونا گونى نظرها نيست. ⏪ گروه وثوق صدورى بر اين باور است كه معيار و تراز عمل به حديث، اطمينان به صدور آن از معصوم است. و صدور آن از معصوم، از دو راه ثابت مى‏شود: ◀ 1. از راه سند; يعنى سلسله سند آن بايد موثق باشد. ◀ 2 . از راه قرينه‏ ها و نشانه ‏ها. ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 27/ فی علل الشرایع باسناده عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ : « قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ النَّاسَ يَرْوُونَ أَنَّ عَلِيّاً ع قَتَلَ أَهْلَ الْبَصْرَةِ وَ تَرَكَ أَمْوَالَهُمْ فَقَالَ إِنَّ دَارَ الشِّرْكِ يَحِلُّ مَا فِيهَا وَ إِنَّ دَارَ الْإِسْلَامِ لَا يَحِلُّ مَا فِيهَا فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع إِنَّمَا مَنَّ عَلَيْهِمْ كَمَا مَنَّ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى أَهْلِ مَكَّةَ- وَ إِنَّمَا تَرَكَ عَلِيٌّ ع لِأَنَّهُ كَانَ يَعْلَمُ أَنَّهُ سَيَكُونُ لَهُ شِيعَةٌ وَ أَنَّ دَوْلَةَ الْبَاطِلِ سَتَظْهَرُ عَلَيْهِمْ فَأَرَادَ أَنْ يُقْتَدَى بِهِ فِي شِيعَتِهِ وَ قَدْ رَأَيْتُمْ آثَارَ ذَلِكَ هُوَ ذَا يُسَارُ فِي النَّاسِ بِسِيرَةِ عَلِيٍّ ع- وَ لَوْ قَتَلَ عَلِيٌّ ع أَهْلَ الْبَصْرَةِ جَمِيعاً وَ اتَّخَذَ أَمْوَالَهُمْ لَكَانَ ذَلِكَ لَهُ حَلَالًا لَكِنَّهُ مَنَّ عَلَيْهِمْ لِيُمَنَّ عَلَى شِيعَتِهِ مِنْ بَعْدِهِ.30 » ▫ در علل الشرایع با اسنادش از عبد اللَّه بن سليمان آمده که گفت : « به امام صادق گفتم ، مردم اين طور نقل مى‏كنند كه على «ع» اهل‏ بصره‏ را كشت‏ ولى اموالشان را غارت نكرد بلكه به جاى خود گذارد (جهت آن چيست؟) حضرت فرمودند: آنچه در بلاد شرك باشد براى مسلمانان حلال است و مى‏توانند به غارت ببرند ولى اموال بلاد اسلامى را نمى‏توان غارت كرد، سپس‏ فرمودند: على «ع» بر اهل بصره منّت گذاردند همان طورى كه رسول خدا «ص» بر اهل مكّه منّت نهادند و امير المؤمنين «ع» چون مى‏دانستند كه به زودى شيعيانش خواهند داشت که دولت باطل بر آنها غالب مى‏شود از اين جهت اموال اهل بصره را به حال خود گذارد و متعرّض آنها نشد پس خواست به آن حضرت در مورد شیعیانش اقتدا شود و اكنون شما آثار اين سيره حضرت را مشاهده مى‏كنيد و مى‏بينيد كه عين همان سيره نسبت به شيعيان عمل مى‏شود و اگر امير المؤمنين عليه السّلام تمام اهل بصره را مى‏كشت و اموالشان را اخذ مى‏كرد البته برايش مباح و حلال بود ولى بر آنها منّت نهاد و چنين نكرد تا بعد از آن حضرت بر شيعيانش نيز منّت گذارده شود .» ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 30.علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص154 و وسائل الشيعة ؛ ج‏15 ؛ ص79 . @salmanraoofi
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین لاسیما بقیه الله الاعظم و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین برای مادر امام زمان علیه السلام یک حمد و یک صلوات محضر مبارک اساتید ، طلاب و کادر حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله علیه سلام علیکم و رحمه الله با گرامی داشت یاد و خاطره موسسان و متولیان گرانقدر این حوزه مبارک مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد و آیت الله حاج آقا مجتهدی و آیت الله حاج آقا حبیبی و طلب رضوان برای آن بزرگواران و با سلام ودرود به امام راحل و شهدای گرانقدر به ویژه ارواح مطهر بیش از صد شهید این حوزه دوست داشتم در اولین فرصت محضر اساتید ، طلاب و کادر محترم برسم اما تعطیلی حوزه های علمیه مانع شد ، لذا چند نکته را معروض می دارم : 1- در ابتدا تشکر و قدردانی قلبی خود را از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی ابراز می دارم که این کمترین را لایق اعتماد خود دانستند. 2- از حسن ظن هیات امناء این حوزه و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه استان تهران سپاسگذارم. 3- جایگاه ویژه حوزه علمیه آیت الله مجتهدی ره حاصل زحمات و خون دلهای متولیان دلسوز، اساتید معظم ، مدیران ، کادر و طلاب گرانقدر است و ان شاء الله با تلاش همه جانبه شما عزیزان و سروران ، این مسیر رو به رشد معنوی ، علمی و انقلابی با سرعت و کیفیت ادامه خواهد یافت. در ختام با توسل به وجود مبارک بقیه الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه فداء از خداوند متعال مسالت داریم که ما را در پیمودن سیره سلف صالح بویژه مرحوم استاد آیت الله مجتهدی ره و تحقق منویات مراجع عظام تقلید خاصه رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی یاری فرماید. نوکر شما میرهاشم 20رجب المرجب 1441 1398/12/25 @hhaghshenas @salmanraoofi
هدایت شده از حامد کاشانی
روزگار عجیبی است، زمانی است که بیماری همه گیر دنیا را بحران زده کرده و علم پزشکی هنوز راه حل و درمان قطعی برای مهار و نابودی آن نیافته است و جمع زیادی از مردم دچار تشویش و اضطراب گردیده‌اند. از طرف دیگر نوروز امسال مصادف با اواخر ماه رجب و اوایل ماه شعبان است که ماه‌های آمادگی برای درک فیوضات ماه خدا می‌باشد، این فرصت را اولیاء خدا هرگز از دست نمی‌دادند. از دیگر سو برنامه که در ماه‌های اخیر در صدر پربیننده ترین برنامه‌های تلوزیون و شبکه ۳ است و از جمله در نظر سنجی همین ماه اسفند باز رتبه اول شبکه ۳ را کسب نموده، در برنامه های نوروزی امسال پخش نخواهد شد!! یعنی در شبانه روز و از ۲۴ ساعت کمتر از ۵ درصد سهم مباحث دینی نیست، آن هم برنامه‌ای که در طول بیش از ده سال هنوز مخاطبان فراوانی دارد.( و تحلیل چرایی آن، مجال دیگری می‌طلبد. کوچکترین آن ساعت‌ها مطالعه برای هر جلسه و مشورت‌های بسیار و احترام به شعور بیننده است) اما این مخاطبان پای‌کار، فراوان و ده‌ساله، ارزش احترام نداشتند؟ حتی پنج درصد؟ هزینه این برنامه در قیاس با برنامه های کم توفیق‌تر دیگر چگونه است؟ کدام شبکه مشتری ثابت خود را حفظ نمی‌کند؟ صبر کنیم ببینیم در ساعت این برنامه چه غولی هوا خواهد شد. کاش می‌دانستیم شادی و نشاط مردم، فقط با طنازی و موسیقی نیست، حداقل برای جمع زیادی که برنامه‌های نشاط‌آور! سیما برایشان جذابیت ندارد، اما دل خوش به این یک ساعت بودند. دینداری و ارتقاء فهم دینی امری موقتی و یک یا چند بار مصرف نیست، روندی مستمر و زمان‌بر است. اگر می‌خواهیم دینداران در شرایط سخت پای ارزش‌ها و اصول بایستند و مثل امروز در ضدعفونی معابر و توزیع کمک به نیازمندان و گسترش مهرورزی و ... پیش‌قدم باشند، باید سیمای جمهوری اسلامی به دین نگاهی نه چنین داشته باشد. غریب است. @kashani1395
💢خطر مارهای خوش خط و خال! ♨️ اکنون بر نسل تحصیلکرده مسلمان و مردان روشن ضمیرِ آگاه است که با کوششهای همه جانبه و از هر راه ممکن، اسلام و پیشوایان اسلامی و مسئولیتهای خطیر و سنگین علمای اسلام را به ملتهای مسلمان برسانند تا مردم آگاه شوند و آن دسته از روحانی‌نماهای منحرف را که مستقیم و غیر مستقیم در خدمت رژیم جبار قرار گرفته‌اند طرد نمایند. ♨️ اگر ملت اسلام به مبانی نورانی قرآن واقف گردد و به وظایف سنگین علما و پیشوایان اسلام آگاه شود، روحانی‌نماها و آخوندهای درباری در میان اجتماع ساقط خواهند شد. و اگر معممین ساختگی و روحانی‌نماهای بی‌حیثیت در جامعه ساقط شده نتوانند مردم را بفریبند، دستگاه جبار هیچ گاه موفق به اجرای نقشه‌های شوم استعمارگران نخواهد شد. ♨️ ما پیش از هر کار لازم است تکلیف خود را با روحانی‌نماها- که امروز از خطرناکترین دشمن [ها] برای اسلام و مسلمین محسوب می‌شوند و به دست آنها نقشه‌های شوم دشمنان دیرینه اسلام و دست نشاندگان استعمار پیاده و اجرا می‌گردد- روشن سازیم و دست آنان را از حوزه‌های علمیه، مساجد و محافل اسلامی کوتاه کنیم تا بتوانیم دست تجاوزکار استعمار و مخالفین اسلام را از حریم اسلام و قرآن کریم قطع کرده از استقلال و صیانت کشورهای اسلامی و ملت اسلام دفاع نماییم. 🔸امام خمینی (ره)؛ ۲۴ اسفند ۱۳۵۱ 🔸جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۸۷ تا صفحه ۴۸۹ @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
افشای هویت یکی از لیدرهای تجمع شب گذشته مشهد / اعتراف عجیب لیس‌زننده پنجره‌های حرم 🔹ابعاد تجمع شب‌گذشته در خروجی‌های حرم مطهر امام رضا (ع) که به حمله به گیت‌های حرم و توهین به خادمان رضوی منجر شد در حال روشن شدن است به‌گونه‌ای که خبرها حاکی از آن است یکی از این لیدرها برادر مسوول دفتر سیدصادق شیرازی است. 🔸پیش از نیز در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور برخی حامیان سید صادق شیرازی فیلم هایی منتشر کردند که در آن ضریح حرم مطهر را لیس می زدند و این اقدام با واکنش های انتقادی مردم مومن و مذهبی مواجه شد. 🔹در همین خصوص برخی منابع آگاه اطلاعات جالبی در اختیار خبرنگار فارس قرار دادند که نشان می دهد این افراد بعد از بازداشت عنوان کرده اند: « پیش از اقدام به لیس زدن پنجره‌ها آن را با "پَد الکلی" تمیز کرده‌اند!» fna.ir/dflrxy @FarsRazavi
🔆تحلیلی خواندنی از جامعه ایران اسلامی ۱ 📝حسین رئوفی در یادداشتی نوشت:  🔅اینجا ایران است، اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی، رسانه‌ها جهان را در محاصره کرونا معرفی می‌کنند و ایران را یکی از بحرانی‌ترین قربانیان این ویروس. 🔅فرهیخته‌ترها تلاش می‌کنند با تعبیر کروناویروس، صحیح سخن بگویند، اما سخن صحیح بیش از آن، در گرو روایت دقیق و صادقانه‌ی واقعیت است. 🔅چه اتفاقی در ایران در آستانه ورود به قرن پانزدهم شمسی در حال وقوع است؟ آیا به واقع مهمترین اتفاق کرونا است؟ 🔅قطعا مهمترین اتفاق این روزهای تاریخ، کرونا است، اما نه شیوع ویروس کرونا؛ نه میزان تلفات جانی آن، نه آثار مهم اقتصادی آن، نه جنگ بیولوژیک بودن یا نبودن آن، نه کاستی‌های دولت وقت در مدیریت آن، نه حتی ناپدید شدن یک رئیس‌‌جمهور... 🔅بی‌شک مهمترین واقعه‌ی این روزهای تاریخ ایران کرونا است نه مثل همه دنیا، بلکه متفاوت از تمام دنیا؛ بلکه متفاوت از اکثر لحظات تاریخ، 🔅مهمترین واقعه کرونا است، اما نه بیماری ناشی از ویروس کرونا؛ بلکه موضع مردم در مقابلش. 🔅وزیر بهداشت می‌گوید: «گله‌مندی بسیار شدیدی دارم... ایاب و ذهاب مردم را همانند قبل در سطح شهر شاهدیم، انگار نه انگار چنین اتفاقی رخ داده است.» 🔅در کشورهای دیگر فروشگاه‌ها از جنس و به‌ویژه مواد غذایی و بهداشتی خالی شده، در ایران اما زندگی عادی مردم جریان دارد، اگرچه اکثریتی دقت و مراقبت بهداشتی خود را مقداری بیشتر کرده‌اند 🔅اما واقعیت این است که عموم مردم ایران نترسیده‌اند و اگر بعضی ترسیده‌اند تقریبا هیچ‌کس وحشت‌زده نیست. این را هم با استناد به مشاهدات عینی و میدانی می‌توان اثبات کرد و هم مستند به تیترهای رسانه‌ها برای ترساندن مردم که در برخی نمونه‌ها مستقیم و صریح تلاش برای ترساندن را فریاد می‌زنند؛ به‌عنوان نمونه یکی از سایت‌های خبری در  ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ تیتر زده است: «چرا باید از کرونا بترسیم» و مطلبش را اینگونه آغاز کرده است که: «خیلی‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند...» 🔅اما بازهم مهمترین اتفاق ایام مانده به آغاز سال ۱۳۹۹ خورشیدی، نترسیدن جامعه‌ی ایرانی از کرونا، و وحشت‌زده شدن بسیاری از جوامع دیگر نیست؛ اتفاقی مهمتر در مواجهه «انسان ایرانی» با کرونا در تاریخ ثبت می‌شود؛ ظهور انسانی که مطابق قواعد ترسیم شده در علوم رفتاری و جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اقدام نمی‌کند. 🔅این‌بار سخن از انسانی است که هرچند از کرونا نترسیده اما از زندگی عادی دست کشیده؛ بدون اینکه کمترین مسئولیت رسمی یا شغلی متوجه‌اش باشد، از اولین روزهای ماجرا احساس مسئولیت کرده، به سرعت فکر کرده که چه باید و چه می‌توان کرد و بدون معطلی اقدام کرده است. 🔅او فقط طلبه نیست، دانشجو است، فقط دانشجو نیست، کارمند است، فقط کارمند نیست دانش‌آموز است، فقط دانش‌آموز نیست، ابزارفروش است،  فقط ابزارفروش نیست، استاد دانشگاه است، فقط استاد نیست، رستوران‌دار است، فقط رستوران دار نیست، معلم است، فقط معلم نیست، راننده است... فقط این و آن نیست، هرکسی است که بشناسی، نمی‌خواهم بگویم همه قیام کرده‌اند، اما از همه در آن‌ها هست جوری که راحت می‌توان نام مردم بر آن‌ها گذاشت. 🔅فقط بیمارستان نرفته ، فقط معابر را سم‌پاشی نکرده، فقط دستکش نذر نکرده، فقط غذا برای بیمارستان و کادر و بیماران نبرده، فقط برای پرخطرها خرید نکرده، فقط ماسک ندوخته، فقط نقاط قوت مسئولین پرتلاش را بازتاب نداده، فقط دستگاه ضدعفونی نساخته، فقط انبار احتکار مواد شوینده کشف نکرده، فقط تانکر مواد ضدعفونی جلوی مغازه‌اش نگذاشته، فقط نگران هشتک‌های نادرست نبوده، فقط کم‌کاری‌ها و ضعف‌ها را تذکر نداده، فقط به فکر التیام مصیبت‌دیده‌ها نبوده، فقط به فکر سرگرمی بچه‌های مانده در خانه نمانده، فقط از درد تعطیلی هیئت و مسجد نسوخته، فقط هیئت مجازی و روضه نماز جماعت خانگی برگزار نکرده، فقط برای پرستارها آب میوه تهیه نکرده، فقط دنبال بانی برای هزینه‌ها نبوده، فقط دعا نکرده، فقط اجاره این ماه را نبخشیده، فقط برای کمک به مسئولین جلسه نگذاشته و پیشنهاد تدوین نکرده، فقط از سودفروش گوشت نگذشته، فقط برای تولید مواد پاک‌کننده‌ی ارزان و ساده فکر نکرده، فقط مغازه‌ها را برای آموزش مردم توجیه نکرده؛ فقط برای معاینه بیماران راهی منازل نشده؛ بلکه هرکاری که به فکرش رسیده و توانسته انجام داده است؛ نمی‌خواهم بگویم همه کاری کرده است، اما دشوار بتوانی کمکی را پیدا کنی که نکرده باشد. 🔅اینکه «انسان ایرانی» و البته به شکل‌برجسته‌تر «ایرانی مؤمن» چه کرده و چه می‌کند مهم است @salmanraoofi
🔅تحلیلی خواندنی از جامعه ایران اسلامی ۲ اما مهمتر آن است که این انسان در عصر ایندویجوآلیسم ظهور کرده است و نشانه‌هایی از جامعه و جهانی جدید بروز می‌دهد. انسانی که در جهان دقیق‌ترین محاسبات سود و زیان، به‌جای حمله به فروشگاه‌ها احساس مسئولیت می‌کند تا نشان دهد جامعه‌ای پدید آمده است که با قواعدی جدید رفتار می‌کند. تاریخ در قرن بیست و یکم به‌ناگاه با جامعه‌ای روبرو شده است که مردمانش به جای قرنطینه کردن خود در خانه، داوطلبانه معابر و اماکن عمومی را ضدعفونی می‌کنند و در بیمارستان‌ها برای کمک به هر نحوی که بتوانند حاضر می‌شوند. 🔅این جامعه جدید را باید فهمید و آن را با جوامعی که به تاریخ گذشته تعلق دارند مقایسه نباید کرد، برای فراخواندن این جامعه جدید به رعایت بیشتر بهداشت و مراعات برخی دستورات البته ترساندن کهنه و کودکانه و نارکارا است؛ اصلا نیازی به ترس نیست، با او از «انگیزه‌های دینی و جهادی و انسانی» بگو و بار دیگر کارآمدیش را ببین و بیازما. 🔅کرونا از صدها بحران و دشمنی و بلایی که جامعه ایرانی در این سالیان سربلند از سرگذرانده بزرگ‌تر نیست. @salmanraoofi
HHRG-115-FA00-Wstate-ModellS-20170216.pdf
357.2K
اسکات مادل افسر ارشد امنیتی سازمان سیا در بند 6 طرح مهم خود با عنوان"Iran on Notie"به صراحت از تقویت و حمایت صادق شیرازی؛ علیه اسلام سیاسی و آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از راهبردهای آمریکا جهت مهار ایران نام می برد @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚28/ فی تهذیب الاحکام باسناده عن مَرْوَانَ بْنِ الْحَكَمِ لَعَنَهُ اللَّهُ قَالَ : « لَمَّا هَزَمَنَا عَلِيٌّ ع بِالْبَصْرَةِ رَدَّ عَلَى النَّاسِ أَمْوَالَهُمْ مَنْ أَقَامَ بَيِّنَةً أَعْطَاهُ وَ مَنْ لَمْ يُقِمْ بَيِّنَةً أَحْلَفَهُ قَالَ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ اقْسِمِ الْفَيْ‏ءَ بَيْنَنَا وَ السَّبْيَ قَالَ فَلَمَّا أَكْثَرُوا عَلَيْهِ قَالَ أَيُّكُمْ يَأْخُذُ أُمَ‏ الْمُؤْمِنِينَ‏ فِي‏ سَهْمِهِ‏ فَكَفُّوا 31.» ▫️در تهذیب الاحکام با اسنادش از مروان بن حکم لعنت خدا بر او باد روايت شده : « هنگامی که علی «ع» ما را در بصره شکست داد اموال مردم را به آنان پس داد هر که بینه اقامه می¬کرد به او می¬داد و هر که بینه اقامه نمی کرد او را قسم می¬داد گفت : پس کسی گفت غنائم و زنان را بین ما تقسیم کن گفت هنگامی که زیاد بر حضرت گفتند : حضرت فرمودند : كدام يك از شما حاضر است عائشه را در زمره سهم خود درآورد پس خود را نگه داشتند .» 🔅🔅🔅 📚29/ فِي تُحَفِ الْعُقُولِ ؛ قَالَ مُوسَى بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الرِّضَا : « لَقِيتُ يَحْيَى‏ بْنَ‏ أَكْثَمَ‏ فِي دَارِ الْعَامَّةِ فَسَأَلَنِي عَنْ مَسَائِلَ فَجِئْتُ إِلَى أَخِي عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ ع فَدَارَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ مِنَ الْمَوَاعِظِ مَا حَمَلَنِي وَ بَصَّرَنِي طَاعَتَهُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ ابْنَ أَكْثَمَ كَتَبَ يَسْأَلُنِي عَنْ مَسَائِلَ لِأُفْتِيَهُ فِيهَا فَضَحِكَ ع ثُمَّ قَالَ فَهَلْ أَفْتَيْتَهُ قُلْتُ لَا لَمْ أَعْرِفْهَا قَالَ ع وَ مَا هِيَ قُلْتُ كَتَبَ يَسْأَلُنِي‏ ...... وَ أَخْبِرْنِي عَنْ عَلِيٍّ ع لِمَ قَتَلَ أَهْلَ صِفِّينَ وَ أَمَرَ بِذَلِكَ مُقْبِلِينَ وَ مُدْبِرِينَ وَ أَجَازَ عَلَى الْجَرْحَى‏ وَ كَانَ حُكْمُهُ يَوْمَ الْجَمَلِ أَنَّهُ لَمْ يَقْتُلْ مُوَلِّياً وَ لَمْ يُجِزْ عَلَى جَرِيحٍ وَ لَمْ يَأْمُرْ بِذَلِكَ وَ قَالَ مَنْ دَخَلَ دَارَهُ فَهُوَ آمِنٌ وَ مَنْ أَلْقَى سِلَاحَهُ فَهُوَ آمِنٌ لِمَ فَعَلَ ذَلِكَ فَإِنْ كَانَ الْحُكْم‏ الْأَوَّلُ صَوَاباً فَالثَّانِي خَطَأ...... وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّ عَلِيّاً ع قَتَلَ أَهْلَ الصِّفِّينَ مُقْبِلِينَ وَ مُدْبِرِينَ وَ أَجَازَ عَلَى جَرِيحِهِمْ‏ وَ إِنَّهُ يَوْمَ الْجَمَلِ لَمْ يَتْبَعْ مُوَلِّياً وَ لَمْ يُجِزْ عَلَى جَرِيحٍ وَ مَنْ أَلْقَى سِلَاحَهُ آمَنَهُ وَ مَنْ دَخَلَ دَارَهُ آمَنَهُ فَإِنَّ أَهْلَ الْجَمَلِ قُتِلَ إِمَامُهُمْ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا وَ إِنَّمَا رَجَعَ الْقَوْمُ إِلَى مَنَازِلِهِمْ غَيْرَ مُحَارِبِينَ وَ لَا مُخَالِفِينَ وَ لَا مُنَابِذِينَ‏ «6» رَضُوا بِالْكَفِّ عَنْهُمْ فَكَانَ الْحُكْمُ فِيهِمْ رَفْعَ السَّيْفِ عَنْهُمْ وَ الْكَفَّ عَنْ أَذَاهُمْ إِذْ لَمْ يَطْلُبُوا عَلَيْهِ أَعْوَاناً وَ أَهْلُ صِفِّينَ كَانُوا يَرْجِعُونَ إِلَى فِئَةٍ مُسْتَعِدَّةٍ وَ إِمَامٍ‏ يَجْمَعُ لَهُمُ السِّلَاحَ‏ الدُّرُوعَ وَ الرِّمَاحَ وَ السُّيُوفَ وَ يُسْنِي لَهُمُ الْعَطَاءَ يُهَيِّئُ لَهُمُ الْأَنْزَالَ وَ يَعُودُ مَرِيضَهُمْ وَ يَجْبُرُ كَسِيرَهُمْ وَ يُدَاوِي جَرِيحَهُمْ وَ يَحْمِلُ رَاجِلَهُمْ وَ يَكْسُو حَاسِرَهُمْ‏ وَ يَرُدُّهُمْ فَيَرْجِعُونَ إِلَى مُحَارَبَتِهِمْ وَ قِتَالِهِمْ‏ فَلَمْ يُسَاوِ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ فِي الْحُكْمِ لِمَا عَرَفَ مِنَ الْحُكْمِ فِي قِتَالِ أَهْلِ التَّوْحِيدِ لَكِنَّهُ شَرَحَ ذَلِكَ لَهُمْ فَمَنْ رَغِبَ عُرِضَ عَلَى السَّيْفِ أَوْ يَتُوبَ مِنْ ذَلِكَ32...... .» 📝 پانویس: 31.تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 155 32.. تحف العقول- 480 و ص481. وسائل الشيعة، ج‏15، ص: 76 و ص77 @salmanraoofi
ترجمه حدیث 29/ ◽️در تحف العقول از موسى بن محمد بن الرضا نقل شده (برادر حضرت هادى معروف به موسى مبرقع، مدفون در قم) گويد : « يحيى بن اكثم را در «دار العام» (كه شايد بيرونى خليفه باشد) ملاقات كردم، سؤالاتى از من كرد، سپس خدمت برادرم على بن محمد رسيدم و پس از موعظه‏هائى كه فرمود و سبب شد، در حق آن جناب بصيرت يافتم و لزوم اطاعتش را شناختم، عرض كردم : قربانت ، ابن اكثم مسائلى را كتبا از من پرسيده كه جواب دهم ، حضرت خنديد و فرمود : فتوا دادى ؟ گفتم: نه نمى‏دانستم . فرمود چه بود؟ عرض كردم : سؤالات از اين قرار بود : ...... چرا على (ع) در جنگ «صفين» همه لشكريان دشمن را مى‏كشت ، چه مهاجم ، چه فرارى ، و چه زخمى ، اما در جنگ جمل با فرارى و مجروح كارى نداشت ، و اعلان كرد: هر كه به خانه‏اش رود ايمن است ، هر كه سلاحش را افكند ايمن است ، اين اختلاف رويه براى چه بود ؟ و اگر حكم اول درست بود ناچار دوم اشتباه بوده. اما گفتار تو که چرا علی (ع) در جنگ «صفين» همه لشكريان دشمن را مى‏كشت، چه مهاجم، چه فرارى، و چه زخمى، اما در جنگ جمل با فرارى و مجروح كارى نداشت، و اعلان كرد: هر كه به خانه‏اش رود ايمن است، هر كه سلاحش را افكند ايمن است، ( اين اختلاف رويه براى چه بود؟) و اگر حكم اول درست بود ناچار دوم اشتباه بوده . اما اختلاف روش على (ع) در جنگ صفين و جمل كه آنجا مهاجم و فرارى و زخمى را مى‏كشت ، و اينجا فراريان را تعقيب نمى‏كرد ، مجروحان را نمى‏كشت، آنها را كه سلاح خود مى‏افكندند يا به خانه‏ها پناه مى‏بردند امان داد ، سرش اين بود كه اهل جمل فرمانده و رهبرشان (طلحه و زبير) كشته شده بود ، و ديگر (پايگاه) و جمعيتى نداشتند كه به آن باز گردند و (فتنه را از سر گيرند) همه به خانه‏ها برگشته و ديگر نه جنگجو بودند ، نه مخالف، و نه معارض ، راضى بودند كه كسى با آنها كارى نداشته باشد و قهرا وظيفه در باره آنها كه ديگر به فكر جمع‏آورى لشكر و از سر گرفتن جنگ نبودند، برداشتن شمشير و خوددارى از آزارشان بود، اما اهل صفين، به ( پايگاه و) اردوئى مجهز بر مى‏گشتند باز فرماندهى داشتند كه اسلحه ، زره ، نيزه ، و شمشير برايشان فراهم مى‏كرد ، جوائزى بينشان پخش مى‏نمود ، آذوقه تهيه مى‏ديد ، بيماران را عيادت ، و دست و پا شكستگان را شكسته‏بندى مى‏كرد ، زخميان را درمان مى‏نمود ، پياده‏ها را مركب و برهنگان را جامه مى‏داد ، و باز دوباره همه را به ميدان مى‏فرستاد ، و آماده نبرد مى‏كرد ، از اين رو على (ع) اين دو گروه را به يك چشم ننگريست ، كه وظيفه را در پيكار با گويندگان لا اله الا اللَّه خوب مى‏دانست ، حق را برايشان شرح مى‏داد و هر كه نمى‏پذيرفت شمشير به رويش مى‏كشيد ، جز اينكه توبه كند .» ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
46 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ▪ اين فقها بر اين باورند که : نمى‏توان با بودن يک راوى ضعيف، روايت را ضعيف انگاشت; زيرا ممكن است از راه ديگرى اعتبار روايت، ثابت‏ شود. قرينه‏ ها و نشانه‏هاى خارجى كه نشان از اعتبار روايت دارند، تنها در سند خلاصه نمى‏شوند و اهمال راوى در كتابهاى رجالى، دليل ضعف راوى نيست. آىه الله بروجردى57 و حاج ‏آقا رضا همدانى 58، بر اين نكته اصرار دارند . البته شمارى از فقيهان معتقد به وثوق صدورى، مانند امام خمينى، پاره‏اى از قرينه‏ها و نشانه ‏ها را به نقد كشيده‏ اند 59. ما در اين مقام، بيش‏تر از كتابهاى فقهى و آنچه را فقيهان، در استنباط فقهی از آنها به عنوان شاهدی بر قبول روایت استفاده كرده‏اند، يادآور مى‏شويم. ◀ قرینه های وثوق آور ⬅ 1- عرضه كتاب بر امام(ع) و تایىد آن از سوى حضرت: به عنوان مثال: كتاب ظريف‏ بن ناصح كه در ديات بسيار به آن استناد مى‏شود، از آثار گرانقدر حديثى و منشور حكومتى است كه از حضرت امير(ع) است و سپس بر ائمه(ع) عرضه شده و آنان، آن را تاييد و استناد آن به امیر المومنین (ع) را تقرير كرده ‏اند . 🔹 علت استناد اين منشور به ظريف‏بن ناصح، همان نقل اوست60 . ثقة‏الاسلام كلينى در روايتى از يونس ‏بن عبدالرحمن و در روايت ديگر از ابوعمر المتطبب نقل مى‏كند كه هر يك از آن دو گفتند:«كتاب ناصح بن ظريف را به امام رضا(ع) عرضه داشتم و امام(ع) فرمود: كتاب صحيح است و آن را روايت كن .» اين اصل را مشايخ سه‏گانه در جوامع روايى خود: كافى، فقيه و تهذيب، روايت‏ كرده ‏اند. گرچه اين مشایخ، اصل ظريف را مثل ديگر اصول اصحاب ائمه(ع) در بابهاى‏ گوناگون قرار داده و هر مطلبى را در موضوع خود آورده ‏اند ولی شيخ طوسى در تهذيب، تمام اصل را در كتاب ديات آورده61 و شيخ صدوق نیز در من ‏لايحضره ‏الفقيه 62روایت را کامل ذکر کرده است. 🔹 صاحب جواهر و محقق اردبيلى در كتاب ديات جواهر الكلام و مجمع ‏الفائده، بارها به اصل ظريف استناد کرده و يادآور شده ‏اند: با سند صحيحه نقل شده: اين كتاب بر امام عرضه گرديده و امام(ع) آن را تاييد فرموده است63 . 🔹 اين، خود، قرينه ‏اى بر اعتبار روايت ظريف است، در حالى كه شهيد ثانى در ديات روضه و مسالك الافهام، بارها به ضعيف بودن روايت ظريف، اشاره کرده است64 . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 57.نهاية التقرير، ج‏2 ص227 58. مصباح الفقيه، ج‏2 ص15. 59.كتاب الطهاره، 3. 60.. علامه مجلسى ، مرآة العقول‏، ج‏2/360، مقدمه و آقا بزرگ تهرانى الذريعه، ، ج‏2/161. 61. تهذيب الاحكام ، ج‏10/295. 62.من لايحضره الفقيه ، ج‏4/54، 63.جواهرالكلام‏»، ، ج‏43/195 و 375 - مجمع‏الفائدة والبرهان ، ج‏14/402- 64. الروضة البهية‏»، شهيد ثانى، ج‏10/253. @salmanraoofi