May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
* و لا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق وانتم تعلمون *(سوره بقره؛ 42)
(حق را با باطل نیامیزید و حق را با این که میدانید، کتمان نکنید).
ضرورت تعظیم شعائر فاطمی
چند سالی است در ایام فاطمیه، تلاشهایی در راستای به زیر سوال بردن بزرگداشت این ایام، در قالب تشکیل هیئات عزاداری، مجالس عزا، بیان تاریخ و حوادث مرتبط با این ایام در صدر اسلام، از سوی برخی نهادهای مرتبط با اهل سنت و دیگران صورت میپذیرد؛ نمونه اخیر آن را میتوان مصاحبه آقای سید عقیل هاشمی از شبکه کلمه (مقیم لندن!) با آقای شیخ احمد عابدینی از ایران دانست. در این مصاحبه «شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها یک افسانه انگاشته میشود. بزرگداشت فاطمیه، یک انحراف تلقی میگردد که در زمان ائمه - علیهم السلام – سابقه ندارد. و گفته شد: در این باره امکاناتی صرف میشود که باید در مسیر تبیین معارف به کار گرفته شود، نه در راستای عزاداری و درگیری افراد با یکدیگر».
در همین راستا، چند سال قبل هم امام جمعه شهر خاش با انکار هرگونه ایراد حادثه تلخ بر حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – مرگ حضرت را شش ماه بعد از رحلت پیامبر – صلی الله علیه و آله – بر اثر تب دانست؟! و به دلالت التزام و اشاره، کل عالمان شیعه را در طول تاریخ، بدهکار و متهم به تحریف تاریخ کرد. طبیعی است که در آینده نیز با این سخنان و مصاحبهها مواجه خواهیم بود، به ویژه اگر پاسخی درخور به این بیانات طلبکارانه داده نشود.
گفتنی است رفتار مزبور، از اصل و قاعدهای سرچشمه میگیرد که اهل سنت به آن پایبند بودهاند؛ قاعدهای که میگوید: تاریخ صدر اسلام نباید بررسی شود، مطالعه و تحلیل آن حرام است، حتی در اطراف آن، نباید فکر شود. (عدم الخوض لا بالفکر و لا بالبحث و الطلب). باید از آن چه بین اصحاب گذشته، چشم پوشید(الامساک عما شجر بین الاصحاب)ر.ک: ابن تیمیه، مجموع الفتاوی ، ج4، ص 332؛ ابن حجر ، الصواعق المحرقة، ج2، ص 621، محمد صالح العثیمین. شرح العقیدة الواسطیة، ج26، ص 2، محمد بن عبدالله الوهیبی؛ دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب (ترجمه اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی)، ص 44-45و ص 59-61؛و...
صفحه یکم
ادامه در پیام بعدی
https://eitaa.com/salsabeal
اهل سنت در ترکیز بر این قاعده، تا به آن حد اصرار ورزیدهاند که عالمانی چون ابن عبدالبر صاحب الاستیعاب و ابن قتیبه دینوری صاحب الامامة و السیاسة به دلیل نقل بخشی از تاریخ اصحاب مورد بیمهری دیگران قرار گرفتند.(ر.ک: قاضی ابوبکر بن العربی العواصم من القواصم، ج1، ص 261).
اهل تسنن با همین ابزار به ویژه با توسعه قاعده نسبت به تابعین و دیگران بسیاری از اصحاب، تابعان و عالمان نامی آن روزگار را سر پا نگه داشتند. و اگر نبود این تمسک، وجود احادیثی چون حدیث «کلاب حوأب و جمل ادبب»، حدیث «فئه باغیه» و «معیار بودن رضایت و غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها و حرمت آزار ایشان» بسیاری از کنشگران صدر اسلام را زمین گیر میکرد.
در کنار این قاعده، اضافه کنید منع ناموجه کتابت احادیث نبوی و اجازه ندادن به ثبت تاریخ تا اواخر قرن اول! که هرکدام اثر خود را در جهت دادن به افکار مسلمانان گذاشت.
واضح است که ما - به هیچ وجه - مدافع ایجاد اختلاف، هتک حرمتها و به زیر سوال بردن معتقدات هیچ مذهب و گروهی از مسلمانان نیستیم. ما معتقدیم قرآن، پیامبر عظیم الشأن، امامان معصوم، عقل و عقلا بر پرهیز از آنچه گفته شد، بلکه بر تقریب و همگرایی در عمل دلالت و هدایت دارند. پدیدهای که جهان اسلام به ویژه در دوران معاصر به آن نیازمند است.
لکن:
صفحه دوم
ادامه در پیام بعد
https://eitaa.com/salsabeal
لکن:
1. به حکم آیهای که در صدر نوشته، آمد، کتمان حقیقت و آمیخت ناموجه حق و باطل جایز نیست. به راستی با چه منطقی تفکر و گفتگو نسبت به مقطعی از تاریخ (تاریخ صدر اسلام به ویژه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله) که باورهای یک مسلمان را شکل میدهد، میتواند حرام باشد چون عمل کرد برخی زیر سوال میرود؟!
تاریخ آن مقطع مثل تاریخ حمله نادرشاه به هندوستان یا پادشاهی فلان پادشاه در آفریقا نیست که دانستن و ندانستن آن برای ایمان و هدایت انسان تفاوتی نداشته باشد!
2. اگر برفرض غیر واقع مطالعه و تحلیل تاریخ صدر اسلام را حرام بدانیم، آیا افسانهانگاشتن شهادت حضرت زهرا - سلام الله علیها – و انکار هرگونه حرکت ناروا نسبت به ایشان، بیت فاطمه - سلام الله علیها - و حوادث دیگر در درون خود گزارش تاریخی با تحلیل ندارد؟ این که هجوم به بیت فاطمه (س) نانجیبانه به این گونه توجیه شود که خلیفه و نیروهایش میخواستند ببینند اگر داخل خانه از «مال الله» چیزی هست بردارند و بین مسلمین پخش کنند، (انه کبس البیت لینظر هل فیه شیء من مال الله الذی یقسمه و ان یعطیه لمستحقه. ابن تیمیه، منهاج السنة، ج8، ص 291) گزارش و تحلیل حرام تاریخی نیست؟!
گویا حرمت نقل تاریخ و تحلیل آن یک طرفه است! توصیه صاحب این قلم این است که نابخردانه وقایع تاریخ را افسانه پنداری نکنیم.
صفحه سوم
ادامه در پیام بعد
https://eitaa.com/salsabeal
3. تعجب از کسانی است که نبود عزاداری به سبک امروزین در ایام فاطمیه را در زمان امام علی و حسنین (علیهم السلام) نشان از بیاعتباری، غیر ضرور – بلکه انحراف آن – می دانند؟ در حالی که کمتر آشنایی به تاریخ حکایت از این دارد که هیچ زمینهای در آن زمان برای این حرکتها جز به ندرت و در مواقعی خاص نبوده است. البته منکرانی هم نبودهاند که تشیع و امامت و عالمان امامیه را بدهکار کنند و لذا تا زمینه و دریچهای باز میشد حضرات معصوم علیهم السلام مصیبتهای وارده را متذکر میشدند، چراکه اذا زال المانع جاز و عاد الممنوع.
فضای نامناسب در آن زمان تا جایی بود که حتی در زمان امام صادق (علیه السلام) وقتی تعدادی محدود در خانه امام جمع میشوند و به عزاداری میپردازند امام اشاره به بستن درب خانه میکنند و دستور گریه آرام میدهند (کافی، ج8، ص 216).
4. البته هیچ عالم دینی و متفکر اسلامی موافق عزاداری به هر سبک و سیاق نیست؛ عزاداری را باید هدایت کرد و عامل ترویج و تبلیغ معارف دین قرار داد. تاریخ را روشن کرد و نسل مخاطب را هدایت نمود. کسانی که دغدغه صرف مال و وقت را برای بیان معارف دارند، آیا نمیدانند که یکی از بهترین راههای نشر مذهب و اسلام اقامه مجالسی مثل فاطمیه و عاشورا است؟! هدایت میلیونها انسان و دانشمندان و نویسندگانی توانمند چون سید ادریس الحسینی از مراکش نویسنده «لقد شیعنی الحسین – علیه السلام – و احمد حسین یعقوب از اردن نویسنده «این سنة الرسول و ماذا فعلوا بها» و... جز از برکات و آثار همین جلسات است؟!
5. در پایان باید از بزرگانی چون سید شرف الدین صاحب «المراجعات» و سید محسن امین صاحب «الشیعة بین الحقائق و الاوهام» یاد کرد که چگونه در روش خالد و محمود خویش، بنیان گفتگوی روشنگر و فارغ از ایجاد شقاق، اختلاف و نفاق را گذاشتند. روشی که همیشه تاریخ درمان دردها است و متضادنمای «یا بیان حقیقت با اختلاف و یا کتمان حقیقت بدون اختلاف» را حل کرده و مرتفع ساختند. إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ.
الحمد لله رب العالمین
قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست
1 / 10 / 1402
8 / ج2 / 1445
صفحه آخر
پایان بیانیه
https://eitaa.com/salsabeal
بسم الله المنتقم الجبار
*أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا*
چهارشنبه خونین کرمان
دست جنایت، پلشتی، خشم کور و خرافه، ملت نجیب ایران – بلکه همه صالحان و مصلحان – را عزادار کرد.
این حرکت زشت و غیر قابل تحمل، هر چند عزیزانی را به شهادت رساند و کشور را سوگوار کرد، لکن هیچ نتیجهای برای بدخواهان این مرز وبوم – صانها الله عن الحدثان – ندارد.
و این خود، مرهمی است بر زخم واردشده بر قلب پاک بازماندگان؛ چراکه این وعده الهی است که سرنوشتی جز نصرت برای صالحان و پاکان و خذلان و خفت برای ظالمان و طالحان نیست * فاصبر ان العاقبة للمتقین*
این جانب ضمن عرض تسلیت به همه کسانی که از حادثه شوم کرمان، مصیبتزده و آزردهخاطرند، به ویژه به بازماندگان عزیز این شهیدان، نکتهای را معروض میدارم:
بدون تردید همه بدخواهان و دشمنان این مرز و بوم، استکبار جهانی، صهیونیسم بین الملل، از این حادثه پلید و امثال آن، به حسب ظاهر و به طور موقت، بهره میبرند و در خلق آنها مؤثرند؛ لکن این واقعیت نباید مسئولان، رسانههاو صاحبان تریبونهای مطرح را، به مسیری بکشاند که برخی جریانات خرافه، افراطی، تکفیری و انحراف در حاشیه امن قرار گیرند! متاسفانه در منطقه، مدارسنما ها و کانونهای خطرناک و تروریستپروری وجود دارد که گاه باعناوین گمراهکننده، جاهلان و کفتاران خون آشامی میپروراند که به حق، مصداق *ٱلَّذِينَ ضَلَّ سَعۡيُهُمۡ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَهُمۡ يَحۡسَبُونَ أَنَّهُمۡ يُحۡسِنُونَ صُنۡعًا* هستند. تربیت خونآشامانی انتحاری از عهده این غارها و کانونهای فساد برمیآید. هرچند خود در طول نظام استکبار، صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس قرار دارند.
باید از منافقانی ترسید که مدرسه و تفکرشان پلیدانی را میپروراند که به نام خدا، خون میریزند و طُرفه، این که خود از اولین کسانی هستند که این حوادث را محکوم میکنند!! نسبت به این حادثه واضح است که باید قضاوت قاطع را به عهده بازرسان امین گذاشت تا در این زمینه، به هر برآیندی رسیدند، اعلام کنند؛ لکن این گزینه را نباید هیچ گاه مغفول انگاشت. البته – به هیچ وجه – نباید نقش و نقشه استکبار و صهیونیزم را که جز در سایه فساد و ریختن خون زیست نمیکنند، نادیده گرفت.
در پایان یادکرد از این نکته به جا مینماید:
واضح است که تلاشها و زحمات شبانه روزی مسئولان، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی نباید نادیده انگاشته شود. لکن شاید ذکاوت و فطانت بیشتر مسئولان - به ویژه مسئولان محلی و منطقه - بتواند از امثال این پدیده مصیبتبار، جلوگیری کند. نسبت به این حادثه نیز طبیعی است که در فضای آرام و عادل باید مساله دنبال شود و نتیجه کار به اطلاع مردم برسد. البته بخش امنیتی و غیر قابل انتشار آن نیز باید جداگانه محفوظ ماند.
انتقام این حادثه و امثال آن چه گذشته و می گذرد به ویژه حوادث کنونی در غزه و فلسطین اشغالشده را از خداوند بزرگ، خواهانیم و او از هر چه – حکیمانه – بگذرد از انتقام خونهای به ناحق ریخته، نمیگذرد و این بخشی از حکمت و سنت قویم و جاوید الاهی است.
*وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ* وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ*
قم / حوزه علمیه / ابوالقاسم علیدوست
شنبه 16/10/ 1402
https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
تهیه مجموعه آثار آیت الله علیدوست از کتابگاه
1. صراط اندیشه و عمل
2. سلسبیل فی اصول التجزئة و الإعراب
3.فقه و عقل
4. فقه و عرف
5. فقه و مصلحت
6. فقه و حقوق قراردادها ج1 (ادله قرآنی)
7. فقه و حقوق قراردادها ج2 (ادله روایی)
8. حق هستی دفتر اول (اندیشه های تقریبی ادیان و مذاهب)
9. حق هستی دفتر دوم (نوآوری ها)
10.حق هستی دفتر سوم (حجاب عفیفانه)
11. فقه هنر دوره سه جلدی
12. فقه هسته ای
13. روش شناسی اجتهاد
14. موسوعة سلسبیل (مجموعه آثار به زبان عربی)
سایت ایتا آپارات
کتابگاه تماس
09197459063
کتابگاه ایتا
https://eitaa.com/ketabgah
May 11