eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.7هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: 💢تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته» با حضور: ▪️سرکار خانم قمقامی (تحلیلگر سینما، مدرس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه زنان) ▪️سید محمد مهدی موسوی (خبرنگار، تحلیلگر سینما و مدرس سواد رسانه) 🕰زمان: شنبه 8 اردیبهشت، ساعت 12:20 📍مکان: دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات، تالار ربانی @anjomaneslami_isf_ui 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
صوت نقد و بررسی سریال گناه فرشته.mp3
49.86M
| 💢تحلیل وبررسی سریال گناه فرشته ▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما 🔻آقای مجید رنگی 🔻آقای محمدمحسن بنی احمدی 🔻آقای سیدمحمدمهدی موسوی 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
🔘در ادامه سلسله نشست های "دکوپاژ" و به همت انجمن سواد رسانه طلاب، سریال"گناه فرشته" در قم نقد و بررسی شد. ▪️به گزارش خبرگزاری حوزه، سید محمدمهدی موسوی، مجری-کارشناس این نشست با بیان این که ایده در بستر روایت درست است که باعث می شود قصه شکل گرفته برای مخاطب ایجاد مساله کند، اظهار داشت: سریال گناه فرشته هر چند از ایده جالبی برخوردار بوده و تا بخشی نیز با قصه خود مخاطب را نگه می دارد اما از میانه کار، ضعف های فرمی و محتوایی چنان می شود که زمینه ساز ابهام و سردرگمی بیشتر مخاطب و طبعاً نارضایتی او می گردد. ▫️وی افزود: هر چند که اولین قلاب برای ایجاد جاذبه نزد مخاطب، بحث بازیگر است و از این منظر سریال گناه فرشته از بازیگران توانمندی همچون شهاب حسینی، امیرآقایی، لادن مستوفی و مهدی سلطانی بهره می برد اما بی شک قصه و داستان مناسب و باورپذیر است که باعث ماندگاری مخاطب می شود و حال آن که این سریال چه در شخصیت پردازی و چه روایت با مشکلات جدی روبروست. ▪️مدرس سواد رسانه همچنین گفت: در قسمت های پایانی به خصوص واپسین قسمت سریال نیز بحران پایان بندی باعث نارضایتی مخاطب می شود، ضمن آن که همچنان ابهامات مخاطب پس از ایجاد تعلیق های پی در پی رفع نشده بلکه تشدید می گردد ▫️مجید رنگی، منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون نیز با بیان این که شخصیت های سریال گناه فرشته دارای لایه های متعددی هستند، ابراز داشت: به نظر می رسد که این اثر در پی بیان برخی معضلات سبک زندگی مدرن و متظاهرانه متأثر از فرهنگ لیبرالی است و این که به مخاطب بگوید در پس وقایع ظاهری، حقایق دیگری در جریان است که شاید ما از درک آن ها در وهله نخست غافل باشیم اما در نهایت نمی توانیم آن ها را نادیده بگیریم. ▪️وی افزود: از سوی دیگر شخصیت هایی همچون عماد در این سریال کاریکاتوری هستند و این مساله نیز شاید از سوی سازنده اثر تعمدی بوده باشد تا برای مخاطب ایجاد جاذبه کند. ▫️رنگی همچنین گفت: تلاش حامد عنقا به عنوان نویسنده و کارگردان این بوده که اضمحلال انسان پست مدرن را به شکل نمادین به تصویر بکشد که البته در این کار دچار ضعف ها و نقص هایی است. https://hawzahnews.com/xcNYj 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘عوامل موثر در استفاده‌ی زیاد از رسانه ▪️حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم ▪️«انتخاب‌گرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟ ▪️نیل پستمن، نظریه‌پرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی می‌کنیم. به اعتقاد او، ذهنیت تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانه‌های اجتماعی و فناوری هوش مصنوعی چیست؟‌ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟ ▪️ ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/x92115 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘عملیات وعدۀ صادق، در انتظار «تبیین» و «تکمیل» سید محمدحسین دعائی ▪️۱. حدود یک‌دهه است که رهبر معظم انقلاب، در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون، از ورود جامعۀ بین الملل به یک «پیچ مهم تاریخی» خبر می‌دهند، از شکل‌گیری نظمی نوین در جهان سخن می‌گویند و بر ضرورت آمادگی ایران اسلامی برای عبور موفق از آن پیچ و نقش‌آفرینی در این نظم تأکید می‌کنند؛ خبر، سخن و تأکیدی که تحلیل تفصیلی آن، یکی از مهم‌ترین نیازهای معرفتی امروز ماست. ▪️۲. بدون‌شک افول بلوک تمدنی غرب با سردمداری «آمریکا»، به‌موازات قدرت‌یافتن «ایران» در قلب محور مقاومت، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های «نظم نوین جهانی» است؛ شاخصه‌ای که می‌توان «عملیات وعدۀ صادق» را مهم‌ترین دلیل صدق آن دانست؛ چنان‌که بعد از این عملیات، دیگر نه فقط تحلیلگران فهیم و رصدپیشگان هوشیار، بلکه حتی بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی نیز وجوه شفافی از «ایران قوی» را با همۀ وجود لمس کردند. ▪️۳. هرچند اجمالا می‌بینیم و می‌دانیم که ایران اسلامی با موفقیت در «عملیات وعدۀ صادق» توانست از موازنۀ قدرت در منطقه تعریف متفاوتی ارائه داده و به همۀ بازیگران بین المللی معادلۀ جدیدی را تحمیل کند، اما حقیقت آن است که جز با فاصله‌گرفتن از این نقطۀ عطف تاریخی در محور زمان، نمی‌توان عظمت و اهمیت واقعی آن را دریافت. به بیان دیگر، این آیندگان هستند که می‌توانند درک درستی از واقعیت این عملیات پیدا کرده و به نقش آن در شکل‌گیری «هندسۀ جدید جهان» پی ببرند. ▪️۴. اگر بخواهیم کمی به واقعیت «عملیات وعدۀ صادق» نزدیک شویم، باید اولا عقبۀ آن در گام اول انقلاب را ببینیم و ثانیا فهم شفافی از آثار و ثمرات آن در گام دوم داشته باشیم. این عملیات، نه یک اتفاق ناخواسته، اقدام انفعالی، واکنش ناگهانی یا حرکت کور، بلکه نتیجۀ طبیعی موفقیت رهبر معظم انقلاب در به ثمر رساندن پروژۀ «ایران قوی» است؛ پروژه‌ای که بدون‌شک جایگاه کشور در «نظم جدید جهانی» را تضمین کرده و حرکت انقلاب برای رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» را شتاب خواهد داد. آری؛ بعد از عملیات وعدۀ صادق، دیگر اثبات این‌که «نزدیک قله‌ایم» سخت نیست. ▪️۵. مهم‌ترین سؤالی که بعد از «عملیات وعدۀ صادق» باید به آن پاسخ داد این است که: وظیفۀ ما در این مقطع تاریخی چیست؟ در پاسخ به این سؤال به دو مورد می‌توان اشاره کرد: ▫️الف. تبیین عملیات: واقعیت آن است که ما نه تنها در روایت موفقیت‌های خود، خلق «پیوست رسانه‌ای» برای آن‌ها و ایجاد ارزش افزودۀ ملی از این طریق ضعیفیم، بلکه حتی نمی‌توانیم جلوی وارونه‌سازی آن‌ها توسط دشمن را هم بگیریم؛ و این همان نقیصه‌ای است که جز با ورود جدی به عرصۀ «جهاد تبیین» و استفادۀ هوشمندانه از ابزار «هنر» ـ همان‌که تأثیرش از موشک و پهپاد بیشتر است ـ جبران نخواهد شد. ▫️ب. تکمیل عملیات: جمهوری اسلامی با «عملیات وعدۀ صادق»، هیمنۀ سخت‌افزاری آمریکا و اسرائیل را شکست و به موفقیتی بزرگ دست یافت. اما تا نتواند «هیمنۀ نرم‌افزاری دشمن» را هم بشکند، نه به هدف اصلی خود ـ یعنی تبدیل‌شدن به یک قطب تمدنی ـ دست خواهد یافت و نه می‌تواند انتقام حقیقی شهدایی مثل حاج قاسم عزیز را بگیرد. آری؛ دانشمندان متعهد ایران اسلامی در عرصۀ «علوم فنی»، با راهبری نیروهای نظامی و امنیتی کشور، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند. حال مبادا که دانشمندان عرصۀ «علوم انسانی» در حوزه و دانشگاه، با غفلت از اسلامی‌سازی این علوم و با ناتوانی در حل چالش‌های فرهنگی کشور ـ مثل چالش تحمیلی «حجاب» ـ از این قافلۀ نورانی عقب افتاده و در زمینه‌سازی برای «طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه» دچار کوتاهی شوند. @HOWZAVIAN 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘بازتاب حمله ایران در رسانه های بین المللی؛ ▪️ظهور قدرت اراده ملت و نیروهای نظامی ایران در عرصه مهم بین المللی 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘آیا تلفن‌ همراه دانش‌آموزان را کندذهن‌ کرده است؟ ▪️گوشی‌های همراه در مدارس سلاح‌های حواس‌پرتیِ جمعی هستند ▪️نتایج معروف‌ترین آزمون سنجش توانمندی دانش‌آموزان در جهان نشان می‌دهد که طی چند سال گذشته عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در کشورهای مختلف تدریجاً ضعیف و ضعیف‌تر شده است. ▪️ برخی گمان می‌کردند همه‌گیری کرونا و شرایط نامطلوب آموزش در آن دوره باعث این افت بی‌سابقه شده است، ولی تحقیقات اخیر نشان می‌دهند این سیر نزولی پیش از دورهٔ کرونا آغاز شده. آخرین گزارش برنامهٔ بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان، موسوم به پی‌آی‌اس‌اِی، به سه دلیل گوشی‌های همراه را مقصر اصلی داستان می‌داند. ▫️ ۱۰۰۰ کلمه ▫️زمان مطالعه: ۶ دقيقه ▪️ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w51475 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘سنای آمریکا لایحه‌ی فیلترشدن تیک‌تاک را تصویب کرد ▪️لایحه‌ای که شرکت چینی بایت‌دنس را به فروش شبکه‌ی اجتماعی تیک‌تاک مجبور می‌کند، رسما به تصویب سنای آمریکا رسید و پس از امضاشدن توسط جو بایدن، به قانون تبدیل خواهد شد. این لایحه بخش‌های گسترده‌تری دارد و بیشتر روی کمک نظامی آمریکا به اوکراین متمرکز است، اما بخش مربوط‌به تیک‌تاک هم در آن گنجانده شده. ▪️ به موجب تصویب لایحه‌ی جدید، بایت‌دنس باید تیک‌تاک را به شرکتی خارجی بفروشد و اگر از این کار خودداری کند، در کشور آمریکا فیلتر خواهد شد. لایحه‌ی کمک خارجی آمریکا شنبه‌ی همین هفته به تأیید مجلس نمایندگان این کشور رسیده بود. جو بایدن در بیانیه‌ای مطبوعاتی تأیید کرده است که به‌زودی «این لایحه را به قانون تبدیل می‌کند.» ▪️یکی از رهبران اصلی سنا می‌گوید: «کنگره به‌دنبال تنبیه‌کردن بایت‌دنس، تیک‌تاک یا هیچ شرکت دیگری نیست. کنگره در تلاش است اجازه ندهد که دشمن‌های خارجی برای جاسوسی، نظارت، عملیات‌های تهمت‌زنی، ضربه به آمریکایی‌های آسیب‌پذیر و همچنین مردان و زنان نظامی و پرنسل دولتی ما اقدام کنند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘هدف از بزرگنمایی در رسانه ▫️دقت کنید، مطالبی که در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود با آنچه که در واقعیت موجود است بسیار متفاوت است؛ دشمنان، بواسطه ترسشان با این تکنیک خود را در مباحث نظامی از آنچه که هستند بزرگتر و قوی تر نشان می دهند. ▫️ با کمی هوشیاری و داشتن سواد رسانه این تکنیک خنثی می شود و با روشنگری و جهاد تبیین، می توان هیمنه پوشالی دشمنان قسم خورده نظام را تخریب کرد. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘طرح یک مسأله | نقش کانون‌های دینی در نبرد تمدنی ✍️اسماعیل فخریان ▪️در تمدن‌سازی، «هویت» نقش اساسی دارد. هویت‌ها هستند که انسان را به کار می‌گیرند. اگر می‌خواهی انسانی را از خود کنی، هویت وابسته به او بده. اگر انسان استقلال‌گرا می‌خواهی، به او هویت استقلال‌طلب بده. اگر انسان مصرف‌گرا و هرزه می‌خواهی، به او اینچنین هویتی را تزریق کن. اگر انسان مجاهدِ شهادت‌طلب می‌خواهی هم. در فرآیند تمدن‌سازی، هویت‌سازی جزو ضروریات است. ▪️در تمدن غرب، مصرف‌گرایی، کوتاه‌خواهی، شهوت‌خواهی، شهرت‌خواهی، انفعال، سکوت، بردگی نوین و... مطلوب است. این تمدن برای بقایش باید هویتی را در مردم بوجود آورد که همین‌ها را بخواهند. همان جور که تمدن‌سازان می‌گویند، زیست کنند. برخلاف تمدن اسلام که به سراغ فطرت انسان می‌رود و هدفش شکوفا کردن ظرفیت‌ها و خواست‌های فطری انسان‌ است. اینجا نقطۀ تقابل دو تمدن است، نقطۀ تقابل دو مکتب، دو ایدئولوژی، دو جهان‌بینی. در این تقابل، تمدن غرب به دنبال ترویج اباحه‌گری و فساد و تمدن اسلام به دنبال ترویج زیست مومنانه است. ▪️هر کدام برای اهدافشان کانون‌هایی را تأسیس، تجهیز و به‌کار می‌گیرند. این نبرد، نامتقارن است. یعنی هر طرف، امکاناتی، دارایی‌هایی، ظرفیت‌هایی دارد که آن دیگری ندارد. از میان همۀ دارایی‌های جبهۀ حق، مسجد، هیئت و مراسم‌های دینی می‌تواند نقش مؤثرتری در این نبرد تمدنی ایفا کند. این‌ها همان چیزهایی است که طرف مقابل ما آنها را ندارد و از آن محروم است. این کانون‌ها در این نبرد پیچیده، سخت، زمان‌بر و پرهزینه باید ابتدا اصل این نبرد و بعد قواعد و پیچیدگی‌های آن و سپس نقش خودشان را پیدا کنند. ▪️جبهۀ حق چشم امیدش بیش از امکانات دیگرش، به این کانون‌هاست. اما راستی این‌ها برای نصرت جبهۀ حق بایستی چه کنند؟ فرماندهان چه کسانی‌اند؟ باید به چه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجهز باشند؟ باید در مواجهه با انواع حمله‌های دشمن چه کنند؟ یا نه باید چگونه حمله کنند؟ چه چیزهایی را باید بدانند؟ مخاطبین‌شان چه کسانی‌اند؟ با چه ذائقه و نیازی؟ چگونه بایستی رصد و پایش شوند؟ چگونه می‌توانند بروزرسانی شوند؟ و... 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘چگونه می توان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شناخت؟ ▪️شناخت بر دو قسم است: 1⃣ شناخت تاريخی 2⃣شناخت واقعی كه از قسم نخست مهم تر است. ▪️مسئله مهم اين است كه ما آن حضرت را به حقيقت بشناسيم و ايشان نيز ما را ببيند؛ نه اينكه ما حضرت را ببينيم. ▫️در زمان پيامبر(صلی الله عليه و آله و سلم) (كه مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زيادی آن وجود مبارك را می ديدند، اما خدای سبحان درباره آنها فرمود: (و تراهم ينظُرُون اِليك و هُم لايُبصرون)؛ آنها را می بينی كه به تو می نگرند؛ ولی تو را نمی بينند. اهل نظر هستند، اما اهل بصيرت نيستند. ▪️هنر اين است كه به گونه ای باشيم كه وجود مبارك امام زمان(عليه‌ السلام) ما را ببينند. ▫️در قرآن كريم آمده است: خدا كه بر همه چيز بصير است، در روز قيامت به عده ای نگاه نمی كند: (ولايُكلّمهم اللّه و لاينظرُ اِليهم يومَ القيامةِ و لايزكّيهم) و نگاه تشريفی خود را نسبت به عده ای اعمال نمی كند. ▪️ اگر ما در مسير صحيح حركت كنيم، آن حضرت ما را می بيند. ▫️ديدن و نظر تشريفی ايشان برای ما شرف است، در غير اين صورت نگاه فيزيكی كارساز نيست، چنان كه بسياری پيامبر اكرم( صلی الله عليه و آله و سلم)، اميرمؤمنان(سلام الله علیه) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می ديدند؛ ولی بصيرت نداشتند. ▪️نگاه های تشريفی مهم است، نه نگاه صوری!!. ▫️البته گاهی همان نگاه صوری هم موجب می شود كه انسان وجود حضرت را از نزديک زيارت می كند و فيض می برد يا خداوند مشكلات او را به بركت آن حضرت حل می كند؛ ▪️اما مهم همان ديدن از روی بصيرت است. 📚نسیم اندیشه دفتر یکم ص ١٠۴ آیت‌الله العظمی جوادی آملی 🌸الـٰلّهُمَ عَجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ حضرت ‌زینب‌ڪبرۍ‌سلام‌الله‌علیها🌸 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘تصویرسازی در جنگ رسانه ای ▫️حجت الاسلام حسین طائب، مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران: ▪️در جنگ رسانه ای چیزی که مهم است تصویرسازیست. ▪️تصویرسازی دو مبنا دارد: ۱- تصویرسازی بر پایه صداقت ۲- تصویرسازی بر پایه دروغ و شبهه افکنی ▪️این که در رسانه ها می‌بینیم به سرعت تا اتفاقی می افتد خبر را منتشر می‌کنند، پایه اش بر اساس گمانه زنی و طراحی تصویری است که می‌خواهند در ذهن مخاطب بسازند ▪️برای فتنه ۸۸ بی‌بی‌سی فارسی را درست کردند و برای دوره های بعدی اینترنشنال را این رسانه ها نیز تاریخ مصرف دارند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘همدستی واتس‌آپ با اسرائیل برای کشتار مردم غزه ▫️برنامه «واتس‌آپ» که متعلق به شرکت آمریکایی «متا» است به طرح اسرائیل برای هدف قرار دادن فلسطینی‌ها از طریق یک برنامه مبتنی بر کمک می‌کند. ▫️اسرائیل از سامانه‌ای که مجهز به هوش مصنوعی است به نام «لاوندر» برای شناسایی فلسطینی‌ها در غزه و سپس هدف قرار دادن آنها استفاده می‌کند. این سامانه ۳۷ هزار فلسطینی را زیر نظر دارد. ▫️منابعی در ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی این رژیم اعتراف کرده‌اند که فلسطینی‌ها را هنگامی که در خانه و در جمع خانواده حضور دارند نیز هدف قرار می‌دهند./تسنیم 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘موضوع حجاب و سه کلیدواژه مهم ▫️موضوعی که تحت عنوان یا مدیریت حجاب در جامعه مطرح می شود فارغ از شعار و شوآف این یا آن گزینه، ذیل واژه بایستی راهبری شود: 1⃣ فرهنگ: تعیین کننده / / رهایی بخش 2⃣ اقتدار: تامین کننده/ / الهام‌ بخش 3⃣ رسانه: تکمیل کننده/ /آگاهی‌ بخش ▫️پ.ن: تذکر لسانی، کنش فرهنگی، کار تبیینی همیشه در اولویت است. مظهر اقتدار هم در تقابل با خط فساد و ریل های فسادآفرین نه نقطه های فریب خورده است. اقتدار در واقع چترحمایتی برای کنترل تنش های احتمالی و حداقلی در عملیات تذکر لسانی و کارفرهنگی_تبیینی است. ▫️سلب تنش ها در چتر قانون است نه ایجاد تنش به نام قانون. تذکر ذیل امنیت با ضلع روایت در واقع تلاش می کند تا فضای اجتماعی را نسبت به فرهنگ حجاب به نفع و سمت مثبتی حساس کند.آنچیزی که جریان پنهانی درصدد بوده تا افکارعمومی را نسبت به این مقوله بی تفاوت یا در تقابل قرار دهد. ✍علیرضامحمدلو 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
🔘چگونه فیک نیوز را شناسایی کنیم ؟ ▪️شناسایی فیک نیوز آسان نیست: ▫️پژوهشی که در دانشگاه استنفورد در سال گذشته انجام شده نشان می‌دهد که دانشجویان در تفاوت گذاشتن میان محتواهای آنلاین گوناگون − محتوایی که با پول ساخته می‌شود، محتوای جعلی، و محتوای معتبر − بسیار بد عمل می‌کنند. فیسبوک فهرستی از ترفندها برای شناساییِ فیک نیوز ارائه داده که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم: ۱. به سرخط‌ خبرها با دیده‌ی شک بنگرید. سرخط خبرهای جعلی اغلب جالب هستند و با حروف بزرگ و علامت تعجب می‌آیند. اگر سرخط خبر باورناپذیر باشد این احتمال هست که خبر جعلی باشد. ۲. به نشانیِ وبسایت با دقت بیش‌تر توجه کنید. بسیاری از وبسایت‌هایی که خبرهای جعلی منتشر می‌کنند از نشانی اینترنتی مشابه منابع موثق استفاده می‌کنند؛ آنها نشانی وبسایت‌های معتبر را کمی‌ تغییر می‌دهند. شما می‌توانید با مقایسه‌ی نشانیِ وبسایت‌ها این نکته را دریابید. ۳. منبع خبر را نگاه کنید. مطمئن شوید که خبر از منبعی خوش‌آوازه به دست شما می‌رسد. اگر خبر از وبسایتی به دست شما رسیده که برایتان آشنا نیست درباره‌ی آن وبسایت اطلاعات کسب کنید. ۴. به فرمت‌های نامتعارف توجه کنید. بسیاری از خبرهای جعلی در خود خطاهای املایی و گرامری دارند و فرمت ظاهریشان هم غیرعادی است. ۵. به عکس‌ها توجه کنید. گزارش‌های خبریِ جعلی اغلب با عکس‌ها یا ویدئوهای دستکاری‌شده همراه هستند. گاهی عکس مورد نظر معتبر است اما در جایی غیر از پیش‌زمینه‌ی خودش به کار رفته است. می‌توانید عکس را در اینترنت جستجو کنید تا دریابید از کجا آمده است. ۶. به تاریخ‌ها توجه کنید. گزارش‌های خبریِ جعلی ممکن است زمان‌بندی‌هایی داشته باشند که بی‌معنا باشد یا ممکن است در آنها زمان رخدادها تغییر داده شده باشد. ۷. شواهد را چک کنید. منابعی که در آنها نام نویسنده آمده است را بررسی کنید. نبود هیچ منبعی یا بی‌نام بودن نویسنده می‌تواند نشانه‌ی جعلی بودنِ خبر باشد. ۸. به دیگر گزارش‌ها هم توجه کنید. اینکه هیچ منبع دیگری آن خبر را گزارش نکرده است می‌تواند نشانه‌ی جعلی بودن خبر باشد. ۹. آیا خبر طنز است. گاهی دشوار است میان خبر جعلی و مطلب فکاهی تمایز بگذاریم. بررسی کنید که آیا منبع خبر به مطالب طنز معروف است و آیا جزئیات خبر و آهنگ خبر نشان از طنز بودن دارد. ۱۰. برخی خبرها عمداً دروغ هستند. با نگاهی انتقادی درباره‌ی خبرهایی که می‌خوانید بیندیشید و فقط آنهایی را همرسانی کنید که می‌دانید موثق هستند. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh‌
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انجمن سواد رسانه طلاب
هم اکنون انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان: 💢تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته» با حضور: ▪️سرکار خانم قمقامی (تحلیلگر سینما، مدرس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه زنان) ▪️سید محمد مهدی موسوی (خبرنگار، تحلیلگر سینما و مدرس سواد رسانه) 📍مکان: دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات، تالار ربانی @anjomaneslami_isf_ui 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
💢تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته» با حضور: ▪️سرکار خانم قمقامی (تحلیلگر سینما، مدرس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه زنان) ▪️سید محمد مهدی موسوی (خبرنگار، تحلیلگر سینما و مدرس سواد رسانه) 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh