eitaa logo
آیت الله علیدوست
1.1هزار دنبال‌کننده
183 عکس
9 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لکن: 1. به حکم آیه‌ای که در صدر نوشته، آمد، کتمان حقیقت و آمیخت ناموجه حق و باطل جایز نیست. به راستی با چه منطقی تفکر و گفتگو نسبت به مقطعی از تاریخ (تاریخ صدر اسلام به ویژه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله) که باورهای یک مسلمان را شکل می‌دهد، می‌تواند حرام باشد چون عمل کرد برخی زیر سوال می‌رود؟! تاریخ آن مقطع مثل تاریخ حمله نادرشاه به هندوستان یا پادشاهی فلان پادشاه در آفریقا نیست که دانستن و ندانستن آن برای ایمان و هدایت انسان تفاوتی نداشته باشد! 2. اگر برفرض غیر واقع مطالعه و تحلیل تاریخ صدر اسلام را حرام بدانیم، آیا افسانه‌انگاشتن شهادت حضرت زهرا - سلام الله علیها – و انکار هرگونه حرکت ناروا نسبت به ایشان، بیت فاطمه - سلام الله علیها - و حوادث دیگر در درون خود گزارش تاریخی با تحلیل ندارد؟ این که هجوم به بیت فاطمه (س) نانجیبانه به این گونه توجیه شود که خلیفه و نیروهایش می‌خواستند ببینند اگر داخل خانه از «مال الله» چیزی هست بردارند و بین مسلمین پخش کنند، (انه کبس البیت لینظر هل فیه شیء من مال الله الذی یقسمه و ان یعطیه لمستحقه. ابن تیمیه، منهاج السنة، ج8، ص 291) گزارش و تحلیل حرام تاریخی نیست؟! گویا حرمت نقل تاریخ و تحلیل آن یک طرفه است! توصیه صاحب این قلم این است که نابخردانه وقایع تاریخ را افسانه پنداری نکنیم.  صفحه سوم ادامه در پیام بعد https://eitaa.com/salsabeal
3. تعجب از کسانی است که نبود عزاداری به سبک امروزین در ایام فاطمیه را در زمان امام علی و حسنین (علیهم السلام) نشان از بی‌اعتباری، غیر ضرور – بلکه انحراف آن – می دانند؟ در حالی که کمتر آشنایی به تاریخ حکایت از این دارد که هیچ زمینه‌ای در آن زمان برای این حرکت‌ها جز به ندرت و در مواقعی خاص نبوده است. البته منکرانی هم نبوده‌اند که تشیع و امامت و عالمان امامیه را بدهکار کنند و لذا تا زمینه و دریچه‌ای باز می‌شد حضرات معصوم علیهم السلام مصیبت‌های وارده را متذکر می‌شدند، چراکه اذا زال المانع جاز و عاد الممنوع.  فضای نامناسب در آن زمان تا جایی بود که حتی در زمان امام صادق (علیه السلام) وقتی تعدادی محدود در خانه امام جمع می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند امام اشاره به بستن درب خانه می‌کنند و دستور گریه آرام می‌دهند (کافی، ج8، ص 216).  4. البته هیچ عالم دینی و متفکر اسلامی  موافق عزاداری به هر سبک و سیاق نیست؛ عزاداری را باید هدایت کرد و عامل ترویج و تبلیغ معارف دین قرار داد. تاریخ را روشن کرد و نسل مخاطب را هدایت نمود. کسانی که دغدغه صرف مال و وقت را برای بیان معارف دارند، آیا نمیدانند که یکی از بهترین راه‌های نشر مذهب و اسلام اقامه مجالسی مثل فاطمیه و عاشورا است؟! هدایت میلیون‌ها انسان و دانشمندان و نویسندگانی توانمند چون سید ادریس الحسینی از مراکش نویسنده «لقد شیعنی الحسین – علیه السلام – و احمد حسین یعقوب از اردن نویسنده «این سنة الرسول و ماذا فعلوا بها» و... جز از برکات و آثار همین جلسات است؟!  5. در پایان باید از بزرگانی چون سید شرف الدین صاحب «المراجعات» و سید محسن امین صاحب «الشیعة بین الحقائق و الاوهام» یاد کرد که چگونه در روش خالد و محمود خویش، بنیان گفتگوی روشنگر و فارغ از ایجاد شقاق، اختلاف و نفاق را گذاشتند. روشی که همیشه تاریخ درمان دردها است و متضادنمای «یا بیان حقیقت با اختلاف و یا کتمان حقیقت بدون اختلاف» را حل کرده و مرتفع ساختند. إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ. الحمد لله رب العالمین قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست 1 / 10 / 1402 8 / ج2 / 1445  صفحه آخر پایان بیانیه https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
نامه ای به آقای مهدی جمشیدی https://eitaa.com/hkamal
بسم الله المنتقم الجبار *أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا* چهارشنبه خونین کرمان دست جنایت، پلشتی، خشم کور و خرافه، ملت نجیب ایران – بلکه همه صالحان و مصلحان – را عزادار کرد. این حرکت زشت و غیر قابل تحمل، هر چند عزیزانی را به شهادت رساند و کشور را سوگوار کرد، لکن هیچ نتیجه‌ای برای بدخواهان این مرز وبوم – صانها الله عن الحدثان – ندارد. و این خود، مرهمی است بر زخم واردشده بر قلب پاک بازماندگان؛ چراکه این وعده الهی است که سرنوشتی جز نصرت برای صالحان و پاکان و خذلان و خفت برای ظالمان و طالحان نیست * فاصبر ان العاقبة للمتقین* این جانب ضمن عرض تسلیت به همه کسانی که از حادثه شوم کرمان، مصیبت‌زده و آزرده‌خاطرند، به ویژه به بازماندگان عزیز این شهیدان، نکته‌ای را معروض می‌دارم: بدون تردید همه بدخواهان و دشمنان این مرز و بوم، استکبار جهانی، صهیونیسم بین الملل، از این حادثه پلید و امثال آن، به حسب ظاهر و به طور موقت، بهره می‌برند و در خلق آنها مؤثرند؛ لکن این واقعیت نباید مسئولان، رسانه‌هاو صاحبان تریبون‌های مطرح را، به مسیری بکشاند که برخی جریانات خرافه، افراطی، تکفیری و انحراف در حاشیه امن قرار گیرند! متاسفانه در منطقه، مدارس‌نما ها و کانون‌های خطرناک و تروریست‌پروری وجود دارد که گاه باعناوین گمراه‌کننده، جاهلان و کفتاران خون آشامی می‌پروراند که به حق، مصداق *ٱلَّذِينَ ضَلَّ سَعۡيُهُمۡ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَهُمۡ يَحۡسَبُونَ أَنَّهُمۡ يُحۡسِنُونَ صُنۡعًا* هستند. تربیت خون‌آشامانی انتحاری از عهده این غارها و کانون‌های فساد برمی‌آید. هرچند خود در طول نظام استکبار، صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس قرار دارند. باید از منافقانی ترسید که مدرسه و تفکرشان پلیدانی را می‌پروراند که به نام خدا، خون می‌ریزند و طُرفه، این که خود از اولین کسانی هستند که این حوادث را محکوم می‌کنند!! نسبت به این حادثه واضح است که باید قضاوت قاطع را به عهده بازرسان امین گذاشت تا در این زمینه، به هر برآیندی رسیدند، اعلام کنند؛ لکن این گزینه را نباید هیچ گاه مغفول انگاشت. البته – به هیچ وجه – نباید نقش و نقشه استکبار و صهیونیزم را که جز در سایه فساد و ریختن خون زیست نمی‌کنند، نادیده گرفت. در پایان یادکرد از این نکته به جا می‌نماید: واضح است که تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی مسئولان، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی نباید نادیده انگاشته شود. لکن شاید ذکاوت و فطانت بیشتر مسئولان - به ویژه مسئولان محلی و منطقه - بتواند از امثال این پدیده مصیبت‌بار، جلوگیری کند. نسبت به این حادثه نیز طبیعی است که در فضای آرام و عادل باید مساله دنبال شود و نتیجه کار به اطلاع مردم برسد. البته بخش امنیتی و غیر قابل انتشار آن نیز باید جداگانه محفوظ ماند. انتقام این حادثه و امثال آن چه گذشته و می گذرد به ویژه حوادث کنونی در غزه و فلسطین اشغال‌شده را از خداوند بزرگ، خواهانیم و او از هر چه – حکیمانه – بگذرد از انتقام خون‌های به ناحق ریخته، نمی‌گذرد و این بخشی از حکمت و سنت قویم و جاوید الاهی است. *وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ* وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ* قم / حوزه علمیه / ابوالقاسم علیدوست شنبه 16/10/ 1402 https://eitaa.com/salsabeal
💢برخی از بزرگان ضد مقاصد هستند ولی در حیل ربا مقاصدی می‌شوند/ کسانی داریم که عقل‌گرایانه حرف می‌زنند ولی فتوای اخباری می‌دهند آیت الله ابوالقاسم علیدوست: 🔹برخی از بزرگان قابل توجه ما به خاطر فقدان روش، قرار ندارند لذا برخی اوقات کاملا ضد مقاصد هستند ولی در مثلا حیل ربا کاملا مقاصدی می‌شوند گویا همه نصوص اسلام در خدمت مقاصد شریعت بوده است و ما اینجا این پرسش را داریم که اگر مقاصد نقش دارد چرا در برخی موارد لحاظ می‌شود؟ 🔸دو اثر بر روش‌شناسی متربت است؛ یکی اینکه انسان می‌تواند در مورد آثار دیگران داوری کند و دیگر اینکه نظر خود ما به یک قراری می‌رسد و طوری نیست که چونان شیخ مفید و دیگران در عین عقل‌گرایی ناگهان در موردی، اخباری‌گرا بشویم؛ الان هم کسانی داریم که عقل‌گرایانه حرف می‌زنند ولی فتوای اخباری می‌دهند. 🔹فقه معاصر، گفتمان نیاز دارد نه اینکه فقط یک درسی با موضوع خاص و البته دوضلعی از سوی یک استاد ارائه شود و نام آن را هم فقه معاصر بگذاریم. بارها گفته‌ام که یک استاد حوزه، وقتی قصد دارد فقه بورس و رمزارز و ... را بگوید باید کنار او یک کارشناس آن موضوع هم وجود داشته باشد نه اینکه خودش عهده‌دار آن شود و موضوع‌شناسی را هم با استفاده از اینترنت انجام دهد؛ این روش که فقه معاصر نیست. https://eitaa.com/salsabeal
کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست
کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
فرهیخته گرامی و استاد ارجمند با عرض سلام و تحیت به استحضار جنابعالی می رساند اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نظر دارد همچون گذشته از آراء و نظرات نخبگان مرتبط با حوزه تخصصی خود بهره مند گردد. براین بنیان از حضرتعالی دعوت می گردد تا در نشستی که به صورت حضوری و مجازی با مشارکت جمعی از صاحبان فکر برگزار می گردد، شرکت فرمائید. موضوع نشست : «بررسی فقهی- حقوقی هوش مصنوعی با محوریت پیشرفت» زمان: دوشنبه 1402.11.23 ساعت 14 الی 16 مکان جلسه حضوری: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه 30، پلاک 53، سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر نشانی اینترنتی: seminar.olgou.ir کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal