eitaa logo
صدای فکر
133 دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
15 فایل
•┈•••✾•﷽•✾•••┈• ✍یادداشت های یک طلبه 🔸طلبه دروس خارج و دکترای مدرسی معارف اسلامی 💎ارتباط: @R_Shahryar 09014152797 🍃والله المستعان🍃
مشاهده در ایتا
دانلود
اخذ، انتقال و استمرار،صلاحیت های ترتبی مبلغ دین حضرت امیر(ع) در حکمت 147 نهج البلاغه در بعد علمی سه صلاحیت عمده را لازمه شخصیت «داعیان الی الله» می دانند. این سه خصیصه جنبه ترتبی دارند و به نوعی بیانگر مراحل تربیت دینی هستند که خود نشان دهنده این مهم است که آن حضرت رسالت مبلغ دین را نه انتقال معارف بلکه مراقبت و فراتر از آن به شاکله رساندن می دانند. همچنین گویای این حقیقت است که مبلغ دین همان مربی دینی است. اینکه این موارد صلاحیت و نه وظیفه نام نهاده می شود از کلام حضرت قابل اثبات است. 🔸اخذ اخذ به معانی گرفتن است. حضرت در ابتدای حکمت آرزو می کنند کاش حاملی برای علمش وجود داشت تا می توانست علم اش را به سینه اوالقا کند. خطاب به کمیل می فرمایند: «إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً؛ بدان كه در اينجا(اشاره به سينه مبارك كرد)دانش فراوانى انباشته است». بعد از حاملی که باید این علم را اخذ کند سخن می گویند. حضرت ضعف های اخلاقی و معرفتی را مانع کسب چنین صلاحیتی می دانند. به باور علامه جعفری نقص بسیاری از مربیان بشریت در مرحله اخذ بوده است. چنانکه تنها نیم رخی از حقیقت انسان را یافته اند و انسان را در همان نیم رخ میخ کوب کرده اند. مبلغ(بخوانید مربی) باید معارف تربیتی را به درستی شناخته باشد اهداف و مقاصد خلقت انسان و هستی را یافته باشد، غایت تربیت را درک کرده باشد و نسبت به استعدادهای مخاطب(بخوانید متربی)شناخت های لازم را داشته باشد و نیز ازآفات منشی و رفتاری محفوظ مانده باشد. 🔸 انتقال مبلغ وقتی از مرحله اخذ فارغ شد به مرحله انتقال وارد می شود، تا معارف دینی را به قلب متربی برساند. حضرت در این باره می فرماید: «یحْفَظُ اللَّهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَيِّنَاتِهِ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ؛ خدا به وسيله آنان(مربیان تربیت دینی)حجّت‏ها و نشانه‏ هاى خود را نگاه می دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد و در دل‏هاى آنان بكارد». تعبیر "یودعوا" اشاره به تعلیم علوم و اسرار آماده ای است که همچون امانتی از صندوقی به صندوق دیگر منتقل می شود. 🔸استمرار رسالت مبلغ در بیان حضرت با ابلاغ و تعلیم به پایان نمی رسد، بلکه باید معارف در دل و جان متربی رسوخ و رسوب داده شود. یعنی اقدامات تربیتی باید موجب ملکه شدن آموزه های دینی در متربی شود. «حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ» دراین فراز، از کاشتن بذر معرفت در دل وجان متربی سخن به میان می آورد. تعبیر "یزرعوا" اشاره به آن دارد که باید بذرمعارف افشانده شود و تدریجاً در دل متری پرورش یابد تازمانی که به ثمر نشیند. 📚برشی از مقاله صلاحیت های حرفه ای مربی تربیت دینی؛ارائه چارچوبی همسو با حکمت ۱۴۷نهج البلاغه. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
🌙«سلام بر تو ای ماه رمضان! چه قدر در نظر مجرمان طولانی بودی و چه‌قدر در سینه مومنان باشکوه! 🤲خداوندا عمرهای ما را که پیش روی ما است به ماه رمضان آینده برسان» السَّلَامُ عَلَیكَ مَا كَانَ أَطْوَلَكَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ، وَ أَهْیبَكَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ. ابْلُغْ بِأَعْمَارِنَا مَا بَینَ أَیدِینَا مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ الْمُقْبِلِ. 📚صحیفه سجادیه،دعای۴۵ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖فرزند علی مرتضی است دیگر... ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍در انتظار فردایی بهتر و خوب تر با عادت ها و اخلاق امروزت مباش🍂 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
🔥در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری مطالعه این اثر را از دست ندهید👇
NAHJ_Volume 8_Issue 29_Pages 81-100.pdf
781.5K
🔸جنگ نرم از جمله موضوعاتی است که پژوهش پیرامون آن در هیچ عصر و زمانی غبار کهنگی نمی گیرد، بلکه با توجه به تغییر روی آوردهای مهاجمان و نو به نو شدن برخی عناصر و مولفه های آن، ضرورت بازپژوهی آن، جهت اتخاذ تدابیر تدافعی و صیانت از ارزش ها هر روز بیشتر احساس می شود. 🔹در این میان شناخت ماهیت و مکانیزم عملیات نرم و شناخت راهبرد مقابله با آن دو ضرورتی است که اتخاذ هرتدبیر تدافعی، وابسته به شناخت و وآکاوی آن دو است. 🔸بدین جهت پژوهش فرآروی بامراجعه به منبع متقنی به نام نهج البلاغه دو مقوله پیش گفته را وآکاویده است و درصدد است به درآمدی جهت صیانت از ارزش های دینی در جامعه اسلامی دست یابد. 📚بخوانید"ماهیت و مکانیزم عملیات نرم در نهج البلاغه و راهبرد تقابلی_صیانتی امام علی(ع) در مواجهه با آن" را در فایل ضمیمه شده. منتشر شده در فصل نامه پژوهشنامه نهج البلاغه، دانشگاه ابن سینا، ش۲۹. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍خاصیت جنگ نرم آن است که با صرف کمترین هزینه، بدون دخالت مستقیم و بدون آنکه شناختی از مهاجمان برجای بماند، اهداف آنها را محقق می کند. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
📈نمودار ارکان عملیات نرم و رابطه آنها بایکدیگر ازمنظر نهج البلاغه. 🔸ارکان شکل دهنده عملیات نرم نشان می دهد آنچه سبب شکل گیری جنگ نرم می شود و در حقیقت ماهیت آن را می سازد چهار رکن در هم تنیده است که در تاثیر و تاثر بر/از هم، مکانیزم عملیات نرم را سامان داده، چرخ آن را به گردش در می آورند. 🔹از میان ارکان موجود، بسترهای زمینه ساز که ناظر به ضعف های جامعه مورد تهاجم است، عامل محرک طراحان و نیزعامل تعیین کننده شکل تهاجم و همچنین تعیین کننده ابزار و محتوای عملیات نرم است. 🔸نتیجه نکته پیش گفته آن است که اگر جامعه مورد تهاجم بسترهای زمینه ساز جنگ نرم را که ناظر به ضعف های آنها است، رفع کند هیچ تهاجم نرمی به سرانجام نخواهد رسید و اساسا شکل نخواهد گرفت. 📚برشی از مقاله "ماهیت و مکانیزم عملیات نرم و راهبرد تقابلی صیانتی امام علی (ع) در مواجهه با آن". ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
📊جدول عملیات های نرم علیه امت اسلامی در عصر امیرالمومنین(ع) 🔹مولفه های مندرج در ذیل هر کدام از ارکان عملیات نرم گویای حقائق با اهمیتی است بنابراین نیازمند توجه و تحلیل است به عنوان نمونه: 🔸باملاحظه مولفه های ذیل رکن بسترهای زمینه ساز این حقیقت روشن می شود که ضعف عمده جامعه مورد هدف که زمینه و بستر تهاجم را فراهم کرده، ناظر به بینش های آنها است. 🔥جهل بستر ساز اصلی در کامیاب کردن طراحان عملیات نرم است. 📚برشی از مقاله "ماهیت و مکانیزم عملیات نرم و راهبرد تقابلی صیانتی امام علی (ع) در مواجهه با آن". ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸تعیین ملاک بایستگی و نبایستگی افعال بر اساس متون دینی و ادله لفظی از جمله حیطه های پژوهشی است که کمتر مورد توجه اهل علم قرار گرفته است. 🔹علی رغم وجود اقیانوسی از معارف نقلی شاید بتوان ادعا کرد تعداد آثاری که در حیطه اخلاق هنجاری با چنین نگاهی(بر اساس متون دینی) انجام شده است از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی کند! 📚آثر فراروی در آمدی در این جهت است. بدین معنا که به دنبال تعیین ملاک بایستگی و نبایستگی افعال با مبنا قرار دادن نهج البلاغه برآمده است. 🗃تعداد دانلود نسخه کامل این اثر(بیش از ۶۰۰مورد ) نشان از استقبال و نیاز اهل علم به چنین پژوهش هایی است. 📌لینک دانلود مستقیم نسخه PDF: 🔻http://ethics.isramags.ir/article_92602.html ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍اگر در این دنیا حاضر نیستی کسی از باطنت باخبر شود یادت باشد با مرگ ظاهرت می میرد و باطنت عین ظاهرت می شود و تا ابد با باطنت زندگی خواهی کرد. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
گذشتی از همه دنیا به پای این مکتب سلام برتو که از جنس کربلا بودی🖤 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸درشگفتم از... امام صادق(ع) فرمودند: «در شگفتم از کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی‌برد! ☝️در شگفتم از کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر«حَسبُناالله و نِعمَ الوَکیل...» پناه نمی‌برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یادشده فرموده است: «پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آن‌ها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسّک جستند)، همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچ گونه بدی به آنان نرسید». ☝️در شگفتم از کسی که اندوهگین است، چگونه به ذکر«لااله الّا أنت سُبحانَک أنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین»پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسّک به ذکر یادشده، از اندوه نجات دادیم و همین‌گونه مؤمنان را نجات می بخشیم.» ☝️در شگفتم از کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر«وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِباد» پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یادشده) از شرّ و مکر فرعونیان مصون داشت.» ☝️در شگفتم از کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست، چگونه به ذکر«ماشاءَ اللهُ لاقُوَّةَ إِلَّا بِالله »پناه نمی برد؛ زیرا خداوند بعد از ذکر یادشده فرموده است: مردی( که فاقد نعمت های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمت ها برخوردار بود) گفت: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی، امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.» 📚امالی، صدوق، ص ۶. 🖤 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸درصد کمی از انسانها نود سال عمر می‌کنند مابقی یک سال را نود بار تکرار می کنند 🕴چاپلین ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
✍شنیده یا خوانده اید که می گویند "نه گفتن" به دیگران را یاد بگیرید و به کارببرید تا اعتماد به نفس شما زیاد شود؛ من عرض می کنم اولین کسی که باید به او نه بگویید خودتان هستید. گاهی به چشمتان برای دیدن نه بگویید گاهی به گوشتان برای گوش کردن نه بگویید گاهی به زبانتان برای سخن گفتن نه بگویید گاهی به پاهایتان برای رفتن نه بگویید گاهی به دست هایتان برای برای نوشتن نه بگویید حتی به ذهن و فکرتان گاهی نه بگویید ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
💠تبدل فرهنگی در سایه سیاست ورزی 🔸به جای مقدمه آنکه بگذریم از مظلومیت مقوله فرهنگ_ جایگاه زیربنایی آن و تقدم حتمی آن بر اقتصاد و همه شئون کشور داری_در مناظرات، برنامه ها و دیدگاههای همه ی(همه یعنی همه) نامزدهای ریاست جمهوری اما نمی توان/نباید از تهاجمی که برای تبدل فرهنگی صورت گرفته است چشم پوشی کرد. 🔹از سویی پرهیز از تجمل گرایی و دوری ازخوی های سلطان مابانه و اشرافی گری برخی نامزدها توسط برخی دیگر تقبیح می شود و این تقبیح گری نه بدان جهت که چنین کنش گری هایی عاملی برای فریب مردم است(قبح ثانوی)، بلکه بدان جهت نبایسته تلقی می گردد که اساسا رفتارهایی غلط(قبح اولی و ذاتی) و غیر دیپلماتیک و تقلید مآبانه است و از سوی دیگر مصادیقی از اشرافی گری با عنوان اقتضای شان ترویج می شود. 🔸فارغ از اینکه آن قبح انگاری و این حسن انگاری و در حقیقت تبدل ارزش به ضد ارزش از چه فرد یا نامزد چه حزب و گروهی صادر می شود، بر کنش گران فرهنگی، مربیان عرصه تربیت و روحانیون، بی تفاوتی بایسته نیست. به واقع باید بر فرهنگ جامعه گریست و فریاد برآورد آن روزی که رفتارهای ارزشی از سنخ زیست ساده و اخلاقی بر خلاف شان ریاست جمهور و خلاف عرف سیاست مداران نامیده شود و اشرافیت مطابق با شان و جایگاه آنان و چنین استدلال هایی کارگر بیفتد! 🔹این گونه کنش ورزی سیاسی گرچه به ظاهر خرد، بی اهمیت و محدود به امروز و فردای انتخابات جلوه می کند اما در حقیقت تهاجمی است که مقوله فرهنگ را هدف گرفته و تغییر در ارزش های بنیادین جامعه را به صورت نرم درپی خواهد داشت. 🔸در قرآن کریم به این نکته که تبدل فرهنگی نه تنها ممکن است اشاره شده بلکه بهت آورترین مصادیق آن ارائه گردیده است. در آیه ۸۲ سوره مبارکه اعراف می فرماید: "وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ". ماجرا مربوط است به قومی که گرفتار برخی گناهان جنسی بودند. وقتی برای اصلاح امور آنها پیامبری به همراه چند نفر از یارانش قیام کردند و زشتی های جامعه را بدانها نشان دادند، عده ای در نقد و رد آن مصلحان گفتند: باید آنها را از دیار خودمان اخراج کنیم، چرا که آنها افرادی هستند که پاک زندگی می کنند یعنی آلوده به گناه نیستند. برای اقناع مردم و بیان اینکه آن مصلحان افراد بدی هستند آنچنانکه باید حتی از شهر و دیارشان اخراج شوند این گونه استدلال می کنند که آنها گناهان ما را مرتب نمی شوند و آنها را قبیح می شمارند. یعنی جرم آن عده اصلاح گر پاک بودن و طلب پاکی برای جامعه بود و عجیب آنکه این استدلال موثر افتاده است! ✍️روح الله شهریاری @HOWZAVIAN
💞عاشقی دل می دهد؛ معشوقه ای دل می برد ❣بُرد در بُرد است و من مشغول حسرت بُردنم ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸اگر خدا ستار العیوب نبود ما از رسوایی چه می کردیم! علامه حسن زاده آملی(ره) ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
هدایت شده از هیئت محبان ثارالله
📝کارگاه مقاله نویسی 🏠شهرک مهدیه، محله ۴۷۰واحدی. ✅ثبت نام: ۰۹۱۰۱۳۸۴۷۹۰: 🆔
🔸سفاهت سیاسی ✍به کلید واژه "خیانت" که گاها در مورد برخی سیاسیون به کار برده می شود اعتقاد ندارم اما اخیرا به سفاهت سیاسی اعتقاد پیداکردم اینجا اما سوالی مطرح است و آن اینکه: اگر عواملی مانند سفه، صغر، جنون و فلس سبب محجوریت هستند چرا این محجوریت در عرصه سیاسی امکان اعمال قانونی ندارد؟ وقتی نداشتن عقل اقتصادی(سفیه) منع قانونی از اعمال مدیریت مادی توسط یک فرد ایجاد می کند چگونه است که سفاهت سیاسی که پای خسارت بیش از ۸۰میلیون انسان مطرح است منع قانونی از اعمال قدرت سیاسی ایجاد نمی کند؟! ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔹از یک سو دیدن این تصویر مایه مباهات است و نشان دهنده توانمندیهای شگفت آور دانشمندان ایرانی؛ از سوی دیگر اما حقیقتا این تصویر انسان را شرمنده می کند. 🔸رهبر انقلاب به معنای واقعی کلمه حمایت از تولید داخلی و افتخار به آن را پاس داشتند و در حقیقت از جان مایه گذاشتند اما ما چه می کنیم؟ آیا حاضر هستیم در راه حمایت از تولید داخلی به قدر خرید دفتر مشق و پاک کن فرزندمان اندکی به زحمت بیفتیم یا قدری بیشتر هزینه کنیم؟! ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍مهمترین رکن پیشرفت و تعالی مادی و معنوی یک جامعه سرمایه های انسانی آن است. اگر این سرمایه ها به هر علتی از جامعه گرفته شود طبیعی است اگر آن جامعه فلج شود و دچار رکود و رخوت. در ایران اسلامی سرمایه های انسانی را از دست داده ایم که هر یک به قدر یک امت توان و ارزش داشتند. شهید بهشتی چنین عنصر ارزشمندی بود. بهشتی شخصیتی ذو ابعاد و عصاره فضائل علمی و عملی امت بود. دارای ابتکار و مدیریت، فقیه و فیلسوف، روشنفکر و روشن ضمیر، دارای قوت و قدرت تولید فکر. حذف چنین شخصیتی از دستگاه مدیریتی کشور و نیز جامعه علمی حقیقتا خسارتی جبران ناپذیر و داغی بی تسلی است. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔰پرونده نقد علمی یک اثر🔰
🚨شگفت آور است که در حوزه اخلاق اسلامی_ برخلاف دیگر شاخه های علم دینی مانند فقه و حتی تاریخ نگاری_ هر فرد عالم و عامی باکمترین دقت نظری از سیره معصومان(ع) جهت الگوگیری توصیه هایی ارائه می دهد. در حقیقت در اخلاق اسلامی شاهد یک نوع خام فروشی از سیره معصومان(ع) در قول و در فعل حتی در سطح فضلای حوزوی هستیم. این درحالی است که در استفاده از یک نقل از معصوم، عالمان دانش فقه هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند بدون بررسی فنی و عالمانه در ابعاد مختلف آن حکمی را به امام معصوم(ع) نسبت دهند. 🔹این کم توجهی در حوزه اخلاق اسلامی برخی محققان را برآن داشته است قدمی در این راه بردارند. در همین راستا فاضل ارجمند حجت الاسلام دکترعالم زاده نوری در پژوهش حاضر به دنبال یافتن قواعدی جهت روشمند کردن استفاده از سیره معصوم(ع) در حوزه اخلاق برآمده است و کتاب فرآروی را تالیف نموده است. 📚کتاب حاضر قدمی ارزشمند و فتح بابی ضروری در جهت هدف پیش گفته است. بر این باورم که خواننده این اثر از مطالعه چند باره آن پشیمان نخواهد شد و دیگر به خود اجاز خام فروشی از سیره معصومان(ع) را نخواهد داد. ان شا الله ✍ با این وجود معتقدم نویسنده در این کتاب دچار برخی اشتباهات کوچک و گاها بزرگ شده است که وآکاوی آنها این مسیر را پرفروغ تر خواهد کرد به همین جهت در پژوهشی به نقادی اثر حاضر پرداخته ام. نسخه نقد حقیر جهت ارزیابی به فصل نامه پژوهشنامه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی ارسال شده و پس از بررسی تفصیلی توسط داوران مورد تایید نهایی قرار گرفته است و بنا است در شماره آتی فصل نامه مذکور منتشر شود. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍ارتقاء کارآمدی قوه قضائیه با گذر از آیت الله العظمی ای به آیت اللهی و در نهایت به حجت الاسلامی نشان می دهد در حوزه های علمیه یک جای کار می لنگد! ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr