eitaa logo
پاسخگو
913 دنبال‌کننده
418 عکس
95 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️مطالبی که ارسال میکنم براتون، اغلب مطالب ارسالی از طرف اعضای کانال هست که براتون گلچین کردم. این هم بیانات شیرین یکی از اعضای محترم به لهجه شیرین اصفهانی👇
احترام امیرالمؤمنین به حضرت زهرا.mp3
933K
🎞احترام حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به حضرت زهرا علیها السلام 🕰3:53دقیقه 💽911ک.ب
سینه ای کز معرفت گنجینه اسرار بود  کی سزاوار فشار آن در و دیوار بود   طور سینای تجلّی مشعلی از نور بود  سینه سینای عصمت مشتعل از نار بود   آنکه کردی ماه تابان پیش او پهلو تهی  از کجا پهلوی او را تاب آن آزار بود   گردش گردون دون بین کز جفای سامری  نقطه پرگار وحدت، مرکز مسمار بود   نالۀبانو زد اندر خرمن هستی شرر  گویی اندر طور غم چون نخل آتشبار بود   صورتی نیلی شد از سیلی که چون سیل سیاه  روی گیتی زین مصیبت تا قیامت تار بود   شهریاری شد به بند بنده ای از بندگان  آنکه جبریل امینش بندۀدر بار بود   از قفای شاه، بانو؛ با نوایی جان گداز  تا توانایی به تن، تا قوّت رفتار بود   گرچه بازو، خسته شد وز کار دستش بسته شد  لیک پای همتش بر گنبد دوّار بود. . .   ‌🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 به کانال بپیوندید🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من به هر کوچه‌ی‌خاکی که قدم بگذارم ناخود آگاه به یاد تو می‌افتم مادر...
❓پرسش 136: اقسام را توضیح دهید؟ ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
❓پرسش 136: اقسام را توضیح دهید؟ ✍پاسخ: 🌀«هل» برای استعمال می گردد یعنی از وقوع نسبت سوال می کند و برای یا استعمال نمیگردد لذا «هل زیدا ضربت» و «هل لم یقم زید» غلط است. 🔅 اگر «هل» همراه «ام» باشد، « » است زیرا برای یک است. 🔅هل هم بر اسم و هم بر فعل داخل میشود. 🍀مثال۱: هل انتم مطلعون. 🍀مثال۲: هل قام زیدُ؟ 🌀در قرآن کریم هفتاد مرتبه حرف استعمال شده است که برخی از این موارد همراه با استعمال شده است مانند هل تنقمون الا ان امنا بالله. در این موارد هل در معنای و لازمه آن نفی است. به همین جهت بعد آن قرار گرفته است. 🌀اقوال دیگری درباره هل ذکر شده است که عبارتند از: 💠 از نقل کرده است که هل همیشه به معنای است و مواردی که معنای در کلام فهمیده می شود قبل از هل محذوف است. 💠 در با رد ادعای فوق، گفته است که در آورده است که :هل هی للاستفهام.» 💠 قول دیگر درباره هل این است که گاهی به معنای می آید مانند آیه «هل اتی علی الانسان حین من الدهر». ابن هشام این قول را به ، و نسبت داده است. البته خودش این مطلب را نمی پذیرد و قائل است که هل همواره برای است و در آیه مذکور، است. لذا برخی همچون «هل» را در آیه شریفه به تفسیر کرده اند. 📚الکتاب سیبویه ج1،ص99 ؛ ج3،ص189 📚مغنی اللبیب، ج2، ص350 ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
✍ادامه پاسخ به پرسش 136: در مورد معانی «هل» نظریات مختلفی وجود دارد که یکی از انظار، نظر است. در فهم و تحلیل نظر ایشان، سخنان مختلفی آمده است که به بررسی آن می پردازیم👇👇👇 ☀️بررسی نظر : 🔅از عبارت «ألا ترى أنّهم يقولون: هَلْ زيدٌ منطلقٌ، وهل زيدٌ فى الدار، " وكيف زيدٌ آخِذٌ ". فإِن قلت: هل زيداً رأيتَ وهل زيدٌ ذهب قَبُحَ ولم يجُزْ إلاّ فى الشعر، لأنّه لمّا اجتمع الاسمٌ والفعلُ حملوه على الأصل فإِن اضطُرَّ شاعرٌ فقدّم الاسمَ نصبَ كما كنتَ فاعلاً ذلك بقَدْ ونحوِها. وهو فى هذه أحسنُ، لأنّهُ يبتدأُ بعدها الأسماءُ. وإنَّما فعلوا ذلك بالاستفهام لأنه كالأمر فى أَنّه غيّرْ واجبٍ، وأنه يريد " به " من المخاطّبِ أمراً لم يَسْْتقِرَّ عند السائل.» در سیبویه برداشت می شود او «هل» را همراه با معنای استفهام می داند. 🔅همچنین از ادامه عبارت از «و ليس للاستفهام فى الأصل غيُره. وإنّما تركوا الألفُ فى مَنْ، ومتَى، وهَلْ، وهنحوهن حيث أمنوا الالتباس، ألا ترى أنك تدخلهاعلى مَنْ إذا تمَّتْ بصلتها، كقول الله عزّ وجلّ: " أَفَمَنْ يُلْقَى فِى النَّارِ خَيْرٌ أَمَّنْ يَاتِى آمِناً يَوْمَ الْقِيَامِة ". وتقول: أَمْ هَلْ، فإِنّما هى بمنزلة قد، ولكنّهم تركوا الألفَ استغناء، إذ كان هذا " الكلامُ " لا يقَعُ إلاّ فى الاستفهام.» برداشت میشود او حرف اصلی برای استفهام را می داند و بقیه در حقیقت همزه استفهام همراه ان بوده که حذف شده و در صورت التباس باید ذکر گردد. و در مثل هل به منزله است. 🔅ایشان در جلد3 ص189 به این مطلب تصریح دارد: «وكذلك هل إنمَّا تكون بمنزلة قد، ولكنهم تركوا الألف إذ كانت هل لا تقع إلاَّ في الاستفهام.» 🔅در نتیجه به نظر می رسد سیبویه قایل است هل همواره در کلام استفهامی واقع میگردد و بمنزله قد است اما وضع برای استفهام نشده است بلکه همواره هل در کلام استفهامی استعمال میگردد که اگر همزه استفهام در کلام نباشد همزه استفهام قبل از هل محذوف است. لذا نظر سیبویه همان است که زمخشری ادعا کرده است. 🔅مطلب دیگر درباره موضع استعمال هل است که سیبویه بیان کرده است که هل در موضع یا استعمال نمی گردد.عبارت او چنین است: «وذاك أن هل ليست بمنزلة ألف الاستفهام، لأنك إذا قلت: هل تضرب زيداً، فلا يكون أن تدَّعي أن الضرب واقعٌ، وقد تقول: أتضرب زبداً وأنت تدَّعي أنَّ الضرب واقعٌ.» 🌀البته در درباره کلام سیبویه باید گفت اثبات اینکه خود هل استفهام را نمی فهماند و همزه استفهام محذوف است وجهی ندارد بلکه از اینکه معنای استفهام همواره فهمیده می شود دانسته می شود که هل برای استفهام وضع شده است. 📚الکتاب سیبویه، ج1 ص99؛ ج3،ص189 📚مغنی اللبیب، ج2، ص350 ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر دورهٔ ‼️نظر مشترک دوست و دشمن راجع به ابر بحران جمعیت ایران ❓ اصلی ترین مانع برای جلوگیری از این بحران چیست؟ ❓ابر چالش‌های این بحران آشنا چیست؟ ❓ چه کارهایی میتوانیم برای حل این ابر بحران انجام دهیم؟ 🇮🇷 در دورهٔ به طور کامل به پرسش‌های جمعیتی پاسخ داده‌ایم.👌(ثبت نام کنید ) ⏳ تمدید ثبت نام تا ۲۰ آذر 👈 ktft.ir/mtj4 https://eitaa.com/tarbiatkadeh/1587
✏️باز هم یه سؤال از دوست عزیزمون آقای خاکباز با لهجهٔ شیرین تر از قطابِ یزدی😊👇
119.3K
❓پرسش۱۳۷: تفاوت واجب اصلی و نفسی با واجب غیری و تبعی را توضیح دهید؟! ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
پاسخگو
❓پرسش۱۳۷: تفاوت واجب اصلی و نفسی با واجب غیری و تبعی را توضیح دهید؟! #واجب_اصلی #واجب_نفسی #واجب_غی
✏️پاسخگو، تنها مرکز پاسخگویی به سؤالات تخصصی حوزوی در اینترنت و فضای مجازیه. بله، سایت‌هایی هستند که در کنار رسالت مهم پاسخگویی به احکام و معارف، به سؤالات تخصصی حوزوی هم جواب میدن اما دقتشون رو محک زدید؟!🧐
برای نمونه، مثلاً پاسخ سؤال ۱۳۷ رو در یکی از این سایتها، ببینیم🔻🔻🔻
پاسخگو
چشم انتظار باشید و پاسخ کارشناس ما رو هم ببینید و خودتون قضاوت کنید👇👇👇
❓پرسش۱۳۷: تفاوت واجب اصلی و نفسی با واجب غیری و تبعی را توضیح دهید؟! ✍پاسخ: 🌀آخرين تقسيم براي واجب، تقسيم واجب به اصلي و تبعي است؛ براي اين تقسيم در کلام اصوليين دو نظر وجود دارد: 1⃣ نظریه مرحوم آخوند: ملاک تقسیم مقام ثبوت( التفات و عدم التفات) است و کاری با عالم لفظ نداریم. 2⃣ نظریه میرزای قمی «رحمه الله» : ملاک و میزان، مقام اثبات(مفاد خطاب مستقل بودن و نبودن) و دلالت و لفظ است. 🌀توضيح دو ملاک: *⃣توضيح مبناي(ملاک) اوّل:  طبق مبنای اول، تعریف واجب اصلی و تبعی عبارت است از: 🔰واجب اصلي: اگر مولي عندالالتفات، شيء را مستقلا اراده کند. 🔰واجب تبعي: اگر مولي، شيء را عند عدم الالتفات، تبعا اراده کند. بنابراين نظر، واجب نفسيّ نمیشه اصلی است زیرا داراي مصلحت است و چيزي که داراي مصلحت است حتما مورد التفات مولي است و وقتي مورد التفات شد، اصلي مي شود. اما واجب غيري بر دو قسم است: 🔰 اصلي: در صورتي است که به مقدمه التفات داشته و آن را مستقلا اراده نمايد؛ مانند وضوء. 🔰 تبعيّ: در صورتي است که به مقدمه التفات ندارد و آن را تبعا اراده مي نمايد. 🔅برخی بزرگان مانند حضرت «حفظه الله» به کلام مرحوم نقد دارند که به علت اختصار، به آن اشاره نمی شود. *⃣ توضيح مبناي دوم( میرزای قمی): طبق نظر دوم، تعریف واجب اصلی و تبعی به شرح ذیل است: 🔰 واجب اصلي: اگر وجوب، مفاد خطاب مستقل باشد و مدلول به دلالت مطابقي باشد واجب اصلي مي شود فرقي ندارد که واجب نفسي باشد و يا واجب غيري باشد؛ مثلا وضوء واجب غيري است امّا مفاد خطاب مستقل و مدلول مطابقي آيه شريفه: ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ﴾ مي باشد. 🔰 واجب تبعي:‌ اگر وجوب، به تبع خطاب ديگري فهميده شود و مدلول به دلالت التزامي باشد، تبعي مي شود چه واجب نفسي باشد و چه واجب غيري؛ زيرا واجب نفسيّ نيز گاهي مدلولِ خطاب مستقلي نيست بلکه گاهي مصلحت اقتضاء مي کند که به و به تبع خطاب ديگري بيان گردد. 📚المبسوط في أُصول الفقه، السبحاني، الشيخ جعفر، ج1، ص546. 📚كفاية الأصول، الآخوند الخراساني، ج1، ص122. 📚قوانين الأصول، القمّي، الميرزا أبو القاسم، ج1، ص102. ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۳۸: تفاوت علم با علوم و چیست؟! ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
پاسخگو
❓پرسش ۱۳۸: تفاوت علم #رجال با علوم #درایه و #تراجم چیست؟! #رجال #حدیث ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به
در پاسخ به این سؤال مهم و کلیدی علم رجال، یک مقدمه مطرح شده و بعد از آن پاسخ در چند بخش تقدیم حضور میگردد👇
❓پرسش ۱۳۸: تفاوت علم با علوم و چیست؟! ✍پاسخ: 🔰قسمت اول(مقدمه) به طور کلی تمایزی که ما بین علوم می گذارند به چند گونه است: 🟢 بعضی تمایز علوم را به تمایز آن می دانند. 🟡 بعضی تمایز علوم را به تمایز میدانند. 🟠 بعضی مانند ، تمایز علوم را به تفاوت می دانند. 🔵 برخی مانند «حفظه الله» ، تمایز علوم را گاه از طریق و گاه و گاه هر دو می دانند. گاه موضوعات مسائل با هم متفاوت است. 📚درس رجال آیت الله شبیری «حفظه الله» جلسه اول ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5891204797935127825.mp3
5.86M
سلام ای دار و ندار علی ای بود و نبود حسن ای مادر ارباب ما‌‌‌...