eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن سواد رسانه طلاب
🛑«به بهانه سریال حبیب» ✍️احمد اولیایی 👇مطلب در پست بعدی👇 #رسانه #سواد_رسانه 🆔 @savad_rasaneh
🛑«به بهانه سریال حبیب» 🔹سه واژه Output, outcome و impact واژه هایی پرکاربرد و مهم در ارزیابی پروژه هستند. واژه Output همان خروجی کار است که نوعی عینیت دارد و شاید بگوییم همان محصول است. Outcome اشاره به ثمره کار دارد و impact ناظر به پیامدهاست. 🔸این عبارات عمدتا در ادبیات اقتصادی و مدیریت استفاده می شوند اما شاید بتوان برای یک تولید رسانه ای مانند فیلم هم از آن ها بهره برد. درینصورت، خروجی قابل نمایش یک فیلم می شود output، پیامی که از ساخت آن فیلم مد نظر فیلمساز بوده می شود outcome و اثرات دیگر آن فیلم در جامعه که لزوما مد نظر فیلمساز نبوده اما در جامعه ایجاد می شود، همان impact خواهد بود. 🔹این روزها شاهد پخش سریال حبیب از شبکه دو سیما هستیم؛ یک درام جنگی، محصول مشترک ایران و سوریه که وضعیت مردم این کشور در زمان داعش و حضور مستشاری و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را به تصویر می کشد. 🔸پیام مقاومت، اهمیت امنیت، رذالت و‌ خباثت داعش، کمک ایران در نابودی داعش و ... از جمله پیام های مشخص سریال حبیب است که می توان آن ها را ذیل outcome تعریف کرد. پیام های خوبی که قطعا برای مخاطب مفید است. 🔹اما تمام این ها عرض شد تا برسیم به impact این سریال. اکنون که جامعه ایرانی با بی توجهی برخی از شهروندان به مقوله حجاب روبروست و اساسا انگاره غلط عدم الزام حجاب در ذهن بعضی شکل گرفته است، این سریال که چند بازیگر زن سوری بی حجاب در آن بازی می کنند می تواند به نوعی عادی سازی بی حجابی را در جامعه رقم بزند. اثری که لزوما مد نظر فیلم ساز نبوده اما با توجه به شرایط زمینه ای و اجتماعی جامعه، از سریال بجای می ماند. به ویژه وقتی این چند بازیگر زن سوری با موهای بلند، آرایش و حتی بینی عمل شده و صورت های پروتز شده در این سریال بازی می کنند. 🔹 قبلا نیز سریال های سوری و عربی پخش شده از تلویزیون ایران، از باب همین مقوله حجاب با اعتراضاتی مواجه شد. شاید علت این است که بی حجابی زن های مسلمان درین قبیل سریال ها و بی حجابی زنان در فیلم و سریال های غربی متفاوت بوده و به نوع دیگری جلوه می کند. 🔸 در یک جمله باید گفت؛ زمان پخش یک فیلم یا سریال می تواند impact هایی داشته باشد که موجب نادیده شدن آثار اصلی مدنظر یا همان outcome ها شود. ✍️احمد اولیایی @ahmad_olyaei 🆔 @savad_rasaneh
♨️سوتی وحشتناک یک کانال ضدانقلاب ⭕️اعتراف ناخواسته ضدانقلاب به دست داشتن در مسمومیت دانش‌آموزان دختر ✡️اصلی‌ترین کانال ضدانقلاب در استان گیلان به نام «ر.گ» یکشنبه‌ی گذشته در یک گاف رسواکننده، یک روز قبل از حادثه‌ی مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه شاندرمن گیلان، خبر از مسمومیت دانش‌آموزان این مدرسه داده بود!! 🔹این در حالی است که خرابکاری مسمومیت دانش‌آموزان در شاندرمن، روز دوشنبه رخ داد! یعنی خرابکاران، دستشان با ضدانقلاب در یک کاسه است و این خرابکاری، از پیش برنامه‌ریزی شده بود اما گاف این کانال ، دست خودش و مرتبطین ضدانقلابش را رو کرد. 🔹شواهد خبرنگار ماسال‌نیوز هم نشان می‌دهد که خرابکاری در مدرسه عصمت شاندرمن، کار همان افرادی‌ست که با این کانال ضدانقلاب ارتباط نزدیکی دارند و در ایام اغتشاشات هم برای ضدانقلاب، خبر و تصویر ارسال می‌کردند. ✍️ سید علیرضا آل‌داود 🆔 @savad_rasaneh
✳️ تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین! 🔻 شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»! 🔸 آوینی می‌گوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است، چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است. 🔺 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و می‌گوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظه‌ای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناک‌ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحران‌هایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است. 👤 استاد_اصغر طاهرزاده 📚 از کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱ @asre_Tabyin 🆔 @savad_rasaneh
🔘 | ✅ خط تولید «قهرمان‌ بی‌فضیلت» در فیلم‌های آمریکایی 🖊حامد یوسفی، نویسنده و پژوهشگر رسانه ▪️از نظر هالیوود هر کس با هر ویژگی اخلاقی و بدون نیاز به خودسازی و کنترل امیال و ممارست، می‌تواند تبدیل به منجی جهان شود. گاهی منجی جامعه نه تنها فضیلت اخلاقی خاصی ندارد؛ بلکه با کمک یک رذیلت اخلاقی موفق می‌شود به هدفش برسد! ▪️از نظر سیاست‌گذاران فراماسون هالیوود منجی جامعه اغلب یک آمریکایی و از نژاد انگلوساکسون با موهای بلوند است که فضیلت اخلاقی خاصی ندارد و گاهی مهارت چندانی هم نسبت به دیگران ندارد. ▪️در فیلم «کینگز من1» تخریب وجهه منجی دیده می‌شود در این فیلم،‌ منجی فضیلت اخلاقی خاصی ندارد، در اینجا منجی جهان فردی است. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🆔 @savad_rasaneh
🔰 واژه‌سازی و دروغ‌پردازی ضدانقلاب در ماجرای مسمومیت ها ◾ از کلید واژه تا در رسانه های غربگرای داخلی تا شبکه های ماهواره ضدانقلاب 🆔 @savad_rasaneh
علی کریمی: امام زمان (عج) محمدرضا شاه بود🤦 🆔 @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 «سایبر» یک ابزار در دست حاکمیت‌ها نیست، بلکه سایبر خود «حاکمیت» است! گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲ 🎙 دکتر کاظم فولادی قلعه @kfouladi_ir 🆔 @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تو روزایی که دشمن با مسموم سازی دختران میخواد القاء کنه ایران مانع پیشرفت زنها و دخترهاست، 🔹آرمیتا رضایی نژاد با حجاب برتر و با تسلط عالیش به زبان انگلیسی جلوی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی تاثیرگذاری انجام داد و نخبگی خودش رو به رخ کشید. @HOWZAVIAN 🆔 @savad_rasaneh
🛑 آموزش خودکشی در کتاب کمک درسی ابتدایی 🆔 @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2️⃣پارت دوم 💢 محفل نقد و بررسی مستند«برای یک زندگی معمولی» 👈با حضور: 👤استاد علی قهرمانی _ پژوهشگر رسانه 👤حسین شمقدری _ مستندساز 👤مهدی موسوی _ مجری ⬅️ جهت دیدن فیلم کامل نشست 👈 اینجا کلیک کنید 🆔 @savad_rasaneh
2.62M
تحلیلی متفاوت از تورم 🎙دکترحمیدرضا مقصودی 🆔 @savad_rasaneh
🛑زوتوپیا و فلسفه 🔻زوتپیا پویانمایی رهاورد «فلسفه» است در ایستگاه اگزیستانسیالیسم لیبرال... 👇ادامه در پست بعد👇 ✍️ علی اصغر اسلامی تنها 🆔 @savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
🛑زوتوپیا و فلسفه 🔻زوتپیا پویانمایی رهاورد «فلسفه» است در ایستگاه اگزیستانسیالیسم لیبرال... 👇ادامه
🛑زوتوپیا و فلسفه 🔻زوتپیا پویانمایی رهاورد «فلسفه» است در ایستگاه اگزیستانسیالیسم لیبرال. مرور اجمالی تاریخ فلسفه از مهد پیدایشش تا کنون این موضوع را به روشنی آشکار می کند که در تعریف فلسفه، انسان «حیوان» است. از ارسطو گرفته تا هابز، کانت و نیچه از داروین تا فروید، وبر و مارکس و...، همه بر یک اصل لایتغیر پای می‌فشرند که «انسان حیوان است». 🔻انسان حیوانی است ناطق، ضاحک، مدنی الطبع، غیرقابل‌اعتماد، شگفت‌انگیز، معناساز، استدلال‌گر و … . همه‌ی این واژگان تنها صفات تمایز بخش انسان به‌عنوان «حیوان» را تعیین می‌کنند. 🔻در اندیشه‌ی فلسفه غرب انسان همان حیوان است و تنها در صفت با سایر حیوانات متفاوت است. همان‌طور که درنده‌خویی یکی از صفات گرگ و کفتار است ناطق بودن نیز یکی از صفات انسان است. در جهان‌بینی بشرغربی انسان و گرگ از حیث حیوانیت خود مساوی‌اند تنها تفاوت میان آن‌ها در صفاتشان نهفته است. همان‌گونه که حیوانات هر یک از صفات مختلفی برخوردارند. 🔻بر خلاف فلسفه، در حکمت است که انسان نه حیوان؛ بلکه «حی» تعریف می شود، حکمت است که انسان را «حی متاله» معرفی می کند. در حکمت است که حتی ارزش بدن انسان هم فراتر از طبیعت است. «أما انَّ أَبْدانَكُمْ لَيْسَ لَها ثَمَنٌ الّا الجَنَّةَ، فَلا تَبيعوها بِغَيْرِها». ♦️فلسفه، دوستداری حیوان ناطق است به سوفیا، جویایی اوست از آرخه ها، جویش اوست از امر ایمننت. اما حکمت گمشده «حی متاله» است عطای الهی است به او و خیر کثیر. هم «حی متاله یعنی انسان امین»، جوینده حکمت است در و از همه جا« الْحِكْمَةُ ضالَّةُ المُؤْمِنِ»، و هم حکمت جوینده او « خُذِ الحِكمَةَ أنّى كانتْ ؛ فإنَّ الحِكمَةَ تَكونُ في صَدْرِ المُنافِقِ فتَلَجْلَجُ في صَدرِهِ حتّى تَخْرُجَ ، فتَسْكُنَ إلى صَواحِبِها في صَدرِ المؤمنِ». دختران در بیان حکمت می توانند حجت و الگو برای همه باشند حتی منجی 👈قال العسکری(علیه السلام) : «نحن حجج اللّه على خلقه، و جدّتنا فاطمة حجة اللّه علينا» قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ» ای کاش ... ✍️ علی اصغر اسلامی تنها 🆔 @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3️⃣ تیزر پارت سوم 💢 محفل نقد و بررسی مستند«برای یک زندگی معمولی» ⬅️ انتشار پارت سوم تا ساعاتی دیگر 🆔 @savad_rasaneh
2.29M
📢 بشنوید 🔶🔹 توافق ایران و‌عربستان، از منظری دیگر 💢 چرا عربستان برای توافق اقدام کرد؟ 💢 آیا ریاض، تلاویو بعدی است؟ ✍️مهندس شکوهیان‌راد 🆔 @savad_rasaneh
‌ 📛در سال ۱۴۰۱ کدام چهره‌ها را از دست دادیم؟ البته هنوز سال ۱۴۰۱ تموم نشده‌... 🆔 @savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 3️⃣ تیزر پارت سوم 💢 محفل نقد و بررسی مستند«برای یک زندگی معمولی» ⬅️ انتشار پارت سوم تا س
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3️⃣پارت سوم 💢 محفل نقد و بررسی مستند«برای یک زندگی معمولی» 👈با حضور: 👤استاد علی قهرمانی _ پژوهشگر رسانه 👤حسین شمقدری _ مستندساز 👤مهدی موسوی _ مجری ⬅️ جهت دیدن فیلم کامل نشست 👈 اینجا کلیک کنید 🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از عصر زنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ تصویر زنده‌ی تکریم زن در ایدئولوژی انقلاب اسلامی 📌 «حرکتی نادر در مراسم عمامه‌گذاری طلاب یکی از حوزه‌های علمیه کشور تحسین همه‌گان را در پی داشت. به پیشنهاد امام جمعه‌ی رامسر دونفر از مادران طلاب حوزه‌ی علمیه المهدی برای مراسم عمامه‌گذاری دعوت شدند و خودشان پسرهایشان را معمم کردند.» 📂 ادامه یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از عصر زنان
♦️ تصویر زنده‌ی تکریم زن در ایدئولوژی انقلاب اسلامی 📌 «حرکتی نادر در مراسم عمامه‌گذاری طلاب یکی از حوزه‌های علمیه کشور تحسین همه‌گان را در پی داشت. به پیشنهاد امام جمعه‌ی رامسر دونفر از مادران طلاب حوزه‌ی علمیه المهدی برای مراسم عمامه‌گذاری دعوت شدند و خودشان پسرهایشان را معمم کردند.» ▪️این اتفاق نادر و خلاقانه درحالی به وقوع پیوست که طی روال مرسوم معمم‌شدن طلاب به دست علمای قدیمی و بزرگ حوزه‌های علمیه انجام می‌شد. امام خمینی(ره) عظمت زن را معادل کلام‌الله مجید عنوان می‌کردند و این معادل‌سازی را به واسطه‌ی انسان‌سازی مقام زن عنوان کرده بودند، همان‌گونه که قرآن انسان‌ساز است. رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید بر گرامی داشت مقام زن در جایگاه مادری، در خانه و خانواده تاکید داشتند و بوسیدن دست مادر توسط فرزند را نماد این تکریم عنوان کرده بودند. ▪️حقیقت این است که حرکت‌های این چنینی مولفه‌ی قدرتمندی زن در ابعاد اجتماعی، خانوادگی و فردی را طبق آموزه‌های اسلام و انقلاب اسلامی که در همسویی با فطرت زنانه است تقویت می‌کند. مولفه‌ی قدرت زنانه این روزها با کارکترهای خشونت، کبر، سنگدلی، بی‌رحم بودن و دوری از خوی زنانگی عجین گشته‌اند و به واسطه‌ی تولیدات رسانه‌ای در جهان منتشر شده‌اند، سنخیتی با فطرت و خوی انسانی ندارند اما با این حال دختران نوجوان زیادی را به سوی خود جلب نموده‌اند، دخترانی که در عنفوان هویت‌سازی و تثبیت آن برای خود هستند! علت آن است که هر انسانی میل به قدرتمند بودن دارد اما بروز و ظهور این مولفه در عصر حاضر به واسطه‌ی غولهای رسانه‌ای در زنان به صورت طرد زنانگی و تبدیل به موجود خشن و سنگدل بازنمایی می‌شود. نیازمند بازخوانی اصالت قدرت زنانه که در تطابق با فطرت انسانی و گوهر وجودی زن است می‌باشیم، حرکت‌های جدیدی چون مراسم عمامه‌گذاری در رامسر نمونه‌ای از حرکت‌هایی است که این نیاز را پاسخ می‌گوید. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🛑نشنوید، نبینید، نگویید 🔻تیتری که از همشهری چشمم را گرفت. 🔻رسانه‌ها نمی‌خواهند ما صدایی جز صدای آنان بشنویم و چیزی را جز از دریچه لنز آنان نبینیم تا فقط حرفی که آنان میزنند بزنیم. ❓راستی اگر نمی‌شنیدیم یا نمی‌دیدم و در گیر این همه بازی رسانه ها نبودیم زندگی بهتری نداشتیم؟ ❓اگر هرچه را که می‌شنویم و می‌بینیم، نمی‌گفتیم این همه اختلاف در میان مردم نبود؟ ❌تیتر همشهری تلنگریست برای افرادی که زمان دیدن نمی‌بینند و زمان شنیدن نمی‌شنوند و زمان گفتن نمی‌گویند. 💢این گزینش درست کی دیدن و کی شنیدن و کی گفتن و عکس آن یعنی کی ندیدن و کی نشنیدن و کی نگفتن به نظر مرتبه ایست که امیرمومنان علی (ع) در نهج البلاغه در توصیف "اهل ذکر" می فرماید: ✅یرَوْنَ مَا لا یَرَی النّاسُ وَ یَسْمَعُونَ ما لا یَسْمَعُونَ؛ ⬅️اهل ذکر مطالبی را می بینند که مردم نمی بینند و چیزهایی را می شنوند که مردم آنها را نمی شنوند. ✍️مصطفی گودرزی 🆔 @savad_rasaneh
🛑در اسکار ۲۰۲۳ خبری نیست 🔻امسال با اسکاری طرفیم که نمی‌شود مثل سال‌های اخیر یا حتی دهه‌های پیش از آن، یک تم واضح را در عمده فیلم‌ها دید. یک سال فیلم‌ها پر هستند از شورش علیه سرمایه‌داری یا ترس از فاشیسم. 🔻سالی دیگر تجاوز و تعرض به زن‌های شاغل توسط مردان قدرتمند و این تم کلی کارهاست. 🔻یک سال فیلم‌ها پر از موضوعات مرتبط با سیاه‌پوستان است و سال دیگر همجنسگرایان. این موضوعات گاهی با هم ترکیب می‌شود و اکثر اوقات همه‌شان در فیلم‌های متعدد حضور دارند اما در آن سال به‌خصوص، یکی پررنگ‌تر می‌شود و به پس‌زمینه می‌آید. ♦️یعنی هالیوود خودش را مدافع تنوع نژادی معرفی می‌کند اما تنوع تمدنی را پس می‌زند یا حتی با آن می‌ستیزد. مرد و زن چینی، عرب، هندی و پاکستانی یا آفریقایی، وقتی بخواهند آمریکایی شوند و تمدن غرب را دوست داشته باشند از نژادشان صرف‌نظر می‌شود اما به شرطی که از فرهنگ قومی و بومی‌شان عبور کنند. ❌حالا امسال نمی‌شود هیچ‌کدام از این تم‌ها را به شکل پررنگ در فیلم‌ها دید. حتی فیلمی که راجع‌به یک زن همجنسگرا ساخته شده، به ماجرای تعرض به زن‌های دیگر و سوءاستفاده از جایگاه ویژه‌ای که دارد، پرداخته است. 🔻موضوعات فیلم‌ها عمدتا پراکنده‌اند و احتیاط از سر و روی آکادمی می‌بارد. آخرین فیلم پارک چان ووک، کارگردان بسیار مشهور کره‌جنوبی که در جشنواره کن هم برنده نخل طلای بهترین کارگردانی شده بود، حتی به فهرست نامزدهای اسکار راه پیدا نکرد؛ فیلمی که در محوریت قصه آن یک دختر چینی مهاجرت‌کرده به کره قرار داشت و معانی ضمنی و نمادینی داشت که به مذاق اهالی آکادمی خوش نمی‌آمد. ♦️درعوض برنده نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن که یک فیلمساز سوئدی بود و اثرش را به زبان انگلیسی جلوی دوربین برد، در اسکار امسال صاحب عناوین مهمی از جمله نامزدی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اورجینال شد. این فیلم با نام «مثلث غم» به یک نزاع تمدنی می‌پردازد. ♦️به‌طور کل امسال با یک اسکار تازه‌نام طرف هستیم. ✍️میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار متن کامل👈اینجا 🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
. 🔅 می‌ترسیدم عاقبت به خیر نشوم؛ همین بداخلاق شده بودم. و بدقلق. دست خودم نبود. اینکه مادرم در معرض این بی‌حوصلگی‌ها و نق‌زدن‌هایم بود نگرانم می‌کرد. می ترسیدم عاقبت به خیر نشوم. همین. 👇یادداشتی از مرحوم را در پیام بعدی بخوانید👇👇
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
✔️ می‌ترسیدم عاقب به خیر نشوم؛ همین ✍️ مرحوم مسعود دیانی، مجری برنامه سوره، دین‌پژوه و شاعر چهارشنبه یکم تیر ۱۴۰۱ رفتم خانه‌ی کتاب. بعد از یازده‌روز. با عصا و سر و صورت بی‌مو. آفتاب وحشی و ترافیک وجودم را به آشوب کشیدند. از آقای میرزایی -راننده‌ی خانه- خواستم برایم آب بخرد. قرص ضد تهوع خوردم. افاقه نکرد. مارگزیده به خانه رسیدم. بچه‌ها از هیبت جدیدم تعریف کردند که خوب شده. می‌دانستم و می‌دانستیم برای خوش‌آمد من دروغ می‌گویند. راست این بود که نگهبان های دو ساختمان، دیگر مرا نمی‌شناختند. مانع ورودم شدند. معرفی هم کردم نشناختند. فقط راهم دادند. بی‌تشریفات سابق. آقای اراضی آمد. که بخش شعر معاونت را دست بگیرد. قبل از بیمار شدنم به تفصیل حرف زده بودیم. خواستم مروری کنم. صدایم بریده و بی‌جوهر بود. به وصیت‌های پیرمردها شبیه شد انگار. تا یک ماندم. درد مثل جنینی در رحم مادر به لگد زدن افتاده بود. خواستم برگردم خانه. در پارکینگ از آقای ناصرزاده فهمیدم آقا رضا امیرخانی به دیدارم آمده. دوست داشتم برگردم به دفتر. توان برگشتن نداشتم. در همان پارکینگ چند کلمه‌ای حرف زدیم. امیدم داد و خندیدیم. حیف شد. تمام مدت چشم‌هایم سیاهی می‌رفتند و سرگیجه داشتم. سوزن پرگار سرگیجه‌ام بند کوله‌ی آقا رضا بود. پوسیده بود و پاره. آقا رضا نارفیقی نکرده بود. روی شانه‌اش نگهش داشته بود و به خاطر پوسیدگی اعتمادش را از او نگرفته بود. شکنجه‌ی برگشت بدتر از رفت بود. هر تکان خوردنی در شهر برایم حکم کابوس داشت. در خانه ناهار خوردم و خوابیدم. از درد وحشتناک بیدار شدم. اثر مسکن‌ها که می‌رفت درد وحشتناک، مبهم و گمی در تمام بدنم شروع می‌شدند. نزدیک غروب به زحمت نماز ظهر و عصر خواندم. عصا برای ایستادنم افاقه نمی‌کرد. دست دیگرم را به کالسکه‌ی آیه می‌گرفتم. بی‌دلیل گریه‌ام گرفته بود. نماز که تمام شد روی فرش ولو شدم. حالم کمی بهتر بود. پدرم آمد روی صندلی بالای سرم نشست. دو روز بود به ایران برگشته بودند. از بس من جان نداشتم چندان حرف نزده بودیم. دیوان حافظ آورد. حمد خواند. صلوات فرستاد. و گفت نیتش این است که جناب حافظ در این شرایط با من حرف بزند. به مقتضای حالم. بسم‌الله. مادرم فالم را نپسندید. به نظرش تلخ آمده بود. چندبار خواست صدای پدرم را ببرد. که ادامه ندهد. نگذاشتم. گفتم پدر بخواند: «گر از این منزل ویران به سوی خانه روم/ دگر آن جا که روم عاقل و فرزانه روم» دوستش داشتم. مادرم نه. خودم دوست‌تر داشتم یک غزل قبل‌تر بیاید اصلا. به وقتش می‌آمد. بداخلاق شده بودم. و بدقلق. دست خودم نبود. اینکه مادرم در معرض این بی‌حوصلگی‌ها و نق‌زدن‌هایم بود نگرانم می‌کرد. می ترسیدم عاقبت به خیر نشوم. همین. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 فیلم سینمایی دیزی کوئوکا ترسناک ترین حیوان دنیا ۲۰۲۰ عنوان اصلی: daisy Quokka: world s scariest Animal سال تولید: ۲۰۱۹ کارگردان: Ricard Cussó تهیه کننده: Kristen Souvlis Nadine Bates نویسنده: Ryan Greaves شرکت تولید کننده: Like a Photon Creative کشور تولید کننده: استرالیا زمان پخش: ۸۹ دقیقه 🔺موضوع: ترویج لیبرالیسم 🆔 @savad_rasaneh