eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
843 عکس
259 ویدیو
4 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
28.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 کنشگرِ صامت چرا دنیای غرب از حجاب واهمه دارد؟ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ 🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
نظم دهی به حوادث آن سه ماه.mp3
8.27M
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت نهم موضــوع: نظم‌دهی به حوادث آن سه ماه گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻نزاع ما با غرب بر سر آزادی و عدالت نیست! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
سکولاریسم گزینـــه‌ای مروری انتقــادی بر تطبیق اندیشـه‌ی «چارلز تیلور» بر فرایند عرفی‌شدنِ دنیــای اسلام 🔻چرا چارلز تیلور (Charles Taylor) را باید در ایران خواند؟ آنچه تیلور در مهم‌ترین کتاب خود یعنی کتاب عصــر سکولار (A Secular Age) ارائه کرده است، نه درباره ایران و یا حتی جهان اسلام، بلکه در مورد یک تجربه تاریخی در غرب به‌ویژه آمریکای شمالی است. 🔻اکنون این طرح بحث ایشان که به اذعان خودشان یک تجربه تاریخی مربوط به غرب است و نه شرق، چرا باید در ایران اسلامی خوانده شود؟ این نکته درست است که طرح مراحل سکولاریسم، طرح مفاهیم سکولاریزاسیون در غرب، طرح نظریات صاحب‌نظران در فرایند سکولارشدگی در غرب، همه متمایز و منحصر به تاریخ و فکر و فرهنگ غرب است و طرح این مفاهیم بدون هیچ مقدمه‌ و تنسیقی جز ایجاد آسیب فکری و اختلالات ذهنی در طرفداران و منتقدان سکولاریسم چیز جدیدی را ایجاد نمی‌کند و تشتتی بر انباشت آشفتۀ فکری ما خواهد بود. 🔻با این همه نکته‌ای در اندیشه چارلز تیلور وجود دارد که نشانه‌های آن در جوامع شرقی و اسلامی در حال ظهور و بروز است بی آنکه نخبگان مسلمان نسبت به آن اندیشه و تدبیری داشته باشند و آن ظهور نوعی از «سکولاریسم گزینه‌ای» یا سکولاریسمی که باور به آموزه‌های اسلامی و معارف دینی و هویت توحیدی، برای طیفی از جامعه تبدیل به یک «گزینه» در میان گزینه‌های معنوی دیگر، گزینه‌های اعتقادی دیگر و گزینه‌های هویتی دیگر می‌شود. ❓در این وضعیت این سؤال پیش می‌آید که آیا واقعا جهان اسلام نیز همچون دنیای غرب به نوعی از سکولاریسم بی‌شکل و یا سکولاریسم پلورالیستیک مبتلا شده است؟ ❓همین طور این پرسش مطرح می شود که اساسا در صیرورت «گزینه شدن باور» تفاوت بین جهان اسلام و دنیای غرب چیست و جای دین در این تفاوت تمدنی بین اسلام و غرب کجاست؟ ❓و سپس باید سؤال کرد که راه مواجهه جهان اسلام با این پدیده گزینه‌ای شدن و مواجهه با گزینه‌های متنوع و بسیار انباشته چه می‌باشد؟ ❓انسان مسلمان با چه رویکردی و چسان می‌تواند در برابر تراکم گزینه‌های غیر دینی در فرایند دینی و تمدنی خود دوام آورده و به جهت روان‌شناختی و نیز به جهت معرفتی در برابر این حجم انباشته از سکولارشدگی تاب بیاورد؟ 🔻اگر بخواهم پاسخ‌های خود بدین پرسش‌ها را بسیار ساده و سهل ارائه کنم و چشم‌انداز کار را معلوم سازم، باید بگویم که به رغم سیل و سریان گزینه‌های عرفی و سکولار در جوامع اسلامی در دو فضای حقیقی و مجازی، تفاوت‌های عمیقی بین جهان اسلام و دنیای غرب در این باره وجود دارد که نمونه این تفاوت را مثلا می‌توان در «پیچیدگی ایمان» و «مراتب و لایه‌های ایمان» درجوامع اسلامی و در عمق فرهنگ مسلمانان مشاهده کرد که اساسا فرایند سکولاریزاسیون در جوامع اسلامی را هم پیچیده، دشوار و گاه ناممکن می‌سازد. 🔻از سوی دیگر، جهان اسلام همواره برخوردار از فرهنگ پیشرو در امر «محبت و عشق» بوده و هست که این عشقِ عمیق در دوسویه الهی و انسانی و در دو جهت مجازی وحقیقی همواره مانع از تشتت و تکثر وجودی انسان ها و شکاف بنیادین بین گزینه‌ها در الهیات، در فرهنگ، و در مناسبات اجتماعی شده است. 🔻از طرف دیگر، نوعی از تنوع و تکث، و شکلی از گزینگی و مراتب و مظاهر در اندیشه اسلامی و نیز در فرهنگ مسلمانان وجود دارد که سیر «سکولاریسم گزینه‌ای» را در برابر «دینداری گزینه‌ای» (یا دینداری برآمده از گزینه‌های انبوه دینی و توحیدی) بسیار دشوار و سخت کرده است. در این فرایند، سکولاریسم گزینه‌ای غربی نمی‌تواند در یک سیر استدلالی و یا حتی در یک سیر روان‌شناختی به آسانی در میان مسلمانان پیش بتازد. ✍حجت‌الاسلام‌ دکتر @Habibollah_Babai ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔 @sch_negah
اوج درگیری ها.mp3
9.66M
«آن ســه‌ماه» ویــژه‌بــرنامه فاطمیـه: روایتی از نقش حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبــر(ص) 🎙 | قسمت دهم موضــوع: اوج درگیری‌ها گفت‌وگو با حجت‌الاســلام حسین مهدیــزاده @social_theory ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
|پیــش‌نــویس| فقــه در آزمــون قانـون؛ بازخــوانی «مسأله مـــردم» در ایده‌ها و پیش‌نویس‌های قانون اساسی هفته دوم: بازخوانی پیش‌نویس و آراء شهید صدر | ارائه‌دهنده: اســتاد علی محمدی 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌ سه‌شنبه، ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۵ جهت شــرکت در برنـــامه از طریق لینک زیر ثبت‌نام نمایید. https://www.negahschool.ir/product/pish_nevis/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
🔰 جلسه اول درسگفتــار «پیش‌نویس» استــاد: حجت‌الاسلام محسن قنبریان ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah