eitaa logo
صرف و نحو کاربردی
3.9هزار دنبال‌کننده
46 عکس
2 ویدیو
0 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃 ⬅️کلمه است که از ترکیب دو کلمه دیگر به وجود آمده باشد؛ بدون آنکه بین آن دو نسبت اسنادی یا اضافی باشد. 🌱مرکب مزجی بر دو قسم است:1-عدد 2-غیر عدد🌱 دارد..... منبع:نحو مقدماتی، ملکی اصفهانی ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
❓سؤال…❓ المؤمنونَ الذین یُقیمون الصّلاة… ضمیرِ «المؤمنون» چیه؟🤔 . . . شاید با خودتون بگید: خب معلومه، «و»😒 ولی باید گفت که سخت در اشتباهید😁 «و» علامت رفعه. شاید بگین: خب پس «ن» ضمیرشه.😕 ولی باز هم جواب اشتباهه…😊 ضمیرش مستتره😊 تعجّب کردین؟ در تمام اسم‌های مشتق، ضمیرشون یا اسم ظاهره یا مستتر. چند تا مثال بزنم. مثلاً «عالم». این کلمه ضمیرش مستتره و یکی از این سه تا است: هو، أنت، أنا مثال: عليٌّ عالم. أنت عالم. أنا عالم. یک مثال دیگه… «المؤمنون» ضمیرش مستتره و یکی از این سه تا است: هُم، أنتم، نحن. مثال: هؤلاء مؤمنون. أنتم مؤمنون، نحن مؤمنون. 🚫دقت کنید که این رو با فعل اشتباه نگیرید. در فعل «یُقیمون»، فاعلش ضمیر بارز «و» است. 🆔 @sarf_v_nahve
🌿ادامه 🌿 ⬅️ 1-اگر مرکب مزجی عدد باشد، هر دو جزء آن بر فتح است. مانند: أحدَ عشرَ تا تسعةَ عشرَ. مگر در جزء اوّل در موارد زیر: إحدیٰ عَشَرَ، حادي عَشَرَ و ثاني عَشَرَ که بر سکون‌اند. ⬅️ 2-اگر مرکب مزجی غیر عدد باشد، جزء دوم آن به صورت غیر منصرف استعمال می شود و جزء اول بر همان حالتی که قبل از ترکیب داشته باقی می ماند، مانند:بعلبكّ، طبرستان. (ر.ک: النحو الوافی ج1،ص271) : نحو مقدماتی، ملکی اصفهانی ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌾🌾 دو تذکر: 1️⃣اگر وصفِ بعد از نفی یا استفهام، ضمیر مستتر را رفع دهد در ترکیب، خبر مقدم بوده و اسم ظاهر بعد از آن، مبتدای مؤخر خواهد بود؛ مانند: أ قائمان الزیدانِ 2️⃣اگر وصفِ بعد از نفی یا استفهام، مفرد بوده و اسم ظاهر بعد از آن نیز مفرد باشد؛ در ترکیب آن دو وجه جایز است، مانند: أ قائمٌ زیدٌ 🌱: أ: حرف استفهام، قائم:مبتدا، زید: فاعل و جانشین خبر. 🌱: أ: حرف استفهام، قائم:خبر مقدم، زید: مبتدای موخر : نحو مقدماتی، ملکی اصفهانی کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
در آیه‌ی ﴿فَانظُرْ إِلَىٰ طَعَامِكَ وَ شَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ﴾ (بقره ۲۵۹) سه احتمال درمورد کلمه(لم يَتَسَنَّهْ) مطرح شده است: 1⃣ از ریشه‌ی «س ن و» باشد که پس مجزوم شدن، «هاء سکت» ملحق به آن شده باشد. 2⃣ از ریشه «س ن ن» باشد که در این‌صورت لام الفعل در باب(تفعُّل) قلب به «ياء» و سپس تبدیل به «الف» شده و به خاطر مجزوم شدن، الف حذف شده است. و «هاء» نیز برای است. 3⃣ از ریشه(س ن ه) باشد که در این صورت «هاء» لام الفعل می‌باشد. 🔖 در هر سه احتمال به معنای «لم يَتَغَيَّرْ» می‌باشد. منبع: صرف کاربردی در آیات و روایات، ص۸۸ و ۸۹ 📖 @sarf_v_nahve
🌱🌱 بین مبتدا و خبر باید وجود داشته باشد که معمولا از موارد زیر می باشد: 1️⃣ضمیر موجود در خبر مانند: زَیدٌ قام ابوه 🌿 در قام ابوه بوده که جمله و خبرش می باشد و ضمیر مجروری در (ابوه) رابط آن محسوب می گردد🌿 2️⃣ضمیر مقدر در خبر همچون: اَلبُرُّ قَفیرُ بدرهم 🌿 در (قفیز بدرهم) است که خبر بوده و رابطش ضمیر مقدر می باشد که در چنین بوده است: البر قفیز منه بدرهم🌿 3️⃣اسم اشاره ای که با آن بمبتدا اشاره گردد نظیر: وَ لباسُ التَّقوی ذلکَ خیرٌ 🌿 در (ذلک خیر) بوده که خبر واقه شده و رابطش کلمه (ذلک) است که مشارالیهش (لباس التقوی) می باشد.🌿 دارد... :المباحث النحویه فی شرح البهجه المرضیه کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از امام موسی صدر
✳️امام موسی صدر: شیعه کسی است که جان خود را برای اهل سنت فدا کند. کتاب 🆔 @imamsadr
🌸هفته‌ی وحدت بر مسلمانان جهان مبارک باد🌸
🖌 در زبان عربی، سه باب همیشه لازم هستند؛ یعنی مفعول به نمی‌گیرند. 1⃣ باب فَعُلَ یَفْعُلُ (از ثلاثی مجرد) 2⃣ باب اِنفعال (از ثلاثی مزید) 3⃣ باب تَفَعْلُلْ (از رباعی مزید) کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱🌱 🌿🌿 اوزان مصادر ثلاثى بر دو قسم است: قياسى و غير قياسى. 🌾اوزان قياسى مصادر ثلاثى به قرار زير مى ‌باشد: 1- 🍃فعل: هرفعل ثلاثى متعدّى كه عين الفعل آن مفتوح يا مكسور باشد بر اين وزن ميآيد مانند: ضرب و فهم كه مصدرشان ضرب و فهم است.🍃 2- 🍃فعل مصدر است براى فعل صحيح ثلاثى مانند: فرح « شاد شد» كه مصدرش فرح است و فعل معتل اللّام ثلاثى مانند: جوى « عشق ورزيد» كه مصدر جوىّ مى‌باشد و فعل ثلاثى كه مضاعف باشد مانند: شلّ « خشك شود» كه مصدرش شلل است.🍃 3- 🍃فعاله: مصدر است براى هرفعل ثلاثى كه دلالت بر حرفه و شغل نمايد مانند: صاغ « ريخت » كه مصدرش صياغه ميشود.🍃 4- 🍃فعال: مصدر است براى افعا ثلاثى كه دلالت بر هيجان و فرار كنند مانند: نكح « ازدواج نمود» و فرّ « فرار نمود» كه نكاح و فرار است.🍃 5- 🍃فعال: غالبا مصدر است براى افعاليكه بر صوت دلالت كنند مانند صرخ « فرياد زد» كه مصدر صراخ است.🍃 6- 🍃فعله: غالبا مصدر است براى افعاليكه بر رنگ دلالت كنند مانند حمر « سرخ شد» كه مصدرش حمره ميشود.🍃 7- 🍃فعاله: غالبا مصدر است براى افعاليكه عين الفعل آنها مضموم باشد مانند: كرم « باسخاوت شد» كه مصدرش كرامه مى‌باشد.🍃 : اساس الصرف، مشتمل بر امهات مسائل علم صرف کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
دوستان عزیز می‌تونن تجزیه و ترکیبِ کاملِ دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه رو در این‌جا ببینند👆🏻
🌱🌱 🌿علامات فعل ماضی:🌿 1️⃣دارای صیغه خاص است{یعنی دارای وزن و هیئت خاص است} 2️⃣صلاحیت الحاق تاء تانیث ساکنه را دارد 3️⃣تاء ضمیر : بداءة النحو کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ 🆔http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
⚠️ 🚫 اللهم الرزقنا زیارةَ الحسین علیه السلام 🚫 🖌 هیچ وقت بر سرِ فعل، «ال» نمی‌آید. «ارزُقنا» فعل امر است و مثل بقیه‌ی فعل‌ها، «ال» بر سرش در نمی‌آید. پس بگوییم: ❤️ اللهمَّ ارْزُقْنا زیارةَ الحسین علیه السلام ❤️ کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ 🆔http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🍃 🌸🍃 الهی من چه می بینم ز احمد چه زیبا منظری دارد محمد مبارک بر علی و دخت احمد طلوع صادق و جشن محمد میلاد برترین انسان، حضرت محمد صلّی اللهُ علیه وآله وسلم و رئیس مکتب تشیّع، امام جعفر صادق صلوات الله، بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد 🍃 🌸🍃 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🖌 و زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🍀 السَّلامُ عَلیٰ آدَمَ صَفْوَةِاللَّهِ، السَّلامُ عَلیٰ نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ، السَّلامُ عَلیٰ ابْراهیمَ خَلیلِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلیٰ مُوسیٰ کَلیمِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلیٰ عیسیٰ رُوحِ اللَّهِ… 🍀 سلام بر آدم برگزیده‌ی خدا، سلام بر نوح پیامبر خدا، سلام بر ابراهیم خلیل خدا، سلام بر موسی هم صحبت خدا، سلام بر عیسی روح خدا… «السّلام»: «ال» ماهیت، «سلام» مبتدای اسمی «علیٰ آدمَ»: جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف که خبر است. «آدم» اسم غیر منصرف، مجرور و علامت جرّش فتحه است. اسباب منع صرفش: علم و وزن فعل «صفوة»: صفت مشبهة، نعت برای آدم، مضاف «الله»: مضاف إلیه «نوحٍ»: اسم علم و عجمه است و دلیل این که غیر منصرف نشده، این است که سه حرفیِ ساکن الوسط است. «نبيِّ»: صفت مشبهة، نعت برای نوح، مضاف «الله»: مضاف إلیه «إبراهیمَ»: اسم غیر منصرف، مجرور و علامت جرّش فتحه است. اسباب منع صرفش: علم و عجمه است. «خلیل»: صفت مشبهة، نعت برای إبراهیم، مضاف «الله»: مضاف إلیه «موسیٰ»: مجرور و علامت جرّش فتحه‌ی تقدیری است. «کلیم»: صفت مشبهة، نعت برای موسی، مضاف «الله»: مضاف إلیه «عیسیٰ»: مجرور و علامت جرّش فتحه‌ی تقدیری است. «روح»: اسم جامد، عطف بیان برای عیسیٰ، مضاف «الله»: مضاف إلیه 🍃 «السّلامُ علیٰ آدم»: جمله‌ی مستأنفه و محلّی از اعراب ندارد. بقیه‌ی جملات هم مستأنفه هستند. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
دو قسم است: 1- حرفی 2- اسمی 1⃣ موصول حرفی آن است که با صله‌اش تأویل به مصدر برود و آن پنج حرف است: 💓«أن ، کي ، أنَّ ، لو ، ما»💓 أن و کي مخصوص جمله‌های فعلیه هستند ولی بقیه مخصوص جمله‌های اسمیه هستند. 2⃣ موصول اسمی آن است که در افاده‌ی معنی، محتاج به جمله‌ی صله باشد و بر دو قسم است؛ 🍃الف: موصولاتی که برای معانی مختلفه استعمال می شوند و به آن‌ها موصولات مختص گفته می‌شود. 💓الّذی، الّذان(الّذَینِ)، الّذِینَ الّتي، الّتان(الّتَینِ)، اللّاتي، اللائی، اللّواتي و...💓 🍃ب: موصولاتی که برای تمام صیغه‌ها به یک لفظ می‌آید و به آن ها موصول مشترک گفته می‌شود. 💓من، ما، ال، أيُّ، ذا، ذو الطائیه کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🌱اقسام 🌱 🌿فعل انشائى: آن است كه دلالت بر ايجادِ حركت و امرى کند و براى آن، صيغه‌های متعدّدى می‌باشد كه عبارتند از: 🍃امر، نهى، استفهام، دعا، نفرين، مدح، ذم و تعجّب🍃 : قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
💠جهات فرق بين فعل مضارع و نهى💠 ☘️ فعل مضارع صفت براى نكره واقع می‌شود ولی فعل نهی چنين صلاحيّتی ندارد. ☘️ فعل مضارع حال واقع شده ولى نهى حال واقع نمی‌شود. ☘️ فعل مضارع خبر براى مبتداء واقع شده ولى نهى صلاحيّت براى آن را ندارد. ☘️ فعل مضارع صله براى موصول قرار گرفته ولى نهى اين‌چنين نمی‌باشد. ☘️ فعل مضارع مضاف اليه واقع ميشود ولى نهى اين‌طور نيست. ☘️فعل مضارع مشترك بين حال و استقبال بوده ولى فعل نهى صرفاً بر زمان استقبال دلالت دارد. 📚 منبع: قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🖌 ادامه‌ی و زیارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🍀السَّلامُ عَلَیْكَ یا رَسُولَ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكَ یا خَیْرَ خَلْقِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكَ یا صَفِيَّ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَیْكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خاتَمَ النَّبِیّینَ… 🍀سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای بهترین مخلوقات خدا، سلام بر تو ای برگزیده‌ی خدا، سلام بر تو ای محمّد بن عبدالله آخرین پیامبران… «السّلامُ»: مبتدا «علیك»: خبر، جار و مجرور متعلّق به فعل عموم محذوف «یا»: حرف نداء، جانشین فعل «اُنادي» «رسول»: صفت مشبهه، به معنای مفعول، منادای مضاف و منصوب؛ به دلیل مفعول به بودن برای اُنادي «الله»: مضاف إلیه «خیرَ»: اسم تفضیل، منادای مضاف؛ به دلیل مفعول به بودن برای فعل اُنادي «خَلْق»: مضاف إلیه، مصدر به معنای مفعول، مضاف «الله»: مضاف إلیه «صَفيَّ»: صفت مشبهه، منادای مضاف و مفعول به برای اُنادي «محمَّد»: اسم مفعول از باب تفعیل، منادای مضاف و مفعول به برای اُنادي «بنَ»: عطف بیان برای محمّد «عبد»: اسم جامد، مضاف إلیه و مضاف به الله «الله»: مضاف إلیه «خاتَم»: اسم جامد، عطف بیان برای محمّد، مضاف «النّبیّین»: «ال»: استغراق افراد، «نبیّین»: صفت مشبهه، جمع مذکّر سالم، مضاف إلیه 🍀 «السلام علیك»: جمله‌ی اسمیه و مستأنفه و محلّی از اعراب ندارد. ┏━📚📖━━━━━━━━┓ @sarf_v_nahve join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
💗المالُ والبنونَ زینةُ الحیاةِ الدُّنیا💗 🍀سوره کهف آیه 46🍀. 🔵 سؤال اوّل: مگر گفته نشده که مبتدا و خبر باید باهم مطابقت کنند؟ در این جا که 《المال والبنون》که مبتدا است با 《زینة الحیاة الدنیا》 از حیث مذکّر و مؤنّث بودن مطابقت نکرده است؟ 🔵 سؤال دوم: 《البنونَ》 چه کلمه ای است؟؟؟ مگر مبتدا نباید مرفوع باشد؟ پس چرا آخرش مفتوح است؟! 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    @sarf_v_nahve   join us ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🔵جواب سؤال اوّل: 💗اگر خبر، مفرد و جامد باشد مطابقت نمی‌کند؛ زیرا ضمیری ندارد که به مبتدأ برگردد. در این آیه، خبر، مفرد جامد است؛ لذا مطابقت نکرده است.💗 کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
💟جواب سوال دوم: 💌《البنونَ》ملحق به جمع مذکّر سالم، از ریشه 《ب‌ن‌و》 و رفعش به 《واو》 است. 💕 کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓    http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
هدایت شده از صرف و نحو کاربردی
💐وانتم عاکفون فی المساجدِ💐 بقره 187 🔴سؤال: مگر گفته نشده که《المساجد》 صیغه منتهی الجموع است و غیر منصرف است و جرّش به فتحه است؟؟؟ پس در این آیه چرا کسره گرفته؟ 🔵جواب: اسماء اگر 《الف و لام بگیرند》☘ یا 《 باشند》☘، در حالت جَر، کسره را قبول می‌کند. ❤️ @sarf_v_nahve ❤️
🌱🌱 📍 یعنی عدولِ کلمه از اصلِ خودش. ☘️عدل بر دو قسم است:☘️ 1️⃣: مثل عدول (مثنی) از (اثنان) و (ثلاث) از (ثلاث) و (رباع) از (اربع)، مانند: فَانکِحُوا مَا طالبَ لَکُم مِنَ النِّساءِ مَثنَی و ثُلاثَ و رُباعَ (نساء/4). عدل تحقیقی سبب غیر منصرف شدنِ وصف است. 2️⃣: فرضی است که در برخی از اسم های علمِ _ که غیر از این فرض، راهی برای توجیهِ غیر منصرف بودنشان وجود ندارد_ در نظر گرفته می‌شود؛ مثل عُمَر و جُفَر ————————— 🖌اوزان عدل برای عدل شش وزن ذکر شده است: 1-مَفعَل 2-فُعَل 3-فَعل 4-فُعال 5-فَعال 6-فَعَل ————————— 📚 منبع: عوامل القدم کانال صرف و نحو کاربردی👇🏻👇🏻 ┏━📚📖━━━━━━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/1190592517C28f7625ccc ┗━━━━━━━━📚📖━┛
🎧 فایل صوتی تجزیه و ترکیب دعای ۳۴ صحیفه‌ی سجّادیّه با ذکر نکات زیبای ادبیات عرب به مدت ۶۰ دقیقه. هزینه‌ی فایل صوتی: ۳۰ هزار تومان اگر مایل به خرید بودید، به پی‌ویِ بنده مراجعه کنید🙏🏻 🆔 @ArefAshrafian