eitaa logo
سالن مطالعه
195 دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
2.2هزار ویدیو
945 فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگران زبان فارسی‌ام 🧐 حواس‌تون به زبان فارسی هست؟ 🌍 زبانی که از قسطنطنیه تا هند، زبانِ بوده! 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_khamenei
🌤 در همین موضوع مهدویت و قضایای مربوط به امام زمان؛ مسئله انتظار، مسئله طول عمر، مسئله دوران حکومت، مسئله وظایفی که منتظرین دارند و مسائل گوناگونی که وجود دارد؛ بهترین مرجع عبارت است از حدیث و آنچه از خود ائمه علیهم‌السلام نقل شده که جای تردیدی را باقی نمی‌گذارد آیت‌الله امام خامنه‌ای 🍃 🌸🇮🇷 🌸🍃 در کلام معصومین علیهم‌السلام علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/14872 https://eitaa.com/salonemotalee/12852 علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/14231 بیانات امام حسین علیه‌السلام درباره مهدویت و ظهور https://eitaa.com/salonemotalee/14682 علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/13831 در روایات علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12511 علیهماالسلام؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12936 موعود در کلام و بیان امام رضا علیهماالسلام https://eitaa.com/salonemotalee/14946 در روایات علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12283 علیه‌السلام https://eitaa.com/salonemotalee/12774 🔗 ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 موعود در کلام و بیان امام رضا علیهماالسلام قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15002 ⬅️ قسمت چهارم 🔹غیبت به گونه ای نیست که منجر شود مؤمنان به هنگام ظهور امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه را نشناسند در این باره به نقل از ایوب بن نوح بیان شده است که امام رضا علیه‌السلام فرموده اند: «حَتَّی یبْعَثَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهَذَا الْأَمْرِ رَجُلًا خَفِی الْمَوْلِدِ وَ الْمَنْشَإِ غَیرَ خَفِی فِی نَسَبِه و نفسه» خداوند برای این امر مردی را برمی‌انگیزد که ولادتش بر مردمان پوشیده است ولی نسب و شخصیت او بر کسی پوشیده نیست» طب‍رس‍ی، ص:۴۳۴ 🔹همچنین در حدیث دیگری روایت شده است که امام رضا علیه‌السلام فرموده اند: «الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِی ابْنُ سَیدَةِ الْإِمَاءِ یطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ کلِّ جَوْرٍ وَ یقَدِّسُهَا مِنْ کلِّ ظُلْمٍ وَ هُوَ الَّذِی یشُک النَّاسُ فِی وِلَادَتِهِ وَ هُوَ صَاحِبُ الْغَیبَةِ قَبْلَ خُرُوجِهِ فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِیزَانَ الْعَدْلِ بَینَ النَّاسِ فَلَا یظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً وَ هُوَ الَّذِی تُطْوَی لَهُ الْأَرْضُ وَ لَا یکونُ لَهُ ظِلٌّ» چهارمین فرزند من، پسر بانوی کنیزان است، که خداوند به وسیله او روی زمین را از هرگونه ظلم و ستم پاک و پاکیزه گرداند در مورد ولادت او دچار شک و تردید می‌شوند. او پیش از ظهور، از دیده‌ها غایب می‌شود به هنگام ظهورش، جهان با نور پروردگارش می‌درخشد اومیزان را به عدل در میان مردم قرار می‌دهد. دیگر کسی در حق کسی ستم نمی‌کند او کسی است که زمین برای او طی می‌شود و سایه‌اش بر زمین نیفتد.» ابن بابویه، ج۲، ص۳۷۲ 🔶🔸ظهور حضرت مهدی در بیان و کلام امام رضا علیهماالسلام موضوع دیگری کـه در روایـات رضوی بــه آن پرداختــه شده، موضوع ظــهور امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و آثار و پیامدهای آن است از جمله در روایتی که حسین بن خالد آن را نقل می کند، آن حضرت در پاسـخ این پرسش که: "یا ابن رسول الله و من القائم منکم اهل البیت" ای فرزند رسول خدا! قائم شما اهل بیت، کیست؟ می فرماید: «الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِی ابْنُ سَیدَةِ الْإِمَاءِ یطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ کلِّ جَوْرٍ وَ یقَدِّسُهَا مِنْ کلِّ ظُلْمٍ وَ هُوَ الَّذِی یشُک النَّاسُ فِی وِلَادَتِهِ وَ هُوَ صَاحِبُ الْغَیبَةِ قَبْلَ خُرُوجِهِ فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِیزَانَ الْعَدْلِ بَینَ النَّاسِ فَلَا یظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً وَ هُوَ الَّذِی تُطْوَی لَهُ الْأَرْضُ وَ لَا یکونُ لَهُ ظِلٌّ وَ هُوَ الَّذِی ینَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ یسْمَعُهُ جَمِیعُ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالدُّعَاءِ إِلَیهِ یقُولُ أَلَا إِنَّ حُجَّةَ اللَّهِ قَدْ ظَهَرَ عِنْدَ بَیتِ اللَّهِ فَاتَّبِعُوهُ فَإِنَّ الْحَقَّ مَعَهُ وَ فِیهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیهِمْ مِنَ السَّماءِ آیةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِین» چهارمین از فرزندان من کسـی است کـه خداوند بـه واسطه وی زمین را از هر ستمی پـاک و از هر ظلمـی پیراستـه می‌سـازد و او کسـی است کـه مردم در ولادتش شک می‌کنند و او کسـی است کـه پیش از خروجش غیبت می‌کند و آنگــاه کــه خروج کند زمین به نورپروردگارش روشن گردد در میــان مردم میزان عدالت را برقرار کند و هیچکس به دیگری ستم نکند و او کسی است که زمین برای او درهم پیچیده می‌شود و سایه‌ای برای او نبـاشد و او کسی است که از آسمان ندا کننده‌ای او را به نام ندا کند و به وی دعوت نماید به گونه‌ای کـه همه اهل زمین آن ندا را بشنوند، می‌گوید: آگاه باشید کـه حجت خدا در کنار خانه خدا ظـهور کرده است. پس او را پیروی کنید که حق با او و در اوست و این همان سخن خدای تـعـالـی است کـه فرمود: اگر بخواهیم از آسمـان برایشان آیتی نازل می کنیم که در برابر آن به خشوع سرفرود آورند». 🔹و در حدیث دیگری پیرامون زمان ظهور به دعبل می‌فرماید: «یا دِعْبِلُ! الْامام بَعْدِی مُحَمَّدٌ ابْنِی وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ عَلِی وَ بَعْدَ عَلِی ابْنُهُ الْحَسَنُ وَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ فِی غَیبَتِهِ الْمُطَاعُ فِی ظُهُورِهِ وَ. .. وَ أَمَّا مَتَی فَإِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ » «امام بعد از من پسرم محمد، و بعد از او پسرش علی، و بعد از او پسرش حسن، و بعد از او پسرش قائم است که در زمان غیبتش در انتظار مقدم او می‌نشینند و به هنگام ظهورش از او فرمان می‌برند... اما اینکه چه وقت ظهور می‌کند؟ آن اخبار به وقت است» (که جز خدا کسی آن را نمی داند.) مجلسی، ج۴۹، ص۲۳۸ 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15087 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15006 ◀️ قسمت سوم جاسوسان در تهران ۳. 🔹کنکاش درباره کارکرد واحد دو نیرو می‌نویسد: "«اصلاح دین» با توجه به تلاش «دو نیروی موازی» صورت پذیر است: متفکرین اصلاح‌طلب دینی با تأثیرپذیری از ارزش‌ها، و فرهنگ جدید، تجدد در دین را در دستور کار خود قرار خواهند داد و روشنفکران غیردینی (سکولار) از فرصت‌های مناسب بهره جسته و دست به تقدس‌زدایی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی خواهند زد." (۱۳) 🔹شش ماه پس از نشر این نظریه، از قضاء ماهنامه‌های نگاه‌نو و کیان در یک فصل روی کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفتند: "پاییز ۱۳۷۰" و هردو به سرعت تبدیل به پایگاه گسترش علوم انسانی سکولار شدند. هر دو مجله از «یک مشرب سیاسی» و آن هم مشرب فیلسوفان یهودی پیروی می‌کردند. 🔹ماهنامه نگاه‌نو؛ به مثابه‌ی تریبون روشنفکران سکولار سِر آیزایا برلین (فیلسوف یهودی انگلیسی) را به عنوان پدر فکری خود برگزید و به تبلیغ مداوم آن پرداخت. ماهنامه کیان؛ به عنوان ارگان روشنفکران دینی اندیشه‌ی سِر کارل پوپر یهودی را سرلوحه تکاپوهایش قرار داد و برای نهادینه‌سازی آن می‌کوشید. 🔹تنها «مشرب سیاسی» این دو مجله را به هم گره نمی‌زد، بلکه پشتیبانی مالی هر دو نشریه را نیز «یک تیم اقتصادی» با استفاده از بودجه دولت سازندگی و محوریتِ غلامحسین کرباسچی (شهردار وقت تهران) و محمدتقی بانکی تقبل کرد. 🔹بانکی، صاحب امتیاز نگاه نو، دانش‌آموخته مدیریت در دانشگاه هوستون آمریکا و از رفقای نزدیک بهزاد نبوی و محمدمحسن سازگارا بود. او در دولت میرحسین موسوی رئیس سازمان برنامه وبودجه و سپس وزیر نیرو شد. آبان ۱۳۶۵ موسسه صراط را به همراه محمد مجتهد شبستری و عبدالکریم سروش تاسیس کرد. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی نیز به مدیرعاملی شرکت ملی فولاد ایران رسید؛ (۱۴) کسی که در یک زمان؛ هم با سکولارهای دوآتشه مانند خشایار دیهیمی می‌نشست، هم عضو ارشد حلقه روشنفکران دینی بود، هم مانند کرباسچی دولتمرد تکنوکرات دولت‌های هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی. 🔹نگاه‌نو و کیان در جستجوی هدف واحدی بودند و هر یک، از نقطه عزیمتی به سوی آن حرکت کردند. نیروی نگاه‌نو متکی به حلقه‌ای بود که علی میرزایی (مدیر مسئول) و خشایار دیهیمی (دبیر شورای نویسندگان) در ۶ شماره نخست آن را ساماندهی کردند. 🔹چهره‌هایی چون: عزت‌الله فولادوند، مصطفی رحیمی، بهاءالدین خرمشاهی، فخرالدین عظیمی، فریبرز رییس‌دانا، عبدالحسین آذرنگ، هرمز همایون‌پور، عبدالله توکل، رضا رضایی، مراد فرهادپور، نادر انتخابی، کریم امامی، گلی امامی، فاطمه ولیانی و… بدنه شورای نویسندگان را تشکیل می‌دادند. به تدریج روشنفکران سکولار مقیم اروپا و آمریکا نیز به جمع آنان پیوستند؛ کسانی مانند: ژانت آفاری (فمینیستِ بهایی و عضو ارشد بنیاد اشرف پهلوی)، بزرگ نادرزاد (معاون وزیر فرهنگ رژیم پهلوی)، حوریا یاوری (پژوهشگر مقیم نیویورک)، رامین جهانبگلو (نویسنده مقیم فرانسه)، محمدرضا نیکفر (فلسفه‌دان لائیک مقیم آلمان)، مهرداد درویش‌پور (جامعه‌شناس لائیک مقیم اروپا). 🔹بدنه‌ی حلقه کیان را نیز ۲ سطح از فعالان سیاسی دربر می‌گرفتند؛ یکی بدنه تئوریک نشریه شامل چهره‌هایی مانند عبدالکریم سروش، محمد مجتهدشبستری، رضا تهرانی، ابراهیم خلیفه‌سلطانی، محمدجواد غلامرضا کاشی، ناصر هادیان، آرش نراقی، سیدمرتضی مردیها، محمدتقی فاضل میبدی؛ و دیگری چهره‌های سابق و لاحق وزارت اطلاعات یا مدیران ارشد دولتی مانند عطاءالله مهاجرانی، سعید حجاریان، محسن آرمین، عباس عبدی، حسین قاضیان، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، محسن کدیور، اکبر گنجی، عمادالدین باقی و علیرضا علوی‌تبار بودند. 🔹در این هنگام عبدالکریم سروش و سیدمحمد خاتمی تنها زوجی بودند که گزینه‌های مقبولی برای بازی در نقش جدیدِ سیاستمداران سکولار ارزیابی می‌شدند. اردیبهشت ۱۳۷۰ که خاتمی بر صندلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زده بود، در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران به "قیاس شالوده‌های نظام اسلامی با سیستم فلسفی نظام سرمایه‌داری" پرداخت و گفت: "غرب پس از طی پروسه‌ای طبیعی، «خود را با واقعیت محک زده» و «مبانی نظام امروز مبتنی بر آزادی است.» 🔹خاتمی نتیجه گرفت: "دنیای نظر و عمل غرب «دنیایی واقعی است و آزادی محور» که «با طبع بشر سازگار است، اما دنیای اسلام قرن‌ها از صحنه زندگی دور بوده است» و «گرفتار خلاء تئوریک»؛ (۱۵) بنابراین اسلام «پاسخگوی نیازهای بشر» نیست." (۱۶) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15089 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 "" نوشته حجت‌الاسلام مظفر سالاری بامضمونی درباره وظایف مسلمانان درزمان غیبت 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15008 ◀️ قسمت سی‌ویکم ابوراجح ایستاد و گفت: "بهتر است به کنار رودخانه برویم. من به این اتاق عادت دارم؛ اما تو جوانی و می‌دانم که از فضاهای آزاد و دلگشا بیشتر خوشت می‌آید." از پیشنهادش خوشحال شدم مسرور از شنیدن این‌که من و ابوراجح قصد داشتیم با هم به جایی برویم، بیش از پیش ناراحت شد و چهره در هم کشید. شاید خیال کرده بود که من، ریحانه را از ابوراجح خواستگاری کرده‌ام و در آن لحظه می‌خواهیم برویم در این باره با ریحانه و مادرش حرف بزنیم. بالای پل، زن و شوهر جوانی ایستاده بودند و به رودخانه و منظره‌های اطراف نگاه می‌کردند. معلوم بود که خیلی به هم علاقه دارند. هیچ آرزویی نداشتم جز آنکه روزی من و ریحانه نیز مانند آن‌ها، کنار هم بایستیم و با محبت به هم لبخند بزنیم و از هر دری صحبت کنیم. از بالای پل، قسمتی از ساختمان دارالحکومه پیدا بود. نمی‌دانستم قنواء برای روز بعد چه نمایشی ترتیب داده است. نسیم خنکی می‌وزید. رودخانه مانند خطی نامنظم بود که بین خانه‌های حلّه و نخلستان‌های انبوه کشیده شده باشد. ابوراجح لبخندزنان گفت: "تو خبر داری که سابقه‌ی مذهب ما بیشتر از مذهب‌های شماست؟" با تعجب پرسیدم: "یعنی چنین چیزی وجود دارد؟" خندید و گفت: "بنیان‌گذاران مذاهب چهارگانه اهل‌سنت که احمد حنبل، شافعی، مالک و ابوحنیفه نام دارند، تقریبا” پس از یک قرن که از هجرت پیامبر گذشته بود، به دنیا آمده‌اند. معلوم می‌شود که حداقل در قرن اول هجری، مذهب‌های چهارگانه وجود نداشته‌اند. مسلمانانی که در صدر اسلام و در قرن اول زندگی می‌کرده‌اند از پیروان مذهب‌های چهارگانه، قدیمی‌تر و پرسابقه‌ترند و اگر این مذهب‌ها به وجود نمی‌آمدند، مردم هم‌چنان مسلمان بودند." - "مذهب شیعه از کی به وجود آمد؟" - "از زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و با خواست خود ایشان." - شما به راست‌گویی و درست‌کاری معروف هستید و من هم می‌دانم که این‌طور است؛ اما آیا آن‌چه می‌گویید حقیقت دارد؟ به نرده پل تکیه داد و گفت: "بله، همان‌طور که این رودخانه و این پل، وجود دارند، آن‌چه را به تو می‌گویم حقیقت دارد. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله مسلمانان را به پیروی از اهل‌بیت خود دعوت کرد و فرمود: من در میان شما دو چیز گران‌بها می‌گذارم: کتاب خدا و اهل‌بیتم. آن‌ها از هم جدا نخواهند شد تا این‌که در کنار حوض کوثر به من بپیوندند. ما شیعیان از پیامبر و اهل‌بیت او پیروی می‌کنیم. خود پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند که اهل‌بیت ایشان، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم‌السلام هستند. راستی هاشم! تو چیزی از ماجرای غدیرخم شنیده‌ای؟ - تنها می‌دانم شما شیعیان، عیدی به این نام دارید. - ماجرای آن را بسیاری از دانشمندان اهل سنت در معتبرترین کتاب‌های خود نقل کرده‌اند. هنگامی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در سال آخر زندگی‌شان از آخرین حج خود باز می‌گشت، مردم را به فرمان خدا، در محلی به نام غدیرخم جمع کرد. آن‌ها را از فرا رسیدن زمان درگذشت خود آگاه نمود و پس از سفارش مجدد به همراهی با قرآن و اهل‌بیت خود، فرمود: خدا مولا و سرپرست من است و من مولای هر مومنی هستم ... آنگاه دست علی را گرفت و گفت: آن کس که من مولای او هستم، این علی مولای اوست ... پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در جای دیگری فرموده‌اند: بدانید که اهل بیت من در میان شما، مثال کشتی نوح است؛ کسی که بر آن سوار شود، نجات می‌یابد و کسی که از آن دوری گزیند، غرق خواهد شد. شیعیان کسانی هستند که به توصیه‌ها و دستورهای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در این باره عمل کرده‌اند. ما وقتی چنین دلیل‌های محکم و فراوانی برای پیروی از اهل‌بیت پیامبر داریم، چگونه انتظار داری که آن‌ها را رها کنیم و به دیگران روی آوریم؟ آنچه ابوراجح گفته بود، چنان برایم عجیب می‌نمود که با وجود نسیم خنک، دانه‌های عرق بر پیشانی‌ام نشسته بود. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15091 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 کار ویژه «شبکه نفوذ» برای ایجاد تصویری «» از ایران‌ و ایرانی ◀️ مقاله اول؛ اهمیت کلیدواژه دروغ در جنگ‌نرم https://eitaa.com/salonemotalee/14395 ◀️ مقاله دوم؛ فریبکاری در ظاهرسازی از «صداقت» انسان غربی؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14605 ◀️ مقاله سوم؛ ژانر وسترن در خدمت دروغگویی نظام لیبرالیسم https://eitaa.com/salonemotalee/14742 ◀️ مقاله چهارم؛ «تولد یک ملت» و «جان فورد»؛ کشف ظرفیت سینما در دروغگویی https://eitaa.com/salonemotalee/14905 🔗ادامه دارد ... 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 کار ویژه «شبکه نفوذ» برای ایجاد تصویری «» از ایران‌وایرانی قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14979 ◀️ مقاله پنجم؛ «اسکار» بنگاه الگوسازی و معرفی افسران جنگ نرم آمریکا ۱. 🔹پُرواضح است که قداست‌یافتنِ «ارزش‌های آمریکایی» (American Values) طیّ یک قرن گذشته و تبدیل «سبک زندگی آمریکایی» (American Lifestyle) به یک «هژمونی» (Hegemony) بالأخص در ۵۰ سال اخیر را می‌توان بیش از هر چیز محصول حضور منسجم و مسئولیت‌پذیر ده‌ها «افسر جنگ نرم آمریکا» در عرصه‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ای قلمداد نمود. 🔹افسرانی همچون «جان فورد» (John Ford) که تمام عمر خود را در رسته و یگان «صنعت سینمای آمریکا» خدمت نمودند. «شوالیه‌های» خستگی‌ناپذیری که زندگی خود را معطوف بالابردن سطح کمّی و کیفی «قدرت نرم ایالات متحده آمریکا» (Soft Power of the United States) ساختند و تلاش کردند تا «مدینه فاضله» و یا همان «آرمان‌شهر لیبرالیسم» را عینیّت ببخشند و «الگوهای فرهنگی آمریکایی» (American Cultural Patterns) را به باور مبدّل و در عمق وجود مخاطبان خود حقنه نمایند. 🔹گرچه «ارزش‌های فرهنگ آمریکایی» (American Culture Values) در ظاهر به‌عنوان محصول کنش و واکنش میان عناصر فرهنگی اروپایی با محیط جغرافیایی آمریکا از یک‌سو و تقابل میان فرهنگ‌های مختلف اروپایی و غیراروپایی به‌ویژه فرهنگ مهاجران آفریقایی از دیگر سو و در سرزمینی جدیدی به اسم «آمریکا» معنی و تفسیر می‌شود؛ اما واقعیت آن است که «قدرت نرم» ایالات متحده آمریکا به هیچ عنوان محصول این درهم‌آمیختگی و یا طنزی با عنوان جمع میان فرهنگ‌های متضاد نیست و بیش از هر چیز متأثر از حضور قدرتمند و البته غیرملموس یک «مهندسی فرهنگی» کُل‌نِگری است که شرایط و زمینه‌های لازم برای نقش‌پذیری هریک از «افسران جنگ نرم آمریکا» را تعیین می‌نماید و بر بستر یک «مدیریت» (Management) هوشمند به پیگیری آن می‌پردازد. اتفاقی که عصاره و چکیده آن در «صنعت سینمای آمریکا» به‌خوبی قابل مرور می‌باشد. 🔹اگر چه تولید کلیدواژه «قدرت نرم» (Soft Power) و گسترش رسمی آن در ادبیات سیاسی را می‌بایست در نیمه‌ی دوم از سده‌ی ۱۹۰۰ میلادی جست‌وجو نمود؛ اما واقعیت آن است که «قدرت نرم» موضوعی خلق شده در این مقطع زمانی نبوده و به‌عنوان مفهومی همزاد بشر قابل مطالعه می‌باشد. مفهومی که تنها با تحوّل در سبک و سیاق «استعمار» (Colonialism) و آغاز دوران «استعمار نو» (Neocolonialism) قواره‌مند شد و موجب شد تا سلطه‌گران به تجربه بیاموزند که چگونه تغییرات مورد نظرشان در فرهنگ بومی جوامع را به‌صورتی غیرخشن و کاملاً نرم اعمال نمایند و با حداقل استفاده از خشونت و توسل به زور، اقدام به حذف مؤلفه‌های کلیدی در فرهنگ جوامع مختلف نموده و به جابه‌جایی ارزش‌ها و تعریف و ترویج هنجارهای اجتماعی مبتنی بر اهداف استعماری خود مبادرت ورزند. 🔹با این تعریف است که امثال «جان فورد» به «الگوهایی» (Pattern) ماندگار در فرهنگ و هنر جهان مبدل گردیدند. الگوهایی که توسط «مدیریت فرهنگی» ایالات متحده آمریکا تولید شده‌اند و به‌عنوان «قالب» و «سرمشق» (Format) در معرض بهره‌گیری فعالان عرصه‌ی سینما در سراسر جهان قرار گرفتند. الگوهایی کاملاً قابل فهم و در دسترس عموم که پس از سال‌ها «سربازی» و فعالیت مستمر و منطبق بر اهداف تعیین‌شده، به کسوت «افسری» درآمده و توسط ساختاری با عنوان «اسکار» (Oscars) به سینماگران سراسر دنیا معرفی ‌شدند و در قامت «افسران جنگ نرم» مشخصات «نظام لیبرالیسم» را در معرض نمایش قرار ‌دادند. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15135 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ؛ کتاب خاطرات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/14907 ◀️ قسمت هفتادوششم؛ 📒 فصل یازدهم؛ دادگاه نظامی ۱۰. 🔶🔸مواضع و مبارزه روحانیون در اینجا باید اشاره مختصری بکنم به برخورد روحانیون با فعالان عرصه مبارزه در ایران امام راحل رضوان‌الله‌علیه جهاد اسلاف خود را با رهبری بزرگترین انقلاب تاریخ معاصر به ثمر رساند و طی آن سرکش‌ترین جبار منطقه را که متکی بر بزرگ‌ترین قدرت جهانی بود سرنگون ساخت و برپایی نظام اسلامی را در ایران اعلام کرد جای شگفتی نیست اگر علمای دین این چنین باشند زیرا آن‌ها وارثان پیامبران و مصلحان تاریخ‌اند اما کسانی که دست‌اندرکار امور علوم دینی بودند همگی در ایران در چنین سطحی از احساس مسئولیت قرار نداشتند این هم دلایلی دارد که این‌جا مجال بیان آن نیست برخی از آن‌ها در حمایت و تایید فعالان اسلامی موضع می‌گرفتند ولی خود وارد میدان نمی‌شدند برخی از آن‌ها هم کاملاً بی‌طرف بودند به جنبش اسلامی نه بد می‌گفتند و نه خوب البته کسانی هم بودند که در قبال فعالان جنبش اسلامی موضع منفی داشتند این موضع منفی هم شدت و ضعف داشت برخی از این‌ها وقتی صحبت از موضوع می‌شد جنبش اسلامی را زیر سوال می‌بردند برخی دیگر با مناسبت یا بی‌مناسبت چنین می‌کردند بد نیست از حادثه‌ای که به خاطرم آمد یاد کنم به یاد دارم که در سال ۱۳۵۵ سیل عظیمی در قوچان آمد و من در عملیات نجات و امداد شهر مشارکت داشتم طی جریانی که اکنون جای شرح جزئیات آن نیست؛ مقامات قوچان به من دستور دادند فورا شهر را ترک کنم وقتی افسر پلیس حکم را به من ابلاغ کرد من در یکی از رواق‌های بزرگ مسجد جامع شهر بودم که آن را به انبار بزرگی از کالاها و اجناس اهدا شده برای کمک به آسیب دیدگان تبدیل کرده بودیم کالاها به شکل دقیق و بانظمی جالب چیده شده بود که غیرمتخصصین امداد از قبیل ما کمتر می‌توانند این کار را انجام دهند من به حجره‌ای در کنار آن رواق رفتم که شیخ ذبیح‌الله و شماری از دوستان و یارانش آن‌جا نشسته بودند با لحنی حاکی از رنج و تلخی گفتم: به من دستور داده‌اند شهر را ترک کنم در چهره همگی علامت ناراحتی آشکار شد اما یکی از آن‌ها که یکی از دو نفری بود که پس از زندان او را در صحن حضرت رضا علیه‌السلام دیده بودم؛ همین که هم‌دردی حاضران را با من دید فورا گفت: "این‌ها برای نجات و امداد نیامده‌اند. این‌ها مفسد و خرابکارند." برخی از آن‌ها تا این درجه نسبت به همه فعالان عرصه اسلامی کینه می‌ورزیدند 🔶🔸دادگاه تجدید نظر کمی پیش از دومین دادگاه که دادگاه تجدید نظر بود سلسله اقدامات اداری را باید انجام می‌دادم برای این امر باید به دادرسی ارتش مراجعه می‌کردم در خلال پیگیری این اقدامات دیدم افسر جوان جوانی در اداره دادرسی ارتش خیلی به من نگاه می‌کند گویی می‌خواهد در مورد مطلبی با من حرف بزند به او نزدیک شدم گفت: "می‌خواهم به شما چیزی را بگویم." گفتم: "بفرما!" گفت: "از ایراد سخنرانی‌هایی مانند سخنرانی که در نخستین دادگاه ایراد کردی خودداری کن چون اگر آن‌ها در شما هوشمندی و توانایی خاصی را ملاحظه کنند حتما سخت‌گیری می‌کنند به مصلحت شماست که وانمود کنید فردی ساده و فریب‌خورده هستید از او تشکر کردم و رفتم در حالی که خود بهتر می‌دانستم در برابر دادگاه مغروری که علما را به دیده تحقیر می‌نگرد، نمی‌توانم خود را به این شکل نشان دهم وقتی وارد سالن دادگاه دوم شدم، دیدم آن افسر جوان منشی دادگاه است رئیس این داد گاه مرد معروفی بود که قبلاً مقام دادستانی کل را داشته و بعد رئیس دادگاه شده بود رئیس دادگاه مرا به باد سوالات گرفت نظرم را درباره مسائل مختلف می‌پرسید و من پاسخ می‌دادم بعد به مستشارانش که در دو طرفش نشسته بودند رو کرد و گفت: "این مرد نیاز به ۱۰ سال زندان دارد تا به صورت تمام وقت به نوشتن و تالیف و تحقیق بپردازد." گفتم انا لله و انا الیه راجعون البته رئیس دادگاه مطلب فوق را از روی مزاح گفت؛ اما مضمون مزاح او موید نظر و نصیحت آن افسر جوان بود این محاکمه با تایید حکم دادگاه قبلی خاتمه یافت از آزادی‌ام مدت زیادی نگذشته بود که باز در مهرماه دستگیر شدم و به پنجمین زندان افتادم 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/15186 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
۶۳. 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 السَّلامُ عَلَيْكَ يا غَوْثَ الْمَلْهُوفينَ... سلام؛ فریادرس دل‌سوختگان ... ای آخرین ترانه و ای آخرین بهار بازآ که بی حضور تو تلخ است روزگار مولای سبزپوش من، ای منجیِ بزرگ تعجیل کن که تاب ندارم در انتظار آقای مهربان! هزار و این همه سال است که خنده‌ها، از لب‌ها گرفته شده و کوچه ‌های امید، در حسرت یک بهار ماندگار تکیده. احساس‌ها در خودفراموشی خاموش می‌شود، وقتی که پرچم‌های رنگارنگ تزویر، برفراز ویرانی‌های تمدّن در اهتزاز باشد. مهربان همدم! روزگار بدی شده است.برای تمامی عاشقانت. از خود می ‌بریم و با گناه پیوند می‌خوریم و در گرداب معاصی دست و پا می‌زنیم و کسی به داد دلِ تنگ ما نمی‌رسد. 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
3759683_AUD.m4a
5.31M
🤲 ۱۴. از حضرت امام صادق علیه‌السلام: هركس چهل صباح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد؛ و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد او را از گور بیرون آورند و در خدمت آن حضرت باشد؛ و حق تعالی به هركلمه از حسنه او را كرامت فرماید و هزار گناه از او محو كند. 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee