eitaa logo
کرسی های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب
211 دنبال‌کننده
82 عکس
0 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
👤در ادامه ناقد محترم اشاره کردند که اگر ملاحظات بنده جایی داشته باشد ادعای دوم اقای دکتر مهدوی پذیرفتنی نیست. در رابطه با دیدگاه ابن سینا درباره ادراک (چه حسی و چه عقلی) که آقای دکتر مهدوی فرمودند یک دیدگاه بازنمودگرایانه است. دیدگاه دیگر واقع گرایانه است که مورد پذیرش است اگر بتوان ماهیت ذهنی و خارجی را یکی بدانیم. اما موضوع بحث بنده ادعای دوم است . قسمتی که ابهام دارد آنجاست که دو معنا از صورت خلط شده است. معنایی از صورت که در برابر ماده قرار می‌گیرد که جزء علل اربعه است. این صورت در اینجا به معنای مثال است نه صورت در برابر ماده. طبق آن چیزی که در متن آمده آقای دکتر مهدوی نفس را به مثابه ماده دانسته‌اند و صورت سبب شناخت آن می‌شود. ساده‌ترین ایرادی که می‌توان به این موضوع وارد کرد این است که حداقل باید نفس با هر شناختی دگرگون شود که حداقل در فلسفه ابن سینا پذیرفتنی نیست و شاید در صدرا بتوان پذیرفت. درست است که با هر شناختی انسان دچار تغییر می‌شود اما ابن سینا بحث ادراک و علم را با بحث تغییر و صورت و ماده گره نزده و مستقل از آن بحث کرده است. در متن با توجه به هفت معنایی که از شفا درباره علل اربعه، صوری، مادی و غایی اوردند این صورت ربطی به این معناها ندارد. و نکته بعدی این است که اگر صورت را صورت در برابر ماده بدانیم، صورت و ماده‌ای وجود دارد که آن مفاهیم ماهوی صورتی هستند که بر آن مفاهیم می‌نشیند و تبدیل به شناخت می‌شوند، که این پذیرفتنی نیست. آقای دکتر لهراسبی در ادامه شاهدی از کتاب نظام حکمت صدرایی از آقای عبودیت مطرح کردند که طبق نظر پیشینیان پیش از صدرا «فرآیند ادراک بدین نحو است که صورت ذهنی در قوه ادراک مناسب خود یا در محلی که چنین قوه‌ای در آن است حلول می کند و با این حلول، نفس توسط قوه ادراکی صورت (تصویر) را می‌یابد و این یافتن همان ادراک بی‌واسطه صورت یا همان ادراک با واسطه شیء صورت است. بطوری که بدون این حلول ادراک منتفی است پس در این نظریه ادراک مشروط به نوعی انفعال است از قبیل انفعال موضوع از عرض نه از قبیل انفعال ماده از صورت.» که این نکته سایه بر روی کل بحث می‌اندازد. به نظر می‌رسد اگر توجه به این نکته کنیم در این عبارت ما نمی‌توانیم نسبت بین دیدگاه ابن سینا و دیدگاه بازنمایی و حیث التفاتی را بپذیریم. زیرا ابن سینا به تمایز بین معلوم به ذات و معلوم به عرض عنایت ویژه دارد. سینا ذهنی معقول 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: 🆔https://eitaa.com/sccrrc
🟢دبیرخانه کرسی‌های علمی - ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: 6⃣ششمین کرسی علمی - ترویجی بهار ۱۴۰۳ پژوهشگاه ادیان و مذاهب ✳️باعنوان: بررسی تاریخی مناسبات امامیه با غیر امامیه در ری(از قرن چهارم تا نیمه قرن هفتم) 🎤ارائه‌دهنده: دکتر محمد زرقانی (عضو هیئت علمی دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب) 🔍 ناقد: دکتر امداد توران (عضو هیئت علمی دانشکده شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب) ⏳ دبیر جلسه: دکتر سیدمحمد حسینی (عضو هیئت علمی دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب) 🗓 زمان: چهارشنبه 23خرداد 1403 ساعت 14- 12:30 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام شهیدبهشتی 🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: yun.ir/mqvoc *️⃣ کد دسترسی؛ ۲۲ 👥با ما همراه باشید 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب 🆔https://eitaa.com/sccrrc
🎤 ششمین کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره پژوهشگاه دانشگاه ادیان و مذاهب 👤 ارائه دهنده: دکتر محمد زرقانی (عضو هیئت علمی دانشکده تاریخ، دانشگاه ادیان و مذاهب) ✅باعنوان: بررسی تاریخی مناسبات امامیه با غیر امامیه در ری(از قرن چهارم تا نیمه قرن هفتم) 🖋خلاصه بحث: امامیه(شیعیان إثنی عشري) ري در مقطع زمانی قرن چهارم تا نیمه قرن هفتم با فراهم سازي زمینه، ارتباط و ایجاد مناسبات متعدد(تعاملی، تقابلی و رواداري) توانست روابط همگرایانه و واگرایانه متناسبی با پیروان ادیان و فرق اسلامی برقرار نماید؛ حاصل و نتیجه این گونه روابط علاوه بر اینکه موجب حفظ، تثبیت، رشد، باروري و ترویج اندیشه‌هاي شیعی گردید، به اندازه سهم خویش زمینه‌هاي رشد و شکوفایی علمی، فرهنگی و سیاسی اسلام که در قالب رنسانس اسلامی در این مقطع به وقوع پیوست را فراهم نمود. البته ایجاد مناسبات و برقراري روابط امامیه ري با دیگران در این مقطع، متاثر و معطوف به بسترهاي اعتقادي، فرهنگی و شرایط اجتماعی ـ سیاسی حاکم بوده است. از این رو، در این پژوهش، اجمالاً ضمن اشاره به موقعیت و شرایط جغرافیایی، تاریخی و سیاسی ري، به مباحثی همانند مبانی و بسترها‌ي‌هاي دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مناسبات در مقطع یاد شده پرداخته و بحث را در گونه شناسی و انواع مناسبات تعاملی، رواداري و تقابلی امامیه با غیر امامیه درحوزه‌هاي مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اعتقادي پیگیري خواهیم نمود. در ادامه با بررسی، تحلیل و آسیب شناسی انواع مناسبات امامیه، به امتیازات، نقاط قوت و احیاناً نقاط ضعف و کاستی‌هایی که امامیه در برقراري روابط و ایجاد مناسبات با دیگ ران داشته اند، اشاره خواهیم نمود. در پایان نیز ضمن جمع بندي و شناسایی فرصت و آسیب‌هاي موجود در مسیر مناسبات، راهکارهایی جهت رفع این موانع و ارتقاء مناسبات به منظورتوسعه و ترویج مبانی و معارف اسلامی بویژه آموزه‌هاي امامیه در سایه تقریب و حفظ وحدت و یکپارچگی بین مسلمین ارائه خواهیم نمود . 🕣 23خرداد 1403 دانشگاه ادیان و مذاهب ساعت 14 _12:30 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی #🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: yun.ir/mqvoc *️⃣ کد دسترسی؛ ۲۲ 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: 🆔https://eitaa.com/sccrrc
🟢دبیرخانه کرسی‌های علمی - ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌کند: 7⃣هفتمین کرسی علمی - ترویجی بهار ۱۴۰۳ پژوهشگاه ادیان و مذاهب ✳️باعنوان: چرخش معرفت شناختی در عرفان پژوهی 🎤ارائه‌دهنده: دکتر خلیل قنبری (عضو هیئت علمی دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب) 🔍 ناقد: دکتر محمد حیدرپور (عضو هیئت علمی دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب) ⏳ دبیر جلسه: دکتر قادر حافظ (عضو هیئت علمی دانشکده عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب) 🗓 زمان: پنج‌شنبه 24خرداد 1403 ساعت 14- 12:30 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهیدبهشتی 🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: yun.ir/mqvoc *️⃣ کد دسترسی؛ ۲۲ 👥با ما همراه باشید 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب 🆔https://eitaa.com/sccrrc
🎤 هفتمین کرسی‌ نظریه‌پردازی، نقد و مناظره پژوهشگاه دانشگاه ادیان و مذاهب 👤 ارائه دهنده: دکتر خلیل قنبری (عضو هیئت علمی دانشکده ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب) ✅باعنوان: چرخش معرفت شناختی در عرفان پژوهی (مدلی پسینی برای مطالعه متون عرفانی) 🖋خلاصه بحث: در جهان مدرن مطالعات عرفان نیز مانند دیگر علوم به حال پیشین خود باقی نمانده است و من بنا دارم تصویری از آن ارائه دهم. مدعایم این است که مطالعات عرفان دارای روش پسینی و بدون توسل به پیشفرض های متافیزیکی است. به تعبیر دیگر، گزاره های عارفان یا به خودی خود معلوم اند یا اگر به خودی خود معلوم نیستند "غیرمستقیم" در پرتو دسته ای که به خودی خود معلوم اند معلوم می‌شوند. این مدعا در سه مرحله صورت بندی شده است؛ از شناخت گزاره ای آغاز می کند؛ با شناخت فراگزاره ای ادامه می دهد و سرآخر با بازگشت به شناخت گزاره ای پایان می‌گیرد. در مرحله اول، به سراغ طبقه بندی گزاره های عارفان می روم؛ آنها را دو گروه می‌کنم و آنگاه یکی از آن دو گروه را به چهار دسته اصلی تقسیم می کنم. در مرحله دوم، از میان گزاره های چهارگانه، دسته ای را که از گزاره های درون بینانه است بازشناسی می کنم؛ ویژگی این دسته آن است که به خودی خود معلوم است. با این پشتوانه به این نتیجه می رسم که تجربه عرفانی، غیرالتفاتی، همگانی و از نوع شناخت اتحادی است و سرآخر، در مرحله سوم، بار دیگر به گزاره های درون بینانه برمی‌گردم و نشان می‌دهم این دسته که به خودی خود معلوم است، به واسطه پایه نیز هست. ویژگی گزاره های پایه این است که سه دسته دیگر از گزاره های چهارگانه را که به خودی خود معلوم نیست معلوم می کند؛ البته مرحله اخیر (مرحله سوم) مشتمل بر سه نظریه است و آنها از این قرار اند: یکم، دسته ای که به خودی خود معلوم است دارای چهار ویژگی اول شخص، غیراستنتاجی، سلبی و ایجابی است. دوم، این دسته همچنین دارای چهار ویژگی ناب بودگی، جامعیت، حذف پذیری و تکرارپذیری است؛ چهار ویژگی اخیر شرط لازم و کافی استنناج نظریه عرفانی است و سه دسته دیگر از گزاره های چهارگانه که به خودی خود معلوم نیستند مانند هر داده ای در پرتو نظریه عرفانی معلوم می شوند و سرآخر، در مطالعه موردی، نظریه عرفانی را بر دسته های سه گانه از گزاره های چهارگانه بکارمی بندم. 🕣 24خرداد 1403 دانشگاه ادیان و مذاهب ساعت 14 _12:30 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی #🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: yun.ir/mqvoc *️⃣ کد دسترسی؛ ۲۲ ‎‌پسینی 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: 🆔https://eitaa.com/sccrrc
🎦 گزارش تصویری از ششمین کرسی علمی _ ترویجی با عنوان « بررسی تاریخی مناسبات امامیه با غیر امامیه در ری(از قرن چهارم تا نیمه قرن هفتم)» 📍 مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی 📋 دبیرخانه کرسی‌های علمی _ ترویجی پژوهشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: https://eitaa.com/sccrrc🆔