eitaa logo
پاسخگو
913 دنبال‌کننده
418 عکس
95 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 76: منظور از چیست؟ چه تفاوتی با دارد؟ ✍🏽پاسخ: 🌀واژۀ ، در اصطلاح شایع در میان مسلمین، به معنای است و نوعاً مسلمین همه دانش های عقلی که بر اساس عقل و اندیشه (و نه نقل) بدست می آید را فلسفه می نامند. گر چه به طور خاص، نوعاً فلسفه به دانشی گفته می شود که درباره بحث می کند. 🌀 فلسفه را به سه قسم ، و تقسیم می کند. فلسفه نظرى آن است که درباره اشیاء آن‌چنان‌که هستند بحث می‌کند و فلسفه عملى آن است که درباره افعال انسان آن‌چنان‌که باید و شایسته است باشد، بحث می‌کند و فلسفه ادبی، شامل مواردی همچون ، ، و چیزهایی نظیر آن است. فلسفه نظری شامل سه قسم فلسفه اولی(یا یا ) ، و ( ) تقسیم می شود. فلسفه اولی شامل و است و فلسفه وسطی همان است و فلسفه سفلی همان و شامل مباحثی مانند و و... می باشد. 🌀از نظر فلاسفه، در میان بخشهای متعدد فلسفه، یک بخش نسبت به سایر بخشها امتیاز خاص دارد و گویی یک سر و گردن از همه آنها بلندتر است که به آن فلسفه اولی گفته می شود. امتیاز این علم نسبت به سایر علوم یکی در این است که: 1️⃣ به عقیده قدما- از هر علم دیگر برهانیتر و یقینیتر است. 2️⃣ بر همه علوم دیگر ریاست و حکومت دارد و در واقع است، زیرا علوم دیگر به او نیاز کلی دارند و او نیاز کلی به آنها ندارد. 3️⃣ از همه علوم دیگر کلیتر و عامتر است. ☀️تعریف فلسفه اولی، عبارت است از: «علم به احوال موجود از آن جهت که موجود است نه از آن جهت که تعین خاص دارد، مثلًا جسم است یا کمّ است یا کیف است یا انسان است یا گیاه است و غیره». 📚مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج5، ص 127 - 131 📚مصباح یزدی، محمد تقی، شرح الهيات شفاء، جلد1، ص 144 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 77: تعریف مجاز عقلی و لغوی و تفاوت آنها را همراه با بیان مثال، شرح دهید؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎉🎊🎉🎊 ☺️سلام به همۀ طلاب عزیز و گرامی 🌺 بهتون گفته بودم منتظر بشارتهای بعدی مون باشید. حالا در آستانۀ میلاد «علیه السلام» از دومین بشارت رونمایی میکنم🎉🎉🎉 ☺️بعید میدونم این بشارت رو توی هیچ کانالی دیده باشید👌 منتظر این بشارت و بشارت های بعدی ما باشید🤩 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 77: تعریف مجاز عقلی و لغوی و تفاوت آنها را همراه با بیان مثال، شرح دهید؟ ✍پاسخ: 💎مقدمه: ، صاحب دو کتاب نفيس و ، به کمک علم بلاغت را ثابت کرده و یکی از برتری های را های شیوا و و های زیبا دانسته است. لذا بحث از مجاز و استعاره اهمیت فراوانی دارد. در ذیل بحث مجاز، اصطلاحات و انقسامات فراوانی وجود دارد که با توجه به پرسش، به توضیح مجاز و تقسیم آن به مجاز عقلی و لغوی می پردازیم: ⚪️ و مجاز: حقيقت، کاربرد لفظ در معناي اصلي کلمه است و مجاز، کاربرد لفظ در معنايي مشابه معناي اصلي همراه با است. مجاز، گذر از مرز معناي اصلي و وضعي و به کار رفتن در معنايي مُشابه و همگون معناي اصلي است. مجاز به دو قسم عقلی و لغوی تقسیم می شود که توضیح آن به شرح زیر است: 🔴مجاز لغوی: مجاز لغوی که به آن یا یا و یا نیز می‌گویند، استعمال لفظ مفرد در غیر معنای اصلی با وجود قرینه‌ای است که مانع از اراده معنای اصلی باشد. 🌱مثال۱: استعمال فعل امر در استحباب بر فرض این که موضوع له آن طلب وجوبی باشد. 🌱مثال۲: اطلاق کل بر جزء 🔵مجاز عقلی: مجاز عقلی دو معنای متفاوت دارد: 🌀معنای اول: اسناد فعل به فاعل غیرحقیقی، به شرط وجود علاقه را می‌گویند که نامهای دیگر آن، ، و ، ، است. به عبارت دیگر، خروج لفظ از مجرای اصلی آن از نظر رابطه یا نسبتی که میان کلمات یافت می‌شود، مجاز عقلی است. 🌱مثال۱: واذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا. (در این جا فعل فزونی ایمان به آیات نسبت داده شده است؛ در حالی که می‌دانیم خداوند سبب تاثیر آیات در افزایش ایمان شده است.) 🌱مثال۲: یذبح ابناءهم. (ذبح به فرعون نسبت داده شده است؛ به این مناسبت که فرمان دهنده او است؛ حال آن که کشتن، کار اطرافیان فرعون بود.) مثال۳: فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ. 🔅نکته: مجاز لغوى‏ در كلمه جريان دارد ولى مجاز عقلى‏ به معنای اول، در اسناد يعنى در نوع ربطى كه بين برخى از كلمات است. 🌀معنای دوم: تصرف در امر عقلی باشد یعنی ما یدرک بالعقل. 🌱مثال: در جمله «رأیت اسدا یرمی» که مراد از اسد، رجل شجاع است، طبق قولی مجاز لغوی است چون استعمال در غیرماوضع له است و طبق قولی مجاز عقلی به معنای دوم است زیرا غیراسد، اسد فرض شده است و این نوعی ادعا و تصرف در امرعقلی است. 🔅نکته: این اختلاف نظر در مثال فوق، به طور کلی در همه موارد وجود دارد. 📚المدرس الأفضل فيما يرمز و يشار إليه في المطول، ج‏6 ص273 و 258 و 354 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 78: در کتاب پایه اول، «فتوا» به نظر فقهی مجتهد که تحت عنوان حکم شرعی بیان می شود و گاهی به نظر صریح مجتهد در احکام شرعی اطلاق شده است. تفاوت نظر صریح و غیر صریح در این عبارت چیست؟! ✍پاسخ: گاهی در مسأله نظریه صریح را مطرح میکند؛ مثلا میگوید: «فلان امر واجب یا فلان امر حرام است.» اما گاهی نظر صریح را مطرح نمیکند که در این صورت نظرش با لفظ یا و...بیان می شود. به مورد اول و به مورد دوم احتیاط یا گفته می شود. 🔅تذکر: آن است که مجتهد دستور به احتیاط بدهد. مثلاً بگوید: «اگر دو ظرف آب وجود دارد و می‌دانی یکى از آن دو نجس است، امّا نجس را نمی‌شناسی باید احتیاط نموده و از هر دو اجتناب کنى.» ولى این است که مثلاً بگوید: «قناعت کردن به یک تسبیح اربعه در رکعت سوّم و چهارم اشکال دارد و احتیاط آن است که سه مرتبه بخواند. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 79: با توجه به این که اولین بار کلمهٔ «قرآن» در سورهٔ مزمل و در آیه «و رتل القرآن ترتیلا» آمده است و قبل از سورهٔ تنها سوره و نازل شده است، نوع «ال» در آن چیست⁉️ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 79: با توجه به این که اولین بار کلمهٔ «قرآن» در سورهٔ و در آیه «و رتل القرآن ترتیلا» آمده است و قبل از سورهٔ تنها سوره و نازل شده است، نوع «ال» در آن چیست⁉️ ✍🏽پاسخ: پاسخ در دوقسمت اجمالی و تفصیلی بیان می گردد: ❇️پاسخ اجمالی: ال در کلمۀ القرآن، می تواند یا یا حتی باشد. ❇️پاسخ تفصیلی: ال اقسام مختلفی مانند # ال_موصوله، ( و ) و دارد که در ما نحن فیه، احتمال عهد بودن یا زائده غیرلازمه قابل تطبیق است👇🏻 🍀توضیح عهد ذهنی: مخاطب آیه «و رتل القرآن ترتیلا» «صلی الله علیه و آله» است که یک بار قرآن دفعتاً بر قلب مبارکشان نازل گردید و دفعه دیگر به تدریج برایشان نازل می گشت چنانچه خداوند«تبارک و تعالی» فرمود: «وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى‏ إِلَيْكَ وَحْيُه» یعنی‏ پیش از انکه قرائت را تمام کند قرائت مفرما که نشان میدهد نبی مکرم اسلام «صلی الله علیه و آله»، قرآن را پیش از آن تلقی کرده بوده اند و در سینه داشته اند؛ لذا الف و لام می تواند عهد ذهنی باشد که اشاره به معهود نزد خداوند و رسول مکرم دارد. ضمناً نیازی نیست تمام قرآن برای قرائت شده باشد تا الف و لام ذهنی تحقق یابد بلکه صرف وجود نورانی قرآن ولو اینکه نیافته باشد کافی است و قطعاً زمانی که این آیه برای مردم تلاوت شده است، آنها مفهوم فی الجملۀ قرآن را می دانستند. 🍀توضیح عهد ذکری: در نزول تدریجی قرآن، گاهی برخی آیات سوره زودتر و برخی دیرتر نازل شده است به گونه ای که زمان نزول همۀ آیات یک سوره یکسان نیست. لذا بعید نیست که آیۀ محل بحث، بسیار دیرتر نازل شده باشد و ال در «القرآن» عهد ذکری باشد. تفاوت لحن آیات این سوره، نشان میدهد كه در ميان اين آيات فاصله زمانى قابل ملاحظه‏اى بوده است كه بعضى از مفسران آن را" هشت ماه" و بعضى" يك سال" و بعضى حتى" ده سال" نوشته‏اند. 🍀ال زائده: در برخی ال به صورت زائده استعمال می شود که گاهی ال آن مانند «الذین» بنابر قولی یا «البیت» لازمه و گاهی مانند «الحسن» و «الحسین»، غیر لازمه است. ال «القرآن» نیز میتواند از قبیل زائده غیرلازمه باشد و مانعی برای آن وجود ندارد. 📚بدایة النحو، ص74 📚البهجة المرضیة، ص38 📚الميزان فى تفسير القرآن، ج‏14، ص 214 📚تفسير نمونه، ج‏25، ص161 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام. میلاد «علیه السلام» رو محضر «عجل الله تعالی فرجه» و همۀ خصوصاً مخاطبین کانال ( ) تبریک عرض می کنیم. 🎉🎊🎉 🎁همون طور که قول داده بودیم، با مدد از «علیه السلام» ، دومین بشارت و مژده امروز در کانال ما رونمایی میشه. کاری که از امروز قراره در کانال ما کلید بخوره، هیچ نمونه مشابهی در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی نداره و برای اولین بار انجام میشه.🎁 ✅از امروز، علاوه بر نمودارهایی که خودمون از مطالب براتون به اشتراک میذاریم، این امکان وجود داره که هر مطلبی رو که دوست دارید محتواش رو ارائه بدید و نمودارش رو تحویل بگیرید. البته اولویت با مطالب رشته های و شامل عرب ، و ، و ، و ، و ، و است. ✳️برای تقاضای یا اطلاع بیشتر در این موضوع، به همون ای دی که سؤالات رو ارسال میکردید یعنی @Salooni پیام بدید. ♦️این آخرین بشارت ما نیست، منتظر بشارت های بعدی ما باشید. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 80: اگر یکی از شرایط تکلیف قدرت است چرا کسی که قدرت ندارد مثلا فلج است باید نماز بخواند؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 80: اگر یکی از شرایط تکلیف قدرت است چرا کسی که قدرت ندارد مثلا فلج است باید نماز بخواند؟ ✍🏽پاسخ: 🌀هرگاه خداوند عملی را بر مکلف واجب گرداند و آن عمل دارای اجزاء و شرایطی باشد، اگر برای مکلف به جا آوردن همه اجزاء ممکن نباشد و مکلف قدرت بر انجام تکلیف به طور کامل را نداشته باشد، انجام بعض دیگر ساقط نمی شود؛ ما لا یدرک کله لا یترک کله. این مطلب با عنوان «قاعده میسور» یا «قاعده ما لا یدرک کله» یا «قاعده استطاعت» در کتب اصولی یا فقهی یا قواعد فقهیه ذکر شده است. در ادبیات فارسی نیز برخی نوشته ها و اشعار مانند «آب دریا را اگر نتوان کشید *** هم به قدر تشنگی باید چشید » مضمونی مشابه قاعدۀ میسور دارد. 🔅نکتۀ1: قاعده میسور، در موارد بسیارى به کار گرفته شده، ولى فقها بیشتر در به آن تمسک نموده‌اند، هرچند در نیز کاربرد دارد؛ براى مثال، در ، هرگاه طرفین عقد یا یکى از آن دو نتوانند صیغه را بخوانند، اشاره کافى است. 🔅نکتۀ2: این قاعده در جایى مطرح است که فعل مقدور و میسور از مصادیق تکلیف مورد نظر - هرچند با تسامح عرفى- شمرده شود، چنان‌که عرف، نماز نشسته را نماز می‌داند، اما در مواردى که چنین نباشد، جاى این قاعده نیست؛ براى مثال، کسى که قادر است روزه بگیرد، به شرطى که در بین آن یک بشقاب غذا یا یک لیوان آب بخورد، از نظر شرع اصلاً نباید روزه بگیرد؛ زیرا از نظر شرعى چنین روزه‌ای مصداق آن تکلیف خاص نیست؛ چون نمی‌توان گفت حالا که نمی‌توانى آن‌‏گونه روزه بگیرى، در بین روز یک لیوان آب بنوش و روزه‌دار هم باش. 🔅نکتۀ3: مستند قاعدۀ میسور، ادلۀ نقلیه ای است که از حیث سند و منقول از کتاب عوالی اللئالی است فلذا برخی از علما این قاعده را نمیپذیرند و برخی مثل مرحوم شیخ، ضعف آن را با عمل مشهور جبران شده می دانند و آن را میپذیرند. البته در هر صورت، در برخی موضوعات مانند نماز، ادلۀ خاصه برای شخصی که قدرت کامل ندارد، وارد شده است. (برخی برای اثبات قاعده، به یا نیز تمسک نموده اند.) 📚فرائد الاصول، ج ۲، ص۳۹۰ 📚عناوین فقهی، ج ۱، ص ۴۷۰. 📚عوالی الئالی، ج ۴، ص ۵۸ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯