🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃
#مهدویت
در روایات #امام_جواد علیهالسلام
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12458
◀️ قسمت هفتم
🔶🔸حکومت
حاکمیت امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه یکی از موضوعاتی است که معصومان به آن تأکید کردهاند و در بیش از صد روایت آمده است.(۶۲)
🔹جهان پس از ظهور آن حضرت، پر از عدل و داد میشود و در همه هستی سایه میافکند.
تلقی اصحاب حضرت هم همین بوده است.
🔹عبدالعظیم حسنی علیهالسلام میگوید:
"به امام جواد علیهالسلام گفتم: امیدوارم شما قائم اهلبیت محمد صلاللهعلیهوآله باشید که زمین را پر از عدل و داد نماید، هم چنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد..."
امام جواد علیهالسلام فرمودند:
«سوگند به کسی که محمد صلاللهعلیهوآله را به نبوت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص گردانید، اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را طولانی گرداند تا در آن قیام کند و زمین را پر از عدل و داد نماید، هم چنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد».(۶۳)
🔹گسترش عدالت با جمله؛
«یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما»
از مشهورترین سخنانی است که درباره امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه وارد شده و در احادیث بارها تکرار گردیده است.
این عبارت کوتاه، نکات متعددی را در خود جای داده که عبارتند از:
👈 الف) تعبیر «یملاءالارض»، میرساند حکومت امام جهانی است؛ زیرا الف و لام در کلمه ارض جنس است و همه زمین را شامل میشود
👈 ب) تعبیر قسط و عدل میفهماند منجی اسلام صرفاً کارکرد معنوی ندارد؛ بلکه کارکرد اجتماعی نیز دارد؛ زیرا حوزه اقتصاد، اجتماع و فرهنگ را شامل میشود.
👈 ج) معنای عدل و قسط و هم چنین ظلم و جور با هم تفاوت دارد.(۶۴) هرچند عدل و قسط معمولًا در کنار یک دیگر و یا به جای یکدیگر به کار میروند، موارد کاربرد متفاوتی دارند.
نقطه مقابل عدل، ظلم است نه جور،(۶۵) و قسط نقطه مقابل جور است.
فرق بین عدل و قسط این است که عدالت یعنی حق دیگری گرفته نشود و قسط این است که بین افراد تبعیض نشود؛(۶۶)
مثلًا امام علی علیهالسلام در پاسخ به مالک اشتر و یارانش که از ایشان میخواستند تا سهم آنان از بیت المال را به زیادهخواهان دهد، فرمودند:
«أَتَأْمُرُونِّی أَنْأَ طْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْر؛
آیا از من می خواهید تا پیروزی را با جور طلب کنم؟»(۶۷)
حضرت علی علیهالسلام با آن که آنان راضی هستند اما سهم آن ها را به زیادهخواهان نمیدهد، زیرا جور هست اگرچه ظلم نیست.
👈 د) حاکمیت و گسترش عدالت در این بیان، موجب امید و نشاط میشود؛ زیرا وعده غلبه حتمی حق بر باطل و استقرار حکومت اسلامی امید ساز است.
🔶🔸دعا
🔹امام جواد علیهالسلام در قنوت نماز، بعد از دعاهای فراوانی به خداوند متعال عرضه میدارند:
"... خداوندا!
آن گروهی را که ایمان آوردند، یاری و تأیید فرما تا بر دشمنانت و دشمنان دوستانت پیروز شوند و آنها را به حق و حقیقت فراخوانند و دنبالهرو امام منتظری باشند که برای برقراری عدل و داد قیام میکند...(۷۰)
🔹و در دعایی که بعد از نماز سفارش کرده اند آمده است:
"... خدایا!
ولی ات فلانی را از پشت سر، و از طرف راست، و از طرف چپ، و از بالای سر، و از زیر پا حفظ فرما،
و عمرش را طولانی گردان،
و او را قیام کننده به امرت و یاور دینت قرار بده،
و آنچه دوست دارد و چشمش به آن روشن میگردد، به او بنمایان
و نیز در مورد خود و فرزندان و خاندان و اموال و شیعیان و دشمنش نیز این چنین عمل کن،
و به دشمنانش از او چیزی را نشان بده که از آن میترسند،
و به او درباره ایشان آن چیزی را نشان بده که دوست دارد و چشمش روشن میگردد،
و سینههای ما و سینههای گروه مؤمنان را به واسطه او شفا عنایت فرما!(۷۱)
🔹امام جواد علیهالسلام با اختصاص بخشی از نیایشهایش به امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه، به ما درس میدهند که در برابر این مسأله بیاعتنا نباشیم.
هم چنین توجه به اینگونه دعاها، شایستگی دعا برای امام را در این زمان برجسته میسازد.
والحمدلله
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃
#مهدویت
در روایات #امام_جواد علیهالسلام
◀️ پینوشت قسمت هفتم؛
🔶🔸نتیجه
اندیشه مهدویت در عصر امام جواد علیهالسلام بیفروغ نبود و روایات ایشان درباره
تولد مخفیانه،
معرفی امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه به عنوان سومین فرزندش،
وجوب انتظار در زمان غیبت،
حتمیت ظهور،
وجوب اطاعت در زمان ظهور،
همنام بودن آخرین امام با نام پیامبر،
غیبت،
حرمت تسمیه،
دستاوردهای دولت امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه،
اشاره به یاران آن حضرت،
علت نامیدن ایشان به لفظ قائم و منتظر،
حیرت برخی در زمان امامت آن حضرت
و دعا بعد از نماز صبح و بعد از هر نماز برای امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه است.
از اینگونه نقلها و تعداد کم روایات، میتوان دریافت که التهابات جامعه شیعی در زمان امام جواد علیهالسلام گسترش و نفوذ داشته که ویژگیهای قائم منتظر عجلاللهتعالیفرجه برای برخی شیعیان و حتی شماری از بزرگان مانند جناب عبدالعظیم حسنی روشن نبوده است.
البته طبیعتاً این دوره را نمیتوان با دوره امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام مقایسه کرد؛
از سوی دیگر، امامان تا زمان امامت امام جواد علیهالسلام معارف بسیاری درباره مهدویت بیان کرده بودند. به همین جهت، به نظر میرسد این ابهامات یا به اوضاع سیاسی دشوار آن دوره مربوط می شود؛ یا سؤالات از مباحث جزئی است و یا ابهامهایی ناشی از شبهات مطرح شده در جامعه آن دوره است.
✳️ پینوشت
۶۲. نك: منتخب الاثر، ص۳۰۸.
۶۳. كمالالدين، ج۲، ص۷۱: «عبدالعظيم بن عبدالله الحسنى قال: قلت لمحمدبن على بن موسيانى لارجو ان تكون القائم و من اهل بيت محمد الذى يملأ الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما .... لو لم يبق من الدنيا الا يوم لطول الله ذلك اليوم حتى يخرج فيه، فيملاها الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا ...».
۶۴. شاهد اين تفاوت، آيه ۹ سوره حجرات است كه دو واژه عدل و قسط كنار هم آمده و طبيعتاً بايد اين دو، متفاوت باشند؛
"فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ"
۶۵. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج۸ ص۵۵.
۶۶. معجم الفروق اللغويه، ص۴۲۸، فيومى، ج۲، ص۵۰۳.
۶۷. نهج البلاغه، خ۱۸۳.
۶۸. كمال الدين، ج۲ ص۷۱.
۶۹. بلد الامين، ص۶۵۶؛ مهج الدعوات، ص۸۰.:
«اللهم ... الذين اضلّوا عبادكَ و حرّفُوا كتابكَ، و بدّلُوا احكامكَ و جَحَدوا حقّكَ و جلسوا مجالس اوليائك جرأه منهم عليك و ظلما منهم لاهل بيت نبيك ... و تركوا اللهم عالم ارضك فى بكماء عمياء، ظلماء مدلهمّه ... اللهم الذين امنوا على عدوك و عدو اوليائك فاصبحوا ظاهرين و الى الحق داعين و للام المنتظر القائم بالقسط تابعين و جدد اللهم على اعدائك و اعدائهم نارك و عذابك الذى لاتدفعه عن القوم الظالمين».
۷۰. مهج الدعوات، ص۸۰؛ بلد الامين، ص۶۵۶؛ معجم احاديث الامام المهدى، ج۴، ص۱۹۰؛ صحيفه مهديه، ص۱۵۳:
«... فايّد اللّهم الذين آمنوا على عدوّك و عدوّ اوليائك فاصبحوا ظاهرين و الى الحق الداعين و للامام المنتظر القائم بالقسط تابعين».
۷۱. «اللهم وليك فلان فاحفظه من بين يديه و من خلفه و عن يمينه و عن شماله و من فوقه و من تحته و امدد فى عمره و اجعله القائم بامرك و المنتظر لدينك و اره ما يحب و ما تقر به عينه و فى نفسه و ذريته و فى اهله و ماله و فى شيته و فى عدوه و ارهم منه ما يحذرون و اره فيهم ما يحب و تقر به عنه واشف به صدورنا و صدور قوم مؤمنين»(كافى، ج۲، ص۸۴۵ ، بحار، ج۶۸ ، ص۲۴ ، من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۶۲۳ ، نقل شده از معجم احاديث الامام المهدى، ج۴، ص۹۸۱؛ صحيفه امام جواد علیهالسلام، ص۲۱۱.
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
🇮🇷 #وقتی_مهتاب_گم_شد 🇮🇷
◀️ قسمت ۱۴۷م
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12461
📒 فصل یازدهم
🔶🔸فرار از هیاهوی نام و عنوان ۷.
بچه ها سریع آمبولانس آوردند
خون همچنان میآمد
ناله میکردم و با دست سالمم محکم به دیواره آهنی آمبولانس میکوبیدم
تا آمبولانس به بیمارستان برسد نصفهعمر شدم
پزشک توانمندی از تهران آمده بود
چهار انگشت دستم قطع بود و کاری نمیشد برای آن کرد
فقط روی آن انگشت نصفهنیمه کار کرد و جلوی خونریزی بقیه را گرفت
بعد از این مرحله؛ برای ادامه درمان با قطار عازم تهران شدم
توی قطار یک سرباز مجروح کنارم بود
خواستم نماز بخوانم که به طعنه گفت: "ما که خون دادهایم! نماز برای چه بخوانیم؟!"
عصبی بودم
یقهاش را گرفتم و با همان دست سالمم کوبیدمش به دیوار قطار و فریاد زدم: "ما برای نماز خون دادهایم."
آدم قلچماق و یک دندهای بود
غائله بالا گرفت
بددهنی کرد تا جایی که مامور واگن میانجی شد و جدایمان کرد
به تهران رسیدیم
از آنجا با یک آمبولانس از خط ویژه به یک بیمارستان انتقالم دادند
من بودم و یک بسیجی
راننده آمبولانس تحویلمان داد
امضا گرفت
و سریع برگشت
چشمم به تابلوی بیمارستان افتاد
رویش نوشته بود: "زایشگاه شهریار!"
با آن بسیجی نگاهی از سر تعجب به دوروبر انداختیم
داخل بخش آنجا پر بود از پرستاران زن که تو راه میرفتند و سرشان به کارشان بود
چندان از دیدن ما دو مرد متعجب نبودند
داخل یک اتاق دوتخته ماندیم و گوش سپردیم به جیغ و داد زنها که داشتند بچهدار میشدند
صدایم را بیخِ گلو انداختم:
"اینجا کجاست!؟ یکی بیاید ما را از اینجا نجات بدهد."
بلافاصله دوسه زن آمدند و با توپ و تشر گفتند:
"آقا چه خبر است؟! مگر ما راضی هستیم که شما اینجا باشید؟! خوب داخل بیمارستانها جا نیست آوردنتان زایشگاه!!!"
هم تختیام نرمی نشان داد اما من دستبردار نبودم
از بس که بیحجاب آمدند و رفتند؛ زایشگاه را گذاشتم روی سرم
با کراهت پانسمان میکردند
تب و عفونتم بالا بود بود؛ اما حاضر به ماندن در زایشگاه نبودم
هرچه میپرسیدند:
"تو کس و کار نداری که آدرس و تلفن بدهی بهشان اطلاع بدهیم!"
با اخم و لجبازی میگفتم:
"نه! من بیکس و کارم! فقط بگویید نماینده بنیاد شهید بیاید مرا از اینجا ببرد."
بالاخره بعد از چند روز نماینده بنیاد شهید آمد
رفتند از انبار یک دست کت و شلوار گِلوگشاد آوردند
گفتم که؛ با مسئولیت خودم به همدان برمیگردم
پول تو جیبی حتی برای رفتن به ترمینال هم نداشتم
فقط یک کلاه پشمی پیدا کردم و دستم را تا مچ داخل آن پنهان کردم و جلوی در بیمارستان ایستادم
خودم هم نمیدانستم باید کجا بروم که یک ماشین رنو رسید
از همدان برای عیادت آن بسیجی هماتاقیام آمده بود
دست بر قضا من را شناختند
دنیا را به من دادند
بعد از ملاقات ماجرا را فهمیدند
تا همدان با آنها همراه شدم
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12512
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
✡ مستند #برنامه_شیطان
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12464
🎯 قسمت بیستوچهارم؛
سلطه - انحصار
پول، قدرت و رسانه باید در انحصار ما باشد!
🔹 سریال مستند #برنامه_شیطان با موضوع «بررسی حرکت نظاممند جبههٔ باطل با محوریت صهیونیسم جهانی و مبانی پروتکلهای دانشوران صهیون» تهیه شده است.
🔹 این سریال با نگاهی کلان و استراتژیک به جریان #جبهه_باطل و اصیلترین ایادی حزبالشیطان یعنی #صهیونیسم-جهانی، بندهای کلیدی #پروتکلهای_صهیون را بررسی میکند؛
پروتکلهایی که حاکی از یک برنامهٔ مرموز و شیطانی برای جهان است.
🔹 بررسی صریح و بیپرده از این جریان منسجم شیطانی بهمنظور #دشمنشناسی عمیقتر و نیز تنوع عناوین و موضوعات، همراه با رویکرد قرآنی و غلبهٔ جریان حق و نابودی جبههٔ باطل از دیگر خصوصیات این مستند است.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12516
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
✡ #شکلگیری_یهود
الیگارشی یهودی و اسطوره انکیزیسیون (۱)
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12465
◀️ قسمت سوم
🔶🔸قربانیان انکیزیسیون بطور عمده مسلمانان بودند!!!
آلفونسو اسپینا در اوایل دهه ۱۴۶۰م - ۸۷۰ ه فعالیت تبلیغاتی خود را در مادرید آغاز کرد و به تبلیغ علیه “نوکیشان مسلمان” (مورها) پرداخت.
منظور، مسلمانانی است که به دلیل پیگرد شدید حکمرانان کاستیل و همدستان یهودیشان دین خود را پنهان میداشتند.
همکار اسپینا در این تکاپو، آلفونسو اوروپزا (۱۲) رئیس “طریقت سن جروم” (۱۳) بود. (۱۴)
اوروپزا (متوفی ۱۴۶۸) نیز، چون اسپینا، یهودیتبار است.
او کار اسپینا را ادامه داد،
موجی از مبارزه با مسلمانان را در مادرید برانگیخت و آنگاه دامنه تکاپوی خود را به طلیطله گسترد. (۱۵)
سرانجام، در سال ۱۴۷۷م - ۸۸۱ هق ایزابل و فردیناند طی نامهای از پاپ سیکستوس چهارم (۱۶) درخواست کردند که به آنان اجازه تأسیس محکمه تفتیش عقاید داده شود.
پاپ در فرمان اول نوامبر ۱۴۷۸ خود اجازه استقرار محاکم فوق را صادر کرد.
در زمان تأسیس انگیزیسیون الیگارشی یهودی با دو تهدید جدی در درون جامعه یهودی اسپانیا مواجه بود:
“مرتدین” و “قرائیون”.
🔶🔸مرتدین
“ارتداد” (۱۷) در یهودیت پدیدهای جدید نیست.
از گذشته دور، نمونههای برجستهای از “مرتدین یهودی” را، هم در جهان اسلام و هم در دنیای مسیحی، میشناسیم.
در صدر اسلام برخی “یهودیان” واقعاً به اسلام گرویدند. در مسیحیت نیز چنین است.
این پدیدهای است کاملا متمایز با یهودیت مخفی.
منابع یهودی نیز میان این دو تمایز قایلاند.
یهودیان کسی را “مرتد” میخوانند که واقعاً به آئین نیاکان یهودی خویش پشت کرده و پیوند خود را با جامعه یهودی گسسته است.
در مقابل، یهودی مخفی و در نمونه اروپایی آن مارانو ، کسی است که به دلایل مختلف خویشتن را در جامه مسیحی (یا مسلمان) پنهان ساخته است.
دایرة المعارف یهود پدیده “ارتداد” را در مقالهای جداگانه به همین نام و پدیده گروش ظاهری و مصلحتی به اسلام یا مسیحیت را در دو مقاله مفصل یهودیان مخفی (۱۸) و مارانوها (۱۹) مطرح ساخته است.
در بررسی پدیده “نوکیشی” (۲۰) در جوامع مسلمان، قطعاً باید این تمایز را میان دو گروه از “نوکیشان” (جدیدالاسلامها) قایل بود.
نمونه معروف “مارانوهای مسلمان” در دنیای اسلام، دونمه های عثمانیاند که بی هیچ تردید یهودیان مخفی بودهاند.
در شبه جزیره ایبری، موج “ارتداد”، یعنی گروش واقعی یهودیان به مسیحیت، از نیمه اول سده چهاردهم میلادی و با آبنر برغشی (۲۱) (۱۲۷۰-۱۳۴۰) آغاز شد.
آبنر یک طبیب یهودی ساکن شهر مسیحینشین بورگس (برغش)، پایتخت دولت کاستیل، بود.
در سده سیزدهم میلادی بورگس پرجمعیتترین مرکز یهودینشین کاستیل شمالی (۲۲) به شمار میرفت و در آن ۱۲۰ تا ۱۵۰ خانوار یهودی میزیستند. (۲۳)
آبنر از جوانی به تشکیک در مبانی یهودیت پرداخت، به مدت ۲۵ سال با حاخامهای یهودی، که میکوشیدند “ایمان” او را بازگردانند، دست و پنجه نرم کرد تا سرانجام در ۵۰ سالگی رسماً مسیحی شد.
او از آن پس تکاپویی سخت را علیه یهودیت آغاز کرد؛
شاگردانی تربیت نمود و رسالههای به زبان عبری نوشت و در میان یهودیان توزیع کرد.
آبنر را در زمره نخستین “مرتدان یهودی” میشمرند که عقاید جدید و علل “ارتداد” خود را مدون و سامانمند کرد و به دیگران ارائه داد.
آبنر نیز، چون عنان بن داوود بنیانگذار فرقه قرائی، با سیاست انزواطلبانه الیگارشی یهودی و تبدیل جوامع یهودی به جزایری محصور و بسته در درون جوامع میزبان به شدت مخالف بود. (۲۴)
دایرة المعارف یهود مینویسد:
آبنر با شور و حدّت خواستار پایان دادن به “خودگرانی” (۲۵) یهودیان و انحلال سازمانهای آنان بود و میگفت تا زمانیکه یهودیان چنین ساختاری دارند و تابع گروهی از حاخامها و روسا هستند، “موجوداتی پست و خشن که چون شاهان فرمان میرانند”، مسیح ظهور نخواهد کرد." (۲۶)
این اعتراض در سده هفدهم با اسپینوزا سر برکشید و در سده نوزدهم جنبش هاسکالا را پدید ساخت.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12517
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee