eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.6هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
4هزار ویدیو
80 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ اسکیت سواران نوجوان، تراژدی فرهنگ یا موقعیت خطر!؟ 🔍اخیرا شاهد جنجال ای پیرامون کژرفتاری عده ای نوجوان در یکی از خیابان های شیراز بوده ایم. بچه هایی که به بهانه روز اسکیت، با سر و وضع خلاف عرف و شرع و قانون تجمعی تفریحی ترتیب داده بودند و بگذریم از اینکه از لحظه تشکیل این تجمع تا وایرال شدنش در شبکه های مجازی، چقدر مهندسی شده بود. 🔹بررسی کنیم که این پاره هویت ها چگونه تبدیل به رویداد می‌شوند و نمایشی از یک کجروی فرهنگی را یدک می‌کشند؟ مگر همین جامعه نیست که دهه هشتادی و نودی هایش، مرزهای ایرانی و عربی و آفریقایی و انگلیسی را با سرود فاخر در نوردیدند؟ 🔸دیوید رایزمن در بررسی دوره های بشری از منظر ارتباطات، سومین مرحله از سیر تطورات بشر را "دوره انسان‌های دگر راهبر" نام می‌نهد که تحت تاثیر گروه همسالان و رسانه ها و اتمفسر اجتماعی، هویت سازی اتفاق می‌افتد. در چنین عصری، خانواده و سیستم کم اثر شده و شخصیت فرزندان بشدت انفعالی، و تاییدطلب افراطی می‌گردد که به تدریج تحت تاثیر رسانه‌ها، انبوه انسان‌های تنها شکل می‌گیرد. 🔹گذشته از این نظریه و در این خصوص، قطعا نقش چهار عنصر سیستم، خانواده، مدرسه و رسانه بایستی درست سنجیده شده و نسبت به سهم هر متغیری به تناسب دوری و نزدیکی اش به عمق ماجرا، وزن‌دهی دقیقی صورت گیرد. 🔸در ادبیات دینی وقتی سخن از می‌شود، با سه دوره هفت ساله مواجه می شویم که هفت سال اول، دوره سیادت، هفت سال دوم، دوره تعلیم پذیری و فرمان برداری، هفت سال سوم، دوره وزارت فرزند نامیده می شود. 🔹اگر ساحت شخصیت هر فرد، بر سه محور عواطف، افکار و رفتارها تقسیم شود، محور دوره اول بدلیل اهمیت و احساسی؛ عواطف کودک، محور دوره دوم بدلیل اهمیت و دورنی سازی آداب؛ رفتار کودک و محور دوره سوم نیز بدلیل بلوغ فکری؛ اندیشه کودک می تواند عنوان بگیرد. 🔸حال اگر این بچه های دهه هشتادی را در سبد تحلیل قرار دهیم و در ایستگاه رفتارشناسی قرار بگیریم، بیشتر از همه، کدامیک از ساحات شخصیت را دچار کم توجهی می‌دانیم که در نتیجه شاهد کج رفتاری و بی‌تفاوتی نسبت به عرف و ادبیات شرعی جامعه می‌شویم؟ اگر در رفتارسازی دچار ابهام یا کمبود ایده هستیم باید گفت که هویت بخشی از طریق ، الگودهی و ارائه سبک رفتاری در این برهه بسیار حیاتی است. البته این مدلسازی بایستی در بستری هنری و چه بسا سینمایی اتفاق بیفتد تا بطور غیرمستقیم تبدیل به عادت رفتاری نوجوان امروزی بشود. 🔹حال ما چرا این پاره را سر و ته بررسی می کنیم و بجای مواجهه آسیب‌شناسانه جدی و بیتعارف با متغیرهای چهارگانه پیش گفته، چرایی ها را در خود این بچه ها جستجو می‌کنیم؟ کدامیک از نقاط خط تربیتی جامعه دچار بیماری شده که نمایش بیماری یا نشانه ضعف را اینچنین در بغل خیابان هرچند با برجسته سازی رسانه ای به تماشا می‌نشینیم؟ ⁉️چرا در ساحت عواطف و امنیت روانی، خانواده ها را به سواد کافی مجهز نمی‌کنیم و در ساحت رفتارسازی، تعلیم را با تربیت درست آداب، گره نمی زنیم و به مدارس دیکته نمی‌کنیم و چرا در سطح بینش و نگرش، کارگاه‌های تفکر و مهارت‌های کاربردی را بجای دورس نظری بی‌خاصیت و بدردنخور، برای نسل جامعه، جدی نمی‌گیریم و تبدیل به سیاست و به اصطلاح، "اکشن پلن" نمی‌کنیم؟ چرا ما برای نسل نوجوان، برنامه مشخص هویت آفرین ندارد و مسائل این دوره را بازخوانی و سپس ارائه طرح نمی‌کند؟ 🔹بلی رسانه‌ی بیمار و بیگانه، بلد است که چگونه، سلام فرمانده نسل شما را بایکوت یا تخریب کند و از تجمع بچه های خیابان چمران، یک و فراگیر بسازد اما بهرحال با توجه به ضعف کارکردی نهادهای مسئول و چندمرجعیتی شدن امر تربیت، ضروری است که بجای تقلیل واقعه یا بزرگنمایی ماجرا، فرایند تحول با اسناد دینی را بصورت عملیاتی در دستور کار قرار دهیم تا خروجی نحس اسنادی همچون ۲۰۳۰ را از پیشانی جامعه پاک نماییم. 🔸تراژدی فرهنگ یک بیماری عمیقی است و زمانی واقعیت پیدا می کند که با تکثر انسان‌های دگر راهبر، مواجه شویم و ذهنیت و زبان نسل نو از حاکم بر جامعه بیگانه شده و به تدریج از بیگانگی به ستیز روی آورد. چنین شرایطی با فراگیری و ستیز و چالش همراه است که ما در این رویداد چنین فاکتورهایی را شاهد نبودیم. اما بهرحال موقعیت خطیری است که قبل از تکرار و تداوم و تبدیل شدن به چالش و با پشتیبانی رسانه‌ای، بابستی به فکر تولید آگاهی برای خانواده، تدوین سند تربیت برای مدارس، پویایی و رهایی نهاد رسانه از کلیشه های فانتزی و ترمیم رفتاری سیستم‌های مرتبط با مقوله فرهنگ و تربیت باید بود والا در آینده نه چندان دور، شاهد دومینوی خیابان‌های اسکیت سوار خواهیم بود! 🖊علیرضا محمدلو، سردبیر 🆔 @sedayehowzeh
📢 سقط غیرقانونی سالانه ۳۷۰ هزار جنین در کشور/ فرصت ۵ ساله ایران برای افزایش جمعیت 🔹دبیر شورای راهبردی استان تهران، درباره آمار غیر قانونی کشور، گفت: سالانه ۳۷۰ هزار سقط در کشور داریم که اغلب آنها جنایی و غیر قانونی است و تنها حدود ۳.۵ تا ۴ درصد این موارد مربوط به روابط خارج از عرف و باقی این موارد با انگاره‌هایی نظیر "ناخواسته بودن بارداری" و "بدون برنامه ریزی بودن بارداری" همراه هستند. 🌐 http://v-o-h.ir/?p=44104 ✍️ پ.ن : 1️⃣ آمریکای لیبرال و ترامپ رادیکال هم مخالف سقط جنین هستد و علیه آن قانون تصویب می کنند بطوریکه حاضرند آشوب خیابانی را تحمل کنند و بدنام هم بشوند ولی قانون آزادی لغو شود و حالا در ایران مسئولین در لزوم جمع آوری مراکز غیرقانونی سقط جنین در حال بحث و بررسی هستند! 2️⃣ دیوان عالی آمریکا چند روز قبل، پس از ۵۰ سال، حق سقط جنین زنان در این کشور را لغو کرد! 🔍 اطلاعات و آماری خواندنی از دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران 🔺صالح قاسمی: در حال حاضر دنیا الگوی perfect family با الگوی را ترویج می‌کند و تعریفی که برای آن ارائه داده‌اند به این معنا است که perfect family خانواده‌ای است که تمام اعضای آن روابط درون خانوادگی را تجربه کنند. 🔸اگر الگوی چهار فرزندی الگوی رایج کشور شود نرخ باروری به ۲.۸ تا ۳ می‌رسد که می‌تواند مساله جمعیت را نیز تا حد زیادی مدیریت کند. ▫️به لحاظ ، مطرح شده است که الگوهای هشت فرزندی و ۱۰ فرزندی و بالاتر الگوهای درستی نیست. ❗️نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به ۰.۷ درصد، یعنی زیر یک درصد رسیده و این امر بی سابقه است، ادامه داد: با روند فعلی طی ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت ما صفر درصد خواهد شد و پس از آن نرخ رشد منفی را تجربه خواهیم کرد. ▫️نرخ ناباروری ما در کشور حدود ۲۰ درصد است و درواقع ۲۰ درصد زوج های ما به طور طبیعی صاحب نمی‌شوند. در این میان با وجود داشتن علم این حوزه اما زیرساخت‌های لازم برای درمان بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود ندارد. 🔹کمتر از ۲۰ سال آینده یعنی در سال ۲۰۴۰ کشورهای "e۷" نظیر چین، هند، اندونزی و ترکیه دو برابر کشورهای "g۷" یعنی کشورهای صنعتی امروزی خواهد بود و کشورهای صنعتی با سالخوردگی جمعیت مواجه می‌شوند و تراز اقتصادی آنها پایین می‌آید و کشورهایی که حتی فکرش را نمی‌کنیم به غول های اقتصادی جهان تبدیل می‌شوند. 🔸سیستان و بلوچستان با ۳.۲ فرزند به ازای هر زن و خراسان جنوبی با ۲.۱۷ فرزند به ازای هر زن دو استانی هستند که نرخ باروی آنها بالای ۲ است اما در باقی استان ها زیر سطح جانشینی و زیر ۲.۱ درصد است‌. نرخ باروی استان تهران نیز ۱.۱۲ به ازای هر زن و این رقم در شهرستان‌های مختلف تهران متفاوت است. 🔺سن مرگ و میر در تهران از سال ۹۰ تا ۹۹ از ۶۵.۵ سال به ۷۱.۳ سال رسیده است، یعنی امید به زندگی افزایش محسوس داشته که البته یکی از دلایل نیز همین امر است چراکه اگر افزایش امید به زندگی با کاهش تولد همراه شود، چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند. 🆔 @sedayehowzeh
🔍 در ادامه مباحثه دورادور پیرامون تغلیظ دیه و نجاست مشرکان؛ ▫️پاسخ نهائی استاد علیدوست به آقای عابدینی 🔺چندی پیش استاد با انتشار کلیپی نسبت به برخی سخنان طرح شده از سوی آقای واکنش نشان داده و از ایشان دعوت کردند این نظرات را در کرسی‌های آزاداندیشی حوزه و جلسات تخصصی طرح کنند. اقای عابدینی نیز در چند ویدئو نسبت به دعوت آقای علیدوست مطالبی را مطرح کردند که در صفحات اجتماعی منعکس شد. / روز گذشته استاد علیدوست پاسخ‌ نهائی به اقای عابدینی را برای انتشار در اختیار قرار دادند ... 🔹جناب آقای عابدینی متاُسفم از از باز نشدن بابی برای و نظر با شما که به صدد گشودن آن بودم. با این همه اگر باز هم تصمیم گرفتید که صادقانه گفت‌وگو کنید، بدون هیچ از قبیل پیش شرط ‌های که گذاشتید، با شماره‌ای که اعلام کرده‌ام تماس بگیرید. / خداوند بزرگ همه ما را به آن چه صلاح و سداد است راهنمایی فرماید. متن کامل پاسخ استاد علیدوست: 🌐 http://v-o-h.ir/?p=44123 متن و نسخه تصویری پاسخ اولیه استاد علیدوست: 🌐 https://v-o-h.ir/?p=44006 🌐https://www.aparat.com/v/JZEbM ✔️ را بدون پارازیت بشنوید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
📣 امام مثل کوه دماوند سربلند به همراه مردم، مسئولین دلسوز و جوانهای انقلابی ایستادند و شرایط را ۱۸۰ درجه تغییر دادند/ دشمن در این چهار دهه به ضعف‌ها و کمبودها امید بسته اما مکرر ناامید شده است/ خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است/ سعی کنیم خودمان را مصداق سنت‌های الهی در راه پیشرفت قرار بدهیم/ داشتن امنیت روانی یکی از حقوق عمومی مردم است 🎙حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح امروز در دیدار رئیس و مسئولان دستگاه قضایی: 🔹یاد شهید عزیز مرحوم آیت‌اللّه بهشتی را رضوان‌اللّه تعالی علیه گرامی میدارم. همچنین همه‌ی شهدایی که با ایشان شهید شدند و همچنین همه‌ی شهدای قوه‌ی قضائیه. شهید بهشتی رضوان‌اللّه علیه حقاً و انصافاً شخصیت برجسته‌ای بود. این سالهایی که از پیش از پیروزی انقلاب، از وقتی ایشان از خارج آمد تا وقت شهادتش ما با ایشان همکاریهای نزدیک و مستمر داشتیم، حقاً و انصافاً انسان میدید که ایشان یک شخصیت برجسته است. 🔸در مجموعه‌هایی هم که با هم کار میکردیم همین جور بود. در شورای انقلاب جمع، مرحوم آیت‌اللّه طالقانی را به ریاست شورای انقلاب انتخاب کردند، ولیکن همان جمع متفقاً معتقد بودند که ایشان یک نائب رئیسی لازم دارد و آن نائب رئیس، آقای بهشتی است و ایشان را انتخاب کردند. اداره‌ی شورای انقلاب به عهده‌ی مرحوم آقای بهشتی بود حتی در زمان حیات مرحوم آقای طالقانی. 🔹ایام هفت تیر وضع اینجوری بود در داخل کشور در خود این خیابانهای تهران جنگ داخلی بود. منافقین ریخته بودند با هرچه دستشان می‌آمد از تیغ موکت‌بُری بگیرید تا هر چیز دیگری که در اختیارشان بود افتاده بودند به جان مردم و پاسدارِ کمیته و پاسدارِ سپاه؛ تهران جنگ بود. 🔹 تقریبا یک هفته قبل از هفتم تیر عدم کفایت رئیس‌جمهور وقت در مجلس احراز شده و برکنار شده بود. یعنی کشور بدون رئیس‌جمهور، وضع سیاسی اینجوری بود. 🔹 در یک چنین شرائطی یک استوانه‌ای مثل بهشتی را از دست داد. 🔹 حدود دو ماه بعد از آن رئیس‌جمهور جدید و نخست‌وزیر را با هم در یک جلسه شهید کردند؛ اندکی بعد یا یک فاصله‌ی کوتاهی بعد از آن، چند نفر از فرماندهان ارشد جنگ از ارتش و سپاه در حادثه‌ی هواپیما به شهادت رسیدند؛ شهید فلاحی، شهید فکوری،‌ شهید کلاهدوز و امثال اینها. 🔹 یعنی شما اصلاً‌ در ظرف کمتر از سه ماه این همه حادثه‌ی تلخ، این همه‌ حادثه‌ی وحشتناک، این همه ضربه‌ی مخرّب را کجا دیده‌اید؟ خب شما کدام کشور را سراغ دارید، کدام دولت را سراغ دارید که بتواند در مقابل این همه حوادث بایستد و از پا نیفتد؟ 🔹 شما قوه‌ی قضاییه‌ی یک چنین نظامی هستید. 🔸وقتی این حوادث اتفاق می‌افتاد -چه در شهادت شهید بهشتی، چه در حوادث بعدی- دشمن ذوق میکرد. سر شوق می‌آمدند و امیدوار می‌شدند که دیگر بساط این نظام انقلابی جمع شد؛ ولی ناامید شدند. 🔹 آن روز ناامید شدند، در این چهار دهه هم مکرر این ناامیدی تکرار شده. دشمن در یک مقطعی به یک چیزی، به یک ضعفی، به یک کمبودی امید بسته در نظام جمهوری اسلامی و بعد ناامید شده؛ این بارها اتفاق افتاده، منتها مشکل دشمن این است که سرّ این ناامیدی را نمی‌تواند بفهمد، نمی‌تواند تشخیص بدهد. نمی‌تواند بفهمد که چرا؛ علت چیست که جمهوری اسلامی هر دفعه از زیر بار این همه فشار میتواند بلند بشود بایستد، سینه سپر کند راه خودش را ادامه بدهد، این را نمی‌فهمد. 🔸قوانین الهی، سنت‌های الهی تغییرپذیر نیست. این قوانین الهی قوانین متقنی است. خدا با کسی هم قوم و خویشی ندارد. اینکه ما بگوییم ما مسلمانیم و شیعه هستم و جمهوری اسلامی هستیم. پس ما هر کاری که دلمان میخواهد بکنیم، نه. ما با دیگران هیچ فرقی نداریم. ما در سال ۶۰ در مقابل این همه حادثه و شدت عمل توانستیم بایستیم روی پای خودمان دشمن را ناامید بکنیم، امروز هم میتوانیم. خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است، خدای دورانهای سختی و دورانهای گوناگون یکی است. سنت‌های الهی همه سر جایش است. خب؛ سعی کنیم خودمان را مصداق سنت‌های الهی در راه پیشرفت قرار بدهیم سعی‌مان این باشد. 🔹قوه‌ی قضائیه یک عامل مهم اقتدار است در اداره‌ی کشور. بنده هم سفارشهایی کردم همیشه، چه در این دوره، در جلسات دو نفره، سه نفره‌ای که با جناب آقای محسنی داشتیم، چه در جلسات عمومی که بارها با عناصر محترم قوه‌ی قضائیه ملاقات داشتیم، همیشه سفارشهایی کردم. 🆔 @sedayehowzeh