eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
مصاحبه تفصیلی رئیس انجمن سواد رسانه طلاب دکتر رفیع الدین اسماعیلی با خبرگزاری ایکنا عناوین مهم مصاحبه: ۱. دلایل شکل گیری انجمن سواد رسانه ۲. گزارش از فعالیت های آموزشی و گفتمانی انجمن ۳. نیاز و ضرورت طلاب برای آموزش سواد رسانه ۴.تبلیغ دین و سواد رسانه ۵.دلیل رکود یک سال گذشته انجمن سواد رسانه طلاب متن مصاحبه: رفیع‌الدین اسماعیلی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای طلاب، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی پرداخت که این انجمن برای توسعه و ترویج سواد رسانه‌ای انجام داده است و در خصوص ضرورت مطرح شدن مبحث سواد رسانه‌ای به طلاب گفت: سال ۹۳ متوجه اهمیت سواد رسانه‌ای و ترویج آن در کشور شدیم؛ متأسفانه در آن زمان منابع قوی در ایران وجود نداشت و هیچ انجمن و مؤسسه‌ای نیز به طور جدی فعالیت نمی‌کرد. ما ابتدا در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم این ایده را مطرح کردیم و با توجه به اینکه مخاطب جدی این دفتر طلاب بودند و آنان با بخش قابل توجهی از مردم جامعه در ارتباط هستند، دریافتیم که شروع کار با طلاب ضرورت دارد. مصاحبه کامل در لینک زیر: https://iqna.ir/00GbfG @savad_rasaneh
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در فضای مجازی امیدآفرینی کنند 🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان می‌دهند. وقتی امیدها و جرأت‌ها کم شد و اراده‌ها ضعیف شد،‌ قهراً‌ هدف‌های عالی و متعالی کم‌رنگ می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود که این افسران یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد. 🔹جوان‌های عزیز اینطور از استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرت‌آفرینی و توصیه به تنبلی نکردن. @savad_rasaneh
: 📚"رسانه‌ها و دین: از رسانه های سنتی اسلامی تا تلویزیون" تالیف دکتر ناصر باهنر ناشر: مرکز تحقیقات صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران 🔹کتاب"رسانه ها و دین: از رسانه‌های سنتی اسلامی تا تلویزیون" دارای پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین زیر است: فصل اول: دین و ‌ها در جریان نوگرایی فصل دوم: رسانه‌های سنتی دینی در ایران: تحولات، عناصر و کارکردهای ارتباطی فصل سوم: و دین در ایران فصل چهارم: مسیحیت و تلویزیون در غرب فصل پنجم: الگویی برای آموزش دین از تلویزیون 🔹دکتر باهنر عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در مقدمه کتاب خود با یادآوری این مطلب که این کتاب برگزیده‌ای از رساله دکتری وی در رشته در دانشگاه امام صادق (ع) است پرسش‌هایی که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن است را چنین بیان کرده است: 1- دیدگاه نظری مطلوب برای تبیین فرایند ارتباطات دینی در عصر نوگرایی چیست؟ 2- تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از چه جایگاه ارتباطی در میان رسانه‌های سنتی و مدرن کشور برخوردار است؟ 3- امکان مطلوب آموزش از طریق نوین (با تاکید بر تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ) با چه اصولی تبین می‌شود؟ دریافت فایل کتاب: https://basirat.ir/files/fa/news/1399/1/28/71980_988.pdf @savad_rasaneh
📲چند آمار قابل تامل از حضور مردم در دنیای مجازی پس از کرونا‌: ‌در روزهای پس از ، در جهان شاهد چه خواهیم بود؟ رسانه‌ها و تعامل مردم در این دنیای تازه چه سروشکلی به خود خواهند گرفت؟ به نظر می رسد که در پس تمام تغییرات و تحولات یک سال اخیر، ضریب نفوذ رسانه‌های نوین در دل و جان ساکنان زمین بیشتر شده است. حداقل آمارها به ما خبر می‌دهند که انسان سال 2021 در آستانه ورود به دنیای جدیدی از تعامل و قرار دارد. آمارهایی که می‌خوانید، از پژوهشی با عنوان «وضعیت‌شناسی‌ » از مجموعه تحقیقات دفتر مطالعات رسانه‌های نوین استخراج شده است. 🔹تعداد کاربران منحصربه‌فرد در ایران: 127میلیون نفر‌ 🔹ضریب نفوذ موبایل در : 152درصد‌ 🔹تعداد کاربران در ایران: 58میلیون و 420هزار‌ 🔹ضریب نفوذ اینترنت در ایران: 70درصد‌ 🔹تعداد کاربران فعال رسانه اجتماعی در ایران: 33میلیون و 400هزار کاربر ‌ 🔹ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی در ایران: 40درصد 🔹سهم بازار در ایران در سال 2020: بیش از 87 درصد‌ 🔹سهم بازار آی‌اواس در ایران حدود 12 درصدی ‌ 🔻ضریب نفوذ اینترنت در جهان: 59.5 درصد 🔻کاربر فعال رسانه‌های اجتماعی در جهان: 4 میلیارد و 200 میلیون نفر 🔻ضریب نفوذ در جهان: 53.6 درصد‌ ‌🔻کاربران اینترنت در سال 2021 در جهان: 316 میلیون نفر ‌ 🔻کاربران فعال رسانه اجتماعی در سال 2021 در جهان: 490 میلیون نفر ‌ ‌ 🔹بیش از 98 درصد کاربران حداقل از یک پیام‌رسان ماهانه استفاده می‌کنند‌ ‌ 🔹میانگین تعداد حساب‌های کاربری هر کاربر در رسانه‌های اجتماعی مختلف: بیش از 8 حساب 🔹میانگین مصرف روزانه کاربران از رسانه‌های اجتماعی: 2 ساعت و 25 دقیقه‌ ‌ 🔹درصد تعداد کاربرانی که از رسانه‌های اجتماعی با اهداف شغلی استفاده می‌کنند: 4.40 درصد‌ ‌ 🔻بیشترین مصرف رسانه‌ای پس از کرونا:‌ استفاده از ‌گوشی‌های هوشمند: 70 درصد‌ استفاده از لپ‌تاپ: رشد 47 درصدی‌ استفاده از رایانه شخصی: رشد 33 درصدی‌ استفاده از تبلت: رشد 23 درصدی‌ استفاده از تلویزیون‌های هوشمند یا بسترهای استریمینگ رسانه: رشد 32 درصدی‌ استفاده از کنسول‌های : رشد 18 درصدی ‌ ‌ 🔹برترین پیام‌رسان در جهان به ترتیب: ، فیس‌بوک مسنجر، وایبر و ایمو‌ گزارش را اینجا بخوانید: http://fdn.ir/52796 @savad_rasaneh
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آیت الله محسن اراکی: قدرت اول است برخلاف گذشته که قدرت نظامی حرف اول را می زد. رسانه به جامعه جهت میدهد. رسانه آراء عمومی را می سازد و می تواند به سمتی ببرد که برخلاف باشد. 🔸 نظام سیاسی @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: رهاسازی فضای باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد. سخنرانی نوروزی - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ @savad_rasaneh
🔷مهمترین توصیه ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در فرمایشات سال ۱۳۹۹ در خصوص و مدیریت آن: 1️⃣اهتمام به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات عوامل مسلّط بین‌المللی در این زمینه‌ها بشدّت فعّالند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل داده‌ها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام میگیرد روی فضای مجازی. برای خاطر این است که بنده روی مسئله‌ی این‌ همه تأکید میکنم... خب الان شبکه‌ی ملّی اطّلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمان‌بندی‌های مشخّص تحقّق پیدا کند؛ آدم میبیند که تحقّق پیدا نمیکند، از زمان‌بندی‌ها عقبند. (بیانات مورخه ۲ شهریور ۱۳۹۹) 2️⃣مقابله با دشمن در جنگ نرم در فضای مجازی دشمن دو هدف را به نظرما در دنبال میکند -حالا یک جنگهای آشکار نظامی و سخت و خشن هست که آنها حکم خودش را دارد، امّا جنگ نرم مشکل‌تر علاج میشود و به یک معنا از جنگ سخت خطرناک‌تر هم هست- دشمن در این جنگ نرم دو حرکت را انجام میدهد: یکی این است که این زنجیره‌ی تواصی به حق و به صبر را قطع کند؛ دوّم اینکه حقایق را وارونه نشان بدهد که تبلیغات فراوانی هم دارند که حقایق عالم را راحت بعکس و بدروغ وارونه نشان بدهند... جوانها نباید اجازه بدهند یک چنین اتّفاقی بیفتد و باید امیدآفرینی کنند، باید توصیه‌ی به ایستادگی، توصیه‌ی به تنبلی نکردن، توصیه‌ی به خسته نشدن کنند؛ اینها کارهایی است که جوانهای ما که گفتیم افسران جنگ نرم هستند بر عهده دارند. امروز فضای مجازی یک فرصتی است برای این کار. (بیانات مورخه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹) 3️⃣امیدآفرینی در فضای مجازی حالا دشمنان از فضای مجازی جور دیگر استفاده میکنند امّا شما جوانهای عزیز این جوری از آن استفاده کنید: از فضای مجازی استفاده کنید برای ، برای توصیه‌ی به صبر، برای توصیه‌ی به حق، برای بصیرت‌آفرینی، برای توصیه‌ی به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و مانند اینها. (بیانات مورخه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹) 4️⃣ضرورت قوی شدن در فضای مجازی قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است... امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش میبرند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است. (بیانات مورخه ۳ فروردین ۱۳۹۹) 5️⃣هدایت و مدیریت فضای مجازی توسط دشمنان ... آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند مدیریّت میکنند این فضا را. خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دست‌اندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بی‌کار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. (بیانات مورخه ۲ شهریور ۱۳۹۹) 6️⃣رعایت سیاستهای اصولی در خصوص پهنای باند سیاستهای اصولی‌ای در زمینه‌ی وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است. (بیانات مورخه ۲ شهریور ۱۳۹۹) 7️⃣ضرورت برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت در زمینه فضای مجازی مسئله‌ی مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئله‌ی بلندمدّت هم نیست؛ مسئله‌ی کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد. (بیانات مورخه ۲۲ تیر ۱۳۹۹) 8️⃣برنامه ریزی جهت مقابله با زیانهای فضای مجازی بین ... این که به وجود آمده، بسیار چیز خوبی است منتها بایست مراقبت کنید تا این موجب این نشود که جوانها وارد فضای بی ‌بند و بار و رهای اینترنت بشوند و سرشان گرم بشود به یک چیزهای دیگری که هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ اعتقادی خطرهای بزرگی برای اینها ... چون بحث به‌اصطلاح اُنس بچّه‌ها با فضای مجازی، محسّناتی دارد، عیوبی هم دارد. یکی از عیوبش این است که گفتم؛ یکی از عیوبش منزوی شدن بچّه‌ها در خانه است؛ وقتی که با این تبلت و مانند اینها آشنا شدند، میروند سرگرم آن کار میشوند و از محیط خانه و خانواده در واقع بتدریج دور میشوند. باید به اینها توجّه کنید و مراقبت کنید. (بیانات مورخه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹) @savad_rasaneh
🌺🌸 میلاد حضرت حجت بن الحسن مهدی موعود و منجی عالم بشریت عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد. به همین مناسبت به معرفی چند کتاب می پردازیم: 🔹انسان 250 ساله بیانات درباره زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین (ع) ناشر : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (ع) است و از این رو، این کتاب یک فراتحلیل تاریخی است که نگاهی کل گرایانه به زندگی هر یک (ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوط و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارایه می دهد. 🔸چهارفانوس نویسنده: سعید تشکری ناشر: کتاب جمکران «چهار فانوس»، داستانی است که سعید تشکری در چهار فصل به روایت بخش‌هایی از زندگی نمایندگان خاص امام زمان (عج) و زوایای پنهانی آغاز عصر غیبت و فضای بحث‌برانگیز نیابت ایشان پرداخته است. در این اثر سعی شده آن جامعه چندلایه در قالب داستان به تصویر کشیده شود. 🔸 کمی دیرتر نویسنده: سید مهدی شجاعی ناشر : کتاب نیستان این کتاب نگاهی است متفاوت و نقادانه به فضای انتظار جامعه امروز. ماجرای این داستان از یک مجلس مذهبی شروع می‌شود. 🔺فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی (عج) نویسنده: آیت الله علی کورانی ناشر:کتاب «فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی عج» شامل ۴۰ فصل بوده و دسته بندی کاربردی و منظمی دارد. به نحوی که می تواند برای محققان و مشتاقان در موضوعات آخرالزمانی و موعودشناسی، بسیار کارآمد باشد. 🔹حاء مشدد نویسنده: عترت اسماعیلی ناشر: انتشارات نیستان «حاء مشدد» عنوان متفاوت رمانی است که با هدف پرداخت به روزهای ابتدایی امامت (عج) نگاشته شده است. این رمان با پرداختن به زندگی حکیمه خاتون(س) و حدیثه خاتون(س) از منظری متفاوت به جریانات دوره غیبت صغری می‌پردازد. 🔺دوازدهم نویسنده: علی مؤذنی ناشر: نشر اسم این رمان با تم زندگی و زمانه آغاز امامت امام عصر(ع) نوشته شده و به گفته نویسنده برخوردی متفاوت با مسئله و امام زمان (عج) دارد. این کتاب شخصیت‌هایش ترکیبی از حضور در دوران معاصر و فعلی ما و تاریخ را توامان با هم دارند. 🔹مژده گل نویسنده: مجید ملامحمدی ناشر : کتاب جمکران «مژده گل» در بردارنده داستان های کوتاهی از زندگی امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) برای گروه سنی کودک و نوجوان است. 🔸رجعت از نظر شیعه نویسنده: آیت الله نجم الدین طبسی ناشر: کتاب جمکران در این کتاب کوشش شده تا با استناد به آیات و روایات، نخست به معنای لغوی و اصطلاحی رجعت پرداخته و ادله‌ رجعت، از قبیل آیات و تقسیم آن‌ها را بررسی کرده باشد. سپس با بیان روایات و سنی مفسرین این‌گونه کتاب‌ها معرفی شده و نیز به پاره‌ای از شبهات در این خصوص پاسخ داده شده است. @savad_rasaneh
📲 بیانات تازه‌ منتشرشده درباره تولید محتوا در ✅ دستگاه را تقویت کنید ... منتشرشده در شماره ۲۸۲ خط ‌حزب‌الله @savad_rasaneh
🔸فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه 📚کمیته علمی رسانه و فضای مجازی @savad_rasaneh
📖 هنر و هنرمند از منظر : 🔹هنر از لحاظ مضمون و محتوا، عین تفکر و و است و تنها در نحوه بیان و تجلی از آنان متمایز می شود. مایه اصلی هنر نیز عشق وعرفان است. مسیحای عشق است که روح شیدایی در پیکر هنر می دمد و اگر نباشد این روح، هنر نیز جز جسد مرده بیش نیست. 🔸هنر، شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی، و کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است. هر یک از این دو ـ شیدایی حق و قدرت بیان ـ اگر نقص داشته باشد، خلق نمی گردد. ... اصل لازم شیدایی حق است و قدرت بیان، شرط کافی است. 🔹هنر، یاد بهشت است و نوحه انسان در فراق. زبان غربت بنی آدم است در فرقت دارالقرار و از همین روی، همه با آن انس دارند چه در کلام جلوه کند، چه در لحن، و چه در نقش؛ ... اُنسی دیرینه به قدمت جهان. هنر، زبان بی زبانی است و زبان هم زبانی. ⛔️هنر غربی حدیث نفس است؛ نه حدیث شیدایی حق. بیان خودپرستی انسان امروز است، هنری شیطانی است... 🔸هنرمند رازدار خزاین غیب است و زبان او، زبان تمثیل و تمثل است. پس باید رمز و راز ظهور حقایق متعالی و کیفیت حضور و ظهور امر قدسی را در جهان بشناسد. او باید با بصیرت قلبی، راز تمثل حقایق ملکوتی را بیابد و این یافتن، به معنای علم پیدا کردن نیست. به زبان امروز، این یافتن، لزوما با خودآگاهی نیست؛ بلکه روح هنرمند باید منزل نزول ملائکه ای شود که واسطه الهام رموز غیبی به قلوب و اذواق هستند. قلب هنرمند باید جلوه گاه حسن و بهاء حضرت حق باشد و آیینگی نیز بداند. 🔹هنرمند موحد، گذشته از آن که باید جهان را به مثابه نشانه ای برای حق ببیند و به تبعیت از این تعهد، هنر او نیز رو به بالا بیاورد و به حقایق متعالی اشاره داشته باشد، باید زبان سمبولیک اشیا را با توجه به این حقیقت پیدا کند که هر شی ء در واقع آیت و نشانه حق است و از وجه خاصی به حق اشاره دارد و این اشارات نیز با یکدیگر متفاوت است. 🔸هنرمند باید از غرض اندیشی آزاد باشد، اما در عین حال، هنر عین تعهد اجتماعی است؛ چرا که وجود انسان عین تعهد است و هنر نیز به مثابه جلوه انسان نمی تواند از تعهد فارغ باشد. 🔻هنر برای هنر، عنوان توصیفی تلاشی است که سعی دارد هنر را بی نیاز از و حکمت و تعهد در خود هنر معنا کند. اما مگر این کار ممکن است؟ هنرمند امروز، از تعهد و پیام می گریزد و یا تعهد خویش را در انکار تعهد و پیام می جوید، بی آن که بداند و در این معنا اندیشه کند که آیا گریز از پیام و تعهد و انکار آن ممکن است یا خیر. هنر، عین پیام و تعهد است و انتزاع این دو از یکدیگر و انکار نسبتی که مابینشان وجود دارد، از اصلْ بی معناست و محال.... ، نقابی است فریبکارانه بر چهره این معنا: هنر در خدمت خودپرستی هنرمند.... ✅ از نظر ما، ماهیتا متمایز از آن مفهومی است که در دنیای غرب و غرب زدگان به نام هنرخوانده می شود.... هنر انقلاب، قالب و ماده هنر غربی را می گیرد و اما بدان روح و صورتی تازه خواهد بخشید و در نهایت، از لحاظ ماده و قالب کار نیز از هنر غربی تمایز خواهد یافت و در مراحل بعدی سعی خواهند کرد که در ماده هنر و قالب های آن نیز، تغییراتی متناسب با روح و عهد خاص خویش ایجاد کنند. @savad_rasaneh
🔰 فرصت سوزی تاریخی مدیران کشور نگاه مترقی رهبر انقلاب به فضای مجازی را دنبال نمی کنند 🔺گفتگوی پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با دکتر عبدالحسین کلانتری، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی: 🔹 هرچند فضای مجازی زیادی در اختیار بشر قرار می‌دهد، امّا ورود آن به تمام شئون زندگی انسانی ناشناخته‌ای با خود به همراه می‌آورد که تا پیش‌ از این بشریت تجربه‌ی مواجهه با آن را نداشته است. 🔹تأثیرات به‌صورت فزاینده‌ای بیشتر می‌شود و تمامی حوزه‌ها را متأثر می‌سازد و هم‌افزا با سایر تحولات فناورانه تمدن جدیدی را تصویر می‌کند. ما با فرصت و تهدید مواجهیم. 🔹بخشی از مشکلات، ناشی از ایدئولوژی و منطقی است که پیشران این تحولات در مقیاس جهانی است و ناشی از آن است که این فناوری‌ها در بستر و اهداف مخرب آن تکوین‌یافته و پیش می‌رود. 🔹برخی دیگر از مسائل این حوزه ناشی از سوءمدیریت در مقیاس ملی است... فضای مجازی دست‌مایه‌ی نزاع‌های سیاسی قرارگرفته و بدنه‌ی مدیریتی کشور نتوانسته نگاه مترقی، عمیق، راهبردی و تمدنی در فضای مجازی را فهم و دنبال کند. مطالعه گفتگو در: ⬇️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47654 @savad_rasaneh