eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
3.9هزار دنبال‌کننده
706 عکس
187 ویدیو
3 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت هفتم موضــوع: روایت روزهای فاطمه بعد از رحلت گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
در حال برگزاری .... جلسه اول |پیــش‌نــویس| با ارائه آراء و اندیشه‌هاش شهید بهشتی در پیش‌نویس و مذاکرات قانون اساسی
💢 غـرب فاصله بسیاری تا «بی‌ایــمانی» دارد ▫️چارلز تیلور به عنوان کسی که به‌جای نظریه پردازی درباره سکولاریسم، سعی دارد روایتی پدیدارشناختی از امر سکولار و دنیای غرب ارائه دهد می‌گوید: هنگامی که سکولارشدگی را در دنیای غرب دنبال می‌کنم، می‌بینم که ما فاصله بسیاری داریم تا به وضعیت «بی‌ایمانی» برسیم. او حتی می‌گوید: انسان سکولار فقط در دین نیست که شک می کند بلکه در اصلِ سکولاربودگی‌اش هم شک می کند. او مدام از خود می پرسد که آیا واقعا چیزی ورای این دنیا وجود ندارد؟ آیا آنچه نفی کردم واقعا نیست؟ ▫️این قبیل تردیدها دیگر تردیدهای علمی نیستند بلکه تردید های فطری هستند. یعنی غرب با گذشت ۵۰۰ سال از نظریات فلسفی و علمی و انقلاب‌های فرهنگی و سیاسی و اساسا خلق دنیای جدیدی که داشته است، هنوز نتوانسته است فطرت جمعیِ انسان‌ها را مدفون سازد و همچنان آدم‌ها، انجمن‌ها، کلیساها و غیر کلیساها و غیر ادیان ابراهیمی، هر کسی در جایی به دنبال یافتن معنا و معنویت است. ▫️بنابراین تیلور می‌گوید وضع ما غربی‌ها در اعتقاد داشتن و در بی‌اعتقادی شبیه هم است. یعنی همانطوری که دین‌داری ما را راضی و قانع نکرده، سکولاریسم هم ما را قانع نساخته است. ما از جهتی کاملا سکولار هستم چون مزایایی دارد و از جهتی در جاذبه‌های ایمانی قرار گرفته‌ایم و نتوانسته‌ایم تمامی رشته‌های ایمانی را قطع کنیم. اینگونه است که بحران انسان سکولار در گرفتار آمدگی‌ای است که میان کشاکش امر دینی و امر سکولار رخ می‌دهد. 🔻برشی از جلسه پنجم درسگفتار ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت هشتم موضــوع: تمایز ولایت و خلافت با بازخوانی جزئیات آن سه ماه گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 کنشگرِ صامت چرا دنیای غرب از حجاب واهمه دارد؟ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت نهم موضــوع: نظم‌دهی به حوادث آن سه ماه گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نزاع ما با غرب بر سر آزادی و عدالت نیست! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
سکولاریسم گزینـــه‌ای مروری انتقــادی بر تطبیق اندیشـه‌ی «چارلز تیلور» بر فرایند عرفی‌شدنِ دنیــای اسلام 🔻چرا چارلز تیلور (Charles Taylor) را باید در ایران خواند؟ آنچه تیلور در مهم‌ترین کتاب خود یعنی کتاب عصــر سکولار (A Secular Age) ارائه کرده است، نه درباره ایران و یا حتی جهان اسلام، بلکه در مورد یک تجربه تاریخی در غرب به‌ویژه آمریکای شمالی است. 🔻اکنون این طرح بحث ایشان که به اذعان خودشان یک تجربه تاریخی مربوط به غرب است و نه شرق، چرا باید در ایران اسلامی خوانده شود؟ این نکته درست است که طرح مراحل سکولاریسم، طرح مفاهیم سکولاریزاسیون در غرب، طرح نظریات صاحب‌نظران در فرایند سکولارشدگی در غرب، همه متمایز و منحصر به تاریخ و فکر و فرهنگ غرب است و طرح این مفاهیم بدون هیچ مقدمه‌ و تنسیقی جز ایجاد آسیب فکری و اختلالات ذهنی در طرفداران و منتقدان سکولاریسم چیز جدیدی را ایجاد نمی‌کند و تشتتی بر انباشت آشفتۀ فکری ما خواهد بود. 🔻با این همه نکته‌ای در اندیشه چارلز تیلور وجود دارد که نشانه‌های آن در جوامع شرقی و اسلامی در حال ظهور و بروز است بی آنکه نخبگان مسلمان نسبت به آن اندیشه و تدبیری داشته باشند و آن ظهور نوعی از «سکولاریسم گزینه‌ای» یا سکولاریسمی که باور به آموزه‌های اسلامی و معارف دینی و هویت توحیدی، برای طیفی از جامعه تبدیل به یک «گزینه» در میان گزینه‌های معنوی دیگر، گزینه‌های اعتقادی دیگر و گزینه‌های هویتی دیگر می‌شود. ❓در این وضعیت این سؤال پیش می‌آید که آیا واقعا جهان اسلام نیز همچون دنیای غرب به نوعی از سکولاریسم بی‌شکل و یا سکولاریسم پلورالیستیک مبتلا شده است؟ ❓همین طور این پرسش مطرح می شود که اساسا در صیرورت «گزینه شدن باور» تفاوت بین جهان اسلام و دنیای غرب چیست و جای دین در این تفاوت تمدنی بین اسلام و غرب کجاست؟ ❓و سپس باید سؤال کرد که راه مواجهه جهان اسلام با این پدیده گزینه‌ای شدن و مواجهه با گزینه‌های متنوع و بسیار انباشته چه می‌باشد؟ ❓انسان مسلمان با چه رویکردی و چسان می‌تواند در برابر تراکم گزینه‌های غیر دینی در فرایند دینی و تمدنی خود دوام آورده و به جهت روان‌شناختی و نیز به جهت معرفتی در برابر این حجم انباشته از سکولارشدگی تاب بیاورد؟ 🔻اگر بخواهم پاسخ‌های خود بدین پرسش‌ها را بسیار ساده و سهل ارائه کنم و چشم‌انداز کار را معلوم سازم، باید بگویم که به رغم سیل و سریان گزینه‌های عرفی و سکولار در جوامع اسلامی در دو فضای حقیقی و مجازی، تفاوت‌های عمیقی بین جهان اسلام و دنیای غرب در این باره وجود دارد که نمونه این تفاوت را مثلا می‌توان در «پیچیدگی ایمان» و «مراتب و لایه‌های ایمان» درجوامع اسلامی و در عمق فرهنگ مسلمانان مشاهده کرد که اساسا فرایند سکولاریزاسیون در جوامع اسلامی را هم پیچیده، دشوار و گاه ناممکن می‌سازد. 🔻از سوی دیگر، جهان اسلام همواره برخوردار از فرهنگ پیشرو در امر «محبت و عشق» بوده و هست که این عشقِ عمیق در دوسویه الهی و انسانی و در دو جهت مجازی وحقیقی همواره مانع از تشتت و تکثر وجودی انسان ها و شکاف بنیادین بین گزینه‌ها در الهیات، در فرهنگ، و در مناسبات اجتماعی شده است. 🔻از طرف دیگر، نوعی از تنوع و تکث، و شکلی از گزینگی و مراتب و مظاهر در اندیشه اسلامی و نیز در فرهنگ مسلمانان وجود دارد که سیر «سکولاریسم گزینه‌ای» را در برابر «دینداری گزینه‌ای» (یا دینداری برآمده از گزینه‌های انبوه دینی و توحیدی) بسیار دشوار و سخت کرده است. در این فرایند، سکولاریسم گزینه‌ای غربی نمی‌تواند در یک سیر استدلالی و یا حتی در یک سیر روان‌شناختی به آسانی در میان مسلمانان پیش بتازد. ✍حجت‌الاسلام‌ دکتر @Habibollah_Babai ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت دهم موضــوع: اوج درگیری‌ها گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
|پیــش‌نــویس| فقــه در آزمــون قانـون؛ بازخــوانی «مسأله مـــردم» در ایده‌ها و پیش‌نویس‌های قانون اساسی هفته دوم: بازخوانی پیش‌نویس و آراء شهید صدر | ارائه‌دهنده: اســتاد علی محمدی 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌ سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۵ جهت شــرکت در برنـــامه از طریق لینک زیر ثبت‌نام نمایید. https://www.negahschool.ir/product/pish_nevis/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
🔰 جلسه اول درسگفتــار «پیش‌نویس» استــاد: حجت‌الاسلام محسن قنبریان ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔰 جلسه پایانی درسگفتــار «علیه وضع سکولار» استــاد: حجت‌الاسلام دکتر ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت یازدهم موضــوع: و پایان آن سه ماه گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید: نوحه ماندگــار «نماز عشق» حاج محمود عشق یعنی ذکر نامــوس خــدا یا علی گفتن به زیر دست و پا عشـق یعنی جلوه‌ی صبــر خدا شــرم ایـوب نبــی از مرتضــی عشق بر دلداده فرمــان می‌دهد عاشق جان‌داده را جان می‌دهد عشـق باعث شد که دل سامــان گرفت پشـت درب خــانه زهــرا جــان گــرفت عشــق یعنـی انقــلاب فاطمــه از كبـودی چشم خواب فاطمه عشق یعنی صحبـت بی‌واهمه حیــدر دربنــد پیــش فاطمــه عشق یعنی صبــر در هنگــام خشم عشق یعنی جای سیلی روی چشم ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت پایانی(پیوست) موضــوع: بررسی نمونه ابن‌ابی‌الحدید در شناخت الگوی تعامل با اهل سنت گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
🎙ویژه‌برنامه‌ی صوتی «آن ســه‌ماه» جــدال صابــرین؛ روایتی متفاوت از نقش حضـرت زهــرا(س) در سه ماه بعد از رحلت پیــامبر(ص) »» معرفی ویژه‌برنامه: ویدئو | عکس‌نوشت‌ 🔻یازده جلسه گفت‌وگوی مدرسه نگاه با حجـت‌الاســلام حسین @social_theory 🔻لینک صوت جلسات: • بخـــش اول »» مسئولیت فوری در قبال فاطمیه • بخــش دوم »» امر جدید و پایان عصر خدابازی‌ها • بخــش ســوم »» ویژگی‌های امر جدید • بخش چهـارم »» لوازم اجرای امر جدید • بخش پنجـــم »» استراتژی صبر • بخش ششـــم »» الگوی صبر فعال • بخش هفتـــم »» روزهای بعد از رحلت پیامبر • بخش هشتــم »» تمایز ولایت و خلافت • بخـــش نهـــم »» نظم‌دهی به حوادث آن سه ماه • بخــش دهـــم »» اوج درگیری‌ها • بخش یازدهم »» و پایان آن سه ماه • پیوست »» بررسی نمونه ابن‌ابی‌الحدید در شناخت الگوی تعامل با اهل سنت ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah